Kymppiä tutkittu.
Eipä se näytä syvimmiltään eroavan edeltäjistään muuten, kuin päälle liimatulla käyttälittymällään ja nyt myös monilla pakotetuilla ominaisuuksillaan. Periaatteessa 8.1 on muuten sama, mutta kympissä ei saa enää itse valita tai poistaa tiettyjä juttuja ja tiedonkeruu on kympissä todella massiivista.
Tärkeimmät tekniset erot jotka olivat 7 ja 8.1 välillä ovat identtisiä 8.1 ja kympissä.
Näitä m
m Hybrid Shutdown / Fast Boot ominaisuus, ajurit? ja appsit. Kympissä pakolla toimiva Update ja sen merkillinen p2p jakamissysteemi. Mutta...
Asensin siis tässä nyt kympin (1803) yhteen koneeseeni ja tosiaan nyt kun olen tutkinut sitä, niin en kyllä tykkää. Asetuksien tekeminen on todella sekavaa ja vaikeaa. Perimmältään vanhastaan tutut hallintapaneelit on korvattu uusilla dynaamisilla ja sekavilla jopa suorastaan hämäävillä ikkunoilla. Vanhatkin säätöpaneelit löytyvät ainakin osittain, jos oikein kaivelee, mutta ne on selvästi pyritty piilottamaan niin, että niihin ei törmäisi tai niitä ei ihan helposti saisi esille.
Tiedonkeruu on myös aivan sairasta. Olen melko varma, että kukaan ei ole onnistunut löytämään kaikkia vipuja joilla myöntää luvan urkkia itseään. Ymmärtääkseni jopa apuohjelmat joilla voi tweakata näitä pois, niin nekään eivät kaikkea pysty sammuttamaan. MS ilmeisesti myös muuttelee urkkijoitaan jatkuvasti niin, että toiminnot aina kyllä palaavat kohta takaisin päälle. Urkintakyselyitä löytyy aivan ihmeellisistäkin paikoista, kuten jonkin aputekstin huomaamattomassa linkissä tai jopa ajureiden asetuksista. Sinäkin joka tätä luet ja luulet sammuttaneesi kaiken, niin epäilen kyllä sinunkaan onnistuneen siinä. Tämä (urkinta) lienee ainakin yksi syy sille, että miksi update on tehty sellaiseksi ettei käyttäjä voi oikeastaan estää koneen päivittymistä.
Tälläisiä mietteitä.