VR-keskustelua (Oculus Rift, HTC Vive, GearVR ja PSVR)

Pari tuntia tappelin HTC Vive Pro 2, että sain toimimaan jotenkin sen W11:ssä. Vive asennusohjelmalla sain paritettua kapulat, mutta en muuta. Windowsin valinnaisssa päivityksissa tyrkkäsi AMD display päivityksen ja alkoi toimimaan Steam VR. Kokeilin Viven asennusohjelmaa uudestaa, mutta rikkoi linkin heti. Suljin sen Vive setupin ja takaisin Steam VR ja Alyxia pelasin vähän alkua. HTC päivitysta odotellessa. Meinasin jo asentaa W10, mutta vielä yritin, että jollain keinolla saisin toimimaan. Nyt pääsen pelaamaan ainakin Stemissä VR. Insider ohjelmaan liityin, jos olisi sieltä saanut pelaamaan. En nyt tiedä tarjoaako sitä valinnaista päivitystä ilman Insideriin liittymistä. Tosin huomenna tulee uudet palikat ja rakennan uuden koneen. Siihen varmaa suosiolla asennan W10.
 
Pari tuntia tappelin HTC Vive Pro 2, että sain toimimaan jotenkin sen W11:ssä. Vive asennusohjelmalla sain paritettua kapulat, mutta en muuta. Windowsin valinnaisssa päivityksissa tyrkkäsi AMD display päivityksen ja alkoi toimimaan Steam VR. Kokeilin Viven asennusohjelmaa uudestaa, mutta rikkoi linkin heti. Suljin sen Vive setupin ja takaisin Steam VR ja Alyxia pelasin vähän alkua. HTC päivitysta odotellessa. Meinasin jo asentaa W10, mutta vielä yritin, että jollain keinolla saisin toimimaan. Nyt pääsen pelaamaan ainakin Stemissä VR. Insider ohjelmaan liityin, jos olisi sieltä saanut pelaamaan. En nyt tiedä tarjoaako sitä valinnaista päivitystä ilman Insideriin liittymistä. Tosin huomenna tulee uudet palikat ja rakennan uuden koneen. Siihen varmaa suosiolla asennan W10.
Oliko performancessa mitään mystistä win11?
 
Tänään tuli Varjon Aerot. Onhan nämä kuvan selkeyden ja sweetspotin osalta ihan eri planeetalta kuin Indexit. Ihan ensikokemuksena eivät istuneet päähän yhtä hyvin kuin indexit, mutta se johtuikin takapannan liian korkealle jätöstä. Ihoa vasten olevat osat myös hikoaa melkoisesti ainakin pistol whipiä pelatessa :)

Fyysinen rakenne ihan ok, hieman indexiä parempi. Piuha on melko jäykkä, pidän enemmän indexin piuhasta. Korvaan laitettavat nappikuulokkeet antaa ihan ok äänen ja taitavatpa olla äänenlaadultaan indexin kaiuttimia paremmat. Indexin kaiuttimet on kuitenkin mukavuudeltaan ihan omaa luokkaansa.

FOV ja vääristymät on suurin heikkous. ROV testillä saan indexillä 90 ja 106 astetta, kun aerot jäävät 76 ja 96 asteeseen (otsaa vasten olevaa pehmustetta en poistanut tai ihan täysille kireyttä vetänyt). Noilla voisi saada hieman lisää asteita. Kuvia ja joitakin 360 videoita kokeiltaessa vääristymät oli hiukan häiritseviä. Peleissä eivät haitanneet ainakaan vielä (msfs, alyx, pistol whip testattuna). Saas nähdä miten tuntien kertyessä käy.

8k 180 asteen stereovideot on hyvin pikaisella kokeilulla paljon indexiä paremmat, kuten myös 180 asteen stereokuvat. Äkkiseltään sanoisin, että johtuu paljon laajemmasta tarkan kuvan aluueesta, eikä parempi väritoistokaan haittaa yhtään. Musta on harmaata täysin pimeissä kohtauksissa. Taitaa olla kuitenkin hieman Indexiä mustempaa, mutta en tehnyt tästä suoraa vertailua. Ja ei ole mitään god raytä yms. efektejä häiritsemässä.

Ja sitten se msfs, miksi nämä ostin. Ei ole paluuta indexiin näiden käytön jälkeen. Cessnan mittaristosta saa paljon paremmin selvää. Esimerkiksi se ohjaamossa vasemmalla ylhäällä oleva kilpi on ihan hyvin luettavissa näillä, kun indexillä on pelkkää mössöä. Vielä on kuitenkin parannettavaa, eli ei nämä oikeassa koneessa istumista vastaa. Ainakaan tässä ei tuo fov tai vääristymät häirinnyt minua yhtään. Näytönohjaimessa (3090) saisi olla ainakin 2-3x enemmän potkua, jotta saisi kaiken irti. Nyt joutuu pitämään 35ppd asetusta Varjon Base ohjelmassa (olisi 2 pykälää varaa kiristää) ja simun grafiikka-asetuksia joutuu myös selvästi karsimaan. Näiden kokemusten perusteella ei ole tarvetta lasien päivitykselle, ennen kuin näyttisten tehot tuplaantuu/triplaantuu. Tuli ensin kokeiltua kaikki tapissa ja hitto kun tää näytti hienolta, fps lukuja en katsonut, mutta ei niitä montaa ollut :D

Ensikokemuksilla eivät ole täydelliset, sellaisen 8/10 näille voisin heittää muutaman tunnin jälkeen arvioksi. Indexit olisi taas jotain 6/10 kuukauden käytöllä. Hieman massaa pois, laajempi fov, vääristymät pois, musta mustemmaksi niin saisi minulta 10/10.
 
Tänään tuli Varjon Aerot.

Huh huh sieltä tuli aerot itelle myös postissa ja aika samanlaiset tunnelmat. Harmi ettei tota vääristymää ole korjattu; playspace pelit aika hirveitä tuon kanssa kun niissä tahtoo päätä kokoajan käännellä; meno kuin pimaxin headseteissä ilman sitä isoa fovia. Simupeleissä kyllä aivan hurjan tarkat eikä tuota vääristymää huomaa ellei sitä etsimällä etsi. Vive pro 2:seen verrattuna katoaa nuo godrayt ja glaret sekä grafiikat isolla tarkalla resolla isommalla alueella. Vähän kuin olisi tehnyt tuolle vp2 lens modin; samanlaiset menot aikoinaan vanhalla vivellä.

Toi varjobase kyllä itellä hieman bugaa. Osa peleistä jää varjobaseen ikkunaan eikä näkymä vaihdu headsettiin. Tykkäisin jos headset vain boottaisi sinne steamhome eikä pomppisi tuon varjobasen näkymän kautta; oliskohan tälle jokin asetus? Välillä foveated rendering lähtee roskiin ja pudottaa HIGH ppd:n 27:aan kun vaihtelee pelejä. Välillä pelin oma reso ei steamvr kautta jää kiinni vaan varjobase overwritee sinne 149%; liittyyköhän tuohon foveated renderiing jotenkin? Ohjainten kursori ei päivity varjobasessa. Motion smoothingia ei suoraa tukea ole eikä nuo vertical synchronization tunnu tekevän kyllä mitään :D Motion predictionin kun pistää päälle niin saa kyllä hienot vedenalaiset kuplina efektit. Jos fps:sän cäppää nvidian paneelin kautta niin jostain syystä frametimet vaan kasvaa. Nämä nyt tekivät oikeiden asetusten säätämisestä hieman haastavaa; veikkaan, että evotan vain tai sitten tuolla on varjobasessa jokin napukka mikä vääntämällä hommat taas toimii. Mikä tahansa muu kuin high resoluutio (35ppd) tuntui olevan joko pelkkää puuroa tai sitten frameratet on niin isot, että pelin omat graffat pitää pistää ps2 tasolle :p

Yllättäen ensi kertaa lasit joita pystyi pitämään sen 6 tuntia päässä ilman mitään epämukavuutta jo ensi yrittämällä. Jokaisen aikaisemman lasien kanssa tullut aina alkutotutteluja. Mukavan viileä myös eikä vr naamaa tullut lasit pois ottaessa. Harmillisesti tuuletin pitää ihan kuultavaa ääntä jollei ole kuulokkeet korvilla.

Kyllä tuosta hullut lasit tulee, jos varjon pojat korjailee vääristymät ja lisää toimivan motion smoothingin. Kyllä tää itselle nuo vp2 korvaa, mutta en kyllä kehtaa kellekkään tälläisenä suositella. Hl alyx highest 39PPD ja resot tapissa niin sieltä käsineiden virtapiirien pienten transistorien tekstejä pystyi lukemaan; frametime oli kyllä jotain 70ms mutta kyllä tulee tulevaisuudessa olemaan perkuleen hyvän näköistä vr:ää.
 
Viimeksi muokattu:
Teillä molemmilla Aeron ostajilla jää kuitenkin nuo käyttöön vai palautatteko?
 
Ainakin minulle Aerot jää käyttöön. Vaikka on puutteita, niin nuo edut on ainakin tuohon simuiluun todella isot. Toistaiseksi taidan jättää myös indexit hyllyyn, jos nuo kuvan vääristymät alkavat liikaa jossain käyttökohteissa häiritsemään, eivätkä saa niitä korjattua Aeroihin päivityksillä.
 
Teillä molemmilla Aeron ostajilla jää kuitenkin nuo käyttöön vai palautatteko?
Kyllä noi käyttöön jää simupeleihin ja muihin paikallaan seisottaviin kokemuksiin. vp2 jää langattomaksi action headsetiksi vaikka piuhalla olisi tarjolla 120hz ja isompi fov. Tuo aeron resoluutio ja selkeys on niin hyvä ettei takaisin ole paluuta vaikka tuo distortio ja pieni fov vähän nakertaa. Pullonkaulana ei enää näissä ole lasien selkeys vaan enemmänkin hyvän suorituskyvyn saaminen hyvillä grafiikoilla pelissä itsessään.
 
Viimeksi muokattu:
Huh huh sieltä tuli aerot itelle myös postissa ja aika samanlaiset tunnelmat. Harmi ettei tota vääristymää ole korjattu; playspace pelit aika hirveitä tuon kanssa kun niissä tahtoo päätä kokoajan käännellä; meno kuin pimaxin headseteissä ilman sitä isoa fovia. Simupeleissä kyllä aivan hurjan tarkat eikä tuota vääristymää huomaa ellei sitä etsimällä etsi. Vive pro 2:seen verrattuna katoaa nuo godrayt ja glaret sekä grafiikat isolla tarkalla resolla isommalla alueella. Vähän kuin olisi tehnyt tuolle vp2 lens modin; samanlaiset menot aikoinaan vanhalla vivellä.

Toi varjobase kyllä itellä hieman bugaa. Osa peleistä jää varjobaseen ikkunaan eikä näkymä vaihdu headsettiin. Tykkäisin jos headset vain boottaisi sinne steamhome eikä pomppisi tuon varjobasen näkymän kautta; oliskohan tälle jokin asetus? Välillä foveated rendering lähtee roskiin ja pudottaa HIGH ppd:n 27:aan kun vaihtelee pelejä. Välillä pelin oma reso ei steamvr kautta jää kiinni vaan varjobase overwritee sinne 149%; liittyyköhän tuohon foveated renderiing jotenkin? Ohjainten kursori ei päivity varjobasessa. Motion smoothingia ei suoraa tukea ole eikä nuo vertical synchronization tunnu tekevän kyllä mitään :D Motion predictionin kun pistää päälle niin saa kyllä hienot vedenalaiset kuplina efektit. Jos fps:sän cäppää nvidian paneelin kautta niin jostain syystä frametimet vaan kasvaa. Nämä nyt tekivät oikeiden asetusten säätämisestä hieman haastavaa; veikkaan, että evotan vain tai sitten tuolla on varjobasessa jokin napukka mikä vääntämällä hommat taas toimii. Mikä tahansa muu kuin high resoluutio (35ppd) tuntui olevan joko pelkkää puuroa tai sitten frameratet on niin isot, että pelin omat graffat pitää pistää ps2 tasolle :p

Yllättäen ensi kertaa lasit joita pystyi pitämään sen 6 tuntia päässä ilman mitään epämukavuutta jo ensi yrittämällä. Jokaisen aikaisemman lasien kanssa tullut aina alkutotutteluja. Mukavan viileä myös eikä vr naamaa tullut lasit pois ottaessa. Harmillisesti tuuletin pitää ihan kuultavaa ääntä jollei ole kuulokkeet korvilla.

Kyllä tuosta hullut lasit tulee, jos varjon pojat korjailee vääristymät ja lisää toimivan motion smoothingin. Kyllä tää itselle nuo vp2 korvaa, mutta en kyllä kehtaa kellekkään tälläisenä suositella. Hl alyx highest 39PPD ja resot tapissa niin sieltä käsineiden virtapiirien pienten transistorien tekstejä pystyi lukemaan; frametime oli kyllä jotain 70ms mutta kyllä tulee tulevaisuudessa olemaan perkuleen hyvän näköistä vr:ää.

Ei oo kyllä itsellä Pimaxista tollasta kokemusta, että olis varsinaisesti vääristymää joka häiritsisi missään tilanteessa... Sulla on joko väärän kokonen kasvotyyny käytössä tai huono tuuri kasvojen muodossa.
 
Miltäs Aeron kuva näyttää iracingissä? Jarrumerkit ja edellä ajavat autot varmaan näkee noilla jo hyvin.
 
Miltäs Aeron kuva näyttää iracingissä? Jarrumerkit ja edellä ajavat autot varmaan näkee noilla jo hyvin.
en nyt suoraan iracing kokeillut mutta automobilista 2:ssa ero on aika pitkälti vapaasti kuvaillen tämän mukainen: . Näkyvyyttä rajoittaa enemmän pelin graffat/asetukset kuin lasien reso/linssit. Toisaalta 90hz on suht sumeeta käännöksissä verrattuna 144hz läyttänäyttöihin!
 
Viimeksi muokattu:
Valmistushuhumyllyssä suhisee. PSVR ja Metan Cambrian tuotanto alkaa pian. Tarkoittanee sitä, että molemmat kypärät tulevat syksyksi myyntiin. Kohtuullista 1-2miljoonan kypärän myyntiä sony odottaa. Oletan, että tuo "valmistus alkaa" tarkoittaa oikeasti prototyyppilinjastoja+protolaitteita joita keväänajan tuunaillaan massavalmistuskuntoon.



 
PSVR-silmikko taitaa olla seuraava minkä hankin. On sitten oma silmikko PC:lle ja konsolille. Vie kyllä paljon säilytystilaa nuo räpylät.
 
PSVR-silmikko taitaa olla seuraava minkä hankin. On sitten oma silmikko PC:lle ja konsolille. Vie kyllä paljon säilytystilaa nuo räpylät.

Kyllähän tässä uutta headsettiä on jo tovin tehnyt mieli mutta katsotaan mitä tämä vuosi tuo mukanaan. Olen kyllä yllättynyt jos PSVR2 tänä vuonna ilmestyy. Cambria kiinnostaa ja muut tulevat PC tai Oculuksen standalone headsetit, mutta PSVR2:n suhteen olen varauksellisempi. Ei oikein kiinnostais hankkia PS5:sta enää PC:n tilalle, etenkin kun PC headsetit menevät taas muutamassa vuodessa harvakseltaan ilmestyvän PSVR sarjan edelle.
 
Kyllähän tässä uutta headsettiä on jo tovin tehnyt mieli mutta katsotaan mitä tämä vuosi tuo mukanaan. Olen kyllä yllättynyt jos PSVR2 tänä vuonna ilmestyy. Cambria kiinnostaa ja muut tulevat PC tai Oculuksen standalone headsetit, mutta PSVR2:n suhteen olen varauksellisempi. Ei oikein kiinnostais hankkia PS5:sta enää PC:n tilalle, etenkin kun PC headsetit menevät taas muutamassa vuodessa harvakseltaan ilmestyvän PSVR sarjan edelle.

Ei kai tuossa tarvi yllättyä psvr:an suhteen. Sony on jo esitellyt headsettiä ja vahvistanut 2022 julkaisuvuodeksi useammassa eri yhteydessä.


 
Tulisi kehittyneempien lasien lisäksi enemmän niitä mielenkiintoisia VR-pelejä, niin voisi harkita paluuta virtuaalitodellisuuteen.
 
Tulisi kehittyneempien lasien lisäksi enemmän niitä mielenkiintoisia VR-pelejä, niin voisi harkita paluuta virtuaalitodellisuuteen.

On huhuttu että Sony aikoo patistaa kehittäjiä tekemään pelejä joissa olisi vr tuki eli jollei kyseinen peli ole playstation ecxlusive niin varmaan myös pc versiossa on tuki virtuaalitodellisuudelle.

Lisäksi se että olisi lätty ja vr samassa pelissä olisi varsinkin moninpeleissä siitä hyötyä kun moni vr peli kuolee kun ei ole pelaajia moninpelissä ja sitten tietenkin voi pelata kavereiden kanssa joilla ei(vielä) ole vr laseja.

Tosin tässä tulee sitten se ongelma että useasti vr peleissä porukka on hieman paremmin käyttäytyviä kun taas lätty puolella on paljon enemmän porukkaa joilla kotikasvatus jäänyt vajaaksi. Sitten on myös se vaara että vr optimointi ja mekaniikat tehty huonosti mutta on monta peliä joihin lisätty vr tuki jälkeenpäin ja ollut hyvin tehty.

Huhujen perusteella psvr2 tulee kyllä olemaan todella hyvä varsinkin jos ottaa hinnan huomioon ainakin jos ps5 on jo kotona ja itse toivon että myy hyvin mutta tuskinpa itse lähden konsolia ostamaan muutaman ecxlusive pelin tähden.
 
Kyllähän tässä uutta headsettiä on jo tovin tehnyt mieli mutta katsotaan mitä tämä vuosi tuo mukanaan. Olen kyllä yllättynyt jos PSVR2 tänä vuonna ilmestyy. Cambria kiinnostaa ja muut tulevat PC tai Oculuksen standalone headsetit, mutta PSVR2:n suhteen olen varauksellisempi. Ei oikein kiinnostais hankkia PS5:sta enää PC:n tilalle, etenkin kun PC headsetit menevät taas muutamassa vuodessa harvakseltaan ilmestyvän PSVR sarjan edelle.
En minäkään välttämättä Pleikkaa hankkisi pelkän PSVR2 takia. Mutta kun tuo Pleikka jo hyllystä löytyy, niin saanee kohtuurahalla pätevän headsetin Pleikan VR-yksinoikeuspeleille. PC puolella pärjää G2:lla vielä vuoden tai pari. Eipä ole vielä edes 3xxx-sarjalaista GPU:ta, että voisi ottaa siitä enemmän irti. Eikä varmaan tilanne tule helpottamaan 4xxx kanssa.
 
Ei kai tuossa tarvi yllättyä psvr:an suhteen. Sony on jo esitellyt headsettiä ja vahvistanut 2022 julkaisuvuodeksi useammassa eri yhteydessä.
Kyllä minä yllätyn. Toinen artikkeli ei ota vuoteen mitään kantaa ja toinen sanoo ettei ilmesty 2021. Kumpikaan ei takaa että ilmestyisi 2022, ja kun tiedetään että PS5:ssa kuten yleensäkin komponenteissa on toimituspulaa, on 2023 mielestäni todennäköisempi kuin 2022.
 
En minäkään välttämättä Pleikkaa hankkisi pelkän PSVR2 takia. Mutta kun tuo Pleikka jo hyllystä löytyy, niin saanee kohtuurahalla pätevän headsetin Pleikan VR-yksinoikeuspeleille. PC puolella pärjää G2:lla vielä vuoden tai pari. Eipä ole vielä edes 3xxx-sarjalaista GPU:ta, että voisi ottaa siitä enemmän irti. Eikä varmaan tilanne tule helpottamaan 4xxx kanssa.
GPU saatavuus on kieltämättä ongelma VR-lasienkin päivityksen osalta. Olen toistaiseksi tyytynyt 2070 superiin, jolla Quest2 pyörii mukavasti 90/120hz ja 1.3x/1.5x (natiivina) pelistä riippuen. Valitettavasti on muutama hyvä peli jotka eivät oikein jaksa pyöriä noissa luvuissa ja niiden osalta soisi kyllä GPU kehitystä piankin tapahtuvan.

HP reverb G2 kyllä kiinnostaisi simuihin Quest2:sen kylkiäiseksi, mutta valitettavasti 399/449 tyyliset tarjoushinnat ovat vain jenkeissä eikä V2 malliakaan taida vielä Euroopasta saada.
 
Ihan hyvältä näyttää speksit ja kyllähän tuo tulee ostettua heti kun saataville tulee.
Iha jees specsit. Veikkaan ettei tuo 110fov ole horisontaali vaan diagonaali eli quest2 tyylistä pientä fovia pukkaa. Saa kyllä tuo foveated rendering olla tosi hyvässä timmissä jos aikoo 2k per eye resolla 120hz pleikalla pyörittää muutakin kuin beat saberiä :D
 
Iha jees specsit. Veikkaan ettei tuo 110fov ole horisontaali vaan diagonaali eli quest2 tyylistä pientä fovia pukkaa. Saa kyllä tuo foveated rendering olla tosi hyvässä timmissä jos aikoo 2k per eye resolla 120hz pleikalla pyörittää muutakin kuin beat saberiä :D

Tätä nykyä nähtyäni mitä originaali PS4 teki VR:n kanssa, tai vaikkapa Quest 1 en ole juuri huolissani, etteikö PS5 voisi tuottaa järin kilpailukykyisen VR-kokemuksen oli mittarina mikä tahansa. Ei ne Sonyllä kovin pöhköjä ole ja VR on kumminkin ollut heidän agendalla pitkään.
 
On kyllä hyvä, että tuo eye tracking tulee myös PSVR puolelle niin alkaa tulla niitä tukevia pelejäkin sitten isommin.
Eiköhän tuo PC puolellekkin tule jokaiseen seuraavaan laitteeseen mitä ulos tulee.
 
Boosted Media julkaisi juuri tunnin mittaisen "first look" videon Varjo Aerosta autosimupelaajan näkökulmasta:


Eka video joka yritti vähän yritti keinotekoisesti visualisoida miten tynnyrivääristymä esiintyy mutta piti sitä pienenä ongelmana. Pientä FOV:a suhteessa Pimaxiin hieman harmitteli mutta piti kuvan selkeyttä suurempana plussana kuin laajempaa FOV:a jonka sweetspot ja selkeys laidoilla on kuitenkin yleensä rajoittunut.

Erikseen vielä tulossa varsinainen laajempi review. En tiedä sit monta tuntia se on mutta ilmeisesti siinä testaa vähän muitakin pelejä kuten lentosimuja.
 
Päivän sulattelun jälkeen tuo ps vr2 vaikuttaa enemmän kuin hyvältä. HDR, Silmienseuranta, haptic feedback. Kaikki hienoja juttua. Horizon vr:lle rakennettuna omaa mahdollisuuden olla uusi half life alyx hetki missä rimaa korotetaan uudelle tasolle. Guerrilla games on aina osannut grafiikan. Horizon:ssa osui myös pelimekaniikka kohdalleen. Todella jännittävää nähdä mitä guerrilla saa horizon:sta irti vr:ssa

 

PSVR2 speksit: OLED 2000 x 2040 per eye resoluutio, 120hz, IPD säätö, 110 fov. 4 kameran inside out tracking, tärinämoottori headsetissä, foveated rendering, eye tracking, yhdistyy USB-C kaapelilla konsoliin. Liikeohjaimista on aikaisemmin paljastettu adaptiiviset liipaisimet ja haptinen palaute niinkuin Dualsense ohjaimessa on.

Ihan hyvältä näyttää speksit ja kyllähän tuo tulee ostettua heti kun saataville tulee.
Minä en olisi tarvinnut kuin langattomuuden. Nyt tuli kaikkea muuta, mutta ei sitä. Höh, ei mennyt ihan maaliin tämä nyt.
 
Minä en olisi tarvinnut kuin langattomuuden. Nyt tuli kaikkea muuta, mutta ei sitä. Höh, ei mennyt ihan maaliin tämä nyt.
Sen takia ostin questin reverbin sijaan enkä ole katunut. Tulee nyt pelattua enemmän muitakin kuin simuja. Akku vaan loppuu turhan pian, täytynee hankkia lisäakku jossain vaiheessa.
 
Minä en olisi tarvinnut kuin langattomuuden. Nyt tuli kaikkea muuta, mutta ei sitä. Höh, ei mennyt ihan maaliin tämä nyt.
Sitä varten on suurimmalle osalle jo Q2. Kyllä ainakin minua kiinnostaa, mitä Sony saa silmienseurannalla ym. aikaan. Tuskin langattomaan kokemukseen olisi akku riittänyt. Saattaa lähtölaukaista ihan uuden aallon pelikehitykselle, joka rantautuu sitten PC:llekin. Ei siinä, että naamasta roikkuva kaapeli ei jäisi pikkuisen harmittamaan.
 
Epäilen, että kun katsotaan ps5:en omistajia ja laitetaan langattomuus tai halvempi hinta vertailuun niin halvempi hinta on se myyntivaltti ei langattomuus. Langaton vehje olisi ihan parasta, mutta niillä mennään mitä sony tarjoaa. Vain 1 kaapeli ja inside out tracking(ei ulkoisia sensoreita, ei ulkoista boxia) on jo iso parannus ps4 vr-kokemukseen verrattuna.

Jos langattomuus osottautuu tärkeäksi niin kai sony voi tehdä ps5 vr2 pro mallin tms. jossa ei ole kaapelia ja hinta sitten pompsahtaa. Varmaankin ps5 pro myös tulossa 2023/2024. Konsolipuolelle se langattomuus varmaan onnistuisi joko ps5:en wifin läpi tai optimoidulla usb donglella, jos wifi ei ole riittävän luotettava/säätövapaa massamarkkinoille.
 
Tuskin Sonylta langatonta ratkaisua tulee tarjollekkaan. Quest2 on osoittanut että vaikka se toimiikin, on turhan monella ongelmia sen kanssa, jotta se istuisi konsoleiden helppokäyttöisyyden filosofiaan.

PS5:sen jo omistaville PSVR2 lienee istuva, muille se on ongelmallisempi kun hintaa kerrtyy PS5:sen kanssa jo tonni. Sonylle harmainta hiuksia aiheuttanee myös komponenttipula, kun tiedossa on että PS4:sen tapauksessa vain 1/20 osti myös PSVR:n ja PS5:sia ei ole vielä toimitettu paljoa.
 
Langallisuus tuntuu omituiselta lapsukselta konsolituotteeseen, jossa liikunnallisuus olisi lähtökohtaisesti paljon isommassa roolissa kuin simulaattoreihin ym. istumakokemuksiin hyvin taipuvalla PC:llä. Veikkaisin kuitenkin ihan samaa syytä: kuluttajien lähiverkkojen laatu heittelee liian paljon tällaista tuotetta ajatellen. PC:llä voi jossain määrin odottaa, että kuluttaja kiinnittää huomiota wifi-standardeihin ja reitittimen sijoitteluun. Konsoleissa ei voi kuitenkaan odottaa, että 802.11ac tai ax soittelee hirveästi kelloja. Ja vaikka nuo taikasanat ISP:n parinkympin myötäjäisreitittimestä löytyisivätkin, käytännön toimivuus voi olla liian suuri kysymysmerkki.

Lisäksi ainakin Questin kanssa yhteys koneelta wifi-purkkiin täytyy toteuttaa piuhalla.
 
Kuluttajaystävällinen tuotetteistettu langattomuushan pitää tehdä niin, että, toisin kuin Questin käyttämän wifin kanssa, toimittajalta tulee dedikoitu rauta molempiin päihin, esimerkkinä vaikka vive wireless kit.
 
Langallisuus tuntuu omituiselta lapsukselta konsolituotteeseen, jossa liikunnallisuus olisi lähtökohtaisesti paljon isommassa roolissa kuin simulaattoreihin ym. istumakokemuksiin hyvin taipuvalla PC:llä. Veikkaisin kuitenkin ihan samaa syytä: kuluttajien lähiverkkojen laatu heittelee liian paljon tällaista tuotetta ajatellen. PC:llä voi jossain määrin odottaa, että kuluttaja kiinnittää huomiota wifi-standardeihin ja reitittimen sijoitteluun. Konsoleissa ei voi kuitenkaan odottaa, että 802.11ac tai ax soittelee hirveästi kelloja. Ja vaikka nuo taikasanat ISP:n parinkympin myötäjäisreitittimestä löytyisivätkin, käytännön toimivuus voi olla liian suuri kysymysmerkki.

Lisäksi ainakin Questin kanssa yhteys koneelta wifi-purkkiin täytyy toteuttaa piuhalla.

Jos sony haluaisi tehdä langattoman vr2:en niin paras tie olisi ps5:en usb-paikkaan sonyn oma wifi dongle ja vastaava rauta kypärän sisään. Suora ps5-kypärä wifi tms. yhteys ilman routtereita. Toki sinne kypärään pitäisi sitten laittaa myös parempi SOC(nopea wifi+videon purku) sitä yhteyttä varten + akku ja latauslogiikka. Tuo taas johtaa sitten hinnan pompsahtamiseen. Jengi tuskin on valmis maksamaan 200-300e lisää kypärästä vain koska se on muuttui langattomaksi. PS5 on siitä erilainen kuin quest, että voidaan käyttää virtaa usb:n yli ja ps5:en laskentatehoa. Quest:ssa langattomuus tulee vähän kuin sivuosumana, koska quest on standalone headset toisin kuin ps vr2.
 
LAHJOITETTU

OT: lähetetään postikulujen kustannuksin (7.90€) alkuperäisessä kunnossa & paketissa oleva jalusta esim. Steam base stationille, ainoat ehdot että tulee omaan käyttöön, eikä eteenpäin myytäväksi plus kauppias palaute. Tarve siis saada pois jaloista.

 
Viimeksi muokattu:
Kuluttajaystävällinen tuotetteistettu langattomuushan pitää tehdä niin, että, toisin kuin Questin käyttämän wifin kanssa, toimittajalta tulee dedikoitu rauta molempiin päihin, esimerkkinä vaikka vive wireless kit.
Täähän se ois. wigig2 tulille ja riittäisi kaistaa ensi genin headseteillekkin. Vaikka viven langattoman kanssa tulikin kiroiltua, niin kyllä se toimii vaan paremmin kuin tuo quest 2:sen wifi6, joka vähän väliä jokaisessa päivityksessä menee rikki kun alkaakin sataa vettä ulkona :p
 
Vaatii edelleen facebook tilin. Kevään aikana tuo facebook kytky poistetaan ja tarvii vain meta-tilin, ei facebookkia.
Joka taas on todennäköisesti taustalla aika pitkälti sama asia, mutta eri nimellä. Parannus nykytilanteeseen se on silti, mutta saa nähdä milloin ja millaisena tuo optio tulee mahdolliseksi.
 
Joka taas on todennäköisesti taustalla aika pitkälti sama asia, mutta eri nimellä. Parannus nykytilanteeseen se on silti, mutta saa nähdä milloin ja millaisena tuo optio tulee mahdolliseksi.

Ei tarvi sinne facebookkin logata/tehdä tunnusta ja/tai pelätä, että facebook kavereille/aikajanalle lähtisi viestejä tms.

Jonkin tunnuksen kuitenkin tarvii, että voi ostaa kaupasta tavaraa, logata serverille mistä näkee meta-kaverit jne. Ei tuo facebook kytköksen poistamisen jälkeen eroa mitenkään oleellisesti steam/epic/xbox/psn tms. tunnuksesta.
 
Jonkin tunnuksen kuitenkin tarvii, että voi ostaa kaupasta tavaraa, logata serverille mistä näkee meta-kaverit jne. Ei tuo facebook kytköksen poistamisen jälkeen eroa mitenkään oleellisesti steam/epic/xbox/psn tms. tunnuksesta.
Saa nähä mitkä ehdot ne tolle meta-tilille pistävät. Ainakin noita quest2:seen liittyviä tilejä on bännätty ihan bottien avulla viime vuonna facebook tilien tietojen mukaan; tälläistä nyt ei muilla toimijoilla ole ollut käytössä. En kyllä jaksa uskoa, että facebook olisi heikentämässä käyttöehtojaan asiakasmyönteisemmäksi, kun sen koko business perustuu tiedon keräämiseen
 
Saa nähä mitkä ehdot ne tolle meta-tilille pistävät. Ainakin noita quest2:seen liittyviä tilejä on bännätty ihan bottien avulla viime vuonna facebook tilien tietojen mukaan; tälläistä nyt ei muilla toimijoilla ole ollut käytössä. En kyllä jaksa uskoa, että facebook olisi heikentämässä käyttöehtojaan asiakasmyönteisemmäksi, kun sen koko business perustuu tiedon keräämiseen

Meta puolella voivat tehdä rahat myymällä pelejä/ottamalla siivun välistä vrt. steam. Jossain vaiheessa rautakin voi alkaa tuottamaan voittoa. Facebook toimii vain mainoksilla ollen aika erilainen kuin tuo meta bisnes.

Aika paljon facebook on ottanut pesäeroa metaan. Konkreettisena toimena tuo uuden tunnuksen luominen ja facebook kytkyn poistaminen. Ehkä facebook on jotain oppinut tai ehkä leopardi ei pääse täplistään eroon. Aika näyttää. Ainakin oikeaan suuntaan mun mielestä metan jutut menossa, kun facebook kytkyä ollaan purkamassa.
 
Viimeksi muokattu:
Meta puolella voivat tehdä rahat myymällä pelejä/ottamalla siivun välistä vrt. steam. Jossain vaiheessa rautakin voi alkaa tuottamaan voittoa. Facebook toimii vain mainoksilla ollen aika erilainen kuin tuo meta bisnes.

Aika paljon facebook on ottanut pesäeroa metaan. Konkreettisena toimena tuo uuden tunnuksen luominen ja facebook kytkyn poistaminen. Ehkä facebook on jotain oppinut tai ehkä leopardi ei pääse täplistään eroon. Aika näyttää. Ainakin oikeaan suuntaan mun mielestä metan jutut menossa, kun facebook kytkyä ollaan purkamassa.

Uskooko tohon nyt joku sekuntiakaan :D Firma tekee miljardibisnestä personoidulla datalla ja on ostanut Oculuksen kahdella miljardilla. Ei se nyt mitään nappikauppaa tuu koskaan käymään jollain VR-peliprovisioilla joka tuottaa jotain miljoonia ja laitteetkin myydään tappiolla. Lähinnähän toi on PR-pesäero FB:n mainehaittoihin ja sosiaaliseen verkostoon mutta ihan varmasti käyttävät maksimaalisella potentiaalilla datan hyödykseen. Se on sitten eri asia onko se ongelma ja sinänsä positiivinen suunta mutta vetäisin edelleen ainakin yhden kertaluokan eron johonkin Steamin tyyppiseen toimijaan ihan ilman foliohattuakin.
 
Uskooko tohon nyt joku sekuntiakaan :D Firma tekee miljardibisnestä personoidulla datalla ja on ostanut Oculuksen kahdella miljardilla. Ei se nyt mitään nappikauppaa tuu koskaan käymään jollain VR-peliprovisioilla joka tuottaa jotain miljoonia ja laitteetkin myydään tappiolla. Lähinnähän toi on PR-pesäero FB:n mainehaittoihin ja sosiaaliseen verkostoon mutta ihan varmasti käyttävät maksimaalisella potentiaalilla datan hyödykseen. Se on sitten eri asia onko se ongelma ja sinänsä positiivinen suunta mutta vetäisin edelleen ainakin yhden kertaluokan eron johonkin Steamin tyyppiseen toimijaan ihan ilman foliohattuakin.

Ainakin mun vinkkelistä facebook on tuote, joka on kuolemassa pois. Nuoriso ei ole facebookissa ja wanhuksetkaan ei sinne postaile samaa tahtia kuin mennävuosina. VR voi hyvin olla korvaava tuote facebookille kun katsotaan 10-20v etiäpäin. VR ja AR voivat olla isoja juttuja bisnesmaailmassakin, jos/kun etätyö yleistyy, Facebook jos katsoisi vain lyhyellä tähtäimellä eteenpäin niin koko vr olisi jäänyt heidän osalta tekemättä.

Toki tuolla vr/ar/metaversessä on tajuton määrä eri pelaajia. Se on ainakin mulle ihan kysymysmerkki kuka ton markkinan vie. Apple lienee ottaa osansa jossain kohtaa. Mä en yllättyisi jos ar-laitteet korvaisivat myös puhelimen jossain kohtaa. Mitäpä sitä pikkuruudulta tuijotteleen niskat jumissa, jos tulevaisuudessa kuva saadaan suoraan silmille ja virtuaaliset elementit yhdistettyä todellisen maailman kanssa sekaisin.

 
Ainakin mun vinkkelistä facebook on tuote, joka on kuolemassa pois. Nuoriso ei ole facebookissa ja wanhuksetkaan ei sinne postaile samaa tahtia kuin mennävuosina. VR voi hyvin olla korvaava tuote facebookille kun katsotaan 10-20v etiäpäin. VR ja AR voi olla isoja juttuja bisnesmaailmassakin, jos/kun etätyö yleistyy, Facebook jos katsoisi vain lyhyellä tähtäimellä eteenpäin niin koko vr olisi jäänyt heidän osalta tekemättä.

Toki tuolla vr/ar/metaversessä on tajuton määrä eri pelaajia. Se on ainakin mulle ihan kysymysmerkki kuka ton markkinan vie. Apple lienee ottaa osansa jossain kohtaa. Mä en yllättyisi jos ar-laitteet korvaisivat myös puhelimen jossain kohtaa. Mitäpä sitä pikkuruudulta tuijotteleen niskat jumissa, jos tulevaisuudessa kuva saadaan suoraan silmille.



Ehkä on kuolemassa ehkä ei... ei oikeastaan liity koko asiaan ja liikevaihto ja voitto sen kuin jatkaa kasvamistaan vuosittain. Käyttäjämäärätkin ovat edelleen valtavia ja jos toi tosta kuolisi niin olisi aika paljon pumpattavaa muualta tilalle. Vaikka AR/VR jollain ilveellä olisikin joku tulevien vuosikymmenien lypsylehmä niin ei siinäkään ole yhtään syytä sille etteikö heidän olisi järkevää pumpata kaikki mahdolliset rahat datasta irti sitä rakentaessa. Pikemminkin päinvastoin.
 
Ehkä on kuolemassa ehkä ei... ei oikeastaan liity koko asiaan ja liikevaihto ja voitto sen kuin jatkaa kasvamistaan vuosittain. Käyttäjämäärätkin ovat edelleen valtavia ja jos toi tosta kuolisi niin olisi aika paljon pumpattavaa muualta tilalle. Vaikka AR/VR jollain ilveellä olisikin joku tulevien vuosikymmenien lypsylehmä niin ei siinäkään ole yhtään syytä sille etteikö heidän olisi järkevää pumpata kaikki mahdolliset rahat datasta irti sitä rakentaessa. Pikemminkin päinvastoin.

Mä ajattelen tota kuolemista enemmän 10-20v aikajänteellä en sellaisena, että tänä vuonna lähtis pyörät alta. Samoin ajattelen tota vr:aa 10-20v aikajänteellä. Kunhan jossain vaiheessa vr menee mainstreamiin niin vr+ar-pelit ja appsit tulee tahkoamaan rahaa samalla lailla kuin steam, apple ja google repii rahaa tällä hetkellä.
 
Olisihan se aika iso suunnanmuutos Facebookille, jonka koko bisnes perustuu käyttäjätietojen myynnille. Mutta en näe mahdottomana, että joitain osin vähentäisi datakeruuta uudenlaisen bisnesmallin myötä. Maineenkorjaus voi maksaa takaisin ainakin osan siitä, mitä pöyhkein datakeruu tuo. Toisaalta tuo AR/VR-kuvio mahdollistaa ihan uudenlaisen datan seurantamahdollisuuden katseenseurantoineen, että olisi yllätys, jos ei tuota dataa hyödyntäisi. Ja tuo käyttäjätietojen myyminen on mahdollistanut heille markkinan halvimmat hinnat ja lähes monopoliaseman.
 
Olisihan se aika iso suunnanmuutos Facebookille, jonka koko bisnes perustuu käyttäjätietojen myynnille. Mutta en näe mahdottomana, että joitain osin vähentäisi datakeruuta uudenlaisen bisnesmallin myötä. Maineenkorjaus voi maksaa takaisin ainakin osan siitä, mitä pöyhkein datakeruu tuo. Toisaalta tuo AR/VR-kuvio mahdollistaa ihan uudenlaisen datan seurantamahdollisuuden katseenseurantoineen, että olisi yllätys, jos ei tuota dataa hyödyntäisi. Ja tuo käyttäjätietojen myyminen on mahdollistanut heille markkinan halvimmat hinnat ja lähes monopoliaseman.

Varmasti meta hyödyntää käyttäjädataa. Uskon tosin että se hyödyntäminen tapahtuu metan kautta eikä pakolla facebookkiin yhdistämällä kuten alkuperäinen suunnitelma taisi olla. Monihan on sitä facebook kytköstä pitänyt pahana peläten, että naapurit näkee, että siellä se taas pelaa/runkkaa vr-pornolle tms. jos kypärä päättää pukata tekemiset seinälle.

...............................

Mut en mä näe, että meta olis sen pahempi kuin apple, steam, sony, microsoft, xbox, google, samsung,... Kaikki noi isot firmat yrittää yhtälailla tehdä rahaa. Mekanismit vain vaihtelevat. Se on sit jokaisen oma asia mille firmalle/firmoille datansa antaa. Tosin se internet operaattori on jokeri, kun näkee kaiken liikenteen ellei käytä vpn:aa. Jos käyttää vpn:aa niin uskooko sen vpn-tarjoajan oikeasti olevan hyvällä asialla vai ei jne jne jne. Joka asiaan voi löytää sellaisen negatiivisuuden, että parempi ehkä olisi muuttaa erakoksi luolaan ilman digilaitteita.
 
Viimeksi muokattu:
Varmasti meta hyödyntää käyttäjädataa. Uskon tosin että se hyödyntäminen tapahtuu metan kautta eikä pakolla facebookkiin yhdistämällä kuten alkuperäinen suunnitelma taisi olla. Monihan on sitä facebook kytköstä pitänyt pahana peläten, että naapurit näkee, että siellä se taas pelaa/runkkaa vr-pornolle tms. jos kypärä päättää pukata tekemiset seinälle.

...............................

Mut en mä näe, että meta olis sen pahempi kuin apple, steam, sony, microsoft, xbox, google, samsung,... Kaikki noi isot firmat yrittää yhtälailla tehdä rahaa. Mekanismit vain vaihtelevat. Se on sit jokaisen oma asia mille firmalle/firmoille datansa antaa. Tosin se internet operaattori on jokeri, kun näkee kaiken liikenteen ellei käytä vpn:aa. Jos käyttää vpn:aa niin uskooko sen vpn-tarjoajan oikeasti olevan hyvällä asialla vai ei jne jne jne. Joka asiaan voi löytää sellaisen negatiivisuuden, että parempi ehkä olisi muuttaa erakoksi luolaan ilman digilaitteita.

No menee jo vähän off-topiciksi mutta keskeinen erohan on siinä että kaikki muut listalla myyvät primääristi maksullisia hyödykkeitä voitolla, josta keräävät tulonsa kun taas Facebook myy hyödykkeitä ilmaiseksi tai tappiolla ja tuottaa siitä huolimatta miljardivoitot vuosittain myymällä käyttäjien datan. Listaltasi Google on ainut Facebookkiin rinnastettava toimija mutta sekin toimii hieman eri tavalla hieman erilaisilla tuotteilla.
 
Viimeksi muokattu:
Ainakin mun vinkkelistä facebook on tuote, joka on kuolemassa pois. Nuoriso ei ole facebookissa ja wanhuksetkaan ei sinne postaile samaa tahtia kuin mennävuosina. VR voi hyvin olla korvaava tuote facebookille kun katsotaan 10-20v etiäpäin. VR ja AR voivat olla isoja juttuja bisnesmaailmassakin, jos/kun etätyö yleistyy, Facebook jos katsoisi vain lyhyellä tähtäimellä eteenpäin niin koko vr olisi jäänyt heidän osalta tekemättä.

Ihmisten Fabo-käyttötottumukset on toki muuttuneet. Esim. omasta fabo-kavereiden piiristä huomaa, että harva postaa enää kovin aktiivisesti mitään turhanpäiväisiä "hihi, kävin kakalla" - tason päivityksiä niin kuin silloin joskus kymmenen vuotta sitten (jotkut vanhemmat täti- ja setäihmiset poislukien). Mutta kyllähän tuota edelleen käytetään ns. perkeleesti, se käyttö on vaan muuttunut siihen suuntaan, että suurin osa esim. tämän tekin kaltaisista harrastajafoorumeista on aivan totaalisen kuolleita, kun suurimmaksi osaksi niiden käyttäjät ja sisällöt on siirtyneet Fabon ryhmiin.

Kävin huvikseni vilkaisemassa, että näemmä kolmisen vuotta sitten viimeksi itse oikeasti postannut jotain Faboon, mutta kyllä siellä tulee kuitenkin päivittäin käytyä useita kertoja, ihan vaan koska tosiaan monet omista harrastusfoorumeista on siirtyneet sinne. Sitten vielä kaikki nämä kauppapaikat, puskaradiot, yliopistojen ainejärjestöjen jutut jne. Että ei se Zubbenbuggen vakoilukone luultavasti ihan hetkeen ole vielä mihinkään menossa, oli tulevaisuus sitten miten virtuaalinen tahansa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 955
Viestejä
4 517 689
Jäsenet
74 517
Uusin jäsen
adzhigae

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom