Virallinen: AMD vs Intel keskustelu- ja väittelyketju

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Kuka sen on luvannut kellottua?

Gamersnexuksen prossu meni all core 4.3Ghz. Tuli turhauduttua, kun en saanut yhtä hyvää yksilöä : ) Kokeilin, niin oma prossu meni 4.2ghz tappovolteilla epävakaasti.

Pbo toimii kuitenkin ihan mukavasti, niin ei tartte vaivautua manuaalisesti kellottamaan.
 
Viimeksi muokattu:
3600 on pohjan pahnimmainen malli ja alimmat kellot. Mahdollisuus lyhyeen tikkuun on siten suurin. Itselläni on 2600 ja se kellottuu vain 4.0. Kuitenkin 4.2 kellotuksia näkyy arvosteluissa. Ei harmita, oli tiedossa että rahalla olisi saanut varmemmin paremman yksilön. Sata tai kaksi lisää kelloja ei nyt merkkaa yhtään mitään.
 
Lotossa ei aina voita:

AMD on Ryzen 3000 overclocking: "You're not going to see a whole lot of manual OC headroom"

Indeed, TechSpot's own Ryzen 9 3900X, Ryzen 7 3700X and Ryzen 5 3600 reviews support Hallock's statement. We managed to achieve a 4.3 GHz all-core overclock with both the Ryzen 9 3900X and Ryzen 7 3700X -- one of the better manual overclocks out there. With our Ryzen 5 3600, we couldn't get past 4.2 GHz.

No tämä. Jos netistä lukee saa käsityksen että "jokainen" 2500K ja 2600K meni "heittämällä" 5GHz, samaten jokainen 1700-1800X meni "heittämällä" sen 4GHz, jokainen 7700k 5GHz jne.

Se on harvassa joka kirjoittaa että sai ns. surkean yksilön vaikka prosentuaalisesti niitä onkin suurin osa markkinoilla, niistä ei vaan kerrota ja mainosteta.
 
No tämä. Jos netistä lukee saa käsityksen että "jokainen" 2500K ja 2600K meni "heittämällä" 5GHz, samaten jokainen 1700-1800X meni "heittämällä" sen 4GHz, jokainen 7700k 5GHz jne.

Se on harvassa joka kirjoittaa että sai ns. surkean yksilön vaikka prosentuaalisesti niitä onkin suurin osa markkinoilla, niistä ei vaan kerrota ja mainosteta.
Jep, oma 2500k puskee tälläkin hetkellä vain 4.4GHz, 4.5 alkaa jo tulla satunnaista häröilyä. 3600 näyttäisi vihdoin (8 vuotta siihen meni) olevan uusi 2500k ja oma vaihtuu jahka launch-ongelmista on päästy eroon.
 
No tämä. Jos netistä lukee saa käsityksen että "jokainen" 2500K ja 2600K meni "heittämällä" 5GHz, samaten jokainen 1700-1800X meni "heittämällä" sen 4GHz, jokainen 7700k 5GHz jne.

Se on harvassa joka kirjoittaa että sai ns. surkean yksilön vaikka prosentuaalisesti niitä onkin suurin osa markkinoilla, niistä ei vaan kerrota ja mainosteta.

Oma 6700K menee hikiseen 4,5GHz all core volteilla joilla uskaltaa ajaa 24/7, ja tämäkin delidded + nestemetallit. En lähtenyt kokeilemaan meneekö 4,6 kun ei vielä 1,45 volteilla toiminut ja ei kiinnostanut pelkästään screenshotin takia vetää tappovoltteja.
 
Niinpä. Oma 4790k menee just ja just sen 4.5 GHz, mutta lämmöt on ihan taivaissa jo. Oon ajellu sitten 4.4GHz vähän alemmilla volteilla. Silti saa lämmöt nousemaan burn testissä jä Prime95:lla 89-90c:n
 
Ei tuokaan oma 6600k tahdo kulkea kuin 4.7GHz 24/7 käytössä delidattuna nestemetalleilla ja vesillä. Jännitteet on autolla, voisi ehkä saada kulkemaan kovemmin kun säätäisi käsin. Nyt näkyy Primeä ajaessa olevan 1.2V.
4.8GHz pystyy ajelemaan testejä, mutta ei ollut täysin vakaa...
 
Nää on näitä. Edellinen 2600k just ja just sen 4,5GHz, nykyinen 8700k all core 4.7GHz päälle 1.3V. Delidattu ja nestemetallit välissä toki.
Sain mä tän boottaamaan winsuun 5GHz mutta kaikkea muuta kuin vakaa.

Edellinen hyvin kulkevan prossu tais olla Q9550 ennen tuota Sandyä.
 
Sen myös huomasin että ennen oli täysin vakaa kone, mutta 1903 päivityksen jälkeen on tullut useampi BSOD...

Mitä nyt vähän testailin niin ei jännitteen nosto auttanut oikeastaan vakauteen... Pitäisi varmaan perehtyä syvällisemmin noihin kymmeniin eri jännitteisiin ja LLC jne... :D
 
Nyt jos kerran seuraavan sukupolven konsolien myötä, uusissa peleissä aletaan ihan oikeasti hyödyntämään 8-corea. Onko näköpiirissä että suuremmasta määrästä kuin 8 ydintä, olisi merkittävää hyötyä (peleissä) jatkossa?
 
Nyt jos kerran seuraavan sukupolven konsolien myötä, uusissa peleissä aletaan ihan oikeasti hyödyntämään 8-corea. Onko näköpiirissä että suuremmasta määrästä kuin 8 ydintä, olisi merkittävää hyötyä (peleissä) jatkossa?
No ihan varmasti koska tuo ei nyt ole pelkästään konsolipuolen trendi vaan koko siruteknologia kehittyy yhä hajautetumpaan suuntaan. Syynä yhä vaikeammaksi käyvä yksittäisen ytimen suorituskyvyn nosto kun valmistustekniikat pienenevät. Mobiilipuolella keikutaan edelleen kahdeksassa usein myös erinopeuksisissa ytimissä, mutta konesaleihin suunnatuissa ARM-prosessoreissa on jo nyt useampia kymmeniä ytimiä klusteroituna. AMD siirtyi Zenin myötä modulaariseen arkkitehtuuriin, joka helpottaa ydinmäärän kasvattamista. Huhujen mukaan Intel on myös suunnitelemassa omaa vastinettaan nykyisen monoliittisen arkkitehtuurinsa jatkoksi. Toisin sanoen sovelluspuolen on aika lailla pakko seurata perässä, jotta tuleva rinnakkainen laskentakapasiteetti saadaan hyötykäytettyä. Jo nyt useakin uusi peli/pelimoottori/grafiikkarajapinta osaa käyttää aika hyvin isonkin määrän säikeitä. Bäfässä ja Wolfensteinissa on tullut myös itse monitoroitua että aika tasaisesti nuo Ryzen 1700:sen 16 säiettä ovat kuormitettuna.

Ja tosiaan tarkennetaan että kun ohjelmat kyseessä niin puhutaan säikeistä, eikä ytimistä. Ymmärtääkseni tulevissa konsoleissa on kahdeksan ytimen Zen(2?)-prosessorit SMT-tuella eli käytettäviä säikeitä on 16. Tämä on sinänsä huima hyppäys, koska itse fyysiset Zen-ytimet ovat monta kertaa nopeampia kuin nykyiset Jaguar-ytimet plus päälle nuo SMT-virtuaaliytimet. Vaikka SMT tuokin vain ehkä noin 30% nopeusedun vs. ilman, niin näkisin että jatkossa ei välttämättä tarvitse näitä vähemmän tärkeitä konsoleiden videostriimaus-, OS- ja mitäliesäikeitä varten uhrata oikeita ytimiä vaan voidaan käyttää myös noita virtuaalisäikeitä. Nythän PS4/Xbox:sta yksi ydin on kokonaan pyhitetty konsolin omalle sielunelämälle. Jatkossa voikin olla hieman overkilliä varata kokonainen Zen-core SMT:n kanssa OS:lle, mutta tiedä häntä. Ainakin pelien käytettävissä oleva säeimäärä tullee nousemaan seitsemästä jonnekin 14 kieppeile.
 
Ja tosiaan tarkennetaan että kun ohjelmat kyseessä niin puhutaan säikeistä, eikä ytimistä. Ymmärtääkseni tulevissa konsoleissa on kahdeksan ytimen Zen(2?)-prosessorit SMT-tuella eli käytettäviä säikeitä on 16. Tämä on sinänsä huima hyppäys, koska itse fyysiset Zen-ytimet ovat monta kertaa nopeampia kuin nykyiset Jaguar-ytimet plus päälle nuo SMT-virtuaaliytimet. Vaikka SMT tuokin vain ehkä noin 30% nopeusedun vs. ilman, niin näkisin että jatkossa ei välttämättä tarvitse näitä vähemmän tärkeitä konsoleiden videostriimaus-, OS- ja mitäliesäikeitä varten uhrata oikeita ytimiä vaan voidaan käyttää myös noita virtuaalisäikeitä. Nythän PS4/Xbox:sta yksi ydin on kokonaan pyhitetty konsolin omalle sielunelämälle. Jatkossa voikin olla hieman overkilliä varata kokonainen Zen-core SMT:n kanssa OS:lle, mutta tiedä häntä. Ainakin pelien käytettävissä oleva säeimäärä tullee nousemaan seitsemästä jonnekin 14 kieppeile.

Tuo 30% nopeusetua SMT:sta tulee lähinnä tilanteissa joissa kaksi säiettä pystyy "täyttämään" prosessorin yksiköt paremmin mutteivät kuitenkaan ylikuormita mitään yksikköä. Eli jos vaikka yksi säie tarvitsee parhaaseen nopeuteen kaiken ytimessä olevan L1 välimuistin, kaiken uop cachen tai minkä tahansa muun yksikön kaiken kapasiteetin, kaksi säiettä joutuu "kilpailemaan" keskenään siitä kumpi saa rajallista kapasiteettia enemmän. Se joko hidastaa tai antaa hyvin vähän hyötyä. Konsoleissa tuskin SMT:sta paljoa hyötyä on itse pelaamisessa, taustahommissa ehkä enemmän.
 
Tuo 30% nopeusetua SMT:sta tulee lähinnä tilanteissa joissa kaksi säiettä pystyy "täyttämään" prosessorin yksiköt paremmin mutteivät kuitenkaan ylikuormita mitään yksikköä. Eli jos vaikka yksi säie tarvitsee parhaaseen nopeuteen kaiken ytimessä olevan L1 välimuistin, kaiken uop cachen tai minkä tahansa muun yksikön kaiken kapasiteetin, kaksi säiettä joutuu "kilpailemaan" keskenään siitä kumpi saa rajallista kapasiteettia enemmän. Se joko hidastaa tai antaa hyvin vähän hyötyä. Konsoleissa tuskin SMT:sta paljoa hyötyä on itse pelaamisessa, taustahommissa ehkä enemmän.
Tämän takia kirjoitin "ehkä 30%". Keskimääräinen hyöty on kuitenkin lähes aina plussan puolella. Joissakin harvoissa peleissä saa mutaman fps:n lisää jos ottaa SMT:n pois päältä, mutta useimmiten päinvastoin. Vielä on epävarmaa tuleeko uusin konsoleihin oma videonpakkauspiirinsä, mutta jos ei, niin se kuorma nyt varsinkin pystyy hyvin hyödyntämään lisäsäikeet.
 
Noiden säikeiden ja extra ytimien hyödystä että kyllä moni osaa niitä käyttää, mutta isompi kysymys onkin että onko siitä mitään hyötyä.

Tossa nyt kun olen saamassa 2600K@4.8Ghz testauksiani loppuun ja jo testattuihin kuuluu:
R5 1600
E5-1650 = i7-3930K
E5-1650 v2 =i7-4930K
X5675
X5677
3770K
4770K
3820
4820K

Niin pelit aika huonosti vieläkin skaalautuvat ja 16 testi pelistäni vain Quake Champions ja WWZ näkyy jonkin moista skaalausta.
Niissäkin Quake Champions hyötyy enemmän 3 ja 4-kanava muisteista kuin extra säikeistä.

Sitten taas suomalaisessa Wrecfestissä extra säikeistä on enemmänkin haittaa.
Kun 6c/12t prossulla kellot tippuvat IDLE kelloille.
Tämän huomasin kun tutkin miten sama prossu pienemmillä kelloilla (4.2GHz) oli nopeampi kuin isomilla kelloilla (4.5GHz).

Syy oli että 4.2GHz kelloilla oli käytössä isompi väylä ja kun tiputtiin IDLE kelloille niin isomman väylän takia IDLE kellot olivat korkeammat.
Kellot pyöri 2.5GHz - 3.8GHz välillä ytimestä riippuen Wrecfestissä.

Että vielä pelaaminen ja nuo "extra" säikeet ovat vielä aika hyödyttömiä. Mutta jos/kun konsoleille tulee 8-ydin Zen2:sta niin sitten varmaan asia muuttuu PC puolellakin.
 
Noiden säikeiden ja extra ytimien hyödystä että kyllä moni osaa niitä käyttää, mutta isompi kysymys onkin että onko siitä mitään hyötyä.

Tossa nyt kun olen saamassa 2600K@4.8Ghz testauksiani loppuun ja jo testattuihin kuuluu:
R5 1600
E5-1650 = i7-3930K
E5-1650 v2 =i7-4930K
X5675
X5677
3770K
4770K
3820
4820K

Niin pelit aika huonosti vieläkin skaalautuvat ja 16 testi pelistäni vain Quake Champions ja WWZ näkyy jonkin moista skaalausta.
Niissäkin Quake Champions hyötyy enemmän 3 ja 4-kanava muisteista kuin extra säikeistä.

Sitten taas suomalaisessa Wrecfestissä extra säikeistä on enemmänkin haittaa.
Kun 6c/12t prossulla kellot tippuvat IDLE kelloille.
Tämän huomasin kun tutkin miten sama prossu pienemmillä kelloilla (4.2GHz) oli nopeampi kuin isomilla kelloilla (4.5GHz).

Syy oli että 4.2GHz kelloilla oli käytössä isompi väylä ja kun tiputtiin IDLE kelloille niin isomman väylän takia IDLE kellot olivat korkeammat.
Kellot pyöri 2.5GHz - 3.8GHz välillä ytimestä riippuen Wrecfestissä.

Että vielä pelaaminen ja nuo "extra" säikeet ovat vielä aika hyödyttömiä. Mutta jos/kun konsoleille tulee 8-ydin Zen2:sta niin sitten varmaan asia muuttuu PC puolellakin.
Niin, siis konsoleillakin on jo se 8-corea, tosin paljon hitaampia kuin nuo Zen2 pohjaiset ja pelit optimoidaan jo nyt niille eli se tarvittava suurempi säiemäärä on jo ihan nurkan takana tulossa.
 
Mutta konsolithan on olleet jo monta monta vuotta useamman ytimen bokseja, joten mihin perustuu väite että pelit alkaisivat ensi-genistä (joskus 2020? myyntiin) säikeistyä. Viimeisin geni on noita AMD:n jaguaareja, joissa single-core suorituskyky on aika vaatimaton, mutta siellä tikittää niitä ytimisiä sitten kahdeksan ja tällä tavoiteltiin parempaa suorituskykyä -> kai niitä pelejä on jo säikeistetty?

"The central processing unit (CPU) consists of two x86-64 quad-core modules for a total of eight cores, which are based on the Jaguar CPU architecture from AMD. Each core has 32 kB L1 instruction and data caches, with one shared 2 MB L2 cache per four core module. The CPU's base clock speed is said to be 1.6 GHz.
PlayStation 4 technical specifications - Wikipedia"

Ja siinä missä PS4&xboxone on jo pc-rautaa, niin olihan noissa edellisen geninkin konsoleissa 'monisäikeisyyttä' jo raudan tasolla, esim. ps3:ssa oli yksi prosessori ja seitsämän tai kahdeksan jotain apu-ytimiä (pyöritti käyttistä jne niillä).

Kova buustihan siinä prossutehoihin tulee jos siellä tikittää nyt jotkut 3.5Ghz zen-coret menemään. Mutta luulisi että nykygenillä olisi jo pelit optimoitu säikeistymään niin paljon kuin mahdollista, koska single-core suorituskyky on aika huonoa ja ytimiä on kuitenkin se kahdeksan tarjolla.

*edit*

Tämä siis vähän tämmöisenä hajatelmana, koska muistan erittäin hyvin miten PC-pelaajat on uskoneet jo jostain Q6600 prossuajoista lähtien siihen että "ihan kohta pelit säikeistyy, koska PS3:ssa on jo monta ydintä / koska PS4:ssä tulee kohta olemaan kahdeksan ydintä / koska next-genissä tulee olemaan zen-ytimiä."
Ja silti pelit on mennä jolkottaneet aina aika huonosti säikeistettyinä, ja parasta pelitehoa on jatkuvasti saatu aika pienellä ydinmäärällä ja kovilla kelloilla/hyvällä IPC:llä tikkaavilla prossuilla.

En itse näe mitään järkisyytä sille että puhtaasti pelaamiseen tarvittaisiin enempää kuin 8 ydintä SMT:llä tai HT:lla. Koska se on se ydinmäärä millä next-gen konsolit tulee. Optimi varmasti 8c16t niin kovilla kelloilla/IPC:llä kuin mahdollista, ja SEX BÄTÄNG se on seuraavan ~kymmenen vuoden pelitarpeet PC-puolella tyydytetty mitä prossuun tulee. Loput rahat näytönohjaimeen, näyttöön ym.
 
Viimeksi muokattu:
Eipä nuo uudet Ryzenit oikein sytytä saatavuusongelmien, BIOS-bugien, BSOD-kaatuilujen, muistiongelmien ja kaiken maailman säätämisten takia. Kyllä, BIOS-päivitykset ja korjaukset ovat vasta tuloillaan, mutta kyllä sitä toivoisi kaupasta saavansa sentään toimivan kokoonpanon ilman kaatuiluja ja arpomisia.

Pelisuorituskyvyssä Intel on kuitenkin yhä ykkönen ja osat toimivat todennäköisemmin suoraan paketista. Aika harva peli hyötyy kahdeksasta ytimestä tai 16 säikeestä edes. Voihan sitä konetta päivittää uudelleen sitten, kun pelit joskus säikeistyvät paremmin. En ymmärrä sitä vouhotusta next-gen konsoleistakaan.

Ja hintaeroakaan ei loppupelissä juuri tule, jos verrataan vaikka 9700K vs. 3700x settejä keskenään, kun ryzenille pitäisi ostaa kalliiimmat muistit. Olettaen siis, että ryzeniä ei laita millekään b450 halpisemolle.
 
Viimeksi muokattu:
Eipä nuo uudet Ryzenit oikein sytytä saatavuusongelmien, BIOS-bugien, BSOD-kaatuilujen, muistiongelmien ja kaiken maailman säätämisten takia. Kyllä, BIOS-päivitykset ja korjaukset ovat vasta tuloillaan, mutta kyllä sitä toivoisi kaupasta saavansa sentään toimivan kokoonpanon ilman kaatuiluja ja arpomisia.

Mistähän ihmeen kaatuilusta nyt oikein puhut?
 
Viimeksi muokattu:
Mistähän ihmeen kaatuilusta ja nyt oikein puhut?
No viitaten ihan vain foorumin Ryzen-ketjuista lukemiini BSOD-kaatuiluhin ja tietyillä komponentti-kombinaatioilla kone ei ole edes bootannut.

Tuore lainaus "AMD 3. sukupolven Ryzen kellotukset ja kokemukset" -ketjusta:

Vielä näköjään ongelmia 3600 ja B450 Tomahawkin kanssa. Kone sammutettu yöksi eikä enää sitten nyt käynnistynytkään. CPU debug valo vaan paloi. Aikani vaihtelin muistikampojen paikkoja ja cmosia nollasin, jolloin rupesi toimimaan.

Aikaisemmin antoi tuota cpu debug valoa myös kun oli GTX 780 kiinni ja ainoastaan näytönohjaimen vaihdolla sitten hävisi. :confused2:
 
No viitaten ihan vain foorumin Ryzen-ketjuista lukemiini BSOD-kaatuiluhin ja tietyillä komponentti-kombinaatioilla kone ei ole edes bootannut.

Tuore lainaus "AMD 3. sukupolven Ryzen kellotukset ja kokemukset" -ketjusta:

Tuore lainauksesi ei tosin sisällä yhtään mainintaa koneen kaatumisesta.


Taitaa kaatumisissa aika lailla kaikissa kyse olla siitä, että prossua on ylikellotettu, ajettu hyväksyttyjen toimintaparametriensa ulkopuolella?
 
Ikäviä nuo tietysti ovat, mutta "odotettavia" kun kyseessä on uusi arkkitehtuuri, vaikka perustuukin zeniin. Intelillä on vikoja tietysti vähemmän ollut viimeaikoina, kun viimeisimmät julkaisut ovat käytännössä olleet puhdasta "moar cores" meininkiä arkkitehtuurin pysyessään käytännössä identtisenä sitten 6xxx-sarjan.
 
Tuore lainauksesi ei tosin sisällä yhtään mainintaa koneen kaatumisesta.


Taitaa kaatumisissa aika lailla kaikissa kyse olla siitä, että prossua on ylikellotettu, ajettu hyväksyttyjen toimintaparametriensa ulkopuolella?
Lue vaan itse kyseistä ketjua lisää, en ala enempää yksittäisiä viestejä sieltä kaivelemaan. Sellainen kuva minulle on kuitenkin ko. ketjua selaamalla muodostunut, että ongelmia on...

Ikäviä nuo tietysti ovat, mutta "odotettavia" kun kyseessä on uusi arkkitehtuuri, vaikka perustuukin zeniin. Intelillä on vikoja tietysti vähemmän ollut viimeaikoina, kun viimeisimmät julkaisut ovat käytännössä olleet puhdasta "moar cores" meininkiä arkkitehtuurin pysyessään käytännössä identtisenä sitten 6xxx-sarjan.
Olihan Intelillä ne tietoturvahaavoittuvuudet tms., jotka eivät taida näkyä peruskäyttöjälle mitenkään?
 
Olihan Intelillä ne tietoturvahaavoittuvuudet tms., jotka eivät taida näkyä peruskäyttöjälle mitenkään?

Tarkoitatko niitä prosessoreita(whiskey lake mm.), joissa on rautapaikattu meltdown yms. reiät?
 
Mutta konsolithan on olleet jo monta monta vuotta useamman ytimen bokseja, joten mihin perustuu väite että pelit alkaisivat ensi-genistä (joskus 2020? myyntiin) säikeistyä. Viimeisin geni on noita AMD:n jaguaareja, joissa single-core suorituskyky on aika vaatimaton, mutta siellä tikittää niitä ytimisiä sitten kahdeksan ja tällä tavoiteltiin parempaa suorituskykyä -> kai niitä pelejä on jo säikeistetty?

"The central processing unit (CPU) consists of two x86-64 quad-core modules for a total of eight cores, which are based on the Jaguar CPU architecture from AMD. Each core has 32 kB L1 instruction and data caches, with one shared 2 MB L2 cache per four core module. The CPU's base clock speed is said to be 1.6 GHz.
PlayStation 4 technical specifications - Wikipedia"

Ja siinä missä PS4&xboxone on jo pc-rautaa, niin olihan noissa edellisen geninkin konsoleissa 'monisäikeisyyttä' jo raudan tasolla, esim. ps3:ssa oli yksi prosessori ja seitsämän tai kahdeksan jotain apu-ytimiä (pyöritti käyttistä jne niillä).

Kova buustihan siinä prossutehoihin tulee jos siellä tikittää nyt jotkut 3.5Ghz zen-coret menemään. Mutta luulisi että nykygenillä olisi jo pelit optimoitu säikeistymään niin paljon kuin mahdollista, koska single-core suorituskyky on aika huonoa ja ytimiä on kuitenkin se kahdeksan tarjolla.

*edit*

Tämä siis vähän tämmöisenä hajatelmana, koska muistan erittäin hyvin miten PC-pelaajat on uskoneet jo jostain Q6600 prossuajoista lähtien siihen että "ihan kohta pelit säikeistyy, koska PS3:ssa on jo monta ydintä / koska PS4:ssä tulee kohta olemaan kahdeksan ydintä / koska next-genissä tulee olemaan zen-ytimiä."
Ja silti pelit on mennä jolkottaneet aina aika huonosti säikeistettyinä, ja parasta pelitehoa on jatkuvasti saatu aika pienellä ydinmäärällä ja kovilla kelloilla/hyvällä IPC:llä tikkaavilla prossuilla.

En itse näe mitään järkisyytä sille että puhtaasti pelaamiseen tarvittaisiin enempää kuin 8 ydintä SMT:llä tai HT:lla. Koska se on se ydinmäärä millä next-gen konsolit tulee. Optimi varmasti 8c16t niin kovilla kelloilla/IPC:llä kuin mahdollista, ja SEX BÄTÄNG se on seuraavan ~kymmenen vuoden pelitarpeet PC-puolella tyydytetty mitä prossuun tulee. Loput rahat näytönohjaimeen, näyttöön ym.

Se on totta että konsolit ovat olleet 8/8 prosessoreita mutta tulevat konsolit tulee oleman 8/16 eli tuplasti säikeitä ja vahvemmat ytimet
 
Eipä nuo uudet Ryzenit oikein sytytä saatavuusongelmien, BIOS-bugien, BSOD-kaatuilujen, muistiongelmien ja kaiken maailman säätämisten takia. Kyllä, BIOS-päivitykset ja korjaukset ovat vasta tuloillaan, mutta kyllä sitä toivoisi kaupasta saavansa sentään toimivan kokoonpanon ilman kaatuiluja ja arpomisia.

Pelisuorituskyvyssä Intel on kuitenkin yhä ykkönen ja osat toimivat todennäköisemmin suoraan paketista. Aika harva peli hyötyy kahdeksasta ytimestä tai 16 säikeestä edes. Voihan sitä konetta päivittää uudelleen sitten, kun pelit joskus säikeistyvät paremmin. En ymmärrä sitä vouhotusta next-gen konsoleistakaan.

Ja hintaeroakaan ei loppupelissä juuri tule, jos verrataan vaikka 9700K vs. 3700x settejä keskenään, kun ryzenille pitäisi ostaa kalliiimmat muistit. Olettaen siis, että ryzeniä ei laita millekään b450 halpisemolle.
Tämä summaa omat ajatukseni aika hyvin tällä hetkellä. Kiinnostava ja hyvä julkaisu Zen2 tietenkin on mutta pelikoneeksi perusjonnelle, joka ei tykkää/osaa säätää tai harrastaa vianselvitystä Intel on tällä hetkellä edelleen suositukseni. Hyöty- ja harrastelijakäyttö on asia erikseen.
 
Pakko tähän laittaa näitä tuloksia kuinka exta säikeet vaikuttavat eri peleissä kuten yllä mainitsin. 2600K tulokset siis eivät ole näissä vielä mukana kun pari testiä vielä ajamatta joten en ole niitä taulukoon vielä lisännyt.
Näytönohjaimena siis AMD:n RX Vega 64 ja näissä peleissä se ei todellakaan ole se hidaste/rajoittava tekijä.

QuakeChampions.png wwz.png Wreckfest.png

Sitten vielä unity moottoria käyttä Project Warlock on erikoinen tapaus kun se osaa käyttää kyllä säikeitä mitä on tarjolla, mutta vaikuttaako se pelin pyörimiseen ? No ei.
project warclock.png
 
Lue vaan itse kyseistä ketjua lisää, en ala enempää yksittäisiä viestejä sieltä kaivelemaan. Sellainen kuva minulle on kuitenkin ko. ketjua selaamalla muodostunut, että ongelmia on...
Ja jos luet ongelmat aluetta, niin siellä in Intel käyttäjiä ihan samaa virttä veisaamassa kun se juuri koottu Intel kone ei sitten pelaakaan. Eli ei mitään uutta auringon alla. Ja suurin osa noista valittajista on kasannut koneensa jonkun hinnat alkaen emon ympärille. Sitä saa mistä maksaa...
 
Oonko ymmärtänyt oikein, että 3600 tai 3600x on nyt se kiistaton ykkönen perus peli/hyötykoneeseen jos ei halua maksaa x700k/3700 hintoja?
 
Oonko ymmärtänyt oikein, että 3600 tai 3600x on nyt se kiistaton ykkönen perus peli/hyötykoneeseen jos ei halua maksaa x700k/3700 hintoja?
Hieman kontradiktorinen viesti, mutta kyllä :D 3600 = parasta paukkua pätäkälle, luonnollisesti 3700X sitten tehokkaampi, mutta jos sen hintoja ei halua maksaa niin sehän on sillä selvä ;)

Edit: Avataan vielä sen verran, että hintaluokassaan siis. 9700K esim. painii jo aivan eri sarjassa hinnaltaan, ollen kuitenkin vain vähäisesti tehokkaampi. Riippuu pelistä.
 
Oonko ymmärtänyt oikein, että 3600 tai 3600x on nyt se kiistaton ykkönen perus peli/hyötykoneeseen jos ei halua maksaa x700k/3700 hintoja?

Tuo X-mallihan on melko turha. Kuten Gamer Nexus sen sanoi, maksat 50$ kirjaimesta.

Se onko 3600 kiistaton ykkönen on melko raju väite, mutta hintalaatusuhteeltaan ei parempaa taida löytyä.
 
Jaha, olin sekoittanut 3700x:n ja 3800x:n hinnat keskenään. 3600 näyttää kyllä aivan pirun kovalta vaihtoehdolta. Tässä on vaikeuksia perustella kalliimman ostamista kun 3600 tarjoaa jo noin hyvää suorituskykyä. Jos siihen kylkeen nappaa käytetyn 370/470 emon niin puhutaan jo aika kovasta suorituskyvystä alehintaan. Tuntuu siltä, että näin sen homman pitääkin mennä emolevyjen suhteen - aikaisempaakin sukupolvea voi tukea.

Kiitos avusta!
 
3600X:n mukana tulee Wraith Spire kun taas 3600:n mukana tehottomampi Wraith Stealth. Sillä hintaerotuksella tosin ostaa sellaisen coolerin mikä pyyhkii molemmilla vaivatta lattiaa. :smoke:
 


Tossa 3900x 4,4ghz toimii mukavasti bäfä ykkösen moninpelissä, frame time grafiissa ei paljon piikkejä esiinny.
 
Nyt kun on reilu viikko tullut taisteltua tämän AMD-setin kanssa, niin ei tämä mitenkään vakuuttavaa kuvaa kyseisestä firmasta anna. Edellinen Intel-kokoonpano toimi jokapäiväisessä käytössä kuusi vuotta minimaalisella säätämisellä. Nyt on viikon aikana nähty sinistä ruutua enemmän kuin tähänastisen elämäni aikana yhteensä. Kyllä, itseäni voin syyttää että mitäs läksin, 7.7 kun laitoin tilausta niin tiesin että säätämistä kyllä tulee, mutta jokin tolokku sentään vois olla. Hienoahan se on, että on taaksepäin yhteensopivuus vanhempien emolevyjen kanssa, mutta toimivat sitten ehkä jouluna jos saadaan toimiva BIOS ulos.

Rajatilapersoonallisuus-epäiltynä tunteeni viskovat paljon näitten vehkeitten kanssa ja haluaisin tykätä tuosta kolmetuhattakuussatasestani, mutta jos voisin palata ajassa taaksenpäin pari viikkoa niin käyttäsin mielelläni satasen enemmän Intelin samantehoiseen prossuun, jonka pohjalta hommat oletettavasti toimisivat suunnilleen kuten pitää. Heti, eikä joskus.
 
Nyt kun on reilu viikko tullut taisteltua tämän AMD-setin kanssa, niin ei tämä mitenkään vakuuttavaa kuvaa kyseisestä firmasta anna. Edellinen Intel-kokoonpano toimi jokapäiväisessä käytössä kuusi vuotta minimaalisella säätämisellä. Nyt on viikon aikana nähty sinistä ruutua enemmän kuin tähänastisen elämäni aikana yhteensä. Kyllä, itseäni voin syyttää että mitäs läksin, 7.7 kun laitoin tilausta niin tiesin että säätämistä kyllä tulee, mutta jokin tolokku sentään vois olla. Hienoahan se on, että on taaksepäin yhteensopivuus vanhempien emolevyjen kanssa, mutta toimivat sitten ehkä jouluna jos saadaan toimiva BIOS ulos.

Rajatilapersoonallisuus-epäiltynä tunteeni viskovat paljon näitten vehkeitten kanssa ja haluaisin tykätä tuosta kolmetuhattakuussatasestani, mutta jos voisin palata ajassa taaksenpäin pari viikkoa niin käyttäsin mielelläni satasen enemmän Intelin samantehoiseen prossuun, jonka pohjalta hommat oletettavasti toimisivat suunnilleen kuten pitää. Heti, eikä joskus.

Itellä ei ole ollut mitään ongelmia x470 lankun ja 3700x kanssa. Toki tuo on hyvin paljon kiinni siitä emon valmistajasta, mallista ym.

Olisit ottanut suoraan sen x570 emon, niin ei olisi tarvinu säätää. Niin joudut tekemään ( ostamaan uuden emon) intelin kanssa joka tapauksessa.
 
X470 tuli valittua sään takia; heinäkuun alkupuoli oli hyinen ja ajattelin että ehdin kasata koneen ennen helteitä, jos en odottele X570-emoa, niiden saatavuudet kun vaikutti nihkeiltä.

EDIT. Ja tottakai omassakin mielessä on vilahtanut, että OLISI pitänyt ottaa suoraan joku X570. Tai olisi pitänyt odotella ja katsella jne.
 
Viimeksi muokattu:
Entäpä, jos ei tarvitse pcie 4.0:aa eikä halua emoon integroitua sirkkeliä?

No sitten voit ostaa sen vanhemman emon, mutta samalla pitäö varautua mahdollisiin ongelmiin BIOS:n kanssa, jos heti launchissa haluaa prossun.

AMD antaa kuitenkin tuon vaihtoehdon. Jos kyseessä olisi ollut intelin prossu, niin se olis ollu pakko ostaa x570 sirkkeleineen päivineen.
 
No sitten voit ostaa sen vanhemman emon, mutta samalla pitäö varautua mahdollisiin ongelmiin BIOS:n kanssa, jos heti launchissa haluaa prossun.

AMD antaa kuitenkin tuon vaihtoehdon. Jos kyseessä olisi ollut intelin prossu, niin se olis ollu pakko ostaa x570 sirkkeleineen päivineen.
Intelin kanssa tarvitsee yleensä uusimman emolevyn, mutta vaikea uskoa, että tulisi piirisarjasirkkeliä varsinkaan kuluttajatason emolevyihin.
 
Intelin kanssa tarvitsee yleensä uusimman emolevyn, mutta vaikea uskoa, että tulisi piirisarjasirkkeliä varsinkaan kuluttajatason emolevyihin.

No sen näkee sitten joskus. Fakta on kuitenkin se, että PCIe4 imee sitä virtaa aika paljon enemmän vs PCIe3.

Nuo sirkkelithän on sitä paitsi ihan emovalmistajien oma päätös. Kyllä nuo VRM:t piirisarjat saisi noissa x570 emoissa passiivisestikin jäähdytettyä, mutta sirkkeli tulee halvemmaksi.
 
Viimeksi muokattu:
VRM:t on passiivisesti jäähdytetty. Piirisarjalla on tuuletin. Paitsi yhdessä gigabyten emossa jossa tulee heatpipe vrm siililtä piirisarjalle.
 
Nyt on Intel kyllä epätoivoisena taas. Minä en vihaa mitään firmaa enkä ylimääräisen loan heitosta tykkää, jos tuote on hyvä niin se on hyvä, mutta tämä markkinoiden ohjailu on minulle liikaa ja siksi suosin usein AMD:tä.
Tällä kertaa Intel on selvästikin maksanut tai tarjonnut muita etuja userbenchmark-sivustolle, joka on nyt muuttanut tapaansa määritellä suorittimien tehokkuutta. HardwareUnboxed Youtube-kanava käsittelee asiaa aavistuksen pitkäveteisesti videollaan, jotenka video alkaa suoraan oleellisesta kohdasta.



Älkää missään tapauksessa täällä Tekissä kyseisen sivuston tietoja hyödyntäkö.
 
Nyt on Intel kyllä epätoivoisena taas. Minä en vihaa mitään firmaa enkä ylimääräisen loan heitosta tykkää, jos tuote on hyvä niin se on hyvä, mutta tämä markkinoiden ohjailu on minulle liikaa ja siksi suosin usein AMD:tä.
Tällä kertaa Intel on selvästikin maksanut tai tarjonnut muita etuja userbenchmark-sivustolle, joka on nyt muuttanut tapaansa määritellä suorittimien tehokkuutta. HardwareUnboxed Youtube-kanava käsittelee asiaa aavistuksen pitkäveteisesti videollaan, jotenka video alkaa suoraan oleellisesta kohdasta.



Älkää missään tapauksessa täällä Tekissä kyseisen sivuston tietoja hyödyntäkö.

Reddit kyllä väittää, että Intel käyttäjät ovat tuosta muutoksesta ihan yhtä käärmeissään. Uusi algoritmi tarjoaa käsittääkseni Intelilläkin jotain hinnat alkaen paskaprosessoreja niiden oikeasti tehokkaiden sijasta joten tuloksilla ei tee juuri mitään
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 457
Viestejä
4 512 768
Jäsenet
74 372
Uusin jäsen
Akeboy78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom