Windows 11 keskustelu

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 630

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 630
Näinhän se on, mutta ei kannata väittää, että pysyy alaosassa kuin tikku paskassa;)
Voi hyvä isä sentään tätä vänkäystä taas.

Käyttöjärjestelmä ei tarjoa tuettua mahdollisuutta sen siirtämiseksi minnekään muualle. Se että kikkaillen saa aikaiseksi jotain, ei tarkoita että se olisi ok, tai tuettua.
 
Liittynyt
05.06.2018
Viestejä
1 065
Käsittämätön ratkaisu Mikiltä sementoida taskbar, kuinkahan moni jättää pelkästään ton takia päivittämättä? Itse en edes kokeile ennenkuin sen saa vasempaan reunaan. Itseasiassa Linux tulevaisuus jo häämöttää, pelituen täyttyessä.
 

pahnap

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
821
Käsittämätön ratkaisu Mikiltä sementoida taskbar,
Kannatta aina uutta kokeilla. Kyllähän siitä takaisin pääsee win 10:n.
Miten tuo taskbari voi olla niin tärkeä? Jos muuten kone pelittää paremmin kuin vanha.:hmm:
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 630
Käsittämätön ratkaisu Mikiltä sementoida taskbar, kuinkahan moni jättää pelkästään ton takia päivittämättä? Itse en edes kokeile ennenkuin sen saa vasempaan reunaan. Itseasiassa Linux tulevaisuus jo häämöttää, pelituen täyttyessä.
Vielä käsittämättömämpi ratkaisu oli jättää pois niistä taskbarin kuvakkeista mahdollisuus nimien käyttöön, jotta tietäisi mikä kuvake on mikäkin. Se palkki on kuitenkin varmaan 95% käyttäjistä kuitenkin siinä ruudun pohjalla, joten sen vaikutus on vähäinen kokonaisuudessa, mutta aivan varmasti paljon merkittävämpi joukko haluaisi että sovellusikkunoita ei ryhmiteltäisi ilman nimiä. Tuo on mm. minulle ehdottomasti suurin showstopper koko käyttiksessä. Ei vaan kiiinnosta klikkailla useampia kertoja ja etsiskellä valikoista, jotta tietää mikä avoimista ikkunoista on mikäkin.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 673
Itselleni syy pitää palkkia vasemassa reunassa on tilakymysys: alla tai ylhäällä se syö muutenkin liian matalien näyttöjen tilaa, reunalla se ei tee samaa. Nykynäytöt kun on ajateltu elokuvakäyttöön, ei siihen että joku kehtaisi esim. editoida A4:n sivua tai jopa pystyformaatin valokuvaa! Onneksi kukaan ei moisiin ryhdy, vaan kaikki katsovat vain elokuvia ;-)
 
Liittynyt
01.08.2019
Viestejä
627
Taitaa ryzen prossujen korjaus mennä ensi viikolle/ensi kuuhun kun ei tänään tullut päivitystä mikkisoftalta.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 630
Taitaa ryzen prossujen korjaus mennä ensi viikolle/ensi kuuhun kun ei tänään tullut päivitystä mikkisoftalta.
Kuten jo todettiin, se päivitys tuli, mutta olivat Microsoftilla siinä määrin hassuttelutuulella, että sen saakin tässä vaiheessa vain jos on liittynyt insider-jäseneksi. Se taas edellyttää, että suostuu jakamaan käyttiksen kaiken telemetrian Microsoftille, joten ei kiitos.

Muille päivitys tulee sitten joskus.
 
Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
182
Onpa turhauttavaa. Eilen päivitin Windows 11 siinä uskossa, että AMD päivitys tulee tällä viikolla. No ei auta, en kyllä jaksa alkaa palauttamaan Windows 10:ä.
 
Liittynyt
01.08.2019
Viestejä
627
Onpa turhauttavaa. Eilen päivitin Windows 11 siinä uskossa, että AMD päivitys tulee tällä viikolla. No ei auta, en kyllä jaksa alkaa palauttamaan Windows 10:ä.
Hauskasti myös viime viikon tiistain päivitys vielä pahentaa sitä ryzenien L3 cache ongelmaa. Itse en sitä päivitystä asentanut sen takia mutta mietityttää onko se sitten isokin tietoturvariski jos sen jättää asentamatta kunnes saadaan toi L3 cache fixi?
 

pahnap

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
821
Avaatko hieman tuota, että kone toimisi paremmin Windows 11:lla kuin 10:llä.
Kyllä minulla esim. pelit latautuu nopeammin ja muutenkin nopeampi kuin win 10. No ehkä puhdas asennus auttoi tähän?
Aika näyttää miten toimii, mutta paluuta vanhaan ei ole.
 
Liittynyt
23.11.2016
Viestejä
13
Vielä käsittämättömämpi ratkaisu oli jättää pois niistä taskbarin kuvakkeista mahdollisuus nimien käyttöön, jotta tietäisi mikä kuvake on mikäkin. Se palkki on kuitenkin varmaan 95% käyttäjistä kuitenkin siinä ruudun pohjalla, joten sen vaikutus on vähäinen kokonaisuudessa, mutta aivan varmasti paljon merkittävämpi joukko haluaisi että sovellusikkunoita ei ryhmiteltäisi ilman nimiä. Tuo on mm. minulle ehdottomasti suurin showstopper koko käyttiksessä. Ei vaan kiiinnosta klikkailla useampia kertoja ja etsiskellä valikoista, jotta tietää mikä avoimista ikkunoista on mikäkin.
Voit viedä hiiren osoittimen kuvakkeen päälle, niin saat kyseisen sovelluksen auki olevat ikkunat nimettyinä esikatselukuvina valittaviksi. Uskallan tosin väittää, että esim. selaimista suoraan pakasta vedettynä ainoastaan Mikkiksen oman eli Edgen välilehdet on eroteltu suoraan taskbariin tällä tavoin. Itse alan tykästyä Task Viewiin (Win+Tab) joka saattaa olla aliarvostettu tapa navigoida sovelluksien välillä - vielä kun saisi samankaltaisen, sovelluskohtaisen näkymän.

Edeltäjäänsä verrattuna 11:een on siis lisätty pieniä ylimääräisiä steppejä yksinkertaisiin asioihin, kuten äänilähteen valitsemiseen taskbarin kuvakkeen kautta joka ärsyttää suunnattomasti.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 630
Voit viedä hiiren osoittimen kuvakkeen päälle, niin saat kyseisen sovelluksen auki olevat ikkunat nimettyinä esikatselukuvina valittaviksi.
Niin voi kympissäkin. Se on silti yksi ylimääräinen välivaihe ja lisäksi niistä pikkuikkunoista ei saa selvää mikä on mikäkin. Jos minulla on saman sovelluksen 10 instanssia auki, näen Win10:ssä suoraan ryhmittelemättömien sovellusten tekstistä mikä on mikäkin ja mihin ikkunaan kannattaa siirtyä. Win11 ei siis tätä enää mahdollista.

Tietoturvamielessäkin tuosta on joskus haittaa, kun työpaikoilla ei välttämättä ole aina hyvä näyttää mitään väärän sovelluksen tietoja/näkymiä muille joille jakaa ruutua tai jonka kanssa katsotaan samaa näyttöä. Sama ongelma vielä pahempana koskee alt-tabia. Alt+tab edellyttää sitä että kädet ovat näppiksellä, mutta joskus rötvätessä on kätevämpi käyttää pelkästään hiirtä ja taas ollaan saman ongelman äärellä.

Sovellusten pakkoryhmittely ilman labeleita toimii varmaan max. kahta sovellusta kerrallaan käyttäville taviskäyttäjille, mutta tuon option poistaminen tehokäyttäjiltä on ihan kakkelia, kuten monet muutkin käytettävyysheikennykset Win11:ssa.
 

Juhamies

NOSTO
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
621
Jos mulla on useampi file explorer ikkuna tai chrome tai whatever auki, Win11 ryhmittää nämä automaattisesti ja sitä ei voi muuttaa, Miten saan kaikki ikkunat auki samalla kertaa ruudulle ilman että joudun hiirellä niitä jokaista klikkaamaan että tulevat esiiin? Tämäkin on niin perseestä että tuota ei voi muuttaa... Muuta pascaa tässä nyt ei oo osunu silmään kuin tämä joka vetuttaa niin vietävästi.
Win11.jpg
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 630
Jos mulla on useampi file explorer ikkuna tai chrome tai whatever auki, Win11 ryhmittää nämä automaattisesti ja sitä ei voi muuttaa, Miten saan kaikki ikkunat auki samalla kertaa ruudulle ilman että joudun hiirellä niitä jokaista klikkaamaan että tulevat esiiin? Tämäkin on niin perseestä että tuota ei voi muuttaa... Muuta pascaa tässä nyt ei oo osunu silmään kuin tämä joka vetuttaa niin vietävästi.
Ei onnistu mitenkään. Juuri tästä noissa edellisissä viesteissä oli puhe. Kuvakkeisiin ei saa edes niitä tekstilabeleita.
 
Liittynyt
23.11.2016
Viestejä
13
Tietoturvamielessäkin tuosta on joskus haittaa, kun työpaikoilla ei välttämättä ole aina hyvä näyttää mitään väärän sovelluksen tietoja/näkymiä muille joille jakaa ruutua tai jonka kanssa katsotaan samaa näyttöä.
Erittäin hyvä pointti. Esikatselun saisi disabloitua SystemPropertiesPerformance.exe avulla, mutta ei järin yksiselitteisesti. Sitä paitsi vaatii ilmeisesti bootin joka kerta jotta muutokset astuvat voimaan.
Sama ongelma vielä pahempana koskee alt-tabia. Alt+tab edellyttää sitä että kädet ovat näppiksellä, mutta joskus rötvätessä on kätevämpi käyttää pelkästään hiirtä ja taas ollaan saman ongelman äärellä.
Heh, "rötvätessä". Task Viewin pinnaaminen taskbariin on itse asiassa tätä ajatellen ihan "kätevä" ominaisuus.
 

hrk

Liittynyt
23.07.2017
Viestejä
1 738
Uskallan tosin väittää, että esim. selaimista suoraan pakasta vedettynä ainoastaan Mikkiksen oman eli Edgen välilehdet on eroteltu suoraan taskbariin tällä tavoin.
Eivät näy Edgen välilehdet taskbarin pikkuikkunoina. Ainoastaan alt+tab-vaihtimessa ja sekin on säädettävissä (system / multitasking / alt + tab). Windows kympissä toimii aivan samoin, ainakin nykyversiossa.
 

hrk

Liittynyt
23.07.2017
Viestejä
1 738
Jos mulla on useampi file explorer ikkuna tai chrome tai whatever auki, Win11 ryhmittää nämä automaattisesti ja sitä ei voi muuttaa, Miten saan kaikki ikkunat auki samalla kertaa ruudulle ilman että joudun hiirellä niitä jokaista klikkaamaan että tulevat esiiin? Tämäkin on niin perseestä että tuota ei voi muuttaa... Muuta pascaa tässä nyt ei oo osunu silmään kuin tämä joka vetuttaa niin vietävästi.
Kokeilepa näppäinkomentoja alt+tab ja etenkin win+tab.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 630
Heh, "rötvätessä". Task Viewin pinnaaminen taskbariin on itse asiassa tätä ajatellen ihan "kätevä" ominaisuus.
Tuo voi tarkoittaa montaa asiaa mielikuvituksesta riippuen, mutta tarkoitin nyt pääasiassa sitä että istuu jalat pöydällä poikittain näyttöön nähden tai vaikka makailee sohvalla, eikä näppis ole lähelläkään.

Ja se Task Viewin kautta käyttäminen on samalla tavalla edelleen ylimääräinen klikkaus jokaisen vaihdon välissä ja se on myös hitaampaa. Kaikkeen löytyy vaihtoehtoja, mutta siitä ei pääse mihinkään, että Win11:ssa käytettävyys on aiempaa huonompi. Ja sitten vielä tuo mainittu tietosuojanäkökulma siihen päälle. Minun mielestäni pitäisi mennä aina kehityksessä eteenpäin, ei taaksepäin.

Avaa vain yhden ikkunoista :(
Nyt putosin minäkin kelkasta. Luulin että haluat saada nuo ryhmittelyn sijaan siihen taskbariin kaikki rinnakkain. Mitä siis tarkalleen ottaen haluat saada aikaiseksi? Nähdä ruudulla samaan aikaan neljä exploreria, vai?

Minulla ei ole nyt Win11-konetta tässä käytössä, mutta ei kai tuo eroa mitenkään siitä miten sovelluksia voi normaalistikin näyttää ruudulla samaan aikaan?

Edit.
Siis näin -->

1634740874767.png
 
Viimeksi muokattu:

hrk

Liittynyt
23.07.2017
Viestejä
1 738
Avaa vain yhden ikkunoista :(
Mutta ne ikkunathan ovat kaikki auki. Kenties kaipaat windows kympin ja edeltäjien cascade / side-by-side -toimintoja. Ne todellakin nyt puuttuvat, niiden tilalle tarjotaan snap layouts -toimintoa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 236
Tätä Ryzen ongelmaa ei kyllä havaitse kuin benchmarkeissa. Samanlainen draama kun Ryzen boostikellot julkkarissa.
 

A Lake Elk

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.11.2019
Viestejä
1 443
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
7 018
Itselleni syy pitää palkkia vasemassa reunassa on tilakymysys: alla tai ylhäällä se syö muutenkin liian matalien näyttöjen tilaa, reunalla se ei tee samaa. Nykynäytöt kun on ajateltu elokuvakäyttöön, ei siihen että joku kehtaisi esim. editoida A4:n sivua tai jopa pystyformaatin valokuvaa! Onneksi kukaan ei moisiin ryhdy, vaan kaikki katsovat vain elokuvia ;-)
Laita autohide päälle niin ei häiritse taskbarin olemassa olo jolloin se on ihan se ja sama millä reunalla se on kunhan tietää että se on nyt alhaalla ja sitten kun jotain tarttee aukasta niin vie hiiren vain alareunaan jolloin se taskbar tulee esiin.
Näin olen windowsia käyttänyt siitä lähtien kun kyseinen ominaisuus on ollut olemassa eli siis todella kauan joten tämä taskbar muutos ei ittellä aiheuttanut juuri mitään angstia.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 472
Pojan koneessa laitoin
Laita autohide päälle niin ei häiritse taskbarin olemassa olo jolloin se on ihan se ja sama millä reunalla se on kunhan tietää että se on nyt alhaalla ja sitten kun jotain tarttee aukasta niin vie hiiren vain alareunaan jolloin se taskbar tulee esiin.
Näin olen windowsia käyttänyt siitä lähtien kun kyseinen ominaisuus on ollut olemassa eli siis todella kauan joten tämä taskbar muutos ei ittellä aiheuttanut juuri mitään angstia.
Mulla tuo ei vain tule kakkosnäyttöllä esiin, ellen klikkaa hiirellä sieltä alhaalta. Se taas sekottaa eri ikkunoiden järjestyksiä jne.

Mut ai että mua ärsyttää toi koneen jäätyminen.
Mul on Tv+näyttö. Näytön jätän päälle, mut tv:n sammutan, tai se sammuu ite x ajan päästä.
Kun Tv käynnistää uusiksi siinä vaiheessa kone jäätyy. Ainostaan virrat pois auttaa.

Tänään lajittelun pojan koneeseen win11 myös. Update sano et win11 on tarjolla, mutta kone ei täytä vaatimuksia, lataa tästä ohjelma ja kato missä ongelma. Lataan…koneesi täyttää vaatimukset. Koneen uudelleen käynnistys, ei apua. Uusiksi…ei apua. Suutuspäissään kolmannen kerran buutti. Edelleen kone sanoi ettei täytä vaatimuksia, mutta tarjosi päivityksen ja lähti lataa ja asensi. :S hämärä juttu.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 957
Jahas, tänne sit tuli tarjous että 11 ois valmiina.... Kukaan muu saanut?

Ei ole vielä tullut, eikä ole kiirekkään ennen kuin on Ryzen korjaukset julkaistu. Läppäriin tuon päivitin rekisteri kikalla (ei tuettu prossu (7300HQ), vaikka kaikki muut täpät ok, ja kaikki toiminut ongelmitta. Pääsee vähän kokeilemaan uudistuksia ennen kuin pääkoneen päivittää.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 630
Laita autohide päälle niin ei häiritse taskbarin olemassa olo jolloin se on ihan se ja sama millä reunalla se on kunhan tietää että se on nyt alhaalla ja sitten kun jotain tarttee aukasta niin vie hiiren vain alareunaan jolloin se taskbar tulee esiin.
Näin olen windowsia käyttänyt siitä lähtien kun kyseinen ominaisuus on ollut olemassa eli siis todella kauan joten tämä taskbar muutos ei ittellä aiheuttanut juuri mitään angstia.
Jokainen tavallaan, mutta minulle tuo olisi vaan taas yksi viivettä aiheuttava lisävaihe sovellusta/ikkunaa vaihdettaessa.

Minulla taskbar on aina alhaalla ja se on ok, mutta ultrawide-näytöillä sille voisi ihan hyvin olla järkevämpi paikka reunassa, varsinkin jos ei ole toista monitoria vieressä.
 
Liittynyt
23.11.2016
Viestejä
13
Jokainen tavallaan, mutta minulle tuo olisi vaan taas yksi viivettä aiheuttava lisävaihe sovellusta/ikkunaa vaihdettaessa.
Pidän kelloa ja päiväystä näkyvissä jokaisen näytön taskbarissa ja niiden esille nostaminen erikseen olisi nopeasti väsynyt juttu.

Itse asiassa noiden puuttuminen sekundaarisilla taskbareilla oli melkein deal-breaker mutta onneksi ElevenClock toimii laastarina. Toivon hartaasti että Mikkis tulee ennen pitkää tässä vastaan eikä kolmannen osapuolen softaa tarvittaisi.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 957
Pidän kelloa ja päiväystä näkyvissä jokaisen näytön taskbarissa ja niiden esille nostaminen erikseen olisi nopeasti väsynyt juttu.

Itse asiassa noiden puuttuminen sekundaarisilla taskbareilla oli melkein deal-breaker mutta onneksi ElevenClock toimii laastarina. Toivon hartaasti että Mikkis tulee ennen pitkää tässä vastaan eikä kolmannen osapuolen softaa tarvittaisi.
Joo kyllähän sitä toivoisi, että uuden version myötä tuo kustomoitavuus paranisi, eikä niin että mentäisiin yhä enemmän valmiiksi valettuun muottiin. Kuten nyt Windowsin kanssa on käynyt. Tabejakin kaivattu exploreriin jo vuosia, mutta ei taida sitäkään ominaisuutta tulla koskaan ilman kolmannen osapuolen sovellusta.
 

Desgorr

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 926
Millähän tuon jenkkiläisen näppisleiskan saisi poistettua?

1634799979930.png


Asetuksista en löydä muuta kuin Suomi näppiksen:

1634800059016.png


1634800084133.png


Edit:

Jahas no tähän oli sitten jännempi ratkaisu:

Settings -> Language (no en-US is shown )
Add a language, choose English (United States). Then remove English (United States) after it's shown.
No more English (United States)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
Itsellä on useampi näyttö, niin pelatessa katson aina toiselta näytöltä kelloa taskbarista. Monissa peleissä on kello niitä ihmisiä varten, joilla ei ole useampaa näyttöä. Taskbarissa on ihan hyvin tilaa kellolle, miksi se sieltä piti ottaa pois? Mitä vittua :)
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 630
Millähän tuon jenkkiläisen näppisleiskan saisi poistettua?



Asetuksista en löydä muuta kuin Suomi näppiksen:





Edit:

Jahas no tähän oli sitten jännempi ratkaisu:

Settings -> Language (no en-US is shown )
Add a language, choose English (United States). Then remove English (United States) after it's shown.
No more English (United States)
Tämä on jännä suunnittelukukkanen, joka on tullut vastaan jokaisessa Windowsissa ja jokaisessa se pitää myös korjata hieman eri tavalla, jos siitä ylimääräisestä valinnasta haluaa eroon.
 

tpu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
939
Huomasinpa sellaisenkin, että Windows 11 päivitys ilmeisesti paskoi jotenkin noita järjestelmäosioita kovalevyltä, sillä Windows 11 -päivityksen jälkeen ei enää system imagen luonti toimi (Windows 7 backup tool). Eikä toimi enää vaikka palauttaa Windows 10:n.

Onko muut huomanneet samaa? Vai käyttääkö tuota Windowsin omaa system image työkalua enää kukaan muu?
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 870
Jahas, tänne sit tuli tarjous että 11 ois valmiina.... Kukaan muu saanut?

Eipä näy itsellä, vaikka kone toki täysin uutta versiota tukee. Mieluummin ton asennan itse puhtaalta pöydältä, eli voiko W11:n asentaa nyt heti W10-lisenssillä, vaikka ao. työkalulla?

Itsellä vähän aikaa sitten Torista ostettu W10 lisenssi, minkä päivitin koneeseen avaimen vaihdolla. Vai vaatiiko tuo ensin käyttispäivityksen Windows Updaten kautta, ennen kuin lisenssiavain siirtyy kelpaamaan uudelle käyttikselle?
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 630
Eipä näy itsellä, vaikka kone toki täysin uutta versiota tukee. Mieluummin ton asennan itse puhtaalta pöydältä, eli voiko W11:n asentaa nyt heti W10-lisenssillä, vaikka ao. työkalulla?

Itsellä vähän aikaa sitten Torista ostettu W10 lisenssi, minkä päivitin koneeseen avaimen vaihdolla. Vai vaatiiko tuo ensin käyttispäivityksen Windows Updaten kautta, ennen kuin lisenssiavain siirtyy kelpaamaan uudelle käyttikselle?
Sitä jaellaan edelleen porrastetusti jollakin random-algoritmilla pitkälle ensi kevääseen saakka. Vaikka kone olisi kuinka yhteensopiva, se ei vaikuta siihen missä vaiheessa päivitys ilmaantuu saataville Windows Updaten kautta.

Voit kuitenkin halutessasi ladata päivityspaketin ("Windows 11 Installation Assistant") tuolta sivulta ja asentaa sen saman tien.

 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 870
Sitä jaellaan edelleen porrastetusti jollakin random-algoritmilla pitkälle ensi kevääseen saakka. Vaikka kone olisi kuinka yhteensopiva, se ei vaikuta siihen missä vaiheessa päivitys ilmaantuu saataville Windows Updaten kautta.

Voit kuitenkin halutessasi ladata päivityspaketin ("Windows 11 Installation Assistant") tuolta sivulta ja asentaa sen saman tien.

Onnistuuko asennus tuolla USB:lle luotavalla medialla tyhjälle levylle W10-avaimella (ennen W10->W11 päivityksen ajoa)?
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
208
Huomasinpa sellaisenkin, että Windows 11 päivitys ilmeisesti paskoi jotenkin noita järjestelmäosioita kovalevyltä, sillä Windows 11 -päivityksen jälkeen ei enää system imagen luonti toimi (Windows 7 backup tool). Eikä toimi enää vaikka palauttaa Windows 10:n.

Onko muut huomanneet samaa? Vai käyttääkö tuota Windowsin omaa system image työkalua enää kukaan muu?
Toimiiko jos otat pois käytöstä TPM 2.0 ? Mulla oli jonkun aikaa käytössä Ext2Fs jotta sain mountattua pari Linux osiota Windows 10:ssa näkyville, mutta tuo TPM 2.0 asetus blokkasi sen toiminnon jotenkin? Konvertoin nuo osiot NTFS muotoon, ennen Windows 11 päivitystä joten ei tarvi enää tuon kanssa vääntää.
 

tpu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
939
Toimiiko jos otat pois käytöstä TPM 2.0 ? Mulla oli jonkun aikaa käytössä Ext2Fs jotta sain mountattua pari Linux osiota Windows 10:ssa näkyville, mutta tuo TPM 2.0 asetus blokkasi sen toiminnon jotenkin? Konvertoin nuo osiot NTFS muotoon, ennen Windows 11 päivitystä joten ei tarvi enää tuon kanssa vääntää.
On toiminut TPM2:n kanssa Windows 10:llä koko ajan, joten ei pitäs siitä olla kiinni. Samoin kaikki osiot ovat NTFS.

Virheilmoitus tulee siitä, että kaikilla system imageen backupattavilla osioilla pitäisi olla jokin minimimäärä vapaata tilaa. "There is not enough disk space to create the volume shadows copy"

C-aseman lisäksi system imageen tulee pakotetusti mukaan myös:
- EFI System Partition
- Windows Recovery Environment (System)

Eli Windows 11 päivitys on nyt sotkenut jomman kumman noista kahdesta (tai molemmat) eikä system imagea enää voi tehdä.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 630
Onnistuuko asennus tuolla USB:lle luotavalla medialla tyhjälle levylle W10-avaimella (ennen W10->W11 päivityksen ajoa)?
Jos avain on ok, niin kyllä. Kaikki Windows 10:t voi päivittää ilmaiseksi. Jos rauta pysyy samana, niin helpommalla kuitenkin selviät, jos asennat suoraan tuolla assistantilla. Ne ajat olivat ja menivät, jolloin puhdas asennus oli pakollinen.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 645
Viestejä
4 197 263
Jäsenet
70 760
Uusin jäsen
Maakkkee

Hinta.fi

Ylös Bottom