Xiaomi Mi Robot Vacuum Mop Pro. Siivouksen päätteeksi sammui. No ei mitään, apista käskyttämään kotiinsa. Offline. Ei saa yhteyttä. Poistin laitteen Mi Homesta ja resettasin WiFin. Ei auta. Yhdistäessä sanoo että "Vie likemmäs routeria". Etäisyyttä jopa 0,5 metriä. Factory reset. Ei vaikutusta. Mi Home kokonaan uusiksi. Ei vaikutusta. Vanha, viime vuoden versio Mi Homesta, ei vaikutusta. Sijainniksi Saksa (jota se jostain syystä suosittelee), ei vaikutusta. Käytin Kiinankin puolella huvikseen. Reitittimen buuttaus, ei vakutusta. Toisesta kännykästä tukiasema ja oma kännykkä ja imuri siihen, ei vaikutusta. Bluetoothilla saa keskustelua ja sovittua että kännykkä, eli siis appi yhdistää imuriin, mutta kun tulisi wifin vaihto kotireitittimeen, homma kuolee siihen paikkaan. Muuta ei kerro, kuin että pitäisi viedä lähemmäs reititinta. Käytettiin myös sanaa timeout.
Laite yhdessä vaiheessa yhdisti jostain syystä, mutta käyttö oli super hidasta. Kartta latautui puolessa minuutissa ja ajastettuja siivouksia se ei osannut ladata. Myös robon sijainti oli täysin väärä, jossain päin huusholia, mutta silti luki dock -napin sijasta "docked", eli ei voinut käskyttää edes telakkaan kun se luuli olevansa siellä jo (vaikka kartan mukaan ei ollut). Toisinsanoen täysin ja totaalisesti sekaisin. Irrotin laitteen vielä kerran, jonka jälkeen ei yhteyttä saanut enää ollenkaan. Yritin pari kolmekymmentä kertaa.
WiFi salasanassa ei ole erikoismerkkejä. Firmwaren päivitin silloin kun ostin, noin kuukausi sitten. Sijaintitietoja pyytää ja ne myös olen antanut.
Siis toi jätkä kuoli ihan täysin. Se ei vaan suostu yhdistämään WiFiin ja that's it. Oisko jotain vielä mitä voisi kokeilla, ennenkuin heitän Gigantin ikkunasta sisään ton vehkeen?
EDIT: Postaan silti historiallisista syistä.
Kokeilin vielä latauslaitteesta irti samaa operaatiota. Ei näyttänyt yhdistävän, mutta kun kesken kaiken löin laitteen telakkaan, niin pum, löytyi. What? Selvästikin jossain power stateissa tai joissain on joku vakavampi bugi. No ei tässä vielä kaikki, nimesin laitteen uudelleen, kun se sitä kysyi ja painoin next. Nyt sen pitäisi vielä ladata jotain tietoa; luulen että se lukee robotin muistin kartan yms varalta ja lataa sen Mi Homeen. Palkki ei liiku mihinkään. Ei edisty. Aiemmasta viisastuneena (lue: hämmentyneenä), otinkin imurin nyt POIS lataustelakasta. Ja kas, palkki alkoi liikkua!
Toimintalogiikkaa ei siis olekaan, mutta aina kun joku progress bar pysähtyy, robotti-imuri täytyy vain kytkeä lataukseen tai poistaa siitä. Akkuahan meillä on tuossa ollut kokoajan riittävästi. Imuroinnin jälkeen jää yleenä 75 pinnaa kuitennii. Nyt kun kaiken tämän taistelun jälkeen siihen sai yhteyden, akkua on 96 pinnaa. Onhan se ollut koko ajan latauksessa.
Olisi myös siistiä tietää jos tein itse jotain väärin, mutta kyllä äiti aina sanoi minun olevan haka teknisisten vehkeitten kanssa. Ainoa mitä olen tehnyt "väärin", on ehkä se itsestäänselvä virhe, että koska robotti on toiminut ajastetusti, en ole itse appia käynnistänyt moneen viikkoon. Sillä välillä se on kuitenkin myös päivittynyt moneen kertaan. Ehkä appit on kuin autot; ne tykkää kun niitä käytetään?