Resoluutio ja kuva yleensä
Indexin suurin kompastuskivi lentohommissa. Maisemat näyttää melko suttuisilta vaikkakin siedettäviltä, mutta heti kun katseen kääntää ohjaamoon niin menee vaikeaksi. Ohjaamon mittareista pystyy jotenkuten sanomaan, mikä jokin arvo on tai mitä jokin mittari näyttää, muttei nappien ja kytkimien labeleita näe lukea kumartumatta lähemmäs. Kaiken tämän kanssa voisi periaatteessa oppia elämään kunhan oppii mikä nappi on mikäkin, mutta esimerkiksi tutkan lukeminen on jo niin toivotonta ettei Index mielestäni lentosimuiluun oikein taivu. Itselläni oli vaikeuksia erottaa montako kohdetta tutkassa näkyy ja ovatko ne nyt onttoja kolmioita vai täysiä jne. Steamista käytin 150-180% resoluutiota ja vaikka vielä kiristäisi niin kuva ei siitä oikeastaan parane. Fysiikalle ei mahda softalla mitään. Reverb G2:lla pelailen 100% resoluutiolla ja vaikka esimerkiksi juuri tutkan lukeminen vaatii edelleen vähän enemmän huomiota kuin välittäisi, saa kohteista ja luvuista selkeästi paremmin selvää.
Toinen ongelma, jonka heikko resoluutio aiheuttaa on sahalaidat. Pienemmällä resoluutiolla sahalaidat hyppivät pahemmin silmille ja ovat itselleni melko häiritseviä. G2:lla olen saanut kuin ihmeen kaupalla säädettyä anti-aliasing ja muut asetukset niin, ettei sahalaidat enää hypi silmille juuri ollenkaan. Erityisesti DCS:n ongelmahan tämä on surkean Anti-Aliasing -implementaation vuoksi. Elite Dangerous on toinen tähän syyllistyvä, eikä siitä tunnu sahalaidat lähtevän edes normaalilla monitorilla ja reippaalla supersamplingilla.
Kumpikin mainituista resoluutioon liittyvistä ongelmista unohtuu kun käynnistää vaikka Half Life: Alyxin. Pelissähän on dynaaminen resoluutio, jota peli itse säätelee käytettävissä olevien resurssien mukaan mutta molemmilla laseilla peli näyttää tarkkuuden osalta mielestäni upealta.
Viimeisenä mainittakoon, että vaikka SDE (Screen door effect) oli DCS:ssä maisemissa nähtävissä, ei se minua oikeastaan häirinnyt. Vaikuttanee kuitenkin maisemien tarkkuuteen, joka toki ikävää. Häiritsevämmäksi koen muuallakin mainitun glaren, jota siis aiheutuu kun tummemmalla taustalla on vaaleampia kohteita. Pelien valikoissa efekti oli aika hirveä, mutta pelatessa sitä ei juurikaan yleisesti ottaen huomannut. DCS:ssä katsoessa suoraan eteenpäin koneen HUDia näytti ajoittain siltä, kuin alareuna eli mittaristot olisivat menneet huuruun. Tämä oli kuitenkin juuri tuota glarea, jota muodostui kuvan alareunaan kun kuvan yläreunassa oli suureksi osin kirkasta taivasta.
FoV
Monesti Indexiä kehutaan laajasta näkökentästä eli field of viewistä. Numeerinen ero näkökentässä on Indexin hyväksi ja syystä. Subjektiivisesti maailma tuntuu avarammalta Indexit päässä. Lentokoneessa tuntuu olevan enemmän tilaa, mutta simuilussa pärjää mainiosti G2:sen pienemmälläkin FoVilla. Isoimman eron huomasin Alyxissa. G2:illa tuntui, että näkee vähemmän ja sen myötä peli tuntui paljon vaikeammalta, jännittävämmältä ja kuumottavammalta. Kulmien tarkistaminen tuntui paljon työläämmältä ja yllätetyksi joutumisen pelko oli paljon suurempi. Indexit päässä tilanteesta oli parempi kuva ja kulmien tsekkaaminen sisäänmennessä tuntui luontevammalta, nopeammalta ja varmemmalta. Ihan loogista, että mitä vähemmän näkee niin sitä hankalampaa on toimia.
Sweetspot
Sweetspot G2:sessa on selkeästi pienempi kuin Indexissä. Indexeillä näkee yhtä selkeästi keskelle ja ympärilleen pelkkiä silmiä liikuttelemalla ja lasit on helpompi saada päähän niin, että optimaalinen kuva löytyy. G2:illa tästä saa vain haaveilla. Optimaalisessa kohdassa eli keskellä kuva on kristallinkirkas, mutta jos liikuttaa vain silmiään menee kuva suttuiseksi todella nopeasti. Kyllä sivusilmällä edelleen pystyy useimpia mittareita lentokoneessa lukemaan, mutta tarkkuuden menetys on selkeää. Lisäksi tuon pienemmän sweetspotin vuoksi lasit on vaikeampi asetella oikein päähän ja saada ne pysymään siinä. Joudun jatkuvasti pitämään laseja kädellä oikeassa kohdassa jos yritän katsoa nappeja vaikkapa kyynärpääni kohdalla ohjaamossa (eli alaspäin katsoessa). Tästäkin ehkä pääsisi jos lasit olisi mukavammat ja voisi kiristää hihnoja enemmän, jotta lasit pysyisivät paikallaan paremmin.
Suorityskyky
Suorityskyvyn osalta Index vie oletusasetuksilla voiton, mutta resoluution puutteen vuoksi supersamplingia saa vetää niin isoksi kun koneessa vain riittää potkua, jolloin itseasiassa G2 vie voiton suorituskyvyssä. SteamVR peleissä G2:lla kohdistuu lisäksi WMR:n overheadi, mutta mahdoton sanoa kuinka paljon tämä loppujen lopuksi vaikuttaa. Loppujen lopuksi sanoisin suorituskyvyn ainakin DCS:ssä olevan verrattavissa kun Indexeillä resoluution saa tosiaan ruuvata niin ylös kun vain pystyy. Sen verran täytyy sanoa, että Indexit tuntuu responsiivisemmilta nopeamman paneelin ansiosta ja matalilla FPS-lukemillakin (45fps) pelaaminen on sulavan tuntuista. Ehkä suorituskyvyn piikkiin menisi sekin, että Alyxissa pistoolinkäsittely tuntui Indexillä varmemmalta ja paremmalta kuin G2:lla. Ase tuntui "aidommalta" ja enemmän siltä, että se oli oikeasti omassa kädessä. Osittain varmasti myös ohjainten ansiota.
Tracking
Tästä osiosta ajattelin lyhyesti mainita lähinnä siitä syystä, että Indexin käyttämiä base stationeja kehutaan aina maasta taivaaseen kun taas Reverb G2 ja muut inside-out lasit saavat yleensä lähinnä osakseen vain haukkuja. En ole huomannut mitään ongelmaa G2:sen seurannassa lentohommissa, mutta kivääreitä tai muita pitkiä aseita käsitellessä voi muodostua hikkoja kun ohjaimia joutuu pitämään laseihin nähden peräkkäin. Tätäkin oppii kuulemma ajan kanssa kompensoimaan ja muutoin seuranta on täyttänyt omat odotukseni. Indexin seuranta taas toimii kuin ajatus myös aseita käsitellessä, mutta jos kilpailullinen FPS-pelaaminen ei ole tavoitteena niin en usko G2:sen seurannan olevan mikään ongelma ja asekäsittely onnistuu niilläkin ihan hyvin. Base stationit on omasta mielestä vähän hankalia ja pitävät ärsyttävää ääntä. Power management auttaa kyllä tähänkin, kun base stationit käynnistyvät ja sammuvat SteamVR:n mukana.
Ohjaimet
Indexin ohjaimet sopivat omiin käsiin erinomaisesti. Luulin, että nuo G2:sen ohjaimet olivat ihan hyvät, mutta ei vedä vertoja Indexille. G2:sen ohjaimet tuntuu pieniltä ja kämäisiltä Indexin ohjainten jälkeen. Siltikin, en paremman käyttömukavuuden lisäksi Indexin ohjaimia niinkään kaivannut. Sormien seuranta on jännää, muttei sitä pelin tiimellyksessä juurikaan ajattele. Indexin ohjaimilla asioihin tarttuminen on kyllä luonnollisempaa, mutta pelaaminen on yhtä mielekästä huonommillakin ohjaimilla. Tärinä on G2:sessa surkea, kun taas Indexin ohjaimilla jätin sen jopa käyttöön.
Yhteenveto
Yhteenvetona todettakoon, että lähetän Valve Indexit takaisin Hollantiin. Toimiva setti kokonaisuudessaan ja VR pelaaminen tuntui hyvältä, mutta resoluution puute simulaatiokäytössä katkaisi kamelin selän. Toivoin laseja tilatessa, ettei ero olisi niin suuri ja että voisin elää asian kanssa, mutta eipä siinä niin käynyt. Hintaerokin lasien välillä on melkoinen, kun Indexit maksavat tuplasti enemmän. G2:sessa ärsyttää silti pieni sweetspot, joka pakottaa liikuttamaan koko päätä kun haluaa siirtää katsettaan sekä jatkuva tarve parantaa lasien asentoa naamalla. Toivottavasti leveämpi maski auttaa tähän ongelmaan. Lisäksi WMR:n sekä SteamVR:n pitäminen päällä ja erillinen säätäminen on ärsyttävää, vaikka itselläni tuo kokonaisuus on softan osalta toiminut hyvin. Loppuun voin todeta, ettei itselle erinomaisia laseja ole vielä taidettu tehdä ja toivon, että Deckard olisi vihdoin sellainen kokonaisuus, josta itselle ylitsepääsemättömät virheet on saatu korjattua.