VR-keskustelua (Oculus Rift, HTC Vive, GearVR ja PSVR)

Onko täällä kellään kokemusta Apple Vision Pro laseista? Tuli vain tuossa mieleen nyt kun pääsin niitä demoilemaan niin resoluutio/laatu oli jotain mitä en ole koskaan kokenut. Toki täytyy sanoa että ei ole kokemusta viime vuosien PC-VR tai vastaavista laseista (edelliset omat taisi olla Oculus Quest lasit), mutta mikä olisi vastaava/lähellä tuota Applen Vision Pro:ta PC puolella?

Hämmentävää oli tuossa vision pro:ssa se resoluutio kun olen nuissa vanhemmissa VR laseissa tottunut että kaikki on semmoista sahalaitaa niin tuolla Vision Pro:lla dinosaurusdemossa melkein luuli että kaikki oli todellisuutta kun kaikki oli "IRL resoluutiota" eli oman silmän resoluutio loppui ennemmin kuin lasien paneelin resoluutio.



Tuli mieleen tuo hauska Zuckkerin Quest3 (650€) vs. Apple Vision Pro (3500€) video vuoden takaa.

Ite vetelen vielä ihan hyvillä mielin vuonna 2020 julkaisussa ostetulla Quest 2:lla, mutta Quest 3:een siirryn seuraavaksi, koska se on ylivoimainen hintalaatusuhteeltaan. Ei oikein nuo yli tonnin lasit nappaa, ku sitte pitäis olla näyttiksenki taas uusinta uutta ja silti pitää karsia grafiikka-asetuksia. Nykyään resoluutiota enemmän toivoisin lasien pienenevän rajusti, että ne ois yhtä helppo laittaa päähän ku aurinkolasit, eikä tarvis mitään remmejä.
 
Nykyään resoluutiota enemmän toivoisin lasien pienenevän rajusti, että ne ois yhtä helppo laittaa päähän ku aurinkolasit, eikä tarvis mitään remmejä.
Täytyy kyllä sanoa Applen laseista että olivat aivan liian painavat. En haluaisi mitään lähellekkään tuon painoisia laseja pitää päässää kauempaa kuin 15min.
 
Tuossa videossahan on beyond 1 eikä 2 kuten tekstissäsi puhut. 2:n on huomattavasti parempi kuin 1. Tuo video on aika turha koska siinä vertaillaan "turhia" laitteita. Jos olisi esim Quest 3 vs Beyond 2 vs Crystal niin olisi hyödyllisempää infoa.

Esim tää video alla on paljon mielenkiintoisempi, siinä verrataan parhaimpia headsettejä:


Aah sori jotenkin silmäilin että toi oli kakkonen kun oli viikon vanha video. Korjasin postauksen. Sinänsä pointti nyt oli vain demota vanhojen PCVR-lasien ja uusien lasien välistä kuvanlaatueroa, kun kysyjällä kokemuksia vanhoista Questeista oli. Siihen toi video sopii mielestäni hyvin. Enkä löytänyt äkkiseltään vastaavaa, jossa olisi Quest mukana. Sinänsähän Beyond 1:ssä ja 2:ssa on myös tismalleen sama paneeli ja resoluutio eli kuvanlaatueroa niiden osalta ei ole. Kakkosessa on sitten vaan parannettu optiikkaa, joka vaikuttaa mm. FOV:n ja glareen. Varsinaiset kokonaisvaltaiset lasien arvosteluvideot on sit erikseen, joita kannattaa katsoa kun lopullista valintaa tekee. Optimum Techillä on ihan hyviä videoita mutta ei hän kuitenkaan mikään VR-lasien arvostelija ole eikä noilla in-game nauhoitusvideoilla ole mitään tekemistä lasien kuvanlaadun kanssa. Through the lens videot on valitettavasti ainoita, jotka antaa jollain tasolla realistisen kuvan todellisesta kuvanlaadusta.
 
Täälläkin Quest2 launchista ostettu ja tyytyväinen ollut. Harmittaa ettei tullut ostettua Quest3 sillloin jonkun aikaa launchin jälkeen kun niitä sai uutena 460€ ja käytetyt meni reilu 300€. Jos olis sutena rahaa, eikä muuta käyttöä kuin simulaattori, niin ehkä Pimax Crystal vois olla hankintalistalla, mutta itselle langattomuus on kyllä niin iso plus, etten tiedä olisinko valmis simupenkkissäkään siitä luopumaan. Siihen päälle ns "normaali" VR pelit, passtrough helppokäyttöisyys ja hyvän passtroughn mahdollistama AR pelaaminen niin Quest3 omasta mielestä vaikea päihittää siihen rahaan.

Jonkun verran ole myös käyttänyt Quest2 etätyöpöytänä valokuvien ja videoiden editointiin ja toimii siinäkin ihan mukavasti. Q3S on käytännössä Q2 paremmalla passtroughlla, niin ihan toimiva kampe sekin on jollekin joka edullisesti haluaa testata voisiko VR olla se juttu hänelle.
 
MRTV teki juuri sattumalta videon tuoreesta tulokkaasta joka on teoriassa myös yksi vaihtoehto. Eli jos oikein villiksi lähtee niin Play For Dream MR on käytännössä kiinakopio Vision Prosta. Yhdistetty MeganeX:ssäkin käytetty 3840x3552 micro-OLED paneeli Snapdragonin mobiiliprossuun. Displayport puuttuu eli PCVR käyttö täytyy hoitaa langattomasti pakaten joka vähän pehmentää kuvaa. Toisaalta inside out trackatty ja mukana myös silmien seuranta. Hinta jää siis tohon 1800€ ja mukana myös ohjaimet. Kyllähän tolla Play For Dreamilla Pimaxin tyyppisiä valmistajaan, softaan ja QA:n liittyviä haasteita on. Vähän myös mietityttää onko tossa Vision Pron tyyppisiä ergonomiaongelmia. En nyt noista MRTV:n hypetysvideoista hirveästi perusta mutta yksi vaihtoehto. Jotain puhetta oli että toi päivitettäisiin vielä tosta heidän omasta Android-pohjaisesta käyttöjärjestelmästä Android XR:n kun se tulee virallisesti ulos.

 
Viimeksi muokattu:
Osaako joku kertoa, miten Oculust Quest 2 saa toimimaan ongelmitta Virtual Desktopin kanssa? Äänet (Apple AirPods 2) ja kuva pätkii välillä. Viime kerrasta on aikaa, mutta muistan, että jotakin säätöjä piti tehdä.
 
Tuo psvr2 kuvn sumentuminen sweet spotin ulkopuolella vahvasti on kyllä selkeä heikkous mihin törmää aina pelatessa. Itsellä oli psvr1 ja nyt psvr2 (ps5+pc käytössä) niin ei ole kokemusta quest3:sta, mutta kieltämättä se on alkanut houkuttaa juuri kuvan terävöittämiseksi.

On toki psvr2:lla monet pimeät pelikohtaukset olleet hienoja ja Alyxin värimaailma oli hyvä, mutta toisaalta pimeissä kohtauksissa jollakin peleillä se mura nousee aika vahvasti esiin ja pilaa sitä kokemusta. Mura yleisesti ei ole itselle kauhea ongelma pelatessa sillä liikkeessä se omaan silmään katoaa.

Pääseekö missään pk-seudulla quest3:sta testaamaan niin voisi varmistaa kannattaako vaihtaa.
Nyt on muutama päivä hinkattu ja vertailtu Quest3:sen eri yhteysasetuksia pcvr:ää varten ja virtual desktop vaikutti parhaalta h264+ 500mbit godlike asetuksilla 6ghz wifin yli vaikka taitaa olla tyytyminen ultraan jos haluaa täysin nykimättömän 90hz ruudunpäivityksen. Testasin myös samaa VD:n asetusta usb tetheringing yli, mutta en nyt valtavaa eroa huomannut niin täytynee pelailla hetki langattomasti ja tarvittaessa vertailla uudestaan jos wifin kanssa tulee liikaa häiriöitä.

Oliko tuo nyt kuvanlaadullisesti parasta mitä Questilla saa irti vai oliko joku muu codec tai asetus mitä kannattaisi kokeilla?

Jo lyhyen testauksen ja peräkkäin psvr2:seen verrattuna on pakko todeta, että onhan quest3 linssien takia ihan eri kokemus kuin suttuinen ja minimaalisella sweet spotilla varustettu psvr2 eli tuo menee myyntiin. Toki musta ja värit ovat paremmat psvr2:sessa, mutta itselle kuvan tarkkuus on tärkeämpi asia. Lisäksi omasta mielestä psvr2 tuntui sulavammalta peleissa (dp:n pieni latenssi varmaankin) ja binocular overlap tekee näkymästä luonnollisemman ja omille silmille rennomman, mutta ei ne auta kun linssit ovat huonot.

Vielä täytyy odotelle kunnon halo strap questille ja sitten pääsee pelaamaan kunnolla. Questin etuna tuntuu myös olevan se Metan oma ekosysteemi, peleineen (myös AR) ja softineen, mahdollisuus stand aloneen.
 
Nyt on muutama päivä hinkattu ja vertailtu Quest3:sen eri yhteysasetuksia pcvr:ää varten ja virtual desktop vaikutti parhaalta h264+ 500mbit godlike asetuksilla 6ghz wifin yli vaikka taitaa olla tyytyminen ultraan jos haluaa täysin nykimättömän 90hz ruudunpäivityksen. Testasin myös samaa VD:n asetusta usb tetheringing yli, mutta en nyt valtavaa eroa huomannut niin täytynee pelailla hetki langattomasti ja tarvittaessa vertailla uudestaan jos wifin kanssa tulee liikaa häiriöitä.

Oliko tuo nyt kuvanlaadullisesti parasta mitä Questilla saa irti vai oliko joku muu codec tai asetus mitä kannattaisi kokeilla?

Jo lyhyen testauksen ja peräkkäin psvr2:seen verrattuna on pakko todeta, että onhan quest3 linssien takia ihan eri kokemus kuin suttuinen ja minimaalisella sweet spotilla varustettu psvr2 eli tuo menee myyntiin. Toki musta ja värit ovat paremmat psvr2:sessa, mutta itselle kuvan tarkkuus on tärkeämpi asia. Lisäksi omasta mielestä psvr2 tuntui sulavammalta peleissa (dp:n pieni latenssi varmaankin) ja binocular overlap tekee näkymästä luonnollisemman ja omille silmille rennomman, mutta ei ne auta kun linssit ovat huonot.

Vielä täytyy odotelle kunnon halo strap questille ja sitten pääsee pelaamaan kunnolla. Questin etuna tuntuu myös olevan se Metan oma ekosysteemi, peleineen (myös AR) ja softineen, mahdollisuus stand aloneen.

Omaan silmään AV1 200mbits on paras, ja etenkin tummanpään värisävyt koska 10bit. Toki latenssi hiukan kasvaa verrattuna h264, jota käytänkin ajopeleissä.
Ja strapeista vahva suositus bobo s3 pro:lle, pystyy käyttäämään pitkiäkin aikoja hyvän balanssin ja akun vuoksi.
 
Nyt on muutama päivä hinkattu ja vertailtu Quest3:sen eri yhteysasetuksia pcvr:ää varten ja virtual desktop vaikutti parhaalta h264+ 500mbit godlike asetuksilla 6ghz wifin yli vaikka taitaa olla tyytyminen ultraan jos haluaa täysin nykimättömän 90hz ruudunpäivityksen. Testasin myös samaa VD:n asetusta usb tetheringing yli, mutta en nyt valtavaa eroa huomannut niin täytynee pelailla hetki langattomasti ja tarvittaessa vertailla uudestaan jos wifin kanssa tulee liikaa häiriöitä.

Oliko tuo nyt kuvanlaadullisesti parasta mitä Questilla saa irti vai oliko joku muu codec tai asetus mitä kannattaisi kokeilla?

Jo lyhyen testauksen ja peräkkäin psvr2:seen verrattuna on pakko todeta, että onhan quest3 linssien takia ihan eri kokemus kuin suttuinen ja minimaalisella sweet spotilla varustettu psvr2 eli tuo menee myyntiin. Toki musta ja värit ovat paremmat psvr2:sessa, mutta itselle kuvan tarkkuus on tärkeämpi asia. Lisäksi omasta mielestä psvr2 tuntui sulavammalta peleissa (dp:n pieni latenssi varmaankin) ja binocular overlap tekee näkymästä luonnollisemman ja omille silmille rennomman, mutta ei ne auta kun linssit ovat huonot.

Vielä täytyy odotelle kunnon halo strap questille ja sitten pääsee pelaamaan kunnolla. Questin etuna tuntuu myös olevan se Metan oma ekosysteemi, peleineen (myös AR) ja softineen, mahdollisuus stand aloneen.
Lisäisin vain että jos latenssi on kriittinen niin H.264 parempi. Pinball fx pyörii kivasti sillä UEVR:n kautta 120hz, muilla codeceilla latenssi kasvaa liiaksi.
 
virtual desktop vaikutti parhaalta h264+ 500mbit godlike

Tää 500mbit h264+ on ylivoimaisesti paras. Esim AV1 200mbit näyttää aivan suttuiselta jos vertaa tuohon 500 h264+:aan. Codeceissa yleisesti ottaen mitä isompi numero, sitä parempi kuva, oli codecci mikä tahansa.
Toki tuo 500 vaatii erittäin hyvän yhteyden, eli 5 tai 6ghz routeri pitää olla vieressä. Itsellä on kannettavan telakka josta menee 2 metrinen USB-C piuha Q3:een josta saa gigabitin netin + pitää akun ladattuna. Eipähän tule yhtään nykismistä eikä akkua tartte miettiä.

Oma AMD:n 9070 jaksaa hyvin godlike 120FPS peleissä mitä itse pelaan.
 
Omaan silmään AV1 200mbits on paras, ja etenkin tummanpään värisävyt koska 10bit. Toki latenssi hiukan kasvaa verrattuna h264, jota käytänkin ajopeleissä.
Ja strapeista vahva suositus bobo s3 pro:lle, pystyy käyttäämään pitkiäkin aikoja hyvän balanssin ja akun vuoksi.
Tuolla aloitin testailun ja vähiten oli nykimistä omalla kokoonpanolla, mutta pelijonossa odottava Fallout4 paljastaa pienemmän bitraten eli tietty kasvillisuus menee aiemmin mössöksi kuin tuolla H264+:lla. Väreissä ja tummanpään osalta toki 10bit oli parempi. Se HEVC jäi nyt kokonaan testaamatta kun ajattelin AVI:n olevan parempi RTX4-sarjalle. Strapin osalta tuota boboa harkitsin ja varmaan se olisi osittain parempikin mm. vaihdettava akku, mutta sitten päädyin kuitenkin Kiwin H4 boostiin kun on kevyempi ja vaikutti ehkä paremmin päähän muotoutuvalta eli pannat ovat joustavia eikä jäykkiä kuten ilmeisesti bobossa.
Lisäisin vain että jos latenssi on kriittinen niin H.264 parempi. Pinball fx pyörii kivasti sillä UEVR:n kautta 120hz, muilla codeceilla latenssi kasvaa liiaksi.
Latenssin osalta jäi ristiriitaiset fiilikset eli tuntui, että kaikilla asetuksilla se Virtual Desktopin ilmoittama kokonaislatenssi vaihteli 30-70ms välillä vähän pelistä, codecista ja bitratesta riippuen. Lisäksi en vielä noilla latensseilla itse huomannut kärsiväni, mutta tuokin selviää kun ehtii pelailla pidempään. Ilmeisesti virkistystaajuutta laskemallakin voi latenssia tietyissä tilanteissa alentaa, mutta en testannut kuin 90hz asetusta.
Tää 500mbit h264+ on ylivoimaisesti paras. Esim AV1 200mbit näyttää aivan suttuiselta jos vertaa tuohon 500 h264+:aan. Codeceissa yleisesti ottaen mitä isompi numero, sitä parempi kuva, oli codecci mikä tahansa.
Toki tuo 500 vaatii erittäin hyvän yhteyden, eli 5 tai 6ghz routeri pitää olla vieressä. Itsellä on kannettavan telakka josta menee 2 metrinen USB-C piuha Q3:een josta saa gigabitin netin + pitää akun ladattuna. Eipähän tule yhtään nykismistä eikä akkua tartte miettiä.

Oma AMD:n 9070 jaksaa hyvin godlike 120FPS peleissä mitä itse pelaan.
Missä tuo kaapeloitu virtual desktopin yhteys on mielestäsi parempi kuin 6ghz wifi? Ilmeisesti se on verkkolatenssi ja yhteyden tasaisuus eli ei ole mitään wifin random räpsyjä? Tätä en kunnolla saanut testattua kun ainoa lenovon usb-c telakassa toimiva kaapeli oli se telakan mukana tullut 1m pätkä mikä vähän rajoittaa :D.

Ostin Fibbren usb-piuhan jossa pitäisi olla valokuitu datalle kuten questin omassa, mutta hinta oli puolet halvempi. Tuo toimikin hyvin suoraan pc:n perässä, mutta jostain syystä ei toimi tuon lenovon telakan kanssa eli ei saa verkkoyhteyttä vaikka lataa ja vaikka samalla kaapelilla läppäri kyllä saa verkkoyhteyden normaalisti. Täytynee nyt pelailla hetki VD wifi-yhteyden kautta ja jos pätkii/tökkii niin ostaa sitten toisen tavallisen usb-piuhan jos se VD sillä lähtisi toimimaan myös kaapelilla.
 
Tuolla aloitin testailun ja vähiten oli nykimistä omalla kokoonpanolla, mutta pelijonossa odottava Fallout4 paljastaa pienemmän bitraten eli tietty kasvillisuus menee aiemmin mössöksi kuin tuolla H264+:lla. Väreissä ja tummanpään osalta toki 10bit oli parempi. Se HEVC jäi nyt kokonaan testaamatta kun ajattelin AVI:n olevan parempi RTX4-sarjalle. Strapin osalta tuota boboa harkitsin ja varmaan se olisi osittain parempikin mm. vaihdettava akku, mutta sitten päädyin kuitenkin Kiwin H4 boostiin kun on kevyempi ja vaikutti ehkä paremmin päähän muotoutuvalta eli pannat ovat joustavia eikä jäykkiä kuten ilmeisesti bobossa.
Ei ne pannat mukautuvuuteen oikeastaan mitenkään vaikuta kun pehmusteet hoitavat kaiken mukautuvuuden. Ellet sitten viitannut tohon takaosan "korkeussäätöön", joka mukautuu tavallaan portaittain mutta sekin on plussaa koska se pysyy paremmin halutussa asennossa. Bobossa on kaksi ylivertaista ominaisuutta, jonka takia sitä kaikki hehkuttaa. Ensimmäinen on toi säädettävä tuuletin, joka lisää mukavuutta yllättävän paljon ja hikihän vr-pelailussa tulee lähes poikkeuksetta. Pienelle säädettynä se on myös hiljainen esim. leffakatseluun ja heti kun tuuletus loppuu sen kyllä huomaa semmoisena lämpöhönkäyksenä. Toisena on sitten toi irroitettava akku, joka toisen akun ja Bobon pikalaturin kanssa takaa ikuisen peliajan. Ainut miinus on klassisesti hinta eli tohon saa palaan lähes 200€ jos ostaa strapin, lisäakun ja pikalaturin. Toki kaikki halo-strapit kiinnittyvät löyhemmin päähän ja painavat enemmän vs. ei halo-strapit, joka voi olla miinus jos pelaa lähinnä nopeampitempoisia pelejä. Bobolta tuli myös juuri tuulettimen kanssa yhteensopiva F3 facial interface joka on ihan näppärä lisä pakettiin. Yksi Bobon etu on juuri tämä ekosysteemi että rakentavat yhtän sun toista näppärää toisiinsa yhteensopivaa palikkaa, joista toki saa maksaa pienen omaisuuden kokonaisuutena.
 
Viimeksi muokattu:
Missä tuo kaapeloitu virtual desktopin yhteys on mielestäsi parempi kuin 6ghz wifi? Ilmeisesti se on verkkolatenssi ja yhteyden tasaisuus eli ei ole mitään wifin random räpsyjä? Tätä en kunnolla saanut testattua kun ainoa lenovon usb-c telakassa toimiva kaapeli oli se telakan mukana tullut 1m pätkä mikä vähän rajoittaa

Riippuu pelistä että pelaanko istualteen (piuhalla) vai seisten (6Ghz). Nykyään pelaan kyllä enemmän istualteen niin jaksaa pidempiä pelisessioita.

1. Piuha mahdollistaa pienemmän (1ms) ja staattisen latenssin. WIFI:n latenssi on siellä 4-6 mutta saattaa välillä "piikata".
2. Oma Lenovon telakka pitää akun täysin samassa prosentissa. Eli jos aloitan pelaamisen akkun ollessa 70% ja pelaan vaikka 5h putkeen, niin akku on vieläkin 70%. Eli hyvä että ei lataa isommaksi jotta akku ei huonone kun turhaan olis täynnä.
3. Oma unifin 7 pro ei jostain syystä jaksa 6Ghz 500Mbps (vaikka on 1m päässä) vaan joudun laskemaan 400-450 jotta ei tulisi outoja pätkäisyjä. Piuha taas jaksaa 500:sta ilman yhtään pientäkään pätkäsyä. Ja esim 400 vs 500 ero on jo aika iso. 500 alkaa olemaan sen verran hyvä että encoodauksen artifacteja/blurryä on aika vaikea enää löytää.

Itsellä siis myös Lenovon telakka missä 1m kaapeli, MUTTA tilasin saksan amazonista muutaman eri 2m USB-C jatkokaapelin 90 asteen kulmalla, tämä mahdollistaa yhteensä 3 metriä USB-C kaapeliä josta tulee netti+lataus. Aluksi kuumotti käyttää USB-C jatkopiuhoja, mutta mitä tässä nyt 4kk käyttänyt niin Q3 kanssa kuin myös Asus Rog Allyn kanssa, niin mitään ongelmia ei ole ollut kummankaan valmistajan jatkopiuhassa.

Tilasin nämä 2 ja molemmat toimivat täysin ja pitävät Q3 akun ladattuna + netti kulkee näissä. Ja ovat 90 asteen kulmalla mikä kannattaa ehdottomasti olla niin Q3 kuin myös esim Asus Rog Allyn kanssa. Tämä eka näyttäisi olevan jopa alennuksessa alla. Suomessa taitaa olla 100€ niin saa kotiinkuljetuksen ilmaiseksi. Kylkiäisiksi kannattaa tilata vaikka kuivatettua mangoa yms. :)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
282 878
Viestejä
4 859 053
Jäsenet
78 483
Uusin jäsen
JohWoh

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom