Voiko julkinen liikenne ja vuokra-autot toimia vaihtoehtona auton omistamiselle?

JHMK

-
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
712
Autoilu on sikakallista:
- hankintahinta, vähintään keskimäärin 5000€. Laskennallisesti ajatellaan että tuolla 5k autolla ajaisi 5 vuotta, jolloin kustannus olisi 1000€/vuosi
- ajoneuvovero, bensa ~250€/vuosi tai diesel ~600€/vuosi
- liikennevakuutus, 250€/vuosi
- kevytkasko, ~100€/vuosi
- talvirenkaat, asennettuna 400€, jaettuna 4 vuodeksi = 100€/vuosi
- kesärenkaat, asennettuna 350€, jaettuna 4 vuodeksi = 87.5€/vuosi
- renkaiden vaihto 2 krt/vuosi, 30€/kerta = 60€ vuosi
- katsastus ~60€/vuosi
- tavallinen vuosihuolto ilman yllätyksiä ~250€/vuosi

= Auton pitäminen pihassa, ilman että ajaa kilometriäkään maksaa 2157,5 €/ vuosi.

Ja tähän tulee vielä bensat päälle!

Keskimääräinen autoilija ajaa vuodessa 18 980 km (lähde: Suomalainen autoilija ajaa keskimäärin 52 km vuorokaudessa – Näin paljon aikaa suomalaiset käyttävät liikenteessä - Tekniikanmaailma.fi)

Halvin 95E10 maksaa 14.5.2018 polttoaine.net mukaan 1.424
Keskimääräinen 10v vanha bensa-auto kuluttanee 7l/100km

Polttoainetta kuluu siis vuodessa 1328 litraa, ja tämä maksaa 1891,93 €

Yhteensä autoilu maksaa siis keskimäärin vuodessa 2157,5€ + 1891,93€ = 4049,43

Samaan aikaan esim Oulussa bussin kuukausilippu koko kaupungin alueelle maksaa 52,50 €.
52,50 € x 12 = 630€.

Auton omistamiseen verrattuna säästöä tulee siis 3419€ vuodessa!!!!
10 vuodessa tuo summa on jo 34 tuhatta euroa...

Miksi sitten tein tämän ketjun, joku kysyy. "Älä omista autoa jos et halua". Paljon on kuitenkin ihmisiä jotka omistaa auton vaikka ei sitä pakollisesti tarvitse. Kuten esim allekirjoittanut täällä. Käyn autolla töissä päivittäin, mutta saman välin pääsisi bussilla 30min vuorovälillä 20 minuutissa. Asun tosi hyvällä sijainnilla, joten iso kauppa, alko, apteekki, hammaslääkäri, terveyskeskus jne on kaikki kävelyetäisyydellä. En siis tarvitse autoa normaalin arjen pyörittämiseen ollenkaan.
Olen kuitenkin omistanut auton aina koska vanhemmat opettivat autoilevan elämäntavan, ja maaseudulla 'kaikilla' oli auto heti kun 18v tuli täyteen. Nyt keväällä autokuumeen vallitessa olen pyöritellyt numeroita ja tullut tulokseen että auton omistaminen ei mitenkään kannata jos sitä ei tarvitse joka ikinen päivä. Tulee halvemmaksi vuokrata auto vaikka joka toinen viikonloppu vuokraamosta kuin omistaa sellainen. Auton saa esim Budgetilta 70€/viikonloppu, ja tähän päälle ei tule kuin bensat. Ei vakuutuksia, ei veroja, ei renkaita, ei remontteja jne. Pelkkää ajoa.

Mitä mieltä olette, onko joku luopunut autosta vapaaehtoisesti vaikka periaatteessa olisi taloudellisesti mahdollista sellainen pitää?

Julkisen liikenteen plussat/miinukset
+ei ylinopeussakkoja
+ei parkkipaikan etsimistä
+ei parkkimaksuja
+ei huolehtimista 'mitenhän se peltilehmä voi'
+kunto kohenee
+saa raitista ilmaa
+voi räplätä puhelinta tms ajamisen sijaan
+säästää rahaa kun ei voi ostaa mielinmäärin mitä vain mistä vain milloin vain
+voi vuokrata vaikka 5-sarjan bemarin kerran vuodessa halutessaan, kun ei ole omaa autoa rasitteena
-spontaanit hupimatkat ei onnistu kaikkina kellonaikoina
-ruuhka-aikaan tungosta
-spontaani popittelu/pilluralli ei onnistu

Autoilun plussat/miinukset
+ei muita ihmisiä
+lähtee pihasta silloin kun haluat
+popittelu/pilluralli
+voit vaikka kesken työmatkan kotiin päättää että lähdempä heittään 70km lenkin
-ei muita ihmisiä
-ylinopeussakot
-parkkipaikan etsiminen
-parkkimaksut
-huolehtiminen 'miten se peltilehmä voi'
-kunto heikkenee kun ajat kaikkialle
-ei saa raitista ilmaa
-pitää keskittyä ajamiseen
-ruuhka-ajamisen stressi
-menee paljon rahaa
-katsastuksessa tuli taas yllättävä 500€ menoerä
-et voi vuokrata haluamaasi autoa kun pihassa on jo se 12v vanha Toyota josta olet maksanut itsesi kipeäksi
-renkaiden vaihtaminen
-miettiminen et lähteeköhän se nyt pakkasessa käyntiin
-lämmitysroikan kytkeminen ja ajastimen ajastaminen
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 823
Kauppareissut, siis ihan ruokaostokset ovat helpompia tehdä kun on auto käytettävissä. Paitsi jos asuu aivan kaupan vieressä.

Tai ostaa pieniä nyyttejä kerrallaan ja käy sitten jokapäivä ostamassa ruokaa. Okei, nykyään varmaan onnistuu kotiinkuljetuksella tms, mutta sekin maksaa.

Lisäks on se, että huonossa kelissä tarpominen masentaa

 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 962
Kyllä joistakin autoilun kustannuksista pystyy yleensä karsimaan. Parin tonnin käyttöauto, johon renkaiden vaihto itse (ei ole iso vaiva) + kaikki huolto ja korjaus mahdollisimman pitkälle itse. En todellakaan vie vuosittain merkkihuoltoon. Jakoremmin kuitenkin vaihdatutin liikkeessä, koska en jaksanut niin paljoa käsiä liata ja saa kuitin tehdystä työstä. Joku nohevampi olis tehnyt senkin itse ja säästänyt ~ 250e.

Eihän se autoilu halpaa ole, mutta eipähän tarvii istua bussissa hielle ja vanhalle viinalle haisevan tyypin vieressä eikä kytätä bussin tuloa pakkasessa.

Ja sittenhän ne kustannukset vasta pomppaa, jos auton tarvii olla mahdollisimman hieno "peniksenjatke".
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 344
Jonkinlainen tottumiskysymys ja ideologiahan tämä on. "50e/kk bussilipusta tuntuu kalliilta, mutta sama raha auton tankkiin reilun viikon välein ei tunnu missään". Auton kuluista pystyy tietysti karsimaan, mutta mielestäni se ei ole kovin järkevää keskustelua jos halutaan pysyä topicin aiheessa. Samalla tavallahan voidaan myös muistuttaa, että autoilu voi olla myös huomattavasti kalliimpaa.

Itse uskon, että rahaa jäisi huomattavasti enemmän säästöön, jos autosta tai sen käytöstä luopuisi. Uskon, että sitä jäisi enemmän kuin auton kuluihin menee. Auton kanssa on niin helppoa lähteä ostamaan jotain turhaa hetken mielijohteesta, että sieltä tulee ihan turhia kuluja.

Välillä tekisi mieli laittaa auto kuukaudeksi-pariksi seisontaan ja pärjätä ilman, "mutta kun se on pihaan ostettu, niin pitäähän sitä käyttää".
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Joukkoliikenne on ihan näppärää silloin, jos työajat ovat säännölliset ja työt ovat pääosin samassa paikassa.
Lisäksi olisi suotavaa, että päivittäistavarakauppa on kävelyetäisyydellä ja useimmiten käytetyt palvelut ( erikoisliikkeet, liikuntapaikat yms. ) ovat näppärästi työmatkan varrella tai saavutettavissa järkevästi.
Autottomana pitää myös unohtaa sellaiset harrastukset, jotka vaativat isojen tavaroiden siirtelyä tai jotka tapahtuvat sellaisessa paikassa, jonne julkinenliikenne ei kulje.

On aika typerää maksaa bussilipusta työmatkaliikenteen takia ja silti pitää ( ja maksaa ) autoa harrastuksissa käymisen vuoksi.

Nykyinen oma elämäntyylini ei onnistuisi millään tavalla ilman autoa, koska jo vaihtuvien työmaiden ja työaikojen takia julkisilla kulkeminen olisi mahdotonta.
Sitten harrastuksissa tulee kuskattua milloin mitäkin pitkin maakuntia ja mitä erilaisimpiin aikoihin, joten sekään ei onnistu ilman autoa.
 
Liittynyt
03.03.2018
Viestejä
46
Hyvä laskenta, mutta silti joillekkin tulee yllätyksenä että autoilu on todella kallista:
Petin itseäni uskottelemalla itselleni, ettei auton ylläpito maksa paljon – Sitten ynnäsin rumat luvut yhteen - Tekniikanmaailma.fi

Asun Helsingissä ja en todellakaan tarvitsisi autoa arjessa. Kauppa on kadun toisella puolen. Bussi menee ikkunan alta ja juna-asema kivenheitonpäässä. Julkisilla pääsen keskustaan alle 15 min. Silti on auto. Kuten hyvin monella muillakin tällä alueella. Taloyhtiön parkkipaikka ja parkkihalli on aivan täynnä, samoin katujen varret. Niin, miksikö. Se helppous, kun voin vain hypätä autoon ja ajaa minne haluan, ilman julkisen liikenteen vaihtojen suunnittelua ja odottelua pysäkillä palellen. Toki se autoilu maksaa, enkä millään parintonnin paskalla aja. Silti tulee vikoja. Tuossa kadunvarressa en paljoa jaksa autoa korjata, joten joka remontti kustantaa vähintään sen 500-1500 EUR. Vakuutukset päälle tonin.

Mutta käyn töissä, palkka on ihan kohtuullinen. Muuta elämää tai kalliita harrastuksia ei ole, niin miksi matkustaisin bussissa mamujen ja muiden spurgujen kanssa? Omassa autossa on oma rauha ja hiljaisuus vaikka kuinka ruuhka matelisi.

En ole omasta autosta luopumassa, mutta jos täytyisi säästää, niin auton vuokraaminen olisi oikeasti varteenotettava vaihtoehto kun lähinnä mökkimatkoihin se on välttämättömyys. Mutta siinä on sitten sekin sählääminen että käyt sen vuora-auton jostain hakemassa, niin siihen menee tuhottomasti aikaa. Siinä vaiheessa kun olet omalla autolla jo mökkitiellä niin nyt olet vasta jonottamassa autovuokraamoon sisälle.

Näkisin hyvin järkevänä mallina, jos tällaisella kaupunkialueella voitaisiin vuokra-autoja ripotella tiheästi josta sellainen on helppo ottaa käyttöön kun tarve vaatisi, vähän kuten nuo kaupunkifillarit. Ei tuo tietenkään toimisi, kun ei ole ketään virkailijaa tarkastamassa autoa käytön jälkeen lommojen varalta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 591
Asuin itsekin Helsingissä pitkään ilman autoa. Sitten kun sellainen tuli puolivahingossa, huomasin sen olevan todella kätevä myös kaupunkikäytössä. Ehdottomasti paras liikkumismuoto oma auto, elämästä tulee kurjaa jos laskee kaiken rahassa.
 
Liittynyt
26.04.2017
Viestejä
975
Jokaisen pitäisi kokeilla ajaa jonkin New Yorkin läpi, niin ei tunnu Helsinki enää yhtään ruuhkaiselta. Siinä menee koko päivä että pääset yhtään mihinkään. Auto nytkähtää alle metrin eteenpäin joka toinen minuutti.

Siinä maassa jokaisella on auto ja se on välttämätöntä. Vastapainona isojen kaupunkien ruuhkat ovat aivan mahdottomia eikä sille mahda yhtään mitään. Jos Helsinki joskus tuollaiseksi muuttuu, niin varmasti luovun omasta autosta. Tai sitten muutan väljempään kaupunkiin. Fakta on että mikään suurkaupunki ei kestä sitä että jokainen kulkee omalla autolla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
63
Näkisin hyvin järkevänä mallina, jos tällaisella kaupunkialueella voitaisiin vuokra-autoja ripotella tiheästi josta sellainen on helppo ottaa käyttöön kun tarve vaatisi, vähän kuten nuo kaupunkifillarit. Ei tuo tietenkään toimisi, kun ei ole ketään virkailijaa tarkastamassa autoa käytön jälkeen lommojen varalta.
Eli käytännössä DriveNow. Ei se kyllä kaikissa tapauksissa toimi, mutta jos ei olisi tarvetta turvaistuimelle vielä jonkin aikaa, olisin varmaan luopunut autosta ja siirtynyt käyttäämään pelkästään DriveNow-autoja. Nyt tulee kuitenkin käytettyä näitä satunnaisesti jos on tiedossa yksisuuntaisia matkoja keskustassa (lue: baariin illalla), tai sitten lentokentälle.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
365
Meillä on perheessä kaksi autoa, joista toista tarvitaan päivittäin työmatkoihin. Toinen auto puolestaan on 70% ajasta seisonnassa ja otetaan ajoon ainoastaan tarvittaessa. Nykyisin liikennekäytöstä poisto on niin nopea ja vaivaton toimenpide, että sitä kannattaa harkita, jos autoa tarvitsee vain harvakseltaan. Vakuutus ja verot katkeavat välittömästi, mutta Trafi veloittaa tapahtumasta jonkin verran, joten aivan muutaman päivän tähden ei seisonnassa ole järkeä.
 
Liittynyt
18.01.2017
Viestejä
254
Kaupungissa asuessa ennen lisääntymishommia pärjäsin hyvin ilman autoa, vaikka kaupunki olikin joukkoliikenteestään vähemmän mairittelevasti tunnettu Lahti. Niin pienellä alueella se on että fillarilla pääsee kesät talvet minne vaan.

Nykyään maalla pienlapsiperheen arkea eläessä kaksi autoa on oltava. Rouvan päivittäinen työmatka on 60 km suuntaansa, mulla olisi 1 km mutta muksujen hoitopaikkaan on 10 km. Nämä reissut ei hoidu mitenkään julkisella liikenteellä, koska sitä ei ole koulukyytejä enempää. Lapsen harrastukseen on 30 km, omaan jumppaan 60 km (vastaavaa ei löydy lähempää).

Tilanteet vaihtelee ja monet kaupungissa viihtyvät varmaan pitää tätä älyttömänä. Me kuitenkin viihdytään eikä sinänsä ajomääriä pidetä liian suurina mutta olisi kiva saada hoidettua ne ympäristön kannalta paremmin. Nyt on 13- ja 15-vuotiaat bensatojotat alla ja nehän vie sen seiskaan pintaan satasella. Kustannuksia näistä ajoista tietty tulee tonneja vuodessa, en sitten tiedä paljonko kaupungissa maksaisi 170 m² kämppä 0,3 ha tontilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 729
Heitetään toisenlainen laskentakaava:

Ostetaan vanha 700 euron romu. Sen arvo ei putoa juuri lainkaan vuodessa (jos se hajoaa kokonaan, menetys on 700€ < 1000€ anyways).

Ei kaskoa, eli
- 250€ verot
- ~200€ vakuutukset
- katsastus ~45€ (AL Raisio, esim.)
- kesärenkaat 170 sarja (LingLong, juuri ostettiin), kestävät > 5v, eli ~35€ / v
- talvirenkaat ~300, kestävät käytännössä niin kauan kuin viitsii ajaa (nyt ~13v vanhat Michelin Ivalot), sanotaanko 40€ / v ollaksemme kilttejä
- renkaiden vaihto ja säilytys 0€ itse tehtynä (en ole koskaan maksanut senttiäkään)
- vuosihuolto ~180€ (juuri tehty hihnat, öljy, alatukivarsi, jne), eli ilman ylläreitä oikeastaan varmaan 150€

Eli: 685€ / v, käytännössä siis 700€ + bensat. Jos haluaa "köyhäillä" (esimerkki laskettu oman kakkosauton kulujen mukaan).


Sekä toisaalta esim, mökkireissu junalla maksaa 2 aikuista + 2 lasta = 430€ + taksimatkat mökiltä ja takaisin (ja taksilla kauppaan aina kun tarvis), eli varmaan about 500€ kevyesti. Sama nykyisellä diesel-autolla maksaa sen verran mitä ~85 litraa dieseliä nyt maksaa (110€?).

Samoin joka kerta kun viedään muksuja harrastuksiin; esim. tunnin ajot partioleirille (keskimäärin 4-6 kertaa keväässä + syksyssä kahden muksun kanssa) olisivat mielenkiintoisia julkisilla (viimeksi esim. bussilla Rymättylään ja taksilla loppu 10+km perille - ja saman 1-2 pv päästä uudelleen, kimppakyytiäkään kun ei voi oikein sopia ilman autoa)...


Eli ainakin lapsiperheen kohdalla julkiset tulisivat halvemmaksi mikäli:
A) ei liikkuisi minnekään kaupungista
B) ei harrastaisi mitään


Sama kai tässä on kuin asunnoissakin; jotkut asuu lukaaleissa joissa sähkölasku on 5000€/kk, toiset maksaa 400€/kk vuokraa. Toiset liikkuu suppeahkossa piirissä julkisilla, toiset menee minne tarvitsee; olisi esim. emännän + lapsien Lapin erämaakierros jäänyt julkisilla tekemättä.

Elämä on, joko kallista tai tylsää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
632
Näkisin hyvin järkevänä mallina, jos tällaisella kaupunkialueella voitaisiin vuokra-autoja ripotella tiheästi josta sellainen on helppo ottaa käyttöön kun tarve vaatisi, vähän kuten nuo kaupunkifillarit. Ei tuo tietenkään toimisi, kun ei ole ketään virkailijaa tarkastamassa autoa käytön jälkeen lommojen varalta.
Drive Now jo mainittiin, lisäksi on ainakin City Car Club toiminut jo reilusti yli 10 vuotta. Tuota tuli aikanaan itsekin silloin tällöin käytettyä kun ei vielä omaa autoa ollut. Hyvin se toimi silloinkin, etenkin kun oli työsuhde-etuna ilmainen kk-jäsenyys, eli maksoin vain käytöstä silloin kun sattui olemaan tarvetta.

Itse en yksityisautoilusta enää kovin helposti luopuisi, vaikka kyllä julkisillakin tulee paljon liikuttua. Harrastusten takia en kuitenkaan ilman autoa pärjää, enkä halua luopua vapaudesta lähteä hetken mielijohteesta käymään autolla jossain, minne ei yhtä nopeasti tai helposti julkisilla pääse. Sen sijaan auton omistamisesta ja sen aiheuttamista muuttuvista kuluista voisin hyvinkin luopua, jos olisi joku kannattava kiinteähintainen leasing- tms. vaihtoehto saatavilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 807
Auto on kyllä kallis ajaa ja pitää, mutta elämänlaatu. Se paranee niin jumalattomasti auton myötä että sitä ei voi edes sanoin kuvailla. Nykyään mä pihtaan ihan mistä tahansa muusta paitsi auton pitämisestä.
Yli 30v autottomana ja kaikki liikkuminen vitutti. Aina piti kyttää joko julkisia tai sitten pummata kyytiä. Mitään suurempaa et voinut ostaa kun ei julkisilla voi viedä. Ja ai että, kesäkuumalla ostosten ranttamista kaupasta lähimmälle bussipysäkille ja sitten tulikuumaan ilmastoimattomaan bussiin istumaan jonkun juopon ääreen parikskymmeneks minutiks kun omalla autolla matka taittuu noin viidessä minutissa.

Oot pakotettu asumaan helvetin kalliissa neuvostokuutiossa koska julkisten pitää kulkea. Kesälomallakin voi tehdä jotain muuta kuin istua himassa; voi lähtee uimaan koska haluaa, voi lähtee reissuun koska haluaa jne. Ja syksyiset lappireisut? Ai että, ensin maksat junakyydistä tuplasti sen minkä bensa maksaisi ja sitten vielä perillä taksilla loppumatka. On se helppoa ja halpaa.

Puuh. Autotonta elämää? Never again.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 341
Pärjäisin teoriassa hyvin ilman autoa kun kuljen työmatkat nykyisin kävellen. Silloin kun ostin autoni ajoin ~25tkm vuoteen, nykyisin kun ei töihin tarvitse ajaa niin tulee alle 10tkm. Silloin kun tuli ajettua enemmän niin mulla oli puhelimessa softa johon syöttelin kaikki auton kulut ja kilometrit, niin se laski kaikenlaista statistiikkaa siitä. Muistaakseni minulla meni noin 10€ päivä autoon (ilman arvonalenemaa).

Auton omistamiselle on minulla kolme syytä:
1) Ruokakaupat
2) Lomamatkat/vierailut
3) Koira

Ruokakaupasta selviäisi kävellenkin jos tyytyisi lähikaupan valikoimaan. Pitäisi vain hyväksyä se prisman yhden käytävän kokoinen valikoima.

Kotimaan lomamatkalle pääsee julkisillakin, mutta jos auto on niin ei julkisista ole haastamaan. Esim. tämän viikonlopun reissu on Googlen mukaan autolla vähän päälle kaksi tuntia suuntaansa, julkisilla melkein neljä. Lisäksi kun pitää tiettyyn aikaan olla paikalla, niin julkisilla saattaa joutua lähtemään paljonkin aikaisemmin. Ja sitten siellä julkisissa pitäisi raahata vielä koira ja koiran kamat omien kamojen lisäksi.

Itse olen lähempänä tuota @Docweird in laskelmaa. En yritä minimoida kuluja ja maksoin autosta jokusen tonnin, mutta kuitenkin tämänhetkinen arvo satasia. Tai voi olla vähän enemmän kun katsastin juuri :)
 
Liittynyt
23.11.2016
Viestejä
746
Oma avovaimo myös vaihto bussin omaan autoon ja kaikki helpottui kertaa 10. Ennen työmatka kesti yli 1h suunta kun nyt siihen menee 15 min. Nyt voi myös lähteä silloin kuin haluaa vaikka kaverilla, äidillä yms., eikä tarvi miettiä miten bussit menee ja mistä. Ja puhumattakaan tämänkin matkan kokonaisaika on enää murto osa jos bussien kanssa pitäisi säätää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 729
Auton omistamiselle on minulla kolme syytä:
1) Ruokakaupat
2) Lomamatkat/vierailut
3) Koira
Meilläkin yhtenä isona syynä on koira(t). Parhaimpina aikoina pari berninpaimenkoiraa takaluukussa lomamatkalle.

Nykyäänhän lemmikkien kanssa voi (=saa) matkustaa julkisillakin helpommin mitä joskus aikoinaan, mutta silti nousee hymy naamalle kun rupeaa ajattelemaan miltä esim. lomaliikenne näyttäisi jos *kaikki* suomen lemmikkien omistajat alkaisivat yhtäkkiä tekemään lomamatkansa julkisilla.

Siinä voisi olla sivullisilla ihmettelemistä kun vaunun täydeltä uroskoiria uhittelee toisilleen tai sekoilee kun pari juoksuista narttua tulee viereiselle paikalle, kun muuallakaan ei ole vapaata. :D
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 395
Vaikkei auto ole itselleni ns. välttämätön, niin kilsoja tulee kuitenkin reilu 20 tkm vuodessa, joten kuluja syntyy reilusti. Toisaalta on paljon muitakin asioita, joiden järkevyyttä (tai välttämättömyyttä) voi miettiä, aina pärjäisi vähemmällä. Autohan on tavallaan yksi kulutushyödyke muiden joukossa, vähän sama kuin pohtisi tarvitseeko 65" OLED-telkun, pärjäisikö 55" telkulla vai tarvitseeko televisiota oikeasti ollenkaan. Sitten käy saman läpi kaikkien omistamiensa esineiden, asioiden ja tekemisiensä kanssa, niin kyllähän siinä sitten lopulta säästää huikeita summia, jos jättää vain välttämättömät kulut.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: BOT
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 807
Autohan on tavallaan yksi kulutushyödyke muiden joukossa, vähän sama kuin pohtisi tarvitseeko 65" OLED-telkun, pärjäisikö 55" telkulla vai tarvitseeko televisiota oikeasti ollenkaan.
No ei sitten vähääkään. Autossa on jatkuvia kuluja kun telvisio taas on kertainvestointi.
 
Liittynyt
16.01.2018
Viestejä
238
Lisätään auton omistamisen miinuksiin myös eräs tärkeä juttu nykypäivänä:
- Se saatanan kuskina oleminen. Ollaan minne tahansa mökille/häihin/juhliin/muuttoon menossa niin sinä olet se saatanan kuski jonka oletetaan hakevan porukan pitkin maita ja mantuja ja vievän vaivattomasti takaisin. Tästä kyysäilystä saat yleensä "bensarahat", eli koukattuasi tunnin hakureissusta euron.

Pärjäisin itse ilman autoa vallan mainiosti, mutta olen valmis siitä maksamaan että pääsen halutessani vaikka luonnonpuistoon hetken mielijohteesta ja olen siellä puolessa tunnissa. Ja juurikin nämä mökille/häihin/juhliin/muuttoon menot niin paljon helpompia.

Lisätään tähän itseasiassa vielä sellainen seikka että ainakin pk-seudulla tuntuu kaveripiirissä aktiviteettien supistuneen ihan sen takia kun kaikki tulee tapahtua paikoissa mihin pääsee julkisilla helposti. Koita ehdottaa vaikka golffaamaan menoa niin se homma kaatuu siihen että sinne ei muut pääse kun eivät jaksa bägejä julkisissa kantaa ja ainoastaan sillä ehdolla mennään että tulet hakemaan. Myöskään extempore jutut vähentyneet tosi paljon.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 395
No ei sitten vähääkään. Autossa on jatkuvia kuluja kun telvisio taas on kertainvestointi.
Ihan samalla lailla voit laskea kk-kulut sille telkulle (ostat 2000e telkun 5v välein = 33,3 e/kk + sähkö + pääomakulut). Ja mitäs väliä sillä oikeastaan on, ei se välttämätön ole kuitenkaan, eli ihan hyvin pärjää ilman, eikö?
 

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
Team Apple
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Ei pääse kaikkiin paikkoihin julkisilla ja lisäksi esim. harrastevälineiden kuljettaminen julkisissa on hankalaa. Siksi auto. Toinen on sitten se että päivittäinen työmatka on omalla autolla 1h45min lyhyempi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 807
Ihan samalla lailla voit laskea kk-kulut sille telkulle (ostat 2000e telkun 5v välein = 33,3 e/kk + sähkö + pääomakulut). Ja mitäs väliä sillä oikeastaan on, ei se välttämätön ole kuitenkaan, eli ihan hyvin pärjää ilman, eikö?
Tavallaan joo, mutta mun mielestä edelleen ei voi laskea kunnolla kertamaksettavaa tuotetta ja tuotetta jossa on käyttökulut. Siinä mielessä toki, että jos verrataan suoraan autoa ja televisiota pelkällä hankintakululla niin ehkä. Mutta kun auton kulut riippuu niin pajon siitä kuinka paljon sitä käyttää, joka taas heijastuu korjauskuluihin ja renkaiden ym. kulumiseen jne. Telkassa ei sellaisia muuttujia ole, telkka on telkka eikä kulut kasva vaikka katsot sitä 24/7 (no okei, sähkö vähän maksaa käytöstä riippuen).
Noita kahta voidaan verrata vain jos ostat auton ja seisotat sitä pihassa maksaen kuitenkin verot ja vakuutukset. Kaikki muu kustannus on arpapeliä.
 
Liittynyt
23.11.2016
Viestejä
746
Lisätään auton omistamisen miinuksiin myös eräs tärkeä juttu nykypäivänä:
- Se saatanan kuskina oleminen. Ollaan minne tahansa mökille/häihin/juhliin/muuttoon menossa niin sinä olet se saatanan kuski jonka oletetaan hakevan porukan pitkin maita ja mantuja ja vievän vaivattomasti takaisin. Tästä kyysäilystä saat yleensä "bensarahat", eli koukattuasi tunnin hakureissusta euron.

Pärjäisin itse ilman autoa vallan mainiosti, mutta olen valmis siitä maksamaan että pääsen halutessani vaikka luonnonpuistoon hetken mielijohteesta ja olen siellä puolessa tunnissa. Ja juurikin nämä mökille/häihin/juhliin/muuttoon menot niin paljon helpompia.

Lisätään tähän itseasiassa vielä sellainen seikka että ainakin pk-seudulla tuntuu kaveripiirissä aktiviteettien supistuneen ihan sen takia kun kaikki tulee tapahtua paikoissa mihin pääsee julkisilla helposti. Koita ehdottaa vaikka golffaamaan menoa niin se homma kaatuu siihen että sinne ei muut pääse kun eivät jaksa bägejä julkisissa kantaa ja ainoastaan sillä ehdolla mennään että tulet hakemaan. Myöskään extempore jutut vähentyneet tosi paljon.
Miksi ei voi sanoa että etsikööt toisen kuskin? Mä en todellakaa tuollaista jaksaisi.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 395
Tavallaan joo, mutta mun mielestä edelleen ei voi laskea kunnolla kertamaksettavaa tuotetta ja tuotetta jossa on käyttökulut. Siinä mielessä toki, että jos verrataan suoraan autoa ja televisiota pelkällä hankintakululla niin ehkä. Mutta kun auton kulut riippuu niin pajon siitä kuinka paljon sitä käyttää, joka taas heijastuu korjauskuluihin ja renkaiden ym. kulumiseen jne. Telkassa ei sellaisia muuttujia ole, telkka on telkka eikä kulut kasva vaikka katsot sitä 24/7 (no okei, sähkö vähän maksaa käytöstä riippuen).
Noita kahta voidaan verrata vain jos ostat auton ja seisotat sitä pihassa maksaen kuitenkin verot ja vakuutukset. Kaikki muu kustannus on arpapeliä.
No joo, siis sanotaan niin, että autoilu on kieltämättä kallista, koska siihen liittyy niin paljon erilaisia veroja (autovero, ajoneuvovero, käyttövoimavero, polttoainevero) ja veronluonteisia maksuja (katsastus) verrattuna vaikkapa tuohon televisioon. Jos autoilun kuluihin tulisi vain ALV 24%, olisi se melko ylivoimainen liikkumismuoto, koska oma työ (ajaminen) on halpaa verrattuna ostopalveluun sekä tietty joustavuus.

Mutta ihan yleisesti ottaen ei voi ihan suoraan pohtia autoilun järkevyyttä pelkän välttämättömyyden pohjalta, ellei näin tee kaikkien asioiden osalta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 729
Tavallaan joo, mutta mun mielestä edelleen ei voi laskea kunnolla kertamaksettavaa tuotetta ja tuotetta jossa on käyttökulut. Siinä mielessä toki, että jos verrataan suoraan autoa ja televisiota pelkällä hankintakululla niin ehkä. Mutta kun auton kulut riippuu niin pajon siitä kuinka paljon sitä käyttää, joka taas heijastuu korjauskuluihin ja renkaiden ym. kulumiseen jne. Telkassa ei sellaisia muuttujia ole, telkka on telkka eikä kulut kasva vaikka katsot sitä 24/7 (no okei, sähkö vähän maksaa käytöstä riippuen).
Noita kahta voidaan verrata vain jos ostat auton ja seisotat sitä pihassa maksaen kuitenkin verot ja vakuutukset. Kaikki muu kustannus on arpapeliä.
Sulla ei ole telkku netissä, et tilaa Netflixiä/HBO:ta/Viaplaytä, katso formuloita tai osta koskaan leffoja (DVD/Blue-Ray) tai pelaa vaikka konsolilla?

Jos siis katsoo vain ilmaisia kanavia, niin joo, eihän siinä mene kuin sähköt. Nykyään vain tuppaa tuo tarjonta telkunkin kanssa menemään maksulliseen suuntaan ja kustannuksia on äkkiä monta sataa vuodessa mitä ei tulisi jos telkkua ei olisi (itsellä esim. helposti 5-10 leffaa vuodessa, Netflix-tilaus ja 10-20 kosolipeliä vuodessa)...
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 341
Sulla ei ole telkku netissä, et tilaa Netflixiä/HBO:ta/Viaplaytä, katso formuloita tai osta koskaan leffoja (DVD/Blue-Ray) tai pelaa vaikka konsolilla?

Jos siis katsoo vain ilmaisia kanavia, niin joo, eihän siinä mene kuin sähköt. Nykyään vain tuppaa tuo tarjonta telkunkin kanssa menemään maksulliseen suuntaan ja kustannuksia on äkkiä monta sataa vuodessa mitä ei tulisi jos telkkua ei olisi (itsellä esim. helposti 5-10 leffaa vuodessa, Netflix-tilaus ja 10-20 kosolipeliä vuodessa)...
Tämähän menee jo melkein kuin julkinen vs auto -keskustelu. Kelpaako vanha 32" tuumainen ilmaiskanavilla vai 60" Netflixilla ja HBO:lla ;)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 729
Tämähän menee jo melkein kuin julkinen vs auto -keskustelu. Kelpaako vanha 32" tuumainen ilmaiskanavilla vai 60" Netflixilla ja HBO:lla ;)
Jos tehdään vertauksia, niin sallittakoon että ne saa "ampua alas".

Mikään ei ole nykyään enää ilmaista, on se sitten auto joka seisoo pihalla ajamattomana tai telkku olkkarissa. Pian kai ovat polkupyörätkin verolla... :D
 

BOT

Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
2 404
Olen sen luonteinen, että menen mielellään pyörällä tai kävellen pidempiäkin matkoja, vaikka saattaisikin olla mahdollista lainata autoa. En esimerkiksi parkkaa lainattua autoa ydinkeskustaan kalliiseen parkkipaikkaan, vaan ennemmin ajan auton syrjempään, kävelen keskustaan ja nautin ympäristöstä samalla säästäen pari euroa, joten voitan tuplasti. En pidä kauheasti yli 50 km matkojen ajamisesta ja koen autot ylipäätään niin vikaherkkinä, että ne aiheuttavat elämään turhan paljon murheita.

Mielestäni kannattaa aina valita ilman autoa eläminen, jos suinkaan mahdollista. Etäisyys lähimpään kuntaan tai kaupunkiin ja työmatkan pituus ovat ne ratkaisevat tekijät, joten elämän tilanteesta kiinni täysin, mutta moni esikaupunkiseudulla asuva varmasti pärjäisi ilman. Kannattaa siis luopua autosta ja käyttää rahat muuhun, ihan ensimmäisenä kannattaa ostaa joku laadukkaampi pyörä alkaen jostakin 600 € ja ylös päin.

On kiva nauttia keleistä ja ulkoilmasta samalla kun asioi jossain pyörällä tai kävellen. En kaipaa autoilua enkä sen tuomia mahdollisuuksiakaan, vaikka varmasti nauttisin viihteenä vaikkapa rata-autoilusta kuskin puikoissa.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
Aika lähellä omia laskelmia. Oma auto on maksanut n. 50snt/km 8500km/vuosi keskimäärin ajettuna. Silti n. 1/3 taksilla ajamisen hinnasta...
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 151
Ei pääse kaikkiin paikkoihin julkisilla ja lisäksi esim. harrastevälineiden kuljettaminen julkisissa on hankalaa. Siksi auto. Toinen on sitten se että päivittäinen työmatka on omalla autolla 1h45min lyhyempi.
Autottomana asuinpaikka pitää valita siten, että autoton elämä on mukavaa. Itse hankin ekan autoni vasta liki nelikymppisenä. Työmatka julkisilla oli tuolloin noin 20-25 minuuttia, koska olin hankkinut asunnon hyvien liikenneyhteyksien varrelta. Käytännössä tämä yleensä tarkoittaa, että sen minkä autossa säästää, menee asuntoon, koska hyvällä paikalla olevat asunnot ovat kalliimpia. Erona on tietysti se, että auton arvo laskee, mutta hyvällä paikalla olevan asunnon yleensä ei. ;)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 807
Autottomana asuinpaikka pitää valita siten, että autoton elämä on mukavaa. Itse hankin ekan autoni vasta liki nelikymppisenä. Työmatka julkisilla oli tuolloin noin 20-25 minuuttia, koska olin hankkinut asunnon hyvien liikenneyhteyksien varrelta. Käytännössä tämä yleensä tarkoittaa, että sen minkä autossa säästää, menee asuntoon, koska hyvällä paikalla olevat asunnot ovat kalliimpia. Erona on tietysti se, että auton arvo laskee, mutta hyvällä paikalla olevan asunnon yleensä ei. ;)
Mutta kumpi on tärkeämpää: elämänlaatu vai asunnon arvonnousu?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 729
Hyvällä paikalla oleva asunto lisää elämänlaatua sekin.
Valinta on yleensä vain "kerrostalo ilman omaa pihaa ja jossa on muita ihmisiä" tai "omakotitalo isolla pihalla ja omassa rauhassa".

Onhan siinä eroa "elämänlaatuun" (toki toiselle se ettei tarvitse pihalla tehdä puutarhahommia tai luoda lunta kaksi kertaa talvessa on laatua).

Itse pyöräilen tälläkin hetkellä 15km per päivä työmatka-ajoa, mutta silti ei tekisi mieli muuttaa takaisin tuohon yli puolet lähemmäs kerrostaloon asumaan tai hylätä autoa yllä jo mainittujen seikkojen takia.

Edit: ja tästä pääsemmekin siihen pointtiin että auton omistaminen ei suinkaan sulje pois julkisten käyttämistä, kävelyä tai pyöräilyä ym.
 

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
Team Apple
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Autottomana asuinpaikka pitää valita siten, että autoton elämä on mukavaa. Itse hankin ekan autoni vasta liki nelikymppisenä. Työmatka julkisilla oli tuolloin noin 20-25 minuuttia, koska olin hankkinut asunnon hyvien liikenneyhteyksien varrelta. Käytännössä tämä yleensä tarkoittaa, että sen minkä autossa säästää, menee asuntoon, koska hyvällä paikalla olevat asunnot ovat kalliimpia. Erona on tietysti se, että auton arvo laskee, mutta hyvällä paikalla olevan asunnon yleensä ei. ;)
Asunto on periaatteessa hyvällä paikalla hyvät liikenneyhteydet keskustaan jne., mutta työpaikka ei ;)

Ja sekin on makukysymys mikä on kenellekin hyvä paikka :cigar2:

Edit: ja tästä pääsemmekin siihen pointtiin että auton omistaminen ei suinkaan sulje pois julkisten käyttämistä, kävelyä tai pyöräilyä ym.
Joo, en ymmärrä tätä joko tai ajatusmaailmaa. Itse käyn hyvin usein keskustassa asioilla pyörällä, vaikka autokin seisoo katoksessa, koska se nyt vaan on monesti kätevämpää + muut hyödyt.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 151
Valinta on yleensä vain "kerrostalo ilman omaa pihaa ja jossa on muita ihmisiä" tai "omakotitalo isolla pihalla ja omassa rauhassa".

Onhan siinä eroa "elämänlaatuun" (toki toiselle se ettei tarvitse pihalla tehdä puutarhahommia tai luoda lunta kaksi kertaa talvessa on laatua).

Itse pyöräilen tälläkin hetkellä 15km per päivä työmatka-ajoa, mutta silti ei tekisi mieli muuttaa takaisin tuohon yli puolet lähemmäs kerrostaloon asumaan tai hylätä autoa yllä jo mainittujen seikkojen takia.
Riippuu asuinalueesta, että millaisista eroista asumisessa puhutaan. Pääkaupunkiseudulla tuntuu vähän siltä, että pitää muuttaa ns. hevon persiiseen, jotta asunnon hinnassa säästää merkittävästi (varsinkin jos haluaa vaihtaa kerrostalosta pientaloon), ja sitten jurnutetaan autolla aamuruuhkissa.

Mutta joo, asuinpaikan lisäksi tietysti työpaikka voi olla hankalassa paikassa, ja aina ei ole työpaikan suhteen kovin paljon valinnanvaraa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 729
Mutta joo, asuinpaikan lisäksi tietysti työpaikka voi olla hankalassa paikassa, ja aina ei ole työpaikan suhteen kovin paljon valinnanvaraa.
Niin, valtion mielestä työtä pitäisi ottaa vastaa mistä vain tuntien matkan päästä ja toisaalta taas autoilu on pahasta.

Go figure... :facepalm:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 807
Hyvällä paikalla oleva asunto lisää elämänlaatua sekin.
No nyt sitten tullaankin siihen että kuka asuu mielummin 40m2 kerrostalokuutiossa jonka arvo kentien on helvetisti eikä tarvitse autoa ja kuka taas asuu mielummin hieman syrjässä edullisemmassa 100m2 omakotitalossa mutta omistaa "arvonnousuttoman" auton. Itse kuulun ehdottomasti jälkimmäiseen ja asumisen elämänlaatu on noin 100 kertaa parempi kuin asuessa betonikuutiossa "hyvien liikenneyhteyksien varrella". Työmatka piteni noin 10minutista puoleen tuntiin/suunta mutta päivääkään ei ole vituttanu työmatkaa ajaa kun pääsee kuitenkin omaan taloon ja omaan pihaan ja omaan rauhaan tekemään ihan mitä vaan haluaa ja koska haluaa.

E: ja toki vielä lisättäköön että omat kokemukset eivät liity pääkaupunkiseutuun, vaan noin muuten isompaan kaupunkiin ja sen lähiseuduille.
 
Viimeksi muokattu:

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 534
Autoilu ja auton omistaminen on kallista, sitä ei käy kiistäminen. Tässä tulee Mikkosin kirjoittama dilemma eteen, itsekin asun ennemmin okt-alueella omassa talossa, omalla tontilla, omassa rauhassani. Ennen ei ollut tarvetta kahdelle autolle, mutta nykykään työmatkan kasvaessa 5km -> 25km sellainen tarve tuli. Bussilla on ihan turha edes yrittää, se kun kulkee kerran tunnissa ja silloinkin väärälle puolelle kaupunkia. Bussilla työmatkan pituus keskimäärin 50 minuuttia, jos kaikki menee kohdalleen. Autolla max. 25min kun ajaa ohitustietä. Tähän lisää vielä ruokakaupassa käyminen, jälkikasvun päivähoitomatkat ja muu, ei se joukkoliikenne vaan ole millään tavalla realistinen vaihtoehto.

Mutta, maksanko minä rahaa siitä mukisematta, että saan elää juuri niin kuin haluan ja olla vapaa menemään minne haluan ilman varoitusaikaa? Totta helvetissä. Säästäisin ihan sikana rahaa, jos ei olisi autoa, mutta auton avulla pääsen töihin ja minne vaan. Käyttäisinkö joukkoliikennettä jos se olisi mahdollista? Varmasti toisinaan, muttei se oman auton tarvetta poistaisi.
 

JHMK

-
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
712
Valinta on yleensä vain "kerrostalo ilman omaa pihaa ja jossa on muita ihmisiä" tai "omakotitalo isolla pihalla ja omassa rauhassa".
Riippuu varmaan paljoa paikkakunnasta, mutta itselle eivät ainakaan pankista luvanneet niin paljoa lainaa että järkevää omakotitaloa olisi saanut ollenkaan kuin ehkä yli 50km päästä työpaikkaa/kaupunkia ja vielä keskeltä ei mitään. Tarjonta mihin rahkeeni riitti järkevillä sijainneilla oli joko:

a) pieni vanha kaksio kerrostalokämppä 3km keskustasta,

b) uudempi ja isompi 5km keskustasta hyvillä julkisilla yhteyksillä mutta huonoilla lähipalveluilla

c) uudempi ja isompi 7km keskustasta hyvillä julkisilla yhteyksillä ja huippuhyvillä lähipalveluilla

d) rivareissa halvimmat uudehkot oli ~7km keskustasta, mutta huonoilla lähipalvelulla

e) ja 12km päässä naapurikunnassa oli hyvillä lähipalveluilla rivareita, mutta tosiaan 12km keskustasta ja julkiset yhetydet jo merkittävästi huonommat.

Valintani kallistui sitten c vaihtoehtoon, eli uusi ja iso kerrostalokämppä sellaisesta lähiöstä että lähipalveluita löytyy maximit. Hankalaa tässä 7km etäisyydessä on se että pyörällä tuota ei jaksa joka päivä ajaa, mutta bussilla tuo on ihan pikkumatka ja vuoroja menee paljon. Toinen vaihtoehto mitä harkitsin myös oli e, mutta siinä olisi tosiaan ollut täysin riippuvainen autosta töissä kulkemisen suhteen. Esim firman pikkujouluista olisi pitänyt mennä taxilla kotiin ja kalliiksi olisi tullut.

Auton tarpeet on tosiaan erilaiset, a saattaa pärjätä aivan hyvin ilman autoa, b:kin jos jaksaa polkea pyörällä, kun taas d ja e tarvii aika varmasti autoa. c tapaus riippuu varmaan siitä että löytyykö kaikki palvelut sieltä lähiöstä vai pitääkö vielä työpäivän jälkeen sukkuloida keskusta <-> lähiö väliä usein
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 708
Täällä tehdään todella kummallisia vertailuja kustannusten kesken. Se ettei omista autoa, ei todellakaan tarkoita sitä että pitäisi olla idiootti ja matkustaa vain VR:llä ja taksilla. Tuo auton omistamattomuudesta tuleva monen tonnin vuotuinen rahasumma kun vapautuu kaikenlaisten liikkumispalveluiden hankintaan. Esimerkiksi sille Lapin reissulle (joita suurimmalla osalla meistä tuskin tulee ainakaan yhtä enempää vuodessa) voi vuokrata auton. Lyhyempään käyttöön kävelen sen pari sataa metriä ja nappaan DriveNow:n. Nämä on edelleen kaikkine kustannuksineen paljon halvempaa kuin ruostuttaa sitä metallipurkkia pihassa 365 päivää vuodessa.

Jossain kohtaa tietenkin tulee se raja vastaan, että autoa tarvitsee niin paljon että sen omistaminen tulee halvemmaksi. Mutta se ei kyllä ihan vähällä ajolla tule vastaan, vaikka kuinka olisi sitä Lapin reissua tulossa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 245
>Vittu mitä ulinaa AP:lta.

Suomessa se auto vaan on lähes pakollinen käyttöhyödyke jos asut vähääkään keskustan ulkopuolella.
Tokkopa edes oulussa pystyt ilman suurempia suunnitelmia ja odottamatta vaihtoja hoitamaan edes arkiasiat?

Paitsi noi sun laskelmat on aivan perseestä, jos sitä autoa tarvitsee ja tyytyy vähempään kuin muronmittaseen niin vuosikulut on hyvinkin kohtuulliset verrattuna julkiset + taksi + kävely + palelu+ vitutus + ajanhaaskaus + kaikki muu.

Varsinkin jos on mukuloita...ei vittu ilman autoa tulis yhtään mitään, loppuis jo vuorokaudesta tunnit jos pitäis jokainen asia hoitaa kävellen/julkisilla/pyörällä.Puhumattakaan jo ihan perus ostosreissuista...vittu siinähän kantelet saatana 3-6 muovikassia julkisilla.

Tottakai jos yksin asuu niin eri asia, itse poljin 8 vuotta melkein kaikki ajot fillarilla, kesät talvet, kilsoja tuli yli 10Tkm vuodessa ja silti oli nissan micra parkissa koska joskus vaan ei saatana pärjännyt ilman autoa vaikka asuin hesessä ja 3km päässä keskustasta...
 

Kapteeni_kuolio

⚓Ledimestari⚓
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 797
Luovuin autosta joskus noin kahdeksan vuotta sitten.

*edit* paskapuhetta, 2008 luovuttu autosta eli 10 vuotta autottomana nyt. */edit*

Taustatietona; olen merimies ja töissä aina 6-18vk kerrallaan, ja saman ajan sitten lomalla maissa.

Asutaan vaimon kanssa Helsingissä, tuolloin kun autosta luovuttiin niin Pasilassa. Meillä ei ole lapsia.

En ensialkuun oikein meinannu hyväksyä ajatusta, olihan mulla maalaispoikana (etelä-savo) ollu auto heti siitä kun kortin 18v:nä sain. Ja maatöissä toki kuljin autolla sekä töihin, että muualle, myös kun tuli muutettua Tampereelle ja Seinäjoelle.

Mutta Helsingissä kulki julkiset niin näpsästi, talon kulmalta lähti 7B ratikka ja pasilan asemalle käppäili muutamassa minuutissa. Huomasin siinä että vuoden aikana ajoin omaa autoa kuusi kertaa.. joten, luovuttiin.

Sittemmin muutettu Herttoniemeen, ja nyt edelleen julkiset kulkee aika kivasti. Rupesin kuukausi takaperin käyttämään uutta appia, "whim", jossa 49e/kk maksulla saa huristella niin paljon kuin huvittaa HSL:n kaupungin sisäisiä matkoja (metro, ratikat, bussi, suomenlinnan lautta), käyttää kaupunkipyöriä, sitten siinä on "kympin taksit" eli softa piirtää mun ympärille ympyrän ja linnuntietä 5km matkan pääsee taksilla kympillä. Tullu käytettyä nyt noita kympin takseja pariin otteeseen, pääsee keskustasta rautatie-aseman tuntumalta kotiovelle, baarireissuilla ihan näppärä. Lisäksi tolla apilla saa auton vuokralle todella edullisesti, 49e/päivä. Tuli sitä hyödynnettyä kun hurautin käymään kavereiden mökillä Porvoossa. Whim – Kulje fiksummin.

Toi ruokaostosten käyttäminen perusteena tuntuu oudolta, oon tilannu nyt jotain kolme vuotta meille ruuat kotiinkuljetuksena. Citymarket-Itäkeskus ainakin kuljettaa kotiin, siellä on sähköinen ruokakauppa johon voi tallentaa valmiita ostoslistoja ja lisäillä listaan pitkin viikkoa rojua, kunnes painaa "tilaa" -> valitaan toimitusajankohta -> lähetti tuo ruuat ovelle. Ostan semmosen 150e-200e paukun aina parin viikon välein, käydään lähikaupasta lähinnä tuoretta leipää ja salaattia/hedelmiä mitkä ei säily pitkään, sekä tietty herkusta tuotteita. En nää mitään järkeä käydä kaupassa; siellä menee helvetisti aikaa, vituttaa kantaa niitä ostoskasseja oli käytössä omaa autoa tai ei, ja tällä tapaa suunnittelemalla ei tuu heräteostoksia niin ei pala rahaakaan ylimääräiseen. Ruoan verkkokauppa


Meillä menee vaimon kanssa nyt siis n. 100e julkisiin kuukaudessa, ja otetaan vuokralle pirssi pari kertaa vuodessa kun sitä tarvitaan. Kokonaisuutena laskin että "autolliseen" aikaan verrattuna säästetään useampi tuhat euroa vuodessa. Eikä ole tarvinnu tinkiä mistään.


Tämä ei toki olisi mahdollista missään muualla kuin PK-seudulla, koska täällä on 1. toimiva julkinen liikenne 2. toimivat autovuokraus-härdellit ja kimppa-autot (ja veneet, jne.) 3. ruuan nettikaupat kotiinkuljetuksineen arkipäivää.


En ole ajatellut ostaa autoa niin pitkään kun tulee asuttua PK-seudulla :)
 

Straiffi

Hupiukko
Tukijäsen
Liittynyt
26.12.2016
Viestejä
175
Autolla on kätevä käydä hakemassa marketista iso satsi pakasteita tai lappulihaa. Sen kuin varaa takakonttiin kylmälaukun tai kaksi ja mättää ostokset sinne. Julkisissa kanniskellessa tuo saattaa näin kesäaikaan olla haastavaa, ellei sitten satu asumaan aivan marketin vieressä.

Toinen hyvä juttu on esim. ostella Torista yksityisiltä tavaraa, ajaa paikan päälle ja heivata takakonttiin. Varsinkaan jotain huonekaluja on vähän vaikea kuljettaa ilman omaa autoa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 245
Asiaton käytös
Ruuat kotiinkuljetuksella
asun hertsikassa
vaimo antaa persettä koska cuck vihreä kun raaka banaani.

Vittu mitä paskaa.

Onhan se hienoa että toimii noin mutta mitäs jos loppusuomen väestö muuttais siihen sun naapuriin?

Jäätävää paskaa.

Stadissa ei toimi edes yöaikaan julkiset, sen verran tuli kuljettua työantajan maksamalla taksilla työmatkoja...koska ei julkisia.

Tuo joukkoliikenne toimii ellet poistu omalta reviiriltäs mihinkään pidemmälle.
Jos asut vaikka hertsikassa, laskepa se aika jos sovitaan treffit vaikka pähkinärinteeseen? laske vittu se vaihtojen määrä ja aika mikä sulla menis kun lähdet crossaamaan poikittaisuunnassa tai asut sellasella seudulla että kiskot ei ole vieressä?

Sen vajaat parikyt vuotta tuli asuttua "stadissa" , niin keskustan lähellä kuin itähelsingissä , ebboossa granissa ja vantaalla ja kyllä nuo julkiset on perseestä jos vähääkään traversaat tai asut kauempana spora/juna/dösä pysäkiltä.

Pääsin minäkin esim.granista s-junalla keskustaan 10 minuutissa...jos vain liikuit työaikana...muuten menikin sitten se 45min-1h20 minuuttia matkaan minkä ajoit autolla vartissa.

Ja lasten kanssa olis ollu vielä vittumaisempaa.Mulle oma aika on tärkeämpää kun muutama tonttu vuodessa auton ylläpitoon.Sulla varmaan säästötili pullistelee koska no bilikka? Vittu kun maksat sille kaupalle että tuo sulle rahkaa kotiovelle? juu ja sen auton vuokraus on niin helppoa? se auto tulee suoraan sun kotiovelle?

mee nyt vittuun.
 

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
Team Apple
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Täällä tehdään todella kummallisia vertailuja kustannusten kesken. Se ettei omista autoa, ei todellakaan tarkoita sitä että pitäisi olla idiootti ja matkustaa vain VR:llä ja taksilla. Tuo auton omistamattomuudesta tuleva monen tonnin vuotuinen rahasumma kun vapautuu kaikenlaisten liikkumispalveluiden hankintaan. Esimerkiksi sille Lapin reissulle (joita suurimmalla osalla meistä tuskin tulee ainakaan yhtä enempää vuodessa) voi vuokrata auton. Lyhyempään käyttöön kävelen sen pari sataa metriä ja nappaan DriveNow:n. Nämä on edelleen kaikkine kustannuksineen paljon halvempaa kuin ruostuttaa sitä metallipurkkia pihassa 365 päivää vuodessa.
Nuo liikkumispalvelut kun on realistisia ainoastaan HKI:n ydinalueella asuville eli siellä missä omaa autoa nyt ei muutenkaan välttämättä tarvitse ja sen pysäköinti jne. aiheuttaa isoja kuluja/ongelmia. Saiko noilla DriveNow autoilla edes ajaa kovin kauas HKI:n keskustasta?
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Lisätään auton omistamisen miinuksiin myös eräs tärkeä juttu nykypäivänä:
- Se saatanan kuskina oleminen. Ollaan minne tahansa mökille/häihin/juhliin/muuttoon menossa niin sinä olet se saatanan kuski jonka oletetaan hakevan porukan pitkin maita ja mantuja ja vievän vaivattomasti takaisin. Tästä kyysäilystä saat yleensä "bensarahat", eli koukattuasi tunnin hakureissusta euron.

Pärjäisin itse ilman autoa vallan mainiosti, mutta olen valmis siitä maksamaan että pääsen halutessani vaikka luonnonpuistoon hetken mielijohteesta ja olen siellä puolessa tunnissa. Ja juurikin nämä mökille/häihin/juhliin/muuttoon menot niin paljon helpompia.

Lisätään tähän itseasiassa vielä sellainen seikka että ainakin pk-seudulla tuntuu kaveripiirissä aktiviteettien supistuneen ihan sen takia kun kaikki tulee tapahtua paikoissa mihin pääsee julkisilla helposti. Koita ehdottaa vaikka golffaamaan menoa niin se homma kaatuu siihen että sinne ei muut pääse kun eivät jaksa bägejä julkisissa kantaa ja ainoastaan sillä ehdolla mennään että tulet hakemaan. Myöskään extempore jutut vähentyneet tosi paljon.
Tässähän on ongelmana vain pihi kaveripiiri, jossa kukaan ei halua pitää omaa autoa, kun ilmankin pärjää ja tarvittaessa Arkangel kuskaa. :D

Omassa kaveripiirissäni tuota esiintyy äärimmäisen harvoin, lähinnä joku saattaa pyytää kyytiä joihinkin juhliin, joihin olen kuitenkin menossa autolla.
Saattaa tietty johtua siitä, että lähes kaikki kaverini ovat ainakin jollain tasolla kiinnostuneita autoista ja omistavat yhden tai useampia autoja.

Pakuni lainaamisesta tai pienestä jeesistä tavaran siirtelyyn nyt tulee kyselyä ehkä kerran kuukauteen tai kahteen, mutta yleensä kaverit tajuavat maksaa siitä ihan käyvän korvauksen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 729
Esimerkiksi sille Lapin reissulle (joita suurimmalla osalla meistä tuskin tulee ainakaan yhtä enempää vuodessa) voi vuokrata auton. Lyhyempään käyttöön kävelen sen pari sataa metriä ja nappaan DriveNow:n. Nämä on edelleen kaikkine kustannuksineen paljon halvempaa kuin ruostuttaa sitä metallipurkkia pihassa 365 päivää vuodessa.
Tästä paistaa melko raskaasti läpi ettet tiedä miten Suomessa homma toimii, eli asut Hesassa.

Missään muualla ei ”napata” yhteiskäyttöautoa tai hypätä bussiin 10 minuutin välin (tai vaikka klo 23 kun leffa on kaupungilla juuri loppunut).

Itselläni pelkkä mökkireissu tekee n. 1100km (on ajettu vuokra-autollakin tuota). Muuten tulee ihan harrastusten ja sukuloinnin puolesta heitettyä 2-3 keraa vuodessa yli 1000km lenkkejä vähintään 2-3 ihmisen kera, sukuloimassa tai metsällä.

Roudaa nyt 3x viikon kamat ja pari asetta per mies jossain 40-sarjan Volvon kokoisessa autossa mitä Hertzit, ym yleensä tarjoaa. Ihme on jos joku Mondeo jostain löytyy.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Olen sen luonteinen, että menen mielellään pyörällä tai kävellen pidempiäkin matkoja, vaikka saattaisikin olla mahdollista lainata autoa. En esimerkiksi parkkaa lainattua autoa ydinkeskustaan kalliiseen parkkipaikkaan, vaan ennemmin ajan auton syrjempään, kävelen keskustaan ja nautin ympäristöstä samalla säästäen pari euroa, joten voitan tuplasti. En pidä kauheasti yli 50 km matkojen ajamisesta ja koen autot ylipäätään niin vikaherkkinä, että ne aiheuttavat elämään turhan paljon murheita.

Mielestäni kannattaa aina valita ilman autoa eläminen, jos suinkaan mahdollista. Etäisyys lähimpään kuntaan tai kaupunkiin ja työmatkan pituus ovat ne ratkaisevat tekijät, joten elämän tilanteesta kiinni täysin, mutta moni esikaupunkiseudulla asuva varmasti pärjäisi ilman. Kannattaa siis luopua autosta ja käyttää rahat muuhun, ihan ensimmäisenä kannattaa ostaa joku laadukkaampi pyörä alkaen jostakin 600 € ja ylös päin.

On kiva nauttia keleistä ja ulkoilmasta samalla kun asioi jossain pyörällä tai kävellen. En kaipaa autoilua enkä sen tuomia mahdollisuuksiakaan, vaikka varmasti nauttisin viihteenä vaikkapa rata-autoilusta kuskin puikoissa.
Entäs jos nauttii autojen kanssa puuhaamisesta, jolloin viat eivät haittaa ja niiden korjaaminen on suorastaan terapeuttista?

Mitenkäs jos tykkää nautiskella keleistä ja ulkoilmasta avoautosta käsin tai moottoripyörän selästä?

Jos pitkä ajomatka onkin rentouttavaa laatuaikaa tai seikkailu uuteen ympäristöön?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 542
Viestejä
4 194 350
Jäsenet
70 748
Uusin jäsen
elcabron

Hinta.fi

Ylös Bottom