VR-keskustelua (Oculus Rift, HTC Vive, GearVR ja PSVR)

Quest 2 ja Quest 2:n susipaska kuminauha strappi mitä ei tunnu saavan sovitettua omaan päähäni millään ilveelä. Onko tuo Elite strap nyt sitten mistään kotoisin jos sellaisen kävis hakee Gigantista vai onko noista kolmannen osapuolen virityksistä mitään tietoa?
 
Elite strap on ok, mutta kestävyys on ihan arpapeliä. Omani hajosi vuoden jälkeen ja sain uuden takuuseen. Jotain oli muutettu, koskapa ne sivulänget olivat paljon elastisemmat. Toistaiseksi tuo uusi on toiminut, mutta kuulemma näitä uudempiakin on hajonnut.
 
Quest 2 ja Quest 2:n susipaska kuminauha strappi mitä ei tunnu saavan sovitettua omaan päähäni millään ilveelä. Onko tuo Elite strap nyt sitten mistään kotoisin jos sellaisen kävis hakee Gigantista vai onko noista kolmannen osapuolen virityksistä mitään tietoa?

Itselläni ei ole Elite Sträpistä kokemusta mutta noin 20€ saa tämän alla jota itse pääasiassa käytän. Tuohon löytyy myös netistä valmiita powerbank pidikkeitä 3D tulostettavaksi.

Itseltäni myös löytyy tämä alla, mutta käytän ylläolevaa lähinnä sen itse tulostetun powerbank pidikkeen takia. Mutta molemmat ovat erinomaisia headsträppejä. Näiden Halo headsträppien kanssa yleensä kannattaa käyttää mahdollisimman ohutta naamapehmustetta jotta saa mahdollisimman ison FOV. Nämä eivät purista samalla tavalla kuin esimerkiksi vakio nauha, eli et näytä pandalta joka pelisession jälkeen näillä Halo sträpeillä.
 
Onko kukaan uskaltanut ennakkotilata simula vr-kypärää? Mielenkiintoisen oloinen x86+linux pohjainen standalone vr-kypärä. Speksit kohdallaan. Hinta $2699. Saatavuus aikaisintaan Q4 2022.

1645040740415.png


 
Onko kukaan uskaltanut ennakkotilata simula vr-kypärää? Mielenkiintoisen oloinen x86+linux pohjainen standalone vr-kypärä. Speksit kohdallaan. Hinta $2699. Saatavuus aikaisintaan Q4 2022.

1645040740415.png



Jotenkin näyttää että yrittävät keksiä jotain ongelmaa mihin tuota voisi käyttää, ja päätynee huonosti.
 
Quest 2 ja Quest 2:n susipaska kuminauha strappi mitä ei tunnu saavan sovitettua omaan päähäni millään ilveelä. Onko tuo Elite strap nyt sitten mistään kotoisin jos sellaisen kävis hakee Gigantista vai onko noista kolmannen osapuolen virityksistä mitään tietoa?

Itse tilasin bobovr m2 strapin saksan amazonista. Ei tarvii leikkiä tullin kanssa kuten kiinatilauksissa. Käy ainakin omaan kuulaan 100 kertaa paremmin kuin Quest 2n vakioremmi. Oma käyttö on aika kevyttä joten kestävyydestä en voi taata mitään, kestänyt ainakin reilun puoli vuotta omassa käytössä.

 
Tarvitsevatko nuo jälkiasenteiset Quest 2 sträpit erilliset kuulokkeet?

Ei mutta suosittelen kovasti. Esim Aliexpressistä saa 7€ hintaan Quest 2:lle tarkoitetut nappikuulokkeet jotka tekevät pelikokemuksesta paljon paremman koska taustamelu häviää + bassoa tulee lisää. Toki jos kaapinpohjalta löytyy nappikuulokkeita niin niitä voi käyttää, mutta noissa Quest2:lle tarkoitetuissa on 2 hyvää puolta, ne on oikean pituset sekä niiden mukana tulee pidikkeet joten kuulokkeita ei tartte "roikottaa" kun ne ottaa pois korvista.
 
Onko kukaan uskaltanut ennakkotilata simula vr-kypärää? Mielenkiintoisen oloinen x86+linux pohjainen standalone vr-kypärä. Speksit kohdallaan. Hinta $2699. Saatavuus aikaisintaan Q4 2022.

1645040740415.png




Jos hinta olis puolet tuosta niin voisin laittaa tilaukseen. Itsellä todella negatiivisiä kokemuksia näistä ennakko/joukkorahoitus kampanioista, ei viitsi laittaa tuotteeseen jota kukaan ulkopuolinen ei ole testannut 2,5K, kun yleensä nämä tuppaavat menemään pieleen. Etenkin kun loppuvuodelle on huhumyllyn mukaan tulossa isoilta pelureilta julkaisuja. Toki Linux nörttinä tämä on huokuttelevampi kuin Metan ja Applen tuotokset. Tuota softa puolta ollaan aika monta vuotta tehty ja on opensouce joten kyllä se varmasti paranee ajan kanssa entisestään.

Toivottavasti bisnes rokkaa ja ei menisi heti nurin, miellellään tästä näkisi seuraavan version. Hyvä use case voisi olla toimisto käytössä, mikäli sinne joskus vielä joutuu. Itse en voi sietää avokonttoreja, oma työhuone on sen verran mukava, etenkin kun joskus päässyt kokemaan sen. Tämä voisi tuoda vähän omaa rauhaa vilkkaaseen toimistoon. Lisäksi tuohon voisi laittaa jonkun kasvojen tunnistuksen joka filtteroi mulkut pois näkökentästä. :cool:
 
Tämmöinen geneerinen halppis-elite-kopio on toiminut yli vuoden hyvin:

Nuo halo-mallit luultavasti parempia, ja sellaisen ostaisin jos olisi tarve. Myös ao. kuulokkeet mahtunevat paremmin.
Jos omistaa kuulokkeet, niin kokeilisin niitä ensin.

Kuulokkeina Arctis 5 (myös Logitech G Pro sopii, vaimentaa enemmän ja hiostavammat), jotka istuvat kun omaan makuun luonnollisesta kohdasta nostaa niskasta sträppiä n.1cm ylös päin. Lisäksi lyhyt 3.5mm plugijohto on parempi kuin mukana tulleet, ja TRRS/4-pole jos mikkiä tarvitsee.
Käytössä oleva:
Arctic:
Tai suoraan oikealla johdolla:

Napit olivat myös ok, mutteivät niin mukavat

Vielä kuvat käytössä olevasta kombinaatiosta
IMG_20220217_115200__01.jpg
 
BoboVR tuli kans tilattua ja on todella loistava. Alkuperäistä en laittaisi enää kirveelläkään päähän. Muutaman tunnin VR pelailut menee heittämällä eikä paina mistään päähän. Mulla on myös lisäksi VRcover naamasuoja.
 
Akullinen versio vaikuttaa näppärältä


Oleellinen asia on se, että kuulokkeitahan näissä ei ole. Näppärin ratkaisu on monen mielestä DAS, FrankenQuest modilla...
 
Viimeksi muokattu:
Tuli sotkeuduttua Quest 2 vehkeeseen ja kysynkin nyt et mistä kannattaa tilata 5m kaapeli tälle, ja mikä? 99€ on liian suolainen hinta kaapelista esim Gigantista ostettuna.
 
Tuli sotkeuduttua Quest 2 vehkeeseen ja kysynkin nyt et mistä kannattaa tilata 5m kaapeli tälle, ja mikä? 99€ on liian suolainen hinta kaapelista esim Gigantista ostettuna.

Mikä tahansa 5Gbps usb3.2 c - a kaapeli. Suurin osa porukasta on tainnut siirtyä kytkemään quest2:en kaapelittomasti wifin yli pc:een. Äkkivilkaisulla ei noita 5m kaapeleita oikein ole suomessa tarjolla. Tärkeätä olis muotoiltu pää, kun vakiomallinen usb-liitin vääntää kaapelin ajan kanssa rikki. Kaapelin olisi syytä olla myös notkea tai kokemus ei ole optimaalinen. Mulla on allaoleva 20$ kaapeli.

81mT6JhSbsL._AC_SL1500_.jpg

 
Mistähän saisi kohtuu hinnalla ostettua jonkunlaisen aseen tukin quest2 ohjaimille, tuntuu vähän hankalalta pelata ilman tukkia.
 
Mistähän saisi kohtuu hinnalla ostettua jonkunlaisen aseen tukin quest2 ohjaimille, tuntuu vähän hankalalta pelata ilman tukkia.

Melko kohtuullinen

Näitähän voi itsekkin 3d printtailla

tai kasata

esim:



Pidemmällä toimitus ajalla
 
Viimeksi muokattu:
Ensikokemuksia HP Reverb G2 vs Rift S:
- Kuvan tarkkuudessa aika huikea ero, mutta vain keskellä linssiä. Yllättävän pieni tuo tarkan alueen koko on, mutta en tiedä oliko se Riftissa merkittävästi isompi kun niiden kanssa itsellä ei esim. IPD ihan osunut kohdalleen ja kuva oli aina enemmän tai vähemmän sumea. Täytyy vaan totutella kääntää enemmän katsetta eikä vain silmiä.
- FOV mielestäni ihan sama kuin Riftissa kun otti välikappaleen pois linssien ja silmikon välistä
- Äänenlaatu huomattavasti parempi, onhan näissä sentään kuulokkeet eikä vain nuppineulan kokoista kaiutinreikää
- Mukavat päässä, kiristysmekanismin käyttöikä (kuminauhojen kuoleentuminen) vähän epäilyttää
- Ohjaimet kömpelömmät ja painavammat, tuntuu että paristot myös heiluu kotelon sisällä jos nopeasti huitaisee. Ohjaimien seuranta ihan ok ainakin Alyxissa ja Beat Saberissa
- Kaapeli paksumpi ja jäykempi, hieman häiritsevämpi kuin Riftissa

Kokonaisuutena kuitenkin selkeä parannus johtuen selvästi terävämmästä kuvasta ja paremmasta äänestä. Isoin harmitus ollut ettei lasit toimi kunnolla Dirt Rally 2.0 kanssa, joka on tullut eniten pelattua vr-laseilla. Mutta se on pelin vika eikä lasien, muut simut toimii hienosti.
 
Ensikokemuksia HP Reverb G2 vs Rift S:
- Kuvan tarkkuudessa aika huikea ero, mutta vain keskellä linssiä. Yllättävän pieni tuo tarkan alueen koko on, mutta en tiedä oliko se Riftissa merkittävästi isompi kun niiden kanssa itsellä ei esim. IPD ihan osunut kohdalleen ja kuva oli aina enemmän tai vähemmän sumea. Täytyy vaan totutella kääntää enemmän katsetta eikä vain silmiä.
- FOV mielestäni ihan sama kuin Riftissa kun otti välikappaleen pois linssien ja silmikon välistä
- Äänenlaatu huomattavasti parempi, onhan näissä sentään kuulokkeet eikä vain nuppineulan kokoista kaiutinreikää
- Mukavat päässä, kiristysmekanismin käyttöikä (kuminauhojen kuoleentuminen) vähän epäilyttää
- Ohjaimet kömpelömmät ja painavammat, tuntuu että paristot myös heiluu kotelon sisällä jos nopeasti huitaisee. Ohjaimien seuranta ihan ok ainakin Alyxissa ja Beat Saberissa
- Kaapeli paksumpi ja jäykempi, hieman häiritsevämpi kuin Riftissa

Kokonaisuutena kuitenkin selkeä parannus johtuen selvästi terävämmästä kuvasta ja paremmasta äänestä. Isoin harmitus ollut ettei lasit toimi kunnolla Dirt Rally 2.0 kanssa, joka on tullut eniten pelattua vr-laseilla. Mutta se on pelin vika eikä lasien, muut simut toimii hienosti.

Jos meinaat dirt rally 2.0 ongelmaa, niin useat käyttäjät tulleet siihen lopputulokseen ettö ongelman aiheuttaa juurikin WMR alusta, muistan itsekkin siirtyessäni oculuksesta g2:seen niin shokki kuinka 90 fps sujuvaa framea muuttui frame droppeihin ja huonompaan suorituskykyyn.


Tuolta lisää infoa aiheesta.
 
Jos meinaat dirt rally 2.0 ongelmaa, niin useat käyttäjät tulleet siihen lopputulokseen ettö ongelman aiheuttaa juurikin WMR alusta, muistan itsekkin siirtyessäni oculuksesta g2:seen niin shokki kuinka 90 fps sujuvaa framea muuttui frame droppeihin ja huonompaan suorituskykyyn.


Tuolta lisää infoa aiheesta.
Juu, tuota ketjua tulikin luettua, eipä taida olla ratkaisua asiaan. Juuri testailin ja eipä sillä ollut väliä oliko SteamVR reso 50% vai 100% (kun asetukset sellaiset että peli pyörii koko ajan tasaiset 90fps), saman verran nykimistä esiintyy. Ehkä siihen vähitellen tottuu. Huomasin myös joissain muissa peleissä ajoittaisia framedroppeja, mutta niitä tuli huomattavasti harvemmin ja usein liittyi esim. jonkun uuden alueen latautumiseen.
 
Juu, tuota ketjua tulikin luettua, eipä taida olla ratkaisua asiaan. Juuri testailin ja eipä sillä ollut väliä oliko SteamVR reso 50% vai 100% (kun asetukset sellaiset että peli pyörii koko ajan tasaiset 90fps), saman verran nykimistä esiintyy. Ehkä siihen vähitellen tottuu. Huomasin myös joissain muissa peleissä ajoittaisia framedroppeja, mutta niitä tuli huomattavasti harvemmin ja usein liittyi esim. jonkun uuden alueen latautumiseen.
dirt rally 2.0 kyllä juoksee tosi huonosti vr:ssä. Itse muistelen, että pätkimiset väheni huomattavasti, kun pisti steam friends offline tilaan. Aivan suunnaton mysteeri mitä siellä on koodattu, että tälläinen fixi asiaan auttoi :D
 
dirt rally 2.0 kyllä juoksee tosi huonosti vr:ssä. Itse muistelen, että pätkimiset väheni huomattavasti, kun pisti steam friends offline tilaan. Aivan suunnaton mysteeri mitä siellä on koodattu, että tälläinen fixi asiaan auttoi :D
Kokeiltu on, edelleen silti droppaa frameja inhottavasti :(
 
Kirjotetaas vähän mietteitä aiheesta HP Reverb G2 vs Valve Index nyt kun tullut molemmat testattua. Pääosin aloittelevana simumiehenä lentämistä (DCS) varten näitä laseja ylipäätään hankin, mutta myös muunlaiset VR-pelit ovat osoittautuneet kiinnostaviksi kuten HL: Alyx. Pääpainona siis lentäminen, joissa ohjaimia ei tarvita. Netti on myöskin täynnä pullollaan speksejä, mittauksia ja niiden vertailua, joten omat kokemukset kirjoitan mieluummin juurikin kokemuksina enkä juurikaan keskity lukuihin.

Reverb G2 lasit on revisiota 2 eli paremmalla maskilla, jolla silmät saa vähän lähemmäs linssejä.

Molemmat headsetit on itselle melko epämukavat päässä, koska pää on leveä ja maskin kaari liian tiukka. G2:sta sanoisin mukavammaksi, koska pehmusteissa on enemmän fylliä. Indexit painaa poskipäitä hetken kuluttua riippumatta siitä, miten päähihnan kiristää. Tarkoitus tilata leveämpi maski headsettiin, jonka jätän käyttöön. Lisäksi Indexeillä nenän kohdalle jäi aukko, josta näki vielä oikean maailman. Tämä ei ollut muuten kuin alaspäin katsoessa häiritsevää kun sattui vilkaisemaan syliinsä.

Tarkempi syyni osa-alueittain spoilerissa:
Resoluutio ja kuva yleensä
Indexin suurin kompastuskivi lentohommissa. Maisemat näyttää melko suttuisilta vaikkakin siedettäviltä, mutta heti kun katseen kääntää ohjaamoon niin menee vaikeaksi. Ohjaamon mittareista pystyy jotenkuten sanomaan, mikä jokin arvo on tai mitä jokin mittari näyttää, muttei nappien ja kytkimien labeleita näe lukea kumartumatta lähemmäs. Kaiken tämän kanssa voisi periaatteessa oppia elämään kunhan oppii mikä nappi on mikäkin, mutta esimerkiksi tutkan lukeminen on jo niin toivotonta ettei Index mielestäni lentosimuiluun oikein taivu. Itselläni oli vaikeuksia erottaa montako kohdetta tutkassa näkyy ja ovatko ne nyt onttoja kolmioita vai täysiä jne. Steamista käytin 150-180% resoluutiota ja vaikka vielä kiristäisi niin kuva ei siitä oikeastaan parane. Fysiikalle ei mahda softalla mitään. Reverb G2:lla pelailen 100% resoluutiolla ja vaikka esimerkiksi juuri tutkan lukeminen vaatii edelleen vähän enemmän huomiota kuin välittäisi, saa kohteista ja luvuista selkeästi paremmin selvää.

Toinen ongelma, jonka heikko resoluutio aiheuttaa on sahalaidat. Pienemmällä resoluutiolla sahalaidat hyppivät pahemmin silmille ja ovat itselleni melko häiritseviä. G2:lla olen saanut kuin ihmeen kaupalla säädettyä anti-aliasing ja muut asetukset niin, ettei sahalaidat enää hypi silmille juuri ollenkaan. Erityisesti DCS:n ongelmahan tämä on surkean Anti-Aliasing -implementaation vuoksi. Elite Dangerous on toinen tähän syyllistyvä, eikä siitä tunnu sahalaidat lähtevän edes normaalilla monitorilla ja reippaalla supersamplingilla.

Kumpikin mainituista resoluutioon liittyvistä ongelmista unohtuu kun käynnistää vaikka Half Life: Alyxin. Pelissähän on dynaaminen resoluutio, jota peli itse säätelee käytettävissä olevien resurssien mukaan mutta molemmilla laseilla peli näyttää tarkkuuden osalta mielestäni upealta.

Viimeisenä mainittakoon, että vaikka SDE (Screen door effect) oli DCS:ssä maisemissa nähtävissä, ei se minua oikeastaan häirinnyt. Vaikuttanee kuitenkin maisemien tarkkuuteen, joka toki ikävää. Häiritsevämmäksi koen muuallakin mainitun glaren, jota siis aiheutuu kun tummemmalla taustalla on vaaleampia kohteita. Pelien valikoissa efekti oli aika hirveä, mutta pelatessa sitä ei juurikaan yleisesti ottaen huomannut. DCS:ssä katsoessa suoraan eteenpäin koneen HUDia näytti ajoittain siltä, kuin alareuna eli mittaristot olisivat menneet huuruun. Tämä oli kuitenkin juuri tuota glarea, jota muodostui kuvan alareunaan kun kuvan yläreunassa oli suureksi osin kirkasta taivasta.

FoV
Monesti Indexiä kehutaan laajasta näkökentästä eli field of viewistä. Numeerinen ero näkökentässä on Indexin hyväksi ja syystä. Subjektiivisesti maailma tuntuu avarammalta Indexit päässä. Lentokoneessa tuntuu olevan enemmän tilaa, mutta simuilussa pärjää mainiosti G2:sen pienemmälläkin FoVilla. Isoimman eron huomasin Alyxissa. G2:illa tuntui, että näkee vähemmän ja sen myötä peli tuntui paljon vaikeammalta, jännittävämmältä ja kuumottavammalta. Kulmien tarkistaminen tuntui paljon työläämmältä ja yllätetyksi joutumisen pelko oli paljon suurempi. Indexit päässä tilanteesta oli parempi kuva ja kulmien tsekkaaminen sisäänmennessä tuntui luontevammalta, nopeammalta ja varmemmalta. Ihan loogista, että mitä vähemmän näkee niin sitä hankalampaa on toimia.

Sweetspot
Sweetspot G2:sessa on selkeästi pienempi kuin Indexissä. Indexeillä näkee yhtä selkeästi keskelle ja ympärilleen pelkkiä silmiä liikuttelemalla ja lasit on helpompi saada päähän niin, että optimaalinen kuva löytyy. G2:illa tästä saa vain haaveilla. Optimaalisessa kohdassa eli keskellä kuva on kristallinkirkas, mutta jos liikuttaa vain silmiään menee kuva suttuiseksi todella nopeasti. Kyllä sivusilmällä edelleen pystyy useimpia mittareita lentokoneessa lukemaan, mutta tarkkuuden menetys on selkeää. Lisäksi tuon pienemmän sweetspotin vuoksi lasit on vaikeampi asetella oikein päähän ja saada ne pysymään siinä. Joudun jatkuvasti pitämään laseja kädellä oikeassa kohdassa jos yritän katsoa nappeja vaikkapa kyynärpääni kohdalla ohjaamossa (eli alaspäin katsoessa). Tästäkin ehkä pääsisi jos lasit olisi mukavammat ja voisi kiristää hihnoja enemmän, jotta lasit pysyisivät paikallaan paremmin.

Suorityskyky
Suorityskyvyn osalta Index vie oletusasetuksilla voiton, mutta resoluution puutteen vuoksi supersamplingia saa vetää niin isoksi kun koneessa vain riittää potkua, jolloin itseasiassa G2 vie voiton suorituskyvyssä. SteamVR peleissä G2:lla kohdistuu lisäksi WMR:n overheadi, mutta mahdoton sanoa kuinka paljon tämä loppujen lopuksi vaikuttaa. Loppujen lopuksi sanoisin suorituskyvyn ainakin DCS:ssä olevan verrattavissa kun Indexeillä resoluution saa tosiaan ruuvata niin ylös kun vain pystyy. Sen verran täytyy sanoa, että Indexit tuntuu responsiivisemmilta nopeamman paneelin ansiosta ja matalilla FPS-lukemillakin (45fps) pelaaminen on sulavan tuntuista. Ehkä suorituskyvyn piikkiin menisi sekin, että Alyxissa pistoolinkäsittely tuntui Indexillä varmemmalta ja paremmalta kuin G2:lla. Ase tuntui "aidommalta" ja enemmän siltä, että se oli oikeasti omassa kädessä. Osittain varmasti myös ohjainten ansiota.

Tracking
Tästä osiosta ajattelin lyhyesti mainita lähinnä siitä syystä, että Indexin käyttämiä base stationeja kehutaan aina maasta taivaaseen kun taas Reverb G2 ja muut inside-out lasit saavat yleensä lähinnä osakseen vain haukkuja. En ole huomannut mitään ongelmaa G2:sen seurannassa lentohommissa, mutta kivääreitä tai muita pitkiä aseita käsitellessä voi muodostua hikkoja kun ohjaimia joutuu pitämään laseihin nähden peräkkäin. Tätäkin oppii kuulemma ajan kanssa kompensoimaan ja muutoin seuranta on täyttänyt omat odotukseni. Indexin seuranta taas toimii kuin ajatus myös aseita käsitellessä, mutta jos kilpailullinen FPS-pelaaminen ei ole tavoitteena niin en usko G2:sen seurannan olevan mikään ongelma ja asekäsittely onnistuu niilläkin ihan hyvin. Base stationit on omasta mielestä vähän hankalia ja pitävät ärsyttävää ääntä. Power management auttaa kyllä tähänkin, kun base stationit käynnistyvät ja sammuvat SteamVR:n mukana.

Ohjaimet

Indexin ohjaimet sopivat omiin käsiin erinomaisesti. Luulin, että nuo G2:sen ohjaimet olivat ihan hyvät, mutta ei vedä vertoja Indexille. G2:sen ohjaimet tuntuu pieniltä ja kämäisiltä Indexin ohjainten jälkeen. Siltikin, en paremman käyttömukavuuden lisäksi Indexin ohjaimia niinkään kaivannut. Sormien seuranta on jännää, muttei sitä pelin tiimellyksessä juurikaan ajattele. Indexin ohjaimilla asioihin tarttuminen on kyllä luonnollisempaa, mutta pelaaminen on yhtä mielekästä huonommillakin ohjaimilla. Tärinä on G2:sessa surkea, kun taas Indexin ohjaimilla jätin sen jopa käyttöön.

Yhteenveto
Yhteenvetona todettakoon, että lähetän Valve Indexit takaisin Hollantiin. Toimiva setti kokonaisuudessaan ja VR pelaaminen tuntui hyvältä, mutta resoluution puute simulaatiokäytössä katkaisi kamelin selän. Toivoin laseja tilatessa, ettei ero olisi niin suuri ja että voisin elää asian kanssa, mutta eipä siinä niin käynyt. Hintaerokin lasien välillä on melkoinen, kun Indexit maksavat tuplasti enemmän. G2:sessa ärsyttää silti pieni sweetspot, joka pakottaa liikuttamaan koko päätä kun haluaa siirtää katsettaan sekä jatkuva tarve parantaa lasien asentoa naamalla. Toivottavasti leveämpi maski auttaa tähän ongelmaan. Lisäksi WMR:n sekä SteamVR:n pitäminen päällä ja erillinen säätäminen on ärsyttävää, vaikka itselläni tuo kokonaisuus on softan osalta toiminut hyvin. Loppuun voin todeta, ettei itselle erinomaisia laseja ole vielä taidettu tehdä ja toivon, että Deckard olisi vihdoin sellainen kokonaisuus, josta itselle ylitsepääsemättömät virheet on saatu korjattua.


HP Reverb G2
+ Kuvan tarkkuus kun lasit ovat oikein päässä
- Pieni sweetspot, joka aiheuttaa reunoille suttuisuutta
- Aavistuksen ahdistava FoV, josta koituu enemmän putkinäköä
- Windows Mixed Reality

Valve Index
+ Kuvan sulavuus
+ Softan helppous (Pelkkä SteamVR riittää)
- Resoluutio
- Glare
- Base stationien asettelu ja virtojen kytkeminen päälle/pois aiheuttaa mahdollisesti lisätyötä

Molemmat
+ Hyvät äänet ja pisteet siitä, ettei korvien päälle tule mitään
- Mukavuus omaan päähän
 
Unitylta gdc-messuilla esitys, jossa puhutaan ps5 vr2:sta.

 
VR coverin 'Facial Interface and Foam Replacement Set' G2:lle saapui ja pikaisen testin perusteella ohuempi pehmuste paransi hieman näkyvyyttä, mutta samalla hikoilu lisääntyi myös.
 
Seurasiko kukaan eilen MRTV:n kyselytuokiota Pimax 12Ksta? Tosi mielenkiintosta juttua ja oikeaa kuvaa laitteesta 3D renderien sijaan.
Hullua miten laite tuntuu vaan paranevan entisestään mitä enemmän tietoa tulee ulos. Itse todella tarkasti seurannut tämän laitteen kehitystä ja tulee varmasti korvaamaan ton mun 8K X:n, kunhan tulee ulos.


Screenshot_20220326-075743_YouTube.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Seurasiko kukaan eilen MRTV:n kyselytuokiota Pimax 12Ksta? Tosi mielenkiintosta juttua ja oikeaa kuvaa laitteesta 3D renderien sijaan.
Hullua miten laite tuntuu vaan paranevan entisestään mitä enemmän tietoa tulee ulos. Itse todella tarkasti seurannut tämän laitteen kehitystä ja tulee varmasti korvaamaan ton mun 8K X:n, kunhan tulee ulos.

Seurasin hetken aikaa, mutta oli omaan makuun niin hidastempoista esittelyä ja liikaa turhaa lässytystä, joten jätin aika nopeasti leikin kesken. Puhuttiinko tuossa linsseistä ja niiden kuvan terävän alueen suuruudesta? Onko kuva terävä likimain kokonaan (kuten Varjoissa), vai onko noissakin vain pieni "sweet spot" kuvan keskellä?
 
Seurasin hetken aikaa, mutta oli omaan makuun niin hidastempoista esittelyä ja liikaa turhaa lässytystä, joten jätin aika nopeasti leikin kesken. Puhuttiinko tuossa linsseistä ja niiden kuvan terävän alueen suuruudesta? Onko kuva terävä likimain kokonaan (kuten Varjoissa), vai onko noissakin vain pieni "sweet spot" kuvan keskellä?
Puhuttiin, mainittiin 135 astetta noiden asfäärisien linssien kooksi, tietoa siitä ei ole että onko diagonal vai horizontal, mutta jokatapauksessa pitäisi toisinsanoen olla vähintään Indexin luokkaa. Sellasta varsinaista rajaa ilmeisesti ei näy erityisen vahvasti kun vaihtuu fresnel-linssiin ulkopuolella.

Vertikaalisen FOVin pitäisi täyttää käytännössä koko näkökenttä, eikä horisontaalinenkaan jää ilmeisesti kuin noin 5 astetta siinä kohtaa kun silmät kääntää aivan tappiin. (Lähde: Pimaxin COO Kevin Henderson)

Myöskin stereo overlapin pitäisi olla jossain 118 asteen paikkeilla, mikä jää alle 5 astetta ihmissilmästä.
 
Viimeksi muokattu:
Puhuttiin, mainittiin 135 astetta noiden asfäärisien linssien kooksi, tietoa siitä ei ole että onko diagonal vai horizontal, mutta jokatapauksessa pitäisi toisinsanoen olla vähintään Indexin luokkaa. Sellasta varsinaista rajaa ilmeisesti ei näy erityisen vahvasti kun vaihtuu fresnel-linssiin ulkopuolella.

Redditissä jonkun yhteenvedossa oli, että "excellent sweet spot". Mitä tuo sitten tarkoittaakin. Enivei, epäilen vahvasti, ettei koko tuo 135 asteen alue ole terävää. Koko näkökentän peittävä FOV olisi kieltämättä unelma, mutta jos kuva siellä laidoilla on fresnel linssien piirtämää suttua, niin niiden alueiden piirtäminen on minun mielestä lähinnä GPU:n resurssien hukkaamista. No, nuo vaatii muutenkin GPU:n osalta jotain selvästi parempaa, kuin mitä tällä hetkellä on saatavilla.
 
Juu, tuota ketjua tulikin luettua, eipä taida olla ratkaisua asiaan. Juuri testailin ja eipä sillä ollut väliä oliko SteamVR reso 50% vai 100% (kun asetukset sellaiset että peli pyörii koko ajan tasaiset 90fps), saman verran nykimistä esiintyy. Ehkä siihen vähitellen tottuu. Huomasin myös joissain muissa peleissä ajoittaisia framedroppeja, mutta niitä tuli huomattavasti harvemmin ja usein liittyi esim. jonkun uuden alueen latautumiseen.

Itellä oli Dirt:ssä random framedroppeja Pimax laseilla ja tämä auttoi GitHub - simonowen/dirtfix: Input glitch fixer for recent Codemasters' DiRT games
 
Redditissä jonkun yhteenvedossa oli, että "excellent sweet spot". Mitä tuo sitten tarkoittaakin. Enivei, epäilen vahvasti, ettei koko tuo 135 asteen alue ole terävää. Koko näkökentän peittävä FOV olisi kieltämättä unelma, mutta jos kuva siellä laidoilla on fresnel linssien piirtämää suttua, niin niiden alueiden piirtäminen on minun mielestä lähinnä GPU:n resurssien hukkaamista. No, nuo vaatii muutenkin GPU:n osalta jotain selvästi parempaa, kuin mitä tällä hetkellä on saatavilla.
Nykyisilläkin Pimaxeilla saa "terävää" kuvaa melko isolla alueella, varmaan jossain 115-120 asteen paikkeilla.
135 astetta oli myöskin horisontaalinen FOV, sain varmistuksen. Eli terävän alueen kuva menee heittämällä Indexin koko FOVista yli (n.109 astetta horisontaalinen). eikä pitäisi edes jäädä paljoa nykyisten Pimaxien kokonaisnäkökentästä tuo asfääristen linssien osuus.
En usko että asfäärisillä linsseillä varsinaisesti kovin "pehmeää" kuvaa edes saa luotua kunhan on kohdistettu oikein.
 

Onko motion reprojectionia koitettu?
Testailin tätä ja en huomannut mitään vaikutusta. En ole tosin ihan varma toimiko tuo oikein, kokeilin sekä wmr reprojection asetuksia ja SteamVR motion smoothingia ja kumpikaan ei tuntunut tekevän yhtään mitään. Ainakin SteamVR developer asetuksista kun laittoi frametimen näkyviin oli siellä kuitenkin aina 90Hz lukema vaikka eikös tuon reprojectionin/motion smoothingin pitäisi pudottaa se puoleen?

Olen nyt kuitenkin saanut Dirt Rallyn jotakuinkin pelattavaksi kun on vaan laittanut grafiikat ja resoluution todella alhaiseksi, framedroppien määrä on nyt fpsVR:n mukaan n. 0,5-1% ajasta joten ei ne enää pahasti häiritse. Vertailuna esim. Half Life Alyx pyörii ultra grafiikoilla lasien 100% resolla ja pelin sisäisellä max. skaalauksella käytännössä koko ajan sulavasti pl. pelin sisäisen skaalauksen hetkelliset dipit, framedroppeja nolla :) Kai se ero tuossa näkyy kun on oikeasti optimoitu VR peli vs jälkikäteen implementoitu.
 
Itellä nyt reverb 2 vaihtui takas pimaxiin, 12k maxia venatessa Artisan.

Ennen reverb 2sta omistin myös pimax 5k+ kypärän.

Alla omia havaintoja, DCS se tärkein itelle:

- FOV on taas täällä, reverb 2 oli modattunakin itselle ihan hirveä kiikari. Ei vain tottunut 5k+ jälkeen kapeisiin näkymiin, vuoden yritin.

- Näkökenttä on terävä laajalta alueelta, pimaxin linssien ehdoton hyvä puoli. Myös lissivälkettä on paljo vähempi. Etenkin itäkoneissa RWR ohjaamon alareunassa johon pimaxilla näkee silmiä liikuttamalla heti.

- Tarkkuus, no tässä luonnollisesti reverb 2 on parempi. Mutta Pimulla saa silti hyvin selvää mittareista ilman että tarvii kumartua tai zoomailla.

- Artisan on foviltaan kapeampi kuin 5k+ , noin 138 astetta vaakaan vs 5k+ 160 astetta. Mutta tarkkuus on parempi vaikka reso paneeleissa pienempi. Artisanissa paneelien käyttösuhde parempi pienemmän fovin ansiosta.

- Kahdella majakalla seuranta on ihan eri tasoa reverbiin verraten. Etenkin ohjaimet lähellä kehoa esim creedissä nyrkeillä huitoessa onnistuu ilman ongelmia.

Kokonaisuutena passeli omaan DCS käyttöön, ilmataistelu paljo helpompaa kun taakse ja yleensäkin ympärille näkee helpommin.
 
Minkälainen tuo Quest kakkosen selain on? Toimiiko sillä Cmoret, Ruudut sun muut kuten normaalilla selaimella?
 
Olipahan antiklimaattinen ensi kohtaaminen itselläni VR:n kanssa. Luulin että pystyn käyttämään VR-laseja (Oculus Quest 2) ilman silmälaseja kuten pystyn käyttämään puhelinta ja tablettiakin normaalilla etäisyydellä mutta olin väärässä. Kaiken lisäksi Verkkiksen outletista ostetusta paketista puuttui kokonaan tuo silikonisuojus sekä muovirinkula jotta laitetta pystyy käyttämään lasien kanssa. Yritin kyllä käyttää tuota lasien kanssa ilman lisävirityksiä mutta eihän siitä tullut mitään.

Kerkesin jo muutaman päivän ajan fiilistellä kuinka pääsen paistamaan burgereita Metaverseen Zuckerbergin kanssa ja VRchattiin ihmettelemään maailman menoa. Sen sijaan joudun elämään tässä nykyisessä surullisessa todellisuudessa jossa lähden kohta tarpomaan tuonne loskapaskaan palauttamaan pakettia postiin. :swtf:

Ehkä sitten uusi yritys Quest 3 laseilla.
 
Olipahan antiklimaattinen ensi kohtaaminen itselläni VR:n kanssa. Luulin että pystyn käyttämään VR-laseja (Oculus Quest 2) ilman silmälaseja kuten pystyn käyttämään puhelinta ja tablettiakin normaalilla etäisyydellä mutta olin väärässä. Kaiken lisäksi Verkkiksen outletista ostetusta paketista puuttui kokonaan tuo silikonisuojus sekä muovirinkula jotta laitetta pystyy käyttämään lasien kanssa. Yritin kyllä käyttää tuota lasien kanssa ilman lisävirityksiä mutta eihän siitä tullut mitään.

Kerkesin jo muutaman päivän ajan fiilistellä kuinka pääsen paistamaan burgereita Metaverseen Zuckerbergin kanssa ja VRchattiin ihmettelemään maailman menoa. Sen sijaan joudun elämään tässä nykyisessä surullisessa todellisuudessa jossa lähden kohta tarpomaan tuonne loskapaskaan palauttamaan pakettia postiin. :swtf:

Ehkä sitten uusi yritys Quest 3 laseilla.

Joskus on vaan huonoa tuuria :-/
Alku voi olla haastavaa: Rakentelin ensimmäiset lasini 2014, ja monta versiota sen jälkeenkin.

Ehkä olikin onni onnettomuudessa? Tarjolla on paljon vaihtoehtoja, muitakin kuin naamakirjan tuotteet:
 
Joskus on vaan huonoa tuuria :-/
Alku voi olla haastavaa: Rakentelin ensimmäiset lasini 2014, ja monta versiota sen jälkeenkin.

Ehkä olikin onni onnettomuudessa? Tarjolla on paljon vaihtoehtoja, muitakin kuin naamakirjan tuotteet:
Vaihtoehdot on aika minimaaliset kun pelikonetta ei ole ja tuskin olen hankkimassakaan lähiaikoina. PSVR2 on tietysti yksi vaihtoehto mikäli osta pleikan jossain vaiheessa. Pitää nyt katsella näitä vaihtoehtoja tulevaisuudessa.
 
Olipahan antiklimaattinen ensi kohtaaminen itselläni VR:n kanssa. Luulin että pystyn käyttämään VR-laseja (Oculus Quest 2) ilman silmälaseja kuten pystyn käyttämään puhelinta ja tablettiakin normaalilla etäisyydellä mutta olin väärässä. Kaiken lisäksi Verkkiksen outletista ostetusta paketista puuttui kokonaan tuo silikonisuojus sekä muovirinkula jotta laitetta pystyy käyttämään lasien kanssa. Yritin kyllä käyttää tuota lasien kanssa ilman lisävirityksiä mutta eihän siitä tullut mitään.
Itse tilasin nämä: VR Optician - Prescription Glasses for Virtual Reality Headsets
 
Olipahan antiklimaattinen ensi kohtaaminen itselläni VR:n kanssa. Luulin että pystyn käyttämään VR-laseja (Oculus Quest 2) ilman silmälaseja kuten pystyn käyttämään puhelinta ja tablettiakin normaalilla etäisyydellä mutta olin väärässä. Kaiken lisäksi Verkkiksen outletista ostetusta paketista puuttui kokonaan tuo silikonisuojus sekä muovirinkula jotta laitetta pystyy käyttämään lasien kanssa. Yritin kyllä käyttää tuota lasien kanssa ilman lisävirityksiä mutta eihän siitä tullut mitään.

Kerkesin jo muutaman päivän ajan fiilistellä kuinka pääsen paistamaan burgereita Metaverseen Zuckerbergin kanssa ja VRchattiin ihmettelemään maailman menoa. Sen sijaan joudun elämään tässä nykyisessä surullisessa todellisuudessa jossa lähden kohta tarpomaan tuonne loskapaskaan palauttamaan pakettia postiin. :swtf:

Ehkä sitten uusi yritys Quest 3 laseilla.

Tuo tulee aika monelle silmälasien käyttäjälle yllätyksenä että vaikka lasit on naamassa kiinni, niin silti tarvitaan kaukonäköä. Koska aikalailla kaikissa VR-laseissa kuva on optisesti noin 2-3 metrin päässä.
Itse käyttänyt paria WMR lasimallia, PSVR:ää, Rift S:ää sekä Quest 2:sta.
Kaikissa joudun pitämään silmälaseja alla jotta näkee terävästi, vaikka nytkin naputtelen tätä tekstiä tabletilla ilman laseja. Itsellä siis huono kaukonäkö ja lasit luokkaa -2 tai -1.6 (ei muista ihan tarkkaan ulkoa)
Joihinkin uusiin tuleviin VR-laseihin näyttää ehkä olevan tulossa diopterisäätö joka voisi helpottaa, mutta sitten jos on karsastustakin kuten itsellä on myös hieman, niin epäilen että silmälaseja joutuu käyttämään niidenkin kanssa.
Viimeksi kun uusin lasit niin otin valinnassa huomioon että mahtuisi VR-lasien kanssa käyttämään. Eli mitään Jorma Uotisia ei voinut valita, mutta silti löytyi mieleiset.
 
Vaihtoehdot on aika minimaaliset kun pelikonetta ei ole ja tuskin olen hankkimassakaan lähiaikoina. PSVR2 on tietysti yksi vaihtoehto mikäli osta pleikan jossain vaiheessa. Pitää nyt katsella näitä vaihtoehtoja tulevaisuudessa.

Raudan puute karsii kyllä vaihtoehtoja :-/
Valitettavasti PSVR2 on suljettu Sonyn ekosysteemiin. Kun konsoleitakaan ei löydy kaupasta niin lasien saatavuus voi olla ongelma.

Kaikkea kivaa on luvassa, joskus...
 
Quest2:n muovinen välikappale toimii itselläni ja lasit mahtuvat alle. Reverbillä oli vropticianin lissit, pidän omista laseista enemmän.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 946
Viestejä
4 517 347
Jäsenet
74 518
Uusin jäsen
Nitro_Main

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom