Virallinen: AMD vs Intel keskustelu- ja väittelyketju

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
1695414486592.png

Tossa mun paras CPU-Score X3D:llä.
MSI B550 emo, BCLK 100.1MHz, vanhalla beta-BIOSilla KomboStrike 3 eli käytännössä CO -30 all core.
Näytönohjain oli tuossa Pulsen vakio-VBIOS;lla ja ilmajäähyllä, joten surkean scoren sen osalta voi ignorata.

Ja toisin kuin monet luulevat ja väittävät, muisteilla todellakin on väliä X3D:n kanssa. Koska prossua ei muuten voi oikein kellottaa, nimenomaan muistit ovat se millä tuosta saa enemmän irti, about ainoa konsti millä saa CPU-Scoren yli 13k nostamatta BCLKia merkittävästi.
Sitten kun laittaa jotkut perus 3600CL16 kammat XMP:llä, score jää pahimmillaan rapiaan 10k pintaan. Kyllä tuo näkyy jo pelien FPS:ssäkin, jos prossulla ylipäätään on kulloisessakin tapauksessa paljoa merkitystä.
 
1695414486592.png

Tossa mun paras CPU-Score X3D:llä.
MSI B550 emo, BCLK 100.1MHz, vanhalla beta-BIOSilla KomboStrike 3 eli käytännössä CO -30 all core.
Näytönohjain oli tuossa Pulsen vakio-VBIOS;lla ja ilmajäähyllä, joten surkean scoren sen osalta voi ignorata.

Ja toisin kuin monet luulevat ja väittävät, muisteilla todellakin on väliä X3D:n kanssa. Koska prossua ei muuten voi oikein kellottaa, nimenomaan muistit ovat se millä tuosta saa enemmän irti, about ainoa konsti millä saa CPU-Scoren yli 13k nostamatta BCLKia merkittävästi.
Sitten kun laittaa jotkut perus 3600CL16 kammat XMP:llä, score jää pahimmillaan rapiaan 10k pintaan. Kyllä tuo näkyy jo pelien FPS:ssäkin, jos prossulla ylipäätään on kulloisessakin tapauksessa paljoa merkitystä.
Erinomainen tulos X3D:llä. 5800X antaa vähän parempia tuloksia kellotaajuudesta johtuen. Oma boostaa nykyisin vähän alle 4900MHz ja sillä tulee reilu 13500 pistettä. I scored 11 260 in Time Spy Paras oli vanhemmalla biosilla 13666.
 
Siirretty toisesta keskustelusta:
Älä väitä asioista joista et selvästi tiedä yhtään mitään.
Että opiskeleppa hieman aihetta, niin tajuat paljon ne muistit vaikuttaa suorituskykyyn.
Ja äläkä katso mitään testejä missä käytetään XMP asetuksia. Kun silloin emolevy arpoo jotkut asetukset muisteille ja ovat aina ihan mitä sattuu = hitaat.
Onko sulla video tästä että muistien XMP asetuksista lähdetään ja saadaan huikeita parannuksia? Toki sieltä jotain saa irti, mutta väitteet kuulostaa että sieltä saa ilmaiseksi 20% esim.

EDIT
Tässä esimerkki (reso pieni ja hitaat muistit):
1695625355289.png

1695625376215.png


 
Viimeksi muokattu:
Siirretty toisesta keskustelusta:

Onko sulla video tästä että muistien XMP asetuksista lähdetään ja saadaan huikeita parannuksia? Toki sieltä jotain saa irti, mutta väitteet kuulostaa että sieltä saa ilmaiseksi 20% esim.

Parhaimman hyödyn saa kun prossun ja muistit säätää samaanaikaan.
Siksi aina testeissäni teenkin niin.

Noissa Ryzen oppaissani on nyt vakio + xmp vs PBO + XMP vs kellotettu + muistit säädetty benchmarkkeja jokunen.
Mutta oppaissa menen vasta 2000-sarjan kohdalla.

Juuri nyt pidän oppaista pientä taukoa kun ovat tylsiä tehdä ja tuntuvat kanavan "tappavan".
Mutta lähiaikoina alan vääntämään oppaita 3000- ja 5000-sarjalaisista.

1000- ja 2000-sarjalais oppaissa simuloin 3200MHz XMP asetuksia asetuksilla 16 - 16 - 16 - 16 - 35.
3000- ja 5000-sarjalaisilla idea olisi simuloida 3600MHz XMP varmaan 16 - 18 - 18 - 18 - 45 asetuksilla.

Ja työnalla on myös video jolla aion näyttää kuinka väärässä Hardware Unboxed oli 5700G arvostelun kohdalla muistien suhteen.
Kun siis väittivät että tuo ei hyödy yhtään yli 3200CL14 muisteista.

Eli työnalla minulla on vaikka mitä, mutta juuri nyt ei ole semmoista näytettävää mitä selvästi haluaisit.
Kun olen keskittynyt nyt enemmän näytönohjainten testailuihin.
Ne kiinnostavat porukkaa enemmän kuin prossu/muisti hommat. Joten niillä yritän kanavan katselija kuntaa kasvattaa.
 
Parhaimman hyödyn saa kun prossun ja muistit säätää samaanaikaan.
Siksi aina testeissäni teenkin niin.

Noissa Ryzen oppaissani on nyt vakio + xmp vs PBO + XMP vs kellotettu + muistit säädetty benchmarkkeja jokunen.
Mutta oppaissa menen vasta 2000-sarjan kohdalla.

Juuri nyt pidän oppaista pientä taukoa kun ovat tylsiä tehdä ja tuntuvat kanavan "tappavan".
Mutta lähiaikoina alan vääntämään oppaita 3000- ja 5000-sarjalaisista.

1000- ja 2000-sarjalais oppaissa simuloin 3200MHz XMP asetuksia asetuksilla 16 - 16 - 16 - 16 - 35.
3000- ja 5000-sarjalaisilla idea olisi simuloida 3600MHz XMP varmaan 16 - 18 - 18 - 18 - 45 asetuksilla.

Ja työnalla on myös video jolla aion näyttää kuinka väärässä Hardware Unboxed oli 5700G arvostelun kohdalla muistien suhteen.
Kun siis väittivät että tuo ei hyödy yhtään yli 3200CL14 muisteista.

Eli työnalla minulla on vaikka mitä, mutta juuri nyt ei ole semmoista näytettävää mitä selvästi haluaisit.
Kun olen keskittynyt nyt enemmän näytönohjainten testailuihin.
Ne kiinnostavat porukkaa enemmän kuin prossu/muisti hommat. Joten niillä yritän kanavan katselija kuntaa kasvattaa.
Ok, lähinnä haluaisin jotain dataa kun väitteet on kovia ja kukaan isommista kanavista ei asiaa osaa tehdä oikein.

Parjaamasi HBU on tehnyt AM5 alustalla yhteistyötä Buildzoidin kanssa ja sieltä lötyy DDR5 testausta säädetty vs EXPO. En sitten tiedä miten DDR4 alustalla on testejä tehty.
 
Time Spy cpu testissä saa 13700K:lla & B-die muisteilla ihan kivoja parannuksia kun säätää käsin myös secondaryt ja tertiaryt.

Muistit XMP profiililla 3200 14-14-14-34 17360pts / 58.33fps

Muistit 3800 15-15-15-30 18832pts / 63.27fps

Muistit 3800 15-15-15-30 + secondaryt ja tertiaryt säädetty 21528pst / 72.33fps
Testit olis ketjuun relevantimpia jos kerrottais onko ne ajettu AMD:n vai nvidian muistikammoilla :poop:

Samat terveiset @Zetteri n suuntaan
 
Ja tämä nyt on hiusten halkomista normaali pentti peruskäyttäjän kannalta. Korkeintaan saa XMP profiilin laitettua päälle muisteille biosista. Harvempi alkaa käsin säätämään muisteja.
 
Ja tämä nyt on hiusten halkomista normaali pentti peruskäyttäjän kannalta. Korkeintaan saa XMP profiilin laitettua päälle muisteille biosista. Harvempi alkaa käsin säätämään muisteja.

Ja näin. Jo ensisijaisten latenssien säätäminen menee monilta meistä "edistyneistä käyttäjistä" liian pitkälle, koska kyseessä on tuskastuttava prosessi joidenkin aliajoitusten rämpläämisestä puhumattakaan. Iso osa ongelmaa toki ovat emolevyvalmistajat kun ainakin vielä vuosikymmenen vaihteessa eri valmistaja nimesivät samoja asioita eri tavoin biosissa ja oli hyvin emolevykohtaista mitä ylipäätänsä pystyi säätämään
 
Ok, lähinnä haluaisin jotain dataa kun väitteet on kovia ja kukaan isommista kanavista ei asiaa osaa tehdä oikein.

Parjaamasi HBU on tehnyt AM5 alustalla yhteistyötä Buildzoidin kanssa ja sieltä lötyy DDR5 testausta säädetty vs EXPO. En sitten tiedä miten DDR4 alustalla on testejä tehty.

Nämä isommat kanavat ovat tarkoitettu niille ketkä eivät ymmärrä näiden päälle mitään.
Jos ymmärrät niin äkkiä tajuat kuinka niiden testeissä mennään metsään asioissa.

HBU ajoi siis kaikki DDR4 testit 3200L14 kammoilla oli alusta mikä vaan.
Mikä toki oli OK 1000- ja 2000-sarjan Ryzeneiden kohdalla.
Mutta antoi silloin jo AMD:lle testeissä kovan etulyöntiasema kun Intelit pystyivät yli 4000MHz ja ne oikeasti pompauttaa esim. Coffee Laket ihan eri suorituskyky luokkaan.

Esim. monelle tärkeässä CSGO se tarkoittaa noin 100fps parannuksia.

5800X3D on semmoinen mitä moni vieläkin halajaa kun on "hyvä" päivitys 5600,5600X, 5700X ja 5800X tilalle median mukaan.
Mutta jos oikeasti jaksat koneen kanssa noin päivän säätää ihan 5600:n kanssa niin erot 5800X3D eivät olekkaan niin isot mitä valta tekki media antaa ymmärtää.
Eli kun jaksaa nähdä vaivaa niin voi säästää isoja tukkuja rahaa.

Ja tämä on ollut omien testejeni ykkös juttu kokoajan. Eli yritän opettaa/näyttää että pienellä ja välillä vähän isommalla vaivalla sinun ei tarvitse ostaa sitä uuttaa rautaa.

Isojen tekki medioiden kuten io-techin, HBU ym. idea on saada lukijat/katsojat ostamaan sitä uutta rautaa kun sillä ne elää.
Jos alkaisivat näyttämään että vanha riittää kun teet tämän ja tämän jutun niin valmistajat äkkiä lopettaisivat testi raudan lähettämisen ja sponsoroinnit. Ja se olisi niiden kuolemaksi.

Näin tuben aikakautena kannattaa enemmänkin hakea testejä eri pieniltä kanavilta.
Toki näiden kanssa saa olla tarkkana kun suurinosa tekee samaa kuin isotkin pelurit. Eli eivät säädä muisteja tai edes näytä/kerro millä muistiasetuksilla mennään.
Sekä fps numeroita tärkeämpi asia on saada frametime käppyrät mielellään pelikuvalla.
Kun pelkät fps numerot eivät kerro juuri yhtään mistään.

Siksi itse menen jälkijunassa kuten se 5700G muisti juttu että ei minulla ole resursseja (=rahaa) loputtomiin syytää ei kannattavaan tube hommiin.
Ja mielummin ostan 10 - 20 vanhaa juttua testattavaksi kuin yhden uuden.

Mutta tarkoitukseni on siis vaan auttaa asioissa.
 
5800X3D on semmoinen mitä moni vieläkin halajaa kun on "hyvä" päivitys 5600,5600X, 5700X ja 5800X tilalle median mukaan.
Mutta jos oikeasti jaksat koneen kanssa noin päivän säätää ihan 5600:n kanssa niin erot 5800X3D eivät olekkaan niin isot mitä valta tekki media antaa ymmärtää.
Eli kun jaksaa nähdä vaivaa niin voi säästää isoja tukkuja rahaa.

Noniin tämä oli nopeiten löytynyt testi aiheesta X3D vs kellotus (5800). Warzone ainut oikeestaan missä muistituunaus ilmeisesti tosi hyödyllistä, jos pitää paikkaansa nuo 1% low toistuvasti.

Puuteina on pieni pelivalikoima, joten ei saada niin hyvää yleiskuvaa kuin isojen medioiden testeistä (ymmärrettävää ettei ole resursseja ajaa niin paljoa testejä).

No, sanoisin että isojen kanavien X3D puheet ihan hyvin linjassa tämän kanssa, toki voit hyvillä B-die muisteilla saada kaulaa pieneksi, mutta se ei auta läheskään aina. Kuten muutkin sanoi, muisteja säätää tosi harvat ja se on tuskallista saada 24/7 vakaaksi. Muisteja voit säätää myös X3D ja saat "parhaat puolet" molemmista. Tuo B-die homma on muutenkin pienen piirin hommia, kun et voi kaupasta ostaa "B-die" vaan joudut foorumeilta ettimään että mistä palikoista sellaista saa ja sitten sen jälkeen vielä päiviä saat testata vakautta eri asetuksilla.

Ison median salaliittoihin muistiasetuksien kaiken parantavasta vaikutuksen pimittämisestä en siis vieläkään usko. Syynä on ihan yksinkertaisesti se että homma on liian vaikeaa ja ei sisällölle ole tarpeeksi kysyntää/katsojia.



1695629180780.png

1695629236302.png


1695630523127.png

1695630392003.png


1695629321143.png
 
Viimeksi muokattu:
Isojen tekki medioiden kuten io-techin, HBU ym. idea on saada lukijat/katsojat ostamaan sitä uutta rautaa kun sillä ne elää.
Jos alkaisivat näyttämään että vanha riittää kun teet tämän ja tämän jutun niin valmistajat äkkiä lopettaisivat testi raudan lähettämisen ja sponsoroinnit. Ja se olisi niiden kuolemaksi.
Väärin.
"Teccitalojen" kuolemaksi olisi se, ettei ne näyttäisi uusien näytönohjainten suorituskykyä verrattuna vanhempiin. Sitähän ME lukijat halutaan nähdä. Et ilmeisesti näe ristiriitaa näissä jutuissasi? Ja eikö alla olevasta kuvasta jokainen lukutaitoinen itse näe, riittääkö vanhempi vai haluaako päivittää? Jatkuu edelleen näköjään tämä muiden ja harkintakyvyn vähättely näissä jutuissasi.

rx7700rx7800-cp2077-1440p.png
 
Väärin.
"Teccitalojen" kuolemaksi olisi se, ettei ne näyttäisi uusien näytönohjainten suorituskykyä verrattuna vanhempiin. Sitähän ME lukijat halutaan nähdä. Et ilmeisesti näe ristiriitaa näissä jutuissasi? Ja eikö alla olevasta kuvasta jokainen lukutaitoinen itse näe, riittääkö vanhempi vai haluaako päivittää? Jatkuu edelleen näköjään tämä muiden ja harkintakyvyn vähättely näissä jutuissasi.

rx7700rx7800-cp2077-1440p.png

Kuten sanoin yllä, tämmöiset testit ovat semmosille ketkä eivät ymmärrä näiden päälle oikeastaan juuri mitään. Paitsi nyt tuijottaa FPS taulukoita ja usein niistäkään ei ymmärretä mitä ne edes loppuviimeksi tarkoittaa.
Ja niin kauvan kun io-tech ja moni muu ei jaa tietoa missä kohtaa pelin benchmarkit suoritetaan ja mitkä olivat frametimet. Niin noilla testeillä voi melkeimpä pyyhkiä persettä.
Jos niitä ei voi jakaa niin silloin salataan jotain.

Nimittäin tärkeämpi saada tasaiset frametimet kuin korkeat FPS lukemat. Ja jos jakaisivat nämä infot, niin porukka vois verrata omiin setuppeihin ajamalla saman benchmarkin itse.

Annan tässä sinulle esimerkin omasta testistäni.

ACValhalla_RX5700XT_2700X.jpgACValhalla_RX5700XT_5700X.jpg

Tässä AC Valhalla benchmarkki ajettuna RX 5700 XT:llä. Vasemmanpuoleinen on Ryzen 7 2700X ja oikean puoleinen Ryzen 7 5700X:lla.
Benchmarkin fps ovat about samat mutta kuten selvästi näet Ryzen 7 5700X fps ovat paljon tasaisemmat.

Että niin kauvan kun porukka täällä tuijottaa vaan fps taulukoita ymmärtämättä sitä tärkeintä asiaa niin minä jatkan tätä työtäni selostamalla asian uudestaan ja uudestaan.
Ja toivonkin että io-tech alkaisi näitä infoja myös jakamaan.
 
Absoluuttinen min fps ei toki kerro oikein mitään, mutta 1% low antaa jo hieman enemmän tietoa ja tämä yleensä löytyy arvosteluista. Toki frametime graafista saa enemmän irti, mutta ihan kaikkea ei arvosteluihin voi laittaa.
Isolle yleisölle järkevin on testata juurikin nopeimmilla muisteilla jotka toimii säätämättä. (XMP/EXPO)

Esim HUB on käyttänyt Intel prossujen kanssa DDR5-7200 CL34 ja AMD:n kanssa DDR5-6000 CL30 muisteja.
Itselläkin into laantui EXPOa pidemmälle säätää kun käytännössä jokaisen muutoksen jälkeen sai tyhjentää CMOSin ja aloittaa uusiksi... Vaikka ymmärtäisikin näistä jotain ei kaikilla ole mielenkiintoa käyttää kymmeniä tunteja näiden säätämiseen.
 
Absoluuttinen min fps ei toki kerro oikein mitään, mutta 1% low antaa jo hieman enemmän tietoa ja tämä yleensä löytyy arvosteluista. Toki frametime graafista saa enemmän irti, mutta ihan kaikkea ei arvosteluihin voi laittaa.
Isolle yleisölle järkevin on testata juurikin nopeimmilla muisteilla jotka toimii säätämättä. (XMP/EXPO)

Esim HUB on käyttänyt Intel prossujen kanssa DDR5-7200 CL34 ja AMD:n kanssa DDR5-6000 CL30 muisteja.
Itselläkin into laantui EXPOa pidemmälle säätää kun käytännössä jokaisen muutoksen jälkeen sai tyhjentää CMOSin ja aloittaa uusiksi... Vaikka ymmärtäisikin näistä jotain ei kaikilla ole mielenkiintoa käyttää kymmeniä tunteja näiden säätämiseen.
Nopeiten menee kun tallettaa asetukset ja muuttaa aina edellistä talennusta.
Ei tarvitse kuin muistaa mitä yksittäistä arvoa muuttaa milloinkin.
 
Absoluuttinen min fps ei toki kerro oikein mitään, mutta 1% low antaa jo hieman enemmän tietoa ja tämä yleensä löytyy arvosteluista. Toki frametime graafista saa enemmän irti, mutta ihan kaikkea ei arvosteluihin voi laittaa.
Isolle yleisölle järkevin on testata juurikin nopeimmilla muisteilla jotka toimii säätämättä. (XMP/EXPO)

Esim HUB on käyttänyt Intel prossujen kanssa DDR5-7200 CL34 ja AMD:n kanssa DDR5-6000 CL30 muisteja.
Itselläkin into laantui EXPOa pidemmälle säätää kun käytännössä jokaisen muutoksen jälkeen sai tyhjentää CMOSin ja aloittaa uusiksi... Vaikka ymmärtäisikin näistä jotain ei kaikilla ole mielenkiintoa käyttää kymmeniä tunteja näiden säätämiseen.

Juu ei kaikilla ole aikaa, kiinnostusta ym. säätää yhtään mitään. Ja muutenkin nykyään tuntuu olevan että kaikki info pitää saada 30 sekassa ja hommat pitää onnistua sormia napsauttamalla eli yhtään ilman mitään vaivaa.
Ja sehän se syy on miksi fps taulukot ovat kovassa huudossa kun siitä juuri näkee 30 sekassa kaiken vaikka se ei kertoisi kuin puol totuutta asiasta.

Itse yritän oppaillani ym. juuri rohkaista porukkaa säätämään eikä menemään siitä mikä on helpointa = ostaa uutta.
Mutta miten kolmen Ryzen kellotus oppaat katseludatat kertoo niin suurin osa odotti että se käy nappia painamalla :rolleyes:

Mitä tulee 0.1% low fps lukemiin niin edelleen ne eivät kerro yhtään mitään. Tai kertoo että kerran käytiin siellä, mutta ei kuinka usein sinne dipataan ja siksi video arvosteluissa varsinkin pitäisi olla video kuvaa fpsillä ja frametime käppyröillä että yleisö näkisi missä tilanteissa tämä käy ja tärkeimpänä kuinka usein.
En vaan tajua miksi se on niin vaikea laittaa joku 10 - 20s pätkä joka pelistä mitä testattiin kuinka peli rullasi kyseisellä raudalla. Ja verrattavien rautojen videon kuvan voi laittaa siihen päällekkin vielä että kerralla näkee kolmenkin samaanaikaan.
Asia helppo toteuttaa kun itsekkin sen osaan vaikka en ole mitenkään hääppöinen video editoinnissa.

Tässä parit esimerkit omista videostani:

AMD FX - Titan V vs RX 5700 XT - Low asetuksilla.mp4_snapshot_01.06_[2023.09.25_14.56.35].jpgFar Cry 6 - Titan V - 5700X vs 2700X vs 8320 - Ultra.mp4_snapshot_00.02_[2023.09.25_14.57.42].jpg

Mutta taitaa mennä siihen vaan että kun se fps lukemat pitää saa 30 sekassa ja FPS numerot myy.

Ja jos ihmettelette mistä tämä 30 sekkaa tulee niin viittaan sillä TikTok ja youtube shortti sukupolveen jotka eivät vaan pysty keskittymään yhtään tuon pidempiin video testeihin.
 
Mitä tulee 0.1% low fps lukemiin niin edelleen ne eivät kerro yhtään mitään. Tai kertoo että kerran käytiin siellä, mutta ei kuinka usein sinne dipataan ja siksi video arvosteluissa varsinkin pitäisi olla video kuvaa fpsillä ja frametime käppyröillä että yleisö näkisi missä tilanteissa tämä käy ja tärkeimpänä kuinka usein.
En vaan tajua miksi se on niin vaikea laittaa joku 10 - 20s pätkä joka pelistä mitä testattiin kuinka peli rullasi kyseisellä raudalla. Ja verrattavien rautojen videon kuvan voi laittaa siihen päällekkin vielä että kerralla näkee kolmenkin samaanaikaan.
Asia helppo toteuttaa kun itsekkin sen osaan vaikka en ole mitenkään hääppöinen video editoinnissa.

Tässä parit esimerkit omista videostani:

AMD FX - Titan V vs RX 5700 XT - Low asetuksilla.mp4_snapshot_01.06_[2023.09.25_14.56.35].jpgFar Cry 6 - Titan V - 5700X vs 2700X vs 8320 - Ultra.mp4_snapshot_00.02_[2023.09.25_14.57.42].jpg

Mutta taitaa mennä siihen vaan että kun se fps lukemat pitää saa 30 sekassa ja FPS numerot myy.

Ja jos ihmettelette mistä tämä 30 sekkaa tulee niin viittaan sillä TikTok ja youtube shortti sukupolveen jotka eivät vaan pysty keskittymään yhtään tuon pidempiin video testeihin.
Digital Foundry tekee niin kuin haluat ja siellä yhden pelin video on yhtä pitkä kuin HUB 15 pelin keskiarvot näyttävä video. Siitä voi ehkä vähän päätellä miksi asioita tehdään ja näytetään eri tavalla kuin haluat monilla kanavilla. Myös se että miten eri pelit toimii antaa keskimäärin paremman kuvan kun joku random 10 sekuntia yhdestä pelistä. Jos pelaa vain yhtä peliä, joku pieni kanava varmasti on siitä sitten tehnyt videoita.

Eikä testejä kai yleensä ajeta vain kerran per peli + komponentti? Kai ne nyt ajetaan vähintään 2 krt, toivoisin että ehkä 5 krt noin että suodatetaan satunnaisuudet pois? Ainakin Gamers Nexus ajaa testejä useemman kerran ja poistaa selkeesti virheelliset ajot datasta.

Edelleen oon sitä mieltä että isot kanavat keskimäärin tuottaa hyvää dataa joka palvelee aika hyvin keskimääräistä katsojaa.

Edit: HBU sanoo uusimmassa cyberpunk videossa että 3 kertaa tehdään sama testiajo läpi, jossa kävellään tietyllä alueella. Ei käytetä pelin sisäistä benchmarkkia, joka antaa liian ruusuisen kuvan fps suhteen.
 
Viimeksi muokattu:
Juu ei kaikilla ole aikaa, kiinnostusta ym. säätää yhtään mitään. Ja muutenkin nykyään tuntuu olevan että kaikki info pitää saada 30 sekassa ja hommat pitää onnistua sormia napsauttamalla eli yhtään ilman mitään vaivaa.
Ja sehän se syy on miksi fps taulukot ovat kovassa huudossa kun siitä juuri näkee 30 sekassa kaiken vaikka se ei kertoisi kuin puol totuutta asiasta.

Itse yritän oppaillani ym. juuri rohkaista porukkaa säätämään eikä menemään siitä mikä on helpointa = ostaa uutta.
Mutta miten kolmen Ryzen kellotus oppaat katseludatat kertoo niin suurin osa odotti että se käy nappia painamalla :rolleyes:

Mitä tulee 0.1% low fps lukemiin niin edelleen ne eivät kerro yhtään mitään. Tai kertoo että kerran käytiin siellä, mutta ei kuinka usein sinne dipataan ja siksi video arvosteluissa varsinkin pitäisi olla video kuvaa fpsillä ja frametime käppyröillä että yleisö näkisi missä tilanteissa tämä käy ja tärkeimpänä kuinka usein.
En vaan tajua miksi se on niin vaikea laittaa joku 10 - 20s pätkä joka pelistä mitä testattiin kuinka peli rullasi kyseisellä raudalla. Ja verrattavien rautojen videon kuvan voi laittaa siihen päällekkin vielä että kerralla näkee kolmenkin samaanaikaan.
Asia helppo toteuttaa kun itsekkin sen osaan vaikka en ole mitenkään hääppöinen video editoinnissa.

Tässä parit esimerkit omista videostani:

AMD FX - Titan V vs RX 5700 XT - Low asetuksilla.mp4_snapshot_01.06_[2023.09.25_14.56.35].jpgFar Cry 6 - Titan V - 5700X vs 2700X vs 8320 - Ultra.mp4_snapshot_00.02_[2023.09.25_14.57.42].jpg

Mutta taitaa mennä siihen vaan että kun se fps lukemat pitää saa 30 sekassa ja FPS numerot myy.

Ja jos ihmettelette mistä tämä 30 sekkaa tulee niin viittaan sillä TikTok ja youtube shortti sukupolveen jotka eivät vaan pysty keskittymään yhtään tuon pidempiin video testeihin.

Sitten jos testataan 20-45 peliä 3 eri resoluutiolla, 2-3 eri laatuasetuksilla, 30 eri raudalla vähintään 5 ajon keskiarvolla. Mieti hetki miten pitkä video siitä tulee kun näytetään frametimekäyrää joka tilanteesta 10-20s...
Vaikka ei näytettäisi kuin 3-4 kortista niin silti se työmäärä ja videon pituus alkaa olla järjetön...
 
Nämä isommat kanavat ovat tarkoitettu niille ketkä eivät ymmärrä näiden päälle mitään.

Älä nyt viitti. Hirmunen tarve sulla nostaa itsesi jollekkin jalustalle ja vakuutella miten juuri sinä teet parhaat testit. Toisaalta toisessa viestissä sitten valitat miten kanava kuolee kun noita oppaita väsäät. Sehän on täysin selvä merkki siitä että ketään ei vaan kiinnosta tuollainen säätäminen.
Täällä on aivan varmasti paljon väkeä jotka kyllä ymmärtää mutta aika taikka mielenkiinto ei vaan riitä. Se säätämiseen kuluva aika ei vaan ole saavutuksen arvoinen. Lisäksi kun kaikki rauta on kuitenkin yksilöllistä, niin jos sulle osuu muystapekka kouraan niin siillä säätämisellä ei ole saavutettavissa kuin paha mieli.
 
Älä nyt viitti. Hirmunen tarve sulla nostaa itsesi jollekkin jalustalle ja vakuutella miten juuri sinä teet parhaat testit. Toisaalta toisessa viestissä sitten valitat miten kanava kuolee kun noita oppaita väsäät. Sehän on täysin selvä merkki siitä että ketään ei vaan kiinnosta tuollainen säätäminen.
Täällä on aivan varmasti paljon väkeä jotka kyllä ymmärtää mutta aika taikka mielenkiinto ei vaan riitä. Se säätämiseen kuluva aika ei vaan ole saavutuksen arvoinen. Lisäksi kun kaikki rauta on kuitenkin yksilöllistä, niin jos sulle osuu muystapekka kouraan niin siillä säätämisellä ei ole saavutettavissa kuin paha mieli.
Itse pidän kellottamista ja virittämistä harrastuksena ja niiden viemää aikaa saati rahaa ei lasketa
 
Sitten jos testataan 20-45 peliä 3 eri resoluutiolla, 2-3 eri laatuasetuksilla, 30 eri raudalla vähintään 5 ajon keskiarvolla. Mieti hetki miten pitkä video siitä tulee kun näytetään frametimekäyrää joka tilanteesta 10-20s...
Vaikka ei näytettäisi kuin 3-4 kortista niin silti se työmäärä ja videon pituus alkaa olla järjetön...

Niin olisihan se joku 20 - 30 minuuttinen mikä tietenkin on tälle porukalle aivan liikaa kun FPS lukemat pitää saada parissa sekunnissa verkkokalvoille.
Ja työnmäärä että siinä samalla kun benchmarkkeja ajelee niin se videot materiaali se siinä samalla tallentuu sivussa. Editointiin toki menee sitten aikaa, mutta eikös näille makseta siitä ?
Gamer Nexus sentään antaa frametime käyppyröitä, mutta ilman infoa missä hemmetin kohtaa peliä se benchmark on edes tehty... mikä ois aika oleellista.

Älä nyt viitti. Hirmunen tarve sulla nostaa itsesi jollekkin jalustalle ja vakuutella miten juuri sinä teet parhaat testit. Toisaalta toisessa viestissä sitten valitat miten kanava kuolee kun noita oppaita väsäät. Sehän on täysin selvä merkki siitä että ketään ei vaan kiinnosta tuollainen säätäminen.
Täällä on aivan varmasti paljon väkeä jotka kyllä ymmärtää mutta aika taikka mielenkiinto ei vaan riitä. Se säätämiseen kuluva aika ei vaan ole saavutuksen arvoinen. Lisäksi kun kaikki rauta on kuitenkin yksilöllistä, niin jos sulle osuu muystapekka kouraan niin siillä säätämisellä ei ole saavutettavissa kuin paha mieli.

En nosta itseäni jalustalle vaan sitä miksi näiden isojen tekki sivustojen / tube kanavien testit ovat hyvin puutteelliset.
Ja ne pysyvät semmoisina jos porukkalle riittää vaan fps taulukot ilman muuta tärkeää dataa.
Että eikö olisi järkevämpää niitä vaatia ?
Edes sitä infoa missä kohtaa peliä benchmarkki vedot ovat ajettu, että kaikki vois omilla koneillaan tehdä perässä ? Ja näin kuinka oma setti vertautuu testissä oleviin että kannattaisko se päivitys vai ei.

Mitä tulee säätämisiin niin kyllä se ei ole kaikkien juttu kun siihen joutuu alustasta riippuen käyttämään paljon aikaa. Tai no, kiitos Ryzeneiden PBO:n niin niillä homma ei ole niin aikaa vievää eikä taitoa vaativaa.
Mutta sitä täällä näkee että väitetään että pelaamiseen tarvit sitä sun tätä uutta rautaa.
Mikä on ihan täyttä puppua. Kun vähän jaksaa nähdä vaivaa niin pelaaminen sujuu jopa alunperin hitaaksi romuksi haukutulla raudallakin ihan OK.

Tässä ihan kun AMD vs Nvidia ajuri testiä tein (paljon prossu vaikuttaa fps kummillakin, että onko AMD ajurit muka kevyemmät kuin Nvidian) niin otin testiin huvikseen kaikkien haukkuman 8-ydin FX:n eli 8320:n ja sen kellotin.
Ja yllätti itsenikin että sehän pyöritti noi benchmarkit jopa Ultra asetuksilla ilman mitään sen kummempia ongelmia.

AC_Valhalla.pngFarCry6.pngForza.png

Niin Ryzenin setit oli myös säädetty loppuun saakka. Ja AC Valhallan 0.1% fps lukemat tulee aina benchmarkin alussa kun se aina tökkäsee siinä.
Ja videot materiaalin peleistä laittelin toisella kanavalleni ja tästä ihan gameplay kuvaa:





kuin myös kokeilin huvikseen low asetuksilla noi samat pelit tuolla FX:llä:




Ymmärrätkö pointtini ?

Eli jos jaksaa nähdä hiukan vaivaa niin jopa tommosesta paskan IPC omaavasta FX:stä saa vielä jonkunlaisen peli prossun.

Ja mitä tulee oppaisiini, niin niitä pyydeltiin ja siksi niitä aloin vääntämään.
Siksi lähdin Ryzeneista koska ne ovat hemmetin helppo kellottaa oli sukupolvi mikä vaan sekä ovat yleisiä vielä kaikki.
Ja kokeilen niillä että onko noille oppaille kysyntää vai ei.
Jos 3000- ja 5000-sarjan Ryzen oppaat eivät herätä mielenkiintoa, niin sitten en tee enää oppaita muista alustoista / prossuista.

Nyt ois vasta tehtynä 1000-, 2000G ja 2000-sarjan Ryzen oppaat:


Opas: 2000G-sarjan Ryzeneiden Ylikellotus
Opas: 2000-sarjan Ryzeneiden Ylikellotus
 
Taitaa olla niin, että iso osa meistä pelaajista ei halua vain "paskasta jonkinlaista peliprossua", ihan sama kuinka paljon kellottamisen ja säätämisen autuutta tuputtaisi. Arvostan kuitenkin harrastusintoa, hyvä että joku jaksaa aikaa käyttää vanhemmankin raudan parissa.
 
Itse pidän kellottamista ja virittämistä harrastuksena ja niiden viemää aikaa saati rahaa ei lasketa

Eihän tässä kukaan tätä paheksu, ainoastaan sitä näkemystä kummeksutaan, että olisi turhaa testata rautaa ilma kellottelua ja virittelyä.

Osaan kellottaa, olen kellottanutkin ennen aina "löysät pois". Nykyään en enää kellota yhtään*, kun se on boostien kanssa typerää ja mieluummin käytän sen 100€ enemmän tehokkaampaan komponenttiin kuin kärsin yhtään kertaa pelin kaatumisesta kellottelun takia tai että joutuisin yhden työpäivän mittaisen ajan verran ajamaan stressitestejä ja boottailemaan konetta ja säätämään napsu kerrallaan jotain muisteja.

*prossulle olen pistänyt pbo:n niin että paahtaa niin kovaa kuin jaksaa samalla kertaa kun kävin laittamassa muisteista oikean profiilin päälle
 
Eihän tässä kukaan tätä paheksu, ainoastaan sitä näkemystä kummeksutaan, että olisi turhaa testata rautaa ilma kellottelua ja virittelyä.

Osaan kellottaa, olen kellottanutkin ennen aina "löysät pois". Nykyään en enää kellota yhtään*, kun se on boostien kanssa typerää ja mieluummin käytän sen 100€ enemmän tehokkaampaan komponenttiin kuin kärsin yhtään kertaa pelin kaatumisesta kellottelun takia tai että joutuisin yhden työpäivän mittaisen ajan verran ajamaan stressitestejä ja boottailemaan konetta ja säätämään napsu kerrallaan jotain muisteja.

*prossulle olen pistänyt pbo:n niin että paahtaa niin kovaa kuin jaksaa samalla kertaa kun kävin laittamassa muisteista oikean profiilin päälle

Juu. Kellottamisessa oli todella paljon järkeä silloin kun 17-vuotiaana sai melko halvalla ostetun Pentium 120n pyörimään 2*83lla (eli n. 38% nopeammin) ja pieksemään tuplasti kalliimpia prossuja suorituskyvyssä.

Saman luokan hyöty toistui monilla vielä pari vuotta myöhemmin jonkun Celeron A:n (300 => 450 tai 333 => 500) kohdalla tai nelisen vuotta myöhemmin Duronilla 800 => 1100 MHz tai Athlon-thunderbirdillä (1 => 1.4 GHz), mutta käytännössä se jälkeen, kun prossuihin tuli turbo-modet, hyödyt ylikellotuksesta ovat jääneet hyvin pieniksi.

Nykyään hyödyt jää muutamaan prosenttiin, ja oma tuntipalkka on aika eri tasolla kuin tuolloin. Ja lisäksi nykyään se kellotus tarkoittaa yleensä suurempia lisäinvestointeja esim. jäähdytykseen ja laadukkaampiin oheiskomponentteihin (virtalähde, emolevy jossa hyvät kondensattorit) kuin aikoinaan.

Vähän tuli silti vielä edellisen koneen (Ryzen 1700) kellotuksen kanssa leikittyä, mutta eipä siitä paljoa lisätehoa saanut, lähinnä vaan virrankulutusta lisää.
 
Viimeksi muokattu:
Joo takana on ne ajat kun esim 2500K:n sai kaupasta 200 eurolla ja siitä 4,5 - 5 GHz tauluun niin niin se oli nopeampi kaikessa kuin yli tonnin prossut.

Nykyään lähes täysin merkityksetöntä kellottelu.
 
Nykyään lähes täysin merkityksetöntä kellottelu.

Koska nykyprossut käytännössä itse "kellottavat" itsensä nykyaikaisilla boostisysteemeillä. Joo, siellä on vielä ehkä se 100-200mhz turvavaraa ettei tule liikaa RMA-showta, mutta se on aika lailla pyöristysvirheen tasoista eroa. Se lisäteho ei ole sen riskin arvoista että kone satunnaisesti kaatuilee kovan kuorman alla.
 
Mulla oli legendaarinen 2600K 4,6ghz kellotettuna 7 vuotta peliprossuna, ja poistui jokunen vuosi sitten seuraavalle omistajalle käyttöön. 2500k ja 2600k oli pitkän ajan sijoituksia kyllä ja hintansa arvoisia.
 
Koska nykyprossut käytännössä itse "kellottavat" itsensä nykyaikaisilla boostisysteemeillä. Joo, siellä on vielä ehkä se 100-200mhz turvavaraa ettei tule liikaa RMA-showta, mutta se on aika lailla pyöristysvirheen tasoista eroa. Se lisäteho ei ole sen riskin arvoista että kone satunnaisesti kaatuilee kovan kuorman alla.

Ja nykyisissä joskus se turvavarakaan ei riitä kun on vaikka joku sopivan huono 5000-sarjan Ryzen-yksilö joka kippailee idlessä/osakuormalla jos ei pistä pientä positiivista PBO-offsetiä terv. nimim. "kokemusta on". :smoke:
 
Ja nykyisissä joskus se turvavarakaan ei riitä kun on vaikka joku sopivan huono 5000-sarjan Ryzen-yksilö joka kippailee idlessä/osakuormalla jos ei pistä pientä positiivista PBO-offsetiä terv. nimim. "kokemusta on". :smoke:
Takuuseenhan semmonen kuuluu.

Olen saanut osakseni välillä melkoistakin negailua kun olen ääneen ihmetellyt että miksi hitossa joku värkkää CPU:n kanssa joka ei toimi default asetuksilla.

Ei kuluttajan kuulu tehdä jättifirman työtä ja debugata rautaa toimivaksi.
 
Mulla oli legendaarinen 2600K 4,6ghz kellotettuna 7 vuotta peliprossuna, ja poistui jokunen vuosi sitten seuraavalle omistajalle käyttöön. 2500k ja 2600k oli pitkän ajan sijoituksia kyllä ja hintansa arvoisia.

Olivat kyllä hyviä ja pitkäikäisiä prossuja joiden kestoikään kyllä kuitenkin osaltaan vaikutti Intelin (ja AMD:n) kyvyttömyys tuoda selvästi parempia tuotteita tarjolle. Oma 2600K meni vähän yli 5 vuotta mikä on ennätys kaikissa omissa koneissa Amiga mukaan lukien. Yksilö oli sysipaska kellottumaan (4,3 GHz turvallisilla volteilla) mutta ei siitä teho loppunut. Kun meni vaihtoon niin uutena oli tarjolla 6700K vs 5820K joista päädyin jälkimmäiseen koska sillä sai edes lisää ytimiä.
 
Takuuseenhan semmonen kuuluu.

Olen saanut osakseni välillä melkoistakin negailua kun olen ääneen ihmetellyt että miksi hitossa joku värkkää CPU:n kanssa joka ei toimi default asetuksilla.

Ei kuluttajan kuulu tehdä jättifirman työtä ja debugata rautaa toimivaksi.
Voi kun maailmassa kaikki toimisi siten että takuut menee läpi kun ilmoittaa vaan että tämä kuuluu takuseen. Joku CPU jänniteasia voi olla ihan yhtä hyvin emolevyn vika kuin CPU:n. Ainakin kaupan mielestä.
 
Voi kun maailmassa kaikki toimisi siten että takuut menee läpi kun ilmoittaa vaan että tämä kuuluu takuseen. Joku CPU jänniteasia voi olla ihan yhtä hyvin emolevyn vika kuin CPU:n. Ainakin kaupan mielestä.
Tuote on viallinen jos se ei toimi ja mieluummin käytän aikaani kaupan kanssa taikinoimiseen kuin valmistajan R&D työn tekemiseen. Kuluttajasuoja on vahva suomessa ja sitä kannattaa hyödyntää epäröimättä.

Rajansa kaikella.


Muoks:
Pakko sanoa näin markka-ajoilta asti PC vehkeitä ropanneena ja huomattavasti enemmän AMD vehkeitä omistaneena vielä todeta että se näyttää olevan vähän semmonen AMD fanien juttu paikkailla huonon suunnittelun/speksauksen/testailun seurauksia.
 
Viimeksi muokattu:
Koska nykyprossut käytännössä itse "kellottavat" itsensä nykyaikaisilla boostisysteemeillä. Joo, siellä on vielä ehkä se 100-200mhz turvavaraa ettei tule liikaa RMA-showta, mutta se on aika lailla pyöristysvirheen tasoista eroa. Se lisäteho ei ole sen riskin arvoista että kone satunnaisesti kaatuilee kovan kuorman alla.
Ei prossun tuunaaminen mitään ihmeitä vaadi, ja vielä vähemmän satunnaista koneen kaatuilua. Ja tuunaaminen voi olla ihan vain sitäkin, että disabloi ht/smt:n tai ottaa e-coret pois käytöstä, ja Intelillä nostaa ringiä siihen päälle. Anekdoottina oma 13700k olisi vakiona 5.4 GHz yhdellä corella, mutta nyt se on 5.7 GHz all core, siinä aletaan mennä jo pyöristysvirheiden ulkopuolelle. Käytössä halvimman pään Z690 ja edullinen vesijäähy. AMD:n puolella toki säätövara on pienempi.

Rammi on se viheliäin säädettävä ja vaatii jo oikeasti pitkää pinnaa, mutta potentiaaliset hyödytkin on siinä suurimmat.

HWUrammi.jpg


Toki vastapainona on myös pelejä, joissa erot jäävät merkityksettömiksi. Rammin tärkeydessä pätee sama nyrkkisääntö kuin prosessoreissakin: pullonkaula tulee helpoiten vastaan kilpapeleissä, RT:n kanssa ja suuremmissa avoimen maailman peleissä.

HWU:n video:
 
Juu. Kellottamisessa oli todella paljon järkeä silloin kun 17-vuotiaana sai melko halvalla ostetun Pentium 120n pyörimään 2*83lla (eli n. 38% nopeammin) ja pieksemään tuplasti kalliimpia prossuja suorituskyvyssä.

Saman luokan hyöty toistui monilla vielä pari vuotta myöhemmin jonkun Celeron A:n (300 => 450 tai 333 => 500) kohdalla tai nelisen vuotta myöhemmin Duronilla 800 => 1100 MHz tai Athlon-thunderbirdillä (1 => 1.4 GHz), mutta käytännössä se jälkeen, kun prossuihin tuli turbo-modet, hyödyt ylikellotuksesta ovat jääneet hyvin pieniksi.

Nykyään hyödyt jää muutamaan prosenttiin, ja oma tuntipalkka on aika eri tasolla kuin tuolloin. Ja lisäksi nykyään se kellotus tarkoittaa yleensä suurempia lisäinvestointeja esim. jäähdytykseen ja laadukkaampiin oheiskomponentteihin (virtalähde, emolevy jossa hyvät kondensattorit) kuin aikoinaan.

Vähän tuli silti vielä edellisen koneen (Ryzen 1700) kellotuksen kanssa leikittyä, mutta eipä siitä paljoa lisätehoa saanut, lähinnä vaan virrankulutusta lisää.

Ennen sai kyllä enemmän poweri lisää ylikellottamalla. Oma ensimmäinen kellotus yritys oli kellottaa AMD 486DX4 120MHz, mutta eihän siitä tullut mitään.
Seuraava yritys oli sitten AMD K5PR166 (paska prossu muuten), mutta ei se kellottunut. Mutta sitten ensimmäinen onnistunut oli Pentium 166->200MHz ja siitä se sitten lähti :)

Mutta tuo että Ryzen 7 1700 ei antanut lisätehoja pahemmin kellottaessa kuulostaa nyt enemmänkin ettet silloin tiennyt kuinka se kuuluu säätää. Eli kuuluisa skill issue ;)
Ja muutkin tässä ylikellottamista vähettelevät eivät sitä selvästi osaa joten se on ihan ajan hukkaa :facepalm:
 
Ja muutkin tässä ylikellottamista vähettelevät eivät sitä selvästi osaa joten se on ihan ajan hukkaa :facepalm:

Mieluummin teen viikonloppuna 8 tuntia ylitöitä ja ostan sillä palkalla nopeammat komponentit kuin käytän yhtä paljon aikaa kellottelun opetteluun, kun ne opit ovat ehkä jo seuraavan sukupolven ja varmasti seuraavan koneen kohdalla parin sukupolven päästä jo roskiskamaa.

Hyvä että päästiin siitä yhteisymmärrykseen, että kellottelu on nykyään ajanhukkaa
 
Juu. Kellottamisessa oli todella paljon järkeä silloin kun 17-vuotiaana sai melko halvalla ostetun Pentium 120n pyörimään 2*83lla (eli n. 38% nopeammin) ja pieksemään tuplasti kalliimpia prossuja suorituskyvyssä.

Saman luokan hyöty toistui monilla vielä pari vuotta myöhemmin jonkun Celeron A:n (300 => 450 tai 333 => 500) kohdalla tai nelisen vuotta myöhemmin Duronilla 800 => 1100 MHz tai Athlon-thunderbirdillä (1 => 1.4 GHz), mutta käytännössä se jälkeen, kun prossuihin tuli turbo-modet, hyödyt ylikellotuksesta ovat jääneet hyvin pieniksi.

Nykyään hyödyt jää muutamaan prosenttiin, ja oma tuntipalkka on aika eri tasolla kuin tuolloin. Ja lisäksi nykyään se kellotus tarkoittaa yleensä suurempia lisäinvestointeja esim. jäähdytykseen ja laadukkaampiin oheiskomponentteihin (virtalähde, emolevy jossa hyvät kondensattorit) kuin aikoinaan.

Vähän tuli silti vielä edellisen koneen (Ryzen 1700) kellotuksen kanssa leikittyä, mutta eipä siitä paljoa lisätehoa saanut, lähinnä vaan virrankulutusta lisää.

Ei tarvi noin kauas historiaan mennä että kellotuksesta oli hyötyä. Esim. 2010-luvun alkupuolella Sandy Bridgeistä Hashwelleihin sai todella paljon lisää potkua suht. pienen vaivan kellotuksella.
 
Mutta se ei ole 5700X tai 5800X nähden niin hyvä mitä media antaa ymmärtää jos viitsii/osaa säätää ne PBO sekä muisti asetukset kuntoon.

Ainakin pubgissa oli hyvinkin merkittävä ero 5600X:n ja 5800x3d:n välillä vaikka prossu oli kellotettu ja oli käsin säädettyjä b-dieta käytössä, eli kyllä niissä eroja on vaikka miten olisi säätänyt.
 
Ainakin pubgissa oli hyvinkin merkittävä ero 5600X:n ja 5800x3d:n välillä vaikka prossu oli kellotettu ja oli käsin säädettyjä b-dieta käytössä, eli kyllä niissä eroja on vaikka miten olisi säätänyt.

On toki. Mutta erot kutistuu huomattavasti.
Eli jos on jo 5600 - 5800X niin ei ole oikein järkeä päivittää 5800X3D jos viitsii vaan asetuksia viilata.
Jos ei viitsi niin sitten 350€ tiskiin ja 5800X3D koneeseen.

Jos uutta budjetti settiä on nyt kasaamassa niin ainoa järkevä vaihtoehto on AM4 ja 5800X.
5600, 5600X, 5700X ja 5800X hinnat ovat lähekkäin ja taas 5800X3D ei ole hintaeron väärti.
kun 5800X näkyy olevan enää 189€ ja 5800X3D on edelleen 349€.

Nuo AM4 ovat nykyään niin halpoja että nuo ovat lähes täysin tappaneet käytettyjen markkinat.

Mieluummin teen viikonloppuna 8 tuntia ylitöitä ja ostan sillä palkalla nopeammat komponentit kuin käytän yhtä paljon aikaa kellottelun opetteluun, kun ne opit ovat ehkä jo seuraavan sukupolven ja varmasti seuraavan koneen kohdalla parin sukupolven päästä jo roskiskamaa.

Hyvä että päästiin siitä yhteisymmärrykseen, että kellottelu on nykyään ajanhukkaa

Et siis edes kytke Ryzeneilla PBO päälle ja ehkä tee siihen paria pientä muutosta joiden tekemiseen ei mene aikaa juuri mitään?

Tai Intelin leirissä et kytke emolevyissä olevia optimointi asetuksia päälle jotka vetää all core kellot 1-ytimen boosti kelloille?

Nimittäin jos et viitsi edes noita tehdä, niin sitten on laiskuus huipussaan.
 
On toki. Mutta erot kutistuu huomattavasti.
Eli jos on jo 5600 - 5800X niin ei ole oikein järkeä päivittää 5800X3D jos viitsii vaan asetuksia viilata.
Jos ei viitsi niin sitten 350€ tiskiin ja 5800X3D koneeseen.

Kannattaako ylipäätään lähteä päivittään 5800x3d:hen, jos on jo 5000-sarjalainen Ryzeni? Mieluummin sit vaikka 7800X3D jos on valmis maksamaan pienehköstä päivityksestä ton verran.

Asia on eri, jos on vanhempi Ryzeni.
 
No jos nyt vaikka 5600 perusmalli sattuu olemaan koneessa, niin siitähän saa käytettynä myydessä varmaan jonku 50 euroa takaisin ja 5800x3d:lle jää päivityksenä siten hintaa aika tasan 300e. Sillä saa hädin tuskin pelkän AM5-emolevyn jos ei ihan hinnat alkaen -mallia halua. Laadukas emolevy + 7800X3D + DDR5-muistit niin hintaa tulee helposti melkein tonnin verran.
 
No jos nyt vaikka 5600 perusmalli sattuu olemaan koneessa, niin siitähän saa käytettynä myydessä varmaan jonku 50 euroa takaisin ja 5800x3d:lle jää päivityksenä siten hintaa aika tasan 300e. Sillä saa hädin tuskin pelkän AM5-emolevyn jos ei ihan hinnat alkaen -mallia halua. Laadukas emolevy + 7800X3D + DDR5-muistit niin hintaa tulee helposti melkein tonnin verran.

Mutta jos raha on tiukalla, niin kannattaako edes 5600->5800x3d -päivityksestä maksaa 300e? Todennäköisesti tuolloin ei näyttiskään ole huipputasoa. Jos taas raha ei ole tiukalla ja päivittää päivittämisen ilosta, niin miksei sitten ostaisi samalla parasta.

Tosin ei 7800x3d + emo + muistit maksa millään tonnia, ellei osta premium+ emoa. Itse prossu on näemmä 430e...
 
Mutta tuo että Ryzen 7 1700 ei antanut lisätehoja pahemmin kellottaessa kuulostaa nyt enemmänkin ettet silloin tiennyt kuinka se kuuluu säätää. Eli kuuluisa skill issue ;)

Katso vaan peiliin kun puhut skill-issuesta.

Tehoa sai toki lisää johonkin cinebenchiin, muttei merkittävästi mihinkään sellaiseen mihin minä sitä konetta käytin.

Sen Ryzen 1700n selvä heikko kohta oli yhden säikeen suorituskyky, ja maksimikellojen nostoa (jolla sitä olisi saanut lisää) se oma yksilöni kesti hyvin vähän.

Toki nostamalla all-core-kelloja sai cinebench-tulosta tms. ylös, mutta se tapahtui sitten huomattavalla sähkönkulutuslisällä, eikä hyödyttänyt minun käytössäni käytännössä juuri yhtään mitään, koska en ajellut sillä mitään hyvin säkeistyviä workloadeja.

Mutta toki propellihattu joka ei näe metsää puilta optimoi koneensa vain maksimaalisten testitulosten saavuttamiseksi, oli siinä järkeä tai ei.

Ja muutkin tässä ylikellottamista vähettelevät eivät sitä selvästi osaa joten se on ihan ajan hukkaa :facepalm:

Fiksummat ihmiset ymmärtävät, että koneen laatua ei mitata cinebench-tuloksella.


Ja nykyään sen sijaan, että näen vaivaa siihen, että tuunaan yhtä mikroprosessoria, suunnittelen (ja optimoin) mielummin prosessoriytimiä, joita valmistetaan miljoonia kappaleita, että ne kaikki miljoonat saavuttavat helpommin (vähemmällä virrankulutuksella yms.) sen tavoitekellotaajuutensa
 
Viimeksi muokattu:
Katso vaan peiliin kun puhut skill-issuesta.

Tehoa sai toki lisää johonkin cinebenchiin, muttei merkittävästi mihinkään sellaiseen mihin minä sitä konetta käytin.

Sen Ryzen 1700n selvä heikko kohta yli yhden säikeen suorituskyky, ja maksimikellojen nostoa (jolla sitä olisi saanut lisää) se oma yksilöni kesti hyvin vähän.

Toki nostamalla all-core-kelloja sai cinebench-tulosta tms. ylös, mutta se tapahtui sitten huomattavalla sähkönkulutuslisällä, eikä hyödyttänyt minun käytössäni käytännössä juuri yhtään mitään, koska en ajellut sillä mitään todella hyvin säkeistyviä workloadeja.

Mutta toki propellihattu joka ei näe metsää puilta optimoi koneensa vain maksimaalisten testitulosten saavuttamiseksi, oli siinä järkeä tai ei.



Fiksummat ihmiset ymmärtävät, että koneen laatua ei mitata cinebench-tuloksella.


Ja nykyään sen sijaan, että näen vaivaa siihen, että tuunaan yhtä mikroprosessoria, suunnittelen (ja optimoin) mielummin prosessoriytimiä, joita valmistetaan miljoonia kappaleita, että ne kaikki miljoonat saavuttavat helpommin (vähemmällä virrankulutuksella yms.) sen tavoitekellotaajuutensa
Tuo ryzen 1700:han on viimesiä prosessoreita joita oikeasti kannatti vaivautua kellottamaan. Peleissä coret oli 3,2ghz, mutta järkevillä volteilla sai vielä 3,7ghz-3,8ghz ja nämä yhdistettynä b-die muistien kanssa sai helposti sen 15-20% suorituskykyä.
 
Yksi asiahan on ihan selvää. Cinebenchin tuloksilla saa baarista naisia ja kaikki miehet katsovat ihailevasti kun baarissa vetää esiin nipun tulostettuja testituloksia.

Jotkut pelaa pelejä ja toiset pelaa cinebenchiä. Eipä siinä, jokainen tyylillään. Ylimielinen asenne tosin paistaa joillakin läpi niin vahvasti, että oikein pistää naurattamaan.
 
Tuo ryzen 1700:han on viimesiä prosessoreita joita oikeasti kannatti vaivautua kellottamaan. Peleissä coret oli 3,2ghz, mutta järkevillä volteilla sai vielä 3,7ghz-3,8ghz ja nämä yhdistettynä b-die muistien kanssa sai helposti sen 15-20% suorituskykyä.

Huonosti säikeistyvissä peleissä se kriittinen säie taisi saada vakiona 3.7 GHz. Ylikellottamalla (ilman eksoottista jäähdytystä tai runsasta ylijännitettä) oma yksilöni meni muistaakseni vakaasti vain n. 3.85 GHz asti (vain 4% parannus). Vai oliko vain 3.8 GHz (alle 3% parannus) eikä 3.85 GHz, en muista varmaksi.

Ja ylikalliiden muistien ostaminen on nimenomaan asia joka ei ole kovin kustannustehokasta.
 
Ei, vaan peleissä se kriittinen säie sai 3.7 GHz. Ylikellottamalla (ilman eksoottista jäähdytystä tai runsasta ylijännitettä) oma yksilöni meni muistaakseni vakaasti vain 3.85 GHz asti (vain 4% parannus).

Ja ylikalliiden muistien ostaminen on nimenomaan asia joka ei ole kovin kustannustehokasta.
Ei vaan jos se käyttää vain yhtä ydintä niin se on 3,7ghz.
 
Katso vaan peiliin kun puhut skill-issuesta.

Tehoa sai toki lisää johonkin cinebenchiin, muttei merkittävästi mihinkään sellaiseen mihin minä sitä konetta käytin.

Sen Ryzen 1700n selvä heikko kohta oli yhden säikeen suorituskyky, ja maksimikellojen nostoa (jolla sitä olisi saanut lisää) se oma yksilöni kesti hyvin vähän.

Toki nostamalla all-core-kelloja sai cinebench-tulosta tms. ylös, mutta se tapahtui sitten huomattavalla sähkönkulutuslisällä, eikä hyödyttänyt minun käytössäni käytännössä juuri yhtään mitään, koska en ajellut sillä mitään hyvin säkeistyviä workloadeja.

Mutta toki propellihattu joka ei näe metsää puilta optimoi koneensa vain maksimaalisten testitulosten saavuttamiseksi, oli siinä järkeä tai ei.



Fiksummat ihmiset ymmärtävät, että koneen laatua ei mitata cinebench-tuloksella.


Ja nykyään sen sijaan, että näen vaivaa siihen, että tuunaan yhtä mikroprosessoria, suunnittelen (ja optimoin) mielummin prosessoriytimiä, joita valmistetaan miljoonia kappaleita, että ne kaikki miljoonat saavuttavat helpommin (vähemmällä virrankulutuksella yms.) sen tavoitekellotaajuutensa

Todistit juuri että sinulla ei ole hajuakaan noiden kellottamisesta.
Ja minä en koskaan puhu Cinebench pisteistä kun se testaa vaan ytimien tehoa, eikä tuo esille muistiväylä rajoitteita tai L1, L2 ja L3 cachejen suorituskykyä.
Eli paskin mahdollinen testi kun lähdet konetta kellottamaan.

Noiden kellottamisesta että jos oisit jättänyt all coren siihen 3.8GHz niin tasan tarkkaa on huomattavasti nopeampi kuin yksi tai kaksi ydintä joskus käy 3.7GHz:ssä.
1000-, 2000- ja 3000-sarja kannattaa kellottaa all corella ja vasta 5000-sarja PBO:lla.

Olen testannut lukuisia 1000-sarjan Ryzneita 1200 -> 1700X:n ja kaikilla ovat menneet vähintää 3.9GHz all corella ja suurin osa menee 4.0GHz missä nuo kohtaavat tiilimuurin. Eli eivät taivu tuosta ylöspäin ei niin mitenkään.
Ja tärkein asia noilla oli saada muistit sinne 3000-3200 MHz/Mts ja latenssit CL14:sta kun se auttoi IF:n ja sitä kautta kaikkeen prosessorin toimintaan. Koska se IF oli noiden heikoin lenkki.
 
Tuo ryzen 1700:han on viimesiä prosessoreita joita oikeasti kannatti vaivautua kellottamaan. Peleissä coret oli 3,2ghz, mutta järkevillä volteilla sai vielä 3,7ghz-3,8ghz ja nämä yhdistettynä b-die muistien kanssa sai helposti sen 15-20% suorituskykyä.
Saattoi saada jopa 30 % tai ylikin parannusta raskaiden pelien minimeihin, jos kellotti Ryzen 1700:n 3,9 + 3200C14@3400C14 ja näytönohjain ei kuristanut menoa. Tuollainen kellotus onnistuu Noctua D15:llä ja prossu hörppää ~40 W vakiota enemmän.

Tuossa saa helposti pari vuotta lisää käyttöikää prossulle, joten @Zetteri puhui asiaa Ryzen 1700:n hyvästä kellotettavuudesta, vaikka piirun verran nöyrempi ulosanti ei olisi yhtään pahitteeksi.

Erittäin laadukasta testiä:
 

Liitteet

  • Screenshot_20230926-221121.png
    Screenshot_20230926-221121.png
    188,2 KB · Luettu: 61
Aattelin tulla kattomaan onko täällä jotain järki keskustelua intelin uusista 14-sarjan prossuista mut sanoisin että täällä on keskustelut jotain aivan muuta mitä otsikko antaa ymmärtää.
 
Aattelin tulla kattomaan onko täällä jotain järki keskustelua intelin uusista 14-sarjan prossuista mut sanoisin että täällä on keskustelut jotain aivan muuta mitä otsikko antaa ymmärtää.
Se 14-sarja oli niin kädenlämpöinen esitys, että ketään ei taida kiinnostaa
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 276
Viestejä
4 507 565
Jäsenet
74 347
Uusin jäsen
Si-Pe

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom