Normaalitilanne on se, että keksimäärin en NVME:n yli siirretään dataa alle megatavu sekunnissa. Tällöin se käyttää reilusti alle promillen siitä väylän siirtokapasiteetista.
Laitappas vaikka itse windowsin tehtävienhallinta taustalle pyörimään ja katsele sitä levynkäyttöä. Ja oikeassa normikäytössä, ei tilanteessa jossa huvikseen siirtelet isoja tidostoja levypartiotiolta toiselle tms.
Sitten kun tehdään jotain tosimaailman juttuja (poislukien isojen tiedostojen kopiointi, joka on hyvin harvinainen toimenpide) jossa levy-IO:ta tulee enemmän niin hakuaika dominoi ja flash-pohjaisella SSDllä tyypillinen datansiirtonopeus on joitain satoja megatavuja sekunnissa. Ei lähelläkään sitä teoreettista neljää gigaa sekunnissa.
Esim. virtuaalimuisti toimii 4 kiB sivukoolla eli kun fyysinen muisti alkaa lopua ja levyä käyttään RAMin jatkeena, tämä tehdään 4 kiB kerrallaan. Samsungin 960-levyllä joka on nopempia kuluttaja-SSDitä siirtonopeus random-lukuna 4 kiB blokeilla oli n. 520-540 MiB/s.
lähde:
Testissä Samsungin 960 Pro- ja 960 EVO-SSD-asemat - parasta mitä rahalla saa | Page 3 of 4 | Muropaketti.com
Eli siis kun kone swappaa niin paljon kuin pystyy, siitä väylän teoreettisesta kaistasta käytetään vain n.
kahdeksasosa. 7/8 näppis/hiiripaketista pääsee suoraan läpi väylästä odottamatta yhtään mitän sen NVMEn takia.
Täytyisi ihan oikeasti tietää paremmin piirisarjan rakenteesta kuin laskea pelkän väylän perusteella.
NIINPÄ; Todellisuudessa siellä voi monessa muussa paikassa AMDllä olla selvästi suurempia viiveitä aiheuttavia asioita kuin Intelillä tuo jaettu väylä.
Mistä tiedät tuon jälkimmäisen asian? Piriisarjalla saattaa hyvinkin olla jonkinlainen "ohituskaista" tietyille laitteille jotta saadaan pienempi latenssi niille laitteille joita pidetään "tärkeämpinä". Mutusi perustuu edelleen täysin teoreettiseen laskelmaan väylän kapasiteetista eikä sinulla ole yhtään mitään tietoa siitä miten piirisarja Oikeasti toimii Käytännössä. Niin kauan kun tuollaista tietoa ei ole saatavilla, ne mikrosekunnin viivelaskelmat voi huoletta ohittaa.
Siellä voi tosiaan olla jotain prioriteetteja. Mutta
vaikka ne prioriteetit olisi täysin päin honkia (mitä ne todennäköisesti EI OLE) , niin tässä on kyse 10000-kertaisesta suuruusluokasta. Sen NVME-levyn pitäisi floodata sitä väylää 10000 pakettia putken väylän täydeltä että se tukkisi väylän sillai että siitä tulisi saman luokan viive kuin mitä esim. näytöstä tulee. Ja se NVME ei todellakaan siihen pysty. Vaikka ne prioritetit olisi kuinka pielessä, se voisi jotain isoa bulkkisiirtoa tehdessä floodata sitä putkeen MUUTAMAN tai ehkä pahimmassa hetkellisessä tilanteessa PARINKYMMENEN paketin verran Silloin puhuttaisiin maksimissaan paristakymmenestä mikrosekunnista.
Edelleen siellä systeemissä olisi ziljoonassa muussa paikassa paljon suurempia viiveitä asioilla, ja sen viiveen tarvisi olla yli satoja kertoja suurempi että se voisi mitenkään näkyä ihmiselle.
Ja juuri laskin, että keskimääräisellä suurella levyrasituksella(swappaus) se väylä on vain n. 1/8 ajasta käytössä. Eli vaikka ne prioriteetit olisi pielessä ja levy saisi aina prioriteetit ensin, koneen siirtässä virtuaalimuistisivun kokoisia paketteja väylä olisi 7/8 ajasta auki, NVME siis käytännössä siirtäisi väylällä kaksi pakettia(toinen pieni kontrollipaketti joka siirtyy hyvin nopeasti sekä sen 4 kiB datapaketin) inasen yli 8 mikrosekunnin välein. Ja ne välissä olevat 7 mikrosekuntia väylä on ihan vapaa sille näppikselle ja hiirelle mennä suoraan läpi.
Vastaisitko myös kysymykseeni CPU Attached Intel PCIe storage:n liittyen?
Jaa että miksi intel tekee myös? Siksi, että joissain melko harvinaisissa tilanteissa saavutetaan jonkin verran parempi suorituskyky. Esim jos on joku 10 gigabitin verkkokortti ja sinne siirretään dataa kaistan täydeltä dataa sieltä NVMEltä isoina bulkkisiirtoina.
Minkään pelien tökkimien kanssa tällä ei ole mitään tekemistä.