@datahiiri Kiitos palautteesta! Tänään (maanantaina) tuli sähköpostilla vahvistus että lähettivät palautteen kehitystiimille.
Mi 9T:ssä on jo Android 10 ja MIUI11, enkä ole löytänyt tuota huhuttua sovellusvalikkoa. Voisiko olla beeta-ohjelmassa sitten se tai joissain tietyissä versioissa maailmalla?
Käyttöliittymäkeskustelua sivuten minä ainakin pidän Samsungin käyttöliittymästä sen nykimisiä lukuun ottamatta. Edelleen kuulen että hidastuu käytössä ajan kanssa viimeistään kun tulee versiopäivitys. Samaa kerrotaan täällä palstalla.
LG:llä on kanssa hyviä lisukkeita, mutta tuppaavat heidänkin luurit nykimään ennemmin tai myöhemmin ja usein pahimmalla mahdollisella tavalla ja hetkellä (tyyliin jäätyy melkein).
Huawei harrastaa myös ominaisuuspaljoutta mielestäni onnistuneesti ja päivittää luureja ajan kuluessa ihan kiitettävästi. Hyvät kotikutoiset sovellukset ja luotettava toiminta.
Vastapäässä puhdas Android on ihan jees, mutta siitä puuttuu pieniä mukavuuksia. Siistin näköinen on kuitenkin ja kaikki tarvittava löytyy helposti.
Sony ja Motorola menevät melkein samaan kategoriaan ja heillä onkin homma hyvin hallussa. Käyttöliittymä on kuin vakio, mutta järkevät jutut on kopioitu muilta ja esitelty päteviä käytettävyysparannuksia.
OnePlus tippuu melkein samaan lohkoon kuin edelliset ulkoasun puolesta, mutta säädettävyyttä ja käytettävyyttä on vieläkin enemmän ja päivityspolitiikka samalla parhaasta päästä. Sanoisinkin että OnePlus on kaikkiaan kukkulan kuningas ohjelmisto mielessä ja kun liimataan mukaan muillekin päivityspolitiikka ja mahdolliset hidastelut sun muut tekniset ongelmat, jäävät nuo korealaiset selkeästi viimeisiksi kaikkien muiden pärjäten vähintään ihan hyvin, jopa Xiaomi.
Miten muuten pärjää ilman kolmannen osapuolen laucheria? Mielestäni jokaisessa omassa on ollut jokin muu kuin alkuperäinen. Nokian kanssa ehkä pärjäisi mutta siinäkin on rinnalla toinen.
Minulle ehdoton käytettävyys ei ole kynnyskysymys, vaikka annan käytettävyydestä ja luotettavasta toiminnasta luurille kuin luurille isoimmat pisteet. Tykkään pääosin käyttää valmistajan omia sovelluksia samalla tutustuen siihen miten he lähestyvät asioita verrattuna muihin, josko eroja löytyisi. On mielestäni hauska perehtyä tätä kautta firman filosofiaan ja osaamiseen. Opettelen siis pitkälti käyttämään luuria tavalla millainen se on suoraan paketista, koska ei uuden opettelu mielestäni varsinkaan älypuhelimien tapauksessa hankalaa ole ja laitteen kanssa ährääminen on osa viehätystä. Ymmärrän hyvin heitä keille puhelin on vain väline ilman peilipintaa markkinamaailman syövereihin, eivätkä he varmastikaan nauti jatkuvista muutoksista ja ohjelmistojen kiemuroista.
Vielä ei ole tullut vastaan puhelinta jonka ohjelmisto olisi ollut itselleni luopumisen paikka, mutta Samsung on päässyt kyllä lähelle hidasteluineen, mitä ei voi korjata itse mitenkään. Tärkeämpää on ainakin minulle siis sulava toiminta kuin mikään käyttöliittymään liittyvä, mutta tunnistan kyllä hyvän käyttöliittymän kun sellaisen kohtaan.
Olen miettinyt että onko ihmiset jotenkin neuroottisia tällä palstalla kun ns. bloat sun muut ovat niin isoja miinuksia ja tietoturvapäivitykset niin tärkeitä, kun minä ainakin ajattelen asioita käytännön kannalta, että luurissa jossa on vaikkapa Huawein tekemä viestisovellus ja siinä on käteviä ominaisuuksia mitä ei löydy esim. Googlen vakiosovelluksesta, niin minun kirjassani se on plussa vaikka se ei olisi yhtä pelkistetyn näköinen tai toimisi täysin samalla logiikalla. Varmaan aika monelle on tärkeintä lähinnä se että käyttölogiikka ei muutu miksikään puhelimesta toiseen, missä kuuluisasti Apple juurikin loistaa.
MUOK.
Oho, luin lainauksen ensin "miten muut pärjää".