A developer builds a product. For example, if you have a game developer, You have a game designer to figure out fun game mechanics, artists to make the whole thing pretty, software developers to make the game run.
A publisher sells a product. If you look at a publisher, you will find for example marketing experts, who are good at informing people that your product exists, you have partner management, which informs gaming websites and channels about the upcoming product, sales which handle pricing, potentially a publisher even has something like logistics to gtet the product to the customer.
Effectively, the developer makes a product to sell, and the publisher gets people to buy the product.
Siinä lyhyesti pelintekijöiden ja julkaisijan roolit
vaikka ihan varmasti MS:n tapauksessa ne raamit varmasti tulevatkin näissä 2nd/3rd party projekteissa kun antavat oman IP:nsä devaajien käyttöön - ei ne tietty ihan sokkonakaan niitä anna.
QB:n tapauksessa on vaikea sanoa mitään (en ole seurannut niin tarkkaan) ja voi liittyä enempi näihin video-kuvauksiin kuin itse peliin.
Henkilökohtaisesti uskon ongelman olevan enemmän näissä 3rd party studioissa, koska onhan se varsin mielenkiintoista, että Crackdownin devaajat julkaisseet monta peliä samassa ajassa kuten myös Platinium Games, mutta MS omaa tuotosta ei kumpikaan ole saanu ajoissa ulos ja se mitä on vuosien päästä nähty ingame materiaalia on ollut niin raakiletta edelleen.
Tuntuu että raha on näille kelvannut (aivan kuten Lionheads viimeisimpien Fablejen kanssa), mutta tulosta ei ole syntynyt. Ei ne kuitenkaan ilmaiseksikaan sitä tee ja onhan muitakin vastaavia isoja projekteja taas onnistunut kuten Rise of The Tomb Raider Crystal Dynamicsin kanssa vaikka ei ollut edes oma IP ja MS oli näissä vain julkaisijan roolissa. Mutta onhan se selvää, että ulkopuolisilla tekemisessä on omat riskinsä, joka toivottavasti muuttuu vielä joku päivä ja projektit kiertävät. Optimaalisintahan olisi vain "yksi studio" missä samat tekijät siirtyisivät vain talon sisällä projektista toiseen sekä auttaminen toisissa voisi olla vielä tehokkaampaa talon sisällä.
Cloud tekniikka on ihan toinen projektinsa ja en usko että se on ollut päivääkään ongelma kun jo monta vuotta sitten näytetty vuodettujen Alpha versioiden perusteella sen toiminta on jo nähty toimivana Crackdown maailmassa Unreal Engine 4:lla. Moninpeli Cloud on ihan eri asia kuin yksinpeli Crackdownissa mikä todennäköisesti on ollut se ongelma sisällön, tarinan yms suhteen eli niitä on tehnyt kaksi eri taloa.
3 vuotta sitten:
Sitä 3rd partyillä teetettyjä projekteja tekee myös muutkin. Ei pelkästään MS ja kyllä niissäkin on kestänyt samalla tavalla vuositolkulla eikä valmista ole vieläkään, mutta jostain syystä MS:n tuotokset on vain tulilinjalla eli uutisotsikoissa näissä.
Siltikään en jaksa uskoa Crackdown 3:en olevan mikään varsinainen hitti valmistuessaan. Se ei välttämättä ole sellainen peli, mistä massat tulevat kiinnostumaan. Toivottavasti vain sisällöltään on huomattavasti parempia kuin SOT ja viimeistellympi kuin SOD2.