Onko kukaan vaihtanut pico 4:stä quest 3:een? Mietinnässä onko järkeä vaihtaa tai hankkia questia, vai onko käytännössä sama hankkia edullisempi pico 4 jos ei laseja ole tällä hetkellä. Pico 4 oli itsellä julkaisussa, mutta eivät jostain syystä toimineet omalla koneella. Laseina olivat kyllä ok. Nyt on kone vaihtunut ja uusi windows myös, joten siitä tämä mietintä
Ainakin pari täälä taisi todistetusti olla ja minä myös. Mielipiteet olleet hieman vaihtelevia, onko sitten laitteissa eroja vai ihan vaan sopivuudessa käyttäjän kasvoille/silmille ym?
Lähtökohta itsellä oli se että ostin Pico4 pitkän vr tauon jälkeen ja sitten huomasin että Questit tulee 3viikon kuluttua joten laitoin nekin tilaukseen. Mahdollisuutena siis palauttaa jommat kummat jos toinen selvästi sopivampi/parempi itselle. Tilanne saattaisi siis olla hieman eri jos Picoja jo käyttänyt kauan ja Quest3 olisi ns extra sijoitus.
Mutta itse asiaan, PCVR käytössä mielestäni Quest parempi "huomattavasti", 400mbps langattomana toimii moitteetta 6ghz tai 5ghz/160mhz tuen puolesta mikä tärkeä ainakin racing simujen puolella ja toki joissain tietyissä peleissä. Picoilla esim Dirt 2.0 oli pelattavavissa kyllä 400mbps mutta välillä stutteroiden ja päätä ei tohtinut liikuttaa ollenkaan, muuten alkoi pätkimään pahasti. Lisäksi syystä tai toisesta en ikinä saanut niillä kuvaa niin tarkaksi kuin Q3 kanssa, lisähuomautuksena että Picoilla oli itsellä kolmen viikon etumatka hakea säätöjä/asetuksia, silti Quest 3 suoraan boksista vakio peli/vd asetuksilla tuntui todella isolta päivitykseltä. Näistä mitään tietämätön tyttöystäväkin sanoi että Quest 3 oli hänen mielestään paljon paremman näköinen sekä paljon terävämpi linssien sivuille asti.
Sekä PCVR käytössä on myös mahdollisuus käyttää Linkkiä ja jopa jotain 900mbps bitrateja jolloin kompressio on jo aika pientä silmille nähtäväksi kuuleman mukaan on lähelle nollaa? Itse en ole tätä kokeillut kun tuohon langattomaan 400mbps nyt tottunut. Picon vakio streaming assistant taas on kuvanlaadultaan aika hirveä sätöstely korkeimmillakin asetuksilla, vaikka toki oli tosi helppo ja toimivan tuntuinen muuten.
Useasti miettinyt että eikö tuo Pico vaan käy omaan päähän vai onko vaikkapa linssit heikot yksilöt verrattuna muihin. Mulla alkaa esimerkiksi suht nopeaan kuva vääristymään picoilla kun katsoo "sweet spotin" ulkopuolelle, questeilla tuntuu että on kaikki ihan about normaalin näköistä niin pitkälle kun vaan näkee, aivan reunoilla on hieman tummempaa mutta kuva silti suht terävä.
Mukavuus taas menee vakioina Picoille reilusti, eli jos vaihdat niin varaudu siihen että todenäköisesti joudut vielä ainakin tuon pää hihnan vaihtamaan Eliteen tai johonkin muuhun vastaavaan. Itse en Q3 sträppiä saanut mitenkään päin mukavasti päähän, milloin liian löysä, milloin muovit painaa takaraivossa ja milloin taas tunntuu että painaa niin hitokseen kulmia/poskia ymym.. Elite strapilla tuo kaikki oli poissa ja aika lähellä Picoa mutta hieman painavampi kapistus kuitenkin.
Standalonena varmaan Quest selvä #1 vaihtoehto. Pelikirjaston laajuus sekä ylipäätään laitteen suorituskyky on aika hyvä kuten ylläkin mainittu.