Windows 10 keskustelu

Liittynyt
02.12.2017
Viestejä
50
Järki hoi, äly on kyllä jo jättänyt tässä tempussa. Mikset vain disabloi sitä asetuksista?
Solmuke ottaa "älytukea" keyloggerin poistamiseen, jos se on koneessani. En edes tiedä, mistä sen vois tsekata. Suomenkielistä opastusta tietty.:)
 
Viimeksi muokattu:

svk

Apua, avatarini on sormi!
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 810
Onkos muillakin ilmentynyt koneen itsestään uudelleenkäynnistymistä lepotilasta päivityksen jälkeen? Asia ei varsinaisesti mua häiritse, mutta sinänsä häröä toimintaa, kun kuiteskin on usein esim. kuvanmuokkausohjelma päällä, missä usein ei tallennettua materiaalia vaikka valmis työ onkin jo exportattu, niin se ei näytä merkkaavan winukalle mitään ja pum, ne on poissa. Manuaalisesti sammuttaessa/uudelleenkäynnistäessä tää sentäs jarruttaa, että oletko varma, että haluat sammuttaa, kun on tälläsiä ja tälläsiä päällä.
 

Freeze

Elitisti
Team Folding @ Home
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 113
Solmuke ottaa "älytukea" keyloggerin poistamiseen, jos se on koneessani. En edes tiedä, mistä sen vois tsekata. Suomenkielistä opastusta tietty.:)
Windowsin asetukset > Tietosuoja > Diagnostiikka ja palaute > Paranna käsinkirjoitusta ja kirjoitusta > Ei käytössä
Windowsin asetukset > Tietosuoja > Käsinkirjoituksen ja kirjoittamisen mukauttaminen > Tutustutaan sinuun > Ei käytössä
 
Liittynyt
02.12.2017
Viestejä
50
Windowsin asetukset > Tietosuoja > Diagnostiikka ja palaute > Paranna käsinkirjoitusta ja kirjoitusta > Ei käytössä
Windowsin asetukset > Tietosuoja > Käsinkirjoituksen ja kirjoittamisen mukauttaminen > Tutustutaan sinuun > Ei käytössä
Kiitos Freeze. Tuo Tutustutaan sinuun piti korjata. Laitoit selkeät ohjeet ilman krääsää.
 
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
2 089
Onkos muillakin ilmentynyt koneen itsestään uudelleenkäynnistymistä lepotilasta päivityksen jälkeen? Asia ei varsinaisesti mua häiritse, mutta sinänsä häröä toimintaa, kun kuiteskin on usein esim. kuvanmuokkausohjelma päällä, missä usein ei tallennettua materiaalia vaikka valmis työ onkin jo exportattu, niin se ei näytä merkkaavan winukalle mitään ja pum, ne on poissa. Manuaalisesti sammuttaessa/uudelleenkäynnistäessä tää sentäs jarruttaa, että oletko varma, että haluat sammuttaa, kun on tälläsiä ja tälläsiä päällä.
Tiedä sitten liittyykö päivitykseen tai muuhun mutta nykyinen 1809 käynnistyy välillä itsekseen hibernatesta (I7-860 pöytäkone).
 

svk

Apua, avatarini on sormi!
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 810
Tiedä sitten liittyykö päivitykseen tai muuhun mutta nykyinen 1809 käynnistyy välillä itsekseen hibernatesta (I7-860 pöytäkone).
Tuota se teki mullakin ennen tätä, liekö ollut joku automaattisen päivityksen luoma tarve, en osaa sanoa
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 550
Onkos muillakin ilmentynyt koneen itsestään uudelleenkäynnistymistä lepotilasta päivityksen jälkeen? Asia ei varsinaisesti mua häiritse, mutta sinänsä häröä toimintaa, kun kuiteskin on usein esim. kuvanmuokkausohjelma päällä, missä usein ei tallennettua materiaalia vaikka valmis työ onkin jo exportattu, niin se ei näytä merkkaavan winukalle mitään ja pum, ne on poissa. Manuaalisesti sammuttaessa/uudelleenkäynnistäessä tää sentäs jarruttaa, että oletko varma, että haluat sammuttaa, kun on tälläsiä ja tälläsiä päällä.
Itsellä oli vastaaava ja syyksi paljastui nvme ajuri ja käytettävä pci-e slotti.

WhoCrashed
Tuolla nyt ainakin hyvä katsoa mikä tuota aiheuttaa.
 

svk

Apua, avatarini on sormi!
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 810
Itsellä oli vastaaava ja syyksi paljastui nvme ajuri ja käytettävä pci-e slotti.

WhoCrashed
Tuolla nyt ainakin hyvä katsoa mikä tuota aiheuttaa.
Syylliseksi tuo veikkaa näyttiksen ajureita ja ei olisi ensimmäinen kerta kun Error: VIDEO_TDR_ERROR olisi koneeni kaatanut bluescreenin kera. Kokeilen näitä viis päivää sitten julkaistua ajureita.
 
Liittynyt
05.12.2017
Viestejä
420
Piti yksi markettiläppäri päivittää versioon 1903. Tuossa siis 4Gt/32Gt eli näitä hirveitä koneita.

Aiemmin päivitykset on mennyt suht ok, kun ollut usb-tikulla Windowsin asennus ja toinen tikku mihin asennus laittaa vanhan version palautustiedostot ja muita väliaikaistiedostoja. No nythän tämä 1903 asennus ei enää suostunut jatkamaan, kun oli usb-tikkuja koneessa kiinni eli piti hakea muita vaihtoehtoja. Seuraavaksi kopioin asennustiedostot koneelle, ei toimi, liian vähän tilaa, jotain muuta keksittävä.

Sitten otettiin päivitysavustaja kokeiluun, edelleen liian vähän tilaa, pitää olla vähintään 8Gt kovalevytilaa (sain tehtyä sen verran tilaa) ja ulkoinen tallennusmedia missä vähintään 11Gt, taaskaan usb-tikku ei kelvannut siihen vaan asennus tökkäsi vaikka aikaisemmassa vaiheessa sanoo, että kaikki ok. Tämän sain sitten kierrettyä sillä, että tuon ensimmäisen tilatarpeen tarkastuksen jälkeen otin usb-tikun irti ja jatkoin asennusta, myöhemmin asennus taas ilmoittaa, että nyt tarvitaan ulkoinen tallennuslaite missä vähintään 10Gt tilaa, tässä vaiheessa laitetaan se usb-tikku takaisin kiinni ja nyt se kelpaakin ja asennus jatkuu nätisti loppuun asti :D Nyt on sitten tuossakin nuhapumpussa 1903 :) Hidas se asennus oli, mutta onnistui kuitenkin.

Jos en olisi tuolla keinolla saanut päivitystä tehtyä niin seuraavaksi olisin kokeillut laittaa ulkoisen dvd-aseman koneeseen kiinni ja yrittää sitä kautta, koneessa kun ei dvd-asemaa enää ole.

Itsellä on vielä toinenkin vastaava kone päivitettävä lähiaikoina niin nyt ainakin tietää keinot millä se onnistuu :)
 
Liittynyt
04.03.2017
Viestejä
114
Eikös tuo onnistu helpommin tekemällä puhdas asennus 1903-tikulta, siis tyhjentämällä ensin se 32 Gt kiinteä muisti? Niin minä tein yhdelle kaverille toissa syksynä, ja levylle tuli kummasti tilaa taas.
 
Liittynyt
05.12.2017
Viestejä
420
Varmasti onnistuu ja jos olisi oma kone niin sillä tavalla sen luultavasti olisin tehnytkin. Nyt kun kyseessä ei ole oma kone ja siellä on säilytettäviä tiedostoja niin en jaksa alkaa backuppeja tekemään, että ne säilyy sekä ei tarvitse kaikkea asentaa uusiksi.
 
Liittynyt
03.07.2018
Viestejä
1 794
useaan koneeseen laittanut ja ainoa jossa oli ongelmia 1903 päivityksen jälkeen oli pöytäkone jossa nvidia näyttis, piti etsiä hotfix ajurit jonka jälkeen sain näyttiksen edes toimimaan. Huomasin, että yksi läppäri jossa nvidia niin siihen ei tullut tarjolle ihan heti tuo päivitys, eli nvidian kanssa ollut ongelmia.

Joku kyseli ilmaisesta päivityksestä niin kyllä viimeksi eilen vielä seiskan lisenssillä asentui kymppi ihan kuin aina ennenkin ilman mitään kikkailuja.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 051
Tiedä sitten liittyykö päivitykseen tai muuhun mutta nykyinen 1809 käynnistyy välillä itsekseen hibernatesta (I7-860 pöytäkone).
Siis herää hibernatesta itsekseen mutta ei rebootin kautta?

Minulla yhdessä koneessa joku viimeisimmistä päivityksistä aktivoi wake timers -osaston omin lupinensa. Eli avaa wanha kunnon Control Panel ja sieltä Power options, Edit power plan, Change advanced power settings. Sleepin alta Allow wake timers ja katso että ne ovat asennossa disabled.
 
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
2 089
Siis herää hibernatesta itsekseen mutta ei rebootin kautta?

Minulla yhdessä koneessa joku viimeisimmistä päivityksistä aktivoi wake timers -osaston omin lupinensa. Eli avaa wanha kunnon Control Panel ja sieltä Power options, Edit power plan, Change advanced power settings. Sleepin alta Allow wake timers ja katso että ne ovat asennossa disabled.
Mielestäni herää vain hibernatesta itsekseen. Sleepiä en käytä ja oikeasti sammutettunakin kone on kovin harvoin.
Ainakin wake timers oli alunperin pois päältä (ja fast start). Täytyykin tarkastaa jos joku olisi kääntänyt noita eri asentoon.
 

neko

ᓚᘏᗢ
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 751
Onkos muillakin ilmentynyt koneen itsestään uudelleenkäynnistymistä lepotilasta päivityksen jälkeen?
Suurempien päivitysten jälkeen, minun on aina asetettava hiiren ja näppäimistön virranhallinta-asetuksista pois oikeus herättää kone. Näihin jostain syystä asettuu ruksit aina, kun on suuremman päivityksen asentanut.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
949
Vieläkös niitä 10e Windows 10 lisenssejä saa jostain ostettua? Kadonneet ainakin täältä myyntipalstalta eikä murostakaan löytynyt enää. Ebay?
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 612
Miten tästä saa otettua noi mobiilirajoitteet pois?
Kaikki sovellukset kysyvät erikseen, että saako käyttää mobiiliverkossa, eikä asetukset jää muistiin.
Esim outlook ei toimi LTE -yhteydellä ollenkaan.
Ihan niinku tässä asuttais jossain kehitysmaassa jossa mobiilin käyttö laskutettaisiin megojen mukaan.
 

Freeze

Elitisti
Team Folding @ Home
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 113
Asetukset > Verkko ja Internet > Muuta yhteyden ominaisuuksia (ikkunan oikeassa osassa) > Määritä käytön mukaan laskutettavaksi yhteydeksi (POIS PÄÄLTÄ)
Asetukset > Verkko ja Internet > Datakäyttö > Sieltä napsit rajoitukset pois päältä

Äkkipäätä en keksi muuta
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 952
Siinä on joku outo bugi näiden kanssa. Outlook jotenkin syrjii näitä asetuksia.
 
Liittynyt
27.08.2018
Viestejä
269
Onko mahdollista tehdä näin ja miten?
Kaksi ssd-asemaa toiseen asennan Ubuntun ja toiseen windows10 ja sitten näitten välillä hyppelen tarpeitteni mukaan. Pitääkö minun myös aina sitten avata OS bios:in boot menun kautta?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 952
Onko mahdollista tehdä näin ja miten?
Kaksi ssd-asemaa toiseen asennan Ubuntun ja toiseen windows10 ja sitten näitten välillä hyppelen tarpeitteni mukaan. Pitääkö minun myös aina sitten avata OS bios:in boot menun kautta?
Jos haluat käyttää koko rautaa niin pitää valita haluttu OS bootissa.

Tai sitten virtuaalikone halutun OS päälle.

Sitten jos komennot riittää
https://docs.microsoft.com/windows/wsl/install-win10
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
50
Onko mahdollista tehdä näin ja miten?
Kaksi ssd-asemaa toiseen asennan Ubuntun ja toiseen windows10 ja sitten näitten välillä hyppelen tarpeitteni mukaan. Pitääkö minun myös aina sitten avata OS bios:in boot menun kautta?
Asenna ensin windows, sitten Ubuntu. Ubuntun asennuksessa asentuu grub käynnistyslatain joka luultavasti löytää Windowsin automaattisesti ja lisää sen listaan joten ei tarvitse biosin boot menun kautta valita miltä levyltä käynnistetään.
 
Liittynyt
27.08.2018
Viestejä
269
Okei eli eka Windows ja sit ubuntu! Lueskelin että pitäisi tehdä silleen että ensin on yksi SSD kiinni johon asennan winukan ja sen jälkeen otan sen irti ja laitan toisen SSD kiinni johon asennan Ubuntun ja lopuksi liitän molemmat koneeseen. Onko tämä siis tarpeellista?
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
50
Okei eli eka Windows ja sit ubuntu! Lueskelin että pitäisi tehdä silleen että ensin on yksi SSD kiinni johon asennan winukan ja sen jälkeen otan sen irti ja laitan toisen SSD kiinni johon asennan Ubuntun ja lopuksi liitän molemmat koneeseen. Onko tämä siis tarpeellista?
Tekisin niin että Windowsia asentaessa toinen levy irti, Ubuntun asennuksessa sitten molemmat kiinni. Silloin se grub löytää sen Windows-asennuksen. Pitää vaan olla sitten tarkkana asennuksen aikana että asentaa oikealle levylle sen Ubuntun.
 
Liittynyt
09.01.2017
Viestejä
1 013
Kysellääs täältä ensin, oisiko joku muukin kohdannut vastaavan ongelman. Eli Windows 10 Prossa kaikki sinällänsä toimii, mutta kun avaa firefoxin tai muun selaimen, niin selaus toimii aivan pienen hetken ja sen jälkeen sivujen lataus ei onnistu. Kun suljen samaan aikaan tehtävienhallinnasta ”Windowsin Salauspalvelut”-prosessin (joka vie cpu-tehoa 10-30%) niin sivut alkaa latautumaan ja renderöitymään välittömästi selaimessa. Onko jollain muulla ollut samaa ja minkähän vuoksi tuo asia jumiuttaa selaamisen? Mikä voisi aiheuttaa sen, että Salauspalvelut vies noin paljon cpu-tehoa ja jää vaan pyörimään?
 
Liittynyt
09.01.2017
Viestejä
1 013
Juu, vähän iPädillä selailin ja vastaavaan rekisterikikkaan törmäsin myös Microsoftin keskusteluketjussa. Kokeilen vielä tuota kikkaa, sillä vaikuttaisi auttavan monella. Tämä bugi on kyllä vähän takaisku päivityshaluille, sillä Windows 7 tuntuu niin helpolta (pääosassa koneitamme) mutta kello käy seiskalle.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 217
Juu, ei nää M$ viime aikaiset päivitykset ole menneet oikein hyvin, ongelmia on ollut aivan mielettömästi ja jatkuvia lykkäyksiä sitten joutuvat tekemään ja silti ei tunnu onnistuvan.

Itse ihan suosiolla jäin tuohon "Semi-Annual Channel" branch ja edelleen näyttäs olevan 1709 build käytössä, joka siis organisaatioille suositeltu, siellä kun ei oo vara olla tälläsiä ongelmia.
 

Desgorr

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 928
Juu, ei nää M$ viime aikaiset päivitykset ole menneet oikein hyvin, ongelmia on ollut aivan mielettömästi ja jatkuvia lykkäyksiä sitten joutuvat tekemään ja silti ei tunnu onnistuvan.

Itse ihan suosiolla jäin tuohon "Semi-Annual Channel" branch ja edelleen näyttäs olevan 1709 build käytössä, joka siis organisaatioille suositeltu, siellä kun ei oo vara olla tälläsiä ongelmia.
Mikäs tuossa jos ei uusimpia ominaisuuksia tarvitse. Muista toki, että tuosta loppuu tuki lokakuussa.

Itse taas olen sitä sorttia, että pakko saada softissa uusinta uutta :D
 

Desgorr

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 928
Jos ei M$ virallinen Update pysy mukana, niin sitten ei voi kuin nauraa.... ;)
Eipä siinä jos mm. tietoturvapäivityksiä ei tarvitse :)

En kyllä välttämättä siinä vaiheessa viitsisi konetta enää pitää kiinni netissä. Hieman paranoidi kun olen. Mäsältä kun on aiemmin löytynyt hyödynnettyjä aukkoja jopa kuvaformaatista.

Ja varsinkin jos samaan sisäverkkoon pääsee muita koneita niin olisin huolissani. Esim. päivityksiltään uupuva seiska on hyvin helppo kaapata.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 217
Siis kyllähän mulla tarkoitus on pitää edelleen päivitettynä, samassa jonossa olen firmojen kanssa, eli ei oo vara loppua päivitykset. Eiköhän siis tuo versio hyppää taas pykälällä ylös syksystä, mutta useamman version verran takana, ettei tarvii näiden uutuus ongelmien kanssa päätänsä vaivata. Päivittäin saa melkein lukea ihmisillä ongelmista, ku ajavat uusinta uutta.

Jaa, ny ku tarkistin:
https://support.microsoft.com/fi-fi/help/13853/windows-lifecycle-fact-sheet

Niin tuki on loppunut jo 9. huhtikuuta 2019, eli ei voi kuin nauraa miten Microsoftilla hommat kusee, jos firmatkaan ei oo saanu päivityksiä, ku samassa systeemissä olen. Kuinkahan monessa firmassa ajetaan samaa versioo, tietämättä että tuki loppunut...
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 217
Et kai ole estänyt päivityksiä, kun ei moisia ole tullut?
Juu en, kumulatiiviset päivitykset on tullut nätisti aina (tää 1709 tuli viime vuonna ihan Updaten kautta) ja Defender päivittelee tietokannat päivittäin. En tiedä miksei ole ehdotellut tuota isompaa päivitystä, ihme kyl. Tää on ainoastaan pelikoneena, joten en ole noteerannut sen isommin noita...
 
Liittynyt
14.03.2019
Viestejä
879
//OT
Eikö se jatkettu tuki XP:llä oltu toteutettu rekisteriavaimella/-avaimilla? Eli sen saattas saada myös vuotojen kautta Seiskalle suhtkoht helposti... En tosin suosittele tätä myöskään.
OT//
 

Alensia

Custom-titteli
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 833
Saakos vielä Windows 7 päivitettyä kympiksi?
Windows 7:n avaimella pystyy asentamaan Kympin puhtaalta pöydältä kyllä. Päivitysasennus (jota nyt ei muutenkaan kannata tehdä, ellei jostain syystä ole aivan täysin välttämätön) ei taida enää onnistua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 287
Niin tuki on loppunut jo 9. huhtikuuta 2019, eli ei voi kuin nauraa miten Microsoftilla hommat kusee, jos firmatkaan ei oo saanu päivityksiä, ku samassa systeemissä olen. Kuinkahan monessa firmassa ajetaan samaa versioo, tietämättä että tuki loppunut...
Mun työpaikalla on päivittyneet koneet 1803 versioon toukokuussa. Tietoturvapäivityksethän tulee aina yhtä nopeasti kuin muillekkin, ne on ainoastaan nuo isommat ominaisuuspäivitykset joissa kestää kauemmin.
 
Liittynyt
18.01.2017
Viestejä
795
Olen harkinnut järjestelmälevyn siirtämistä nykyisestä Intel-kokoonpanosta uuteen Ryzen 3900x -settiin sellaisenaan. Tarkoitus olisi "generalisoida" Windows-asennus Microsoftin oman sysprep-työkalun avulla. Tällöin Windows aloittaa ymmärtääkseni käynnistyksen uudessa koneessa täysin puhtaalta pöydältä (vanhat ohjelmat ja käyttäjäprofiilit käsittääkseni kuitenkin jäävät paikalleen), eivätkä Intel-alustan ajurit pääse sotkemaan AMD-kokoonpanon toimintaa.

Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta Intel->AMD (tai AMD->Intel) -siirtymästä sysprepin avulla? Toimiiko hyvin, vai onko operaatiossa sudenkuoppia? Aikaa ja vaivaa säästyisi ainakin yhden työpäivän verran, kun ei tarvitsisi asentaa ihan kaikkea alusta asti uudelleen.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 172
Viestejä
4 193 627
Jäsenet
70 869
Uusin jäsen
Arttu1345

Hinta.fi

Ylös Bottom