Tuli sitten taas luettua kaikenlaista.
PC-markkinat laskeneet jo viisi vuotta ja vaikka nyt näyttäisi lasku tasoittuneen, niin kaikki ennustukset odottavat laskun vain jatkuvan. Tämän tietänee kaikki kuten myös sen että mobiilimarkkinat jatkavat vahvaa kasvuaan vuodesta toiseen. Puhelimen ja padin käyttöalueet kasvavat koko ajan ja tietty PC:n kustannuksella. Mobiililaitteet täyttävät jo nykyään suurimman osan ihmisen normaaleista tietotekniikan tarjoamista palveluista ja miksei, koska onhan kalikka paljon helpommin lähestyttävä, suhteellisen turvallinen ja helposti mukana. Tarvitsee vain katsoa minkä loisteessa kasvava sukupolvi viettää suuren osan ajastaan. Siellä on tulevaisuus, isoin massa ja sinne kannattaa kehittää ne uusimmat innovaatiot. Rahanäkökulmasta asia on vielä merkittävämpi. Uusi huippupuhelin voi maksaa sen 1000€ ja useat näkevät joko todellista hyötyä tai sitten statuselementtiä niin paljon että päivittelevät luuriaan jopa vuoden välein. Tämä raha on väistämättä pois jostain muusta ja lähin kilpailija löytyy tietenkin siitä x86-vehkeestä, joka on vain pelkkä työväline, pakollinen kuluerä joka ei suurempia intohimoja herätä.
Sitten on tietenkin se pelipuoli ja parasta tehoa PC sille puolelle toki tarjoaa, mutta ketkä sen perässä sitten ovat? Konsolien helppoutta on PC:n paha lähteä haastamaan ja konsolit taas eivät pärjää Google/Apple-ekosysteemeille. Taas voidaan katsoa mitä ne tulevaisuuden toivot tekevät, niin aivan tajuttoman vähän näkyy PC:itä enää nulikoiden pelilaitteina. Pleikka, äxbox jyrää ja vielä enemmän kännykkäpelit, eikä pelkästään sen takia että ovat helppokäyttöisempiä vaan etenkin yhteisöllisyyden takia. PC- ja konsolipuolella on toki multiplayeria eri muodoissa, mutta niiden vaatima laitteisto/infra yms. vaatii tilaa ja suunnitelmallisuutta. Olkoot mobiilipeli sitten vähän yksinkertaisempi, hieman rumemman näköinen, mutta vastapainona kaveripelisession voi polkaista pystyyn missä vaan kaverien ollessa fyysisesti läsnä tai ei. Sosiaalisuuskortti on hyvin vahva koukuttaja ja se on mobiilipuolella sisäänrakennettuna joka tasolla. Nintendon Switch tuntui alkuun erikoiselta vedolta, mutta kyllä ne pojat kotiläksynsä=markkinatutkimuksensa hyvin ovat tehneet.
Ja pelipuolesta sitten se VR, sehän vaatii paljon laskentatehoa ja siinähän on hyvää kasvusaumaa PC:lle...no vinkkinä vain että kannattaa jättää se Oculus tai Vive ihan suosiolla kauppaan ellei ole oikeasti aivan turhaa rahaa taskun pohjalla. Nykyisellään laitteet ovat aivan liian hankalia normitallaajille että saavutettaisiin kriittinen massa ja sitä myötä oikeasti kunnon hittipelejä. Toki nyt julkaistut Doom ja Fallout4 ovat hyviä houkuttimia, mutta silti tarvitaan se 700€ VR-paketti ja pitkälti toista tonnia maksava PC kaveriksi + kaapelikikkailua ja muuta säätämistä että päästään edes alkuun. Pleikkarin VR:ää on myyty ihan kiitettävästi, mutta se onkin kilpailijoitaan puolet halvempi ja muutenkin "helppo" ostos pleikkarin omistajille. Siinäkin tosin on valitusta aiheuttanut johtojen kanssa sählääminen, minkä takia onkin luontevaa odottaa seuraavan sukupolven poistavan tämän kiusantekijän...ja pikkupakko onkin tai muuten käy näille 3D-lasit eli tuli-meni. No tähän suuntaan Google ja muut ovatkin menossa. Suurimmalle osalle VR onkin tullut tutuksi 3D-kehikoista, joihin se nykyään jo 4K-näytöllä varustettu kännykkä napsautetaan, katsellaan juutuubista 3D-videoita, lennellään kaupungin yllä ja istutaan vuoristoradassa. Samalla pääsee testaamaan kuinka nopeasti alkaa oksettaa ja on paremmat valmiudet päätellä maksaako tästä touhusta sen nyt kulutetun 30€ sijaan 750€ (PS4+VR) tai enemmän (PC+Oculus/Vive)...suurimmalle osalle riittää se 30€. Suunta on standalone VR-laitteisiin ja sinne myös Google, Oculus, Microsoft sekä Vive ovat menossa. Nämäpä eivät sitten ole millään lailla riippuvaisia PC-raudasta, vaan sisällä surisee useimmiten joku Snapdragoni tms mobiiliprossu. Oculukselta myös ennustavat että tekniikan kehittyessä muutaman vuoden päästä heidän nykyiset kaksi kehityslinjaansa PC:n kanssa ja ilman sulautuvat jälkimmäiseen.
Ja sitten tästä vihdoin ja viimein Inteliin ja AMD:hen. Pointti tullee aika selvästi esiin eli x86:n tulevaisuus näyttää vähän joka suhteessa aika surkealta. Palvelinpuolella on varmasti edessä terve ja mielenkiintoinen kilpailu Intelin ja AMD:n välillä, joiden asemaa taas on nakertamassa Power sekä ARM. Lisäksi ohjelmistojen muuttuessa yhä alustariippumattomimmiksi, mukaan voi tulla yllättäviäkin pelureita. Läppäripuoli on taas ollut vahvasti Intelin hanskassa, mutta AMD tulee myös sinne suhteellisen hyvällä paletilla ja Intelin veto lähteä kehittämään GPU:ita AMD:n kanssa kertoo ettei nyt ihan satavarmoja olla siitäkään alueesta. Läppäripuolen musta hevonen on taas "Always Connected"-ajatuksen mukainen ARM-apuprosessorin mukaanotto. Apuprossulla hoidetaan se kevyt päivittäinen käyttö, todennäköisesti 90% kaikesta kuormasta, x86-puolen odotellessa sivussa jos tarvetta kovemmalle laskentateholle. Nyt myös AMD ilmoittanut lähtevänsä Qualcommin kanssa tällaiseen kehitykseen. Apple tuo pian oman ARM+Intel-läppärinsä ja Microsoft toi hetki sitten omansa (
Microsoft launches ARM-powered Windows 10 PCs with ‘all-day’ battery life). Ei tarvitse olla mikään ennustaja-eukko että näkee kuinka ARM on pikkuhiljaa valumassa myös tälle sektorille ja jos/kun tekniikka saadaan hyvin toimivaksi, niin Inteliä/AMD:tä näkee enää vain huippumalleissa.
Ja kaiken tämän keskellä Intel pyristelee omien tehtaidensa kanssa ja yrittää myydä sitä kapasiteettia nyt muillekin ettei tuotantolaitokset kävisi vajaateholla (
Intel foundry customer bails out) Intelin ongelmat 10nm kanssa alkavat kuitenkin painaa aika pahasti. Alunperin 10nm lupailtiin vuodelle 2015 ja nyt näyttää siltä että hyvä jos isossa mittakaavassa edes vuonna 2018. Tämän päälle vielä se, että ennustus on että vasta toisen tai kolmannen sukupolven 10nm tulee tuomaan jotain merkittävää etua nykyiseen optimoituun 14nm-prosessiin. Intelin 10nm on ilmeisesti vielä aika lailla samanlainen kuin GF:n 7nm (
Intel foundry customer bails out Another partner silently goes AWOL), joten käytännössä Intelin prosessietumatkaa ei enää ole tai on jopa jäämässä jo jalkoihin. Samalla Intelin nykyinen monoliittinen arkkitehtuuri on myrkkyä tuleville 7nm viivanleveyksille, jossa valmistuskustannukset ovat tuplasti kalliimmat per kivi kuin 14nm-prosessilla. Lisa Su väittää että vaikka nykyinen Epyc-huippumalli onkin kommunikaatio-yms-linkkien takia isompi kuin sama paketti monoliittisena mallina, niin valmistuskustannukset ovat pienemmän hylkyprosentin takia 40% edulisemmat (
IEDM 2017: AMD says Epyc is just the beginning | ZDNet). En ehkä itse laittaisi nyt montaa penniä Intelin osakkeisiin...