VR-keskustelua (Oculus Rift, HTC Vive, GearVR ja PSVR)

VR:n huonot puolet tulee esiin näin kesäaikaan, oma mancave lämpiää aurinkoisina päivinä sen verran että turha kuvitellakaan vetävänsä tuota pottaa päähän ja mieluummin pelailee monitorilta. :D
Next geniin voisivat kehitellä vesijäähdytyksen tuohon hikinauhan alle. :think:

Kato https://www.indiegogo.com/projects/vivenchill-vr#/ :D

Riittääkö riftille 290x/i7-4770k combo? Tekisi mieli tilata tuo tarjoussetti, mutta turhan kalliiksi käy vr-kokeilu, jos täytyy näyttiskin vaihtaa samalla vega/1080/-ti.

Ihan hyvin pelailin viime vuonna vivellä tuon kanssa. Toki kun vaihto -> 1080 niin on smoothimpaa, mutta ei se oli make or break juttu.
 
Tilasin tuon Oculus Riftin maanantaina Saksasta caseking.de verkkokaupasta. Nyt tuli ilmoitus, että tilaus on peruttu... Ilmeisesti loppui varastosta. Jännä, sillä mitä nyt luki muita keskustelupalstoja, niin jotkut tiistaina tilanneetkin olivat saaneet jo seurantatunnuksen. Tilasin sen nyt tuolta Oculuksen omasta verkkokaupasta. Saas nähdä, kauanko joutuu odottamaan. Raivostuttavaa.
Itse laitoin tilauksen Sunnuntai päivällä jolloin sivuillakin luki "Versand 10.7" (=saatavilla/lähetetään?).
Sitteminhän tuo bundle tuli Oculuksen omaan kauppaan myyntiin halvemmalla loppuhinnalla, mutta en viitsinyt muutaman kympin takia peruuttaa casekingin tilausta.
Torstai päivällä vasta Caseking ilmoittikin, että bundle myyty loppuun ja valmistajalta tulossa uusi satsi noin 10 päivän päästä. Peruin Casekingin tilauksen ja eilen uusi tilaus Oculuksen omasta kaupasta.

Paska maku jäi Casekingistä, ihme ettei edes voinut aikaisemmin ilmoittaa. Saa nyt nähdä kerkesikö Casekingin myöhästelyn takia vielä saamaan tuon täyden bundle-setin Oculuksen kaupasta vai ei. Huoh.
 
Itse laitoin tilauksen Sunnuntai päivällä jolloin sivuillakin luki "Versand 10.7" (=saatavilla/lähetetään?).
Sitteminhän tuo bundle tuli Oculuksen omaan kauppaan myyntiin halvemmalla loppuhinnalla, mutta en viitsinyt muutaman kympin takia peruuttaa casekingin tilausta.
Torstai päivällä vasta Caseking ilmoittikin, että bundle myyty loppuun ja valmistajalta tulossa uusi satsi noin 10 päivän päästä. Peruin Casekingin tilauksen ja eilen uusi tilaus Oculuksen omasta kaupasta.

Paska maku jäi Casekingistä, ihme ettei edes voinut aikaisemmin ilmoittaa. Saa nyt nähdä kerkesikö Casekingin myöhästelyn takia vielä saamaan tuon täyden bundle-setin Oculuksen kaupasta vai ei. Huoh.

Lainattu redditistä:

"PSA - To anyone submitting an order directly at Oculus' own website.

There is a significant demand during this Summer Sale, which has been confirmed to have caused delays in customer's orders. You will get your order, but you may have to wait an unknown but significant amount of time.

See below for my ticketed response from Oculus CSR.

Please join me in trying our best to be patient!"
 
Neljässä arkipäivässä saapui suoraan Oculukselta tilattu Rift + Touch. On kyllä päräyttävää immersiota iRacing:n, Robo Recall:n ja muiden titteleiden parissa - suu leveällä virneellä ja ääneen hekotellen sai päätään pyöritellä kun pääsi peleihin sisään. Itsellä maskin asento tuntuu olevan aika herkässä, tarkkuus kärsii heti jos maski valuu sentinkin alaspäin kasvoilla - pientä opettelua maskin säätämisessä siis. Ainoat muut parannuskohteet ovatkin usein esillä olevat resoluutio ja pidemmissä sessioissa kasvojen viilennys. Ensimmäisen kuluttajasukupolven laitteeksi huikea vehje. Kolmas sensori lähti itsellä tilaukseen, kun kahdella tuntuu väkisinkin jäävän katveita seurantaan (häiritsee ajoittain peleissä kuten Robo Recall ja Echo Arena).

Ostos olisi ollut järkevä jo ihan simulaattorikäyttöön, oli kyllä upeaa miten hyvän tuntuman autoihin sai jo muutaman kierroksen jälkeen. Yhdellä monitorilla kurvailuun ei liene paluuta, vaikka ainakaan iRacing:n grafiikat eivät Rift:llä pääsekään täysin oikeuksiinsa. Immersio on todella jees ja hintakin on nyt kohdallaan.

Simulaattorikäytön rinnalla tuntuu että ilmaisessa kontentissa on jo siinäkin reippaasti käyttötunteja, Robo Recall:n lisäksi esimerkiksi Googlen Tilt Brush on huikea kokemus jossa virtuaalitodellisuudeen hienouteen pääsee käsiksi kun vaan malttaa lähteä kokeilemaan. Echo Arenassa liikkuminen oli kuin aikuisen miehen pallomeri 2.0 - aivan mieletön fiilis kun arvioit lentoradat oikein, lyöt vastustajaa turpaan kesken ilmalennon ja nappaat kiekon karataksesi maalintekoon. Useamman käyttötunnin jälkeen orastavaa pahoinvointia, mikä ilmeisen yleistä alkuun.
 
Neljässä arkipäivässä saapui suoraan Oculukselta tilattu Rift + Touch. On kyllä päräyttävää immersiota iRacing:n, Robo Recall:n ja muiden titteleiden parissa - suu leveällä virneellä ja ääneen hekotellen sai päätään pyöritellä kun pääsi peleihin sisään. Itsellä maskin asento tuntuu olevan aika herkässä, tarkkuus kärsii heti jos maski valuu sentinkin alaspäin kasvoilla - pientä opettelua maskin säätämisessä siis. Ainoat muut parannuskohteet ovatkin usein esillä olevat resoluutio ja pidemmissä sessioissa kasvojen viilennys. Ensimmäisen kuluttajasukupolven laitteeksi huikea vehje. Kolmas sensori lähti itsellä tilaukseen, kun kahdella tuntuu väkisinkin jäävän katveita seurantaan (häiritsee ajoittain peleissä kuten Robo Recall ja Echo Arena).

Ostos olisi ollut järkevä jo ihan simulaattorikäyttöön, oli kyllä upeaa miten hyvän tuntuman autoihin sai jo muutaman kierroksen jälkeen. Yhdellä monitorilla kurvailuun ei liene paluuta, vaikka ainakaan iRacing:n grafiikat eivät Rift:llä pääsekään täysin oikeuksiinsa. Immersio on todella jees ja hintakin on nyt kohdallaan.

Simulaattorikäytön rinnalla tuntuu että ilmaisessa kontentissa on jo siinäkin reippaasti käyttötunteja, Robo Recall:n lisäksi esimerkiksi Googlen Tilt Brush on huikea kokemus jossa virtuaalitodellisuudeen hienouteen pääsee käsiksi kun vaan malttaa lähteä kokeilemaan. Echo Arenassa liikkuminen oli kuin aikuisen miehen pallomeri 2.0 - aivan mieletön fiilis kun arvioit lentoradat oikein, lyöt vastustajaa turpaan kesken ilmalennon ja nappaat kiekon karataksesi maalintekoon. Useamman käyttötunnin jälkeen orastavaa pahoinvointia, mikä ilmeisen yleistä alkuun.

Miten olet asetellut sensorit? Sitä Oculuksen suosittelemaa (monitorin molemmin puolin) ei ainakaan kannata käyttää.

Kannattaa muuten lopettaa pelaaminen heti, jos alkaa tulla pahoinvointia. Aivot muistavat sen tunteen ja assosioivat helposti VR-kokemukseen. Noin muuten ihmiset yleensä kehittävät hiljalleen VR-jalat ja silloin pystyy (yksilöllisissä rajoissaan) tekemään yhä rankempia juttuja.
 
Miten olet asetellut sensorit? Sitä Oculuksen suosittelemaa (monitorin molemmin puolin) ei ainakaan kannata käyttää.

Kannattaa muuten lopettaa pelaaminen heti, jos alkaa tulla pahoinvointia. Aivot muistavat sen tunteen ja assosioivat helposti VR-kokemukseen. Noin muuten ihmiset yleensä kehittävät hiljalleen VR-jalat ja silloin pystyy (yksilöllisissä rajoissaan) tekemään yhä rankempia juttuja.
Kiitos vinkeistä! Toistaiseksi sensorit monitorin molemmin puolin, melko etäällä toisistaan. Olisiko ehdotuksia tai linkkejä parempaan aseteluun?
 
Kiitos vinkeistä! Toistaiseksi sensorit monitorin molemmin puolin, melko etäällä toisistaan. Olisiko ehdotuksia tai linkkejä parempaan aseteluun?

Paras on luultavasti pelialueen vastakkaisilla reunoilla lähellä 180 asteen kulmaa. Sensorit olisi lisäksi hyvä sijoittaa korkealle (pään korkeus, katonraja) osoittamaan lievästi alakulmaan. Sensorien ei tarvitse olla täysin symmetrisesti suhteessa toisiinsa. Asetusohjelman valituksiin ei tarvitse kiinnittää huomiota.

Testauksen voi tehdä pyörimällä 360 astetta ympäri Touchit 15-20 cm päässä omasta kehosta. Jos seuranta ei pätki, käytössä on toimiva 360 kahdella sensorilla. Raakatestauksen voi tehdä silmämääräisestikin pyörimällä hitaasti ympäri: ovatko omat kädet koko ajan jommankumman sensorin nähtävässä?
 
Lainattu redditistä:

"PSA - To anyone submitting an order directly at Oculus' own website.

There is a significant demand during this Summer Sale, which has been confirmed to have caused delays in customer's orders. You will get your order, but you may have to wait an unknown but significant amount of time.

See below for my ticketed response from Oculus CSR.

Please join me in trying our best to be patient!"

Tiistaina tilasin. Ohjaimet tuli jo ja huomenna/tiistaina itse rifti. ke-to akselilla tilanneet saattavat jo joutua odottamaan.
 
Höh. Mäkin tilasin tiistaina (joskus klo 18 jälkeen) ja ovat nyt paketit viettäneet viikonlopun tanskassa. Mutta tulossa siis.
 
Tiistaina tilasin. Ohjaimet tuli jo ja huomenna/tiistaina itse rifti. ke-to akselilla tilanneet saattavat jo joutua odottamaan.

Torstaina puolen päivän tienoilla tilasin, ohjaimet ovat Hollannissa tulossa ja ennuste keskiviikolle, lasien seurantakoodi ei ole vielä(kään) aktivoitunut. Typerää kyllä sinänsä jos tulevat eri aikaan varsinkin kun UPS:n kanssa saa välillä taistella toimituksen kanssa.
 
Nyt kun on kuukauden budjetti sujahtanut virtuaalitodellisuuteen niin olisi yksi kysymys. Miten saisin toimimaan Subnautican tuolla Riftillä? Peli siis ei ole steamissa, vaan ladattuna. En jaksaisi ostaa uudestaan tuota peliä.
 
..varsinkin kun UPS:n kanssa saa välillä taistella toimituksen kanssa.

Sori pieni off-topicci, mutta oliko UPS:lla niin, että niiden pitää ensin yhden kerran tehdä turha reissu ennenkuin voin ilmoittaa ovikoodin niille? Sitä kun niillä ei ole ja säätöhommiksi menee. Lisäksi voisin yrittää sopia että tulisivat klo 16 jälkeen. Toki soittelen sinne huomenna jos siitä jotain hyötyä olisi. Huomenna kun on laskettu aika.
 
Nyt kun on kuukauden budjetti sujahtanut virtuaalitodellisuuteen niin olisi yksi kysymys. Miten saisin toimimaan Subnautican tuolla Riftillä? Peli siis ei ole steamissa, vaan ladattuna. En jaksaisi ostaa uudestaan tuota peliä.

Mistä siis se on hommattu? Käsittääkseni vaatii Oculus store version tai steamin jotta tuo toimisi, mutta onko tuon muka saanut jostain muualta?
 
Viimeksi muokattu:
Sori pieni off-topicci, mutta oliko UPS:lla niin, että niiden pitää ensin yhden kerran tehdä turha reissu ennenkuin voin ilmoittaa ovikoodin niille? Sitä kun niillä ei ole ja säätöhommiksi menee. Lisäksi voisin yrittää sopia että tulisivat klo 16 jälkeen. Toki soittelen sinne huomenna jos siitä jotain hyötyä olisi. Huomenna kun on laskettu aika.

Riippuu (nykyään) paljon paikkakunnasta (monilla paikkakunnilla jakelun suorittaa joku muu paikallinen firma) ja jakeluhenkilöstä (onko puhelin käytössä jne.). Esim. viimeksi soitti suoraan ~15 aikoihin ja kyseli minne tuodaan ja toi työpaikalle kun en olisi kerennyt kotiin vastaanottamaan pakettia, joskus on tullut aamusta tekstiviesti josta voi valita mihin aikaan tuodaan ja viestissä lukee, että kuski soittaa jos ovi ottaa vastaan. Sitten on taas tapauksia kun mikään ei onnistu ja mistään ei ilmoitella. Muutama vuosi sitten oli vielä ihan toivotonta mutta nykyään ainakin Jyväskylän seudulla tuntuu toimivan yleensä hyvin. Ensi viikolla 3 UPS:n pakettia tulossa eli saa nyt nähdä jatkuuko onnistuneet toimitukset.
 
@Noddy On kyllä ihan näppärä vaikka noi audiolähteen vaihtamiset ei itsellä toimi tolla ollenkaan vaan pitää laittaa manuaalisesti. Supersampling on myös tällä GTX 1060:lla vähän turhan kova asetus monissa peleissa mutta rahallahan siitäkin selviäis.
 
No niinhän siinä sitten kävi. UPS:n kuski soittaa puoli 11 että olis tulossa. No olin töissä. Ehdotti että tulisin hakemaan sen niiden toimipisteestä. No fillarilla ei pysty. Sanoin että yrittäkää huomenna päästä klo 16 jälkeen koska muuten ei onnistu :shifty:

No ettei ihan offtopikoimiseksi mene, niin onko tuo Virtual Desktop mistään kotoisin? Käyttääkö sitä varsinaisesti kukaan? Ainakin videoiden perusteella sillä joku pelasikin jotain ei-VR peliä kun suurensi ruudun tarpeeksi lähelle naamaa.
 
No niinhän siinä sitten kävi. UPS:n kuski soittaa puoli 11 että olis tulossa. No olin töissä. Ehdotti että tulisin hakemaan sen niiden toimipisteestä. No fillarilla ei pysty. Sanoin että yrittäkää huomenna päästä klo 16 jälkeen koska muuten ei onnistu :shifty:

No ettei ihan offtopikoimiseksi mene, niin onko tuo Virtual Desktop mistään kotoisin? Käyttääkö sitä varsinaisesti kukaan? Ainakin videoiden perusteella sillä joku pelasikin jotain ei-VR peliä kun suurensi ruudun tarpeeksi lähelle naamaa.

Hetken sillä leikkii. Toimii myös VR-videoiden katseluun, mutta siihen on tietysti muitakin vaihtoehtoja. 2D-peleissä VD pudottaa ruudunpäivitystä aika rankasti, eikä VR-laseilla pelaaminen tuo oikein lisäarvoa, ennemminkin päinvastoin. Sama pätee työpöytäsovelluksiinkin: hauska kokeilla mutta ei tosikäyttöön ainakaan tässä sukupolvessa.
 
Mää oon käyttänyt tota bigscreenia lähinnä juutuubi videoiden katseluun ja kyllä mää sen kautta kokeilin spintiresiäkin mutta aika perseestä on pelata kyllä sillä tavalla. Jonkun leffan ajattelin jossain vaiheessa katsoa kun tuli ostettua tuo Cmoar VR Cinema. Siellä pääsee katsomaan oikeasti isolta screeniltä leffaa..
 
En tiedä mikä tässä mättää. Kaikki pelit jotka on rift homen kautta toimii hyvin, mutta pelit jotka käynnistän Steamin kautta eivät pyöri 90fps mitenkään. Kyllä kellotettu 1080 GTX pitäisi pyörittää. Kokeilin tiputtaa jopa tuon supersamplingin pois mutta ei auta. Ainakin Subnautica ja Dirt Rally pyörii 45 fps vaikka laittaisi pelistäkin asetukset melkeinpä nollaan. Distancen sain pyörimään pääosin 90fps.

Voiko tuo, että sama ruutu näkyy myös tietokoneella vaikuttaa? Huomasin että osassa peleistä se heitti ruudulle 1440P resolla kuvaa joten tiputin reson matalimpaan niin tuntui hieman auttavan. Eihän rifti edes käytä 1440p resoa joten kone joutui laskemaan ilmeisesti tuon kuvan uudestaan erilliselle näytölleni ja söi tehoa?! Saako tuon koko kuvan jotenkin hemmettiin koneelta? Muita vinkkejä miten saisi pelit pyörimään? Edit: supersampling on tosiaan 0

Edit: kävin etsimässä myös steamin supersampling asetukset eikä ollut sielläkään päällä vaan on oletusasetukset.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä mikä tässä mättää. Kaikki pelit jotka on rift homen kautta toimii hyvin, mutta pelit jotka käynnistän Steamin kautta eivät pyöri 90fps mitenkään. Kyllä kellotettu 1080 GTX pitäisi pyörittää. Kokeilin tiputtaa jopa tuon supersamplingin pois mutta ei auta. Ainakin Subnautica ja Dirt Rally pyörii 45 fps vaikka laittaisi pelistäkin asetukset melkeinpä nollaan. Distancen sain pyörimään pääosin 90fps.

Voiko tuo, että sama ruutu näkyy myös tietokoneella vaikuttaa? Huomasin että osassa peleistä se heitti ruudulle 1440P resolla kuvaa joten tiputin reson matalimpaan niin tuntui hieman auttavan. Eihän rifti edes käytä 1440p resoa joten kone joutui laskemaan ilmeisesti tuon kuvan uudestaan erilliselle näytölleni ja söi tehoa?! Saako tuon koko kuvan jotenkin hemmettiin koneelta? Muita vinkkejä miten saisi pelit pyörimään? Edit: supersampling on tosiaan 0

Edit: kävin etsimässä myös steamin supersampling asetukset eikä ollut sielläkään päällä vaan on oletusasetukset.

Siis mitä pelejä kokeilit Riftin kautta? Subnautica ja Dirt Rally ovat huomattavasti raskaampia kuin perus VR-pelit joita Riftin puolella on. Kuulostaa vähän siltä että konetehot eivät jostain syystä riitä ja SteamVR:n Interleaved reprojection iskee päälle joka käytännössä puolittaa FPS:n ja esittää joka framen kahdesti jonka tavoitteena on saavuttaa riittävä ruudunpäivitys konetehojen puutteista huolimatta. Sen saa Steamin asetuksista päälle/pois. SteamVR:n mirrorin ei pitäisi vaikuttaa suorituskykyyn juuri mitenkään kun sitä ei renderöidä erikseen.

Mirrorin saa ilmeisesti pois painamalla Win + R ja "The mirror view of steamvr can be enabled/disabled with vrmonitor://compositor/showmirror and vrmonitor://compositor/hidemirror" ellei pelinkehittäjä ole sitä jotenkin pakottanut.
 
Viimeksi muokattu:
Eikö steamvr kautta pöyrivissä peleissä kuitenki hyödynnetä tuota asynchronous spacewarp -ominaisuutta?
 
Siis mitä pelejä kokeilit Riftin kautta? Subnautica ja Dirt Rally ovat huomattavasti raskaampia kuin perus VR-pelit joita Riftin puolella on. Kuulostaa vähän siltä että konetehot eivät jostain syystä riitä ja SteamVR:n Interleaved reprojection iskee päälle joka käytännössä puolittaa FPS:n ja esittää joka framen kahdesti jonka tavoitteena on saavuttaa riittävä ruudunpäivitys konetehojen puutteista huolimatta. Sen saa Steamin asetuksista päälle/pois. SteamVR:n mirrorin ei pitäisi vaikuttaa suorituskykyyn juuri mitenkään kun sitä ei renderöidä erikseen.

Mirrorin saa ilmeisesti pois painamalla Win + R ja "The mirror view of steamvr can be enabled/disabled with vrmonitor://compositor/showmirror and vrmonitor://compositor/hidemirror" ellei pelinkehittäjä ole sitä jotenkin pakottanut.

Niin mutta dirt rally toimi vielä kun viimeksi vuosi sitten sitä pelasin 1440P resolla kaikki tapissa vallan loistavasti. Toki se on 60fps, mutta nyt tiputin grafiikatkin alas eikä silti toimi hyvin. Subnautican tuo ehkä voisi selittääkkin, mutta kun eihän tuon linssin resoluutio ole kovin kummonen niin pitäisihän tän näyttiksen siihen pystyä kevyesti? Ei kait se molemmille linsseille kokonaan joudu laskemaan kuvaa uudelleen kuitenkaan? Ei dirt rally tietääkseni kovin raskas ole.

Ja riftin puolella olen kokeillut kaikkia ilmasia mitä olen löytänyt, mutta olet varmaan oikeassa eli ne eivät niin raskaita ole.
 
Niin mutta dirt rally toimi vielä kun viimeksi vuosi sitten sitä pelasin 1440P resolla kaikki tapissa vallan loistavasti. Toki se on 60fps, mutta nyt tiputin grafiikatkin alas eikä silti toimi hyvin. Subnautican tuo ehkä voisi selittääkkin, mutta kun eihän tuon linssin resoluutio ole kovin kummonen niin pitäisihän tän näyttiksen siihen pystyä kevyesti? Ei kait se molemmille linsseille kokonaan joudu laskemaan kuvaa uudelleen kuitenkaan? Ei dirt rally tietääkseni kovin raskas ole.

Ja riftin puolella olen kokeillut kaikkia ilmasia mitä olen löytänyt, mutta olet varmaan oikeassa eli ne eivät niin raskaita ole.

Ettei vaan prosessori hidastaisi? 2600K on nimittäin jo aika vanha. Testaan tänään itse Dirt Rallya kaikki nupit kaakossa ja katson mitä fps näyttää - pelatessa kuva ainakin on silmämääräisesti sulavaa kuin mikä.
 
Nyt tuli oma Rifti ja alkuasennuksen tehneenä täytyy todeta ensimmäinen pettymys eli omat lasit ovat niin leveät ettei mitään jakoa tuohon ahtaaseen sumppuun tunkea mukaan.
Alkutekstit ovat todella suttuisia kun ei näe kunnolla, arvot kuitenkin vain -2.25 molemmissa silmissä. Laitoin tilaukseen linssit täältä: https://vr-lens.eu/

Kokeillaan nyt kuitenkin odotellessa jotain joka ei vaadi niin tarkkaa näköä.

Edit: Nyt testattuna Lucky's Talea ja voi juma että voi olla siistiä. Ja tästä vielä kaikki sanoneet ettei ole kummoinen. Eli paljon siistiimpäää siis vielä luvassa! Ja tämä maistuu siis näinkin vaikka en näe tarkasti mitään.
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä on rifti kanssa kuljetuksessa tännepäin ja kun ei Dk2 tyylisiä b-linssejä ole saatavilla, niin tutkin hieman tuota silmälasiasiaa ja tuli vastaan tämmöinen:
Oculus Rift CV1 Prescription Lens Adapter with Removable Lenses by ftwelve

Tilasin nuo 43mm silmälasit Zenni opticalista (ja samalla parit muutkin lasit, kun noita on murossa ja redditissä kehuttu ja hinta oli naurettavan halpa)
15€ maksoi nuo pyöreät linssit heijastamattomalla pinnoitteella. Tietty 10€ postit tulee jos tilaa pelkästään nuo pyöreät lasit.

Saan kaverilta 3D-printattuna nuo kehykset, eli kokonaiskustannus jää alle kolmasosaan VR-lens EU:n vaihtoehdosta.
Bonuksena irroitettavat linssit eikä tarvitse pitää sankoja riftin alla, ja linssien luulisi suojaavan riftin linssejä naarmuilta.
 
Itsellä on rifti kanssa kuljetuksessa tännepäin ja kun ei Dk2 tyylisiä b-linssejä ole saatavilla, niin tutkin hieman tuota silmälasiasiaa ja tuli vastaan tämmöinen:
Oculus Rift CV1 Prescription Lens Adapter with Removable Lenses by ftwelve

Tilasin nuo 43mm silmälasit Zenni opticalista (ja samalla parit muutkin lasit, kun noita on murossa ja redditissä kehuttu ja hinta oli naurettavan halpa)
15€ maksoi nuo pyöreät linssit heijastamattomalla pinnoitteella. Tietty 10€ postit tulee jos tilaa pelkästään nuo pyöreät lasit.

Saan kaverilta 3D-printattuna nuo kehykset, eli kokonaiskustannus jää alle kolmasosaan VR-lens EU:n vaihtoehdosta.
Bonuksena irroitettavat linssit eikä tarvitse pitää sankoja riftin alla, ja linssien luulisi suojaavan riftin linssejä naarmuilta.
Kiitti vinkistä, itsellä ei ollut ohennuksen takia ihan noin halpa mutta 45€ posteineen on edelleen ihan ok hinta. VR-Lens:n ja VR-Lens-lab:n linssien kiinnikkeet näytti todella huonoilta ja nuo tulostettavat mallit näyttää olevan ihan ok. Jos ei ole niin sitten teen itse paremmat.
 
Ettei vaan prosessori hidastaisi? 2600K on nimittäin jo aika vanha. Testaan tänään itse Dirt Rallya kaikki nupit kaakossa ja katson mitä fps näyttää - pelatessa kuva ainakin on silmämääräisesti sulavaa kuin mikä.

1440P resolla vedin testin niin 174fps ja 150fps minimum kun rift siis ei käytössä. Voi olla että oli eilen jotain häikkää ja nyt toimisi paremmin riftilläkin. Testailen myöhemmin illalla/huomenna.

Edit: No nyt se dirt toimiikin ja oli 1.3 super sampling. Vaikuttaisi että ground cover jostain syystä tiputtaa framet mulla täysin. No sillä ei onneksi tee mitään. Nyt on 90fps kokoajan. Seuraavaksi 1.5 ss

Edit2: 1.5 on rajoilla, mutta pyörii 95% yli 90fps joten välttää minulle.
 
Viimeksi muokattu:
Niin mutta dirt rally toimi vielä kun viimeksi vuosi sitten sitä pelasin 1440P resolla kaikki tapissa vallan loistavasti. Toki se on 60fps, mutta nyt tiputin grafiikatkin alas eikä silti toimi hyvin. Subnautican tuo ehkä voisi selittääkkin, mutta kun eihän tuon linssin resoluutio ole kovin kummonen niin pitäisihän tän näyttiksen siihen pystyä kevyesti? Ei kait se molemmille linsseille kokonaan joudu laskemaan kuvaa uudelleen kuitenkaan? Ei dirt rally tietääkseni kovin raskas ole.

Ja riftin puolella olen kokeillut kaikkia ilmasia mitä olen löytänyt, mutta olet varmaan oikeassa eli ne eivät niin raskaita ole.

Mutuilisin että kyllä sen tolla koneella pitäisi riittävän hyvin pyöriä. Siitä huolimatta Riftissä on kuitenkin kaksi 1080x1200 paneelia ja tavoitteena on 90fps. Se häviää numeerisesti 1440p:lle pikselien määrässä noin miljoonalla mutta on se haastava fps-velvoitteen takia. Jos 90fps:ää ei saavuteta niin toi Interleaved Reprojection voi iskeä päälle, joka puolittaa framet siihen 45fps ja esittää ne kahteen kertaan sulavuuden takaamiseksi. Kokeile pistää reprojection pois päältä ja katso mitä fps:t näyttää niin selviää edes se johtuuko alhainen fps siitä. Sen jälkeen voi sitten ihmetellä pitäisikö pelin pyöriä paremmin. Itse en ole ehtinyt Dirt Rallyä yhtään testailemaan. Toteuvia frameja voi myös tutkailla SteamVR:n Frame Timing ominaisuudella, jonka pitäisi näyttää myös reprojection punaisella viivalla: SteamVR/Frame Timing - Valve Developer Community
 
Tänään sain itsekin oman laitteeni. En nyt vielä sen isompia pelejä testannut muuta kuin mitä tuolta Oculuksen kaupasta ilmaisia jotain videoita sekä sitä robotti peliä. Mutta ensikosketuksen perusteella täytyy sanoa, että olipahan varsin hämmentävää hommaa, positiivisessa mielessä. Tuo robo peli varsinki oli erittäin maittavaa menoa ja siinä alussa jopa säpsähti kun ne hyökkäsi kimppuun :wtf:. Lisää tarvisi tilaa raivata, koska kyllähän tässäkin jo vähän tavaraa putoili pöydiltä kun asetta latailin.
Joku päivä vielä kun jaksaa/kerkeää virittämään ratin ja hyppäämään auton puikkoihin. En malta odottaa :p
 
Tänään sain itsekin oman laitteeni. En nyt vielä sen isompia pelejä testannut muuta kuin mitä tuolta Oculuksen kaupasta ilmaisia jotain videoita sekä sitä robotti peliä. Mutta ensikosketuksen perusteella täytyy sanoa, että olipahan varsin hämmentävää hommaa, positiivisessa mielessä. Tuo robo peli varsinki oli erittäin maittavaa menoa ja siinä alussa jopa säpsähti kun ne hyökkäsi kimppuun :wtf:. Lisää tarvisi tilaa raivata, koska kyllähän tässäkin jo vähän tavaraa putoili pöydiltä kun asetta latailin.
Joku päivä vielä kun jaksaa/kerkeää virittämään ratin ja hyppäämään auton puikkoihin. En malta odottaa :p

Dirt Ralli sitten aiheutti itselleni ekat huimaukset. Kannattaa aloittaa varovasti ja palata myöhemmin peliin jos huimaa kovasti kuten minulle. Ne nyppylät pistää mun aivot rullalle vrllä. Epäilen tosin että 45fps aiheutti osan huimauksesta, mutta en ole varma.

Nyt toimii 90fps ja ei niin pahasti huimannut enää tosin ajoin 60-luvun autoilla varolta :D
 
Viimeksi muokattu:
Ralli sitten aiheutti itselleni ekat huimaukset. Kannattaa aloittaa varovasti ja palata myöhemmin peliin jos huimaa kovasti kuten minulle. Ne nyppylät pistää mun aivot rullalle vrllä.

Juu, myös tuon takia otin vähän kevyemmät ensiaskeleet. Etsin toki jotain hienoa vuoristorata tsydeemiä, mutta löytyi vaan joku video joka nyki jonka johdosta sitä ei juurikaan jaksanut katsella. Tämä ei vielä aiheuttanut mitään tuntemuksia. Mutta jollaihan se pitäisi testata kestääkö maha/pää. Ehkä sitä Dirttiä vois kokeilla ihan vaan ohjaimella vähän.
 
Itsellä on tämä oikee kunnon setuppi nii kyllä siinä moni on sanonut että tuntuu niiku oikeasti olis ralliautoa ajamassa. Itse ajoin ekan kerran dirt rallya niin ku tuli joku isompi hyppy nii otti mahan pohjasta hieman joka tuntui typerältä (enkä edes valehtele! :D). Jos joku haluaa "haastetta" niin radaksi Kailajärvi, Jämsä, autona 2000's osiosta Subaru Impreza 2001 ja aikana 3:24:241 joka tuli muutaman lonkeron jälkeen ja sitä ennen sain ajan 3:24:491 joka tuli taasen selvinpäin :wtf:.

Heitin haasteen Dirt Rallyn ja lasit omaaville koska onhan se vähän tylsää ajaa "itseä vastaan" niin on joku jota tavoitella ja vaikka mennä reilusti ohikin :cool:.

PS:Auton setuppiin ei ole koskettu millään lailla :tup:.
 
Itteä harmittaa kovasti että dirt rally aiheuttaa todella nopeesti huonon olon itselle, ehkä yhden pätkän pystyy ajaa ja se on sit parin päivän vr pelailut siinä. Mutta sitten ratasimuissa ei juurikaan oo ongelmaa, tosin siinä vaiheessa kun auto lähtee käsistä ja muutut matkustajaksi tulee hieman outo olo.

En oo oikein mistään onnistunut lukemaan että tottuuko tuohon ollenkaan vai onko vaan jätettävä vr simuilu vähemmälle jos kärsii pahoinvoinnista sen kanssa?
 
Ok, kiitos tiedosta. Eipä tuolle remotelle ja ohjaimelle varsinaista tarvetta ole. Pitää kuitenkin vielä miettiä tilausta kun aikaa on vielä reilusti. Autosimuja kun ei tule pahemmin pelailtua. Tosin sitten olisi aika hyvä syy alkaa pelaamaan niitä enemmän :D
 
Itteä harmittaa kovasti että dirt rally aiheuttaa todella nopeesti huonon olon itselle, ehkä yhden pätkän pystyy ajaa ja se on sit parin päivän vr pelailut siinä. Mutta sitten ratasimuissa ei juurikaan oo ongelmaa, tosin siinä vaiheessa kun auto lähtee käsistä ja muutut matkustajaksi tulee hieman outo olo.

En oo oikein mistään onnistunut lukemaan että tottuuko tuohon ollenkaan vai onko vaan jätettävä vr simuilu vähemmälle jos kärsii pahoinvoinnista sen kanssa?

Riippuu mikä aiheuttaa sen pahoinvoinnin esim. onko fps oikeasti liian matala tai pomppii niiden hätävarajuttujen varassa. Jos on ihan perus vr-pahoinvointia, niin siihen voi enemmistö totutella ajan myötä ja lopuksi tulla immuuniksi. Se miten paljon se vie aikaa on henkilökohtaista ja millä se totuttelu kannattaa tehdä vaihtelee.
 
Olihan tuo pakko laittaa tilaukseen, vaikka kokemusta VR:stä ei ole tippaakaan ja hieman ensi alkuun epäilytti. Hinta kuitenkin nyt siedettävällä tasolla ja pääseehän tuosta eroon ilman isoa tappiota, jos ei nappaakaan.

Onko muiden viikonloppuna (pe-su) tilanneiden tilauksista kuulunut mitään? Joutuukohan tässä vielä odottelemaan viikkoja...
 
Tais olla kuus viikkoa? Sitä et tiedä onko nyt lähetettävistä paketeista tosiaan jätetty xbone ohjain ja kaukosäädin pois.
E: hidas

Joo eli 4 viikkoa jälellä?

Minulle tuli xbone ja kaukosäädin. Eikö ne kuulu automaattisesti tuohon riftiin aina? En ole kuullut että niillä olisi settiä jossa tulisi ilman noita.
 
Millä salasanalla pitäisi päästä sisälle kun tein tunnuksen tuonne kirjautumalla facebook tunnareilla alunperin? Nyt ei hyväksy enää facebookin mailia ja passua.

Edit: No vaihdoin passun mailin kautta niin lopulta hyväksyi. Näköjään saa onneksi facebook nimenkin vaihdettua oculus desktopin kautta vaihdettua että ei onlinessa näy oikea nimeni.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli tilattua tuohon näköongelmaan pari tämmöstä 1PC 1.56 Optical Myopia Eyeglasses Lens Resin Aspheric Glasses Lenses NEW | eBay
Itsellä ei ole kuin -0.75 mutta huomasin kyllä että laseilla tekstit näkyy paremmin. Niitä on vaan pirun epämukava pitää tuolla ja ne "viralliset" vrlenslabin mallit oli vähän suolasen hintaset kun nään ihan ok ilmankin. Katotaan miten käy noiden kanssa. Halkaisijaa on 72mm eli saattaa joutua vähän viilaamaan
 
Viimeksi muokattu:
UPS:n mies toi Riftin, ja laitoin sen eilen illalla käyttökuntoon. Odotukset olivat hyvin varovaisia, mutta siitäkin huolimatta olen vähän pettynyt. Riftin todellinen FOV vaikuttaisi karkeasti arvioituna olevan vain 70 asteen luokkaa, mikä tuntuu liian pieneltä (varsinkin verrattuna 110 asteen marketing-bullshit-FOViin). Koko ajan on vähän sellainen fiilis, kuin katselisi virtuaalimaailmaa pienen tirkistysluukun tai kiikareiden läpi, eikä kunnon immersiota oikein synny. Godrayt eivät kuitenkaan häiritse minua, ja kuvan tarkkuus on ihan hyväksyttävällä tasolla. Minkäänlaista pahoinvointiakaan ei tullut useamman tunnin testailusta huolimatta.

En ehtinyt vielä testata kovin montaa peliä, mutta testaamistani mieleen jäi erityisesti Assetto Corsa: nopeuden ja yleisen immersion tunne olivat jopa heikompia, kuin 34 tuuman ultrawide-näytöllä. Maiseman ja auton ohjaamon mittasuhteet tuntuivat jotenkin oudoilta ja epätodellisilta, ja syvyysvaikutelma oli heikko. Chase-kamera antoi huomattavasti uskottavamman tilan ja liikkeen tunnun, joten toivoa paremmasta on, mutta haluaisin kyllä ehdottomasti käyttää ohjaamokameraa.

Huomasin tuon mittasuhdeongelman jo ensimmäisten minuuttien aikana, kun Oculus Home käynnistyi: suoraan takanani sijaitsevat baarituolit näyttivät jättiläisille suunnitelluilta. Vähän pelistä riippumatta kaikki kauempana maisemassa oleva vaikuttaa liian isolta tai "zoomatulta".

Testailen lisää tänä iltana. Hirvittää jo etukäteen, että VR-pelien messias Elite: Dangerouskin pettää. Katsotaan nyt kuitenkin rauhassa. Saattaahan olla, että aivot jossakin vaiheessa tottuvat VR:ään, ja touhu alkaa tuntua paremmalta.
 
Voin urhautua ostamaan käytetyn Riftin sopuvihtaan, jos kokemus ei vastannutkaan odotuksia
 
UPS:n mies toi Riftin, ja laitoin sen eilen illalla käyttökuntoon. Odotukset olivat hyvin varovaisia, mutta siitäkin huolimatta olen vähän pettynyt. Riftin todellinen FOV vaikuttaisi karkeasti arvioituna olevan vain 70 asteen luokkaa, mikä tuntuu liian pieneltä (varsinkin verrattuna 110 asteen marketing-bullshit-FOViin). Koko ajan on vähän sellainen fiilis, kuin katselisi virtuaalimaailmaa pienen tirkistysluukun tai kiikareiden läpi, eikä kunnon immersiota oikein synny. Godrayt eivät kuitenkaan häiritse minua, ja kuvan tarkkuus on ihan hyväksyttävällä tasolla. Minkäänlaista pahoinvointiakaan ei tullut useamman tunnin testailusta huolimatta.

En ehtinyt vielä testata kovin montaa peliä, mutta testaamistani mieleen jäi erityisesti Assetto Corsa: nopeuden ja yleisen immersion tunne olivat jopa heikompia, kuin 34 tuuman ultrawide-näytöllä. Maiseman ja auton ohjaamon mittasuhteet tuntuivat jotenkin oudoilta ja epätodellisilta, ja syvyysvaikutelma oli heikko. Chase-kamera antoi huomattavasti uskottavamman tilan ja liikkeen tunnun, joten toivoa paremmasta on, mutta haluaisin kyllä ehdottomasti käyttää ohjaamokameraa.

Huomasin tuon mittasuhdeongelman jo ensimmäisten minuuttien aikana, kun Oculus Home käynnistyi: suoraan takanani sijaitsevat baarituolit näyttivät jättiläisille suunnitelluilta. Vähän pelistä riippumatta kaikki kauempana maisemassa oleva vaikuttaa liian isolta tai "zoomatulta".

Testailen lisää tänä iltana. Hirvittää jo etukäteen, että VR-pelien messias Elite: Dangerouskin pettää. Katsotaan nyt kuitenkin rauhassa. Saattaahan olla, että aivot jossakin vaiheessa tottuvat VR:ään, ja touhu alkaa tuntua paremmalta.

Sääditkö IPD kuntoon ja onko laitettua muuten päähän oikein? tuollaista mittasuhdeongelmaa ja muuta ei pitäisi olla niin laajasti, kuin kuvailit.
 
Hyvin pienestä fovista tulee mieleen minimiin vedetty ipd-säätö. Muuten kuulostaa aika erikoiselta. Niin kuin Radium sanoi, kannattaa tarkistaa potan säädöt. Lasit tulee helposti jätettyä liian ylös. Silmikko-osan kulmaa voi myös säätää.
 
UPS:n mies toi Riftin, ja laitoin sen eilen illalla käyttökuntoon. Odotukset olivat hyvin varovaisia, mutta siitäkin huolimatta olen vähän pettynyt. Riftin todellinen FOV vaikuttaisi karkeasti arvioituna olevan vain 70 asteen luokkaa, mikä tuntuu liian pieneltä (varsinkin verrattuna 110 asteen marketing-bullshit-FOViin). Koko ajan on vähän sellainen fiilis, kuin katselisi virtuaalimaailmaa pienen tirkistysluukun tai kiikareiden läpi, eikä kunnon immersiota oikein synny. Godrayt eivät kuitenkaan häiritse minua, ja kuvan tarkkuus on ihan hyväksyttävällä tasolla. Minkäänlaista pahoinvointiakaan ei tullut useamman tunnin testailusta huolimatta.

En ehtinyt vielä testata kovin montaa peliä, mutta testaamistani mieleen jäi erityisesti Assetto Corsa: nopeuden ja yleisen immersion tunne olivat jopa heikompia, kuin 34 tuuman ultrawide-näytöllä. Maiseman ja auton ohjaamon mittasuhteet tuntuivat jotenkin oudoilta ja epätodellisilta, ja syvyysvaikutelma oli heikko. Chase-kamera antoi huomattavasti uskottavamman tilan ja liikkeen tunnun, joten toivoa paremmasta on, mutta haluaisin kyllä ehdottomasti käyttää ohjaamokameraa.

Huomasin tuon mittasuhdeongelman jo ensimmäisten minuuttien aikana, kun Oculus Home käynnistyi: suoraan takanani sijaitsevat baarituolit näyttivät jättiläisille suunnitelluilta. Vähän pelistä riippumatta kaikki kauempana maisemassa oleva vaikuttaa liian isolta tai "zoomatulta".

Testailen lisää tänä iltana. Hirvittää jo etukäteen, että VR-pelien messias Elite: Dangerouskin pettää. Katsotaan nyt kuitenkin rauhassa. Saattaahan olla, että aivot jossakin vaiheessa tottuvat VR:ään, ja touhu alkaa tuntua paremmalta.

Veikkaan, että olet tottunut liian isoon (=väärään) FOViin näytöllä pelattaessa. Vauhti tuntuu silloin paljon suuremmalta, mutta mittasuhteet ovat pielessä. 1:1 FOViin siirryttäessä vauhti tuntuu hiljaisemmalta, mutta etäisyyksien arviointi jne. helpottuu ja kierrosajat paranee.

Ellei sitten ole jotain muuta pahasti pielessä, jos mittakaava muissakin peleissä on väärin. Ei kyllä tule mieleen mitään, mikä sen voisi aiheuttaa, muuta kuin yllä mainittu IPD-säätö. En vain ole mielestäni nähnyt sitä säädettäessä kovin suurta eroa mittasuhteissa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 590
Viestejä
4 492 849
Jäsenet
74 262
Uusin jäsen
ambigrammi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom