Virallinen: NVIDIA vs AMD (vs Intel) keskustelu- ja väittelyketju

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Mielenkiintoisia julkaisuita siis tulossa. Voisi kuvitella että tässä ennen 17. päivää tulisi lisää tietoa uusista AMD korteista. Hillitsisi kummasti kiireisimpiä koneen päivittäjiä.:think:

Hätähousuilla on aina kiire. Voi olla että varmaankin kummatkin myy eioota pitkän aikaa julkaisun jälkeen ja AMD:lläkin varmastikin tiedetään tämä. En usko että heilläkään tulee saatavuus olemaan kovin suurta.

Parempi katsella revikat kummaltakin ja odotella kaikessa rauhassa mitä tuleman pitää.
 
Viimeksi muokattu:
Oma veikkaus on kanssa, että AMD tulee tuomaan ainakin 3070 ja 3080 väliin kortin isommalla muistilla, tuleeko muita tässä vaiheessa niin sitä ei tiedä. Hinnan osalta en usko, että AMD tulisi tekemään mitään halpiskampanjaa tästä, vaan lyömään hinnan myös sinne 3070 ja 3080 väliin, kuitenkin niin että se on houkutteleva vaihtoehto. En keksi mitään syytä myydä halvemmalla.

Jos AMD käyttää RDNA2:ssa TSMC:n parasta 7nm euv-prosessia niin sieltä voi saada ihan suhteellisen kovaa kamaa ulos pienemmällä virrankulutuksella, kuin Nvidialla.
 
Heh, taitaa olla kylmää kyytiä tiedossa nvidialle, varsinkin perf/watt mielessä. Hyvin todennäköisesti aikamoinen jytky tulossa AMD:ltä.
 
Jos tulisi edes jotain 2080Ti:n tasoista niin tekisi kilpailulle hyvää. Korjatkaa jos olen väärässä, mutta AMD ei ole tainnut pitkään aikaan pärjätä suorituskyvyssä edes Nvidian edellisen sukupolven lippulaivan kanssa (tai no Radeon VII vs 1080Ti on kai aika tasainen jos puhdasta suorituskykyä katsotaan)
 
Jos tulisi edes jotain 2080Ti:n tasoista niin tekisi kilpailulle hyvää. Korjatkaa jos olen väärässä, mutta AMD ei ole tainnut pitkään aikaan pärjätä suorituskyvyssä edes Nvidian edellisen sukupolven lippulaivan kanssa (tai no Radeon VII vs 1080Ti on kai aika tasainen jos puhdasta suorituskykyä katsotaan)
Korjataan toki. Jos jätetään Titanit laskuista, niin tuollaista ei ole tainnut ikinä tapahtua. Polariksista ei ikinä tosin julkaistu huippumallia, mikä voi vääristää kuvaa, mutta silloinkin oli markkinoilla edeltävän sukupolven lippulaiva mikä oli tasapäinen NVIDIAn saman sukupolven (eli Polarista edeltävän sukupolven) lippulaivan kanssa (ja nopeampi kuin Polarikset).
 
Pakkohan se on antaa arvoa myös nVidian DLSS:lle ja RT:lle. Jos sieltä tulee 3080 tehot ilman vastaavia, niin hintaa pitää olla sit reippaasti vähemmän. Ja nVidian vittumainen tekniikoiden "pakkosyöttö" kehittäjille on vaan iso plussa ja VR hommatkin ne hoitaa nykyään paremmin. 5700XT nyt alla ja ollut tyytyväinen. Reverb G2 ennakkoon tilattu ja uusi näyttis hakusessa. Mun käyttöön käytännössä järetöntä ostaa AMD GPU ellei sieltä tule vuosisadan jytky...Leirin vaihto eessä näillä näkymin.
 
Rt sieltä varmasti tulee (tehot sitten eri asia), mutta DLSS:ää vastaavaa ei heti välttämättä. Variable refresh rate tulee käsittääkseni konsoleissa myös (eli riippuen scenen nopeudesta osa saatetaan renderöidä alemmalla tarkkuudella), mutta en ole varma tuleeko tuo heti, millainen tuki siinä on ja miltä se näyttää ja kuinka paljon etuja siitä saadaan. Tämä tulee käsittääkseni directx12 ultimaten kanssa.
NVIDIA IO taas on käytännössä Microsoftin tekniikka eri brändillä (konsoleissa myös käytössä joku versio tuosta) joten se varmasti on AMD:llä myös.
 
Rt sieltä varmasti tulee (tehot sitten eri asia), mutta DLSS:ää vastaavaa ei heti välttämättä. Variable refresh rate tulee käsittääkseni konsoleissa myös (eli riippuen scenen nopeudesta osa saatetaan renderöidä alemmalla tarkkuudella), mutta en ole varma tuleeko tuo heti, millainen tuki siinä on ja miltä se näyttää ja kuinka paljon etuja siitä saadaan. Tämä tulee käsittääkseni directx12 ultimaten kanssa.
NVIDIA IO taas on käytännössä Microsoftin tekniikka eri brändillä (konsoleissa myös käytössä joku versio tuosta) joten se varmasti on AMD:llä myös.
Onhan AMD:llä se oma image sharpening, luulisin että sitäkin ovat jollain tapaa parannelleet aiemmasta versiosta:


It’s also clear that Radeon Image Sharpening is a superior equivalent to Nvidia’s DLSS, often by a considerable margin.
 
Buildzoid räväytti vuoden parhaan videon. Pehmeän alun jälkeen antaa tulla täysiä, kaikkien näiden vuosien tuskan ja kivun AMD:n näyttisten osalta.
 
Jatketaan oikeassa ketjussa.
Aika rohkea väite, kun meillä ei ole mitään muuta tietoa RDNA2:n RT:stä kuin tekninen toteutus blokkidiagrammeissa, kai sinulla sille jotain perusteluja on?


Kyllä sen voi nyös aika varmasti sanoa, että jos shadereita käytetään RT-laskelmiin, niin se vaikuttaa siihen normi rasterointipuoleen.

Ja tämän hetken tietojen valossa AMD:n RT toteutus tulee pohjautumaan osittain Shadereiden käyttöön.

Lainaus TPU:n artikkelista: Without taking names, NVIDIA pointed out that a minimalist approach toward raytracing (possibly what AMD is up to with RDNA2) has a performance impact due to overreliance on SIMD stream processors.

Ei tietenkään kukaan voi varmaksi sanoa mitään, mutta se on todennäköisin skenaario tämän hetken tietojen perusteella.
 
Buildzoid räväytti vuoden parhaan videon. Pehmeän alun jälkeen antaa tulla täysiä, kaikkien näiden vuosien tuskan ja kivun AMD:n näyttisten osalta.


Hyvä video. Ihan samoilla linjoilla Buildzoidin kanssa noista asioista. Tehoa ehkä optimitilanteessa juuri se 5% enemmän ku 3080. Hyviä pointteja myös tuosta, miksi aika turha odotella Big Naviin mitään yli 2GHz kelloja.

On se kyllä kumma juttu, että miten AMD perseilee Noiden AIB kummpaneiden kanssa ja custom kortteja saa odotella kuukausia. Iha realistinen skenaario on taas se, että AMD julkaisee omat ripulirefunsa joskus marras-joulukuussa ja sitten saadaan odotella pitkälle kevääseen, että saa kunnon custom kortteja esim. Sapphirelta.

Toki voi tapahtua pienimuotoinen ihme, ja AMD olisi kerrankin panostanut referenssipiirin ja oman jäähyn suunnitteluun kunnolla, mutta sen varaan ei kannata kyllä laskea.
 
Viimeksi muokattu:
Ei liene väärin ennustettu, jos ennustaa, että ihan sama mitä sieltä on tulossa, kun se on kuitenkin huonosti jäähdytetty ja äänekäs?

Ja mielenkiintoinen nähdä, onko mitään millä vastata DLSS-haasteeseen.
 
Kyllä sen voi nyös aika varmasti sanoa, että jos shadereita käytetään RT-laskelmiin, niin se vaikuttaa siihen normi rasterointipuoleen.

Ja tämän hetken tietojen valossa AMD:n RT toteutus tulee pohjautumaan osittain Shadereiden käyttöön.

Kyllä, mutta vain osittain.

Shadereita ei RDNA2ssa käytetä varsinaiseen RT-laskentaan yhtään sen enempää kuin nVidiallakaan; Itse laskenta tehdään TMUihin integroiduilla RT-yksiköillä.
Sen sijaan rajapinta RT-yksiköille on AMDllä hienojakoisempi ja shaderien vastuulla on ilmeisesti jotain puskurointia/puun läpikäyntiä ja niiden RT-yksiköiden käskyttämistä useammin.

Ja toisaalta, vaikka tehdään puhdasta säteenjäljitystä, niillä shadereilla pitää ihan yhtä lailla nVidiankin toteutuksella laskea vaikka mitä, esim sitä, mihin suuntiin toisiosäteitä lauotaan ja miten eri toisiosäteistä saatava valo yhdistetään valoksi joka pinnasta annetaan ulos pääsäteelle. "Shader-prosessoreissa" ei ole mitään rasterointispesifistä.

Lainaus TPU:n artikkelista: Without taking names, NVIDIA pointed out that a minimalist approach toward raytracing (possibly what AMD is up to with RDNA2) has a performance impact due to overreliance on SIMD stream processors.

Ei tietenkään kukaan voi varmaksi sanoa mitään, mutta se on todennäköisin skenaario tämän hetken tietojen perusteella.

Tuo artikkeli lähinnä toistaa nVidian propagandaa ilman mitään kriittistä suhtautumista siihen.

techpowerup/nVidia sanoi:
Typical raytracing workloads in a raster+raytracing hybrid rendering path involve calculating steps of traversal and intersection across the BVH and bounding-box/triangle intersections, which is a very unsuitable workload for typical GPUs because of the nature of memory accesses involved.
This kind of pointer chasing doesn't scale well with SIMD architectures (read: programmable shaders) and is better suited to special fixed-function hardware, like the MIMD RT cores

Joo, siinä puurakenteen kelaamisessa tulee pointer-chasingiä. Mutta:

1) Ne muistiaccessit jolla puurakenteen nodet haetaan RDNA2ssa tekee käsittääkseni TMU, ei SIMD-ytimien vektori-LSUt. Ja ne TMUt on jo selvästi paremmin soveltuvia tuontyyliseen.

2) Ne viiveet voi aina piilottaa monisäikeistyksellä, käytännössä "barrel processor"-tyyppisellä ratkaisulla jossa joka kellojaksoa lauotaan operaatio eri säikeestä. Ja sitten jos muistiaccessissa kestää esim. 4 kellojaksoa, sama säie palaa ajoon neljän kellojakson päästä.

Ja jos ruudulla on vaikka 2 miljoonaa pikseliä ja jokaisesta lauotaan yksi primäärisäde, jotka voi kaikki laukoa rinnakkain, se että yhden säteenjäljitysoperaation latenssi ei ole supernopea ei ole ongelma kun voidaan jäljittää vaikka tuhansia säteitä yhtä aikaa. Haittapuolio tästä on lähinnä vain se, että tarvitaan suuremmat puskurit jonoille, jossa on laatikot odottavat tarkastamistaan (tai siis enemmän näitä jonoja, kun jokainen säden tarvii oman jononsa).



Jos mietitään, että missä tilanteissa AMDn rakenne hidastaa sitä nVidiaan verrattuna niin se tyypillisesti hidastuva tilanne EI ole se, että rasterointia ja säteenjäljitystä tehdään yhtä aikaa, vaan ihan se, että kun säteenjäljityksessäkin pitää käyttää teksturointia että saadaan pinnoille niille halutut värikuviot, se teksturointi ja itse törmäystarkastukset kilpailevat samoista teksturointiyksiköistä.

Ja mitä monimutkaisempia teksturointimoodeja käytetään, sitä enemmän tällä on merktystä suorituskykyyn,

Säteenjäljitys kuitenkin käytännössä vähentää sitä teksturoinnin tarvetta, koska usein riittää vaan itse pinnanväritekstuurit (sekä ehkä joku pinnan hienojakoisia muotoja tai yleistä rosoisuutta mallintava tekstuuri) siinä missä rasteroinnin yhteydessä käytetään ties mitä light map-tekstuureita yms. purkkaamaan valaistusta joka säteenjäljityksellä tulee "automaattisesti" vain laukomalla pari sekundäärisädettä.
 
"Learn more on 28.10." Kuulostaa kyllä melko myöhäiseltä julkaisulta vrt Nvidia.
Se on AMD:n aikataulun mukainen julkaisupäivä, kuten jo todettu aiemmin, ei se ole mikään kilpajuoksu vaan molemmilla firmoilla on omat julkaisuaikataulunsa. Usein ne osuvat lähelle toisiaan, mutta ei aina, myös se kumpi julkaisee uutta ensin on vaihdellut vuosien varrella useaan kertaan.
 
"Learn more on 28.10." Kuulostaa kyllä melko myöhäiseltä julkaisulta vrt Nvidia.

Ei yhtään, jos saatavuus on heti tai melko pian tuon tapahtuman jälkeen. 6vk ehtii 3080 olla markkinoilla, 3090 5vk ja 3070 max 4vk, todnäk joku 2vk.

Sit jos julkaisu on tyylin kaksi mallia jouluksi ja loput ensivuonna niin sit on myöhäinen
 
No menipä tosiaan pitkälle. Vielä kun Zen 3 tietoa nyt edes tulisi, eli tietoa milloin tietoa. 28.10 announcement... eli milloin lie saatavuus. Pitää kai se 3080/3090 laittaa jossain välissä tilaukseen kunhan arviot tulee. Toki silloin menee se saatavuus varmaan minne lie..

Sehän on miten asiat näkee. Mielestäni tuo on parempi ajankohta kuin koittaa nyt kisata näkyvyydestä kun RTX3000 joukkopsykoosit on huipussaan.
 
Kyllä sen voi nyös aika varmasti sanoa, että jos shadereita käytetään RT-laskelmiin, niin se vaikuttaa siihen normi rasterointipuoleen.



Jos minulle olis vuosi sitten joku sanonut että nykyisillä konsoleilla joissa ei ole mitään RT specifistä rautaa tullaan tekemään raytracingiä niin en olisi todellakaan uskonut. Mutta pakkohan tuo on uskoa kun sen verran vakuuttavat todisteet.
 
On kyllä verrattain myöhäinen infotilaisuus AMD:lta. Toki, vaikeahan sitä on pitää aiemmin jos / kun tilanne kulisseissa ei mahdollista aiempaa aikataulua.

Nyt kyllä näyttäisi, että jengillä on kohtalaisen vahvat vihreät RTX lasit päässä ja toiminta menee sen mukaan pl. ei-niin-kiire-ihmiset ja AMD uskolliset.

Toivottavasti (todennäköisesti) rupeaa tulemaan lisää vuotoja matkan varrelta koska ihmiset ovat yksinkertaisesti haltioissaan GPU markkinoista tällä hetkellä ja yksikin lisäpäivä odotella vaikuttaa ylitsepääsemättömältä.

Toivotaan parasta, pelätään pahinta.
 
Ei yhtään, jos saatavuus on heti tai melko pian tuon tapahtuman jälkeen. 6vk ehtii 3080 olla markkinoilla, 3090 5vk ja 3070 max 4vk, todnäk joku 2vk.

Sit jos julkaisu on tyylin kaksi mallia jouluksi ja loput ensivuonna niin sit on myöhäinen
Julkistustilaisuus pidettäisiin aikaisemmin, jos saatavuus olisi heti tai melko pian 28.10. jälkeen. Tuossa ei varmasti haluta antaa kilpailijalle ainuttakaan päivää enempää aikaa myydä omin ehdoin korttejaan kuin on pakko.
 


Jos minulle olis vuosi sitten joku sanonut että nykyisillä konsoleilla joissa ei ole mitään RT specifistä rautaa tullaan tekemään raytracingiä niin en olisi todellakaan uskonut. Mutta pakkohan tuo on uskoa kun sen verran vakuuttavat todisteet.


Crytekin neon noir demossa tätä pääsee ihmettelee. Hassusti nVidia vie silti AMD kortteja tuossa isolla kädellä vaikka ei RT ytimiä käytetä. Nättiä on molemmilla kuitenkin.
 
Se on AMD:n aikataulun mukainen julkaisupäivä, kuten jo todettu aiemmin, ei se ole mikään kilpajuoksu vaan molemmilla firmoilla on omat julkaisuaikataulunsa. Usein ne osuvat lähelle toisiaan, mutta ei aina, myös se kumpi julkaisee uutta ensin on vaihdellut vuosien varrella useaan kertaan.

Kerrotko meille seuraavaksi, että viikossa on seitsemän päivää? Mulle on yks lysti mitä aiemmin on todettu. Jos AMD:llä olisi ensi viikolla kaikki valmiina kilpailukykyisen tuotteen kanssa, niin se tuote julkistettaisiin ensi viikolla, tämä on aivan itsestäänselvää. Julkitus lokakuun lopussa kuulostaa siltä, että saatavuus ei ole kunnossa välttämättä edes joulumarkkinoille. Se on kilpailullisesti pahasti myöhässä.
 
Kerrotko meille seuraavaksi, että viikossa on seitsemän päivää? Mulle on yks lysti mitä aiemmin on todettu. Jos AMD:llä olisi ensi viikolla kaikki valmiina kilpailukykyisen tuotteen kanssa, niin se tuote julkistettaisiin ensi viikolla, tämä on aivan itsestäänselvää. Julkitus lokakuun lopussa kuulostaa siltä, että saatavuus ei ole kunnossa välttämättä edes joulumarkkinoille. Se on kilpailullisesti pahasti myöhässä.
Harvoinpa tuollaisissa projekteissa ollaan valmiita aikataulusta edellä.
Miten ihmeessä julkaisupäivästä voi päätellä mitään saatavuudesta?
Se, onko se "myöhässä kilpailullisesti" riippuu ihan siitä mitä sieltä tulee ja mihin hintaan.
 
Harvoinpa tuollaisissa projekteissa ollaan valmiita aikataulusta edellä.
Miten ihmeessä julkaisupäivästä voi päätellä mitään saatavuudesta?
Se, onko se "myöhässä kilpailullisesti" riippuu ihan siitä mitä sieltä tulee ja mihin hintaan.

Ampere on houkutteleva julkaisu ja uutta tehonäytönohjainta vailla olevat tulvivat ostamaan sitä. Jokainen päivä, jolloin AMD:llä ei ole kilpailukykyistä tuotetta pihalla, tarkoittaa kilpailijalle menetettyjä myyntejä. Koska AMD:n tuotteesta ei ole edes tietoja ulkona, keskiverto-ostajan motivaatio odotteluun on myös hyvin vähäinen.

Jos AMD:llä olisi kyky tuoda iso Navi aivan pian markkinoille, sen olisi hyvinkin kannattavaa julkistaa se ennen kuin Nvidian myynnit lähtevät laukalle, koska potentiaalisten ostajien pooli lähtee siitä pienenemään vuosiksi eteenpäin. Koska AMD ei tee näin, se todennäköisesti kertoo siitä, ettei tuote ole lähellä markkinasaatavuutta. Markkinoiden altavastaajalla ei ole mitään hyvää syytä venyttää julkistusta.
 
Ampere on houkutteleva julkaisu ja uutta tehonäytönohjainta vailla olevat tulvivat ostamaan sitä. Jokainen päivä, jolloin AMD:llä ei ole kilpailukykyistä tuotetta pihalla, tarkoittaa kilpailijalle menetettyjä myyntejä. Koska AMD:n tuotteesta ei ole edes tietoja ulkona, keskiverto-ostajan motivaatio odotteluun on myös hyvin vähäinen.
Näytönohjaimia myydään ihan tasaisesti ympäri vuoden, ei vain julkaisussa tai heti julkaisun jälkeen. Jokainen päivä. Suurin osa ostaa sitä, mitä kaupassa myydään silloin kun se näytönohjain päätetään ostaa, oli se sitten milloin tahansa.
Jos AMD:llä olisi kyky tuoda iso Navi aivan pian markkinoille, sen olisi hyvinkin kannattavaa julkistaa se ennen kuin Nvidian myynnit lähtevät laukalle, koska potentiaalisten ostajien pooli lähtee siitä pienenemään vuosiksi eteenpäin. Koska AMD ei tee näin, se todennäköisesti kertoo siitä, ettei tuote ole lähellä markkinasaatavuutta. Markkinoiden altavastaajalla ei ole mitään hyvää syytä venyttää julkistusta.
Edelleen, harvoinpa tällaiset isot projektit saapuvat maaliin ennen aikojaan.
 
Ampere on houkutteleva julkaisu ja uutta tehonäytönohjainta vailla olevat tulvivat ostamaan sitä. Jokainen päivä, jolloin AMD:llä ei ole kilpailukykyistä tuotetta pihalla, tarkoittaa kilpailijalle menetettyjä myyntejä. Koska AMD:n tuotteesta ei ole edes tietoja ulkona, keskiverto-ostajan motivaatio odotteluun on myös hyvin vähäinen.

Jos AMD:llä olisi kyky tuoda iso Navi aivan pian markkinoille, sen olisi hyvinkin kannattavaa julkistaa se ennen kuin Nvidian myynnit lähtevät laukalle, koska potentiaalisten ostajien pooli lähtee siitä pienenemään vuosiksi eteenpäin. Koska AMD ei tee näin, se todennäköisesti kertoo siitä, ettei tuote ole lähellä markkinasaatavuutta. Markkinoiden altavastaajalla ei ole mitään hyvää syytä venyttää julkistusta.

Taas tätä nvidia tuo myyntiin uudet näytönohjaimet loputtomalla saatavuudella ja AMD:llä ei ole mitään saumaa koska heidän tuote kun tulee myyntiin niin kaikilla on jo kortti.

Miten perustelet että AMD on myöhässä? AMD on moneen kertaan kertonut että uudet näytönohjaimet ja prossut tulee markkinoille tämän vuoden lopulla ja niin on myös käymässä.
Ei sitä aikataulua yksinkertaisesti pysty muuttamaan tai sitten tuodaan markkinoille vielä pahemmin keskeneräinen tuote esimerkiksi ajurien kannalta. Rautahan on varmaan ollut valmis jo pitkään, nyt hinkataan niitä ajureita kuntoon.
 
Näytönohjaimia myydään ihan tasaisesti ympäri vuoden, ei vain julkaisussa tai heti julkaisun jälkeen. Jokainen päivä. Suurin osa ostaa sitä, mitä kaupassa myydään silloin kun se näytönohjain päätetään ostaa, oli se sitten milloin tahansa.

Edelleen, harvoinpa tällaiset isot projektit saapuvat maaliin ennen aikojaan.
Myydään ympäri vuoden, mutta myynneissä on luultavimmin voimakasta kausivaihtelua ja tuotesyklin mukaista vaihtelua. Uusi sukupolvi myy. BF ja joulu myyvät. Näiden missaaminen ei ole sama asia kuin kuusi viikkoa maaliskuusta puoli vuotta vanhalla tuotteella.

Taas tätä nvidia tuo myyntiin uudet näytönohjaimet loputtomalla saatavuudella ja AMD:llä ei ole mitään saumaa koska heidän tuote kun tulee myyntiin niin kaikilla on jo kortti.

Miten perustelet että AMD on myöhässä? AMD on moneen kertaan kertonut että uudet näytönohjaimet ja prossut tulee markkinoille tämän vuoden lopulla ja niin on myös käymässä.
Ei sitä aikataulua yksinkertaisesti pysty muuttamaan tai sitten tuodaan markkinoille vielä pahemmin keskeneräinen tuote esimerkiksi ajurien kannalta. Rautahan on varmaan ollut valmis jo pitkään, nyt hinkataan niitä ajureita kuntoon.
Myöhässä suhteessa kilpailijaan ja markkinatilanteeseen. Ei sisäisillä aikatauluilla ole tässä mitään merkitystä.
 
Myydään ympäri vuoden, mutta myynneissä on luultavimmin voimakasta kausivaihtelua ja tuotesyklin mukaista vaihtelua. Uusi sukupolvi myy. BF ja joulu myyvät. Näiden missaaminen ei ole sama asia kuin kuusi viikkoa maaliskuusta puoli vuotta vanhalla tuotteella.

Tuskin niitä nvidian uutuuksia missään järisyttävissä BF aleissa tulee olemaan, sen verran uusi tuote että varastoja tuskin on että mitään suurempaa BF tarjontaa tullaan näkemään.
 
,keskiverto-ostajan motivaatio odotteluun on myös hyvin vähäinen.
Keskiverto-ostaja ei välttämättä tilaa uutta korttia ennakkoon tai edes myyntiinsaapumispäivänä.


Koska AMD ei tee näin, se todennäköisesti kertoo siitä, ettei tuote ole lähellä markkinasaatavuutta.
Kyllä. Tätä kutsutaan ammattipiireissä aikatauluksi. Se että nyt napsautettaisiin julkaisu ja kortit marraskuussa kaupan hyllyyn aiheuttaisi täällä "paperijulkaisu ulinan" välittömästi.
 
Crytekin neon noir demossa tätä pääsee ihmettelee. Hassusti nVidia vie silti AMD kortteja tuossa isolla kädellä vaikka ei RT ytimiä käytetä. Nättiä on molemmilla kuitenkin.

Tiedän kyllä että neon noir demo on, olen sitä ittekin pyörittänyt, nyt puhutaan konsoleista, tarkemmin hyvin pian edellisen sukupolven konsoleista ja ihan oikeasta pelistä.
 
Kyllä. Tätä kutsutaan ammattipiireissä aikatauluksi. Se että nyt napsautettaisiin julkaisu ja kortit marraskuussa kaupan hyllyyn aiheuttaisi täällä "paperijulkaisu ulinan" välittömästi.
Mikä oli täsmälleen oman viestini asiasisältö eli puhekielisemmin nk. pointti. Julkaisun ja saatavuuden välillä on yhteys.
 
Näytönohjaimia myydään ihan tasaisesti ympäri vuoden, ei vain julkaisussa tai heti julkaisun jälkeen. Jokainen päivä. Suurin osa ostaa sitä, mitä kaupassa myydään silloin kun se näytönohjain päätetään ostaa, oli se sitten milloin tahansa.
AMD on voittoa tavoitteleva yritys, ei hyväntekeväisyysjärjestö. AMD pyrkii maksimoimaan kykyjensä mukaan korttien myynnin - "oman aikataulun" takia kilpailijalle ei anneta ylimääräistä myyntiä, ellei ole pakko. Nyt näyttää olevan syystä tai toisesta pakko.
 
AMD on voittoa tavoitteleva yritys, ei hyväntekeväisyysjärjestö. AMD pyrkii maksimoimaan kykyjensä mukaan korttien myynnin - "oman aikataulun" takia kilpailijalle ei anneta ylimääräistä myyntiä, ellei ole pakko. Nyt näyttää olevan syystä tai toisesta pakko.
Edelleen ihan siitä syystä että AMD:n aikataulu piireilleen oli eri kuin NVIDIAlla.
 
Nyt näyttää olevan syystä tai toisesta pakko.
Tai päinvastoin. Pakko on silloin kun pitää työntää kilpailijan paineessa keskeneräinen tuote pihalle. Tästä ei yleensä kuluttaja tykkää pidemmänpäälle Kortti kourassa mutta ongelmia. Keskeneräiset ajurit: kaatumisia => todella huonoa mainosta laadusta. Tälläkin foorumilla keskusteltu kippaavista ajureista. Miksi siis haluta sellainen tuote kauppaan.
 
Eiköhän AMD julkista näytönohjaimensa, kun se on valmis. Ehtiihän tuo hyvin joulumarkkinoille. Voihan ajatella, että nVidia julkisti nyt kiireessä Amperen, jotta ehtii myyntiä saada ennen kuin RDNA2 pyyhkii joulumarkkinoilla sillä lattian. ;) En nyt aivan tuohon usko, mutta toivotaan.
 
No menipä tosiaan pitkälle. Vielä kun Zen 3 tietoa nyt edes tulisi, eli tietoa milloin tietoa. 28.10 announcement... eli milloin lie saatavuus. Pitää kai se 3080/3090 laittaa jossain välissä tilaukseen kunhan arviot tulee. Toki silloin menee se saatavuus varmaan minne lie..

8.10 zen 3
 
Kyllä, mutta vain osittain.

Shadereita ei RDNA2ssa käytetä varsinaiseen RT-laskentaan yhtään sen enempää kuin nVidiallakaan; Itse laskenta tehdään TMUihin integroiduilla RT-yksiköillä.
Sen sijaan rajapinta RT-yksiköille on AMDllä hienojakoisempi ja shaderien vastuulla on ilmeisesti jotain puskurointia/puun läpikäyntiä ja niiden RT-yksiköiden käskyttämistä useammin.

Ja toisaalta, vaikka tehdään puhdasta säteenjäljitystä, niillä shadereilla pitää ihan yhtä lailla nVidiankin toteutuksella laskea vaikka mitä, esim sitä, mihin suuntiin toisiosäteitä lauotaan ja miten eri toisiosäteistä saatava valo yhdistetään valoksi joka pinnasta annetaan ulos pääsäteelle. "Shader-prosessoreissa" ei ole mitään rasterointispesifistä.



Tuo artikkeli lähinnä toistaa nVidian propagandaa ilman mitään kriittistä suhtautumista siihen.



Joo, siinä puurakenteen kelaamisessa tulee pointer-chasingiä. Mutta:

1) Ne muistiaccessit jolla puurakenteen nodet haetaan RDNA2ssa tekee käsittääkseni TMU, ei SIMD-ytimien vektori-LSUt. Ja ne TMUt on jo selvästi paremmin soveltuvia tuontyyliseen.

2) Ne viiveet voi aina piilottaa monisäikeistyksellä, käytännössä "barrel processor"-tyyppisellä ratkaisulla jossa joka kellojaksoa lauotaan operaatio eri säikeestä. Ja sitten jos muistiaccessissa kestää esim. 4 kellojaksoa, sama säie palaa ajoon neljän kellojakson päästä.

Ja jos ruudulla on vaikka 2 miljoonaa pikseliä ja jokaisesta lauotaan yksi primäärisäde, jotka voi kaikki laukoa rinnakkain, se että yhden säteenjäljitysoperaation latenssi ei ole supernopea ei ole ongelma kun voidaan jäljittää vaikka tuhansia säteitä yhtä aikaa. Haittapuolio tästä on lähinnä vain se, että tarvitaan suuremmat puskurit jonoille, jossa on laatikot odottavat tarkastamistaan (tai siis enemmän näitä jonoja, kun jokainen säden tarvii oman jononsa).



Jos mietitään, että missä tilanteissa AMDn rakenne hidastaa sitä nVidiaan verrattuna niin se tyypillisesti hidastuva tilanne EI ole se, että rasterointia ja säteenjäljitystä tehdään yhtä aikaa, vaan ihan se, että kun säteenjäljityksessäkin pitää käyttää teksturointia että saadaan pinnoille niille halutut värikuviot, se teksturointi ja itse törmäystarkastukset kilpailevat samoista teksturointiyksiköistä.

Ja mitä monimutkaisempia teksturointimoodeja käytetään, sitä enemmän tällä on merktystä suorituskykyyn,

Säteenjäljitys kuitenkin käytännössä vähentää sitä teksturoinnin tarvetta, koska usein riittää vaan itse pinnanväritekstuurit (sekä ehkä joku pinnan hienojakoisia muotoja tai yleistä rosoisuutta mallintava tekstuuri) siinä missä rasteroinnin yhteydessä käytetään ties mitä light map-tekstuureita yms. purkkaamaan valaistusta joka säteenjäljityksellä tulee "automaattisesti" vain laukomalla pari sekundäärisädettä.

Juu varmasti siellä on AMD:llä noita juttuja mietitty ja saadaan ihan toimiva ratkaisu. Vaikea silti toisiaan kuitenkaan uskoa, etteikö AMD:n osittain shadereilla toteutettava RT olisi joiltain osin heikompi, kun NVIDIA:n toteutus.

No ei tässä enää kovin kauaa onneks tartte odotella, niin nähdään miten AMD omassa RT toteutuksessaan on onnistunut vs NVIDIA. Kuitenkin AMD on joutunut varmaan jonkin verran "kiirehtimään" tuon RDNA2:n RT:n implementoinnissa, joten tuo heidän toteutus on todennäköisesti kuitenkin jonkinlainen kompromissi vs jos olisivat jo 5v sitten alkaneet sitä suunnitella.
 


Jos minulle olis vuosi sitten joku sanonut että nykyisillä konsoleilla joissa ei ole mitään RT specifistä rautaa tullaan tekemään raytracingiä niin en olisi todellakaan uskonut. Mutta pakkohan tuo on uskoa kun sen verran vakuuttavat todisteet.


Kieltämättä vaikuttavaa settiä Crytekiltä, että ovat saaneet one x:llä sisällytettyä auttavat RT efektit 30FPS budjettiin.

Vaikkakaan ei liity tuohon mun viestiin suoranaisesti mitenkään.
 
Tiedän kyllä että neon noir demo on, olen sitä ittekin pyörittänyt, nyt puhutaan konsoleista, tarkemmin hyvin pian edellisen sukupolven konsoleista ja ihan oikeasta pelistä.

Juu itse pyörittelin tota neon noiria r9 290x:llä. Aika last geniä tuokin etten sanoisi. Siksi en hämmästy jos nykykonsoleillakin onnistuu niillä konsoli framerateilla.
 
Tälläkin foorumilla keskusteltu kippaavista ajureista.
Itselläni on lähipiirissä kokemusta yhdestä uudesta (5000-sarja) AMD:n näytönohjaimesta, jonka ajuriongelmat johtivat Windowsin blue screeniin / boot looppiin. Tilalle tuli vähemmän yllättäen Nvidian kortti, joka toimi ongelmitta.

Jos AMD olisi saanut hinnaltaan kilpailukykyistä rautaa ulos samaan aikaan Nvidian kanssa, olisin luultavasti harkinnut AMD:n vastinetta 3070-kortille. Tällä hetkellä vaikuttaa siltä, että Nvidia vie minun osaltani tämänkin sukupolven.

Tämä siis oma lähestyminen asiaan, en missään nimessä väitä että kaikki näin toimisivat. Ja mistä sitä loppujen lopuksi tietää, kummalla valmistajalla on pahemmat saatavuusongelmat (jos kummallakaan edes on). Ja ei, minulla ei ole mitään AMD:tä vastaan, omistan heidän sekä TSMC:n osakkeita.
 
Kieltämättä vaikuttavaa settiä Crytekiltä, että ovat saaneet one x:llä sisällytettyä auttavat RT efektit 30FPS budjettiin.

Vaikkakaan ei liity tuohon mun viestiin suoranaisesti mitenkään.

Liittyy se siten että toi on täysin software toteutus joka on siis suoraan pois siitä normaalista kallisarvoisesta rasteroinnista ja silti on saatu aikaiseksi ihan havaittavia efectejä raudalla joka on ollut eilistä päivää jo monta vuotta. Nyt on tulossa ihan uutta rautaa jossa on mukana siihen RT:n detikoitua rautaakin, niin ei tilanne tämän valossa niin huonolta näytä.
 
Harvoinpa tuollaisissa projekteissa ollaan valmiita aikataulusta edellä.
Miten ihmeessä julkaisupäivästä voi päätellä mitään saatavuudesta?
Se, onko se "myöhässä kilpailullisesti" riippuu ihan siitä mitä sieltä tulee ja mihin hintaan.

Rupesitko sä oikeasti trollaamaan taas?

Tuolla sun logiikalla olisi ihan ok saada hyllyille 5700:n tasoinen kortti viikko ennen joulua, kunhan se olisi tarpeeksi halpa? Sillä ei ole mitään väliä, että ei olla mukana heads-to-heads kilpailussa, tai että missataan kokonaisen tuotesegmentin kohdalla tärkeä joulumyynti? Tämä tuotteilla joiden julkaisusykli on jotakuinkin vuoden. Okei.

Sulla on aivan uskomattoman epälooginen lähestymistapa tähän asiaan, en tätä enempää ala vääntämään tästä.
 
Tämä tuotteilla joiden julkaisusykli on jotakuinkin vuoden.

Jossain jotain selvää ilmoitusta siitä että julkaisu sykli olisi jotenkin merkittävästi muuttumassa? Vuoden päästä on ehkä jotain refreshiä pukannut, mutta kyllä se gen to next gen sykli on ollut jotain ihan muuta kuin vuosi.
 
Liittyy se siten että toi on täysin software toteutus joka on siis suoraan pois siitä normaalista kallisarvoisesta rasteroinnista

Ei, vaan pois shaderilla tehtävästä värien ja efektien laskennasta (joka tehdään sen rasteroinnin päälle)

Varsinainen rasterointi hoidetaan fixed function -raudalla (kolmioiden alustusrauta, ROPit jne).

Ennen geforce3sta rasterointikorteissa ei edes ollut mitään shadereita. Oli vain joku hyvin yksinkertainen register combiner jolla pystyi suurinpiirtein joko laskemaan yhteen tai kertomaan kahden tekstuurin väriarvon tai jonkun kolmion vakioväriarvon toisillaan.
 
Viimeksi muokattu:
Toivottavasti tulee kilpailukykyistä laitetta ulos, ja amd pääsisi jotenkin kilpailemaan jokaiseen segmenttiin uusilla tuotteilla. Tässä kun nyt moni vaikeroi kun ei tuukkaa samaan aikaan kuin nvidialta niin varmasti moni ajattelee sen niin ja ostaa sen mitä ensiksi saatavilla. Itsellä ei ole mikään kiire asian suhteen ja odottelen rauhassa revikat molempien leirien korteista.
 
Rupesitko sä oikeasti trollaamaan taas?

Tuolla sun logiikalla olisi ihan ok saada hyllyille 5700:n tasoinen kortti viikko ennen joulua, kunhan se olisi tarpeeksi halpa? Sillä ei ole mitään väliä, että ei olla mukana heads-to-heads kilpailussa, tai että missataan kokonaisen tuotesegmentin kohdalla tärkeä joulumyynti? Tämä tuotteilla joiden julkaisusykli on jotakuinkin vuoden. Okei.

Sulla on aivan uskomattoman epälooginen lähestymistapa tähän asiaan, en tätä enempää ala vääntämään tästä.
Minkä tahansa saa näyttämään epäloogiselta jos sille keksii noin erikoisia tulkintoja.
Markkinat eivät ole mikään massa mikä ehtyy sitä mukaa kuin kortteja myydään, vaan näytönohjaimia päivitetään ihan ympäri vuoden ja sitä mukaa kun joku päivittää tulee tilalle sellaisia joille on syntynyt tarve päivittää. Käyttäjien tarve päivittää ei seuraa millään merkittävällä tasolla julkaisusyklejä (mitkä itsessään eivät ole millään tasolla vakiomittaisia), vaan kiireisimmät ennakkotilaajat hakkaamassa F5:sta ovat häviävän pieni promille joukosta. Joulut sun muut tietenkin nostavat jonkin verran myyntejä kausittain, mutta ainakin minun kalenterissani lokakuun loppupuoli on ennen joulua ja joulumarkkinoiden alkua.
Niin kauan, kuin markkinoille tuleva tuote esiintyy edukseen hinta/suorituskyky-mittarilla ei ole mitään syytä miksi se olisi "kilpailullisesti myöhässä", vaan ihan yhtä hyvin voisi ruveta siitä laskemaan päiviä siihen että kilpailija julkaisee omasta vuorostaan jotain mikä tarjoaa vielä parempaa ja sanoa sen olevan "kilpailullisesti myöhässä". Oleellista on se, että pystyy perustelemaan paikkansa markkinoilla kun se julkaisu tapahtuu, ei se milloin se julkaisu tapahtuu.
 
"Learn more on 28.10." Kuulostaa kyllä melko myöhäiseltä julkaisulta vrt Nvidia.
Jos näyttistä on vailla niin onhan tuossa yli kuukausi aikaa pitää koneessa uutta nvidiaa ja sitten ostaa RDNA2 jos oikeasti jytky tulee AMD:n puolelta. Ikävä kyllä en itse pysty odottamaan melkein kahta kuukautta julkistusta joka saattaa olla lopulta iso pettymys.

Saa olla kyllä aika perhanan iso jytky, että tulevan 3090:ni myyn ja ostan AMD:n 6000-sarjalaisen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 456
Viestejä
4 512 739
Jäsenet
74 372
Uusin jäsen
Akeboy78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom