Virallinen: NVIDIA vs AMD (vs Intel) keskustelu- ja väittelyketju

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Näköjään verkkokauppa.com myy kahden tuulettimen rtx 3060 400 eurolla.

En nyt sanoisi sitä nyt ihan halppis näyttikseksi kuitenkaan. Itse koen halppis näyttiksiksi alle 200 euron mallit.

Itse pelaan ennen päivitystä(joko rtx 3080, 4060 ti tai 4070) rtx 3060 kanssa 4k resolla joka tosin vaatii kompromisseja joidenkin pelien kanssa(asetusten tiputtamista, agressiivisempaa DLSS(balanced tai jopa performance(dying light 2 kanssa) sekä mahdollisesti NIS peleissä jotka eivät tue parempaa yliskaalausta sekä voi unohtaa säteenseurannan).

Kun pelasin 1440p resolla niin melkeinpä kaikki pelit toimivat 60+ fps ilman säteenseurantaa ainakin jos laittoi DLSS quality asetukselle.

Varmasti toimii rtx 3060 ku rx 6600 pystynyt monia pelejä pelaamaan yli 50-60fps 1440p... dying light 2 ja cyperpunk 2077 ja se länkkäri 2 on pelit joissa täytyy laittaa medium/high taikka asetukset high ja fsr päälle nii fps juoksee cyperissä jo 65-80 välillä helposti ja dying light 2 sama homma. Paremmalta se esim cyperpunk ja dl2 1440p näyttää fsr päällä entä kuin 1080p ja maximi grafiikat. God of War ja deathloop on hienoja pelejä pelata ku on se fsr 2.0

Mukava lukea täältä toisten peli kokemuksia
 
Mielenkiintoista. Erinäisiä huhuja on liikkunut, että Intel Arc discrete desktop-tuotelinjasto on mahdollisesti kuopattu ja syynä pahat ongelmat (piirien) toimivuuden kanssa. Linusilta hyvä yhteenveto aiheesta. Onhan tuo A380:n julkaisu ollut about täysi katastrofi. Tosin ei niinkään piirien toimimattomuuden vuoksi, vaan ryssittyjen softien vuoksi.

 
JayZ2cents julkaisi tuossa hiljattain sellaisen puhuva pää videon jossa kävi läpitte hiukan Jenssenin sanomisia sijoittajille. Aika mielenkiintoista settiä oli kyl. Papa jenssen vetäsee tässä sellaise nparin neljänneksen projektin jolla fiksataan nykyisten korttien hinnat halutulle tasolle ja nykyiset kortit tulee siis lähes 100% varmuudella olemaan myynnissä uusien huippupään korttien rinnalla ainakin tuon pari neljännestä koska niitä siruja on ilmeisesti hyllyt notkollaan.
Hintojen fiksaaminen tapahtuu siis markkinoita suoraan manipuloimalla, eli AIB:lle myydään lastuja rajoitetusti jotta hinnat ei sukella liian alas.

Eli kuluttajaa ainakin yritetään kairata kannikkaan jälleen kerran.

Vastaan eri ketjun puolella, kun koskee muitakin.

Suostuuko AMD suoraan samaan? Kyllä kai jonkunlainen kilpailutilanne silti hieman sakkaavalla markkinalla voisi ola mahdollinen. Jos nvidia jää yksin nostelemaan hintoja, niin ei kai tuollainen suunnitelma voi toimia.
 
Vastaan eri ketjun puolella, kun koskee muitakin.

Suostuuko AMD suoraan samaan? Kyllä kai jonkunlainen kilpailutilanne silti hieman sakkaavalla markkinalla voisi ola mahdollinen. Jos nvidia jää yksin nostelemaan hintoja, niin ei kai tuollainen suunnitelma voi toimia.

Tuossa on nyt vähän muuttujia:
- Molempien nykyinen varastotilanne osaltaan määrittelee sitä, mihin hintaan ja milloin on uusi kama tulossa myyntiin. Teho & hintakategorioiden jatkaminen nykyisistä ylöspäin on yksi keino hoitaa ongelma.
- Isot piirit ja kallis prosessi, muistimääriäkin kasvatellaan mallistoissa. Eli valmistuskustannusten pitäisi olla korkeammat, mitä nykysukupolvella.
- Ensimmäisenä julkaiseva avaa pelin, kun teho & hinta paljastuu ja kilpaija voi seurata arvosteluja ja kysyntää ja peilata omiin malleihin.
 
Vastaan eri ketjun puolella, kun koskee muitakin.

Suostuuko AMD suoraan samaan? Kyllä kai jonkunlainen kilpailutilanne silti hieman sakkaavalla markkinalla voisi ola mahdollinen. Jos nvidia jää yksin nostelemaan hintoja, niin ei kai tuollainen suunnitelma voi toimia.

En ole varma mitä AMD:n suostumisella tarkoitat, mutta aivan varmasati AMD koittaisi samaa jos näkisi moiselle tarvetta. Todennäköisesti tarvetta ei ole koska AMD:n kokonaistuloksesta näyttikset näyttelee aika pientä osaa ja ilmeisesti samanlaista varasto ongelmaa ei myöskään ole. Ja AMD on tuomassa omat uudet lappunsa myyntiin myöhemmin joka tapauksessa.

Jos kattoo esim. Jimms saldoja niin 6800XT ei juuri ole saldoilla ja varsinkin 6800 saldotilanne on ollut todella huono jo pitkään.

Niin ja siis ei ole kyse hinnan nostoista vaan hinnan romahtamisen hillitsemisestä, eli nvidia yrittää keinotella kuristamalla piirien toimituksia AIB:lle sitä ettei korttien hinnat enää tippuisi tästä tasosta joka nyt on. Joka siis kertoo että piirejä on varastossa paljon jos tuon purkamisen on ajateltu kestävän pari neljännestä kuristamalla.

Varmaan siis pääsisivät eroon kaikista paljon nopeamminkin, mutta sitten pitäisi leikata omista katteista koska kuluttaja hinnat väkisin laskisi edelleen ja nvidialle ei siis tämä käy että 3090 voisi kohta saada 700€.

Toki muuttujia on matkassa, AMD voi omalla julkkarillaan tehdä tuon tupla neljännes suunnitelman tyhjäksi jo julkaisevat yläpäähän ja keskikastiin jotain.
 
Oliko Linus oikeassa kun sanoi "Fuck you NVIDIA"?



Aika kova päätös kuitenkin Evga:n suunnalta lopettaa kokonaan NVIDIAn näytönohjainten tuotanto kun ilmeisesti 80% liikevaihdosta tulee tai siis tuli näytönohjainten myynnistä.
 
Kyllähän tuosta voi rivien välistä lukea että ihan hiljattain on tpahtunut jotain josta mitta on tullut täyteen. Jos tää ajatus olisi kypsynyt pidempään niin ei EVGA olisi 4090 sarjan engineerin sampleja tehnyt vaan olisi homman pistäny pakettiin jo aikaisemmin. Joten jotain on tapahtunut lähiaikoinan jota ei kerrottu.

Ja vaikka nyt sanottiin että hylätään koko GPU business, niin en yllättyisi jos tämä peruuntuisi kohta ja ilmoitettaisiin yhteistyöstä AMD:n tai Intelin kanssa. Sehän riippuu ihan siitä että onko noilla intoa tarjota EVGA:lle diiliä josta ei voi kieltäytyä.
 
Ja vaikka nyt sanottiin että hylätään koko GPU business, niin en yllättyisi jos tämä peruuntuisi kohta ja ilmoitettaisiin yhteistyöstä AMD:n tai Intelin kanssa. Sehän riippuu ihan siitä että onko noilla intoa tarjota EVGA:lle diiliä josta ei voi kieltäytyä.

Sitä olivat Steve ja Jay suoraan kysyneet ja jopa taivutelleet harkitsemaan mutta Hanin vastaus oli ollut että niin pitkään kuin hän on CEO niin EVGA ei tee näytönohjaimia ja koko näyttis-osasto puretaan. Linus toi myös omassa näkökulmassaan hyvin esiin XFX:n joka on ikuisesti bännätty NVidian korteista ja sitä riskiä EVGA ei varmasti halua ottaa ettei sitten joskus olisi mahdollista palata vihreään leiriin. En siis usko että EVGA tekisi sinisen tai punaisen leirin kortteja.
 
Sitä olivat Steve ja Jay suoraan kysyneet ja jopa taivutelleet harkitsemaan mutta Hanin vastaus oli ollut että niin pitkään kuin hän on CEO niin EVGA ei tee näytönohjaimia ja koko näyttis-osasto puretaan. Linus toi myös omassa näkökulmassaan hyvin esiin XFX:n joka on ikuisesti bännätty NVidian korteista ja sitä riskiä EVGA ei varmasti halua ottaa ettei sitten joskus olisi mahdollista palata vihreään leiriin. En siis usko että EVGA tekisi sinisen tai punaisen leirin kortteja.

Niin kyllä mää kattoin tukkajumalan videon ihan kokonaan ja tiedostin tämän. Asioilla on kuitenkin tapana muuttua ja vaikka tukkajumalalle paljon kerrottiin niin ei varmasti kerrottu kaikkea. Voihan se olla että CEO jää eläkkeelle kohta. Vaikka se mahdollisuus haastattelussa tavallaan suljettiin pois niin asioilla on tapana muuttua.
 
Kyllähän tuosta voi rivien välistä lukea että ihan hiljattain on tpahtunut jotain josta mitta on tullut täyteen. Jos tää ajatus olisi kypsynyt pidempään niin ei EVGA olisi 4090 sarjan engineerin sampleja tehnyt vaan olisi homman pistäny pakettiin jo aikaisemmin. Joten jotain on tapahtunut lähiaikoinan jota ei kerrottu.

Ja vaikka nyt sanottiin että hylätään koko GPU business, niin en yllättyisi jos tämä peruuntuisi kohta ja ilmoitettaisiin yhteistyöstä AMD:n tai Intelin kanssa. Sehän riippuu ihan siitä että onko noilla intoa tarjota EVGA:lle diiliä josta ei voi kieltäytyä.
Eiköhän tuo ole paljolti komponenttipulan ansiota.
Komponenttien saatavuus kusee.. Kortteja pitäisi saada myyntiin, mutta esim virtalähdeohjainta ei saakkaan ja kortti pitäisi suunnitella uudestaan. Lisäksi komponenttien hinta nousee jakuvasti -> hyvästi kate. Toisaalta asiakkaille on sallittu kaikenlainen korttien modailu, joten kortteja tulee myös takuuseen enemmän, joka sekin syö katetta pahasti.

Todennäköisesti laski vain loppusumman ja arvion tulevasta ja totesi älyttömäksi bisnekseksi.
 
Eiköhän tuo ole paljolti komponenttipulan ansiota.
Komponenttien saatavuus kusee.. Kortteja pitäisi saada myyntiin, mutta esim virtalähdeohjainta ei saakkaan ja kortti pitäisi suunnitella uudestaan. Lisäksi komponenttien hinta nousee jakuvasti -> hyvästi kate. Toisaalta asiakkaille on sallittu kaikenlainen korttien modailu, joten kortteja tulee myös takuuseen enemmän, joka sekin syö katetta pahasti.

Todennäköisesti laski vain loppusumman ja arvion tulevasta ja totesi älyttömäksi bisnekseksi.

Onko nyt joku uusi pula komponenteista vai onko se, se sama, joka jo on ollut tiedossa aika pitkään?
 
Onko nyt joku uusi pula komponenteista vai onko se, se sama, joka jo on ollut tiedossa aika pitkään?

Tätä itsekin mietin. Tämä pula kun on tuntunut jatkuneen jo monta vuotta ja silti nvidian sirun sisältäviä kaivureita myytiin kaivurikuskeille buumin aikana ihan älyttömät määrät.
Nyt boomi on ohi niin eiköhöhän se komponentti pula ainakin osittain ole jo peruttu.
 
Eiköhän tuo ole paljolti komponenttipulan ansiota.
Komponenttien saatavuus kusee.. Kortteja pitäisi saada myyntiin, mutta esim virtalähdeohjainta ei saakkaan ja kortti pitäisi suunnitella uudestaan. Lisäksi komponenttien hinta nousee jakuvasti -> hyvästi kate. Toisaalta asiakkaille on sallittu kaikenlainen korttien modailu, joten kortteja tulee myös takuuseen enemmän, joka sekin syö katetta pahasti.

Todennäköisesti laski vain loppusumman ja arvion tulevasta ja totesi älyttömäksi bisnekseksi.

Aika paljon tulee edelleen tuota samaa, että komponenttien hinnan nousu olisi ainoastaan syypää korttien hintojen nousuun. NVIDIAn kate on kasvanut aivan törkeästi vuosien saatossa ja AIB partnerin kate on tippunut jatkuvasti missä vika?

Näyttää enemmän siltä, että NVIDIA on nostanut hinnat taivaisiin AIB partnereille ja samalla myy itse noita omia FE tuotoksia kovalla katteella sivussa sitten vielä samalla tuo partnerin kontrollointi, sekä kohtelu kokoajan heikentynyt niin EVGA:lla tehtiin todella raju päätös jonka itsessään jo pitäisi kertoa, että jotain on pahasti vialla.

Kannattaa katsoa noita videoita jossa käydään läpi noita NVIDIAn älyttömiä tapoja. Partneri ei saa edes ajureita eikä tiedä millä hinnalla kortteja voi myydä ennen julkaisua! Täällä sitten tietäjät selittelee omiaan jostain komponentti pulan aiheuttamasta katteiden pienemisestä kun vasta EVGA:n päätöksen yhteydessä käyty läpi missä homma kusee.
 
Onko nyt joku uusi pula komponenteista vai onko se, se sama, joka jo on ollut tiedossa aika pitkään?
Sama edelleen. Hyvin monia tuotteita joko ei saa tai toimitusaika on esim 6-12 kk. Ongelmaa on ylläpitäneet erilaiset syyt..
Muutamalta tukkurilta olen aina sillointällöin kysellyt, että joko helpottaa ja edelleen joutuvat metsästämään kamoja ja odottelemaan piiiiiitkiä aikoja toimituksia. Hinnatkin ovat nousseet, esim kun laitteen X sisäänostohinta oli vuosi sitten 840e, viimeviikolla sama laite oli 1080e. Halvemmassa päässä taas laite oli vuosi sitten 5,4e, nyt viimeviikolla katselin vastaavaa laitetta, hinta oli 15,9e. Eräs varaosa tarvike oli vuosi sitten 22-23e, nyt 53e (sisäänostohintoja, alv0).

Saatavuusongelmat on näkyneet myös siinä, että nykyisin mietitään paljon tarkemmin tarjouksien voimassaoloaikoja ja ne ovat huomattavasti lyhyemmät..

En siten oikeastaan ihmettele ollenkaan, jos esim näyttisten hinnat pompsahtaa tai eivät ainankaan laske.. Enkä ihmettelisi vaikka konsolien hintojakin nostettaisiin vielä uudestaankin..
-------------
Nvida myi valtavasti GPU:ita mainaukseen ja mainaajille sai myydä kunnun hintaan, siellä ei nipotettu. Se pitä keskitason jne korttien hinnat korkealla.
Kilpailijakin kompuroi, joten yuläpäässä ei ollut juuri oikeaa kilpailua. Ei siis mitenkään ihme, jos tuotot on olleet hyvät.

----------------
AMD on ollut yllättävän suu supussa. Joko arkihehkuttajan lähtö firmasta Intelille on aiheuttanut positiivisen käänteen tai sitten siellä ei oikeasti ole mitään suuremman hehkuttamisen arvoista tulossa ihan lähiaikoina (esim puolen vuoden sisään.. (siis GPU puolella)). Tosin eipä sillä väliä.
 
Viimeksi muokattu:
RDNA3 tällä hetkellä näyttää hyvältä..

Käsittääkseni RDNA3sta on tällä hetkellä hyvin vähän mitään luotettavaa tieoa ulkona. On vain huhuja joissa on selviä ristiriitoja.

nVidian 4000-sarjasta sen sijaan on melko luotettavaa dataa ulkona, koska nVidialle tehtiin se iso tietomurto puolisen vuotta sitten.
 
Käsittääkseni RDNA3sta on tällä hetkellä hyvin vähän mitään luotettavaa tieoa ulkona. On vain huhuja joissa on selviä ristiriitoja.

nVidian 4000-sarjasta sen sijaan on melko luotettavaa dataa ulkona, koska nVidialle tehtiin se iso tietomurto puolisen vuotta sitten.

Nvidian huhuista ainakin TDP:hen liittyen voidaan olla myös aika varmoja, koska oem/aib-lähteet vuosivat tietoja ulos sekä speksimuodossa että kuvina(järeät jäähyt vuotokuvissa). Suorituskyvystä ei ole kunnon tietoa, kun sellaisia ajureita, jolla todellisen perffin sais ulos ei ole annettu nvidian ulkopuolelle. EVGA:n antamien tietojen mukaan voi olla, että kortteja arvostelevat tahot saavat kunnon ajurit ennen aib-lähteitä. Olettaa vois, että aib:t saa sellaiset ajurit joilla voi varmistaa korttien toimivuuden yksikkö, rasitus yms. testeillä, mutta peliperffiä ei saa ulos.
 
Käsittääkseni RDNA3sta on tällä hetkellä hyvin vähän mitään luotettavaa tieoa ulkona. On vain huhuja joissa on selviä ristiriitoja.

nVidian 4000-sarjasta sen sijaan on melko luotettavaa dataa ulkona, koska nVidialle tehtiin se iso tietomurto puolisen vuotta sitten.

Plus Nvidian julkaisu on parin päivän päästä, RDNA3:aa huhutaan marraskuulle tjsp.

RDNA3 tilannetta voi verrata vaikka kevääseen, miten Lovelacen speksit muuttuivat viikoittain. Huhut tuppaa yhdenmukaistumaan julkaisun lähestyessä, kun AIB partnerit pääsee piireihin kiinni, sekä bill of materials ja suunnitteluspeksit tulee jakoon. Tietty korteillahan ei voi vielä tehdä muuta kuin jäähyn/virransyötön rasitustestiä tjsp erikoisajureilla, kun pelikelpoisia ajureita ei ole Nvidian ulkopuolella.
 
Nvida myi valtavasti GPU:ita mainaukseen ja mainaajille sai myydä kunnun hintaan, siellä ei nipotettu. Se pitä keskitason jne korttien hinnat korkealla.
Kilpailijakin kompuroi, joten yuläpäässä ei ollut juuri oikeaa kilpailua. Ei siis mitenkään ihme, jos tuotot on olleet hyvät.

Kompuroi miten? Myymällä kaiken minkä valmisti?

Olisko sen AMD:n pitäny myös ajaa ittensä siihen tilaan missä nvidia on että siruja on varastot notkollaan ja nyt yritetään epätoivoisesti pitää hintoja yllä laskemalla piirejä maailmalle vähermmän mitä todellisuudessa voitaisiin ja tätä tullaan jatkamaan tämä ja seuraava neljännes? Ja tuohan on kerrottu ihan itse papa J suusta.
Noin toimimallako se AMD ei olisi kompuroinut?
 
Kompuroi miten? Myymällä kaiken minkä valmisti?

Olisko sen AMD:n pitäny myös ajaa ittensä siihen tilaan missä nvidia on että siruja on varastot notkollaan ja nyt yritetään epätoivoisesti pitää hintoja yllä laskemalla piirejä maailmalle vähermmän mitä todellisuudessa voitaisiin ja tätä tullaan jatkamaan tämä ja seuraava neljännes? Ja tuohan on kerrottu ihan itse papa J suusta.
Noin toimimallako se AMD ei olisi kompuroinut?
AMD ei kyennyt kunnolla kilpailemaan 30x0 sarjan kanssa ominaisuuksien ja nopeuden (varsiinkin RT suhteen).
Lisäksi olisi kannattanut valmistuttaa enemmän tavaraa, jos kerran kaikki meni jatkuvasti.
 
AMD ei kyennyt kunnolla kilpailemaan 30x0 sarjan kanssa ominaisuuksien ja nopeuden (varsiinkin RT suhteen).
Lisäksi olisi kannattanut valmistuttaa enemmän tavaraa, jos kerran kaikki meni jatkuvasti.
Rasterointi teho eli nopeus on parempi RDNA 2:lla 1080p ja 1440p resoluutiolla.
 
AMD ei kyennyt kunnolla kilpailemaan 30x0 sarjan kanssa ominaisuuksien ja nopeuden (varsiinkin RT suhteen).
Lisäksi olisi kannattanut valmistuttaa enemmän tavaraa, jos kerran kaikki meni jatkuvasti.

Ei olisi kannattanut koska CPU puolelta saatiin paljon parempaa katetta. Sä unohdat nyt että AMD valmistaa paljon muutakin kuin GPU siruja.

Ja voi LOL nyt taas noiden juttujen kanssa ettei kyennyt kilpailemaan. :D

relative-performance_3840-2160.png


Laitoin vielä aivan tarkoituksella tuon 4K reson kun siinä noi radeonit pärjää suhteessa huonoiten ja eipä noiden lippulaivojen ostelu 1080p pelaamiseen ole mitään järkeä, 1440p on myös hiukan kyseenalainen, mutta osaan isona poikana varmasti itsekin katso että miten niillä pärjää.

Ainut joka erottuu hiukan on 3090ti jonka hankinnassa ei ollut mitään järkeä silloin kun se julkaistiin ja nyt ehkä on jos sitä ylipäätään saa mistään. Eikös toi ollut vähän sellainen yksisarvinen että se julkaistiin jotta saatii näyttämään testaajien graafeissa homma hyvältä.

RT suorituskyky on toissijainen koska RT pelit on edelleen aika niche hommaa ja sitten kun RT pelit alkaa olla relevantteja niin nää kaikki nyt myynnissä olevat kortit on siihen hommaan tuhnuja.

Mutta tosiaan sinun arvoasteikon kun tuntee niin ainoastaan toi RTX 3090 Ti on hyvä kortti ja kaikki muut on välttäviä.
 
Kannattaa nyt muistaa, että niitä RT pelejäkin on. Lisäksi Nvidialla oli ylivoimaisesti parempi keino hitaampien korttien nopeuttamiseksi VS AMD, jote LOL vain sinne nurkkaan..
 
RT suorituskyky on toissijainen koska RT pelit on edelleen aika niche hommaa ja sitten kun RT pelit alkaa olla relevantteja niin nää kaikki nyt myynnissä olevat kortit on siihen hommaan tuhnuja.

Ehkä se on toissijainen asia sinulle, mutta ei kaikille. Itse en osta AMD:n näytönohjainta ennen kuin saavat RT-suorituskyvyn Nvidian tasolle. Ja kyllä, olen pelannut jo monia pelejä, joissa on hienosti tehty RT-tuki.
 
Ehkä se on toissijainen asia sinulle, mutta ei kaikille. Itse en osta AMD:n näytönohjainta ennen kuin saavat RT-suorituskyvyn Nvidian tasolle. Ja kyllä, olen pelannut jo monia pelejä, joissa on hienosti tehty RT-tuki.

Aika hiljaista on ollu rintamalla että peli olisi täysin RT:llä vedetty. Niin pitkään kuin kikkaillaan jollain varjo ja heijastukset, välillä ei ole edes noi molemmat, niin se RT ei ole relevantti. Mitä noita RT pelien arvosteluja kattellu, niin aika monesti siellä on kyllä todettu että ennemmin jättä ne pois päältä kun merkitys visuaaliseen ilmeeseen on niin pieni ettei maksa vaivaa ottaa sitä performance hittiä.
Mutta ymmärrän toki että kuluttajana kun on sen kalliin kortin ostanut niin pitää sitten vaikka itselleen valehdella että kyllä nyt on niin hienon näköistä.
 
Aika hiljaista on ollu rintamalla että peli olisi täysin RT:llä vedetty. Niin pitkään kuin kikkaillaan jollain varjo ja heijastukset, välillä ei ole edes noi molemmat, niin se RT ei ole relevantti. Mitä noita RT pelien arvosteluja kattellu, niin aika monesti siellä on kyllä todettu että ennemmin jättä ne pois päältä kun merkitys visuaaliseen ilmeeseen on niin pieni ettei maksa vaivaa ottaa sitä performance hittiä.
Mutta ymmärrän toki että kuluttajana kun on sen kalliin kortin ostanut niin pitää sitten vaikka itselleen valehdella että kyllä nyt on niin hienon näköistä.

Kyllä sen eron pystyy hyvin näkemään. Kannattaa kokeilla joskus.
 
Eikös nuo oikeasti wow efektin tehneet RT elämykset ole tässä:

Turing aikana:
Control, Metro Exodus

Amperen aikana:
Cyberpunk ja Dying Light 2.

Muut on olleet sellaista nopeasti katsottu demomielessä ja pois päältä. Tyyliin on käytetty joko tosi vähän, tai heijastuksia nopeatempoisempaan peliin, tai vähän pehmeämpiä varjoja, ikäänkuin uusi taso ultran yläpuolelle. Vai missasinko jotain wow efektin RT pelejä?
 
Sanoisin kanssa, että on säteenseuranta on tässä vaiheessa "ihan kiva" -tason ominaisuus. Melkein DLSS on hyödyllisempi, mutta sitä tarvii vähemmän premiumkorteissa. Toisaalta, on säteenseuranta silti kiva olla uudessa kortissa hyvällä tasolla, jos siitä ei joudu maksamaan älyttömästi ekstraa.
 
Mikä tahansa ue5:lla tehty peli tulevaisuudessa niin rautakiihdytetty säteenseuranta lisää kuvanlaatua ja syö perffiä. Säteenseurannan merkitys kasvaa vuosi vuodelta.

Uskoisin, että rdna3 high end:ssa ja 4090fe/ti/titansaadaan niin kova raster suorituskyky myös 4k resoluutiolla, että rasteri menettää merkityksensä useimmille pelaajille. Toki on niche pelaajia joille mikään fps ei riitä ja se heille suotakoon. Tämä siis olettaen, että rtx on suorituskyky lisääntyy 4090:lla 100% versus 3090fe ja raster hieman vähemmän. Ehkä samalla tulee dlss3,jos haluaa vielä lisää fps:aa :)
 
Viimeksi muokattu:
Ei dlss ole ylivoimaisesti parempi kuin fsr. Tänhän sä kyllä tiesit, kunhan vain tulit trollaamaan nvidia fanituksellasi.
FSR:ää on kehitetty ja se on päässyt ilmeisesti suurinpiirtein tasoihin vasta lähiaikoina...
30x0 näyttikset taas on AMD:n kilpailevien korttien kanssa markkinoilla jo 2 vuotta nyt..

Joten katson, että Nvidialla oli esim vuosi sitten erittäin selkeä kilpaluetu kyseisestäkin syystä.
 
Ei dlss ole ylivoimaisesti parempi kuin fsr. Tänhän sä kyllä tiesit, kunhan vain tulit trollaamaan nvidia fanituksellasi.

Tulipa mielenkiinnosta vilkaistua, miltä tuo FSR 2.0 näyttää verrattuna uusimpaan DLSS versioon. FSR 2.0 näyttää muuttavan nopeasti liikkuvat kappaleet ja niiden ympäristön melkoiseksi pikselimössöksi. Aika karua katsottavaa. Kyllä ainakin tämän yhden pelin ja videon perusteella voi sanoa että DLSS on ylivoimaisesti parempi.




1663588176823.png


edit: Varmaan toimii hienosti, kunhan kuvassa ei ole mitään liikkuvia kappaleita...
 
Uusista radeoneista ei ole hirmusesti mitään kuulunu, just bongasin twitteristä tämän.



Aika hurjaa jos toteutuu. Yli 3GHz ajattelin että mennään jonkinverran mutta että lähes 4GHz...
 
No siinäpäs on herralla suuri otanta tutkimuksessaan:lol: Eiköhän molemmilla tekniikoilla ole pelejä, joissa toinen on parempi...

Voinko kysyä, miten olet päätynyt siihen oletukseen, että sellaisia pelejä löytyisi? Onko esittää jotain tutkimustuloksia asiasta, vai onko tuo enemmänkin toiveajattelua? Tuo ongelma nimittäin vaikuttaa sellaiselta, että se esiintyy kyllä lähes kaikissa peleissä. Ellei sitten God of Warin kehittäjät ole mokanneet FSR-toteutustaan ihan täydellisesti.
 
Voinko kysyä, miten olet päätynyt siihen oletukseen, että sellaisia pelejä löytyisi? Onko esittää jotain tutkimustuloksia asiasta, vai onko tuo enemmänkin toiveajattelua? Tuo ongelma nimittäin vaikuttaa sellaiselta, että se esiintyy kyllä lähes kaikissa peleissä. Ellei sitten God of Warin kehittäjät ole mokanneet FSR-toteutustaan ihan täydellisesti.

Samoin kuin DLSS kehittyy, niin tekee FSR. Siitä on jo 2.1 pihalla, joka vähensi rajusti ghostausta, uutisen mukaan myös shimmeriä ja paransi temporaalista vakautta. Eli tod. näk. tuo God Of War näyttäisi aikalailla nätimmälle ihan vain dll vaihdolla, jota dlss puolellakin tehdään.
 
Mitä noita RT pelien arvosteluja kattellu, niin aika monesti siellä on kyllä todettu että ennemmin jättä ne pois päältä kun merkitys visuaaliseen ilmeeseen on niin pieni ettei maksa vaivaa ottaa sitä performance hittiä.

Parasta on sellaset arvostelut missä näin todetaan samalla kun kuvamateriaalina taustalla on jotain rähjäistä SSR:ää hajoilemassa. Se on ihan validia olla epäkiinnostunut graafisista ominaisuuksista jos ei itse huomaa eroa (myös arvostelijoille kunhan se todetaan mielipiteeksi), mutta saman voi kääntää tuohon mainitsemaan performance hittiin.

Jos ei näe/tunne eroa 60fps ja 120fps välillä niin miksi sitä ylimääräistä performanssia ei voisi käyttää vaikka heijastuksiin jotka on (vähän pelistä riippuen) ERITTÄIN huomattavasti rikki silloin kun käytettynä tekniikkana on SSR eikä RT. Joskus niin paljon että Hunter: Call of the Wildissa laitoin SSR-heijastukset pois päältä ja katselen mielummin tylsää cubemappiä kuin erityisen heikkoa SSR-toteutusta.

Siihen voin yhtyä kyllä että jonkun pitäisi potkia pelintekijöitä perseelle että saataisiin lisää hyvin käytettyjä RT-ominaisuuksia, liian harvassa sitä herkkua saa nauttia.
 
Eikös nuo oikeasti wow efektin tehneet RT elämykset ole tässä:

Turing aikana:
Control, Metro Exodus

Amperen aikana:
Cyberpunk ja Dying Light 2.

Muut on olleet sellaista nopeasti katsottu demomielessä ja pois päältä. Tyyliin on käytetty joko tosi vähän, tai heijastuksia nopeatempoisempaan peliin, tai vähän pehmeämpiä varjoja, ikäänkuin uusi taso ultran yläpuolelle. Vai missasinko jotain wow efektin RT pelejä?

Lisäisin vielä aiankin Quake2 RTX:n, Chernobyliten ja MineCraftin tähän. Quake2RTX onkin täysi RT peli kuten MineCf´raft. Eipä olisi tullut varmaan itsellä pelattua uudellee tuota Q2 kamppista läpi, mutta olihan hieno kokemus RT:llä.
 
Lisäisin vielä aiankin Quake2 RTX:n, Chernobyliten ja MineCraftin tähän. Quake2RTX onkin täysi RT peli kuten MineCf´raft. Eipä olisi tullut varmaan itsellä pelattua uudellee tuota Q2 kamppista läpi, mutta olihan hieno kokemus RT:llä.

Chernobylite vaikuttaa kyllä aika hyvälle toteutuksen osalta, kun googlasin. Quakea olen käyttänyt vain vakaustestiin, onhan se täysi säteenseuranta, mutta alkuperäisten tekstuurien ja geometrian takia ei sitä jaksanut kellotusta enempää.

Minecraft tuli kyllä ihan oikeasti unohdettua.
 
Samoin kuin DLSS kehittyy, niin tekee FSR. Siitä on jo 2.1 pihalla, joka vähensi rajusti ghostausta, uutisen mukaan myös shimmeriä ja paransi temporaalista vakautta. Eli tod. näk. tuo God Of War näyttäisi aikalailla nätimmälle ihan vain dll vaihdolla, jota dlss puolellakin tehdään.
God of War on FSR:n osalta vähän poikkeuksellinen toteutus kun on DX11 peli, niin tuo .dll vaihto tuskin onnistuu. Ehkä joku modi jo on tms, en ole ihan perillä.

FSR:n kehittymisestä kyllä samaa mieltä ja parhaimmillaan jo toi 2.0:kin on sen verran hyvä, ettei itelleni olisi paljon väliä pelaanko DLSS vsi FSR päällä, esimerkkinä RDR2. Tällä hetkellä DLSS:n merkittävin etu on laajempi pelituki, mutta uusien pelien kohdalla näyttäisi FSR 2.0 ja XeSS yleistyvän hyvää tahtia.

Hyvä että AMD (ja Intel) kirii, niin joutuu Nvidia innovoimaan jotain uutta, jos haluaa erottua joukosta ominaisuuksillaan.
 
God of War on FSR:n osalta vähän poikkeuksellinen toteutus kun on DX11 peli, niin tuo .dll vaihto tuskin onnistuu. Ehkä joku modi jo on tms, en ole ihan perillä.

Joo, onkin näemä tosiaan kokeellinen DX11 painos fsr 2.0:sta. Nähtävästi on kuin Controllin DLSS 1.9, esijulkaisukamaa, joka päätyi silti yhteen peliin.
 
Voinko kysyä, miten olet päätynyt siihen oletukseen, että sellaisia pelejä löytyisi? Onko esittää jotain tutkimustuloksia asiasta, vai onko tuo enemmänkin toiveajattelua?
Tuossa muut keskustelijat jo avasivatkin, että toteutus ei ole identtinen pelissä kuin pelissä. Tästä voidaan olettaa, että toteutustavan muuttuessa myös lopputulos on eri.
Tuo ongelma nimittäin vaikuttaa sellaiselta, että se esiintyy kyllä lähes kaikissa peleissä. Ellei sitten God of Warin kehittäjät ole mokanneet FSR-toteutustaan ihan täydellisesti.
Katsoit yhden pelivideon ja päättelit tästä otannasta, että ongelma esiintyy lähes kaikissa peleissä. :rolleyes:
 
Katsoit yhden pelivideon ja päättelit tästä otannasta, että ongelma esiintyy lähes kaikissa peleissä. :rolleyes:

No huoh, siksi kysyinkin sinulta, miksi päättelet sen olevan parempi muissa peleissä. Kuvittelin että sinulla voisi olla siitä jotain testejä tai muuta dataa. Ehkä FSR 2.1 on oikeasti paljon parempi kuin God of Warin FSR 2.0, mutta yhtäkään kunnollista testiä en löytänyt.

Edit: Lisään vielä että mielestäni Digital Foundryn videoilla on aika paljon painoarvoa mitä näihin testeihin tulee.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
259 240
Viestejä
4 501 520
Jäsenet
74 373
Uusin jäsen
elspa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom