Virallinen: AMD vs Intel keskustelu- ja väittelyketju

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Poistappa nyt ensin 15W ja koita sitten pärjäämistä erilaisilla kuormilla uudestaan.

Kellotaajuudet alkavat rajoittua jyrkemmin tuollaisessa prossussa, jossa on paljon coreja, kun TDP:tä joudutaan laskemaan.

Maksimikellot nimenomaan rajoittuvat hyvin vähän, kun niitä ei TDP rajoita.

Jos softa säikeistyy huonosti, se pyörii maksimikelloilla, jotka pysyy ylhäällä.

Jos softa säikeistyy hyvin, matalalilla kelloilla matalalla jäninitteellä monella ytimellä energiatehokkuus on paljon parempi kuin pienemmällä määrällä ytimiä suuremmalla kellolla suuremmalla jännitteellä.

Nyt kyse oli siitä, miten se pärjää ESIM Intelin 9700K:ta vastaan.

... ja siinä pärjäämisessä teidän intel-fanien väite oli että "todella paljon heikompi". Kyse ei ollut siitä, kumpi on nopeampi.

Väite, että 9700k olisi "todella paljon nopeampi" on puuta heinää. Todellisuudessa se on keskimäärin hiukan nopeampi

Ja kun tähdätään siihen 60 FPSään niin silloin se konsolin SoC on aivan riittävän nopea kaikkeen. On täysin irrelevanttia pyörisikö peli CPUn puolesta 120 vai 135 FPS kun vsync on aina päällä 60 hertsissä.

4K tarvitsee todella paljon potkua GPU puolelta, joka taa vaatii, että sille puolelle pitää varata suurin osa TDP:stä..

Johan noissa muiden laskelmissa onkin varattu "suurin osa". 150 tai 135 wattia 200sta on "suurin osa".

Kummallakaan ei ole juuri nyt markkinoilla täysin ongelmitta edes 4K@60Hz pärjäävää korttia, varsinkaan AMD:llä. Valmistustekniikkakaan ei ole kehittymässä siinämäärin tuleviin konsoleihin, että siitä kerkeäisi olla iloa.

AMDllä on valmiina uusi navi-arkkitehtuuri josta saadaan melko helpolla tehtyä piiri jossa riittää helposti teho 4k@60Hz pelailuun. Ja tällä arkkitehtuurilla on selvästi parempi energiatehokkuus kuin AMDn aiemmilla arkkitethuureilla.
 
Poistetaan myös i/o-puolelta ylimääräiset mitä konsoli ei tarvitse niin ties vaikka tulisi se 15W jo niistä
Lisätään tilalle useampikanavainen muistiohjain ja mustelisin, että entisiin konsoleihin on tullut lisänä jotain skaalaimia ym, joita ei ole työpöytäraudassa. Rammiahan on veikkailtu olevan jopa 24+4 gigaa..
 
Maksimikellot nimenomaan rajoittuvat hyvin vähän.

Jos softa säikeistyy huonosti, se pyörii maksimikelloilla, jotka pysyy ylhäällä.

Jos softa säikeistyy hyvin, matalalilla kelloilla matalalla jäninitteellä monella ytimellä energiatehokkuus on paljon parempi kuin pienemmällä määrällä ytimiä suuremmalla kellolla suuremmalla jännitteellä.



... ja siinä pärjäämisessä teidän intel-fanien väite oli että "todella paljon heikompi". Kyse ei ollut siitä, kumpi on nopeampi.

Väite, että 9700k olisi "todella paljon nopeampi" on puuta heinää. Todellisuudessa se on keskimäärin hiukan nopeampi




Johan noissa muiden laskelmissa onkin varattu "suurin osa". 150 tai 135 wattia 200sta on "suurin osa".



AMDllä on valmiina uusi navi-arkkitehtuuri josta saadaan melko helpolla tehtyä piiri jossa riittää helposti teho 4k@60Hz pelailuun. Ja tällä arkkitehtuurilla on selvästi parempi energiatehokkuus kuin AMDn aiemmilla arkkitethuureilla.

Mitä useampi core prossussa on, sitä suurempi osa TDP:stä , kun sitä kuristetaan on staattista kuormaa, eli kelloja joudutaan tiputtamaan siksi rajummin.

Jos uusi navi on 5700Xt tasoa, niin todella tiukoille menee pärjääminen 4K:ssa (Jos ei pystytä oikomaan, koska konsoli, niin on auttamaton tuhnu, jos käytettävissä on esim 150W GPU:lle).
 
Lisätään tilalle useampikanavainen muistiohjain ja mustelisin, että entisiin konsoleihin on tullut lisänä jotain skaalaimia ym, joita ei ole työpöytäraudassa. Rammiahan on veikkailtu olevan jopa 24+4 gigaa..

Tosin tämän useampikanavaisen muistiohjaimen olet tainnut jo laskea mukaan sen GPUn sähkönkulutukseen.

Kokonaisuudessan jaettua muistia käyttävä konsoli tarvii vähemmän muistikanavia kuiN CPU+GPU erillään.
 
Tosin tämän useampikanavaisen muistiohjaimen olet tainnut jo laskea mukaan sen GPUn sähkönkulutukseen.

Kokonaisuudessan jaettua muistia käyttävä konsoli tarvii vähemmän muistikanavia kuiN CPU+GPU erillään.

Mitä noita ps5 suunnitelmia on netissä näkynyt, niin ei joku 5700X:tn ohjain riitä alkuunkaan..Eli siihen pitää laittaa lisää, jos vertaa normi GPU:ihin.
 
Lisätään tilalle useampikanavainen muistiohjain ja mustelisin, että entisiin konsoleihin on tullut lisänä jotain skaalaimia ym, joita ei ole työpöytäraudassa. Rammiahan on veikkailtu olevan jopa 24+4 gigaa..
Muistiveikkailut ovat mitä ovat, mitään viitteitä ei tietääkseni ole missään ollut että olisi kahta eri muistia esimerkiksi.
Muistiohjainasiaan hkultala jo kommentoikin. Skaalain on osa näyttöohjainta ja löytyy näyttiksistä myös PC:llä
 
Mitä useampi core prossussa on, sitä suurempi osa TDP:stä , kun sitä kuristetaan on staattista kuormaa, eli kelloja joudutaan tiputtamaan siksi rajummin.

Jos uusi navi on 5700Xt tasoa, niin todella tiukoille menee pärjääminen 4K:ssa (Jos ei pystytä oikomaan, koska konsoli, niin on auttamaton tuhnu, jos käytettävissä on esim 150W GPU:lle).

Missä tuhnu? Eihän pc:tä voi verrata konsoliin koska konsolin tarkoitus on vain yksi asia => Pelaaminen.
Käsittääkseni tuleva konsoli sukupolvi on melkoisen kovaa rautaa joten se taitaa olla tuhnusta melko kaukana.
Taitaa olla puurot ja vellit sekasin taas...
 
Muistiveikkailut ovat mitä ovat, mitään viitteitä ei tietääkseni ole missään ollut että olisi kahta eri muistia esimerkiksi.
Muistiohjainasiaan hkultala jo kommentoikin. Skaalain on osa näyttöohjainta ja löytyy näyttiksistä myös PC:llä
Riittää, että muistia on siellä moninkertainen määrä. Lisäksi kun CPU ja GPU isketään saman ohjaimen taakse, niin ohjainta ja välimuisteja kannattaa tukevoittaa, jotta suorituskyky ei sihahda muistiväylä pullonkaulaan, kun GPU ja CPU huutaa hoosiannaa rasituksessa.. Ei ole kovin kiva, jos prossun suorituskyky esim romahtaa, kun GPU pistetään töihin tai päinvastoin..
 
Mitä useampi core prossussa on, sitä suurempi osa TDP:stä , kun sitä kuristetaan on staattista kuormaa, eli kelloja joudutaan tiputtamaan siksi rajummin.

Tämä pätee vain kun verrataan tasan samalla mikroarkkitehtuurilla, samalla valmistustekniikalla valmistettuja prosessoreita.

Ei voida sanoa paljoa siitä, että koska AMDllä on paljon ytimiä, sen staattisen virrankulutuksen pitää pakosti olla suuri.

Ja itse asiassa, kun katsotaan vaikka noita pieniä mobiili-SoCeja, niin missä on hyvin pientä (milliwateissa mitattavaa) staattista virrankulusta melko suurillakin ydinmäärillä. Ja joku Applen Vortex-ydin tai ARMin Cortex A75kaan ei ole enää mikään kovin pieni ydin.

Ja konsoleihin olisi aika helppo tehdä vaikka mekanismi, että kokonaisen CCXn voisi power gatettaa pois päältä kun ajetaan softaa joka ei tarvi montaa ydintä.

Jos uusi navi on 5700Xt tasoa, niin todella tiukoille menee pärjääminen 4K:ssa (Jos ei pystytä oikomaan, koska konsoli, niin on auttamaton tuhnu, jos käytettävissä on esim 150W GPU:lle).

Oikein hyvin riittää tuo teholuokka, kun tähdätään siihen 60 FPSään eikä 120 FPSään eikä kytketä kaikkia turhia efektejä päälle.

Konsoleissa on se hyvä puoli, että niissä tyhmät ihmiset eivät pääse vääntelemään niitä kuvanlaatunappulolita kaakkoon, vaan pelistä pelikoodarien toimesta kytketään päälle sen verran efektejä, että se pyörii, mutta näyttää mahdollisimman hyvältä sillä riittävällä suorituskyvyllä.

PC-pelaajissa taas on ihan liikaa suhteellisuudentajuttomia typeryksiä, joille kaikkien kuvanlaatunuppienpitää olla aina kaakossa, riippumatta siitä, huomaako sitä eroa siinä kuvanlaadussa millään.
 
Viimeksi muokattu:
Riittää, että muistia on siellä moninkertainen määrä.

Muistin kokonaismäärä voi jaetun muistin arkkitehtuurilla olla selvästi pienempi, koska kaikki tekstuurit voi on koko ajan GPUn käytössä täydellä nopeudella, eikä kummallakaan puolella tarvi varautua myöskään "oman puolen worst caseen" kun "varmuusvara" on yhteistä.

Ja lisäksi, kun peliä tehdessä tiedetään laitteen muistikapasiteetti, pelien tekstuurien koot voi optimoida laitteen muistiin mahtuviksi.

Lisäksi kun CPU ja GPU isketään saman ohjaimen taakse, niin ohjainta ja välimuisteja kannattaa tukevoittaa, jotta suorituskyky ei sihahda muistiväylä pullonkaulaan, kun GPU ja CPU huutaa hoosiannaa rasituksessa..

Tilanteet, joissa CPU käyttää suurta määrää kaistaa DRAM-muistiin ovat pelatessa äärimmäisen harvinaisia.

Sen muistikaistan jakaminen CPUn ja GPUn välillä ei tee mitään käytännön "pullonkaulaa".

Paljon muistikaistaa CPUlta tarvii lähinnä vaan joku jättimäisten matriiseiden pyörittely jossain HPC-käytössä. Tämä ei ole pelikonsolin käyttökohde.

CPUn suorituskyvyn kannalta paljon oleellisempaa on muistin viive, ei sen kaista.

Ja silloinkin hyvin harvoin, kun se CPU sattuu sitä kaistaa tarvitsemaan paljon, jaettu arkkitehtuuri mahdollistaa sen, että sitä kaistaa onkin n. 6 kertaa enemmän kuin mitä sitä olisi, jos CPUlla olisi vaan omat 2 muistikanavaansa.

Ei ole kovin kiva, jos prossun suorituskyky esim romahtaa, kun GPU pistetään töihin tai päinvastoin..

Mitään riskiä tällaisesta ei muistikaistan takia ole.
 
Viimeksi muokattu:
Näyttäisi siltä että ihmiset on äänestäneet jaloillaan: AMD Ryzen processors are now outselling Intel in Asia, report claims | TechRadar

Mindfactory myös raportoi Sakasasta että Ryzeneitä menee 69% myynnistä ja Inteliä 31%
Nappikauppaa verrattuna OEM-myynteihin, joten ei kerro sitä todellista tilannetta markkinoista.

Mutta toinen taloudellinen asia olisi tänään yöllä Suomen aikaan AMD:n raportoima Q2 tulos. Näkyykö noissa jo uusien zen 2 arkkitehtuuriin perustuvien prossujen myyntim vai voidaanko niiden myynnistä saatu tulos kikkailla Q3:een?
 
Mitä noita ps5 suunnitelmia on netissä näkynyt, niin ei joku 5700X:tn ohjain riitä alkuunkaan..Eli siihen pitää laittaa lisää, jos vertaa normi GPU:ihin.

No laitetaan tuplaten 5700X niin eiköhän sitten riitä. Niin ja kyllä, tämä olisi täysin mahdollista sisällyttää alle 200W. Ai että mitenkä? Hilaamalla kelloja ja jännitettä alas tietenkin.
 
Valmistuskustannukset täytyy pitää järkevällä tasolla. Mahdottoman isoa piiriä ei konsoliin voi sen takia tehdä.
 
Eikö tuo 65W tdp ole juuri peruskellotaajuksilla eikä boostatessa millon vie enemmän. Anandtechin mukaan noin 90w.

The AMD 3rd Gen Ryzen Deep Dive Review: 3700X and 3900X Raising The Bar

En äkkiseltään löytänyt tuosta artikkelista mihin asti tuo 3700X boostaa, mutta veikkaisin että n. 4,2Ghz useimmissa loadeissa kuten kahden kaverini prossut vakiona. Nuo kellot vaativat n. 1,4V jännitteitä.
Tuosta ei tarvitse tulla kuin 200-300Mhz alaspäin niin jännitteen tarve laskee jo 1,3V jolloin kulutuksen pitäisi laskea jo selvästi. Peruskellontaajuuksilla jännitteet ovat luokkaa 1,2V ja 65W on reippaasi yläkanttiin.

Testailenpa huvin vuoksi omaa 3600 boostilla ja ilman ja katson mitä HWMonitor arpoo kulutuslukemiksi

E: HWMonitorin mukaan CinebenchR20 ajot 3600 prossulla:

Vakiona: 4,1Ghz - 4,125Ghz @1,330 V - 1,385V 90W
Rajattuna: 3,6Ghz @1.3V 75W
Rajattuna: 3,6Ghz @1,275V 72W.

Pisteitä vakiona vähä alle 3700, rajattuna vähän alle 3200

Testailen tässä vielä kuinka alas noi jännitteet saa vakiokelloilla, luulen että marginaalia on vielä ihan reilusti

E2: Cinebench rasituksessa 60W (joista coret 39W) alitettiin 1,15V asetetulla jännittellä, jolloin HW monitor näyttää rasituksessa 1,125V.

Toki nyt puhutaan siis kuudesta (jämäpiirin) ytimestä, joten tulokset ovat vain etäisesti suuntaa antavia.
 
Viimeksi muokattu:
Kokeileppa mielummin laittaa biossista TDP max 50W tjsp. ja kerro miten kulkee kun prossu itse säätelee jännitteitä ja kellojaan.
 
Edelleen jatkot höpötystä jostain ihmeen "chiplet-tekniikasta" vaikka ei ole mitään yhtä "chiplet-tekniikkaa" jota AMD kehittää.

On vain MCM-pohjaisia arkkitehtuureita, joiden yksittäisiä piilastuja AMD päätti alkaa brändäämään "chipleteiksi".

ja voi huoh.

Tuo alkuperäinen viesti oli nimneomaan viestiketjussa, jonka koko uutinen oli se, että intel on aloittanut niiden uuden sukupolven prosessorien toimittamisen asiakkaille ja nyt höpiset jostain parista vuodesta.

Että luitko niinkuin yhtään uutista, jota kommentoit?

Annoit ymmärtää, että AMD olisi jotenkin pari vuotta edellä inteliä näissä. Vaikka todellisuudessa Intel oli n. 14-15 vuotta AMDtä edellä näissä (Ppro vuonna 1995 vai 1996 vs joku Opteron n. 2010)
AMD käyttää korkealla tasolla itse asiassa melko samannäköistä ratkaisua kuin IBM Z-järjestelmissään. Siellä on erillinen IO-piiri jokaisella isolla CPU-kortilla, johon kaikki sen kortin CPU:t (6CPUx10core+SMT) on yhdistetty. IO-piirillä myös suhteellisen kookas L4-tason välimuisti. Tuo IO-piiri sitten kommunikoi prossujen ja muiden prossukorttien välillä. Muistikommunikaatio taitaa kuitenkin mennä CPU:iden omilla muistikontrollereilla. Pieni kutina on että AMD:n nykyisen mallin takana on jonkun verran tätä, koska ymmärtääkseni muutama vuosi sitten AMD:lle lähti IBM:ltä hommiin useampi kovan tason prossusuunnittelija.

Tämä pätee vain kun verrataan tasan samalla mikroarkkitehtuurilla, samalla valmistustekniikalla valmistettuja prosessoreita.

Ei voida sanoa paljoa siitä, että koska AMDllä on paljon ytimiä, sen staattisen virrankulutuksen pitää pakosti olla suuri.

Ja itse asiassa, kun katsotaan vaikka noita pieniä mobiili-SoCeja, niin missä on hyvin pientä (milliwateissa mitattavaa) staattista virrankulusta melko suurillakin ydinmäärillä. Ja joku Applen Vortex-ydin tai ARMin Cortex A75kaan ei ole enää mikään kovin pieni ydin.

Ja konsoleihin olisi aika helppo tehdä vaikka mekanismi, että kokonaisen CCXn voisi power gatettaa pois päältä kun ajetaan softaa joka ei tarvi montaa ydintä.

Oikein hyvin riittää tuo teholuokka, kun tähdätään siihen 60 FPSään eikä 120 FPSään eikä kytketä kaikkia turhia efektejä päälle.

Konsoleissa on se hyvä puoli, että niissä tyhmät ihmiset eivät pääse vääntelemään niitä kuvanlaatunappulolita kaakkoon, vaan pelistä pelikoodarien toimesta kytketään päälle sen verran efektejä, että se pyörii, mutta näyttää mahdollisimman hyvältä sillä riittävällä suorituskyvyllä.

PC-pelaajissa taas on ihan liikaa suhteellisuudentajuttomia typeryksiä, joille kaikkien kuvanlaatunuppienpitää olla aina kaakossa, riippumatta siitä, huomaako sitä eroa siinä kuvanlaadussa millään.
Tämä. Lienee mahdotonta kvantitatiivisesti mitata kuinka suuri etu tulee siitä että rauta on tarkasti tiedossa ja sovellukset voidaan optimoida hyvinkin tarkasti, mutta kyllä se varmasti merkittävä etu on. Siten on mielestäni aivan höpöä lähteä vertailemaan pelkkiä kelloja ja virrankulutusta pöytäkoneiden kanssa. Kaikki kuitenkin muistavat kuinka jokaisesta konsolisukupolvesta on revitty aivan ihmeitä irti esim. SNESin Donkey Kong Country, PS1 FF7, Xbox360: Gears of War 3, PS4: God of War. Ja ainakin tähän päivään mennessä on onnistuneesti pystytty repimään se teho irti oli siellä sitten Power-, Cell- tai AMD:n coreja vähän tai paljon käytettävissä. Se että sinne tuupataan nyt 8/16 prossua kumpaankin tehokonsoliin tarjolle kertoo että ainakin uskoa olevan niiden käytölle.
 
Viimeksi muokattu:
En äkkiseltään löytänyt tuosta artikkelista mihin asti tuo 3700X boostaa, mutta veikkaisin että n. 4,2Ghz useimmissa loadeissa kuten kahden kaverini prossut vakiona. Nuo kellot vaativat n. 1,4V jännitteitä.
Tuosta ei tarvitse tulla kuin 200-300Mhz alaspäin niin jännitteen tarve laskee jo 1,3V jolloin kulutuksen pitäisi laskea jo selvästi. Peruskellontaajuuksilla jännitteet ovat luokkaa 1,2V ja 65W on reippaasi yläkanttiin.

Testailenpa huvin vuoksi omaa 3600 boostilla ja ilman ja katson mitä HWMonitor arpoo kulutuslukemiksi

E: HWMonitorin mukaan CinebenchR20 ajot 3600 prossulla:

Vakiona: 4,1Ghz - 4,125Ghz @1,330 V - 1,385V 90W
Rajattuna: 3,6Ghz @1.3V 75W
Rajattuna: 3,6Ghz @1,275V 72W.

Pisteitä vakiona vähä alle 3700, rajattuna vähän alle 3200

Testailen tässä vielä kuinka alas noi jännitteet saa vakiokelloilla, luulen että marginaalia on vielä ihan reilusti

E2: Cinebench rasituksessa 60W (joista coret 39W) alitettiin 1,15V asetetulla jännittellä, jolloin HW monitor näyttää rasituksessa 1,125V.

Toki nyt puhutaan siis kuudesta (jämäpiirin) ytimestä, joten tulokset ovat vain etäisesti suuntaa antavia.

Ei kannata alivoltittaa, The Stilt mukaan coret kulkevat todellisuudessa hitaammin kuin raportoitu kellotaajuus kun niin tekee.
 
Ei kannata alivoltittaa, The Stilt mukaan coret kulkevat todellisuudessa hitaammin kuin raportoitu kellotaajuus kun niin tekee.

Kun boosti oli otettu pois päältä (=Ryzen Masterista "Control Mode" kohdassa "Manual")
Vakiovoltit: 3068 ja 3049 pistettä
1,2V: 3031 ja 3045 pistettä

Lisäksi ajelin tuossa aiemmin eri alivolteilla ja tulos pysyi kokoajan samalla 3150-3200 alueella.

Veikkaan että Stiltin mielenkiinto on korkeissa kelloissa ja erityisesti boostissa, jossa melkein odotan tuollaista sekoilua prossulta
 
Nappikauppaa verrattuna OEM-myynteihin, joten ei kerro sitä todellista tilannetta markkinoista.

Mutta toinen taloudellinen asia olisi tänään yöllä Suomen aikaan AMD:n raportoima Q2 tulos. Näkyykö noissa jo uusien zen 2 arkkitehtuuriin perustuvien prossujen myyntim vai voidaanko niiden myynnistä saatu tulos kikkailla Q3:een?
Ei näy käsittääkseni. Ellen ole väärin ymmärtänyt, niin lanseeraus ja sen tulot menevät Q3 puolelle.
 
Jos edes Q3.. Ryzen Pro (OEM, Workstation, Business) prossuja ei olla vielä edes julkaistu, Threadripperia ei ole julkaistu, ja uusia server prossuja ei olla viela julkaistu.

Eli jos ajatellaan "vain" sitä pientä mitä direct to consumer merkitsee, niin juuh, Q3 voi näkya, mutta enemmänkin tässä tullaan menemään Q4 ja Q1/Q2/Q3 2020 ennenkuin tilanne hahmottuu paremmin.

Itselläni AMD n. 90% voitolla, ja jos dippaa, niin ostan lisää. Sen verran hyvin on TSMC onnistunut tuomaan uusia prosesseja liukuhihnalta verrattuna Global Foundriesiin ja tämä auttaa paljon AMDtä 1-3 vuoden syklillä. TSMCän osavuosikatsaus oli mukavaa luettavaa juuri siihen liittyen kuinka nopeasti saantoja ollaan saatu ylös, ja kuinka hyvällä tolalla 7nm EUV, 5nm ja jopa 3nm ovat.

EDIT: Ja lisäyksenä se että kun AMD vähitellen vapautuu GFn wafer supply agreementistä niin asiat sen kuin vain paranevat (kun AMD voi vapaasti valita TSMC ja Samsungin väliltä, molemmat kun ovat viime vuodet tehneet parempaa työtä kuin GF).
 
Tämä pätee vain kun verrataan tasan samalla mikroarkkitehtuurilla, samalla valmistustekniikalla valmistettuja prosessoreita.

Ei voida sanoa paljoa siitä, että koska AMDllä on paljon ytimiä, sen staattisen virrankulutuksen pitää pakosti olla suuri.

Ja itse asiassa, kun katsotaan vaikka noita pieniä mobiili-SoCeja, niin missä on hyvin pientä (milliwateissa mitattavaa) staattista virrankulusta melko suurillakin ydinmäärillä. Ja joku Applen Vortex-ydin tai ARMin Cortex A75kaan ei ole enää mikään kovin pieni ydin.

Ja konsoleihin olisi aika helppo tehdä vaikka mekanismi, että kokonaisen CCXn voisi power gatettaa pois päältä kun ajetaan softaa joka ei tarvi montaa ydintä.



Oikein hyvin riittää tuo teholuokka, kun tähdätään siihen 60 FPSään eikä 120 FPSään eikä kytketä kaikkia turhia efektejä päälle.

Konsoleissa on se hyvä puoli, että niissä tyhmät ihmiset eivät pääse vääntelemään niitä kuvanlaatunappulolita kaakkoon, vaan pelistä pelikoodarien toimesta kytketään päälle sen verran efektejä, että se pyörii, mutta näyttää mahdollisimman hyvältä sillä riittävällä suorituskyvyllä.

PC-pelaajissa taas on ihan liikaa suhteellisuudentajuttomia typeryksiä, joille kaikkien kuvanlaatunuppienpitää olla aina kaakossa, riippumatta siitä, huomaako sitä eroa siinä kuvanlaadussa millään.

Powergatetus on jäähyn ja tdpn kannalta konsoleissa sinällään merkityksetöntä, että peleissä niistä yleensä otetaan kaikki irti, mikä vain ikinä lähtee. Silloin lähtökohtaisesti ei voida powergatettaa pois juuri mitään (joten myös se staattinen vuotovirta ja häviöt ovat siellä jatkuvasti olemassa ja mitä isompi ja mutkikkaampi piiri, niin sitä suurempi sen osuus on, kun tdp pidetään vakiona). On se powergatetus hyvä LEPOTILASSA, mutta jäähyn ja virransyötönon hanskattava myös se maksimikuorma, jonka lähellä joku peli voi viipyillä suuren osan siitä ajasta, kun sitä pelataan. Vaikka prossut on olleet täysiä mopoja nyky konsoli sukupolvessa, niin silti on oltu selkeästi GPU rajoitteisia, joten tulevissakin kannattaa ennemmin rajoittaa prossun nopeutta, kuin GPU:n (varsinkin 4K leikeissä).

Tietysti jos konsoileista halutaan tehdä taas kerran kiviriippa jo syntyessään, niin sitten leikitään, että joku täysin mopo GPU MUKA kuvittelee kykenevänsä 4K tarkkuuteen ja katsellaan 4k Tikku-ukko animaatioita, vaikka hyvän näköinen peli olisi paljon parempi.

Se nyt vain on fakta, että TDP tulee rajoittamaan pahasti tulevan sukupolven konsoleita. Tietokonessa ongelma on pienempi, kun prossu pelkästään saa viedä vaikka 160W ja näyttis 300W.

Kyllä konsoleilla voidaan optimoida kovasti, kun rauta on aina erittäin samankaltaista, mutta siinäkin törmätään vain seinään, kun suorituskykyy vain ottaa ja loppuu.
 
Powergatetus on jäähyn ja tdpn kannalta konsoleissa sinällään merkityksetöntä, että peleissä niistä yleensä otetaan kaikki irti, mikä vain ikinä lähtee. Silloin lähtökohtaisesti ei voida powergatettaa pois juuri mitään (joten myös se staattinen vuotovirta ja häviöt ovat siellä jatkuvasti olemassa ja mitä isompi ja mutkikkaampi piiri, niin sitä suurempi sen osuus on, kun tdp pidetään vakiona). On se powergatetus hyvä LEPOTILASSA, mutta jäähyn ja virransyötönon hanskattava myös se maksimikuorma, jonka lähellä joku peli voi viipyillä suuren osan siitä ajasta, kun sitä pelataan. Vaikka prossut on olleet täysiä mopoja nyky konsoli sukupolvessa, niin silti on oltu selkeästi GPU rajoitteisia, joten tulevissakin kannattaa ennemmin rajoittaa prossun nopeutta, kuin GPU:n (varsinkin 4K leikeissä).

Tietysti jos konsoileista halutaan tehdä taas kerran kiviriippa jo syntyessään, niin sitten leikitään, että joku täysin mopo GPU MUKA kuvittelee kykenevänsä 4K tarkkuuteen ja katsellaan 4k Tikku-ukko animaatioita, vaikka hyvän näköinen peli olisi paljon parempi.

Se nyt vain on fakta, että TDP tulee rajoittamaan pahasti tulevan sukupolven konsoleita. Tietokonessa ongelma on pienempi, kun prossu pelkästään saa viedä vaikka 160W ja näyttis 300W.

Kyllä konsoleilla voidaan optimoida kovasti, kun rauta on aina erittäin samankaltaista, mutta siinäkin törmätään vain seinään, kun suorituskykyy vain ottaa ja loppuu.
No eiköhän joka tapauksessa tulla näkemään melkoinen teholoikka edelliseen sukupolveen nähden. Ei nuo kaksi jättiä turhaan jo nyt sitä niin isoon ääneen luukuttaisi. Voihan sen ajatella myös niin että kun ropsessori on sen verran paljon energiatehokkaampi ja IPC:kin huomattavasti parempi, niin jää sitä tehoreserviä selvästi enemmän GPU-puolelle. Zenin mukana tullee todennäköisesti myös nuo 25MHz boostistepit, infinity fabric lukuisine sensoreineen jne. millä pystytään helpommin ohjaamaan sitä tehoa sinne missä sitä kulloinkin todellisuudessa tarvitaan. Tuskin nyt kukaan odottaa mitään 2080Ti-tason luukutusta ja ainahan PC:t ovat olleet tehokkaampia kuin konsolit, mutta veikkaisin että hieman pienemmäksi tulevat konsolit nyt kuromaan PC-puolen normietumatkaa.
 
Acer on ainoa joka on julkistanut mobile Ryzen 2:een perustuvia kannettavia ja notebookkeja
Mitä tarkoitat tolla julkaisulla? Ainakin HP:lla noita on ollut jo jonkun aikaan Review of the HP 14: Ryzen 7 3700U-based Laptop with an Engaged Handbrake

Tuosta vielä päälle mitä gigantissa on HP:n Zen+ läppäreitä
HP Envy x360 13-ar0802no 13.3&quote; 2-in-1 (musta) - Kannettavat tietokoneet

HP Pavilion 15-cw1802no 15,6&quote; kannettava (hopea) - Kannettavat tietokoneet
 
Viimeksi muokattu:
Mitä tarkoitat tolla julkaisulla? Ainakin HP:lla noita on ollut jo jonkun aikaan Review of the HP 14: Ryzen 7 3700U-based Laptop with an Engaged Handbrake
No siis tarkoitan mitä tuolla lukee AMD Reports Second Quarter 2019 Financial Results | Advanced Micro Devices

Kohdassa "Q2 2019 PR Highlights"
Acer announced the upcoming availability of the new Acer Nitro 5 and Swift 3 laptops, based on 2nd Gen AMD Ryzen Mobile processors, adding to the more than 40 new consumer and commercial notebooks based on the latest Ryzen Mobile and Ryzen Mobile PRO processors launched this year from all leading global OEMs
Acer on ainoa mikä raportissa mainitaan. Mutta joo en lukenut tuota ihan kunnolla ja jäi tuo boldattu ihan huomiotta. Mutta silti Acer mainitaan raportissa ja muut ovat leading global OEMs jotka siis ilmeisesti eivät tässä kvartaalissa mitään tuotteita ole julkistaneet.
 
Q3:llekin AMD ennakoi vain 9% kasvua. Acer on ainoa joka on julkistanut mobile Ryzen 2:een perustuvia kannettavia ja notebookkeja. Ryzen 2 ei siis ole zen 2 arrkkitehtuurin perustuva prossu (vain huomatus tietämättömille)

9% vain? En tiedä missä maailmassa se on vain, neljä tuollaista putkeen olisi jos reilusti yli 35% kasvu vuodessa, aivan huima siis.
 
Se on 9% verrattuna viime vuoteen.
Miten tuo muuten lasketaan? Otetaan 4 edellistä kvartaalin tulosta ja lasketaan ne yhteen? Siinä mielessä 9% ei ny ihan huonosti ole. Seuraavalle kvartaalille ennustettiin 18% nousua Q2:een ja toi luku nyt onkin sitä mitä tää product launchin kuuluukin saada. Tuonkin olin lukenut vähän huonosti. Tosin Q3:ssa olisi myös OEM valmistajien jouluna myytävien konepakettien komponenttien ostot mukana.
 
Miten tuo muuten lasketaan? Otetaan 4 edellistä kvartaalin tulosta ja lasketaan ne yhteen? Siinä mielessä 9% ei ny ihan huonosti ole. Seuraavalle kvartaalille ennustettiin 18% nousua Q2:een ja toi luku nyt onkin sitä mitä tää product launchin kuuluukin saada. Tuonkin olin lukenut vähän huonosti. Tosin Q3:ssa olisi myös OEM valmistajien jouluna myytävien konepakettien komponenttien ostot mukana.

Ei, vaan verrataan eri vuosien samaa kvartaalia keskenään. ELi viime vuoden Q3 vs tämän vuoden Q3.
 
Osake laskee siitä syystä että tämän vuoden näkymiä on korjattu alaspäin. Tekstistä tulkiten, tämä johtuu lähes kokonaan väihistä konsolimyynneistä.
Tämä tietenkin täysin ymmärrettävää kun Microsoft on jo ilmoittanut että seuraava Xbox tulee 2020 loppuvuodelle, ja Sonyn tod.näk. samoin.
Toisin sanoen konsolit varmasti syövät tulosta sinne 2020 Q2 asti, jonka jälkeen uusi sukupolvi alkaa sitten jo näkymään tuloksissa.
AMD on kuitenkin aika vahvasti tavoitellut sitä että semi-custom olisi yhä vähemmän tärkeä osa tulosta, ja kun tuotejulkaisut onnistuvat, niin siihen suuntaan ollaan menossa.

Joitakin erittäin hyviä ja positiivisiä asioita:

Ryzen 3000 on myynnyt yli 3 kertaisen määrän julkaisun jälkeisillä viikoilla verrattuna Ryzen 2000 sukupolveen. Eli erittäin onnistunut launch.

Vaikka konsolit tulevat myymään erittäin huonosti, Lisa Su piti kuitenkin Q4 kvartaalin odotukset ennallaan. Eli toisinsanoen, odotetaan erittäin onnistunutta Ryzen, Epyc, Radeon myyntiä loppuvuodelle.

Rome Epyc virallisesti julki 7. elokuuta, mutta sitä shipataan jo "hyperscale" asiakkaille. Tähän liittyen, netissä pyörii myös huhu että Google olisi pohtimassa Epycin lisäämistä cloudiinsa.

Digitimesin uuden artikkelin mukaan Q3/2019 odotetaan 13% kasvua serveri shipmenteille (Q/Q, tämä on tietenkin hyvä asia AMDlle, jolla on jo viime sukupolvelta vahva tuoteportfolio, ja Rome nyt vain sitä vahvistaa)

Jos olen ymmärtänyt oikein niin AMDn velvollisuudet GF:än suhteen loppuivat Q2/2019, eli tästä lähtien heillä on enemmän vapauksia tilata mistä haluavat. En tosin ole ihan varma ymmärsinkö tätä nyt oikein. Ja vaikka olisi näin, niin GFän 12nm on varmasti ihan kustannustehokas moneen asiaan.

Muut tuotteet, kuten iso Navi, 7nm laptop chipit jne. ovat kaikki "aikataulussaan". Mitä lie sitten tarkoitttaa..

(Nämä poimittuna osavuosikatsauksesta, conference callista, artikkeleistä jne. Eli voi hyvin olla että olen ymmärtänyt jotain väärin ja nämä pointit eivät pidä paikkansa)

(EDIT: Conference callissa sanotaan myös mielestäni että graphics card sale heikkous liittyy "block chain" käyttöön. Eli edelleen näkyy heikkous siitä että kortteja ei enään myydä bitcoin jne. käyttöön)
 
Viimeksi muokattu:
Jos olen ymmärtänyt oikein niin AMDn velvollisuudet GF:än suhteen loppuivat Q2/2019, eli tästä lähtien heillä on enemmän vapauksia tilata mistä haluavat. En tosin ole ihan varma ymmärsinkö tätä nyt oikein. Ja vaikka olisi näin, niin GFän 12nm on varmasti ihan kustannustehokas moneen asiaan.

WSA loppuu 2024. Nykyinen WSA määrittelee vuoteen 2021 saakka paljonko AMD:n pitää ostaa 12/14nm kamaa, eli jotain ymmärsit väärin.
 
  • Tykkää
Reactions: Max
Tuleekohan AMD:n tulos paranemaan Q3:n jälkeen? Tarvisi ainakin 3x nykyisen tuloksen, että nykykurssissa mitään järkeä.
 
Tuleekohan AMD:n tulos paranemaan Q3:n jälkeen? Tarvisi ainakin 3x nykyisen tuloksen, että nykykurssissa mitään järkeä.

Kyllähän hinnassa aika paljon kasvuodotuksia on ladattu. En näe miksei se niihin pääsisi.

Intel pahasti jäljessä ydinmäärissä, Intelin 10nm pahasti jäljessä siitä mitä piti, serveriprossut tullee joskus ensi vuonna, desktop ehkä 21.
nVidia tulee 7nm prosessille ensi vuonna aikaisintaan, AMD vihdoin lopetti leikin "one size fits compute & gaming", siellä on varmasti paljon tehtävissä.
Semicustom laskee kunnes uudet PS ja XBOX tuottaa kassaan rahaa H2/20.

Hyvät on asemat jos mitään mullistavia yllätyksiä ei tule. Kannattaa huomata, että vaikka markkina supistuisi, AMD:llä on mahdollisuus kasvattaa myyntiään sekä markkinaosuuttaan juuri siksi, että sillä on ollut niin pieni markkinaosuus.
 
  • Tykkää
Reactions: Max
Tuleekohan AMD:n tulos paranemaan Q3:n jälkeen? Tarvisi ainakin 3x nykyisen tuloksen, että nykykurssissa mitään järkeä.

Niin, tämähän on asia jota joudut itse pohdiskelemaan mikäli haluat sijoittaa. Kenenkään muiden mielipiteisiin ei kannata laittaa hirvittävästi arvoa.
Jos ei ole halua, taikka ei ole aikaa, asiaa pohdiskella, niin silloin ei kannata suoraan mihinkään osakkeeseen sijoittaa.

Omat mietinnät ovat ainakin osittain samankaltaiset Mechanical Manin kanssa. Itselläni on myös ajatus että GF valitettavasti hidasti ja kampitti AMDn menoa varsin paljon, kun eivät pysyneet muiden kehitystahdissa. Lisa Su on myös mielestäni tehnyt varsin hyvää työtä AMDn johdossa.

AMD on aikaisemmin profiloitunut PC puolella "halpis" vaihtoehtona. Tämä on osaltaan valitettavasti edesauttanut sitä että OEM, Business, Server, Laptop jne. ovat olleet pitkälti Intelin pelikenttä. Nyt lopultakin on olemassa tuotantoprosessi joka ei jää Intelille jälkeen (osittain Intelin syytä toki), ja joka selvästi kehittyy vuosi vuodelta (16nm-14nm-12nm-7nm-7nm EUV-5nm). TSMC on tehnyt erittäin vakuuttavaa työtä. Sillä ei ole merkitystä minkä nimen PR osasto laittaa prosessiin, vaan sillä, että prosessi pystyy kilpailemaan, ja että se tasaiseen tahtiin paranee. Intelikin joutu viime osavuosikatsauksessa myöntämään että "vanhanaikaiset" isot node hypyt kerrallaan, ei välttämättä ole tällä hetkellä enään se paras tapa, vaan järkevintä on ehkä juuri varmistaa jatkuvuus, ja että kokoajan tulee varmempia, pienempiä, päivityksiä.

Täytyy myös muistaa että serveri puolella (tod.näk. se tärkein osa-alue tuloksen parannuksen kannalta) muutokset tapahtuvat erittäin hitaasti. Lisa Su sanoi että Rome Epyc ramp on nyt huomattavasti nopeampi (2x enemmän ensi-asiakkaita, 4x enemmän asiakaskeskusteluja kuin 1st gen epyc) koska saivat jalansijaa ensimmäisellä Zen generaatiolla.
Hitautta kuvastaa se että Lisa Su on useissa haastatteluissa sanonut että heidän arvio on että pääset kaksinumeroiseen markkinaosuuteen serveripuolella 4-6 kvartaalia sen jälkeen kun ovat saavuttaneet 5%. Muistaakseni tämä tarkoittaa 1H/2020. Myös laptop puolella asiat liikkuvat samalla vauhdilla. Eli toisinsanoen, kun AMD saa 7nm laptop piirin ulos joka ensi kertaa pystyy kilpailemaan ultrabook markkinoilla (tällä hetkellä AMD laptop piirisarja syö järkyttävästi virtaa vrt. Intel), niin siitä mennään sitten se vuosi tai kaksi kunnos valmistajat uskovat, ja tarjoavat samalla tavalla AMD tuotteitta kun Intel tuotteita.

AMD on useissa haastatteluissa todennut, että tärkeintä tällä hetkellä on se, että he ovat todistaneet että pystyvät tuomaan vuosi vuodelta hyviä päivityksiä, ja että ovat näin voittaneet markkinoiden luottamuksen ja uskon (varsinkin serveri puolella). Ensiksi Zen, sitten Zen+, ja nyt Zen2. Näytetään toteen se, että mikäli jokin iso yhtiö satsaa juuri AMDn infrastruktuuriin, niin AMD myös pystyy vuosi vuodelta tuomaan uutta ja parempaa. Isot toimittajavaihdokset kun eivät ole mikään nopea ja helppo asia.

Osakkeen hintaa voidaan siis katsoa tällä hetkeltä siltä kantilta, että kyse on kasvuyhtiöstä, joka tulee syömään kilpailijoiden markkinaosuutta, ja näin ollen kasvattamaan voittojaan, riippumatta PC markkinoiden tilasta. Tämä, kunhan TSMC kykenee jatkamaan prosessejen kehitystä (ja tämä vaikuttaa 7nm ja 5nm osalta varsin varmalta), ja AMD ei lähde kampittamaan itseään pahemmin.

EDIT:
Eli tuleeko Q3 tulos paranemaan? Tuskin tulee olemaan hirvittävän erinlainen siihen mitä AMDn tämänhetkiset ennusteet sanovat. Mutta onko sillä Q3 tuloksella nyt yhtään mitään väliä? Jos joku lähtee nyt AMDhen sijoittamaan, niin sitä ei kyllä tehdä "vakaa-laatupaperi-hyvä-osinkotuotto-ja-ei-yllätyksiä" pohjalta. Vaan sillä ajatuksella että yhtiä kasvaa, ja tulee yhä enemmän viemään markkinaosuutta rahakkailla/tärkeillä osa-alueilla.
 
Viimeksi muokattu:
Powergatetus on jäähyn ja tdpn kannalta konsoleissa sinällään merkityksetöntä, että peleissä niistä yleensä otetaan kaikki irti, mikä vain ikinä lähtee. Silloin lähtökohtaisesti ei voida powergatettaa pois juuri mitään (joten myös se staattinen vuotovirta ja häviöt ovat siellä jatkuvasti olemassa ja mitä isompi ja mutkikkaampi piiri, niin sitä suurempi sen osuus on, kun tdp pidetään vakiona). On se powergatetus hyvä LEPOTILASSA, mutta jäähyn ja virransyötönon hanskattava myös se maksimikuorma, jonka lähellä joku peli voi viipyillä suuren osan siitä ajasta, kun sitä pelataan. Vaikka prossut on olleet täysiä mopoja nyky konsoli sukupolvessa, niin silti on oltu selkeästi GPU rajoitteisia, joten tulevissakin kannattaa ennemmin rajoittaa prossun nopeutta, kuin GPU:n (varsinkin 4K leikeissä).

Tietysti jos konsoileista halutaan tehdä taas kerran kiviriippa jo syntyessään, niin sitten leikitään, että joku täysin mopo GPU MUKA kuvittelee kykenevänsä 4K tarkkuuteen ja katsellaan 4k Tikku-ukko animaatioita, vaikka hyvän näköinen peli olisi paljon parempi.

Se nyt vain on fakta, että TDP tulee rajoittamaan pahasti tulevan sukupolven konsoleita. Tietokonessa ongelma on pienempi, kun prossu pelkästään saa viedä vaikka 160W ja näyttis 300W.

Kyllä konsoleilla voidaan optimoida kovasti, kun rauta on aina erittäin samankaltaista, mutta siinäkin törmätään vain seinään, kun suorituskykyy vain ottaa ja loppuu.

Miksi jankkaat täällä asioista jotka on monelle ihan itsestäänselviä? :D

Siis että konsolissa on aina rajoitukset käytettävän tilan & tehon suhteen = tiedetty "aina", niin miten se on noin iso ihme sulle?

Esitä toki vaihtoehto jos sellaisen keksit, parin tonnin konsoli 1000w powerilla?

Aavistan että sun agenda on tämä "yhyy ostin ylihintaisen intel cpu:n ja nvidia gpu:n parilla tonnilla, nyt pitää syyttää konsoleita kun näistä kaikkea irti ottavia pelejä ei tule!" ? Vaikka totuus on, että tehorautaa on todella harvalla pc-pelaajalla + aivan liikaa waretusta = parempi vaan tehdä konsoleille pelit.

Kyllä se ps5 tulee olemaan konsoliksi niin tehokas kuin vaan järkevään hintaan voi tehdä. Ja pelit hienoja& hyviä, kuten jo nelosella. (Ellei ole niitä jotka kyynelehtii ilman 144hz näyttöjä ja ultra asetuksia)

AMD tekee pirun hyvää rautaa jolla saadaan konsolitkin pyörimään ilman että maksaa tonnin tai firmat konkassa.

Hyvä = ei ole aina se kallein ja tehokkain, jos hinta nousee pilviin.
 
Miksi jankkaat täällä asioista jotka on monelle ihan itsestäänselviä? :D

Siis että konsolissa on aina rajoitukset käytettävän tilan & tehon suhteen = tiedetty "aina", niin miten se on noin iso ihme sulle?

Esitä toki vaihtoehto jos sellaisen keksit, parin tonnin konsoli 1000w powerilla?

Aavistan että sun agenda on tämä "yhyy ostin ylihintaisen intel cpu:n ja nvidia gpu:n parilla tonnilla, nyt pitää syyttää konsoleita kun näistä kaikkea irti ottavia pelejä ei tule!" ? Vaikka totuus on, että tehorautaa on todella harvalla pc-pelaajalla + aivan liikaa waretusta = parempi vaan tehdä konsoleille pelit.

Kyllä se ps5 tulee olemaan konsoliksi niin tehokas kuin vaan järkevään hintaan voi tehdä. Ja pelit hienoja& hyviä, kuten jo nelosella. (Ellei ole niitä jotka kyynelehtii ilman 144hz näyttöjä ja ultra asetuksia)

AMD tekee pirun hyvää rautaa jolla saadaan konsolitkin pyörimään ilman että maksaa tonnin tai firmat konkassa.

Hyvä = ei ole aina se kallein ja tehokkain, jos hinta nousee pilviin.

Tietenkin siksi, että jotkut kuvittelevat ihan liikoja tulevien konsoleiden (prossujen) suorituskyvysta, joten täytyy hieman valottaa niihin liittyviä realiteettejä.

Ei niille oikein ole vaihtoehtoa, muuta kuin se että tehdään se laite mahdollisimman tehokkaalla jäähyllä, maksoi mitä maksoi.

Jos kitsastellaan, niin sitten on käsissä taas kehityksen jarru, kun suorituskyky ei vain riitä.

Lähiaikoina AMD on tehnyt prossupuolella välttävää rautaa (pelaamista ajatellen), mutta GPU puolella uusimmatkin kortit laahaavapahasti kehityksen jäljessä ja valikoima loppuu tällähetkellä valitettavasti keskitason kortteihin.
 
Niin, tämähän on asia jota joudut itse pohdiskelemaan mikäli haluat sijoittaa. Kenenkään muiden mielipiteisiin ei kannata laittaa hirvittävästi arvoa.
Jos ei ole halua, taikka ei ole aikaa, asiaa pohdiskella, niin silloin ei kannata suoraan mihinkään osakkeeseen sijoittaa.

Omat mietinnät ovat ainakin osittain samankaltaiset Mechanical Manin kanssa. Itselläni on myös ajatus että GF valitettavasti hidasti ja kampitti AMDn menoa varsin paljon, kun eivät pysyneet muiden kehitystahdissa. Lisa Su on myös mielestäni tehnyt varsin hyvää työtä AMDn johdossa.

AMD on aikaisemmin profiloitunut PC puolella "halpis" vaihtoehtona. Tämä on osaltaan valitettavasti edesauttanut sitä että OEM, Business, Server, Laptop jne. ovat olleet pitkälti Intelin pelikenttä. Nyt lopultakin on olemassa tuotantoprosessi joka ei jää Intelille jälkeen (osittain Intelin syytä toki), ja joka selvästi kehittyy vuosi vuodelta (16nm-14nm-12nm-7nm-7nm EUV-5nm). TSMC on tehnyt erittäin vakuuttavaa työtä. Sillä ei ole merkitystä minkä nimen PR osasto laittaa prosessiin, vaan sillä, että prosessi pystyy kilpailemaan, ja että se tasaiseen tahtiin paranee. Intelikin joutu viime osavuosikatsauksessa myöntämään että "vanhanaikaiset" isot node hypyt kerrallaan, ei välttämättä ole tällä hetkellä enään se paras tapa, vaan järkevintä on ehkä juuri varmistaa jatkuvuus, ja että kokoajan tulee varmempia, pienempiä, päivityksiä.

Täytyy myös muistaa että serveri puolella (tod.näk. se tärkein osa-alue tuloksen parannuksen kannalta) muutokset tapahtuvat erittäin hitaasti. Lisa Su sanoi että Rome Epyc ramp on nyt huomattavasti nopeampi (2x enemmän ensi-asiakkaita, 4x enemmän asiakaskeskusteluja kuin 1st gen epyc) koska saivat jalansijaa ensimmäisellä Zen generaatiolla.
Hitautta kuvastaa se että Lisa Su on useissa haastatteluissa sanonut että heidän arvio on että pääset kaksinumeroiseen markkinaosuuteen serveripuolella 4-6 kvartaalia sen jälkeen kun ovat saavuttaneet 5%. Muistaakseni tämä tarkoittaa 1H/2020. Myös laptop puolella asiat liikkuvat samalla vauhdilla. Eli toisinsanoen, kun AMD saa 7nm laptop piirin ulos joka ensi kertaa pystyy kilpailemaan ultrabook markkinoilla (tällä hetkellä AMD laptop piirisarja syö järkyttävästi virtaa vrt. Intel), niin siitä mennään sitten se vuosi tai kaksi kunnos valmistajat uskovat, ja tarjoavat samalla tavalla AMD tuotteitta kun Intel tuotteita.

AMD on useissa haastatteluissa todennut, että tärkeintä tällä hetkellä on se, että he ovat todistaneet että pystyvät tuomaan vuosi vuodelta hyviä päivityksiä, ja että ovat näin voittaneet markkinoiden luottamuksen ja uskon (varsinkin serveri puolella). Ensiksi Zen, sitten Zen+, ja nyt Zen2. Näytetään toteen se, että mikäli jokin iso yhtiö satsaa juuri AMDn infrastruktuuriin, niin AMD myös pystyy vuosi vuodelta tuomaan uutta ja parempaa. Isot toimittajavaihdokset kun eivät ole mikään nopea ja helppo asia.

Osakkeen hintaa voidaan siis katsoa tällä hetkeltä siltä kantilta, että kyse on kasvuyhtiöstä, joka tulee syömään kilpailijoiden markkinaosuutta, ja näin ollen kasvattamaan voittojaan, riippumatta PC markkinoiden tilasta. Tämä, kunhan TSMC kykenee jatkamaan prosessejen kehitystä (ja tämä vaikuttaa 7nm ja 5nm osalta varsin varmalta), ja AMD ei lähde kampittamaan itseään pahemmin.

EDIT:
Eli tuleeko Q3 tulos paranemaan? Tuskin tulee olemaan hirvittävän erinlainen siihen mitä AMDn tämänhetkiset ennusteet sanovat. Mutta onko sillä Q3 tuloksella nyt yhtään mitään väliä? Jos joku lähtee nyt AMDhen sijoittamaan, niin sitä ei kyllä tehdä "vakaa-laatupaperi-hyvä-osinkotuotto-ja-ei-yllätyksiä" pohjalta. Vaan sillä ajatuksella että yhtiä kasvaa, ja tulee yhä enemmän viemään markkinaosuutta rahakkailla/tärkeillä osa-alueilla.

Erittäin ansiokas viesti. Kiitos siitä. Omistan jo ennestään AMD:n osakkeita, ja kiinnostaa tietenkin paljon miten AMD:llä menee nykyään.
 
Powergatetus on jäähyn ja tdpn kannalta konsoleissa sinällään merkityksetöntä, että peleissä niistä yleensä otetaan kaikki irti, mikä vain ikinä lähtee.

Jos otetaan se "kaikki irti", niin sitten se tarkoittaa sitä, että käytetään niitä kaikkia säikeitä mitä on. Jolloin riittää matalatkin kellot antamaan hyvä suorituskyky.

Haisee aika pahasti maalitolppien siirtelyltä nyt.
 
Viimeksi muokattu:
(tällä hetkellä AMD laptop piirisarja syö järkyttävästi virtaa vrt. Intel), niin siitä mennään sitten se vuosi tai kaksi kunnos valmistajat uskovat, ja tarjoavat samalla tavalla AMD tuotteitta kun Intel tuotteita.

Mistä laptop-piirisarjasta oikein puhut?

Siitä yhdestä todella pienestä piiristä joka sisältää käytännössä pelkästään BIOSin?

Ja joka ei tarvi jäähdytykseensä edes siiliä.

Väitän, että se ei todellakaan vie merkittävää määrää sähköä yhtään missään tilanteessa, kun se ei tee käytännössä mitään, eikä tarvi edes sitä jäähdytyssiiliä.

AMDn "APUt" on SoCeja, ei ne tarvi emolevyltä mitään IOta sisältävää "piirisarjaa".

a300-14.jpg


Osakkeen hintaa voidaan siis katsoa tällä hetkeltä siltä kantilta, että kyse on kasvuyhtiöstä, joka tulee syömään kilpailijoiden markkinaosuutta, ja näin ollen kasvattamaan voittojaan, riippumatta PC markkinoiden tilasta. Tämä, kunhan TSMC kykenee jatkamaan prosessejen kehitystä (ja tämä vaikuttaa 7nm ja 5nm osalta varsin varmalta), ja AMD ei lähde kampittamaan itseään pahemmin.

AMDn PE-luku on tällä hetkellä 168. Siinä osakkeen hinnassa on n. 10-kertainen kasvuodotus. Tämä on melko optimistista.

Eli tuleeko Q3 tulos paranemaan? Tuskin tulee olemaan hirvittävän erinlainen siihen mitä AMDn tämänhetkiset ennusteet sanovat. Mutta onko sillä Q3 tuloksella nyt yhtään mitään väliä? Jos joku lähtee nyt AMDhen sijoittamaan, niin sitä ei kyllä tehdä "vakaa-laatupaperi-hyvä-osinkotuotto-ja-ei-yllätyksiä" pohjalta. Vaan sillä ajatuksella että yhtiä kasvaa, ja tulee yhä enemmän viemään markkinaosuutta rahakkailla/tärkeillä osa-alueilla.

AMDlllä on juuri uudet tuotteet ulkona, siinä missä Intelillä on ulkona vanhat tuotteet, ja se on käyttänyt suuren määrän tuotekehitystä uusien, vielä markkinoilletulemattomien tuotteiden kehitykseen.

Juuri tämä on se tilanne, jossa AMDn pitäisi pärjätä Inteliä vastaan. Ja tämä on mahdollistanut sen, että AMD tekee vihdoin voittoa. Se voitto vaan on n. kymmenesosa siitä, mitä sen osakekurssin mukaan pitäisi olla.

Se "kasvu" kymmenkertaisiin voittoihin ei tapahdu helpolla siinä vaiheessa kun imperiumin vastaisku alkaa kunnolla.


Ja tosiaan, intel tekee tällä hetkellä suuria voittoja vaikka se joutuu kilpailemaan tuotteilla jotka perustuvat monta vuotta vanhaan arkkitehtuuriin. Toistaiseksi Intel ei ole lähtenyt hintakilpailuun, mutta jos näyttäisi siltä, että intelin markkinaosuus alkaisi pudota selvästi, intel voisi alentaa hintojaan selvästi pysyen silti selvästi voitollisena. Tämä haittaa selvästi AMDn mahdollisuuksia onnistua siinä 10-kertaisessa kasvussa.


Itse ostin AMDn osakkeita kun ne maksoivat vähän reilun kympin, n. 40% myin pois syksyllä vajaalla 32 eurolla ja n. puolet jäljelläolevista toukokuussa samalla hinnalla. Vielä on pieni potti jäljellä.
 
Viimeksi muokattu:
Lähiaikoina AMD on tehnyt prossupuolella välttävää rautaa (pelaamista ajatellen), mutta GPU puolella uusimmatkin kortit laahaavapahasti kehityksen jäljessä ja valikoima loppuu tällähetkellä valitettavasti keskitason kortteihin.

Jännä tuo sinun arvosteluasteiko. Techpowerupin mukaan 720p resolla intel on 7.4% edellä ryzenistä ja se on välttävä suorituskyky. Matalimmat FPS lukemat oli AC odysseyssa, 113,8fps vs intelin 119.3fps, far cry oli samoissa maastoissa, muuten paukuteltiin 144/165hz pelinäyttöjen virkistystaajuuden yli.

Onko vastaavasti 2080 super on ala-arvoinen pelaamiseen, kun 2080TI on 11.1-18% nopeampi?
 
Jännä tuo sinun arvosteluasteiko. Techpowerupin mukaan 720p resolla intel on 7.4% edellä ryzenistä ja se on välttävä suorituskyky. Matalimmat FPS lukemat oli AC odysseyssa, 113,8fps vs intelin 119.3fps, far cry oli samoissa maastoissa, muuten paukuteltiin 144/165hz pelinäyttöjen virkistystaajuuden yli.

Onko vastaavasti 2080 super on ala-arvoinen pelaamiseen, kun 2080TI on 11.1-18% nopeampi?
Griffin ei ole tainnut koskaan sanoa yhtään positiivista sanaa AMD:n tuotteista, joten hänen kommenttejaan ei kannata ottaa niin vakavasti. Vaikka hän ei mesoa kuten kovimmat rautatrollit, niin hän ei selvästi ole neutraali eli valmistajien suhteen.
 
Q3:llekin AMD ennakoi vain 9% kasvua. Acer on ainoa joka on julkistanut mobile Ryzen 2:een perustuvia kannettavia ja notebookkeja. Ryzen 2 ei siis ole zen 2 arrkkitehtuurin perustuva prossu (vain huomatus tietämättömille)
Eilen tuli katseltua uutta työläppäriä ja Lenovon Thinkpad on tässä vuosien saatossa valikoitunut omaan makuun kaikkein miellyttävämmäksi käyttää. Thinkpad-tuoteperhe myös nähty varmaan syystäkin työläppäreiden laatubrandina jo IBM:n ajoista lähtien. Nyt olikin aika yllätys nähdä että Lenovo julkaissut äskettäin liudan uusia AMD-prossuihin perustuvia läppäreitä jokaiseen tuoteperheeseensä (Thinkpad E,T,X,L, Yoga, Ideapad...). Ajattelin että joku yksittäinen malli jossain, mutta tuota 3500U:ta ja 3700U:ta olikin tarjolla omassa tehosegmentissään tosiaan joka sarjassa. Erityiseksi tämän tekee se, että varustelutasot olivat identtiset Intelin vastaavan nopeuksisten ~8265U-kannettavien kanssa. Yleensä totuttu näkemään AMD:t sellaisina surkeilla komponenteilla varustettuina rupukoneina, mutta nyt näyttäisi ääni kellossa muuttuneen. AMD-koneisiin näyttäisi saavan samalla hinnalla myös jonkun komponentin parempana eli esim. vastaavanhintaiseen Inteliin nähden 8GB lisää muistia tai vaikka isompi SSD. Tehomittauksissa aika tasaisia riippuen hieman koneen jäähdytyksestä, mutta verratuna Intelin UHD620:een, Vega10 noin tuplasti nopeampi.

Tämä on mielestäni aika iso juttu, koska nyt AMD:tä näkyy ns. laatuläppäreissä ja vieläpä maailman suurimman OEM-toimittajan listoilla.
 
Tämä on mielestäni aika iso juttu, koska nyt AMD:tä näkyy ns. laatuläppäreissä ja vieläpä maailman suurimman OEM-toimittajan listoilla.

Juu ja nythän on kuisketta kuulunut että google on kyllästynyt intelin romuihin ja suunnittelee heivaavansa intel rojut hitolle datacentereistä ja AMD:tä tilalle. Jos tuo tapahtuu niin se on aika iso juttu ja varmaan muutkin isot tahot alkaa miettiä samaa.
 
Griffin ei ole tainnut koskaan sanoa yhtään positiivista sanaa AMD:n tuotteista, joten hänen kommenttejaan ei kannata ottaa niin vakavasti. Vaikka hän ei mesoa kuten kovimmat rautatrollit, niin hän ei selvästi ole neutraali eli valmistajien suhteen.

Välttävässä ei ole mitään negatiivista (huonossa olisi). Parasta mahdollista arvosanaa (hyvä) nyt vain ei voi antaa, kun AMD ei ole peilikäytössä onnistunut kipuamaan Intelin ohi.

Tuossa eilen kasailin yhden ryzen koneen 2700X:llä, jo sinänsä se oli ihan toimiva ja ajoi asiansa (hinta huomioiden).

GPU puoli taas nyt on tällä hetkellä (1.8.2019) AMD:llä kuralla, sille ei mitään voi.
 
Viimeksi muokattu:
Vältävässä ei ole mitään negatiivista (huonossa olisi). Parasta mahdollista arvosanaa (hyvä) nyt vain ei voi antaa, kun AMD ei ole peilikäytössä onnistunut kipuamaan Intelin ohi.

Tuossa eilen kasailin yhden ryzen koneen 2700X:llä, jo sinänsä se oli ihan toimiva ja ajoi asiansa (hinta huomioiden).

GPU puoli taas nyt on tällä hetkellä (1.8.2019) AMD:llä kuralla, sille ei mitään voi.

Eli jos jollain on RTX 2080 Ti se on hyvä, mikäli RTX 2080 se on välttävä, mikäli Titan XP, Titan X, Vega 64 tms. se on huono?

Vai ovatko kaikki väliltä RTX 2080 - MX 200 välttäviä ja vasta joku Rage 128 tms sitten huono?

Vai pitäisikö katsoa että jos jostain näytönohjaimesta puuttuu esim. ominaisuus (sanotaan nyt PCI-E 4 tuki) se on huono koska siinä on jotain negatiivista tulevaisuutta ajatellen? :think:

Edit: Pitäisikö siis sanoa että AMD on paras ja ainoa suositeltava hyötyohjelmiin koska Intel ei ole niissä paras (ei tarpeeksi ytimiä, häviää testeissä jne) eli Intel on ainoastaan välttävä. Myös emolevyissä Intelille ei ole yhtään emolevyä missä olisi PCI-E 4 tukea joten kaikki Intelin emolevyt ovat vain välttäviä mutta AMD:n uudet emolevyt hyviä?
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
259 455
Viestejä
4 512 714
Jäsenet
74 372
Uusin jäsen
Akeboy78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom