Onko 4,3ghz all core ilman, että tiputtaa kelloja?Mikä tuossa on kustetusta? Kyllä tuo oma 5 3600 kulkee ilma mitää ongelmia 4.3Ghz.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Onko 4,3ghz all core ilman, että tiputtaa kelloja?Mikä tuossa on kustetusta? Kyllä tuo oma 5 3600 kulkee ilma mitää ongelmia 4.3Ghz.
Ymmärsin, että oli kellotuksesta puhe. Kellottuuko 4,3ghz mulle tarkoittais intelin prossun omistajana, että kaikki ytimet 4,3ghz.Eikai nuo boosti kellotaajuudet ole koskaan olleet all core kelloja vaan 1-2:n coren.
Kuka sen on luvannut kellottua?
Lotossa ei aina voita:
AMD on Ryzen 3000 overclocking: "You're not going to see a whole lot of manual OC headroom"
Indeed, TechSpot's own Ryzen 9 3900X, Ryzen 7 3700X and Ryzen 5 3600 reviews support Hallock's statement. We managed to achieve a 4.3 GHz all-core overclock with both the Ryzen 9 3900X and Ryzen 7 3700X -- one of the better manual overclocks out there. With our Ryzen 5 3600, we couldn't get past 4.2 GHz.
Jep, oma 2500k puskee tälläkin hetkellä vain 4.4GHz, 4.5 alkaa jo tulla satunnaista häröilyä. 3600 näyttäisi vihdoin (8 vuotta siihen meni) olevan uusi 2500k ja oma vaihtuu jahka launch-ongelmista on päästy eroon.No tämä. Jos netistä lukee saa käsityksen että "jokainen" 2500K ja 2600K meni "heittämällä" 5GHz, samaten jokainen 1700-1800X meni "heittämällä" sen 4GHz, jokainen 7700k 5GHz jne.
Se on harvassa joka kirjoittaa että sai ns. surkean yksilön vaikka prosentuaalisesti niitä onkin suurin osa markkinoilla, niistä ei vaan kerrota ja mainosteta.
No tämä. Jos netistä lukee saa käsityksen että "jokainen" 2500K ja 2600K meni "heittämällä" 5GHz, samaten jokainen 1700-1800X meni "heittämällä" sen 4GHz, jokainen 7700k 5GHz jne.
Se on harvassa joka kirjoittaa että sai ns. surkean yksilön vaikka prosentuaalisesti niitä onkin suurin osa markkinoilla, niistä ei vaan kerrota ja mainosteta.
No ihan varmasti koska tuo ei nyt ole pelkästään konsolipuolen trendi vaan koko siruteknologia kehittyy yhä hajautetumpaan suuntaan. Syynä yhä vaikeammaksi käyvä yksittäisen ytimen suorituskyvyn nosto kun valmistustekniikat pienenevät. Mobiilipuolella keikutaan edelleen kahdeksassa usein myös erinopeuksisissa ytimissä, mutta konesaleihin suunnatuissa ARM-prosessoreissa on jo nyt useampia kymmeniä ytimiä klusteroituna. AMD siirtyi Zenin myötä modulaariseen arkkitehtuuriin, joka helpottaa ydinmäärän kasvattamista. Huhujen mukaan Intel on myös suunnitelemassa omaa vastinettaan nykyisen monoliittisen arkkitehtuurinsa jatkoksi. Toisin sanoen sovelluspuolen on aika lailla pakko seurata perässä, jotta tuleva rinnakkainen laskentakapasiteetti saadaan hyötykäytettyä. Jo nyt useakin uusi peli/pelimoottori/grafiikkarajapinta osaa käyttää aika hyvin isonkin määrän säikeitä. Bäfässä ja Wolfensteinissa on tullut myös itse monitoroitua että aika tasaisesti nuo Ryzen 1700:sen 16 säiettä ovat kuormitettuna.Nyt jos kerran seuraavan sukupolven konsolien myötä, uusissa peleissä aletaan ihan oikeasti hyödyntämään 8-corea. Onko näköpiirissä että suuremmasta määrästä kuin 8 ydintä, olisi merkittävää hyötyä (peleissä) jatkossa?
Ja tosiaan tarkennetaan että kun ohjelmat kyseessä niin puhutaan säikeistä, eikä ytimistä. Ymmärtääkseni tulevissa konsoleissa on kahdeksan ytimen Zen(2?)-prosessorit SMT-tuella eli käytettäviä säikeitä on 16. Tämä on sinänsä huima hyppäys, koska itse fyysiset Zen-ytimet ovat monta kertaa nopeampia kuin nykyiset Jaguar-ytimet plus päälle nuo SMT-virtuaaliytimet. Vaikka SMT tuokin vain ehkä noin 30% nopeusedun vs. ilman, niin näkisin että jatkossa ei välttämättä tarvitse näitä vähemmän tärkeitä konsoleiden videostriimaus-, OS- ja mitäliesäikeitä varten uhrata oikeita ytimiä vaan voidaan käyttää myös noita virtuaalisäikeitä. Nythän PS4/Xbox:sta yksi ydin on kokonaan pyhitetty konsolin omalle sielunelämälle. Jatkossa voikin olla hieman overkilliä varata kokonainen Zen-core SMT:n kanssa OS:lle, mutta tiedä häntä. Ainakin pelien käytettävissä oleva säeimäärä tullee nousemaan seitsemästä jonnekin 14 kieppeile.
Tämän takia kirjoitin "ehkä 30%". Keskimääräinen hyöty on kuitenkin lähes aina plussan puolella. Joissakin harvoissa peleissä saa mutaman fps:n lisää jos ottaa SMT:n pois päältä, mutta useimmiten päinvastoin. Vielä on epävarmaa tuleeko uusin konsoleihin oma videonpakkauspiirinsä, mutta jos ei, niin se kuorma nyt varsinkin pystyy hyvin hyödyntämään lisäsäikeet.Tuo 30% nopeusetua SMT:sta tulee lähinnä tilanteissa joissa kaksi säiettä pystyy "täyttämään" prosessorin yksiköt paremmin mutteivät kuitenkaan ylikuormita mitään yksikköä. Eli jos vaikka yksi säie tarvitsee parhaaseen nopeuteen kaiken ytimessä olevan L1 välimuistin, kaiken uop cachen tai minkä tahansa muun yksikön kaiken kapasiteetin, kaksi säiettä joutuu "kilpailemaan" keskenään siitä kumpi saa rajallista kapasiteettia enemmän. Se joko hidastaa tai antaa hyvin vähän hyötyä. Konsoleissa tuskin SMT:sta paljoa hyötyä on itse pelaamisessa, taustahommissa ehkä enemmän.
Niin, siis konsoleillakin on jo se 8-corea, tosin paljon hitaampia kuin nuo Zen2 pohjaiset ja pelit optimoidaan jo nyt niille eli se tarvittava suurempi säiemäärä on jo ihan nurkan takana tulossa.Noiden säikeiden ja extra ytimien hyödystä että kyllä moni osaa niitä käyttää, mutta isompi kysymys onkin että onko siitä mitään hyötyä.
Tossa nyt kun olen saamassa 2600K@4.8Ghz testauksiani loppuun ja jo testattuihin kuuluu:
R5 1600
E5-1650 = i7-3930K
E5-1650 v2 =i7-4930K
X5675
X5677
3770K
4770K
3820
4820K
Niin pelit aika huonosti vieläkin skaalautuvat ja 16 testi pelistäni vain Quake Champions ja WWZ näkyy jonkin moista skaalausta.
Niissäkin Quake Champions hyötyy enemmän 3 ja 4-kanava muisteista kuin extra säikeistä.
Sitten taas suomalaisessa Wrecfestissä extra säikeistä on enemmänkin haittaa.
Kun 6c/12t prossulla kellot tippuvat IDLE kelloille.
Tämän huomasin kun tutkin miten sama prossu pienemmillä kelloilla (4.2GHz) oli nopeampi kuin isomilla kelloilla (4.5GHz).
Syy oli että 4.2GHz kelloilla oli käytössä isompi väylä ja kun tiputtiin IDLE kelloille niin isomman väylän takia IDLE kellot olivat korkeammat.
Kellot pyöri 2.5GHz - 3.8GHz välillä ytimestä riippuen Wrecfestissä.
Että vielä pelaaminen ja nuo "extra" säikeet ovat vielä aika hyödyttömiä. Mutta jos/kun konsoleille tulee 8-ydin Zen2:sta niin sitten varmaan asia muuttuu PC puolellakin.
Eipä nuo uudet Ryzenit oikein sytytä saatavuusongelmien, BIOS-bugien, BSOD-kaatuilujen, muistiongelmien ja kaiken maailman säätämisten takia. Kyllä, BIOS-päivitykset ja korjaukset ovat vasta tuloillaan, mutta kyllä sitä toivoisi kaupasta saavansa sentään toimivan kokoonpanon ilman kaatuiluja ja arpomisia.
No viitaten ihan vain foorumin Ryzen-ketjuista lukemiini BSOD-kaatuiluhin ja tietyillä komponentti-kombinaatioilla kone ei ole edes bootannut.Mistähän ihmeen kaatuilusta ja nyt oikein puhut?
Vielä näköjään ongelmia 3600 ja B450 Tomahawkin kanssa. Kone sammutettu yöksi eikä enää sitten nyt käynnistynytkään. CPU debug valo vaan paloi. Aikani vaihtelin muistikampojen paikkoja ja cmosia nollasin, jolloin rupesi toimimaan.
Aikaisemmin antoi tuota cpu debug valoa myös kun oli GTX 780 kiinni ja ainoastaan näytönohjaimen vaihdolla sitten hävisi.
No viitaten ihan vain foorumin Ryzen-ketjuista lukemiini BSOD-kaatuiluhin ja tietyillä komponentti-kombinaatioilla kone ei ole edes bootannut.
Tuore lainaus "AMD 3. sukupolven Ryzen kellotukset ja kokemukset" -ketjusta:
Lue vaan itse kyseistä ketjua lisää, en ala enempää yksittäisiä viestejä sieltä kaivelemaan. Sellainen kuva minulle on kuitenkin ko. ketjua selaamalla muodostunut, että ongelmia on...Tuore lainauksesi ei tosin sisällä yhtään mainintaa koneen kaatumisesta.
Taitaa kaatumisissa aika lailla kaikissa kyse olla siitä, että prossua on ylikellotettu, ajettu hyväksyttyjen toimintaparametriensa ulkopuolella?
Olihan Intelillä ne tietoturvahaavoittuvuudet tms., jotka eivät taida näkyä peruskäyttöjälle mitenkään?Ikäviä nuo tietysti ovat, mutta "odotettavia" kun kyseessä on uusi arkkitehtuuri, vaikka perustuukin zeniin. Intelillä on vikoja tietysti vähemmän ollut viimeaikoina, kun viimeisimmät julkaisut ovat käytännössä olleet puhdasta "moar cores" meininkiä arkkitehtuurin pysyessään käytännössä identtisenä sitten 6xxx-sarjan.
Olihan Intelillä ne tietoturvahaavoittuvuudet tms., jotka eivät taida näkyä peruskäyttöjälle mitenkään?
En, vaan kahvijärveä.Tarkoitatko niitä prosessoreita(whiskey lake mm.), joissa on rautapaikattu meltdown yms. reiät?
Mutta konsolithan on olleet jo monta monta vuotta useamman ytimen bokseja, joten mihin perustuu väite että pelit alkaisivat ensi-genistä (joskus 2020? myyntiin) säikeistyä. Viimeisin geni on noita AMD:n jaguaareja, joissa single-core suorituskyky on aika vaatimaton, mutta siellä tikittää niitä ytimisiä sitten kahdeksan ja tällä tavoiteltiin parempaa suorituskykyä -> kai niitä pelejä on jo säikeistetty?
"The central processing unit (CPU) consists of two x86-64 quad-core modules for a total of eight cores, which are based on the Jaguar CPU architecture from AMD. Each core has 32 kB L1 instruction and data caches, with one shared 2 MB L2 cache per four core module. The CPU's base clock speed is said to be 1.6 GHz.
PlayStation 4 technical specifications - Wikipedia"
Ja siinä missä PS4&xboxone on jo pc-rautaa, niin olihan noissa edellisen geninkin konsoleissa 'monisäikeisyyttä' jo raudan tasolla, esim. ps3:ssa oli yksi prosessori ja seitsämän tai kahdeksan jotain apu-ytimiä (pyöritti käyttistä jne niillä).
Kova buustihan siinä prossutehoihin tulee jos siellä tikittää nyt jotkut 3.5Ghz zen-coret menemään. Mutta luulisi että nykygenillä olisi jo pelit optimoitu säikeistymään niin paljon kuin mahdollista, koska single-core suorituskyky on aika huonoa ja ytimiä on kuitenkin se kahdeksan tarjolla.
*edit*
Tämä siis vähän tämmöisenä hajatelmana, koska muistan erittäin hyvin miten PC-pelaajat on uskoneet jo jostain Q6600 prossuajoista lähtien siihen että "ihan kohta pelit säikeistyy, koska PS3:ssa on jo monta ydintä / koska PS4:ssä tulee kohta olemaan kahdeksan ydintä / koska next-genissä tulee olemaan zen-ytimiä."
Ja silti pelit on mennä jolkottaneet aina aika huonosti säikeistettyinä, ja parasta pelitehoa on jatkuvasti saatu aika pienellä ydinmäärällä ja kovilla kelloilla/hyvällä IPC:llä tikkaavilla prossuilla.
En itse näe mitään järkisyytä sille että puhtaasti pelaamiseen tarvittaisiin enempää kuin 8 ydintä SMT:llä tai HT:lla. Koska se on se ydinmäärä millä next-gen konsolit tulee. Optimi varmasti 8c16t niin kovilla kelloilla/IPC:llä kuin mahdollista, ja SEX BÄTÄNG se on seuraavan ~kymmenen vuoden pelitarpeet PC-puolella tyydytetty mitä prossuun tulee. Loput rahat näytönohjaimeen, näyttöön ym.
Tämä summaa omat ajatukseni aika hyvin tällä hetkellä. Kiinnostava ja hyvä julkaisu Zen2 tietenkin on mutta pelikoneeksi perusjonnelle, joka ei tykkää/osaa säätää tai harrastaa vianselvitystä Intel on tällä hetkellä edelleen suositukseni. Hyöty- ja harrastelijakäyttö on asia erikseen.Eipä nuo uudet Ryzenit oikein sytytä saatavuusongelmien, BIOS-bugien, BSOD-kaatuilujen, muistiongelmien ja kaiken maailman säätämisten takia. Kyllä, BIOS-päivitykset ja korjaukset ovat vasta tuloillaan, mutta kyllä sitä toivoisi kaupasta saavansa sentään toimivan kokoonpanon ilman kaatuiluja ja arpomisia.
Pelisuorituskyvyssä Intel on kuitenkin yhä ykkönen ja osat toimivat todennäköisemmin suoraan paketista. Aika harva peli hyötyy kahdeksasta ytimestä tai 16 säikeestä edes. Voihan sitä konetta päivittää uudelleen sitten, kun pelit joskus säikeistyvät paremmin. En ymmärrä sitä vouhotusta next-gen konsoleistakaan.
Ja hintaeroakaan ei loppupelissä juuri tule, jos verrataan vaikka 9700K vs. 3700x settejä keskenään, kun ryzenille pitäisi ostaa kalliiimmat muistit. Olettaen siis, että ryzeniä ei laita millekään b450 halpisemolle.
Ja jos luet ongelmat aluetta, niin siellä in Intel käyttäjiä ihan samaa virttä veisaamassa kun se juuri koottu Intel kone ei sitten pelaakaan. Eli ei mitään uutta auringon alla. Ja suurin osa noista valittajista on kasannut koneensa jonkun hinnat alkaen emon ympärille. Sitä saa mistä maksaa...Lue vaan itse kyseistä ketjua lisää, en ala enempää yksittäisiä viestejä sieltä kaivelemaan. Sellainen kuva minulle on kuitenkin ko. ketjua selaamalla muodostunut, että ongelmia on...
Niin varmaan.Ja jos luet ongelmat aluetta, niin siellä in Intel käyttäjiä ihan samaa virttä veisaamassa kun se juuri koottu Intel kone ei sitten pelaakaan.
Hieman kontradiktorinen viesti, mutta kyllä 3600 = parasta paukkua pätäkälle, luonnollisesti 3700X sitten tehokkaampi, mutta jos sen hintoja ei halua maksaa niin sehän on sillä selväOonko ymmärtänyt oikein, että 3600 tai 3600x on nyt se kiistaton ykkönen perus peli/hyötykoneeseen jos ei halua maksaa x700k/3700 hintoja?
Oonko ymmärtänyt oikein, että 3600 tai 3600x on nyt se kiistaton ykkönen perus peli/hyötykoneeseen jos ei halua maksaa x700k/3700 hintoja?
Nyt kun on reilu viikko tullut taisteltua tämän AMD-setin kanssa, niin ei tämä mitenkään vakuuttavaa kuvaa kyseisestä firmasta anna. Edellinen Intel-kokoonpano toimi jokapäiväisessä käytössä kuusi vuotta minimaalisella säätämisellä. Nyt on viikon aikana nähty sinistä ruutua enemmän kuin tähänastisen elämäni aikana yhteensä. Kyllä, itseäni voin syyttää että mitäs läksin, 7.7 kun laitoin tilausta niin tiesin että säätämistä kyllä tulee, mutta jokin tolokku sentään vois olla. Hienoahan se on, että on taaksepäin yhteensopivuus vanhempien emolevyjen kanssa, mutta toimivat sitten ehkä jouluna jos saadaan toimiva BIOS ulos.
Rajatilapersoonallisuus-epäiltynä tunteeni viskovat paljon näitten vehkeitten kanssa ja haluaisin tykätä tuosta kolmetuhattakuussatasestani, mutta jos voisin palata ajassa taaksenpäin pari viikkoa niin käyttäsin mielelläni satasen enemmän Intelin samantehoiseen prossuun, jonka pohjalta hommat oletettavasti toimisivat suunnilleen kuten pitää. Heti, eikä joskus.
Entäpä, jos ei tarvitse pcie 4.0:aa eikä halua emoon integroitua sirkkeliä?Olisit ottanut suoraan sen x570 emon, niin ei olisi tarvinu säätää. Niin joudut tekemään ( ostamaan uuden emon) intelin kanssa joka tapauksessa.
Entäpä, jos ei tarvitse pcie 4.0:aa eikä halua emoon integroitua sirkkeliä?
Intelin kanssa tarvitsee yleensä uusimman emolevyn, mutta vaikea uskoa, että tulisi piirisarjasirkkeliä varsinkaan kuluttajatason emolevyihin.No sitten voit ostaa sen vanhemman emon, mutta samalla pitäö varautua mahdollisiin ongelmiin BIOS:n kanssa, jos heti launchissa haluaa prossun.
AMD antaa kuitenkin tuon vaihtoehdon. Jos kyseessä olisi ollut intelin prossu, niin se olis ollu pakko ostaa x570 sirkkeleineen päivineen.
Intelin kanssa tarvitsee yleensä uusimman emolevyn, mutta vaikea uskoa, että tulisi piirisarjasirkkeliä varsinkaan kuluttajatason emolevyihin.
VRM:t on passiivisesti jäähdytetty. Piirisarjalla on tuuletin. Paitsi yhdessä gigabyten emossa jossa tulee heatpipe vrm siililtä piirisarjalle.
VRM:t on passiivisesti jäähdytetty. Piirisarjalla on tuuletin. Paitsi yhdessä gigabyten emossa jossa tulee heatpipe vrm siililtä piirisarjalle.
Nyt on Intel kyllä epätoivoisena taas. Minä en vihaa mitään firmaa enkä ylimääräisen loan heitosta tykkää, jos tuote on hyvä niin se on hyvä, mutta tämä markkinoiden ohjailu on minulle liikaa ja siksi suosin usein AMD:tä.
Tällä kertaa Intel on selvästikin maksanut tai tarjonnut muita etuja userbenchmark-sivustolle, joka on nyt muuttanut tapaansa määritellä suorittimien tehokkuutta. HardwareUnboxed Youtube-kanava käsittelee asiaa aavistuksen pitkäveteisesti videollaan, jotenka video alkaa suoraan oleellisesta kohdasta.
Älkää missään tapauksessa täällä Tekissä kyseisen sivuston tietoja hyödyntäkö.