Virallinen: AMD vs Intel keskustelu- ja väittelyketju

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
AMD:llä on ollut jotain monimutkaisia lainapapereita, joita voi konvertoida osakkeiksi. Ts. AMD on efektiivisesti tehnyt osakeannin, jolla se on maksanut lainojaan pois. Osakeannista tienattu raha ei ole liiketoiminnan voittoa, vaan omaa pääomaa ja kirjautuu suoraan taseeseen. Samalla tietty osakemäärä on lisääntynyt ja earnings per share on laskenut, koska voitto jakautuu useammalle osakkeelle.

Syy noiden käyttöön oli se, että joskus 2015-2017 välillä firma oli oikeasti paskassa jamassa ja sen oli vaikea saada lainarahaa markkinoilta siedettävillä ehdoilla. Se sai laskettua myymiensä velkakirjojen korkoja sillä, että siellä oli tuo konversioehto, jolla velan ostaja sai muutettua lainasaatavat osakkeiksi niin halutessaan, joka tietty nyt on tehty kun osakkeet ovat raketoineet verrattuna lainojen antohetkeen.

Ks. Convertible debt annual reportista ja kaiva jostain tarkemmat ehdot.

Ilman niitä kirottuja pavunlaskijapukupellejä jotka tekevät noita finanssikikkailuja AMD olisi ollut oikeasti kusessa. Heille on ihan käyttönsä.

Niin no AMD rahan lainaaminen osakkeita vastaan on nykyisellä AMD kurssikehityksellä yksi paras investointi päätös mitä kukaan on pitkään aikaan tehnyt. AMD on palannut ihan huippuvuosien tuloskehitykseen. Tosin kurssi romahtaa aika nopeasti, jos AMD ei kykene pysymään nykyisessä voitollisuus ja kasvu uralla. Jos AMD nokittaa vielä jatkossakin Inteliä kaappaamalla vielä suuremman markkinaosuuden tulee jatkossakin rakettimaista kurssinousua AMD osakkeelle.
 
Niin no AMD rahan lainaaminen osakkeita vastaan on nykyisellä AMD kurssikehityksellä yksi paras investointi päätös mitä kukaan on pitkään aikaan tehnyt. AMD on palannut ihan huippuvuosien tuloskehitykseen. Tosin kurssi romahtaa aika nopeasti, jos AMD ei kykene pysymään nykyisessä voitollisuus ja kasvu uralla. Jos AMD nokittaa vielä jatkossakin Inteliä kaappaamalla vielä suuremman markkinaosuuden tulee jatkossakin rakettimaista kurssinousua AMD osakkeelle.
Jälkiviisaus on helpoa. Ei joskus 2016 tai edes 2017 ollut mitenkään varmaa, että kehitys olisi suotuisaa. Tarvittiin sekä onnistunut Ryzen, että pahaa Intelin kompurointia.
 
Linusilta hyvää setti Intelistä. :D

Inteli pitkään kilpaili vain itsensä kanssa josta syystä Intelin johto päätteli, että oli järkevää lypsää kuluttajia tahallaan estää muistien ylikellottaminen, jotta voi pyytää ylimääräisiä satalappusia mahdollisuudesta ylikellottaa. Lypsämällä kuluttajia saa enemmän rahaa rakentaa kartanoita ja urheiluautoja Intelin johtoportaalle.

Ei siis ihme, että Intel nimeää arkkitehtuureitaan viski järveksi, koska prosessorit uppoavat ja johtoporras on Intelillä yhtä kujalla kuin wiski veikko viiden promillen humalassa. Intelin nykyinen johto saa muutaman vuoden sisällä kenkää, mutta sitä ennen he ovat ehtineet lypsää miljoona omaisuuden tekemällä pelkkä tuhoa aivan kuten Elop nokian puhelinten johdossa. :D
 
Inteli pitkään kilpaili vain itsensä kanssa josta syystä Intelin johto päätteli, että oli järkevää lypsää kuluttajia tahallaan estää muistien ylikellottaminen, jotta voi pyytää ylimääräisiä satalappusia mahdollisuudesta ylikellottaa. Lypsämällä kuluttajia saa enemmän rahaa rakentaa kartanoita ja urheiluautoja Intelin johtoportaalle.
Jos et ole sattunut tietämään, niin pörssiyrityksen ideana on yleensä tehdä mahdollisimman paljon rahaa. Intel on perinteisesti onnistunut tuotteidensa segmentoinnissa erinomaisesti, eli myös kalliit huippumallit käyvät hyvin kaupaksi, koska niissä on nuo ylikellotusestot poissa. Se, että pomoja sitten palkitaan onnistuneesta markkinastrategiasta, on ihan oikein. AMD:n parantunut kilpailukyky tarkoittaa sitä, että Intel ei enää voi sooloilla. Mindfactoryn myyntejä katsomalla voi nähdä, että AMD:llä tuo tuotesegmentointi ei toimi yhtä hyvin, eli tällä hetkellä melko edullinen Ryzen 3600 myy parhaiten ja esim. 3800X on myyntimäärien kannalta melko turha tuote. AMD:n onneksi volyymit alkavat olla sen verran suuria, että voittoa kertyy hyvin joka tapauksessa, ja lisäksi 3900X myy hyvin.
 
Jos et ole sattunut tietämään, niin pörssiyrityksen ideana on yleensä tehdä mahdollisimman paljon rahaa.

Tekemällä mahdollisimman paljon rahaa keinotekoisilla rampautuksilla ja lypsy strategioilla ei saa kestävää kilpailuetua kuten Intel on joutunut huomaamaan. Pitemmän päälle raha hylkää ne, jotka tekevät kalliiksi koettua työtä. Eli hinnoittelevat rampautetun vanhentuneen tuotantoprosessinsa tuotokset ylikalliiksi lypsämistarkoituksessa.

Jos bisneksestä puuttu järkevä näkemys alkaa maailma hylkiä sellaista yhtiöä kuten Intel on joutunut huomaamaan. Kun suurimmat asiakkaat lähtevät, 5G ja mobiilipiirikehitys menee vessasta alas ja markkinaosuutta menee kaikkissa segmenteissä.
 
AMD:llä tuo tuotesegmentointi ei toimi yhtä hyvin, eli tällä hetkellä melko edullinen Ryzen 3600 myy parhaiten ja esim. 3800X on myyntimäärien kannalta melko turha tuote.

Ok. Mutta noissa on varmaan sama valmistuskustannus, joten 3800x:n myyntikate voi valmistuttajalle (Amd) olla yli tuplasti 3600:n verrattuna.
 
Tekemällä mahdollisimman paljon rahaa keinotekoisilla rampautuksilla ja lypsy strategioilla ei saa kestävää kilpailuetua kuten Intel on joutunut huomaamaan

Epäreilu kilpailuetu voi olla kestävää jos alalle tulon kynnys on korkealla laitosten hinnan ja skaalaetujen ja omistajakytkösten takia. Rautatiet, sähkö, vesi, jätehuolto, kuntien omistamat yhtiöt, takavuosien IBM, prosessorit...
 
Tekemällä mahdollisimman paljon rahaa keinotekoisilla rampautuksilla ja lypsy strategioilla ei saa kestävää kilpailuetua kuten Intel on joutunut huomaamaan. Pitemmän päälle raha hylkää ne, jotka tekevät kalliiksi koettua työtä. Eli hinnoittelevat rampautetun vanhentuneen tuotantoprosessinsa tuotokset ylikalliiksi lypsämistarkoituksessa.

Jos bisneksestä puuttu järkevä näkemys alkaa maailma hylkiä sellaista yhtiöä kuten Intel on joutunut huomaamaan. Kun suurimmat asiakkaat lähtevät, 5G ja mobiilipiirikehitys menee vessasta alas ja markkinaosuutta menee kaikkissa segmenteissä.
"Keinotekoista rampautusta" on myös se, että myydään prosessori, jossa osa täysin toimivista ytimistä on disabloitu vain siksi, että voidaan myydä tuote, jossa on vähemmän ytimiä. Tätä tekee myös AMD. Mikään rampautus ei ole Intelin ongelmien syy, vaan se, että eivät saa riittävän hyviä tuotteita ulos valmistusprosessiongelmien takia.

Ok. Mutta noissa on varmaan sama valmistuskustannus, joten 3800x:n myyntikate voi valmistuttajalle (Amd) olla yli tuplasti 3600:n verrattuna.
Joo no 3800X:ää pitää tietenkin verrata 3700X:ään. 3700X:ää myydään silmämääräisesti arvioituna viisinkertaisesti (MindFactoryssä). Jos AMD olisi pystynyt erottelemaan tuotteet toisistaan paremmin, myyntimäärien ero ei olisi noin suuri. Käytännössä 3700X on liian hyvä, että kannattaisi maksaa enempää saadakseen 3800X.
66af2786-1420-4179-983d-c0d2b3c00722.jpg
 
"Keinotekoista rampautusta" on myös se, että myydään prosessori, jossa osa täysin toimivista ytimistä on disabloitu vain siksi, että voidaan myydä tuote, jossa on vähemmän ytimiä. Tätä tekee myös AMD. Mikään rampautus ei ole Intelin ongelmien syy, vaan se, että eivät saa riittävän hyviä tuotteita ulos valmistusprosessiongelmien takia.
Kai se on AMD:n oma asia että miten se prosessorinsa valmistaa? Ei se vaikuta käyttäjään, joka saa juuri sen ydinmäärän josta maksaa? Ihmeellistä Intelin puolustelua taas havaittavissa.
 
Kai se on AMD:n oma asia että miten se prosessorinsa valmistaa? Ei se vaikuta käyttäjään, joka saa juuri sen ydinmäärän josta maksaa?Ihmeellistä Intelin puolustelua taas havaittavissa.
Eikun mun mielestä tuo on ihan ok, mutta @KoneenKokoaja tuntuu olevan sitä mieltä, että jos Intel tekee vastaavaa, niin se on rampautusta.
 
Jos et ole sattunut tietämään, niin pörssiyrityksen ideana on yleensä tehdä mahdollisimman paljon rahaa. Intel on perinteisesti onnistunut tuotteidensa segmentoinnissa erinomaisesti, eli myös kalliit huippumallit käyvät hyvin kaupaksi, koska niissä on nuo ylikellotusestot poissa. Se, että pomoja sitten palkitaan onnistuneesta markkinastrategiasta, on ihan oikein. AMD:n parantunut kilpailukyky tarkoittaa sitä, että Intel ei enää voi sooloilla. Mindfactoryn myyntejä katsomalla voi nähdä, että AMD:llä tuo tuotesegmentointi ei toimi yhtä hyvin, eli tällä hetkellä melko edullinen Ryzen 3600 myy parhaiten ja esim. 3800X on myyntimäärien kannalta melko turha tuote. AMD:n onneksi volyymit alkavat olla sen verran suuria, että voittoa kertyy hyvin joka tapauksessa, ja lisäksi 3900X myy hyvin.
Ei se ongelma se, että myydään ylikellotusemolevyjä ja -prosessoreita lisähintaan ja tehdään tällä tavalla lisäkatetta.
Ongelma tulee siinä, että kun ylikellottaa näissä lisähintaisissa laitteissa prosessoria tai Intelin kehittämän muistien ylikerrotusprofiilin (XMP) avulla muisteja niin takuu menee.
Eli Intel on tehnyt käyttäjälle myyntikoukkuja, joiden varjolla se sitten vetäytyy takuuvastuustaan.
 
Ei se ongelma se, että myydään ylikellotusemolevyjä ja -prosessoreita lisähintaan ja tehdään tällä tavalla lisäkatetta.
Ongelma tulee siinä, että kun ylikellottaa näissä lisähintaisissa laitteissa prosessoria tai Intelin kehittämän muistien ylikerrotusprofiilin (XMP) avulla muisteja niin takuu menee.
Eli Intel on tehnyt käyttäjälle myyntikoukkuja, joiden varjolla se sitten vetäytyy takuuvastuustaan.
Muisteja on voinut kellottaa halvemmalla piirisarjoilla aiemmin. Nyt kun se estettiin, eikä edes xmp profiilin mukaisia kellotaajuuksia pysty aktivoimaan veti Linus siitä herneen nenään, ja ihan syystäkin.
 
Osaako arvon tietäjät kertoa löytyykö joltain alan kivijalkakaupalta testikoneita liikkeestä? Painin itse juuri kokoonpanon päivityksen kanssa ja prosessorin valinta tuottaa tuskia johtuen Ryzeneihin liittyvistä latenssiongelmista (CCX).

Pitäisi päästä ihan kokeilemaan että paljonko tuo tahmaaminen vaikuttaa vrt. Intel, jonka tuotteilla ongelma on pienempi mutta vastineeksi saa lähinnä kiukaaksi kelpaavan piilastun.

Mielellään kuulisin myös IO-techiläisten kannan tuohon Ryzenien väitettyyn lagisuuteen. Ilmeisesti asialle voi jotain tehdä valitsemalla oikeanlaiset muistit ja tekemällä erinäisiä optimointeja käyttikseen?
 
Osaako arvon tietäjät kertoa löytyykö joltain alan kivijalkakaupalta testikoneita liikkeestä? Painin itse juuri kokoonpanon päivityksen kanssa ja prosessorin valinta tuottaa tuskia johtuen Ryzeneihin liittyvistä latenssiongelmista (CCX).

Pitäisi päästä ihan kokeilemaan että paljonko tuo tahmaaminen vaikuttaa vrt. Intel, jonka tuotteilla ongelma on pienempi mutta vastineeksi saa lähinnä kiukaaksi kelpaavan piilastun.

Mielellään kuulisin myös IO-techiläisten kannan tuohon Ryzenien väitettyyn lagisuuteen. Ilmeisesti asialle voi jotain tehdä valitsemalla oikeanlaiset muistit ja tekemällä erinäisiä optimointeja käyttikseen?
Onko Ryzeneillä tuo ongelma? CCX latenssit ovat "suuret", mutta ei käsittääkseni ongelma. Omakohtainen kokemus tukee toisin väittämääsi, eli siirtymä 6700K:sta Ryzen 3700X:ään antoi sulavamman käyttökokemuksen. En osaa/tiedä millä mitata tätä, mutta sulavammalta tuntuu. Täytyneen olla aika spesifinen ohjelma/käyttö että ilmentyyy ongelmaksi?
 
Osaako arvon tietäjät kertoa löytyykö joltain alan kivijalkakaupalta testikoneita liikkeestä? Painin itse juuri kokoonpanon päivityksen kanssa ja prosessorin valinta tuottaa tuskia johtuen Ryzeneihin liittyvistä latenssiongelmista (CCX).

Pitäisi päästä ihan kokeilemaan että paljonko tuo tahmaaminen vaikuttaa vrt. Intel, jonka tuotteilla ongelma on pienempi mutta vastineeksi saa lähinnä kiukaaksi kelpaavan piilastun.

Mielellään kuulisin myös IO-techiläisten kannan tuohon Ryzenien väitettyyn lagisuuteen. Ilmeisesti asialle voi jotain tehdä valitsemalla oikeanlaiset muistit ja tekemällä erinäisiä optimointeja käyttikseen?
Taitaa tuo lagisuus ja tahmaaminen tapahtua vain inteleitä omistavien päässä.
 
No itse latenssierosta on ihan dataakin kerätty ja vaikuttaisi olevan n. 40-50 us vs. Zen2 80-100+ us -luokkaa. Muistivalinnoilla ja kellittelyllä tuo on saatavissa 60us luokkaan.

Lisäksi vaikuttaa keskustelualueita lukemalla siltä että noita Zen2 -kokoonpanoja on pantu kiertoon juuri input lagin takia (oletuksella että johtuu juuri tästä eikä esim. muista yhteensopivuusongelmista. )

Onko täällä siis näkemys se, että noissa Zen2 prossuissa ei itsessään ole tällaista riskiä joten lagisuus tulisi muualta kokoonpanosta?
 
Väitteet jostain mystisestä input lagista ovat fanipoikien fantasiaa

Musiikkituotannossa lienee mitattava ero Intelin ja AMD:n välillä, that's about it, ja tämäkin riippuu mitä softia ja rautaa käyttää. Peleissä Intel on myös nopeampi, mutta tästä joutuu toki maksamaan rahan sekä korkeamman virrankulutuksen muodossa joka on pois muista komponenteista jotka vaikuttavat pelisuorituskykyyn
 
Kun puhutaan latensseissa nanosekunneista, niin pystyykö noita kukaan mittaamatta lagina havaitsemaan vai mistä tossa on edes kyse?
 
Väitteet jostain mystisestä input lagista ovat fanipoikien fantasiaa

Musiikkituotannossa lienee mitattava ero Intelin ja AMD:n välillä, that's about it, ja tämäkin riippuu mitä softia ja rautaa käyttää. Peleissä Intel on myös nopeampi, mutta tästä joutuu toki maksamaan rahan sekä korkeamman virrankulutuksen muodossa joka on pois muista komponenteista jotka vaikuttavat pelisuorituskykyyn
Viimeksi kun mittailtiin Imputlageja oli se niin tärkeetä Amd omistajien/kannattajien mielestä ja tämäkin johtui siitä kun Amd pärjäsi siinä hieman paremmin.

Jos Intelillä on Imputlag nopeampi kuin Amd.lla niin tottakai se on vain Fanipoikien fantasiaa,paitsi silloin jos Amd imputlagi on matalempi.

Sitten kun joku alkaa vielä yhdistämään jotain virrankulutuksia rahaan, kun se hetki sitten oli GPU puolellakin täysin merkityksetöntä monen mielestä vain koska Amd kulutti paljon.
Nyt se taas yllätys yllätys merkitseekin.

Kulutuksella ei ainakaan rahallista hyötyä paljoa saa, ei näillä nykyisillä eroilla ainakaan pelatessa koska pelit eivät muutenkaan rasita esim niitä Intelin 10900K kaikkia ytimiä 100%, mutta tälläiset faktathan varmaan sitten unohtuu helposti.

Kun puhutaan latensseissa nanosekunneista, niin pystyykö noita kukaan mittaamatta lagina havaitsemaan vai mistä tossa on edes kyse?
Kuulemma se 1fps eronkin pystyy minimeissä tällä folrumilla joku Amd kannattaja huomaamaan.

Jos se ero olisi Intelin eduksi niin silloin sitä tuskin huomaisi ja menisi virhemarginaaliin.
Kannatus vääristää sitä mitä tänne kirjoitetaan ja sitten tulee pelkkää diipadaapaa.
 
Nyt sitten vain sokkotestit tulille jos joku väittää pystyvänsä erottamaan AMD:n ja Intelin prossut toisistaan input lagin perusteella. :rofl2:
 
Viimeksi kun mittailtiin Imputlageja oli se niin tärkeetä Amd omistajien/kannattajien mielestä ja tämäkin johtui siitä kun Amd pärjäsi siinä hieman paremmin.
Lähde?
Jos Intelillä on Imputlag nopeampi kuin Amd.lla niin tottakai se on vain Fanipoikien fantasiaa,paitsi silloin jos Amd imputlagi on matalempi.
Tämä on vain sinun omaa mutua ja trollausta.

Sitten kun joku alkaa vielä yhdistämään jotain virrankulutuksia rahaan, kun se hetki sitten oli GPU puolellakin täysin merkityksetöntä monen mielestä vain koska Amd kulutti paljon.
Nyt se taas yllätys yllätys merkitseekin.
kuka on yhdistänyt virrankulutuksen rahaan ja missä yhteydessä?
Suurempi virrankulutus vaatii vain isomman virtalähteen ja tehokkaamman jäähdytyksen. Nämä maksaa. Ei se virran kulutus itsessään. Lisäksi AMD on halvempi sekä kaupasta ostettuna että virtalähteen ja/tai jäähdytyksen mitoituksen osalta.
Kulutuksella ei ainakaan rahallista hyötyä paljoa saa, ei näillä nykyisillä eroilla ainakaan pelatessa koska pelit eivät muutenkaan rasita esim niitä Intelin 10900K kaikkia ytimiä 100%, mutta tälläiset faktathan varmaan sitten unohtuu helposti.
juuri näin. Ainoastaan silloin virrankulutus merkitsee, jos sen takia joutuu ostamaan isomman virtalähteen tai tehokkaamman jäähyn kalliimmalla.
Kuulemma se 1fps eronkin pystyy minimeissä tällä folrumilla joku Amd kannattaja huomaamaan.

Jos se ero olisi Intelin eduksi niin silloin sitä tuskin huomaisi ja menisi virhemarginaaliin.
Kannatus vääristää sitä mitä tänne kirjoitetaan ja sitten tulee pelkkää diipadaapaa.

Muistaakseni sinä vänkäsit siitä 1 fps eron merkittävyydestä.
Vai kuka se oli ja missä yhteydessä?
 
Nyt sitten vain sokkotestit tulille jos joku väittää pystyvänsä erottamaan AMD:n ja Intelin prossut toisistaan input lagin perusteella. :rofl2:

Periaatteessa tuolle olisi mahdollista rakentaa testipenkki hieman jalostamalla näyttöjen testaukseen käytettyjä metodeja. Ongelma tässä AMD vs Intel -kuviossa on se, ettei selvitä pelkkää prosessoria vaihtamalla jolloin myös emolevyn vaihto sotkee mittauksia.


Artikkelin perusteella uusissa Ryzen 3 -prossuissa korjataan tuo latenssiongelma jota ei pitänyt edes olla jos näitä ketjun juttuja lukee.
 
Periaatteessa tuolle olisi mahdollista rakentaa testipenkki hieman jalostamalla näyttöjen testaukseen käytettyjä metodeja. Ongelma tässä AMD vs Intel -kuviossa on se, ettei selvitä pelkkää prosessoria vaihtamalla jolloin myös emolevyn vaihto sotkee mittauksia.


Artikkelin perusteella uusissa Ryzen 3 -prossuissa korjataan tuo latenssiongelma jota ei pitänyt edes olla jos näitä ketjun juttuja lukee.
Oletko nyt varmasti ymmärtänyt ihan oikein? Tuossa vain mainitaan että 3300X:ssä on vain yksi CCX, ja siksi ytimien välinen kommunikaatio toimii tehokkaammin kuin 3100:ssa, jossa sama määrä ytimiä on jaettu kahdelle CCX:lle. Ei tuossa ole mistään korjaamisesta kyse, vaan tuolla tavalla on vain saatu eroteltua nuo mallit toisistaan. Jos 4 ydintä riittää, niin 3300X on ihan jees.
 
Oletko nyt varmasti ymmärtänyt ihan oikein? Tuossa vain mainitaan että 3300X:ssä on vain yksi CCX, ja siksi ytimien välinen kommunikaatio toimii tehokkaammin kuin 3100:ssa, jossa sama määrä ytimiä on jaettu kahdelle CCX:lle. Ei tuossa ole mistään korjaamisesta kyse, vaan tuolla tavalla on vain saatu eroteltua nuo mallit toisistaan. Jos 4 ydintä riittää, niin 3300X on ihan jees.
Niin ja 3600 - 3800xt prosessoreissa on 2 CCX:iä, joten viive voi olla tästä syystä pienempi 3300x prossussa.
 
Niin ja 3600 - 3800xt prosessoreissa on 2 CCX:iä, joten viive voi olla tästä syystä pienempi 3300x prossussa.
Juu, jos ytimet riittävät. Joka tapauksessa puhutaan kymmenistä nanosekunneista, joten aika erikoista on, jos CCX:ien välisestä viiveestä tulisi jotain havaittavaa lagia.
 
Juu, jos ytimet riittävät. Joka tapauksessa puhutaan kymmenistä nanosekunneista, joten aika erikoista on, jos CCX:ien välisestä viiveestä tulisi jotain havaittavaa lagia.

Joo kaksi eri juttua menee sekaisin tässä.

CCX-CCX nanosekuntien viiveistä ja ydin-DDR4-viiveestä seuraa että fps ei nouse sen korkeammalle kuin mitä testeissä nähdään.

Fps:n yhteys käyttäjän kokemaan viiveeseen on oma erillinen juttunsa ja ei riipu siitä prosusta jolla fps saatiin aikaiseksi.
 
Artikkelin perusteella uusissa Ryzen 3 -prossuissa korjataan tuo latenssiongelma jota ei pitänyt edes olla jos näitä ketjun juttuja lukee
Latenssiongelma on niillä jotka tekevät siitä itselleen ongelman. Jos taulukoita ja graafeja tuijottamalla saa itselleen halutun mittaustuloksen, niin sitten löytää aika monesta paikasta ongelmia.

Periaatteessa tuolle olisi mahdollista rakentaa testipenkki hieman jalostamalla näyttöjen testaukseen käytettyjä metodeja. Ongelma tässä AMD vs Intel -kuviossa on se, ettei selvitä pelkkää prosessoria vaihtamalla jolloin myös emolevyn vaihto sotkee mittauksia.
Entä käytännössä? Prossuissa/muisteissa liikutaan nano- sekä mikrosekuntialueella. Näytöissä ja hiirissä, yms kuljeskellaan millisekuntiosastolla. Aika vähän siis vaikutusta "Näyttöjen mittaukseen" soveltuvilla metodeilla tässä casessa.

Tosin internetin käytetyin tieteellinen perustelu edelleen on: "Tuote xyz on paska koska naapurin Pertti sanoi niin."
 
Lähde?

Tämä on vain sinun omaa mutua ja trollausta.

kuka on yhdistänyt virrankulutuksen rahaan ja missä yhteydessä?
Suurempi virrankulutus vaatii vain isomman virtalähteen ja tehokkaamman jäähdytyksen. Nämä maksaa. Ei se virran kulutus itsessään. Lisäksi AMD on halvempi sekä kaupasta ostettuna että virtalähteen ja/tai jäähdytyksen mitoituksen osalta.
juuri näin. Ainoastaan silloin virrankulutus merkitsee, jos sen takia joutuu ostamaan isomman virtalähteen tai tehokkaamman jäähyn kalliimmalla.


Muistaakseni sinä vänkäsit siitä 1 fps eron merkittävyydestä.
Vai kuka se oli ja missä yhteydessä?
Muistaakseni Lepakomäyrää vastaan vängättiin kuinka 1 fps pienempi minimi näkyy selvästi ja häiritsee, mutta 30 suurempi avg fps ei vaikuta mitään.
 
Muistaakseni Lepakomäyrää vastaan vängättiin kuinka 1 fps pienempi minimi näkyy selvästi ja häiritsee, mutta 30 suurempi avg fps ei vaikuta mitään.

Siis... Ilmeisesti sitä on joidenkin hyvin vaikea edelleen ymmästää että sama minimi ja toisella selvästi korkeampi average niin se pienemmän averagen omaava voi tuottaa sulavampaa pelikokemusta.
Suuret heittelyt frametimessä on pelikokemuksen kannalta huonompi kuin pienet heittelyt.

Kun siis seuraavaksi katselet niitä palkkeja, niin kiinnitä niihin minimin ja averagen välisiin eroihin huomiota. Kun minimin ja averagen ero kasvaa niin pelikokemus teoreettisesti huononee.
 
Muistaakseni Lepakomäyrää vastaan vängättiin kuinka 1 fps pienempi minimi näkyy selvästi ja häiritsee, mutta 30 suurempi avg fps ei vaikuta mitään.
No siis lepakkohan väitti että se 90fps minimi on sulavampi kuin 91fps minimi, joka ei vaan pidä paikkaansa. Itse en, eikä mielestäni kukaan muukaan, väittänyt että voisi nuo ihmissilmällä erottaa toisistaan.
 
Oletko nyt varmasti ymmärtänyt ihan oikein? Tuossa vain mainitaan että 3300X:ssä on vain yksi CCX, ja siksi ytimien välinen kommunikaatio toimii tehokkaammin kuin 3100:ssa, jossa sama määrä ytimiä on jaettu kahdelle CCX:lle. Ei tuossa ole mistään korjaamisesta kyse, vaan tuolla tavalla on vain saatu eroteltua nuo mallit toisistaan. Jos 4 ydintä riittää, niin 3300X on ihan jees.

Joo, siis tarkoitin lähinnä että artikkelissa viitataan Ryzeneissä ilmenevään korkeampaan latenssiin, jota näillä uuden rakenteen ytimillä on pienempi.

Joo kaksi eri juttua menee sekaisin tässä.

CCX-CCX nanosekuntien viiveistä ja ydin-DDR4-viiveestä seuraa että fps ei nouse sen korkeammalle kuin mitä testeissä nähdään.

Fps:n yhteys käyttäjän kokemaan viiveeseen on oma erillinen juttunsa ja ei riipu siitä prosusta jolla fps saatiin aikaiseksi.

Olettaisin sen käyttäjien ilmoittaman tahmauksen olevan input lag -tyyppistä jolloin tuo ei välttämättä kaikilla pelimoottoreilla ole FPS -sidonnaista.

Tuota prosessorin latenssia on epäilty tähän yhtenä syypäänä, yhtä todennäköisenä pitäisin esim. ajurien heikkoa optimointia. Mielelläni olisin nähnyt tähän liittyvää pohdintaa tai edes kuullut niitä rehellisiä kokemuksia mutta näkyy menevän fanikerhojen kädenväännöksi.
 
Siis... Ilmeisesti sitä on joidenkin hyvin vaikea edelleen ymmästää että sama minimi ja toisella selvästi korkeampi average niin se pienemmän averagen omaava voi tuottaa sulavampaa pelikokemusta.
Suuret heittelyt frametimessä on pelikokemuksen kannalta huonompi kuin pienet heittelyt.

Kun siis seuraavaksi katselet niitä palkkeja, niin kiinnitä niihin minimin ja averagen välisiin eroihin huomiota. Kun minimin ja averagen ero kasvaa niin pelikokemus teoreettisesti huononee.
Siis... Ilmeisesti sitä on joidenkin hyvin vaikea edelleen ymmärtää lukemaansa. Missä minä olen väittänyt mitään, kumpi olisi sulavampaa? Kunhan kerroin ulkomuistista miten tilanne karkeasti meni.

Testaamatta oikeasti itse en rupea väittelemään kumpi on sulavampaa, +30 avg vai +1 minimi. Voi olla kumpi tahansa kun en tarkemmin osaa arvioida.
 
Joo, siis tarkoitin lähinnä että artikkelissa viitataan Ryzeneissä ilmenevään korkeampaan latenssiin, jota näillä uuden rakenteen ytimillä on pienempi.



Olettaisin sen käyttäjien ilmoittaman tahmauksen olevan input lag -tyyppistä jolloin tuo ei välttämättä kaikilla pelimoottoreilla ole FPS -sidonnaista.

Tuota prosessorin latenssia on epäilty tähän yhtenä syypäänä, yhtä todennäköisenä pitäisin esim. ajurien heikkoa optimointia. Mielelläni olisin nähnyt tähän liittyvää pohdintaa tai edes kuullut niitä rehellisiä kokemuksia mutta näkyy menevän fanikerhojen kädenväännöksi.

6700K:sta Ryzen 5 3600:een päivittäneenä voin sanoa, että ei todellakaan ole mitään "tahmaamisia" ollut tämän kanssa. Ja paljon sulavampi peleissä, varsinkin hyvin säikeistetyissä kuten esimerkiksi Division 2 selkeästi parempi pelikokemus (vaikka puhtaasti FPS lukemaa katsomalla sitä eroa ei välttämättä paljoa ole).

Tuntuu tuo muistilatenssi keskustelu tulevan siitä, kun Intel ei oikein muuta kohtaa löytänyt mitä kritisoida AMD:n prossuista, jotta saisi omansa näyttämään paremmalta. Kannattaa kuitenkin sitä käytännön suorituskykyä verrata peleissä ja ohjelmissa, eikä jotain synteettistä muistilatenssi (tms) testiä (varsinkin kun verrataan eri valmistajien eri arkkitehtuureja keskenään, joissa on eritavalla rakennetut välimuistit ym). Tottakai tuota parantamalla saadaan lisää suorituskykyä, samoin kuin Intelinkin prosessorit hyötyy pienemmistä muistilatensseista.
 
Viimeksi muokattu:
Jos et ole sattunut tietämään, niin pörssiyrityksen ideana on yleensä tehdä mahdollisimman paljon rahaa. Intel on perinteisesti onnistunut tuotteidensa segmentoinnissa erinomaisesti, eli myös kalliit huippumallit käyvät hyvin kaupaksi, koska niissä on nuo ylikellotusestot poissa. Se, että pomoja sitten palkitaan onnistuneesta markkinastrategiasta, on ihan oikein. AMD:n parantunut kilpailukyky tarkoittaa sitä, että Intel ei enää voi sooloilla. Mindfactoryn myyntejä katsomalla voi nähdä, että AMD:llä tuo tuotesegmentointi ei toimi yhtä hyvin, eli tällä hetkellä melko edullinen Ryzen 3600 myy parhaiten ja esim. 3800X on myyntimäärien kannalta melko turha tuote. AMD:n onneksi volyymit alkavat olla sen verran suuria, että voittoa kertyy hyvin joka tapauksessa, ja lisäksi 3900X myy hyvin.

Yrityksellä on myös päämääränä tehdä mahdollisimman hyviä tuotteita. En näe miten viimeaikoina intel on siinä onnistunut.

Jos jossain Intel on onnistunut, niin siinä että on saanut fanipoikansa aivopestyä niin hyvin etteivät luovu muistiväylä -nerffatuista ja throttlaavista inteleistään millään ilveellä.

Vaikea ymmärtää mitä intel meinaa saada aikasiksi, kuin asiakas kadon tällä meiningillä.
 
Viimeksi muokattu:
Olettaisin sen käyttäjien ilmoittaman tahmauksen olevan input lag -tyyppistä jolloin tuo ei välttämättä kaikilla pelimoottoreilla ole FPS -sidonnaista.

Pitäisi katsoa tarkemmin kuka käyttäjä on ilmoittanut mitä tahmausta ja missä, sitten voisi ymmärtää mistä siinä on kysymys.
 
"Keinotekoista rampautusta" on myös se, että myydään prosessori, jossa osa täysin toimivista ytimistä on disabloitu vain siksi, että voidaan myydä tuote, jossa on vähemmän ytimiä. Tätä tekee myös AMD. Mikään rampautus ei ole Intelin ongelmien syy, vaan se, että eivät saa riittävän hyviä tuotteita ulos valmistusprosessiongelmien takia.

  • AMD sallii muistien ylikellottamisen kaikissa prosessori malleissaan Intel ei. Intel vaatii ylimääräistä hintaa mahdollisuudesta ylikellottaa muisteja. Intel ei salli edes Intelin itse kehittämän XMP tekniikan käyttöä prosessoreissaan ellei maksa Intelille ylimääräistä satasta josta mm. Linux otti herneet nokkaan.
  • AMD sallii prosessorin päivittämisen useisiin eri emolevyihin tukemalla pitkään samaa AM4 kantaa Intel vaatii uuden emolevyn jokaiselle uudelle prosessisukupolvelle.
  • AMD sallii CPU ydinten ylikellottamisen kaikille prosessoreilleen Intel ei. Intel ylimääräistä hintaa oikeudesta ylikellottaa sallimalla sen vain kalliimmissa K malleissa. Intel siis vaatii ylimääräistä rahaa ylikellottamisoikeudesta vaikka ylikellottaminen vie prosessorin takuun. Mikä älynväläys Intelin johdolta myydä 50€ - 100€ kalliimpia prosessoreita ilman kerroin lukitusta ja siten, että takuu menee jos ylikellottaa. :hmm: AMD taas sanoo, että samalla hinnalla saatte ylikellottaa kuinkapaljon haluatte takuu voi mennä mut me ei oteta siitä ylimääräistä satasta.
  • AMD laittaa hyperthreding tuen kaikkiin prosessorimalleihin Intel ei.
Intel yritti pitkään sitä, että ylikellottaminen onnistuu vain satasen kalliimmissa K merkityissä malleissa kaikissa muissa malleissa ylikellottaminen on lukittu. Intel myös yritti poissaa hyperthredingin kaikista muista malleista paitsi i9 mallista.

Intel on siis kokoajan yrittänyt vuosi vuodelta lisätä kuluttajien lypsämistapojen määrää ja laatua kun AMD taas on pitänyt lypsämistapojen määrän ennaltaan tai jopa vähentänyt niitä pakottamalla Intelin luopumaan osasta Intelin johdon keksimiä lypsämis tapoja.
 
Viimeksi muokattu:
Juu, jos ytimet riittävät. Joka tapauksessa puhutaan kymmenistä nanosekunneista, joten aika erikoista on, jos CCX:ien välisestä viiveestä tulisi jotain havaittavaa lagia.

Toi ongelma tuli siitä, että Windowsin task schedulerissa, joka päättää mille ytimelle säikeet laitetaan milloinkin oli zen 2 julkasun alkuvaiheessa bugi, joka saattoi heittää CCX blokista toiseen pelin säiettä kesken pelaamisen, josta syystä peleissä tuli ylimääräistä stutterointia, koska prosessorin L3 cache hyöty meni aina kun säie hyppäsi eri CCX blokkiin. Tuo bugi korjattiin melkein vuosi sitten.

Stutterointi johtuu juurikin noista pienistä ylimääräisistä viiveistä eniten se näkyy juurikin peleissä.
 
Toi ongelma tuli siitä, että Windowsin task schedulerissa, joka päättää mille ytimelle säikeet laitetaan milloinkin oli zen 2 julkasun alkuvaiheessa bugi, joka saattoi heittää CCX blokista toiseen pelin säiettä kesken pelaamisen, josta syystä peleissä tuli ylimääräistä stutterointia, koska prosessorin L3 cache hyöty meni aina kun säie hyppäsi eri CCX blokkiin. Tuo bugi korjattiin melkein vuosi sitten.

Stutterointi johtuu juurikin noista pienistä ylimääräisistä viiveistä eniten se näkyy juurikin peleissä.

Ei se bugi sinäänsä ollut. Aiemmin vain ei ole ollut tuollaista rakennetta CPU:ssa joten sen shedulerin ei ole tarvinnu tietää moisesta rakeenteesta.
 
Pitäisi katsoa tarkemmin kuka käyttäjä on ilmoittanut mitä tahmausta ja missä, sitten voisi ymmärtää mistä siinä on kysymys.
Lisäksi erinäisillä enemmän pelaamiseen keskittyvillä keskustelualueilla on paljon kirjoituksia aiheesta. Ongelma näissä on tosiaan se, ettei tunnu aloittajilla aina älli riittävän asian tutkimiseen. En silti epäile etteikö ongelmia ilmenisi.

Toi ongelma tuli siitä, että Windowsin task schedulerissa, joka päättää mille ytimelle säikeet laitetaan milloinkin oli zen 2 julkasun alkuvaiheessa bugi, joka saattoi heittää CCX blokista toiseen pelin säiettä kesken pelaamisen, josta syystä peleissä tuli ylimääräistä stutterointia, koska prosessorin L3 cache hyöty meni aina kun säie hyppäsi eri CCX blokkiin. Tuo bugi korjattiin melkein vuosi sitten.

Stutterointi johtuu juurikin noista pienistä ylimääräisistä viiveistä eniten se näkyy juurikin peleissä.

Tästä mm. oli aika paljon informaatiota muilla keskustelualueilla. Ilmeisesti Process Lassollakin saa korjailtua vähän tuota Windowsin huonoa optimointia ja/tai sotkettua vielä pahemmin.

Joka tapauksessa laitoin 3300X:n tilaukseen, vielä pitäisi emolevy katsella kokoonpanoon jostain. Vaikutti vanhaa i5-3570K vastaavalle budjettijuhdalle.
 
Nuo input lag jutut menee samaan kastiin jonkun "AMD:llä parempi kuvanlaatu" ja "AMD:llä sulavampi pelikokemus"-juttujen kanssa, kunnes joku pätevä oikeasti mittaa jotain merkittäviä eroja.
 
  • Tykkää
Reactions: VmH
Nämä skedulointiin liittyvät pelitestit on sitten semmoisia että jos ne on ajettu vanhemmalla Windows 10 versioilla kuin 1903 ja/tai jollain vanhalla piirisarja-ajurilla niin CPPC2 (Collaborative Power and Performance Control 2) ei ole päällä ja se voi vaikuttaa paikoin runsaastikin alle täyden prossun kuormiin.
 
Lisäksi erinäisillä enemmän pelaamiseen keskittyvillä keskustelualueilla on paljon kirjoituksia aiheesta. Ongelma näissä on tosiaan se, ettei tunnu aloittajilla aina älli riittävän asian tutkimiseen. En silti epäile etteikö ongelmia ilmenisi.



Tästä mm. oli aika paljon informaatiota muilla keskustelualueilla. Ilmeisesti Process Lassollakin saa korjailtua vähän tuota Windowsin huonoa optimointia ja/tai sotkettua vielä pahemmin.

Joka tapauksessa laitoin 3300X:n tilaukseen, vielä pitäisi emolevy katsella kokoonpanoon jostain. Vaikutti vanhaa i5-3570K vastaavalle budjettijuhdalle.
Peleissä input lag on yleensä sidottu FPS lukuun, sillä jokaisen ruudun prosessoinnin yhteydessä pyydetään uudet hiiren ja näppäimistön tilat. Tästä johtuen matalilla resoluutioilla ja kuvanlaatuasetuksilla monissa peleissä intel alustalla saa pikkasen pienemmän input lagin. Poikkeuksiakin tosiaan on, kuten CS:GO ryzen 3000 sarjan prossuilla. Työpöydällä mitään merkittäviä eroja ei ole suuntaan tai toiseen.

En oikein jaksa uskoa että mitään havaittavia eroja olisi jos fps ja bufferointiasetukset on molemmilla alustoilla samat. Jos näin olisi, niin direct input tai peli itse toimisi eri tavalla prosessorista riippuen ja siinä ei ole mitään järkeä.
 
Lisäksi erinäisillä enemmän pelaamiseen keskittyvillä keskustelualueilla on paljon kirjoituksia aiheesta. Ongelma näissä on tosiaan se, ettei tunnu aloittajilla aina älli riittävän asian tutkimiseen. En silti epäile etteikö ongelmia ilmenisi.

Tuolla ketjussa ollaan kyllä keskimäärin todella pihalla

Sanotaanpas nyt vielä kerran:

Muistin viiveellä(jota mitataan nanosekunneisssa) on hyvin vähän tekemistä minkään pelien input-lagin (jota mitataan millisekunneissa, miljoona kertaa hitaammassa yksikössä) kanssa. Ja kaikki mitä sillä on sen kanssa tekemistä tulee ihan vaan suoraan suuremmasta FPSstä, kun aika siitä hiiren liikkeen lukemisesta siihen että uusi kuva on ruudulla piirrettynä on suurella FPSllä lyhempi.
 
Mielestäni nuo tulokset amd vs intel pelikäytössä on melko turhia jollain 2080 Ti kortilla, resolla 720p tai 1080p. Vaikka tosiaan äärimmäisen pienellä osalla on oikeasti taitoa niin paljon fps peleissä et sillä jotain merkitystä olisi. En muista täälläkään kertaakaan kenenkään sanoneen pelaavansa 2080 Ti kortilla jollain 1080p 240 Hz näytöllä, toki saattaa sellasiakin olla joku häviävän pieni osa.

Mielestäni kilpailu on kuluttajille se paras asia ei niinkään se kumpi nyt saa muutaman FPSän todellisilla resoilla (1440p ja 4k) enemmän.
 
No siis lepakkohan väitti että se 90fps minimi on sulavampi kuin 91fps minimi, joka ei vaan pidä paikkaansa. Itse en, eikä mielestäni kukaan muukaan, väittänyt että voisi nuo ihmissilmällä erottaa toisistaan.
90fps min jossa +20-30Fps parempi Avg. on sulavempi kuin 91Fps minimi jolla saa 20-30fps Avg vähemmän.
Koska se 1fps menee virhe marginaaleihin eikä sitä kerkeä edes huomaamaan, mutta
20-30fps kovempi Avg ei ole virhemarginaalia vaan kertoo että Intelin prossu on nopeampi kyseisessä pelissä ja tuollaisen eron pystyy jo havaitsemaankin

Mutta osa porukkaa vissiin pelaa ilman Free/Gsync jos kovasti nykii kun Fps vaihtelee.
 
Mutta osa porukkaa vissiin pelaa ilman Free/Gsync jos kovasti nykii kun Fps vaihtelee.

Väittäisin että suurin osa jopa tämän ketjun lukijoista pelaa ilman noita. Itsellänikin simirigissä syncitön näyttö, mutta gsync muille peleille kun sattumalta sattui osumaan löytö edulliseen hintaan kauppapuolelta. Vähän hirvittää jos AMD jytkyttelee 400-500€ luokassa seuraavalla sukupolvella että sekin syncci sitten menee hukkaan
 
90fps min jossa +20-30Fps parempi Avg. on sulavempi kuin 91Fps minimi jolla saa 20-30fps Avg vähemmän.
Koska se 1fps menee virhe marginaaleihin eikä sitä kerkeä edes huomaamaan, mutta
20-30fps kovempi Avg ei ole virhemarginaalia vaan kertoo että Intelin prossu on nopeampi kyseisessä pelissä ja tuollaisen eron pystyy jo havaitsemaankin

Mutta osa porukkaa vissiin pelaa ilman Free/Gsync jos kovasti nykii kun Fps vaihtelee.
Jotkut on vaan herkempiä tai näkee paremmin voimakkaat frametimen vaihtelut ja et vissiin kuulu kyseiseen joukkoon.

Edelleenkin hassu ajatus, että isommat vaihtelut frametimeissä, huonommat minimit ja enemmän hitaita ruutuja ylipäänsä tuottaa susta sulavamman pelikokemuksen.

Noin mielenkiinnosta, kuinka paljon matalempi se minimi saa olla ennen kuin se on susta ongelma?

Esim. onko 80min1% 200avg susta parempi vai huonompi kuin 60min1% 400avg?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
295 875
Viestejä
5 054 473
Jäsenet
80 995
Uusin jäsen
klankton

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom