VR-keskustelua (Oculus Rift, HTC Vive, GearVR ja PSVR)

VR Flight Sim Guy tehnyt Aero vs. G2 suorituskykytestiä MSFS:ssä:




Ei nyt mikään ihan objektiivisin ja ammattimaisin vertailu. Kaveri on/oli Aeron launchissakin mukana eli jonkun sortin influencer partner muttei näitä liikaa ole. Jollain kikkakolmosilla Aerolla sama tai hieman parempi fps (1-5fps). Toi softan raportoima pienempi renderöintiresoluutio hieman hämää.

Eiköhän tuo ero tule käytännössä renderöintiresoluutiosta. Varjo rendaa 2880*2720 vs G2 3188*3096. Natiivi renderöintiresoluutio on valmistaja laittama, eikä yleensä vastaa headsetin resoluutiota
 
Tuli muuten mulle äsken ekaa kertaa ikinä Steamin Hardware survey, klikkailin sitä eteenpäin ja sanoi että ei löydä VR laseja. Eihän tuo nyt voi olla niin surkea systeemi että sulla pitää olla VR lasit koneessa kiinni sillä hetkellä että Steam tajuaa että olet myös VR pelaaja ja minkä vendorin laitteet sinulla on?
 
Tuli muuten mulle äsken ekaa kertaa ikinä Steamin Hardware survey, klikkailin sitä eteenpäin ja sanoi että ei löydä VR laseja. Eihän tuo nyt voi olla niin surkea systeemi että sulla pitää olla VR lasit koneessa kiinni sillä hetkellä että Steam tajuaa että olet myös VR pelaaja ja minkä vendorin laitteet sinulla on?
Taitaa tosiaan ihan vain skannata kiinni olevat laitteet.
Ei ole kuin Facebook joka nuuskii lemmikkienkin nimet.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli muuten mulle äsken ekaa kertaa ikinä Steamin Hardware survey, klikkailin sitä eteenpäin ja sanoi että ei löydä VR laseja. Eihän tuo nyt voi olla niin surkea systeemi että sulla pitää olla VR lasit koneessa kiinni sillä hetkellä että Steam tajuaa että olet myös VR pelaaja ja minkä vendorin laitteet sinulla on?
Kyllä pitää olla kiinni. Itsekin laitan kiinni vaan pelaamisen ajaksi, niin voi vääristää laiteskannauksen tulosta. Mutta vääristäisi tuo silloinkin, jos jotain asennettuja softia mittailisi, jos itse laite on jo pois myyty.
 
Kumpas olisi teistä järkevämpää .... Odottaa rauhassa psvr 2 laseja ja katsoa millaiset sieltä ulos tulee koska multa löytyy jo valmiiksi ps5? (Alustavasti laseissa pitäisi olla mahtavia ominaisuuksia, kuten silmien seuranta ym)

Vai pcvr mutta joutuisin investoimaan kalliiseen mutta tehokkaaseen koneeseen.

Multa löytyy oculus quest 2 ja olen kyllä ollut niihin tyytyväinen stand alone laitteena ja lasit ovat hyvät.

Mitään kiirettä mulla ei todellakaan ole ja uusia oculus laseja en kyllä olisi hommaamassa vaik sellaiset tulisi.

Kumpaan vaihtoehtoon kallistuisitte mun saappaissa?

Mä odottelisin psvr2:sta. Mulla oli psvr ja nyt on ollut pari kolme kuukautta index high-end koneessa. Oon kärjistäen tuolla nykyisellä setillä enemmän säätänyt (jos lasketaan modaaminen mukaan) kuin pelannut. On tuo parempi kuin psvr (esim. ei yhtään matkapahoinvointia), mutta kaikessa suhteessa psvr oli kyllä parempi jos hinta huomioidaan kanssa (ja ei pidä olla tonnin konetta rinnalla). Se oli joku neljän minuutin juttu asentaa koko laitteisto päälle ja kaikki toimi just niin kuin pitääkin. Nyt saa jotain näppäinbindeja hakea johonkin skyrimiin/fallouttiin ja oon kyllä pettynyt siihen, kuinka paljon omaa vaivaa tämä järjestelmä vaatii. Kauhea määrä sitä paitsi koko ajan johtoja olohuoneessa ja jotenkin kynnys laittaa tuo möhkäle päähän on yllättävän suuri (pelaaminen jäänyt vähemmälle mitä oletin) :D

Oletukset itsellä, että Psvr2 on hiton kova ja asettaa uuden standardin ainakin helppokäyttöisyyden osalta. Ehkä jos Index 2 tulee sitä ennen?
 
Aattelin testata noita oculus quest 2;sia kun riftit meni kaverille ja kone päivittyy muutenkin. Mietin vain tota oculucsen cabeliä ja hintaa et olisko sillä korvaavaa ratkaisua halvemmassa hinta luokassa jostain muualta?

Vai saako noi toimimaan wifillä mukamas? @WalluWaan vai millä tuo systeemi toimii? (nöyrimmiten anteeksi tietämättömyyteni taas)

Ai katsos, en huomannut kysymystä ollenkaan. Pahoittelut.

Joku jo ehti vastatakkin, mutta ostin Quest 2:sen kanssa siis satasen Wifi 6-reitittimen, joka siis ei tullut maksamaan yhtään enempää kuin Oculuksen virallinen piuha olisi maksanut. Tarkoituksena oli siis päästä kokonaan piuhasta eroon ja kaikki on toiminut paremmin kuin hyvin. Kaksi kertaa on kesken pelin yhteys katkennut, mutta olenkin pelannut useita tunteja joka päivä. On ihan eri juttu pelata, kun ei koko ajan ole kompastumassa kaapeleihin. Immersio nousi monta pykälää ylöspäin.
 
Kellään vielä Varjo Aeroita? Houkuttelee tilaus mutta olis kiva kuulla kokemuksia muualtakin kun Youtubesta. Myös mielelläni testais noita etukäteen, jos sellaiseen jossain mahdollisuus ni vinkkejä otetaan vastaan.
 
Kellään vielä Varjo Aeroita? Houkuttelee tilaus mutta olis kiva kuulla kokemuksia muualtakin kun Youtubesta. Myös mielelläni testais noita etukäteen, jos sellaiseen jossain mahdollisuus ni vinkkejä otetaan vastaan.
Eikös ne ole vasta ennakkotilauksessa, niin ei ole.
 
Kellään vielä Varjo Aeroita? Houkuttelee tilaus mutta olis kiva kuulla kokemuksia muualtakin kun Youtubesta. Myös mielelläni testais noita etukäteen, jos sellaiseen jossain mahdollisuus ni vinkkejä otetaan vastaan.
Sivuilla lukee "Orders will be delivered within 3-4 months of purchase. Place your order today to guarantee earliest possible shipping. "
 
Eiköhän noi Aerot mene ensi vuonna ostoon. Tällä hetkellä on Quest 2 ja G2 käytössä ja ei MSFS:ää voi enää ilman VR laseja lentää :)
 
Eiköhän noi Aerot mene ensi vuonna ostoon. Tällä hetkellä on Quest 2 ja G2 käytössä ja ei MSFS:ää voi enää ilman VR laseja lentää :)

Itsellä G2 nyt ollu vuoden ja eiköhän ne ostoon mene itselläkin, vaikka olen ollut Reverbeihin kyllä tyytyväinen.

RTX4080 myös mennee ostoon jos niitä saa.
 
Kohta tulee kuiten aeroa paremmat mut laajemalla fovilla. Sanosin et ens kevääseen kannattaa odottaa :)
 
Iracing-foorumilla kehoittivat hankkimaan varjot mieluiten jälleenmyyjältä kuin varjolta suoraan mutta itse ole perehtynyt aiheeseen sen enempiä että onko tässä mitään perää, sen kylläkin tiedän että Suomessa ei tällä hetkellä ainakaan vielä toistaiseksi saa kuin varjolta ennakkotilaten.

Olisikohan liittynyt jollain tavoin palautusehtoihin ..
 
Mihin perustat tuon?
Ei tässä kyllä ole lähiaikoina muita headsettejä edes näkyvillä. Htc just pisti ulos vive pro 2 ja flown eli ainakin se 2 vuotta menee uuden laitteen tuloon. Facebookin seuraava värkki on late 2022 eli menee sinne 2023 aika varmasti; peruivat sen oculus pron ja pistivät kaikki sisään cambrialle. Hp pisti rahet reverb omniceptin kehitykseen business puolella ja g2 reshashiin. Pimaxin epic opus on late 2022 eli varmaan 2025 jos tiimin aikasempia coming soon julkaisuja vertaa. Valven tiimi vääntää ensin käsikonsolinsa valmiiksi eli katellaan siinä 2023. psvr2 on late 2022 eli menee sekin varmaan sinne 2023 puolelle. Apple on myös tulossa kisoihin mukaan lähiaikoina.

Arparan 5k ainut lähiaikojen värkki mutta ei kyllä hirveästi 72hz nappa vaikka oledilla olisikin niin kinosta. Lynxillä on jokin lightweight repale myös muttei kovin kiinnostavalta näytä. Siitä prototyypistä menee kuitenkin se vähintään puoli vuotta julkaisuun eikä siellä mitää muuta valmista näy olevan. Ensi vuonna tulee varmaan paljon infoa 2023 julkaistavista laitteista.
 
Viimeksi muokattu:
Pimax 12k varmaan ainoa mikä voi tuoda jotain haasteita Aerolle mut niissäkään ei se linssi tule todennäköisesti olemaan sama joten ei pääse kuvanlaadussa ”lähellekkään”.
 
Tähän asti koettuun, aina ku ostanu jotain parempaa ni viel parempi puolen vuoden päästä tullu vastaan

Tuolla tyylillä tässä maailmassa ei kannattaisi ostaa yhtään mitään jos pelkää, että puolen vuoden päästä voi tulla parempaa.
Se on kuule niin, että kehitys ei lopu koskaan.
 
Kohta tulee kuiten aeroa paremmat mut laajemalla fovilla. Sanosin et ens kevääseen kannattaa odottaa :)
Niinhän tuo Pimax lupailee, mut se on sit vuoden päästä. Se on aika pitkä aika. Jos haluaa nyt parasta kuvanlaatua niin ei muuta kun Aeroa tilaukseen. Turha tässä on jäädä vuoden päähän mitään arpomaan.


Pimax 12k varmaan ainoa mikä voi tuoda jotain haasteita Aerolle mut niissäkään ei se linssi tule todennäköisesti olemaan sama joten ei pääse kuvanlaadussa ”lähellekkään”.
Niin no siis juttuhan on se, että 12K QLEDiin on tulossa ns. hybridilinssi, keskellä samalainen kirkas linssi kun Aerossa ja sitten sivuilla ihan perus fresnelillä toteutettu. Kuvanlaadun pitäs olla kaikkien puheiden mukaan samaa tasoa mut vaan valtavalla FOVilla. Se toki jää nähtäväksi, että saako Pimax kuinka hyvin toteutettua koko headsetin. Itellä on kuitenkin hiukan kutina perseessä, että Pimax saattaa oikeasti jopa onnistua.
 
Niinhän tuo Pimax lupailee, mut se on sit vuoden päästä. Se on aika pitkä aika. Jos haluaa nyt parasta kuvanlaatua niin ei muuta kun Aeroa tilaukseen. Turha tässä on jäädä vuoden päähän mitään arpomaan.



Niin no siis juttuhan on se, että 12K QLEDiin on tulossa ns. hybridilinssi, keskellä samalainen kirkas linssi kun Aerossa ja sitten sivuilla ihan perus fresnelillä toteutettu. Kuvanlaadun pitäs olla kaikkien puheiden mukaan samaa tasoa mut vaan valtavalla FOVilla. Se toki jää nähtäväksi, että saako Pimax kuinka hyvin toteutettua koko headsetin. Itellä on kuitenkin hiukan kutina perseessä, että Pimax saattaa oikeasti jopa onnistua.
Mitä tuo muuten vaatii raudan osalta? Jotenkin tuo 12k kuulostaa hieman pelottavalta FPS:n suhteen :)
 
Varjon jäähdytysratkaisu ja kuvanlaatu kiinnostelis, mutta fovi olis tosiaan saanut olla isompi simuiluun, jotta olis "pakkohankinta".

Täytyy odotella iRacing käyttäjien kommentit ainakin ensin.

G2 on siis käytössä tällä hetkellä.
 
Itse päädyin vaihtamaan huonompaan resoon langattomuuden takia. Quest 2 on sen verran halpa että ansaitsee kokeilun, pikaisen testin perusteella tarkkuus on juuri ja juuri riittävä. Entinen Reverb Gen1 oli simukäytössä erinomainen mutta huonepeleissä huono. Noin kuukauden päästä saan isomman VR-huoneen käyttöön niin ei tarvitse pelätä seinien ja ohjainten puolesta niin paljoa. Varjon puutteina on fov ja langallisuus, isoin tekijä minulle kuitenkin tuo hinta. Pimaxilla taitaisi tulla suorituskyky vastaan liikaa kun tuli jo reverbilläkin.
 
Hatunnosto kaikille suomalaista hitechia tukeville, mikäli päädytte Varjon.

On kyllä superhienon näköinenkin ja varjo on nimenä hiton cool, vaikka yli kolmekymppinen olenkin.

Eilen sain modattu Skyrimin ja Falloutin kuntoon ja oli kyllä hiton hienot pelisessiot Indexilla. Fallout kaatuilee välillä, mutta laitoin vaikeusasteen survivalista -> very hardille ja tallentelen koko ajan, joten ei iso vaiva. Tosi makee nyt snipata kun scopekin toimii, tuntuu tosi realistiselta ja on sopivasti vaikeampaa (ainakin itselle) kuin hiiren kanssa.

Käsittämättömän kauan meni kyllä, että totuin controlleihin ja ei vieläkään sillä tapaa selkäytimessä.

Joku kuuden tunnin seisominenkin on aika raskasta ihan oudokseltaan ja kyyristymiset/jousiammunnat ynm. ja nyt on keskivartalo niin kipeä, ettei pysty kunnolla edes seisomaan (kramppasi vatsa oikein kunnolla yöllä ja oletan, että johtui tuosta) :P

Ei kahta sanaa, ettei pidemmillä sessioilla nousisi kuntokin ja varmaan mielekkäintä olemassaolevaa urheilua (ehkä squashin jälkeen). Just sellanen golfin tapainen, että aikaa saa palamaan tosi helposti.

Siinä previkkaa Varjosta:




Jos raha ei ole ongelma, niin kyllä tuolle varmaan katetta saa. Itse en ehkä ostaisi quest 2:sta pelkkään VR-kokeiluun (omistan kyllä metan osakkeita, joten ei toki mua haittaa, mutta ehkä se on yleisestikin se asenne, että ostaa mieluummin kerralla kunnollisen, ettei tarvitse heti vaihtaa (sama logiikka auton kanssakin).

Veikkaisin, että VR tulee vielä kovaa, vaikka nyt toistaiseksi näyttää jääneen pienen piirin harrastukseksi ja oletan. Sonyn timeframessa tuo PSVR2 on jotenkin isolla painoarvolla indikoitu, joten sieltä tulee varmaan jotain ihan huippua. Joku neljä sataa hinta ja Indexia parempi, sekä langattomuus vielä päälle. Ja sama systeemi, että pelit pyörii suoraan paketista niin hyvä tulee. Tekisi koko alalle hyvää, että Sony saisi tehtyä mahdollisimman halvan ja toimivan entryn.

Metalta Quest 3 jossain välissä ja aijai, VR tulee olemaan kova sana. Vielä kun saisivat jonkin luotua kunnollisen sosiaalisen ympäristön (niin kuin virtuaalimaailman, jossa pelaaminen on vaan yksi juttu), niin ei tiedä mihin nuo kehittyy. Näin joskus unta, että kaikki hengaili vaan virtuaalimaailmassa ja maksoivat bitcoineilla (en omista itse) virtuaalimatkansa ynm.
 
Simukaverini kävi testaamassa muutama viikko sitten rigiäni ja oli positiivisesti yllättynyt Quest 2 & link-kaapelin kuvan laadusta iRacingissä, kaverilla siis itsellään Pimax 8KX.
 
VR:ää tällä hetkellä rajoittaa aikalailla tehottomat GPU:t, niiden, sekä näiden lastentautien (epäselvät lasien asennukset, toimimattomat USB-kortit/liitännät tietyillä piirisarjoilla jne.) niin kyllä luulisi että tulee vielä kova nousu.

Itse lentelen pääasiassa, ja ajan välillä iRacingia sekä Dirt Rallya enkä mä enää voi palata monitoripelaamiseen. Lentämisen osalta varsinkin kun sitä tulee IRL tehtyä myös niin tuo pään liikuttelu katsomista varten ja syvyyshahmotus on asioita joista en tingi. Nykyisellä 12900K + 3080 setillä FS2020kin pyörii jo mielestäni hyvin, mutta kyllä tässä odottelen 4080:aa jo. Toivotaan että olisi iso hyppy eteenpäin.
 
VR:ää tällä hetkellä rajoittaa aikalailla tehottomat GPU:t

Ihmisen silmä näkee vain aika pienelle alueelle tarkasti. Ennemmin väittäisin, että menoa rajoittaa puuttuva silmienseuranta ja sen kaveriksi FOVeated rendering. Noiden teknologioiden avulla voisi renderöidä tarkasti sen alueen mihin käyttäjä katsoo ja loppualueen vähemmällä tarkkuudella. Saisi niistä "tehottomista" näyttöpiireistä tehot oikealla tavalla käyttöön. Brute Force ratkaisut ovat yksiselitteisen tyhmiä. Silmienseuranta ja sen kaveriksi tarvittavat softa-algoritmit ovat paljon vaikeampi kuin äkkiseltään kuvittelisi ja niiden tulemisessa on kestänyt.
 
Ihmisen silmä näkee vain aika pienelle alueelle tarkasti. Ennemmin väittäisin, että menoa rajoittaa puuttuva silmienseuranta ja sen kaveriksi FOVeated rendering. Noiden teknologioiden avulla voisi renderöidä tarkasti sen alueen mihin käyttäjä katsoo ja loppualueen vähemmällä tarkkuudella. Saisi niistä "tehottomista" näyttöpiireistä tehot oikealla tavalla käyttöön. Brute Force ratkaisut ovat yksiselitteisen tyhmiä. Silmienseuranta ja sen kaveriksi tarvittavat softa-algoritmit ovat paljon vaikeampi kuin äkkiseltään kuvittelisi ja niiden tulemisessa on kestänyt.

Niin no toi on vaihtoehtoinen tapa ratkaista samaa ongelmaa jota toi reson kasvatus ja sen kääntöpuolena tuleva GPU bottleneck yrittää ratkaista. Foveated renderingillä on omat haasteensa kuten että se pitäisi toteuttaa standardoidusti, jotta saadaan laiteriippumaton laaja tuki sille eikä sekään suoraan riitä kun se pitäisi saada jalkautettua suurin piirtein jokaiseen VR-kykyiseen peliin. Lopputuloksena voi olla että GPU:t kehittyvät nopeammin kuin että tosta tulee todellinen jalkautettu ratkaisu. Vähän rinnasteinen vaikka ohjainkehityksen kanssa. Vaikka Indexillä on jo vuosikaudet ollut näennäisesti edistyneimmät ohjaimet niin pelit jotka aidosti tukee sen ominaisuuksia on edelleen kovin vähissä. Varjohan nyt ilmeisesti jo tarjoaa omaa Foveated toteutusta jonka pitäisi ilmeisesti olla suhteellisen triviaalisti lisättävissä ainakin UE/Unity-peleihin mutten tiedä onko sillekään lisännyt käytännössä kukaan tukea. Toki se on myös niche valmistaja, joka vaikuttaa innokkuuteen.
 
Simukaverini kävi testaamassa muutama viikko sitten rigiäni ja oli positiivisesti yllättynyt Quest 2 & link-kaapelin kuvan laadusta iRacingissä, kaverilla siis itsellään Pimax 8KX.
Täytyy sanoa kyllä, että itsekin yllättyin kun nopeasti testasin lähinnä muihin juttuihin hommattua quest 2:a simuilussa. Odotukset oli aika alhaalla, kun monessa paikaa tuota kuvanlaatua linkillä aika paljon moitittu. Eihän tuo nyt millekään highend-laseille vedä vertoja, mutta ihan käyttökelpoinen ja ns riittävä kuvanlaatu.
 
Kertooko tuo jotain Pimaxin laadusta?

Mielestäni ei vaan sen että Oculus on yllättävänkin hyvä setti, olen itse testannut myös 8KX:n ja onhan se jo FOV:inkin puolesta ihan eri maailmasta mutta onko se hintaeron arvoinen, mielestäni ei. Oculuksen kanssa mulla on satunnaisesti kuitenkin edelleen ongelmia seurannan kanssa sekä en ole saanut korjattua myöskään sitä että radan pinnasta tuntuisi puuttuvan kaikki yksityiskohdat lähietäisyydeltä katsottuna. Kaikkia vinkkejä tuli kokeiltua mitä täältä sekä iRacing-foorumilta sain ja löysin. Tärkeintä itselleni on kuitenkin se että 120Hz tila toimii radasta tai autoluokasta huolimatta pääsääntöisesti hyvin ilman ylimääräistä säätämistä.
 
Niin no toi on vaihtoehtoinen tapa ratkaista samaa ongelmaa jota toi reson kasvatus ja sen kääntöpuolena tuleva GPU bottleneck yrittää ratkaista.

Realistisesti gpu-tehot tulevat nousemaan melko hitaasti. 5nm, 3nm,... EI niitä transistoreja/kellotaajuuksia vain saada ihan hulvattomasti ylöspäin. Lämmöntuottokin alkaa highend:ssa tulemaan vastaan. Melkeinpä pakko ratkoa tuo ongelma muuten kuin toivomalla esim. 10 tai 100x nopeampaa gpu:ta. chipletit ja multigpu vois tietty auttaa, mutta niilläkin tavoin skaalaamalla tulee hinta ja lämmöntuotto vastaan nopeasti.

Yksi lisävaihtehto silmienseuranta+FOVeated renderinging:lle on oculuksella kiikarissa. Joku 60-120Hz tai 72-144Hz konversio algoritmilla vois olla ihan pätevä juttu. Samoin kuin dlss-tyyppiset ratkaisut, jos silmienseuranta ei ota tuulta allensa

 
Näin tuoreahkona VR pelailuun mukaan lähteneenä (ostin kuukausi takaperin käytetyn takuunalaisen Valve Indexin) yllätyin tästä USB-portti "hässäkästä" ja sen syvyydestä kun asiaa tongin. Eli tarkoitan näitä erilaisina yhteysongelmia kautta linjan liki kaikkien headsettien kanssa. Omalla kohdalla tämä iski vasta useamman viikon käytön jälkeen ja olinkin ensin että nytkö se hajosi. Indexissähän on DisplayPort+USB3.0+virta seinästä liitäntöinä. Ensin ei tullut kuvaa mutta tuli ääni, sitten tuli ääni mutta ei kuvaa. Tracking alkoi sekoilla muutaman minuutin pelaamisen jälkeen jos koitti pelata tuossa kuva-ei ääniä tilassa. Sitten ongelma muutti muotoaan ja headsetti aloitti yhteys poikki-yhteys-yhteys poikki-yhteys rumban nopealla tahdilla (kuvaa ei kerennyt nähdä kuin max vilaukselta jos visiiri päässä) kunnes luovutti ja alkoi vilkutella punaisia valoja.

Tässä vaiheessa pakkasin setin mukaan ja kävin kokeilemassa kaverille kokoamassani koneessa tuota (i7 7700k, Asus Strix Z270 ja GTX1070), sama juttu. Olin jo aloittamassa takuukäsittelyä Valven suuntaan kunnes päätin käydä toisen kaverin luona kokeilemassa jolla oli AMD pohjainen setuppi josta löytyi VR käyttöön tarkoitettu USB3.0 emon takapaneelista. Tässä koneessa tämä ongelma-Indexi toimi täysin niinkuin pitää. Hämmennys. Kotona taas omassani (i9 10900kf, Asus TUF Z590 ja RTX 2080ti) sama vanha laulu yhteysongelmien kanssa.

Päivitin virtalähteenkin 650w bronze -> 850w gold - epäilin kyllä todella vahvasti että liekö mitään vaikutusta mutta olihan sillä edellisellä useita vuosia jo ikääkin, ja vähän "heikkotehoinenkin" joten ei se tyhmä idea ollut uusia. Sitten luin enemmän näistä USB lisäkorteista ja aloin selvitellä millaisia ongelmia niillä on ratkottu ja oli tämä sama laulu että emolevyjen USB porttien ohjauksessa jotain mätää eikä oikein selitetty mikä se jutun juoni tarkalleen on. Mutta että tietynmallisilla USB lisäkorteilla on korjattu monenlaisia VR-ongelmia. Löysin Valven sivustojen kätköistä lyhyehkön listan eri korttimalleista/piireistä jotka todettu toimiviksi, osa joka ei toimi ja sitten vielä testaamattomia. Suomesta en löytänyt myynnistä niitä toimiviksi määriteltyjä mutta Jimmsin listoilta nappasin tälläisen kun piiri näkyi olevan NEC uPD720201 joka oli juuri niitä "vielä testaamattomia" siellä Valven listalla.

Tuo USB kortti kiinni ja palautin SteamVR "tehdasasetuksille" mukaanlukien USB ajureiden poisto. Headsetti päähän ja kokeilemaan, kaikki toimii taas. Voi sulkea ja avata SteamVR miten usein lystää ja aina se lähtee päälle. Lisäksi en tiedä kuvittelinko mutta yleisesti ottaen tracking tuntui toimivan pehmeämmin kun Alyxia vähän pelasin kokeeksi.

Tämä kaikki voi olla täällä jo käsiteltyäkin jossain muodossa mutta en oikein saanut haettua threadista niin ajattelin jakaa tämän oman pienoisen tappeluni tähän. Ehkä saattaa jotakuta auttaa joku päivä. Lisäksi jos joku voisi selittää mikä tuon USB ongelman aiheuttaa, että emolevyjen portit lakkaa kelpaamasta/eivät toimi alkuunkaan. Varsinkin tälläinen tapaus kuin minulla että edellisenä päivänä pelasin, seuraavana päivänä ei enää toimi ja mikään ei välissä muuttunut.
 
Tuohon USB ongelmaan voisin lisätä, että oculus rift s kohdalla teki itsellä myös samaa (kypärä hävitti seurantaa / ei toiminut ollenkaan, varsinkin jos oli ohjainten värinä päällä) ja vian pystyi myös korjaamaan ihan virtalähteellisellä USB hubilla, ei tarvinnut siis USB korttia välttämättä ostella.
 
Tuohon USB ongelmaan voisin lisätä, että oculus rift s kohdalla teki itsellä myös samaa (kypärä hävitti seurantaa / ei toiminut ollenkaan, varsinkin jos oli ohjainten värinä päällä) ja vian pystyi myös korjaamaan ihan virtalähteellisellä USB hubilla, ei tarvinnut siis USB korttia välttämättä ostella.
Toisaalta tuo USB kortti oli "vain" 25euroa - ei sillä hintaa kovin kummoista lisävirroitettua usb-hubia saa, lisäksi en itse löytänyt oikein tietoa / ennakkotapauksia joissa olisi Indexin kanssa olleita ongelmia saatu korjattua noilla hubeilla niin päädyin ostamaan tuollaisen lisäkortin kun niillä on ongelmia ratkottu. otin vain sen pienen riskin tuon piirin kanssa että onko sopiva, näyttäisi olevan.
 
Mulla ei ole ikinä usb ongrlmia indexin kanssa. Edellinen prossu oli 10900k ja nykynen 5950x. 1 index menny takuuseen, kaapeli liitoksen takia. Kannattaa varmista ettei ongelma ole siinä. Toi liitos puolen tunnin pelaamisen jälkeen, liitos lämpenee ihan kiitettävästi.
 
Vai on muissakin laseissa näitä USB ongelmia, huh. G2 surullisen kuuluisa niistä.

Itsekkin joutui säätämään BIOSista PCI-E väylän geniä, että sai Reverb G2:n toimimaan ongelmitta. Uudemmissa BIOSeissa ja päivitettyssä kaapelissa ilmeisesti fiksattu.
 
Mulla ei ole ikinä usb ongrlmia indexin kanssa. Edellinen prossu oli 10900k ja nykynen 5950x. 1 index menny takuuseen, kaapeli liitoksen takia. Kannattaa varmista ettei ongelma ole siinä. Toi liitos puolen tunnin pelaamisen jälkeen, liitos lämpenee ihan kiitettävästi.
Kyllä tuo oli tarkoitus koeponnistaa kunnolla ennenkuin takuu loppuu (ensi kuun puolella loppuu), itse kun pelaan sellaisen kolme tuntia yleensä kerralla niin siinä kerkee niin mies kuin laitteetkin ottaa lämpöä - tuo liitoskohta, jossa nuo Indexin kolme kaapelia yhdistyvät yhdeksi tuntuu tosiaan olevan lämmin/kuuma lyhyenkin pelaamisen jälkeen.
 
Noi uudet vr-headsetit nappaa aika helposti häiriötä. Cosmos elitellä ei mitään ongelmaa, mutta vp2:lla haasteita alkutaipaleella. Itellä piti läiskiä parit ferriitti renkaat kiinni, kun käyttää samaan aikaan ratin kanssa tai muuten ratin force feedbackin virtahäiriöt sotkevat headsetin träckäyksen. Jos haluaa testana niin ei maksa kuin sen pari euroa. Itellä kaksi tollasta Häiriönpoistaja virtajohtoon (ferriitti) | Motonet Oy ; toinen ratilla ja toinen headsetillä . Nyt ajatellen ois voinu olla yksi syys myös miksi aikoinaan g2 toimi trackäys aika ripulisti kun sen palauttelin.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt kun sain näyttistä vähän päivitettyä niin kiinnostaisi saada VR-laseihin hieman lisää tarkkuutta nykyisen Rift S:n tilalle. Mikähän voisi olla järkevä vaihtoehto päivitykseen? Vaatimuksena että ei voi olla ulkoisia majakoita (tila ei oikein mahdollista). Onko mitään järkeä vaihtaa Rift S -> Quest 2 vai kannattaako odotella vielä seuraavan sukupolven laitteita? Rift S on kyllä pelannut varsin moitteettomasti satunnaisia seurannan hukkaamisia lukuunottamatta (siihen voi olla syynä hieman hämärä huone).
Prossuna 10900k ja näyttis 3080Ti, virkistystaajuudeksi riittää 80Hz tai 90 Hz.
 
Nyt kun sain näyttistä vähän päivitettyä niin kiinnostaisi saada VR-laseihin hieman lisää tarkkuutta nykyisen Rift S:n tilalle. Mikähän voisi olla järkevä vaihtoehto päivitykseen? Vaatimuksena että ei voi olla ulkoisia majakoita (tila ei oikein mahdollista). Onko mitään järkeä vaihtaa Rift S -> Quest 2 vai kannattaako odotella vielä seuraavan sukupolven laitteita? Rift S on kyllä pelannut varsin moitteettomasti satunnaisia seurannan hukkaamisia lukuunottamatta (siihen voi olla syynä hieman hämärä huone).
Prossuna 10900k ja näyttis 3080Ti, virkistystaajuudeksi riittää 80Hz tai 90 Hz.
Riippuu budjetista ja tarpeista. Quest 2 on edllinen ja langaton, niin täältä vahva suositus sille
 
Riippuu budjetista ja tarpeista. Quest 2 on edllinen ja langaton, niin täältä vahva suositus sille
Langattomuus ei ole vaatimuksena ja budjetti vois olla n. tonni. Enemmän painoarvoa kuvanlaadulle, nykyisessä pikselit ja screen door efekti välillä häiritsee. Jotain vertailukuvia olen nähnyt Riftin ja Questin välillä, mutta jos jollain on molemmista kokemusta niin olisi kiva kuulla mielipiteitä.
Niin ja säädettävä IPD on must vaatimus, Riftissä ei voi säätää ja omat silmät on niin lähekkäin toisiaan että aiheuttaa ylimääräistä sumentumista kuvaan.
 
Viimeksi muokattu:
Quest 2:n kuvanlaatu oli mukava yllätys, suosittelen sitä. Reverb on hyvä jos haluat parempaa kuvanlaatua mutta et ole valmis maksamaan Varjosta. Quest 2 on todella helppokäyttöinen.
 
Langattomuus ei ole vaatimuksena ja budjetti vois olla n. tonni. Enemmän painoarvoa kuvanlaadulle, nykyisessä pikselit ja screen door efekti välillä häiritsee. Jotain vertailukuvia olen nähnyt Riftin ja Questin välillä, mutta jos jollain on molemmista kokemusta niin olisi kiva kuulla mielipiteitä.
Niin ja säädettävä IPD on must vaatimus, Riftissä ei voi säätää ja omat silmät on niin lähekkäin toisiaan että aiheuttaa ylimääräistä sumentumista kuvaan.

Itse vaihdoin Rift S -> Quest 2 mutta vain siksi kun halusin eroon kaapelista.
Kuvanlaadussa en ole huomannut omilla lasisilmillä juuri mitään eroa.
IPD:ssä voisit ehkä hyötyä jos Rift S kiinteä IPD on liian iso sulle.
Itsellä Rift S:n IPD oli aika kohdallaan (imo) ja Quest 2:ssa käytän kaikkein isointa IPD asentoa. Eli Quest 2:n tarjoamat pienemmät IPD vaihtoehdot vois tuoda sulle parempaa kuvanlaatua. Quest 2:ssajan on 3 eri IPD asentoa.
 
Vai on muissakin laseissa näitä USB ongelmia, huh. G2 surullisen kuuluisa niistä.

Itsekkin joutui säätämään BIOSista PCI-E väylän geniä, että sai Reverb G2:n toimimaan ongelmitta. Uudemmissa BIOSeissa ja päivitettyssä kaapelissa ilmeisesti fiksattu.

Rev2 kaapeli korjasi itseltä nuo ongelmat kokonaan. Ilmainen takuun alainen vaihto HP:lta. Uudemman kaapelin tunnistaa isommasta liitäntäboksista jossa pieni mikrokytkin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 986
Viestejä
4 518 555
Jäsenet
74 521
Uusin jäsen
Pessu90

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom