- Liittynyt
- 26.10.2017
- Viestejä
- 121
World of Warcraft julkaistiin loppuvuonna 2004 (Euroopan julkaisu 2/2005). Vuosien saatossa peli on saanut jo 7 lisäosaa, joista ensimmäisenä vuoden 2007 tammikuussa julkaistu The Burning Crusade (TBC) ja viimeisimpänä elokuussa saataville tullut Battle for Azeroth (BfA).
Massiivisten moninpelien (MMO) osalta WoW niin sanotusti räjäytti pankin ja keräsi ennennäkemättömät pelaajamäärät. Blizzardin Warcraft-maailma ja hahmot olivat ennakkoon tuttuja miljoonille pelaajille. Peli oli huomattavasti helpommin lähestyttävä ja viimeistellympi kuin aiemmat MMOt kuten Everquest.
Lisäosien myötä peli on kuitenkin menneiden 14 vuoden aikana muuttunut todella paljon. Siinä missä alkuperäisessä pelissä pärjätäkseen pelaajan oli lähes pakko käyttää aikaansa sosiaaliseen kanssakäymiseen ja pelikavereiden etsimiseen, voi nyky-Wowia pelata kuin yksinpeliä. Lisäämällä itsensä nappia painamalla jonoon, peli muodostaa automaattisesti ryhmän luolastoihin (dungeonit ja raidit). Realmien merkitys on kadonnut lähes olemattomiin. Nykyisin peli yhdistelee dynaamisesti eri realmien hahmoja samoihin paikkoihin, eikä yksittäisen realmin ympärille pääse muodostumaan yhteisöä, jossa olisi tunnettuja hahmoja tai kiltoja. RP-realmit muodostavat tähän osittain poikkeuksen.
Alussa hahmon kehitys tasolta 1 tasolle 60 oli kauan aikaa vievää ja uusien tasojen (level) myötä sai uusia taitoja ja selvästi huomasi voimakkuutensa kasvavan. Nykyisin levelaus on huomattavasti nopeampaa, vaikka maksimilevel on jo 120 eli tuplat alkuperäiseen peliin verrattuna. Se ei myöskään suurimman osan mielestä tunnu yhtään palkitsevalta, koska erilaisten taitojen (spellit, skillit) määrää on vähennetty niin rajusti, ja moni niistä on käytettävissä heti pelin alusta lähtien. Kuvaavaa on, että noustessaan tasolta 110 tasolle 120 ei hahmo saa yhtään uutta taitoa.
Wowin pelaajamäärät ovat tippuneet merkittävästi huippuvuosiin verrattuna, eikä Blizzard olekaan enää muutamaan vuoteen julkaissut tietoja kuukausimaksua maksavien pelaajien määristä lainkaan. Osittain tämä on toki luonnollista, onhan peli jo 14 vuotta vanha. Toisaalta voidaan myös perustellusti väittää, että pelaajat eivät ole olleet kovinkaan tyytyväisiä lisäosien myötä tapahtuneeseen muutokseen.
Lähes niin kauan kuin Wow on ollut olemassa, on myös ollut takaisinmallinnuksella (reverse engineering) toteutettuja palvelimia (private server), joilla peliä on voinut pelata ilmaiseksi. Tällaisen yksityispalvelimen ylläpito on laitonta ja rikkoo Blizzardin tekijänoikeuksia. Siitä huolimatta niitä on aktiivisesti kehitetty ja ylläpidetty. Aluksi pelaajakunta on koostunut pelaajista, jotka eivät ole halunneet tai voineet maksaa pelin kuukausimaksua, mutta myöhemmin lisäosien julkaisun myötä on tarjoutunut myös mahdollisuus pelata pelin alkuperäistä versiota.
Vuonna 2016 nähtiin merkittävä tapahtuma, kun Blizzard pakotti siihen asti suosituimman yksityispalvelimen (Nostalrius) sulkemaan. Tapahtuman saama julkisuus johti lopulta siihen, että Blizzard kutsui palvelimen ylläpitäjät vierailemaan pääkonttorillaan. Nostalriuksen ylläpitäjät luovuttivat Blizzardille palvelimen koodin ja tarjosivat apuaan, mikäli Blizzard päättäisi joskus tarjota mahdollisuuden pelata alkuperäistä Wowia ilman lisäosia virallisilla palvelimilla. Viimein vuoden 2017 Blizzconissa Blizzard julkisti World of Warcraft: Classicin eli virallisen uusintaversion alkuperäisestä Wowista ilman lisäosia.
Massiivisten moninpelien (MMO) osalta WoW niin sanotusti räjäytti pankin ja keräsi ennennäkemättömät pelaajamäärät. Blizzardin Warcraft-maailma ja hahmot olivat ennakkoon tuttuja miljoonille pelaajille. Peli oli huomattavasti helpommin lähestyttävä ja viimeistellympi kuin aiemmat MMOt kuten Everquest.
Lisäosien myötä peli on kuitenkin menneiden 14 vuoden aikana muuttunut todella paljon. Siinä missä alkuperäisessä pelissä pärjätäkseen pelaajan oli lähes pakko käyttää aikaansa sosiaaliseen kanssakäymiseen ja pelikavereiden etsimiseen, voi nyky-Wowia pelata kuin yksinpeliä. Lisäämällä itsensä nappia painamalla jonoon, peli muodostaa automaattisesti ryhmän luolastoihin (dungeonit ja raidit). Realmien merkitys on kadonnut lähes olemattomiin. Nykyisin peli yhdistelee dynaamisesti eri realmien hahmoja samoihin paikkoihin, eikä yksittäisen realmin ympärille pääse muodostumaan yhteisöä, jossa olisi tunnettuja hahmoja tai kiltoja. RP-realmit muodostavat tähän osittain poikkeuksen.
Alussa hahmon kehitys tasolta 1 tasolle 60 oli kauan aikaa vievää ja uusien tasojen (level) myötä sai uusia taitoja ja selvästi huomasi voimakkuutensa kasvavan. Nykyisin levelaus on huomattavasti nopeampaa, vaikka maksimilevel on jo 120 eli tuplat alkuperäiseen peliin verrattuna. Se ei myöskään suurimman osan mielestä tunnu yhtään palkitsevalta, koska erilaisten taitojen (spellit, skillit) määrää on vähennetty niin rajusti, ja moni niistä on käytettävissä heti pelin alusta lähtien. Kuvaavaa on, että noustessaan tasolta 110 tasolle 120 ei hahmo saa yhtään uutta taitoa.
Wowin pelaajamäärät ovat tippuneet merkittävästi huippuvuosiin verrattuna, eikä Blizzard olekaan enää muutamaan vuoteen julkaissut tietoja kuukausimaksua maksavien pelaajien määristä lainkaan. Osittain tämä on toki luonnollista, onhan peli jo 14 vuotta vanha. Toisaalta voidaan myös perustellusti väittää, että pelaajat eivät ole olleet kovinkaan tyytyväisiä lisäosien myötä tapahtuneeseen muutokseen.
Lähes niin kauan kuin Wow on ollut olemassa, on myös ollut takaisinmallinnuksella (reverse engineering) toteutettuja palvelimia (private server), joilla peliä on voinut pelata ilmaiseksi. Tällaisen yksityispalvelimen ylläpito on laitonta ja rikkoo Blizzardin tekijänoikeuksia. Siitä huolimatta niitä on aktiivisesti kehitetty ja ylläpidetty. Aluksi pelaajakunta on koostunut pelaajista, jotka eivät ole halunneet tai voineet maksaa pelin kuukausimaksua, mutta myöhemmin lisäosien julkaisun myötä on tarjoutunut myös mahdollisuus pelata pelin alkuperäistä versiota.
Vuonna 2016 nähtiin merkittävä tapahtuma, kun Blizzard pakotti siihen asti suosituimman yksityispalvelimen (Nostalrius) sulkemaan. Tapahtuman saama julkisuus johti lopulta siihen, että Blizzard kutsui palvelimen ylläpitäjät vierailemaan pääkonttorillaan. Nostalriuksen ylläpitäjät luovuttivat Blizzardille palvelimen koodin ja tarjosivat apuaan, mikäli Blizzard päättäisi joskus tarjota mahdollisuuden pelata alkuperäistä Wowia ilman lisäosia virallisilla palvelimilla. Viimein vuoden 2017 Blizzconissa Blizzard julkisti World of Warcraft: Classicin eli virallisen uusintaversion alkuperäisestä Wowista ilman lisäosia.
World of Warcraft: Classic
- Julkaisu 27.8.2019 yöllä 01:00 Suomen aikaa.
- EU English realmit:
- Peliä voi pelata normaalilla Wowin kuukausimaksulla.
- Sisältö julkaistaan portaittain. Tarkempaa aikataulua ei vielä ole, mutta julkaisuvaiheet menee seuraavasti:
Vaihe 1 (Julkaisun yhteydessä)
Vaihe 2- Molten Core
- Onyxia
- Maraudon
- You can PvP one another in the world, but there is no tracking, and no formal rewards for doing so.
Vaihe 3- Dire Maul
- Azuregos
- Kazzak
- Honor System (including Dishonorable Kills)
- PvP Rank Rewards
Vaihe 4- Blackwing Lair
- Darkmoon Faire
- Darkmoon deck drops begin
- Alterac Valley (1.12 versio)
- Warsong Gulch
Vaihe 5- Zul’Gurub
- Green Dragons
- Arathi Basin
Vaihe 6- Ahn’Qiraj War Effort begins
- Ahn’Qiraj raids open when the war effort dictates
- Dungeon loot reconfiguration: Tier 0.5 Dungeon gear, Relics, drop rates and location changes
- Naxxramas
- Scourge Invasion
- World PvP objectives in Silithus and Eastern Plaguelands
Viimeksi muokattu: