PureVPN-asiakkuus meni tänään vanhaksi, joten uudelle VPN:lle olisi tarvetta.
Olen ollut jokseenkin tyytyväinen PureVPN:ään. Palvelimia on paljon ja vaikka kaikki eivät sijaitsekaan fyysisesti väitetyssä maassa (monen VPN:än ongelma - traceroute voi viedä ihan minne satttuu, koska sijaintimaa ilmoitetaan GeoIP-tietokannoissa), niin silti löytyy aina joku palvelin, jolla näkee esim. jääkiekon MM-kisat. Jonkun mielestä palvelinmaiden suuri määrä voi olla turhaa hifistelyä, mutta ei niistä haittaakaan ole. Mongolian palvelimen takaa moni urheilustriimi aukeaa nöyrästi.
Windows-clientti on ollut ihan näppärä, eikä se vuoda minun käytössäni mitään tietoja. Miinusta annan OpenVPN- ja IKEv2-protokollien epäluotettavuudesta, nehän ovat kaikista turvallisimmat ja PPTP:n jälkeen nopeimmat yhteysmenetelmät. Joskus yhteys ei meinaa millään muodostua, mutta toisaalta yhteys ei VPN:n takia ole katkeillut. Lisäksi Linux-puolella OpenVPN vuotaa DNS:n.
Nopeudet ovat olleet kohtuulliset, vaikka aina on tietysti varaa parantaa. Nopeimmaksi palvelimeksi olen havainnut Norjan; 100 megan yhteydellä bitit sujahtelevat enimmillään noin 50-60 megaa sekunnissa. Jostain syystä Ruotsin ja Viron palvelimien nopeus on taas tosi surkea.
PureVPN:n hinta-laatu-suhde on mielestäni erinomainen, enkä ole ainakaan kovin paljon kalliimpaan vaihtamassa. Onko siis olemassa saman hintaluokan VPN:ää, joka olisi Purea parempi? Vuolaasti kehuttu PIA voisi olla hyvä vaihtoehto, mutta joko se on saanut IP-sekoilunsa hoidettua? Freedome ei tule kysymykseen, koska virallinen tuki OpenVPN:lle (Linuxille) ja mielellään myös IKEv2:lle pitää löytyä. Muista halvoista ja nopeista VPN:istä kuulisin mielelläni lisää. Aiemmilla sivuilla joku tuntui kehuvan VPN.ac:tä.