Virallinen: NVIDIA vs AMD (vs Intel) keskustelu- ja väittelyketju

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Refut tosiaan sillä mainittu että niillähän noi saitit taitaa $/perf repiä ja siksi pitää saada niitä halvalla kansalle ja niistä hinnoista puhutaan. Tais red devilissä olla 137% hinta per perf verrattuna referenssiin eli vertailukelpoisuus vähän niin ja näin, ostan silti jos vaan järkiajassa saan eikä Jenssenisetä vieläkään saa mulle sitä sopivaa lappua.

Ei Radeonit selkeästi kuitenkaan jalkoihin jää raakassa rasteroinnissa ja tais se SAM päällä pärjätä paremmin. RT sitte toki on nvidialle reilulla erolla. Käyttötarkoituksesta riippuen toki vähän nuo nopeudet, mutta näyttäisi Radeoneista löytyvän enemmän ylikellotusvaraa ja mielestäni AMD on onnistunut ajuripäivityksillä saamaan enempi irti, tää voi olla puhdasta mutua kun radeon ollut viimeksi mallia hd5870.
En koita selitellä tässä munaa kanaksi, kyllä faktat on sen puolella että RTX taitaa olla tällä hetkellä järkevämpi ostos feature-setillänsä ja noilla hinnoilla, mutta eipä tonnin näytönohjaimia kannata koittaa järjellä selittää, ei forumeilla eikä itselleen :)!

Toki järkevämpi ostos tällä hetkellä on huono kielikuva muutenkin, kun tällä hetkellä ei voi ostaa yhtään mitään. Siksipä jonotan molempia tunnepohjalta niitä malleja jotka haluan ja uskon olevani tyytyväinen siihen mitä joku päivä käteen saan.
 
Miten kävi?
(Minkä näytönohjaimen puna-viher -värisokea voi ostaa?)
Ei nuo 6800 kortit ole kovin kummoisia kun laitetaan säteenjäljitys päälle edes tuollaisessa pelissä jossa on ollut AMD:n apua. Että jos semmoinen kiinnostaa niin nVidia on valinta. Ilman RT:tä nopeus oli ok.
 
No siis tuohan on kuitenkin ruhtinaallinen tulos, itse katselin että Radeonilla pääsisi 1440p:llä pääoson siihen 60fps jota voi hätäsesti pitää pelattavana ja sillä vois just jotai yksinpelejä ajella.
Mutta kuten useampi todennut, tällä hetkellä RT on melkolailla tech-demomatskua, relevantimpi muutaman vuoden päästä. Muutama hieno juttu mutta peliä pelatessa eikä vaan grafiikoita ihmetellessä se jää helposti unohduksiin ja jengi ei välttämättä halua sitä perf-hittiä ottaa.
Olihan se amd dirt5 ja wow shadowlands edellä rt fpssässä, merkitys kuitenkin 0 itselle silläkään
 
Olihan se amd dirt5 ja wow shadowlands edellä rt fpssässä, merkitys kuitenkin 0 itselle silläkään
Dirt5 käytetään Rapid packed math ominaisuutta joten FP16 toimii nopsaa. Saas nähdä käyttääkö Cyperpunk 2077 reippaasti FP32, siinä kun Ampere on vahvoilla.
Riippumatta siita tarvitaanko sitä niin paljon vaan ihan kiusallaan jotta kilpailuva merkki jää toiseksi ;)
 
Olisi mielenkiintoista kuulla täällä käyttäjiltä mitkä olivat kenenkin syyt jotka saivat valitsemaan 3070, 3080 ja 6800/XT väliltä.

Itse tässä pähkäilen näiden välillä. Saatavuus on ongelma kaikissa mutta mulla on aikaa odotella
 
Olisi mielenkiintoista kuulla täällä käyttäjiltä mitkä olivat kenenkin syyt jotka saivat valitsemaan 3070, 3080 ja 6800/XT väliltä.

Itse tässä pähkäilen näiden välillä. Saatavuus on ongelma kaikissa mutta mulla on aikaa odotella

Ideaalitilanteessa, jossa MSRP pitää ja kortteja on saatavilla, 3080 on aika lyömätön. Hyvä hinta-tehosuhde, vahva rasteroinnissa, suhteellisesti todella vahva säteenseurannassa ja kaikkea kivaa päälle. 6800-sarja on vahva rasteroinnissa mutta vain Turing-tasoa säteenseurannassa. Saatavuus vielä heikompi kuin 3080:llä. 3070 on jopa ostettavissa ja hinta on vertailujoukon halvin (AIB:t). Jää rasteroinnissa edellä mainituille, mutta on vahvasti säteenseurantaa hyödyntävissä peleissä nopeampi kuin AMD:n kortit. Päädyin tähän, koska no - parempi pyy pivossa kuin vappuna kourassa ja uskon, että tämän tason kortit alkavat todella yskiä vain säteenseurantaa käyttäessä. Tällöin Nvidian luontainen nopeus ja DLSS vievät selvän voiton.

3070:n pahin vihollinen on isoveli 3080 mutta niin kauan kuin saatavuus on olematon ja hinnat jotain ihan muuta kuin julkaisussa, pikkuveli voi olla ihan fiksu valinta.
 
Olisi mielenkiintoista kuulla täällä käyttäjiltä mitkä olivat kenenkin syyt jotka saivat valitsemaan 3070, 3080 ja 6800/XT väliltä.

Itse tässä pähkäilen näiden välillä. Saatavuus on ongelma kaikissa mutta mulla on aikaa odotella

Jos säteenseuranta ja/tai DLSS painaa vaakakupissa, niin valinta on ilmiselvä eli Nvidia. Jos nuo ei paina vaakakupissa, niin taitaa olla aika sama kumman valitsee (Nvidialla tosin Nvenc myös). Yllätyin miten nopeasti tuo säteenseuranta näyttäisi lisääntyvän AAA-peleissä, ja tulevina vuosina meno varmasti kiihtyy, eli jollain 3v käyttösuunnitelmalla valitsisin kyllä nyt Nvidian.

AMD:n olisi pitänyt lähteä agressiivisemmalla hinnoittelulla liikkeelle, mutta katsotaan kun saatavuudet joskus paranee, että leikkaako AMD hintoja. Heikoilla saatavuuksillahan kannattaa tehdä kuten jälleenmyyjät, eli kerätä isommat katteet. Se on järkevää bisnestä.
 
Nykyisillä hinnoilla en näe mitään syytä miksi AMD haukkaisi mitään merkittävää markkinaosuutta Nvidialta high-endistä. Vaikka RT olisi tasoissa ja AMD:lla olisi DLSS, niin silti brändin vuoksi suurin osa hankkisi Nvidian, näin uskallan väittää.

AMD:lla on siis todella hankala työ edessä erillis-GPU markkinaosuuden kasvattamisen suhteen. Mutta molemmat AMD-raudalla varustetut konsolit tulee myymään erinomaisesti, ja AMD-prosessoreiden osuudet kasvaa varmasti edelleen, joten kokonaisuutena AMD:llakin pyyhkii hyvin. Nvidia on kuitenkin todella kova vastus erillis-GPU -puolella. Hieno paluu AMD:lta kuitenkin high-endiin, sitä kaivattua kilpailua tuli vihdoin myös terävimpään kärkeen. Toivotaan että AMD lähtee agressiivisemmin haastamaan hinnalla mid-rangessa ja budjettikorteissa.
 
Mukavaa lukea muiden ratkaisevia valintoja. 3080 olisi todella houkutteleva vaihtoehto. Miten paljon painoarvoa kannattaa laittaa freesync / G-sync mahdollisuuksille näyttis+näyttö yhdistelmässä. Freesync näyttäisi olevan todella yleinen näytöissä mutta g-sync ei niinkään.

Tämähän tosiaan koskee enemmän näytön ostamista mutta saatavuuden takia todennäköisesti näyttö tulee ostettua ennen näyttistä
 
Mukavaa lukea muiden ratkaisevia valintoja. 3080 olisi todella houkutteleva vaihtoehto. Miten paljon painoarvoa kannattaa laittaa freesync / G-sync mahdollisuuksille näyttis+näyttö yhdistelmässä. Freesync näyttäisi olevan todella yleinen näytöissä mutta g-sync ei niinkään.

Tämähän tosiaan koskee enemmän näytön ostamista mutta saatavuuden takia todennäköisesti näyttö tulee ostettua ennen näyttistä
Noh freesync voi toimia nvidian kortin kanssa tai sitten ei, mutta g-sync (pl g-sync compatible joka on freesync joka on testattu toimivaksi) maksaa reilusti enemmän.
En tiedä löytyykö noista rauta-gsynceistä mitään tukea sitten freesyncille.

Mulla on itsellä edelleen epäilys että haluanko 3080:aa oikeasti. Alun laatuongelmahuhuilut, tappiin asti vedetty kellotus, ja jotain hämärää niiden virransyötössä on tai sitten sekin vedetty turhan tiukille. Muistin määrä tuntuu vähemmän houkuttelevalta myös.
Hinta ei oo tässä kohtaa varsinaisesti ongelma, mutta 3090 en vaan kykene perustelemaan pelkällä muistin määrällä ja 10% perfnousulla.
Sitä ku ois kristallipallo ja näkis kumman valmistajan kortit ikääntyy paremmin, näillä hinnoilla ei huvita uusia näyttistä jatkuvasti. Edellisestä päivityksestä maksoin 200e ja sillä menty nyt 3 vuotta.
Nyt lyöty koko kone uusiksi ja tällä pitäis sit mennä joku vuosi.
Järki sanos että 3080 ois parempi ostos, tunnepuolella on sitte epäilykset. 6800 xt ois jotenkin itselle houkuttelevampi, kun x570 emo ja zen3 jo löytyy.
Kun toi 1060 riittäs yhtään paremmin niin vois vaan huoletta odottaa, mutta kun ei perkele enää jaksais :)

Edit: näyttönä lgn 850 2560x1440 eli sekä gsync compatible että freesync pelaa, joten sekään ei rajaa valintaa
 
Mukavaa lukea muiden ratkaisevia valintoja. 3080 olisi todella houkutteleva vaihtoehto. Miten paljon painoarvoa kannattaa laittaa freesync / G-sync mahdollisuuksille näyttis+näyttö yhdistelmässä. Freesync näyttäisi olevan todella yleinen näytöissä mutta g-sync ei niinkään.

Tämähän tosiaan koskee enemmän näytön ostamista mutta saatavuuden takia todennäköisesti näyttö tulee ostettua ennen näyttistä
 
Hardware Unboxed Steve oli jutellut AMD:n kanssa ja 4-8 viikon sisään pitäisi olla tulossa ovh hintaisia custom kortteja. Tämä tietenkin varmasti koskee vain jenkkimarkkinoita ja täällä tukkurit ja jälleenmyyjät vetää välistä... Noh kohta nähdään kuka tässä on syyllinen ryöstöhintoihin jos jenkkihinnat tippuu ja täällä ei...

 
Olisi mielenkiintoista kuulla täällä käyttäjiltä mitkä olivat kenenkin syyt jotka saivat valitsemaan 3070, 3080 ja 6800/XT väliltä.

Itse tässä pähkäilen näiden välillä. Saatavuus on ongelma kaikissa mutta mulla on aikaa odotella
No jos tsiigataan tän hetken suomihintoja, unohdetaan saatavuus koska kukaan ei tiedä milloin noita kortteja saapuu tänne Suomeen ja katotaan ominaisuuksia ja suorituskykyä niin mielestäni valinta 6800XT ja 3080 välillä on suht selvä. 3080 vie tuon tennislukemin. Ainoa järkeenkäypä syy mielestäni ostaa 6800 XT on poikkeuksellinen punasilmäys ja/tai Linuxin käyttö.

6800 vs 3070 on taas huomattavasti mielenkiintoisempi vertailu. 6800 on nopeampi rasteroinnissa kun taas 3070 vie ray tracingissä ja ominaisuuksissa. Hintatasokin on Suomessa aika pitkälti samaa (huonoa) tasoa, joten tässä joutuu oikeasti punnitsemaan tuotteita suuntaan tai toiseen riippuen siitä mikä itselle on tärkeää.
 
No jos tsiigataan tän hetken suomihintoja, unohdetaan saatavuus koska kukaan ei tiedä milloin noita kortteja saapuu tänne Suomeen ja katotaan ominaisuuksia ja suorituskykyä niin mielestäni valinta 6800XT ja 3080 välillä on suht selvä. 3080 vie tuon tennislukemin. Ainoa järkeenkäypä syy mielestäni ostaa 6800 XT on poikkeuksellinen punasilmäys ja/tai Linuxin käyttö.

Mielestäni tämä ei ole ollenkaan näin musta-valkoista.
Noissa mittareissa on suhteellinen performance ja erot on marginaalisen pieniä. Tuollaisessa yleiskatsauksessa ei kerrota millaisella kokoonpanolla testit on ajettu, joten joutuu etsimään tulokset sellaisella raudalla, kuin itseltä löytyy. Lisäksi jos aikoo ajella SAM päällä, täytyy kaivella mitä haluaa vertailla. RT-vaaka toki selvä, saadaanko tänne lisää vääntöä ajureilla? - varmaankin, mutta eroa tuskin saadaan kurottua kiinni.
Amd:n ajurit on ainakin ennen parantuneet ajan saatossa, faktaa ei oo kumman lafkan kortit saaneet ajureilla enempi irti.
Amd kellottuu paremmin, mahdollisesti jopa lisää kun muisteja ei rajoiteta keinotekoisesti.
Amd:lla on alhaisemmat powerlimitit, toisethan voi ajatella tätä negatiivisena asiana, mutta ihmiset on ennenkin olleet väärässä :) Lisäksi kun lähtötasolla alhaisempi, nostovaraa niille jotka asuu suorasähkölämmitteisissä taloissa.
Kulku suhteessa watteihin on kohdillaan

Hyötyohjelmat jos painaa vaakakupissa niin tilanne taitaa taas olla selviö.

Itse en rehellisesti ole varma kumpi noista on houkuttelevampi kortti (taino tällä hetkellä se jonka ensiksi saa) omaan käyttöön.
Alla x570, ryzen 5800x, näytöksi vasta päivitetty 2560x1440p 144hz, RT painaa vaakakupissa hyvin vähän jos ollenkaan, toki omalla resoluutiolla XT:n perf vielä välttävästi riittää. Pääasiallisesti näyttistarve on pelaamiseen, toki koneella muutakin tehdään, mutta silloin riittää että työpöytä piirtyy ruudulle.
edit: tietty muistin määrä yksi tekijä, mutta realisoituuko määrä ikinä käyttöön?
 
Viimeksi muokattu:
Mielestäni tämä ei ole ollenkaan näin musta-valkoista.
Noissa mittareissa on suhteellinen performance ja erot on marginaalisen pieniä. Tuollaisessa yleiskatsauksessa ei kerrota millaisella kokoonpanolla testit on ajettu, joten joutuu etsimään tulokset sellaisella raudalla, kuin itseltä löytyy. Lisäksi jos aikoo ajella SAM päällä, täytyy kaivella mitä haluaa vertailla. RT-vaaka toki selvä, saadaanko tänne lisää vääntöä ajureilla? - varmaankin, mutta eroa tuskin saadaan kurottua kiinni.
Amd:n ajurit on ainakin ennen parantuneet ajan saatossa, faktaa ei oo kumman lafkan kortit saaneet ajureilla enempi irti.
Amd kellottuu paremmin, mahdollisesti jopa lisää kun muisteja ei rajoiteta keinotekoisesti.
Amd:lla on alhaisemmat powerlimitit, toisethan voi ajatella tätä negatiivisena asiana, mutta ihmiset on ennenkin olleet väärässä :) Lisäksi kun lähtötasolla alhaisempi, nostovaraa niille jotka asuu suorasähkölämmitteisissä taloissa.
Kulku suhteessa watteihin on kohdillaan

Hyötyohjelmat jos painaa vaakakupissa niin tilanne taitaa taas olla selviö.

Itse en rehellisesti ole varma kumpi noista on houkuttelevampi kortti (taino tällä hetkellä se jonka ensiksi saa) omaan käyttöön.
Alla x570, ryzen 5800x, näytöksi vasta päivitetty 2560x1440p 144hz, RT painaa vaakakupissa hyvin vähän jos ollenkaan, toki omalla resoluutiolla XT:n perf vielä välttävästi riittää. Pääasiallisesti näyttistarve on pelaamiseen, toki koneella muutakin tehdään, mutta silloin riittää että työpöytä piirtyy ruudulle.
edit: tietty muistin määrä yksi tekijä, mutta realisoituuko määrä ikinä käyttöön?

Ei se niin vaikeeta ole. Katot mitä saat, jos ostat 6800xt:n ja sitten vertaat sitä siihen, mitä saat, jos ostat 3080:n. Aika selkeastihän nuo molempien tarjoamat perffit ja ominaisuudet on tiedossa.

Sulla on toki jo uusi SAM yhteensopiva alusta, joten saat siitä lisää perffiä ja sen avulla se 6800xt voi olla vähän nopeamapi 1440p resolla ja fullHD:lla tällä hetkellä. SAM tuki kuitenkin tulossa myös intel ja nvidia puolelle myös, joten en sitä nyt kovin isona asiana pitäisi, varsinkaan kun tietääkseni tuo "SAM":n tuominen muille alustoille, ei pitäisi olla mikään hirveän vaikea prosessi. DLSS vastineen tuominen AMD:n puolelle on huomattavasti isompi työmaa tuohon verrattuna.

Lisäksi 1440p ja 1080p resoilla nuo kummatkin kortit on niin nopeita (reippaasti yli 100 FPS 1440p resolla molemmilla), että tommosilla pienillä muutamien %:n nopeuseroilla ei kyllä ole oikeastaan juuri merkitystä. Toki jos on tärkeää saada juuri jossain tietyssä pelissä lukotettua esim. 144FPS, niin kannattaa ostaa toki näyttis sen mukaan, kumpi sitä peliä paremmin pyörittää.

Jos et siis aio RT:tä käyttää ja ne omat pelisi toimii paremmin RX 6800XT:llä, niin sittenhän kannattaa varmaan ostaa se.

Edit: Siis jis voisi vapaasti valita, kumman haluaa. Nythän se paras kortti on se, minkä saa.
 
Ei se niin vaikeeta ole. Katot mitä saat, jos ostat 6800xt:n ja sitten vertaat sitä siihen, mitä saat, jos ostat 3080:n. Aika selkeastihän nuo molempien tarjoamat perffit ja ominaisuudet on tiedossa.

Sulla on toki jo uusi SAM yhteensopiva alusta, joten saat siitä lisää perffiä ja sen avulla se 6800xt voi olla vähän nopeamapi 1440p resolla ja fullHD:lla tällä hetkellä. SAM tuki kuitenkin tulossa myös intel ja nvidia puolelle myös, joten en sitä nyt kovin isona asiana pitäisi, varsinkaan kun tietääkseni tuo "SAM":n tuominen muille alustoille, ei pitäisi olla mikään hirveän vaikea prosessi. DLSS vastineen tuominen AMD:n puolelle on huomattavasti isompi työmaa tuohon verrattuna.

Lisäksi 1440p ja 1080p resoilla nuo kummatkin kortit on niin nopeita (reippaasti yli 100 FPS 1440p resolla molemmilla), että tommosilla pienillä muutamien %:n nopeuseroilla ei kyllä ole oikeastaan juuri merkitystä. Toki jos on tärkeää saada juuri jossain tietyssä pelissä lukotettua esim. 144FPS, niin kannattaa ostaa toki näyttis sen mukaan, kumpi sitä peliä paremmin pyörittää.

Jos et siis aio RT:tä käyttää ja ne omat pelisi toimii paremmin RX 6800XT:llä, niin sittenhän kannattaa varmaan ostaa se.

Edit: Siis jis voisi vapaasti valita, kumman haluaa. Nythän se paras kortti on se, minkä saa.
Kyllähän tämä tilanne realisoituu ennenkaikkea siihen, minkä saa ensimmäisenä.
Samin tulo geforceille on vähänsama kuin dlss vastine amdlle, molemmat on "tulossa", vaikka toki toi rezisable bar on simppelimpi juttu oletettavasti. 1440p:llä ei taida dlss olla oikeastaan edes iloa ja Dlss on niin pienen piirin hommaa eikö nykytitlet edes kiinnosta.

Osaltaan vaakakupeissa toki painaa myös kysymys että onko nykypelit optimoitu paremmin nvidian korteille ja samaan aiheeseen liittyen tuleeko tilanne muuttumaan uuden konsolipolven myötä.
Molemmat laput varmasti pelaa mun käytössä riittävän hyvin.

Järki sanoo että RTX ois parempi ostos, mutta se vähemmän rationaalinen puoli sanoo että RTX:ssä on jotain mätää ja haluais ennemmin Amd:n. Tietty kun päästään tilanteeseen jossa molemmat ovat hyllytavaraa, tilanne voi olla tasaisempi jos hintataso stabiloituu.

Onhan tässä toki yks juttu mikä Geforceissa ärsyttää, että sieltä ei tullut sellaista korttia kuin ennakkoon luvattiin. Vastaavasti Amd pääsi aika nätisti niihin ilmoitettuihin lukemiin tai ainakaan heittoa ei niin paljon ollut. 6900xt toki on vielä mahdollisuus iskeä sopivaan väliin, katotaan sit mihin hinnat paisuu
 
SAM:n merkitys suorituskyvylle on niin vähäinen, että sitä ei voi omilla silmillään edes havaita. DLSS:n nopeuslisä sen sijaan on todella merkittävä, jos ominaisuus on tarjolla.
 
SAM:n merkitys suorituskyvylle on niin vähäinen, että sitä ei voi omilla silmillään edes havaita. DLSS:n nopeuslisä sen sijaan on todella merkittävä, jos ominaisuus on tarjolla.
Kaikkia ei silti upscaling kiinnosta ja noi nykytitlet on harvassa/kuraa, onhan RT:kin merkittävä perffilisä, kun sen kytkee pois päältä :D
 
Kyllähän tämä tilanne realisoituu ennenkaikkea siihen, minkä saa ensimmäisenä.
Samin tulo geforceille on vähänsama kuin dlss vastine amdlle, molemmat on "tulossa", vaikka toki toi rezisable bar on simppelimpi juttu oletettavasti. 1440p:llä ei taida dlss olla oikeastaan edes iloa ja Dlss on niin pienen piirin hommaa eikö nykytitlet edes kiinnosta.

Osaltaan vaakakupeissa toki painaa myös kysymys että onko nykypelit optimoitu paremmin nvidian korteille ja samaan aiheeseen liittyen tuleeko tilanne muuttumaan uuden konsolipolven myötä.
Molemmat laput varmasti pelaa mun käytössä riittävän hyvin.

Järki sanoo että RTX ois parempi ostos, mutta se vähemmän rationaalinen puoli sanoo että RTX:ssä on jotain mätää ja haluais ennemmin Amd:n. Tietty kun päästään tilanteeseen jossa molemmat ovat hyllytavaraa, tilanne voi olla tasaisempi jos hintataso stabiloituu.

Onhan tässä toki yks juttu mikä Geforceissa ärsyttää, että sieltä ei tullut sellaista korttia kuin ennakkoon luvattiin. Vastaavasti Amd pääsi aika nätisti niihin ilmoitettuihin lukemiin tai ainakaan heittoa ei niin paljon ollut. 6900xt toki on vielä mahdollisuus iskeä sopivaan väliin, katotaan sit mihin hinnat paisuu
SAM:n merkitys suorituskyvylle on niin vähäinen, että sitä ei voi omilla silmillään edes havaita. DLSS:n nopeuslisä sen sijaan on todella merkittävä, jos ominaisuus on tarjolla.

1606648394675.png





On tuo 3080 ihan eri kastissa, kun kunnolla aletaan tehoja vaatimaan. RT6800 XT pääsee käytännössä 3070:n tasolle moderneilla grafiikka-asetuksilla.

6800 XT:ssä on SAM yms. otettu testiin avuksi, mutta ei sitä ole luotu pasianssia kummallisempia grafiikoita pyörittämään. Näköjään 3080:sta ei DLSS:n avulla viitsitty testata koska näyttäisi AMD:n kikkare vielä heikommalta.
 
On tuo 3080 ihan eri kastissa, kun kunnolla aletaan tehoja vaatimaan. RT6800 XT pääsee käytännössä 3070:n tasolle moderneilla grafiikka-asetuksilla.

6800 XT:ssä on SAM yms. otettu testiin avuksi, mutta ei sitä ole luotu pasianssia kummallisempia grafiikoita pyörittämään.
Eli vain 3080 ja 3090 on luotu pyörittämään muuta kuin pasianssia? :asif:
Missä kohtaa muuten tuossa mainittiin että SAM olisi käytössä? Ei jaksanut ihan koko videota katsoa.
Näköjään 3080:sta ei DLSS:n avulla viitsitty testata koska näyttäisi AMD:n kikkare vielä heikommalta.
Ei vaan koska Riftbreakerin kehittäjät tajusivat olla lisäämättä peliinsä NVIDIAn maksamaa kuvanhuononnusta.
 
Eli vain 3080 ja 3090 on luotu pyörittämään muuta kuin pasianssia? :asif:

Ei vaan koska Riftbreakerin kehittäjät tajusivat olla lisäämättä peliinsä NVIDIAn maksamaa kuvanhuononnusta.

On muuten AMD:n avulla kehitetty peli.
 
AMD:n sponsoroima toki, mitä sitten?

Tässä todellisempi muun kuin AMD:n sponsoroiman pelin suorituskyvystä.

1606650611509.png


Ei tuo DLSS nyt millään tapaa huononna Nvidian asemaaa tulevaisuuden peleihin kun voi raskaimmissakin toteutuksissa pidentää näytönohjaimen elinikää siinä missä AMD:n näytönohjainta saa olla vaihtamassa joka generaatiossa jos mielii saada yli 20fps.
 
Reality check
Raytracingin perfhit on nvidian korteille kyllä yhtälailla merkittävä, eikä kaikki semmoisia kutkuttimia päälle halua, vähän samaan tapaan kuin anti-aliasing oli pitkään asetus jonka kaikki vaan kytki pois päältä, old habits die hard, tein itsekin tuota vielä hetki sitten. Eikös tuo oikeastaan todista sen että 6800XT pystyy pääsemään 4k@60fps RT päällä, jota pidetään jonkunlaisena hyväksyttävänä haamurajana. Monessa titlessä joita ei ole optimoitu mitenkään Amd:n korteille se ei noihin lukemiin pääse kuin 1440p.
Eikai kukaan ole koittanutkaan väittää että Amd voittaa raytracingissa tai Dlss:ssä Nvidian?
 
Eikö nämä tän tason mielipideulosteet voisi jättää kirjoittamatta... Varsinkin moderaattorin toimesta. :tdown:

Se ei olisi ollut keneltäkään pois, jis Rift Brakerissä olisin ollut DLSS.
Mikä ihmeen "mielipideuloste"?
Ei kukaan niin ole väittänytkään että se joltain olisi pois, mutta mitä harvempi peli tukee kuvanhuononnustekniikoita sen parempi, ettei sellaiset pääse yleistymään.

ps. moderaattori on lähtökohtaisesti keskustelija muiden joukossa niin kauan kuin kyse ei ole moderoinnista.
RT efektit optimoitu RDNA2 arkkitehtuurille, mutta näyttävät pyörivän silti paremmin Nvidian korteilla.
Niin, ja?
 
Ei kukaan niin ole väittänytkään että se joltain olisi pois, mutta mitä harvempi peli tukee kuvanhuononnustekniikoita sen parempi, ettei sellaiset pääse yleistymään.
Mites sellainen hypoteettinen "kuvanhuononnustekniikka", joka skaalaa resoa esim. 99%:iin ja nostaa ruudunpäivityksen kymmenkertaiseksi? :)
 
Tässä todellisempi muun kuin AMD:n sponsoroiman pelin suorituskyvystä.

Ei tuo DLSS nyt millään tapaa huononna Nvidian asemaaa tulevaisuuden peleihin kun voi raskaimmissakin toteutuksissa pidentää näytönohjaimen elinikää siinä missä AMD:n näytönohjainta saa olla vaihtamassa joka generaatiossa jos mielii saada yli 20fps.
Tarkoitit kai "Tässä esimerkki NVIDIAn sponsoroiman pelin suorituskyvystä".

Sitä suorituskykyä saa lisää myös asetuksia laskemalla, ilman että tarvitse huonontaa kuvaa ylimääräisllä skaalausartifakteilla.

Mites sellainen hypoteettinen "kuvanhuononnustekniikka", joka skaalaa resoa esim. 99%:iin ja nostaa ruudunpäivityksen kymmenkertaiseksi? :)
Siis prosentin pienempi resoluutio ja ruudunpäivitys kymmenkertaistuu? Tuollainen ratkaisu ei kärsisi DLSS:n kaltaisista artifakteista ihan jo koska lähtöresoluutio on niin lähellä alkuperäistä, joten eiköhän tuollainen olisi ihan tervetullut.
Tuollaisella ei tosin ole mitään kosketuspintaa todellisuuteen.
 
Mikä ihmeen "mielipideuloste"?
Ei kukaan niin ole väittänytkään että se joltain olisi pois, mutta mitä harvempi peli tukee kuvanhuononnustekniikoita sen parempi, ettei sellaiset pääse yleistymään.

.

Niin, ja?
Riftbreakers tukee jo AMD:n kuvanhuononnustekniikkaa.
 
Riftbreakers tukee jo AMD:n kuvanhuononnustekniikkaa.
Mikäs kuvanhuononnustekniikka AMD:lta löytyy? FidelityFX Super Resolution tulee todennäköisesti olemaan sellainen, mutta se ei ole tuettuna yhtään missään vielä.
 
FidelityFX CAS upscaling
Piti ihan käydä ihmettelemässä onko siellä pelinkehittäjät lisänneet jotain omaa maustetta soppaansa (mikä onnistuu kätevästi koska FidelityFX-setit on avointa koodia), mutta ei, kyllä se olit sinä joka lisäsi omiaan joukkoon.
FidelityFX CAS on lyhennelmä: Contrast Adaptive Sharpening. Se ei sisällä mitään skaalauskomponenttia tms, eikä Riftbreakerin asetuksetkaan wikin perusteella puhu mistään upscalingista siihen liittyen yhtään mitään.
 
Tuollaisella ei tosin ole mitään kosketuspintaa todellisuuteen.
Ei ollut tarkoituskaan olla. Kiinnosti vain testata kuinka johdonmukaisesti hassua näkemystäsi puolustat. 99% huonontaa kuvaa 100%:iin verrattuna, mutta ilmeisesti kuvanhuononnustekniikka termillä tarkoitat oman makusi mukaista liiallista kuvanhuononnusta tms.

Oli sinun rajasi liialliselle kuvan laadun heikentämiselle mikä tahansa, niin onhan se nyt vähän lapsellista vaatia muiden joutua elämään tasan saman rajan mukaisesti.

Tulevaisuuttahan nämä skaalaustekniikat ovat Epicin Brian Karisin ja joidenkin muiden alan ammattilaiset mukaan.
 
Reality check
Raytracingin perfhit on nvidian korteille kyllä yhtälailla merkittävä, eikä kaikki semmoisia kutkuttimia päälle halua, vähän samaan tapaan kuin anti-aliasing oli pitkään asetus jonka kaikki vaan kytki pois päältä, old habits die hard, tein itsekin tuota vielä hetki sitten. Eikös tuo oikeastaan todista sen että 6800XT pystyy pääsemään 4k@60fps RT päällä, jota pidetään jonkunlaisena hyväksyttävänä haamurajana. Monessa titlessä joita ei ole optimoitu mitenkään Amd:n korteille se ei noihin lukemiin pääse kuin 1440p.
Eikai kukaan ole koittanutkaan väittää että Amd voittaa raytracingissa tai Dlss:ssä Nvidian?
Tarkoitit kai "Tässä esimerkki NVIDIAn sponsoroiman pelin suorituskyvystä".

Sitä suorituskykyä saa lisää myös asetuksia laskemalla, ilman että tarvitse huonontaa kuvaa ylimääräisllä skaalausartifakteilla.


Siis prosentin pienempi resoluutio ja ruudunpäivitys kymmenkertaistuu? Tuollainen ratkaisu ei kärsisi DLSS:n kaltaisista artifakteista ihan jo koska lähtöresoluutio on niin lähellä alkuperäistä, joten eiköhän tuollainen olisi ihan tervetullut.
Tuollaisella ei tosin ole mitään kosketuspintaa todellisuuteen.

Onhan siellä RTX kortissa ihan dedikoidut ytimet hoitamaan tekoälykiihdytystä ja säteenseurantaa. AMD:lla nuo tehdään jollain softakikkareella niin kyllä se on ihan AMD:n omassa kädessä että ei ole tässä 3v aikana pistänyt paukkuja uusiin tekniikoihin. Kuten aiemmin sanoin niin pasianssin peluuseen varsin pätevä, mutta lähivuosien AAA peleille ei niinkään, kun jo julkistuksessa ylitsepääsemättömissä ongelmissa.

PS. En ymmärrä missä maailmassa on NVidian vika, jos se kehittää pelintekijöiden kanssa käyttöä noille uusille ominaisuuksille mitä on puskenut kortteihin jo aiemmassa sukupolvessa? Miksi AMD ei lisännyt vastaavia omaansa, kun 2 - 3v. sitten tuli ensimmäiset RTX kortit ja nähtiin mihin ollaan menossa?
 

Liitteet

  • 1606652095192.png
    1606652095192.png
    88,5 KB · Luettu: 41
Piti ihan käydä ihmettelemässä onko siellä pelinkehittäjät lisänneet jotain omaa maustetta soppaansa (mikä onnistuu kätevästi koska FidelityFX-setit on avointa koodia), mutta ei, kyllä se olit sinä joka lisäsi omiaan joukkoon.
FidelityFX CAS on lyhennelmä: Contrast Adaptive Sharpening. Se ei sisällä mitään skaalauskomponenttia tms, eikä Riftbreakerin asetuksetkaan wikin perusteella puhu mistään upscalingista siihen liittyen yhtään mitään.
Katoin vaan tuon Riftbreakers esittelyvideon ja siinä puhuivat sen käyttämistä upskaalaukseen. Noh aiheuttaahan se terävöitysartifakteja joka tapauksessa eli se on kuvanhuonnustekniikka ilman skaalaustakin. Ja onhan tuolla näköjään AMD FidelityFX Variable Shading, sekin voi huonontaa kuvanlaatua.
 
Eikö ton DLSS:n idea nimenomaan ole se että ei tartte huonontaa niitä kuvanlaatu asetuksia? :D
On ja kyllä omiin silmiin dlss+high asetukset peleissä näyttää pelatessa paremmalta, kun medium tai low asetusten käyttö.

En tiiä sit oonko vaan puusilmä.
 
  • Tykkää
Reactions: pau
On ja kyllä omiin silmiin dlss+high asetukset peleissä näyttää pelatessa paremmalta, kun medium tai low asetusten käyttö.

En tiiä sit oonko vaan puusilmä.

Sama, mutta maku ja ehkä jossain määrin fanilasienkin takaa nähtävistä asioista ei voi kuin kiistellä. Aika isolla kattauksellahan noissa dlss2.0 peliarvosteluissa on sanottu, että laita se vain päälle. Digital foundryn tyypit tais myös huudella, että olisi suotavaa saada kaikkiin peleihin dlss2.0, kun se alkaa olemaan niin hyvälaatuinen. Tais io-techin omakin mincraft arvostelu esim. sanoa, että eikun dlss2.0 päälle vain, vai muistanko väärin?

Helppo on natiivi tai dlss2.0 haukkua lyttyyn, jos etsimällä etsii sen yhden tai kaksi vikakohtaa pelistä ja unohtaa miltä se 90%+ muusta pelistä näyttää. Samoin, jos joskus on ollut bugeja algoritmissä niin niistä toitotetaan pitkään jälkikäteen vaikka tilanteeseen olisi tullut korjaus. Samon on mukava huudella suurennuslasin takaa pysäytyskuvasta ja unohtaa miltä se peli näyttää liikkeessä isoilla framerateilla. Pelaajan näkökulmasta tuota algoritmia pitäisi tutkia pakkaamattomalla videolla pelinomaisessa skenaariossa eikä suurennuslasilla pysäytyskuvista.

imho. worst case dlss2.0 ja tulevaisuuden parannetut algoritmit pidentävät kortin elinikää, parhaassa tapauksessa saa isomman fps:n ilman isoa kuvanlaadun huononnusta versus natiivi. Paikoitellen jopa parempi kuin natiivi. Fifty/sixty, kelpaa mulle hyvin. 3070 tykittää luokkaansa kovempaa dlss2.0:an kera :)

Ehkä tuo dlss2.0 on eniten arvokas wanhempien tai hitaampien(halvempien) korttien tai läppäreiden omistajille.
 
Kuinka suuressa prosentissa esim 2v sisään julkaistuissa peleissä on dlss-tuki?
Hieno tech-demo-ajatus joka realisoituu ehkä joskus, tai sitten kuopataan kaikessa hiljaisuudessa kun käyttö sen verran vähäistä.
 
Onhan siellä RTX kortissa ihan dedikoidut ytimet hoitamaan tekoälykiihdytystä ja säteenseurantaa. AMD:lla nuo tehdään jollain softakikkareella niin kyllä se on ihan AMD:n omassa kädessä että ei ole tässä 3v aikana pistänyt paukkuja uusiin tekniikoihin. Kuten aiemmin sanoin niin pasianssin peluuseen varsin pätevä, mutta lähivuosien AAA peleille ei niinkään, kun jo julkistuksessa ylitsepääsemättömissä ongelmissa.
Eikös Amd:llakin ole uusissa lapuissa rautaa raytracingin hoitoon, käsitin että superresolution hoidettaisiin sitten compute uniteilla?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 269
Viestejä
4 503 043
Jäsenet
74 377
Uusin jäsen
JohanP

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom