Windows 11 keskustelu

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 276
Windows 11 on harvinaisen vittumainen bugi tällä hetkellä, kesken käytön saattaa levähtää ruudulle file explorer, kärsiikö kukaan muu tästä bugista? Redditissä ja Microsoftin foorumilla valittelevat samasta ongelmasta ja korjauksesta ei ole mitään tietoa.

Kiva pelata tai vääntää muuta koodia, kun kesken homman pamahtaa ruudulle file explorer...
Jep, tuota tapahtuu täysin satunnaisesti hyvin harvoin minulla, ei ole mitään selkeätä syytä...

Tällanen tuli äsken pelatessa, peli kaatui muttei koko kone.

Onko mahdollisesti tuota WIN ongelmaa?
Miten tuo liittyisi tuohon? Tuossahan selkeästi on vaan virheilmoitus itse peliltä, että jokin meni vikaan ja epäilee että page file ois konfattu väärin, ku muisti loppunut. Eihän ole asetettu käsin sen kokoa?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 054
Windows 11 on harvinaisen vittumainen bugi tällä hetkellä, kesken käytön saattaa levähtää ruudulle file explorer, kärsiikö kukaan muu tästä bugista?
Kyllä. Nyt juuri muutaman päivän sisään tullut pari kertaa. Sitä ennen oli varmaan muutama viikkoa taukoa. En tiedä mikä tuota ilmiötä triggeröi.
 
Liittynyt
26.01.2021
Viestejä
691
En oo tuota kyseistä bugia itsellä nähnyt, mutta tammikuusta asti on ollut bugi joka aiheuttaa sen että työpöydän kuvakkeet ei toimi. Kone kun idlaa 10-15 minuuuttia niin jämähtävät niin, että ei n.5-10 sekuntiin toimi kuvakkeet. Bugi on ainoastaan vasemmalla puolella näyttöä. Oikea puoli toimii normaalisti.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
895
Olen kasaamassa uutta konetta lähiaikoina.
Vanhassa koneessa on Win10 Pro Digitaalisella käyttöoikeudella paikallisella tilillä. Käsittääkseni voin luoda Microsoft tilin ja käyttää vanhan koneen aktivointi uuteen koneeseen tällä menetelmällä, mutta voinko palata uudessa koneessa enää paikalliseen tiliin? En haluaisi käyttää Microsoft tiliä vai onko se edes mahdollista Win 11 versiossa?
Eiko onnistuisi luoda kikkailemalla paikallista tiliä, sitten paikallisella järjestelmävalvojan tilillä sitten kakkostili johon kirjaudut tuolla Microsoft tilillä.
Tuon jälkeen vain odotat että tulee aktivointi ja voit poistaa sen kakkostilin koneesta.
Tuolloin sen offline tilin pitäisi jäädä offlineksi ja aktivoinnin ilmestyä.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 276
En oo tuota kyseistä bugia itsellä nähnyt, mutta tammikuusta asti on ollut bugi joka aiheuttaa sen että työpöydän kuvakkeet ei toimi. Kone kun idlaa 10-15 minuuuttia niin jämähtävät niin, että ei n.5-10 sekuntiin toimi kuvakkeet. Bugi on ainoastaan vasemmalla puolella näyttöä. Oikea puoli toimii normaalisti.
Käytän vähän kuvakkeita työpöydältä, niin en tiedä onko tuota, mutta välillä taasen File Explorer jumittaa, eli ei ota mitään painalluksia vastaan. Korjaantuu ku vaikka avaa Task Managerin, joka triggeröi UAC kyselyn, se sitten jotenkin korjaa tuon. Tuo File Explorerin jumittelu on ollut jo pitkän aikaa ongelmana ja siihen on MS tehnyt mukamas korjauksiakin useampaan kertaan, edelleen se vaan harvoin tuota tekee...

Ja uusin "bugi" on tuo Microsoft Defender Antivirus antimalware platform päivittyminen, ainakin itsellä tuolla Reliability Monitorissa on tänäänkin logissa 5 kertaa päivittynyt taustalla sama versio, eilen näyttäisi päivittyneen 6 kertaa...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 322
Eikös tuosta tilivaatimuksesta päässyt eroon loggaamalla esim. no@thankyou.com -tillille, jonka jälkeen voi tehdä lokaalin tilin? Muistaakseni vasta tuolleen pöytäkoneeseen W11:n asensin.

Microsoft has banned email addresses that were used too often in the account creation process. You may use this to your advantage, as it allows you to skip the Microsoft account creation or sign-in phase during setup. The advantage of this option is that it does not require a restart or running a command from the command line.

Here is how this method works (thanks Neowin):

  1. Select Sign-In when asked to create or sign-in to a Microsoft account during setup.
  2. Use the email address no@thankyou.com.
  3. Type any password on the next screen.
  4. Windows will display "Oops, something went wrong" on the next screen.
  5. Clicking Next opens a screen that allows you to create a local account.
  6. You can assign a password to the account, or leave it empty.
 

Guggenheim

tä?
Tukijäsen
Liittynyt
20.01.2017
Viestejä
283
Tämän hetkinen kone tuota 11 tukee, ei vaan oo vieläkään oikein lämmennyt ajatukselle että siihen päivittäs :cigarbeye:
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 076
Miten tuo liittyisi tuohon? Tuossahan selkeästi on vaan virheilmoitus itse peliltä, että jokin meni vikaan ja epäilee että page file ois konfattu väärin, ku muisti loppunut. Eihän ole asetettu käsin sen kokoa?
No ei varmaan liity, mutta tuollaista ennen tullut ja win puolella nyt ollut tuota häikkää jonkin aikaa. Epäilyttää siis vain. En ole muuttanut kokoa mistään.

Keskusmuistia sen 16Gb ja oli pelatessa Aquasuite ja Philipsin HUE appi päällä, voihan se 16Gb alkaa olla jo vähän eilinen juttu,
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 665
Jep, tuota tapahtuu täysin satunnaisesti hyvin harvoin minulla, ei ole mitään selkeätä syytä...


Miten tuo liittyisi tuohon? Tuossahan selkeästi on vaan virheilmoitus itse peliltä, että jokin meni vikaan ja epäilee että page file ois konfattu väärin, ku muisti loppunut. Eihän ole asetettu käsin sen kokoa?
Kyllä. Nyt juuri muutaman päivän sisään tullut pari kertaa. Sitä ennen oli varmaan muutama viikkoa taukoa. En tiedä mikä tuota ilmiötä triggeröi.
Microsoftin foorumilta ja redditistä löytyy valitusta asiasta ainakin tammikuulta asti. Jostain luin, että olisi korjattu preview-versioon, mutta mene ja tiedä. Täytyy toivoa, että saavat korjattua pian, mutta en pidättele hengitystä.
 
Liittynyt
26.01.2021
Viestejä
691
Käytän vähän kuvakkeita työpöydältä, niin en tiedä onko tuota, mutta välillä taasen File Explorer jumittaa, eli ei ota mitään painalluksia vastaan. Korjaantuu ku vaikka avaa Task Managerin, joka triggeröi UAC kyselyn, se sitten jotenkin korjaa tuon. Tuo File Explorerin jumittelu on ollut jo pitkän aikaa ongelmana ja siihen on MS tehnyt mukamas korjauksiakin useampaan kertaan, edelleen se vaan harvoin tuota tekee...

Ja uusin "bugi" on tuo Microsoft Defender Antivirus antimalware platform päivittyminen, ainakin itsellä tuolla Reliability Monitorissa on tänäänkin logissa 5 kertaa päivittynyt taustalla sama versio, eilen näyttäisi päivittyneen 6 kertaa...
Se on helppo testata kun jätät koneen 20 minuutiksi ittekseen ja koitat sitten suoraan mennä kuvakkeiden päälle niin se tehoste joka päälle tulee alkaa nykimään eikä kuvakkeista saa mitään auki. Alapalkin kuvakkeet toimii kyllä. Tuon defenderin kanssa ongelma nyt on, että se kokoajan päivittää sen vanhan version takas. Uusi tuli joka mielestäni toimi, mutta sitten winupdate päivitti vanhaan sen takas ja tekee sitä nyt uudelleen ja uudelleen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
708
Uus asennus, windows kerkes jotain piiripäivityksiä latailla ja asennella, laitoin sit emolevyn sivuilta oman chipset paketin kans, meniköhä jotain nyt jotain väärin?

Nvidian ajurit asensin kans mut windows yrittää nyt jotain Nvidia display päivitystä tyrkyttää, pitääkö jotain ruksia jostain vai loppuuko nää itekseen?
 
Liittynyt
26.01.2021
Viestejä
691
Uus asennus, windows kerkes jotain piiripäivityksiä latailla ja asennella, laitoin sit emolevyn sivuilta oman chipset paketin kans, meniköhä jotain nyt jotain väärin?

Nvidian ajurit asensin kans mut windows yrittää nyt jotain Nvidia display päivitystä tyrkyttää, pitääkö jotain ruksia jostain vai loppuuko nää itekseen?
Joo tuo on raivostuttavaa kun asennus vaiheessa ittekseen niitä ajureita asentelee taustalla. Asetuksista saa pois päältä nuo ajuripäivitykset, mutta mitäpä se auttaa kun asennus vaiheessa ei voi muuttaa sitä. Ei muuta kun omat itse ladatut ajurit asentaa päälle. En oo huomannu ongelmia siinä.
 
Liittynyt
16.06.2022
Viestejä
383
Joo tuo on raivostuttavaa kun asennus vaiheessa ittekseen niitä ajureita asentelee taustalla. Asetuksista saa pois päältä nuo ajuripäivitykset, mutta mitäpä se auttaa kun asennus vaiheessa ei voi muuttaa sitä. Ei muuta kun omat itse ladatut ajurit asentaa päälle. En oo huomannu ongelmia siinä.
On vain hyvä, että ajurit asennetaan alussa. Suurinta osaa käyttäjistä ei kiinnosta latailla ajureita mistään. Vaan suoraan ruveta käyttämään konetta, kun työpöydälle pääsevät.

Mitä tulee noihin Windowsin suojaukseen liittyviin ongelmiin, niin kannattaa oikeasti varmistaa, että oma ongelma on sama, kuin mistä yleisesti puhutaan. Sen lisäksi Windowsissa on mahdollisuus koittaa korjata Windowsin suojaus asennetuista sovelluksista. Tapahtumienvalvonnasta asioita katsoessa on hyvä muistaa, että kaikki virheet ja varoitukset eivät ole merkityksellisiä kotikäyttäjän kannalta.
 
Liittynyt
26.01.2021
Viestejä
691
On vain hyvä, että ajurit asennetaan alussa. Suurinta osaa käyttäjistä ei kiinnosta latailla ajureita mistään. Vaan suoraan ruveta käyttämään konetta, kun työpöydälle pääsevät.

Mitä tulee noihin Windowsin suojaukseen liittyviin ongelmiin, niin kannattaa oikeasti varmistaa, että oma ongelma on sama, kuin mistä yleisesti puhutaan. Sen lisäksi Windowsissa on mahdollisuus koittaa korjata Windowsin suojaus asennetuista sovelluksista. Tapahtumienvalvonnasta asioita katsoessa on hyvä muistaa, että kaikki virheet ja varoitukset eivät ole merkityksellisiä kotikäyttäjän kannalta.
Mielestäni olisi parempi, että annettaisiin edes vaihtoehto, että ladataanko automaattisesti asennuksen yhteydessä ajureita. Nuo kuitenkin on tosi vanhoja versioita mitä automaattisesti asentelee. Ne jotka sit niitä haluaa niin klikkaavat kyllä. Ja joo nuo suojausongelmat on niitä samoja mitä muutkin valittaa. Ongelma on siinä kun ei ihan älyttömästi noista tietoturva asioista tiedä ja windows valittaa, että laite on altis uhkille. Mitä siinä sit pitäis juurikin semmoisen ihmisen joka näistä ei tiedä niin tehdä? Kertaakaan ei windows ole ilmoittanut, että älä välitä kyseessä on vain pikku bugi jota emme saa korjattua. Nykypäivänä kuitenkin on erittäin tärkeää, että suojaus on kunnossa.
 
Liittynyt
16.06.2022
Viestejä
383
Mielestäni olisi parempi, että annettaisiin edes vaihtoehto, että ladataanko automaattisesti asennuksen yhteydessä ajureita. Nuo kuitenkin on tosi vanhoja versioita mitä automaattisesti asentelee. Ne jotka sit niitä haluaa niin klikkaavat kyllä. Ja joo nuo suojausongelmat on niitä samoja mitä muutkin valittaa. Ongelma on siinä kun ei ihan älyttömästi noista tietoturva asioista tiedä ja windows valittaa, että laite on altis uhkille. Mitä siinä sit pitäis juurikin semmoisen ihmisen joka näistä ei tiedä niin tehdä? Kertaakaan ei windows ole ilmoittanut, että älä välitä kyseessä on vain pikku bugi jota emme saa korjattua. Nykypäivänä kuitenkin on erittäin tärkeää, että suojaus on kunnossa.
On hyvä vain, että esimerkiksi näytönohjaimelle ei ole pakko ruveta latailemaan ajureita, vaan nykyään on valmiina muu kuin se geneerinen ajuri jolla ei voi esimerkiksi pelata. Sekin on hyvä, että siinä alussa ei ihan uusinta ajuria tule, kun silloin se on ollut jo käytössä jonkin aikaa ja varmentaa sitä, että siinä on vähemmän mahdollisia ongelmia. On parempi vaihtoehto, että niitä joita kiinnostaa saada uudemmat ajurit, lataavat niitä itse myöhemmin. Tai antaa Windows updaten hoitaa homma. Tässä vaiheessa on kuitenkin sitten hyvä olla vaihtoehtoja jo. Eli antaako Updaten hoitaa homma, kuten nykyään enemmistä tekee. Vai lataileeko itse valmistajalta suoraan.

Jos se suojausongelma koskee tätä:

Toi ongelma ei taida olla niinkään suojauksessa, vaan se on teknisestä viasta aiheutuva ilmoitus joka ei vaikuta itse suojaukseen. Sikäli mikäli kun BleepingComputetin artikellissa mainittu lainaus pitää paikkansa. Toki aina pitää varmistaa, että oma tilanne on vastaava. Itsehän kylmästi vain klikkasin hylkää ja kaikki on silti ok suojauksen suhteen.


Jos taas on enemmänkin huutomerkkejä aiheeseen liittyen, niin sitten kannattaa varmistaa, että suojaus on kunnossa muilta osin.
Niin kyseessä ei ole ongelma itse suojauksessa. Toki tuokin Microsoftin pitäisi saada korjattua,. Ja edelleen, kannattaa koittaa vaikuttaako Windowsin suojauksen korjaus omaan ongelmaan mitenkään. Asennetut sovellukset listan kautta etsii Windowsin suojauksen, klikkaa kolmea pistettä ja sieltä korjaa vaihtoehtoa. On kuitenkin tärkeä varmistaa, että oma tapaus on oikeasti samanlainen.

Näin yleisesti todeten: Interneteissä välillä niputetaan yhteen ongelmia, koska seuraus on samankaltainen, vaikka ne johtuisi eri syistä. Siitä sitten seuraa sekaannusta ja epämääräisiä korjauksia, joita joku kokeilee ja se ei autakaan ja saattaa vain pahentaa tilannetta, koska ongelman syy oli alun perin eri kuin toisella.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 276
Itsehän kylmästi vain klikkasin hylkää ja kaikki on silti ok suojauksen suhteen.

Niin kyseessä ei ole ongelma itse suojauksessa. Toki tuokin Microsoftin pitäisi saada korjattua,. Ja edelleen, kannattaa koittaa vaikuttaako Windowsin suojauksen korjaus omaan ongelmaan mitenkään. Asennetut sovellukset listan kautta etsii Windowsin suojauksen, klikkaa kolmea pistettä ja sieltä korjaa vaihtoehtoa. On kuitenkin tärkeä varmistaa, että oma tapaus on oikeasti samanlainen.

Näin yleisesti todeten: Interneteissä välillä niputetaan yhteen ongelmia, koska seuraus on samankaltainen, vaikka ne johtuisi eri syistä. Siitä sitten seuraa sekaannusta ja epämääräisiä korjauksia, joita joku kokeilee ja se ei autakaan ja saattaa vain pahentaa tilannetta, koska ongelman syy oli alun perin eri kuin toisella.
Minusta on vaarallista opettaa käyttäjiä vain painamaan Dismiss kun tietoturvasofta "bugittaa", mitäs sitten kun kyse onkin vakavammasta ongelmasta, niin painetaan vaan Dismiss ja malware/virus jatkaa taustalla hommiaan...

MS on hoitanut tämän asian todella surkeasti ja kommunikointi asian suhteen ollut minimaalista! Sitten ihmetellään ku käyttäjien tietoturvat (ja taidot asian suhteen) surkeassa kunnossa...
 
Liittynyt
16.06.2022
Viestejä
383
Minusta on vaarallista opettaa käyttäjiä vain painamaan Dismiss kun tietoturvasofta "bugittaa", mitäs sitten kun kyse onkin vakavammasta ongelmasta, niin painetaan vaan Dismiss ja malware/virus jatkaa taustalla hommiaan...

MS on hoitanut tämän asian todella surkeasti ja kommunikointi asian suhteen ollut minimaalista! Sitten ihmetellään ku käyttäjien tietoturvat (ja taidot asian suhteen) surkeassa kunnossa...
En kehottanut ketään vain painamaan dismiss, vaan kerroin itse tehneeni niin. Se mitä kehotan, olen kehottanut jo pariin otteeseen, on kokeilla auttaako sen suojauksen korjaaminen mitenkään. Ja kuten totesin, vaikka kyseessä ei ilmeisemmin ole ongelma itse suojakusen kanssa, niin pitäisi se silti saada korjattua.
 
Liittynyt
20.03.2018
Viestejä
943
JP kanssa samoilla linjoilla nyt, se että TÄSSÄ tapauksessa sen voi vaan klikata hitolle vaarantamatta mitään ei tarkoita että niin vois tehdä kaikissa tapauksissa, jos et itse tiedä onko ilmoitus sellainen johon pitäis reagoida, kysy kokeneemmilta asiaa.

ja tätä mä painotan maailman tappiin asti: ÄLÄ VITUSSA AJA MITÄÄN SKRIPTEJA JOISTA ET TIEDÄ 2000000% VARMASTI MITÄ NE TEKEVÄT!!!!

Ja ps tähän, kellään muutes heittää linkkiä siihen suojausvaroituksen korjausskriptiin jonka joku jossain täällä kai linkkas?

Ei kun onks kyseessä nyt sit tämä pikkuinen rekisterikikka?:

The procedure requires you to go through these steps:

  1. Open the Registry Editor and go to HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Lsa
  2. Add new RunAsPPL and RunAsPPLBoot DWORD entries and set them to 2.
  3. Restart the system.
Tosin..... Samasta löhteestä kuin tuo niin huomasin jatkoartikkelin: Microsoft removes LSA Protection from Windows settings to fix bug (bleepingcomputer.com)

Onko tämä nyt sit vastauksena tuohon suojausbugiin? Joku joka tajuaa näistä vois valaista asiaa?
 
Liittynyt
16.06.2022
Viestejä
383
Niin, että ei nyt jää kenellekään epäselväksi. Kuten totesin yllä ja sitä ennenkin, että internetissä niputetaan yleensä ongelmia yhteen. "joku päivitys sen varmaan teki" tyylillä, tarkistamatta, että mikä on oikea ongelma. Niin tässä, ja varsinkin tässä tapauksessa on hyvä varmistaa mistä oma ongelma johtuu. Kuin myös, että voiko sitä korjata Windowsin omilla toiminnoilla. Ilmeisesti tosiaan ongelma on nyt korjattu. Tässäkin täyyy sitten varmistaa, että se oma ongelma oli nimenomaan juuri tämä.

Microsoft sanoi:
"Local Security Authority protection is off." with persistent restart


StatusOriginating updateHistory
ResolvedN/AResolved: 2023-05-03, 13:27 PT
Opened: 2023-03-21, 11:18 PT
After installing "Update for Microsoft Defender Antivirus antimalware platform - KB5007651 (Version 1.0.2302.21002)", you might receive a security notification or warning stating that "Local Security protection is off. Your device may be vulnerable." and once protections are enabled, your Windows device might persistently prompt that a restart is required. Important: This issue affects only "Update for Microsoft Defender Antivirus antimalware platform - KB5007651 (Version 1.0.2302.21002)". All other Windows updates released on March 14, 2023 for affected platforms (KB5023706 and KB5023698), do not cause this issue.

Workaround: If you have enabled Local Security Authority (LSA) protection and have restarted your device at least once, you can dismiss warning notifications and ignore any additional notifications prompting for a restart. You can verify that LSA protection is enabled by looking in Event Viewer using the information available here. Important: Currently, we do not recommend any other workaround for this issue.

Resolution: This issue was resolved in an update for Microsoft Defender Antivirus antimalware platform KB5007651 (Version 1.0.2303.27001). If you would like to install the update before it is installed automatically, you will need to check for updates.
Lähde

Lisään: Että ei varsinaisesti korjattu sanan varsinaisessa merkityksessä, mutta ratkaistu kuitenkin.
 
Liittynyt
20.03.2018
Viestejä
943
Juu mulla tuo onkin asennettuna ja itselle tuo herja ei ole tullut sen ekan kerran jälkeen. Ja sit odotetaan, mitä hajoaa seuraavana?
 
Liittynyt
26.01.2021
Viestejä
691
Mikäs se nyt pitäis versio numero tuossa olla? Mulla löytyy tällanen: 1.0.2303.28002-0
Näyttökuva 2023-05-06 134326.png

EDIT: LSA asetusta ei tosiaan tuolla näy
Näyttökuva 2023-05-06 135159.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 276
Tuostahan se sekasotku on mielestäni vaan pahentunut, kun poistivat kokonaan sen valinnan tuolta UIsta.

Itse en ikinä painanut "Dismiss" vaan oletin että MS insinöörit olis edes sen verta osaavia, että osaisivat korjata vian, eikä vaan piilotella asetuksia ja toivoa että käyttäjät painaa "Dismiss" ja unohtaa koko jutun. Eli minulla edelleen näkyy keltainen huutomerkki Defender ikonin päällä, kun avaan sen, niin siellä lukee edelleen "Local Security Authority protection is off. Your device may be vulnerable". Mutta olen varmistanut että se on toiminnassa (Microsoftin ohjeistustuksen mukaan Event vieweristä). Ja enää siis sitä asetusta ei edes pysty muokkaamaan tuolta UIsta!

Eli MS ei ole osannut korjata tuota bugia edelleenkään ja nyt sitten uusimpana se, että jos käytte katsomassa Reliability history, niin saattaa parin viime päivän aikana olla "pari" ilmoitusta kuinka Defender päivittelee taustalla samaa versioo aina uudestaan ja uudestaan.
Eli minulla on edelleen asennettuna "Windows Security Service Version: 1.0.2303.28002-0", vaikka se mukamas onnistuneesti asentaa taustalla versiota 1.0.2303.27001 (eli vanhempaa) useasti päivässä!

1683370292566.png


1683369963791.png


Hienot on systeemit!
 
Liittynyt
16.06.2022
Viestejä
383
Tuostahan se sekasotku on mielestäni vaan pahentunut, kun poistivat kokonaan sen valinnan tuolta UIsta.

Itse en ikinä painanut "Dismiss" vaan oletin että MS insinöörit olis edes sen verta osaavia, että osaisivat korjata vian, eikä vaan piilotella asetuksia ja toivoa että käyttäjät painaa "Dismiss" ja unohtaa koko jutun. Eli minulla edelleen näkyy keltainen huutomerkki Defender ikonin päällä, kun avaan sen, niin siellä lukee edelleen "Local Security Authority protection is off. Your device may be vulnerable". Mutta olen varmistanut että se on toiminnassa (Microsoftin ohjeistustuksen mukaan Event vieweristä). Ja enää siis sitä asetusta ei edes pysty muokkaamaan tuolta UIsta!

Eli MS ei ole osannut korjata tuota bugia edelleenkään ja nyt sitten uusimpana se, että jos käytte katsomassa Reliability history, niin saattaa parin viime päivän aikana olla "pari" ilmoitusta kuinka Defender päivittelee taustalla samaa versioo aina uudestaan ja uudestaan.
Eli minulla on edelleen asennettuna "Windows Security Service Version: 1.0.2303.28002-0", vaikka se mukamas onnistuneesti asentaa taustalla versiota 1.0.2303.27001 (eli vanhempaa) useasti päivässä!





Hienot on systeemit!
Eikös vain olekin. Ja escaliburin viestissä #3 027 linkkaaman videon perusteella Windowsin suojaukseen ja oletusasetuksiin on tulossa muutoksia, jotka saattaa aiheuttaa nikottelua käyttäjissä.

Mutta mitä tulee tuohon samaan päivitykseen, niin vaikuttaako jos koittaa päivittää Defenderin kautta suojaustiedot. Vaikka tuo ajan tasalla näyttäisikin olevan. Itsellä lykkää kanssa update historian kautta katsottuna samaa KB:tä, mutta versio kuitenkin vaihtuu. Entä jos kokeilee puhdistaa Windows update käyttämällä Windowsin omaa tilapäisten tiedostojen poistoa.

Tarkennan sen verran, että ei juuri tuota samaa KB:tä kuin sinulla, mutta muuten yhtä ja samaa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 276
Saakohan lenovo legion 5t koneessa tulleen windows 11 homen jotenkin päivitetty pro versioon?
Jos ei niin mistähän tollasen halvimmalla saisi ostettua?
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
S Y N T H W A V E
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
7 027
Saakohan lenovo legion 5t koneessa tulleen windows 11 homen jotenkin päivitetty pro versioon?
Jos ei niin mistähän tollasen halvimmalla saisi ostettua?
Halvimmalla varmaan jostain hämärästä avainkaupasta
 

Hp1

Liittynyt
23.09.2020
Viestejä
70
Moi
Kysytäänpä täältä. Asensin Windows 11 uudelleen saadakseni kiintolevylle lisää tilaa. Kannettavassa oli uutena win 10 jonka päivitin aikoinani win 11 versioon päivityksenä. Nyt kuitenkin jostakin syystä windows tuntuu olevan ajoittain hidas ja takkuinen Windows 11 uudelleen asennuksen jälkeen. Aiemmin kaikki toimi hyvin.
Missähän vika on?
Koneen speksit
Intel(R) Core(TM) i5-10300H CPU @ 2.50GHz 2.50 GHz
16,0 Gt
Nvidia GTX 1660Ti
500 ssd

Windows ilmoittaa kyllä kaiken olevan kunnossa suorituskyky ja kunto valikossa.

Kiitos vastauksista
 
Liittynyt
18.04.2017
Viestejä
180
Windows 11 on harvinaisen vittumainen bugi tällä hetkellä, kesken käytön saattaa levähtää ruudulle file explorer, kärsiikö kukaan muu tästä bugista? Redditissä ja Microsoftin foorumilla valittelevat samasta ongelmasta ja korjauksesta ei ole mitään tietoa.

Kiva pelata tai vääntää muuta koodia, kun kesken homman pamahtaa ruudulle file explorer...
Ei ole omaa kokemusta, joten pitää vaan arvata.

Missä näkymässä se file explorer aukeaa? Oletuksena sehän aukeaa niin, että siinä on "aloitusnäkymä" auki. Jos siinä on jokin levyasema auki, niin se vika lienee siinä levyssä, sen usb liittimessä tai levy on ehkä herännyt lepotilasta, niin että Win luulee, että olet sen juuri liittänyt. Korjauksena voit esim. ottaa automaattisen käynnistyksen pois päältä siirrettäviltä asemilta ja laittaa tilalle "älä tee mitään"".
 

Liitteet

Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
748
Windows 11 on harvinaisen vittumainen bugi tällä hetkellä, kesken käytön saattaa levähtää ruudulle file explorer, kärsiikö kukaan muu tästä bugista? Redditissä ja Microsoftin foorumilla valittelevat samasta ongelmasta ja korjauksesta ei ole mitään tietoa.

Kiva pelata tai vääntää muuta koodia, kun kesken homman pamahtaa ruudulle file explorer...
Minullakin on auki jätetty File Explorerin ikkuna lävähtänyt päällimmäiseksi ihan itsekseen. Olen tuon bugin ilmaantumisen jälkeen parhaani mukaan vältellyt noiden ikkunoiden auki jättämistä. On kyllä kieltämättä vittumainen bugi.
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 947
Samaa on pari kertaa tapahtunut ton explorerin kanssa.
Omalla kohdalla liittyy johonkin ulkoiseks asemaks luokiteltavaks laitteesta. Oli se sitten känny jota käytetty tiedonsiirtoon, tai sitten ulkonen kovo.
Jos mitään vastaavaa laitetta ei ole kytkettynä, niin ei ole tuota ongelmaakaan tullut vastaan.
 
Liittynyt
28.03.2017
Viestejä
1 560
Windows 11 on harvinaisen vittumainen bugi tällä hetkellä, kesken käytön saattaa levähtää ruudulle file explorer, kärsiikö kukaan muu tästä bugista? Redditissä ja Microsoftin foorumilla valittelevat samasta ongelmasta ja korjauksesta ei ole mitään tietoa.

Kiva pelata tai vääntää muuta koodia, kun kesken homman pamahtaa ruudulle file explorer...
Samaa shittiä tapahtunut täällä kohta nelisen kuukautta. Ainoa keino estää tuo on pitää explorer suljettuna aina paitsi silloin kun sitä tarvitsee.

Jotkut intialaiset kesähessut mikkisoftalla ilmeisesti päässeet koodaamaan exploreria sen jälkeen kun defenderi on ryssitty.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 054
Ei ole omaa kokemusta, joten pitää vaan arvata.

Missä näkymässä se file explorer aukeaa? Oletuksena sehän aukeaa niin, että siinä on "aloitusnäkymä" auki.
Ei se yleensä varsinaisesti "aukea". Siinä käy niin että taustalla oleva File Exploderin ikkuna ponnahtaa päällimmäiseksi. Ikäänkuin joku Alt+Tabaisi toisen ikkunan esille ja fokus siirtyy siihen. Itsestään. Pyytämättä ja yllättäen.

 
Liittynyt
31.08.2020
Viestejä
31
Siis eikö tästä wintoosa paskakasa11 pääse enää edes säätämään processor states, active/passive cooling policy jne. mistään? HP läppärin tuuletin huutaa lähes jatkuvasti vaikka optimaalinen virrankäyttö käytössä. Yleensä olen saanut läppärit hiljaiseksi kuristamalla maksimi-prossutilaksi 99% ja laittamalla passive cooling policy mutta nyt en pääse asetuksiin mistään. Vai enkö näe jotain itsestäänselvää?

Windows11.jpg
 
Liittynyt
28.03.2017
Viestejä
1 560
Siis eikö tästä wintoosa paskakasa11 pääse enää edes säätämään processor states, active/passive cooling policy jne. mistään? HP läppärin tuuletin huutaa lähes jatkuvasti vaikka optimaalinen virrankäyttö käytössä. Yleensä olen saanut läppärit hiljaiseksi kuristamalla maksimi-prossutilaksi 99% ja laittamalla passive cooling policy mutta nyt en pääse asetuksiin mistään. Vai enkö näe jotain itsestäänselvää?
Löytyy yhä tuolta. Tuo moderni UI kikkare on puutteellinen verrattuna legacyyn.

Screenshot 2023-05-06 21.22.57.png
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 967
Siis eikö tästä wintoosa paskakasa11 pääse enää edes säätämään processor states, active/passive cooling policy jne. mistään? HP läppärin tuuletin huutaa lähes jatkuvasti vaikka optimaalinen virrankäyttö käytössä. Yleensä olen saanut läppärit hiljaiseksi kuristamalla maksimi-prossutilaksi 99% ja laittamalla passive cooling policy mutta nyt en pääse asetuksiin mistään. Vai enkö näe jotain itsestäänselvää?

Avaa ohjauspaneeli ja sieltä virranhallinta-asetukset. Lähtee vaan siihen käynnistä-valikkoon tai haku kenttään kirjoittamaan ohjauspaneeli, niin löytyy.
 
Liittynyt
12.04.2022
Viestejä
713
Mitähän vittua nyt on tapahtunut kun Sää- sovellus on "uusittu" ja jotain helvetin mainospaskaa siinä nyt seassa??? :mad:
Muutenkin ihan kuraa! Miten sais sen vielä viikko sitten olleen, jo kympistä tutun sovelluksen takaisin? :hmm:
 

Liitteet

Liittynyt
30.01.2021
Viestejä
389
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 932
Olen kasaamassa uutta konetta lähiaikoina.
Vanhassa koneessa on Win10 Pro Digitaalisella käyttöoikeudella paikallisella tilillä. Käsittääkseni voin luoda Microsoft tilin ja käyttää vanhan koneen aktivointi uuteen koneeseen tällä menetelmällä, mutta voinko palata uudessa koneessa enää paikalliseen tiliin? En haluaisi käyttää Microsoft tiliä vai onko se edes mahdollista Win 11 versiossa?
Onnistuu, kunhan ensin on se lisenssi "siirtynyt" sieltä microsoft tililtä. Ainakin itse poistin sen jälkeen tuon tilin ja loin paikallisen tilin
 
Liittynyt
01.03.2021
Viestejä
119
Windows 11 on harvinaisen vittumainen bugi tällä hetkellä, kesken käytön saattaa levähtää ruudulle file explorer, kärsiikö kukaan muu tästä bugista? Redditissä ja Microsoftin foorumilla valittelevat samasta ongelmasta ja korjauksesta ei ole mitään tietoa.

Kiva pelata tai vääntää muuta koodia, kun kesken homman pamahtaa ruudulle file explorer...
Työkoneella tätä tullut, veikkaus on että liittyy onedriveen joteki
 
Liittynyt
28.03.2017
Viestejä
1 560
Työkoneella tätä tullut, veikkaus on että liittyy onedriveen joteki
Ei ole OneDriveä asennettuna lainkaan ja tuota explorerin naamalle hyppimistä tapahtuu silti satunnaisesti.

Ilmeisesti johtuu exploreriin vuoden vaihteessa tulleesta päivityksestä, jolloin siihen tuli välilehdet, jotain on koodissa kämmätty tuon yhteydessä. Jos explorer välilehdet poistaa käytöstä kikkakolmosilla, niin tuo naamalle hyppiminen loppuu.

Hämmästyttää lähinnä miten mikkisoftan kokoinen firma ei saa tuohon korjausta työnnettyä ulos puolen vuoden aikana.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
895
Sama päivittyi myös kymppiin.
Juu lähti palautteen annon jälkeen poistoon omasta Windows 10 koneesta.
Pitääkö tässä nyt oikeasti alkaa opiskella PiHolen käyttöä ihan vaan jotta maksetusta käyttöjärjestelmästä poistuu mainokset.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 276
KB5025885: How to manage the Windows Boot Manager revocations for Secure Boot changes associated with CVE-2023-24932 - Microsoft Support

MS poistaa Secure Bootista avaimia jonka seurauksena vanhat asennusmediat eivät enää toimi jos Secure Boot päällä.
Mutta ei ole automaattisesti päällä, vaan vaatii sen asettamista manuaalisesti...

The May 9, 2023 security update provides configuration options to manually enable protections for the Secure Boot bypass but these protections are not enabled automatically. Before you enable these protections, you must verify your devices and all bootable media are updated and ready for this security hardening change.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 276
Tulipas tälläinen toiminto tuonne Windows Updateen nyt viimeisimmässä kumulatiivisessa päivityksessä:

We're committed to delivering continuous innovation by releasing new features and enhancements into Windows 11 more frequently. Windows devices get new functionality at different times as Microsoft delivers non-security updates, fixes, improvements, and enhancements via several servicing technologies—including controlled feature rollout (CFR). With this approach, updates may be gradually rolled out to devices.

The good news is if you have Windows 11, version 22H2 or later, you can choose to get the latest non-security and feature updates as soon as they become available for your device (now and in the future).


Itseä ei ainakaan kiinnosta alkaa testailemaan uusia ominaisuuksia, etenkään tuntien MS viime aikaiset saavutukset ja rikkinäiset ominaisuudet...
 

Obi-Lan

¯\_(ツ)_/¯
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 113
Mutta ei ole automaattisesti päällä, vaan vaatii sen asettamista manuaalisesti...

The May 9, 2023 security update provides configuration options to manually enable protections for the Secure Boot bypass but these protections are not enabled automatically. Before you enable these protections, you must verify your devices and all bootable media are updated and ready for this security hardening change.
Joo ei nyt tässä kuussa, ymmärtääkseni ensi vuoden alussa tulee pakotus:

First quarter of 2024 – Enforcement Phase


When updates are released for the enforcement phase, they will add the following:
  • The revocations (Code Integrity Boot policy and Secure Boot disallow list) will be programmatically enforced after installing updates for Windows to all affected systems with no option to be disabled.
  • We’re looking for opportunities to accelerate this schedule, if possible and will announce any updates here.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 276
Joitakin asioita mikä on tulossa Windowsiin lähiaikoina ja ajatuksia vanhojen tapojen muuttamiseen koskien mm. admin-tasoisia tunnuksia yms.




Microsoft vahvisti Windows 11 LTSC-version ilmestymisen 2024 toisella puoliskolla. Windows client roadmap update
Tähän löysin hyvän tiivistyksen:
  • Enforcing code signing for apps in Windows by default, with opt-out options.
  • By default, completely blocking script files (PS1, BAT etc) that were downloaded from the internet and other permission limitations.
  • App control designed to avoid 'dialogue fatigue' like what you see with UAC/MacOS. OS will look at what apps the user installs/uses and enable based on that (ie, someone who downloads VS Code,Aida32, Hex Editors etc won't have this enabled but someone who just uses Chrome, VPN and other basic things will). Can still be manually enabled.
  • Elaborates on the 'Microsoft Pluton' project - something that MS will update themselves - implementing this due to how terrible OEM's handle TPM standards themselves.
  • Working with major 3rd parties to reduce permission requirements (so that admin isn't required to use). MS starting to move towards a memory safe language in the kernel with RUST.
  • Scrapping the idea of building security technologies around the kernel based on users having admin rights, and making users non-admin by default - discusses the challenges involved with this and how they need to migrate many of the win32 tools/settings away from requiring admin rights first before implementing this. Toolkit will be on Github to preview.
  • Explains how they're planning to containerise win32 apps (explains MSIX setup files too). Demonstrates with Notepad++
  • Discusses how they're planning to target token theft issues with OAuth.

Ihan mukavia uudistuksia, jos vain osaavat ne kunnolla toteuttaa ja otetaan myöskin käyttöön...
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
866
Tuo admin-käyttäjä oletuksena on ihan käsittämätön tänä päivänä. Kun asensin Windows 11 niin asennus pyysi luomaan vain yhden käyttäjän, millä admin-oikeudet... Kuinka moni käyttäjä oikeasti luo tavallisen käyttäjätilin ja käyttää vain sitä?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 643
Viestejä
4 239 004
Jäsenet
71 231
Uusin jäsen
stammi

Hinta.fi

Ylös Bottom