Yale-älylukot (Doorman & Linus)

Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 304
Jaha, Tokmannissa "klubi" koodilla -20% ja Yale linus (mustana) läks kotiovelle tuotuna 215e hintaan.

Taloyhtiöltä en ole vielä varmistusta saanut asennuksesta, mutta ei tuu mitään syytä mieleen miksi ei saisi asentaa omaan kämppään tuota.

Seuraavaks tarvii wifi palikka ja näppäimistö hankkia jossai vaiheessa.

Mahtaako noissa olla mitään eroja, jos esim saksa amazonista tilailee?
Helpompi, kun et kysy mitään ja näppäimistön jätät pois niin ei näy ulospäin mitenkään.
 
Liittynyt
05.01.2018
Viestejä
289
Helpompi, kun et kysy mitään ja näppäimistön jätät pois niin ei näy ulospäin mitenkään.
No se olis tietenki :D Mut kuitenki omistan tän asunnon enkä ole vuokralla niin en nää mitään syytä miks ei onnistuisi.

Mut näppäimistö meinasi kulma taakse piiloo muutenkin, ihan vaa täysi varalle jos sattuu olee luuri ja avaimet sisällä.
 
Liittynyt
25.08.2020
Viestejä
42
Oliko joku jo kokeillut ja saanut yale linuksen toimimaan ilman mitään wifi siltaa suoraan home assistanttiin? Vähän selasin netistä niin augustin ohjeiden mukaan vaatisi sillan mutta löytyi myös käyttäjiä jotka sanoivat että toimii ilman. Ja taas jossain luki että augustin pilvi ei välttänättä toimi markkinoilla missä ei myydä molemmilla tuotemerkeillä niin olisi kiva tietää jos oikeasti toimii. Olin jo laittaa tokmanilta tilaukseen mutta oli näköjään jo myyty loppuun, eli ei sinänsä mitään kiirettä :)
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 821
No se olis tietenki :D Mut kuitenki omistan tän asunnon enkä ole vuokralla niin en nää mitään syytä miks ei onnistuisi.
Jos haluat olla periaatteen mies ja toimia varman päälle niin kysy.

Asunnon "ulko-ovi" porraskäytävään taitaa kuulua yhtiönvastuulle, lukkoinneen, postiluukkuineen, ovikelloineen jne.

No tuo kun on sisäpuolella ja jos yhtiö tekee jotain lukkosaneerausta, niin sitten omat viritykset menee asukkaan piikkiin.

Teknisesti kai osakas omistaa osan yhtiöstä ja hallinta oikeus asuntoon.

Edit:
Siis pointti on se että ulos ei muutu mikään ja pitää huolen että poistumis turvallisuus säilyy, ja kantaa sitten omista touhuista syntyneet vastuut. Tuosta ei edes sitä ongelmaa mikä syntyy turvalukosta johon vain itsellä avaimet (joka taasen usein nimenomaan asukkaan tahtotila)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
27
Mulla omassa taloyhtiössä riitti isännöitsijälle ilmoitus kun doormanin v2 asensin. Sitä se oli huolissaan että miten sitten kun pitäisi päästä kämppään niin tein sille oman koodin millä pääsee tarvittaessa sisään.

Nyt kun sitten oli isompi remppa pari vuotta sitten uusittiin ovet, ikkunat ja lukot abloy iloq paskeisiin, niin hommasin sitten linusin ja siitähän ei ulospäin näy mitään (paitsi se smart keypad mikä on tarralla ovessa kiinni) ja isännöitsijäkin pääsee normi yleisavaimella sisään.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 903
Oliko joku jo kokeillut ja saanut yale linuksen toimimaan ilman mitään wifi siltaa suoraan home assistanttiin? Vähän selasin netistä niin augustin ohjeiden mukaan vaatisi sillan mutta löytyi myös käyttäjiä jotka sanoivat että toimii ilman. Ja taas jossain luki että augustin pilvi ei välttänättä toimi markkinoilla missä ei myydä molemmilla tuotemerkeillä niin olisi kiva tietää jos oikeasti toimii. Olin jo laittaa tokmanilta tilaukseen mutta oli näköjään jo myyty loppuun, eli ei sinänsä mitään kiirettä :)
Noniin onnistui, kokeilin. Netissä on paljon vanhentunutta tietoa, siellä on nykyään Yale Access Bluetooth integraatio joka juttelee suoraan lukon kanssa ilman mitään pilviä.

Mun ongelma oli, ettei automaatioservulta ole BLE kuuluvuutta lukolle, joten aattelin että laitan BLE dongelin wifi reitittimeen ja käännän usbip moduulit sille ja jaan koko dongelin verkon kautta serverille. Vaan on niin buginen suo tuo koko usbip, että muutaman tunnin jälkeen luovutin. Kaupallinenen VirtualHere sen sijaan tomi kirjaimellisesti minuutin työllä ja Home Assistant ilmoitti BLE dongelin löytymisestä ja tän konffauksen jälkeen lukon löytymisestä.

Lukon salausavain vaan pitää kaivaa puhelimesta ja pitää olla rootattu puhelin tai ainakin root tason adb. Tähän on ohjeet Home Assistantin sivulla, mutta nekin tietenkin puolivillaiset ja pitää vähän soveltaa...
 
Liittynyt
25.08.2020
Viestejä
42
Noniin onnistui, kokeilin. Netissä on paljon vanhentunutta tietoa, siellä on nykyään Yale Access Bluetooth integraatio joka juttelee suoraan lukon kanssa ilman mitään pilviä.

Mun ongelma oli, ettei automaatioservulta ole BLE kuuluvuutta lukolle, joten aattelin että laitan BLE dongelin wifi reitittimeen ja käännän usbip moduulit sille ja jaan koko dongelin verkon kautta serverille. Vaan on niin buginen suo tuo koko usbip, että muutaman tunnin jälkeen luovutin. Kaupallinenen VirtualHere sen sijaan tomi kirjaimellisesti minuutin työllä ja Home Assistant ilmoitti BLE dongelin löytymisestä ja tän konffauksen jälkeen lukon löytymisestä.
Kiitoksia, helpolla näissä ei näköjään koskaan pääse mutta hyvä että on mahdollista saada toimimaan kuitenkin. Kiitän tästä katsotaan jos saisi itse laitteen hommattua vielä :)
 
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
539
Onko Linukset siis kaikkialla samoja? Isä suunnittelee Espanjan asuntoon uutta lukitusratkaisua ja miettii ostaako Suomesta vai paikallisesti.

EDIT: ja itse itselleni vastaten asennus on erilainen / tarvittavat lisävarusteet, joten paikallisesti. Hintakin on varsin paljon huokoisempi, Verkkokaupan 420€ vs sama paketti Espanjassa 279€.
Tähän viitaten asensin viime viikonloppuna Linuksen espanjan kämppään. Oli hyvin yksinkertainen, kunhan selvitti että tarvitseeko lukkorunko vaihtaa ja tarvitsihihan se, kun paikalla ollutta ei pystynyt ulkoa avaimella avaamaan jos sisällä oli avain kiinni. Lukkorunko yhdellä ruuvilla irti, uusi paikalleen kun oli saman mittainen, linuksen tukirauta kahdella pultilla Yalen lukkorunkoon kiinni ja siinähän se pitkälti.

309€ toimitettuna kaikkine hilppeineen maksoi Espanjassa.. (uusi lukkorunko +2 avainta, linus, wifi-silta ja keypad)

Wifi-sillan asennuksessa tuli hauska ongelma esiin: Samsungin "intelligent wifi" -ominaisuutta, jossa käytetään matkapuhelinverkon dataa jos Wifiei pelitä, ei saa pois päältä Roaming-tilassa jostain syystä. Eikä silloinkaan kun otti sim-kortin pois.

Edes Tabletista jossa on LTE-valmius eikä edes liittymää tämä ei onnistunut. Onneksi oli yksi vain Wifi-tabletti mukana niin sai sillä sillan pystytettyä.
 
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
156
Meillä on ongelma tämän yalen lukon kans. Toimi hetken oikein, nyt ulkopuolen kahva ei avaa enää ovea. Ihan tunnoton, sisäpuolelta aukeaa oikein. Avainlätkä näyttää että ovi aukeaa ulkoa, mutta kahva ei siltikään toimi sillä puolen.

Koittanu tässä googletella apuja vaan ei oikein ole suoranaista apua. Oisko forumin porukalla antaa vinkkejä?
 
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
156
Ei kuulu mitään. Nyt sain piirilevyn nappia vaihtanalla kahvat toimimaan molemmin päin, mutta ei enää lukitse ovea ollenkaan. Automaattinen lukitus käytössä mutta avaa silti ovet molemmilta puolilta ilman koodia tai lätkiä
 
Liittynyt
08.10.2018
Viestejä
144
Jos johdot ei ole vaurioitunut asennuksessa, niin todennäköisesti lukkorunko on rikki.
 
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
156
Taisi löytyä vika, liian kaukana tuo karmissa oleva vastakappale. Kaverit ku asensi lukon niin eivät sitten kuitenkaan olleet asentanu oikeaan syvyyteen lukossa olevia kappaleita.

Meisselillä kun oven välistä ränkkäsi lukitusnippaa niin meni lukkoon. Nyt koitetaan säätä karmin vastakappaletta vähän lähemmäs oven lukkoa.

Kiitos vastauksista, tarkistettiin toki nekin
 
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
156
Meidän lukko-ongelma korjaantui sillä, että laitettiin karmissa olevaan vastakappaleen taakse prikat, toi siis lukon vatsakappaletta sen 2mm lähemmäs lukkopesää jolloin oven lukko alkoi toimia oikein. Tämä kannattaa tarkistaa kun kyseistä lukkoa asentaa.
 
Liittynyt
18.05.2020
Viestejä
1 171
Miten saisi linuksen avaamaan oven nopeammin, nyt joutuu seisoo noin 5sek oven takana ennekuin surahtaa. Mun ja pojan ja vaimon puh samajuttu. Hommasin wifibridgen. E vaikutusta.. kivitalo
 
Liittynyt
08.10.2018
Viestejä
144
Mitkä johdot siinä vaurioituisi? :)
Olen korjannut muutaman ulkoyksikön johdon kun asennuksessa on runnottu rikki. Ja vastaan on tullut myös sisäyksikön kannen väliin jäänyt lukkorungon johto. Ja myös lukkorungon liitin josta yksi piikki ei ole osunut naaras liittimeen.
 
Liittynyt
28.08.2022
Viestejä
6
Meillä on talon toisessa ovessa Doorman ja toisessa Linus+näppis. Ei tarvi kaivella avaimen sijaan puhelintakaan taskusta - ja avata sieltä appia, valita taloa ja viimein täpätä lukon avausta. Linus-oven lukitus on arkisin lähes aina auki, kun joku kotona. Siksi lukkoa avataan muutaman kerran viikossa ja patterit on kestäneet ihan hyvin. Mun mielestä näppis on ehdoton, jos lukitusta ovesta tarvii kulkea sisään päivittäin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
118
Taloyhtiöltä en ole vielä varmistusta saanut asennuksesta, mutta ei tuu mitään syytä mieleen miksi ei saisi asentaa omaan kämppään tuota.
Meidän isännöitsijän näkemys ainakin oli, että Linukset on verrattavissa ovisilmiin ja turvalukkoihin. Osakas saa siis itse sellaisen asentaa mutta vaatii muutostyöilmoituksen isännöitsijälle. Älylukon osuuden kunnossapitovastuu on tietysti osakkaalla itsellään.
 
Liittynyt
05.01.2018
Viestejä
289
Meidän isännöitsijän näkemys ainakin oli, että Linukset on verrattavissa ovisilmiin ja turvalukkoihin. Osakas saa siis itse sellaisen asentaa mutta vaatii muutostyöilmoituksen isännöitsijälle. Älylukon osuuden kunnossapitovastuu on tietysti osakkaalla itsellään.
Itse sain vain viestiä että "Ei ole jos asuntoon on esteetön kulku yleisavaimella tarpeen vaatiessa.". (kyselin onko esteitä asennukselle)
Vastailin takas että "loistavaa, voin sit asennella" :D

Lukko tuossa tuli postissa tunti takaperin, tänään asentelemaan :thumbsup:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
369
Asentelin tänään tuon Yale Doorman YL102 lukon kotiin moduulilla ja bridgellä varustettuna. Mukana tuli nuo kolme tunnistetta. Onko mitään yhteensopivia tunnisteita halvemmalla kun noiden omat jotka on pirun kalliita siihen nähden että ovat vain rfid tagejä.
 

MrB

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 234
Itse sain vain viestiä että "Ei ole jos asuntoon on esteetön kulku yleisavaimella tarpeen vaatiessa.". (kyselin onko esteitä asennukselle)
Vastailin takas että "loistavaa, voin sit asennella" :D
Faija oli saanu luvan asentaa Linusin ASO-kämppään ja ne tuntuu olevan ihan hiton niuhoja yhtään minkään individualismin suhteen. Hyvä systeemi - saatiin lapsille ja lapsenlapsille jotka käy jatkuvasti kylässä "omat" avaimet. Käyttökokemus on aika lähellä sitä kun vanhemmat asui ennen maalla, jossa homma oli enemmän sellasta muumilaaksoa missä ei tarvinnu juuri ovia lukita...
 
Liittynyt
05.01.2018
Viestejä
289
Käyttökokemus on aika lähellä sitä kun vanhemmat asui ennen maalla, jossa homma oli enemmän sellasta muumilaaksoa missä ei tarvinnu juuri ovia lukita...
Täs päivän kokemuksella samat fiilikset. Samsungi luuri kanssa automaattiavaus toiminu hyvi ny pari kertaa. Ei oo missää vaiheessa joutunu odottaa et lukko ehtii aueta.

Tuon LC100 lukkopesä näyttää kans tarvitseva tosi vähä kääntöä että aukee/menee kii (n. 1/4 kierrosta riittää).

Sekä asennus oli helppo. Tähän mennessä tyytyväine tuohon. Seuraavaks sit wifi bridge (ja keypad) jossain kohti. Kumpiki näytti oleva amazonissa halvemmalla.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 874
Asentelin tänään tuon Yale Doorman YL102 lukon kotiin moduulilla ja bridgellä varustettuna. Mukana tuli nuo kolme tunnistetta. Onko mitään yhteensopivia tunnisteita halvemmalla kun noiden omat jotka on pirun kalliita siihen nähden että ovat vain rfid tagejä.
Saksan Amazonista on saanut Yalen tageja selvästi halvemmalla ja itse tilasin sieltä, tosin monta vuotta sitten. Harmittavasti nykyisin ilmaispostien raja on 100e.
 
Liittynyt
26.10.2022
Viestejä
9
Saksan Amazonista on saanut Yalen tageja selvästi halvemmalla ja itse tilasin sieltä, tosin monta vuotta sitten. Harmittavasti nykyisin ilmaispostien raja on 100e.
Ihan Yalen omia, vai noita Mifare Desfire pohjaisia geneerisiä NCF tageja? Noiden jälkimmäisten toimivuus kiinnostaisi kovasta, jos joku noita olisi jo kokeilut :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 950
Meidän isännöitsijän näkemys ainakin oli, että Linukset on verrattavissa ovisilmiin ja turvalukkoihin. Osakas saa siis itse sellaisen asentaa mutta vaatii muutostyöilmoituksen isännöitsijälle. Älylukon osuuden kunnossapitovastuu on tietysti osakkaalla itsellään.
Itse en edes kysynyt mitään. Jos joku valittaa niin saan noin 5 minuutissa poistettua tuon ja ruuvattua alkuperäiset kilkkeet paikoilleen. Mutta vaikea usko että kukaan valittaisi/saisi edes tietää koskaan että minulla on tuo Linus.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
11
Satuin löytämään tämän threadin Googlesta kun veetutti niin piti tulla kommentoimaan omia "antoisia" kokemuksia Yalen V2N (Valkoinen) lukosta viimeisen vuoden ajalta.

Summa summarum: tuote on epäluotettava paska ja jos talossa on kaksi ovea kuten meillä, en uskaltaisi ikinä asentaa molempiin mitään Yalen automaattilukko tuotetta.

Tähän mennessä Google sheets muistioni mukaan:

- 3 kertaa (13kk sisään) olen joutunut resetoimaan laitteen täysin koska se on lakannut toimimasta eikä vastaa mihinkään verkon yli tapahtuvaan lukituksen purkuun, edes käsin syötetty koodi ei ole toiminut. Resetoinnin jälkeen lukko on taas toiminut täysin normaalisti. Jos talossa ei olisi kahta sisäänkäyntiä olisin joutunut repimään lukon irti että olisin päässyt omaan kotiini.
- Useamman kerran sovellus on lakannut kommunikoimasta lukon kanssa (Käytössä Bridge ja V2N:n oma Bluetooth adapteri, ei väliä onko Android vai Apple puhelin clienttina) laite näkyy bluetoothilla (tai wlanilla) mutta lukon avaaminen on harmaana. Tähän on ainoa keino ollut vetästä patteri irti, sillan rebootit eivät ole korjanneet ongelmaa vaan lukon avaus näkyy harmaana.
- Lätkiä olen joutunut resetoimaan useamman kerran kun esim. pojan lätkä "on vaan kadonnut" vaikka se näkyy rekisteröityinä (alkuperäiset lätkät käytössä jotka tulivat lukon mukana).

500€ laitteeksi käyttökokemus on ollut aivan mystisen paska. Johdotukset ovat kunnossa eikä liittimissä ole vaurioita, yleensä lukko toimii sen kuukauden normaalisti jonka jälkeen se pitää joko ilmauttaa virroista irrottamalla patteri tai siten ihan vaan kylmästi resetoimalla koko vehje.

VMP. En suosittele kenellekkään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 224
Oletko antanut jonkun muun katsoa sen asennuksen? Oletko ollut tukeen yhteydessä?

Suosittelen lukkoa kaikille.
 
Liittynyt
21.07.2020
Viestejä
451
Itsellä ollut about pari vuotta nyt v2n käytössä 2 eri talossa ja 3 eri ovessa eikä mitään ongelmaa. Suosittelen myös
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
11
Oletko antanut jonkun muun katsoa sen asennuksen? Oletko ollut tukeen yhteydessä?
En ole koska asennuksessa ei ole mitään vikaa. Olen tarkistanut johdotukset ja liittimet useamman kerran eikä kyseessä vaikuta olevan mikään fyysinen ongelma sillä lukko, silloinkin kun se ei vastaa mihinkään, näyttää olevan kyllä hengissä mutta ei suostu tekemään mitään tai kommunikoiman millään tavalla tagiin, käsin syötettyyn koodiin tai puhelimella avaamiseen (esim. bridge ilmoittaa että sillä on yhteys lukkoon mutta lukko näkyy harmaana - tämä on siis eri tilanne kun se että silta ilmoittaisi että lukkoon ei ole yhteyttä - etäisyys laitteilla on n. 2 metriä ja bluetooth signaali on Yalen sovelluksen mukaan "erinomainen"). Yalen tukeen en viitsinyt olla sen enempää yhteydessä kun kokemus heidän kanssaan asioinnista oli aikaisemmin tasoa "oletko ottanut patterin irti?" ja asiakasta pidetään täytenä idioottina. Nähtävästi heidän olettamuksensa on että on täysin normaalia että pääoven lukkoa pitää välillä rebootata (mitä vittua nyt oikeasti).

Kyllä kyse on puhtaasti syntisen surkeasta ohjelmistosta ja samaa ongelmaa löytyy esim. Amazonin arvosteluista muilta Yalen lukoilta ulkomailta (esim. Yale SD-L1000-CH:n käyttäjillä täysin samoja ongelmia). Wifi Bridge / Connect moduulin ostajilla on siellä sivukaupalla kommentteja siitä kuinka se menettää yhteyden ja ainoa tapa on tuulettaa sillan virrat. Erona omaan keissiini on että heidän lukkonsa käsisyöttö toimii vielä.

Valitettavasti Giganttikaan ei suostu vastaanottamaan tuotetta takaisin koska se on ollut niin kauan käytössä ja takuuvaihto nyt on takuuvarma "ei tässä ole mitään vikaa" koska ongelmat yleensä ilmestyvät vasta viikkojen päälläolon jälkeen.

Tilanne on vähän sellainen "jäi paska käteen" ja olen ainakin itse miettinyt että kaivan kaapista vanhan lukon ja nielen 500€ tappion.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 279
Valitettavasti Giganttikaan ei suostu vastaanottamaan tuotetta takaisin koska se on ollut niin kauan käytössä ja takuuvaihto nyt on takuuvarma "ei tässä ole mitään vikaa" koska ongelmat yleensä ilmestyvät vasta viikkojen päälläolon jälkeen.
Millon ostettu ja kuitti tallessa?
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 279
2022 syyskuussa ja elektroninen kuitti.

Turha lienee sieltä paljon kysellä ilman bokseja ja edes kaikkia osia että "mitäs tehdään" koska lopputulos on kuitenkin että emme löydä laitteesta mitään vikaa.
No kyllä minä ainakin soittaisin sinne ja sanoisin että pistäkää ukot paikalle siinä kohtaa kun se ei toimi.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 903
Kännykameralla kuvaat kun vika ilmenee ja pistät takuuseen ja youtube-linkin viankuvaukseen. Näin mä olen tehnyt hankalasti toistettavien vikojen kanssa ja aina on tullut rahat takaisin sen kummempia mutinoita.

Kuulostaa softavialta tms. joka ilmenee sopivissa olosuhteissa tms, mutta vika se on softavikakin.
 
Liittynyt
15.10.2022
Viestejä
666
Oletko antanut jonkun muun katsoa sen asennuksen? Oletko ollut tukeen yhteydessä?

Suosittelen lukkoa kaikille.
Miksi? Perinteinen lukkorunko, ulkopuolelle mekaaninen avain ja sisälle sitten Linus-tyylinen moottori karaa kääntämään on mielestäni 100 kertaa fiksumpi, toimii ja näyttää myös perinteisen tavoin mutta käytäntö ilman avaimia.
 
Liittynyt
21.07.2020
Viestejä
451
Miksi? Perinteinen lukkorunko, ulkopuolelle mekaaninen avain ja sisälle sitten Linus-tyylinen moottori karaa kääntämään on mielestäni 100 kertaa fiksumpi, toimii ja näyttää myös perinteisen tavoin mutta käytäntö ilman avaimia.
itsellä ovi aukeaa kun ajan autolla pihaan. Siksi ei tuo linus tyylinen lukko taida oikein toimia
 

Rantakemisti

Moderator
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 274
itsellä ovi aukeaa kun ajan autolla pihaan. Siksi ei tuo linus tyylinen lukko taida oikein toimia
Ainakin Yale Doorman V3 voi määrittää ajan kauanko lukko pysyy auki automaattilukituksella. Maksimi on jopa puoli tuntia ja meillä siinä on muistaakseni 1 min. Se yleensä riittää siihen kun saapuu pihaan ja kävelee ovelle. Lukko on kuitenkin säädetty lukittumaan välittömästi kun ovi suljetaan eli tämä asetus ei vaikuta sen toimintaa.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 903
Miksi? Perinteinen lukkorunko, ulkopuolelle mekaaninen avain ja sisälle sitten Linus-tyylinen moottori karaa kääntämään on mielestäni 100 kertaa fiksumpi, toimii ja näyttää myös perinteisen tavoin mutta käytäntö ilman avaimia.
Itsekään en ymmärrä miksi joku haluaisi vaihtaa laadukkaan 100 vuotta koetellun, kestävän ja toimintavarman mekaanisen lukkorungon kokonaan sähkökäkättimeen, joka pahimmillaan jättää käyttäjän ulos, kun toi Linusin konsepti yhdistää lähes täydellisesti mekaanisen lukon ja sähkölukon (tuli hankittua niitä Tokmannin alesta lisääkin tähän talouteen hyvien kokemuksien valossa). Noh vitsi tietenkin siinä, että Abloyn LC100 lukkosarjassa oli aikanaan valmistusvirhe, joku jousi väsyi tms. ja käyttäjät jäi ulos tai itseasiassa jopa sisään :)

... mutta muutama vittumaisuus Linusissa kyllä on, jotka voi joillekin olla deal breaker.

- Jotta toimii "kunnolla", niin vaatii Abloy LC100 tai LC102 lukon. Toimii ihan ok ilmankin, mutta minulla on yksi Linus LC100:ssa ja yksi 4180:ssä ja onhan tuo toiminta huomattavasti paljon järkevämpää edellisessä.

- Bluetooth näppäimistö on ihan susi. 80 euroa ja käsittämättömän rimpula ja huonosta natisevasta muovista kasattu romu (siis tää heiluu ja natisee näppäimiä painettaessa), josta saa olla vaihtamassa pattereita alle kuukauden välein (riippu toki käyttöasteesta). Laatutaso on ihan vitsi verrattuna itse robustisti rakennettu Linus, ja jos samaan hintaan saisi teoriassa oven kulmaan älypuhelimen, joka tekee saman mitä näppis ja sitten paljon muuta, niin hinta on täysin posketon.

- 80 euron wifi-silta on niin ikään hinnaltaan posketon ja puhdasta rahastusta. Jos DIY vaihtoehto on merkittävästi halvempi, niin jotain on pielessä tänkin suhteen.

- NFC tagi voisi olla kiva optio, toki konseptina ei enää ole niin plug'n'play kuin miten Linusin on tarkoitettu toimivan. Mutta optiona voisi kyllä olla, että oveen porataan muutaman millin reikä, josta otetaan ulos NFC lukija, mutta joo nyt astutaan jo ehkä sivuraiteille.

itsellä ovi aukeaa kun ajan autolla pihaan. Siksi ei tuo linus tyylinen lukko taida oikein toimia
Mitä tarkoitat? Kyllähän Linusin saa automaattisen lukituksen avauksen, mutta ihan se ei taida vielä toimia kun ahaa auton pihaan, pitää päästä vielä lukon bluetooth rangelle.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 279
Itsekään en ymmärrä miksi joku haluaisi vaihtaa laadukkaan 100 vuotta koetellun, kestävän ja toimintavarman mekaanisen lukkorungon kokonaan sähkökäkättimeen, joka pahimmillaan jättää käyttäjän ulos, kun toi Linusin konsepti yhdistää lähes täydellisesti mekaanisen lukon ja sähkölukon (tuli hankittua niitä Tokmannin alesta lisääkin tähän talouteen hyvien kokemuksien valossa
Jos talossa 2 ulko-ovea niin en keksi mitään syytä käytää tätä 100v vanhaa rakennelmaa kun on tarjolla täysin digitaalinenkin joka mahdollistaa myös fyysisen avaimen jättämisen kotiin. Samasta syystä en kanna muovisia kortteja enään mukana vaan ainoastaan puhelinta ja mahdollisesti auton avainta (tämäkin tulee joskus jäämään pois).

Taka-oveen voi sitten jättää varalle tuon 100v vanhan konstruktion hätätapauksia varten.

Jos DIY vaihtoehto on merkittävästi halvempi, niin jotain on pielessä tänkin suhteen.
Lähes järjestään DIY on halvempaa kuin kaupasta ostettu koska eihän DIY:ssä olisi muuten mitään järkeä vai mitä?
 
Liittynyt
28.05.2017
Viestejä
386
Keskustelusta huomaa hyvin miten erilaisia käyttötapoja näillekin on, itselläni tavallisena päivänä lukko avautuu ja menee lukkoon keskimäärin ehkä 2-3 kertaa päivässä. Mikään ei voisi olla ärsyttävämpää että olisi joku aikaan perustuva automaattilukitus tai ylipäätään että ovi olisi lukossa, kun olen kotona, viemässä roskia tai talon pihalla.

Näin ollen pitänyt homeassistantilla tehdä automaatio, joka seuraa, että koska koti on aidosti tyhjä ja ihmiset riittävän kaukana, vasta sen jälkeen ovet menevät lukkoon. Samaten ovet lukkiutuvat (jos eivät jo ole) kun on riittävän myöhä, muutoin ovet ovat aina lähtökohtaisesti auki.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 279
Näin ollen pitänyt homeassistantilla tehdä automaatio, joka seuraa, että koska koti on aidosti tyhjä ja ihmiset riittävän kaukana, vasta sen jälkeen ovet menevät lukkoon. Samaten ovet lukkiutuvat (jos eivät jo ole) kun on riittävän myöhä, muutoin ovet ovat aina lähtökohtaisesti auki.
Tällaista olen hakenut itsekkin, haluatko laittaa tarkemmat ohjeet miten olet tehnyt tämän?
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
254
Tuo Linus ei täällä toiminut ollenkaan LC102 lukkorungon kanssa, jatkuvaa ongelmaa ja oven kahva jäi "puolitieten" eli ei toiminut ollenkaan ja renkutusta, tähän meni niin pahasti hermot että vaihtui doormaniin. Nyt sitten alkaa kiistely Abloyn kanssa linuksen hyvityksestä.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 903
Jos talossa 2 ulko-ovea niin en keksi mitään syytä käytää tätä 100v vanhaa rakennelmaa kun on tarjolla täysin digitaalinenkin joka mahdollistaa myös fyysisen avaimen jättämisen kotiin. Samasta syystä en kanna muovisia kortteja enään mukana vaan ainoastaan puhelinta ja mahdollisesti auton avainta (tämäkin tulee joskus jäämään pois).
Ymmärrän toki tarpeen ratsataa teknologian aallon harjalla (enkä viittaa nyt lainattuun kirjoittajaan vaan ihan yleisesti), mutta ei digiä IMO pidä ottaa käyttöön vain ja ainaostaan digin vuoksi, vaan siksi, että siitä on jotain konkreettista etua. En itsekään kanna juuri enää lompakkoa mukana, koska puhelimen NFC maksu käytännössä kattaa tarpeen ja poistaa mahdollisuuden sille, että lompakko unohtui kotiin/kauppaan/varastettiin -> merkittävää etua. Paitsi kun NFC hajosti itseltäni edellisestä puhelimesta kirjaimellisesti kaupan kassalla, niin vähän kyrsi, mutta jos tätä sattuu kerran 10 vuoteen niin ei ole dela breaker, hajoilee ne korttien sirutkin.

Mutta tuosta fyysiestä avaimesta niin en tiedä tajusinko väärin mitä tarkoitat vai oletko tajunnut Linusin toimintaperiaatteen väärin? Sen jälkeen kun asensin taloon Linusin, niin en ole kantanut fyysistä avainta mukana. Se on "jemmassa" hyvässä paikkaa sitä tilannetta varten, että digia lahoaa, kuten digillä on tapana lahota.

Periaatteessahan Linus on digikäkätin mekaaniselle lukkorungolle ja älylukot jotka tulee vanhan lukkorungon tilalle, ovat... digikäkättimiä mekaaniselle lukkorungolla, integroidussa paketissa. Moelmpien pitäisi kattaa aika pitkälle samat käyttötapaukset, mutta toki Doormanissa jne. on kaikkea lisäherkkua, kameroita, ovikelloja, toi NFC jnejnejne, jos niitä tarttee tai jos noi Linusin toteutuksen paskuudet näppäimistön osalta jne. vituttaa liikaa.

Lähes järjestään DIY on halvempaa kuin kaupasta ostettu koska eihän DIY:ssä olisi muuten mitään järkeä vai mitä?
Njoo tähän kai se on tainnut mennä, kun DIY tarkoittaa itseasiassa suurella volyymillä teollisesti tuotettujen palikoiden kasaan pistämistä (rpi zero w, esp32 tms.), kun sitten varsinaiset myytävät tuotteet on volyymiltään paljon vähäisempiä... No siitä huolimati hinnoissa on ihan poskettomasti ilmaa, jos samaan hintaan, tai halvemmalla, saa paljon monipuolisemman yleiskäyttöisen laitteen, joka tekee myös sen mitä myytävä tuote.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 279
Mutta tuosta fyysiestä avaimesta niin en tiedä tajusinko väärin mitä tarkoitat vai oletko tajunnut Linusin toimintaperiaatteen väärin? Sen jälkeen kun asensin taloon Linusin, niin en ole kantanut fyysistä avainta mukana. Se on "jemmassa" hyvässä paikkaa sitä tilannetta varten, että digia lahoaa, kuten digillä on tapana lahota.

Periaatteessahan Linus on digikäkätin mekaaniselle lukkorungolle ja älylukot jotka tulee vanhan lukkorungon tilalle, ovat... digikäkättimiä mekaaniselle lukkorungolla, integroidussa paketissa. Moelmpien pitäisi kattaa aika pitkälle samat käyttötapaukset, mutta toki Doormanissa jne. on kaikkea lisäherkkua, kameroita, ovikelloja, toi NFC jnejnejne, jos niitä tarttee tai jos noi Linusin toteutuksen paskuudet näppäimistön osalta jne. vituttaa liikaa.
Ymmärsin pointtisi kyllä, lähinnä vaan tarkoitin että kun Doorman on tarkoitettu pelkästään sille "digikäytölle" ja siinä on tukeva/toimiva näppäimistö yms niin miksi käyttää Linuksen kaltaista rimpulaa? Tämä siis sillä oletuksella että on 2 ovea jossa toisessa "analooginen backup".

No siitä huolimati hinnoissa on ihan poskettomasti ilmaa, jos samaan hintaan, tai halvemmalla, saa paljon monipuolisemman yleiskäyttöisen laitteen, joka tekee myös sen mitä myytävä tuote.
Monelle tärkein asia on aika tai sen puute, ei jakseta lähteä kikkailemaan vaan ostetaan valmis kaupasta. Toki olisi suotavaa että kaupasta saisi ns. laatua sitä haluaville.

Samaten monella ei yksinkertaisesti riitä osaaminen/uskallus lähteä itse virittelemään vaan ostetaan kiltisti kaupasta/liikkeestä asennuksen kera.
 
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
1 383
itsellä ovi aukeaa kun ajan autolla pihaan. Siksi ei tuo linus tyylinen lukko taida oikein toimia
Tämä ominaisuus taitaa löytyä kaikista lukoista (eikä lukko tartte edes internet yhteyttä), esim omasta mekaanisesta danalockistakin löytyy. Danalockin sai gigantista 130€ hintaan, asennukseen meni pari minuuttia ja kotiavain toimii normaalisti koska ulkoapäin mitään muutoksia ei tarvinnut. Patteri kesti yli 3v ennen kuin jouduin vaihtamaan, vaikka lukko käänsi ovea kymmeniä kertoja päivässä.

Toki jos nyt ostaisin lukon niin danalockkia en ostaisi koska on uudempia samantapaisia vaihtoehtoja tullut markkinoille. Niin danalockin kuin kaikki muutkin saa home assistanttiin / internettiin jos tarvetta. Nuo Yale kauhutarinat on kyllä aika pahoja, toki heillä ehkä viallinen lukko, mutta se yksikin kerta kun noin käy eikä ole varaovea niin paha juttu. Nämä "mekaaniset" saa sentään avaimellakin auki (tai tiirikoi).
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
243 608
Viestejä
4 253 549
Jäsenet
71 345
Uusin jäsen
Eero.hk

Hinta.fi

Ylös Bottom