Virallinen: AMD vs Intel keskustelu- ja väittelyketju

jsa

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
623
En ole tarkistanut, mutta jos ovat pitäneet mukana niin voi herra isä :D
 
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
1 589
Kun täällä on nyt ollut puhetta noista optimoinneista ja gcc:stä. Paljonkos sillä on @The Stilt vaikutusta noihin testeihin jos tosiaan käyttää gcc:lle noita flägejä geneeriseen verrattuna? (Olikos se nyt -march=skylake -mtune=skylake intelin jorpakoille ja -march=znver1 -mtune=znver1 amd:n rytsölöille)

Edit: 3dnow! putos kelkasta bulldozerissa.
 

svk

Apua, avatarini on sormi!
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 810
Näkyy Phenomit olleen viimeisiä mitkä sitä tuki.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 133
Eli nyt myönnät että ne ei olekkaan samanlaisia?

:facepalm:

Minä en puhu paskaa toisin kuin eräät muut täällä.

Jos en ole jostain asiasta 100% varma, en väitä sitä 100% varmana asiana.

Jos väitän jotain asiaa >90% varmuudella, silloin asia oikeasti erittäin suurella varmuudella on niin.

Mikroarkkitehtuureissa on jotain eroja niin aina voi tulla joitain hyvin harvinaisia, kokonaiskuvan kannalta merkityksettömiä tapauksia, joissa tilanteet eroavat.

Ja tällöinen mene puhumaan paskaa 100%sta vaan totean että "yli 90% tapauksista", ollakseni rehellinen.

Sinä taas puhut ihan täyttä paskaa intelille optimoiduista softista ilman mitään todisteita, perusteita tai ymmärrystä väitteidesi tueksi, tietämättä asiasta oikeasti yhtään mitään.

No sinähän se aloit siitä kääntäjästä vänkäämään että se tekee KAIKEN ja koodaajan ei tarvi tehä MITÄÄN.
Enkä alkanut. Jälleen postaat olkiukkopaskaa.

Sinä olet tässä ainoa joka on vängännyt, minä olen vain selittänyt miten asiat toimii.

Ilmeisesti se kääntäjä ei pystykkään tekemään kaikkea ja tuossa on esimerkiksi tilanne jossa koodaaja voisi asioihin vaikuttaa.
Kuten jo selitin edellisessä viestissäni, käytännössä MILLÄÄN The Stiltin 29 softasta minkään säikeiden skedulointi huonosti eri CCXlle ei vaikuta MILLÄÄN TAVALLA suorituskykyyn, koska niissä ei ole tilanteita, että ajossa olisi vain muutama säie. Ajossa on joko vain yksi säie, jolloin ei väliä, millä säikeellä se ajautuu, tai ajossa on niin paljon säikeitä että molempien CCXien kaikki virtuaaliytimet on täysin työllistetty, niin ei taaskaan oel väliä, millä CCXllä mikäkin ajautuu.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
7 037
Nytkö tästä on tullut jo ikäkysymys? Paljonpa luulet näillä herroilla olevan ikää?
Sinäällään kyllä että nuorempi sukupolvi ei tunnu ymmärtävän että nykyinen tapa koodata ei ole se paras tapa. Kustannustehokastahan se toki on kun suht pienellä vaivalla saadaan tehtyä isojakin asioita valmiilla kikkareilla ja yhä useampi pystyy koodaamaan riittävän hyvin. Tämä johtuu puhtaasti siitä että nykyisin koneista löytyy niin paljon tehoa että ei juurikaan haittaa vaikka sitä teho poltettaisiin turhuuksiin.
20v sitten koodaaminen oli hyvin erilaista ja esim. kaverini joka on koodannut jo pitkälti yli 30v ei tykkää tästä nykyisestä suuntauksesta koska se tuottaa "aivottomia" koodaajia.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 133
Sinäällään kyllä että nuorempi sukupolvi ei tunnu ymmärtävän että nykyinen tapa koodata ei ole se paras tapa. Kustannustehokastahan se toki on kun suht pienellä vaivalla saadaan tehtyä isojakin asioita valmiilla kikkareilla ja yhä useampi pystyy koodaamaan riittävän hyvin. Tämä johtuu puhtaasti siitä että nykyisin koneista löytyy niin paljon tehoa että ei juurikaan haittaa vaikka sitä teho poltettaisiin turhuuksiin.
20v sitten koodaaminen oli hyvin erilaista ja esim. kaverini joka on koodannut jo pitkälti yli 30v ei tykkää tästä nykyisestä suuntauksesta koska se tuottaa "aivottomia" koodaajia.
Et vastannut kysymykseen, vaan lähdit puhumaan filosofiahuttua asiasta josta sinulla ei ole omaa kokemusta, pelkästään "kaverien kertomusten perusteella".

Kerrotko, mitä ne turhuudet omasta mielestäsi ovat?


(joo, olet oikeassa, että niitä "turhuuksia" on, mutta epäilen, että osaatko nimetä niitä. Eikä niistä läheskään kaikki oikeastaan ole turhuuksia, vaan osa on esim. luotettavuusominaisuuksia, ja osa koodarien tuottavuutta parantavia ominaisuuksia).

Ja välillä tilanne on mennyt myös toisinpäin, uudet korkeamman tason ohjelmointikielet ovat mahdollistaneet tehokkaampien tietorakenteiden helpomman käytön, ja samat asiat on (samalla tai pienemmällä vaivalla) välillä voitu tehdä fiksummilla nopeammilla algoritmeilla koska uuden kielen parempi vakiokirjasto on tarjonnut tietorakenteet siihen. So what jos uusi kieli ajautuu kolmasosalla vanhan kielen suoritusnopeudesta, jos jotain looppia tarvii pyöriä miljoonan kierroksen sijasta 20 kierrosta. Toki tämä on jossain määrin harvinainen tilanne.


ps. Olen koodannut työkseni jo yli 20 vuotta sitten, ja ensimmäisestä yksinkertaisesta tietokoneohjelmastani on jo reilusti yli 25 vuotta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
7 037
:facepalm:

Minä en puhu paskaa toisin kuin eräät muut täällä.

Jos en ole jostain asiasta 100% varma, en väitä sitä 100% varmana asiana.

Jos väitän jotain asiaa >90% varmuudella, silloin asia oikeasti erittäin suurella varmuudella on niin.
Kukas se nyt niitä maalitolppia siirtelee?

Ensin annat ymmärtää että 90% on samaa ja nyt se sitten muuttuukin että 90% on "must tuntuu" että on samaa. Hiukan eri asia.


Enkä alkanut. Jälleen postaat olkiukkopaskaa.

Sinä olet tässä ainoa joka on vängännyt, minä olen vain selittänyt miten asiat toimii.
Virallinen: AMD vs Intel keskustelu- ja väittelyketju

Siinä eka viesti jossa aloit tuota kääntäjä sontaa suoltamaan, eli kyllä se olit sinä joka sen tähän soppaan sekoitti.

(joo, olet oikeassa, että niitä on, mutta epäilen, että osaatko nimetä niitä. Eikä niistä läheskään kaikki oikeastaan ole turhuuksia, vaan osa on esim. luotettavuusominaisuuksia, ja osa koodarien tuottavuutta parantavia ominaisuuksia)
No siihen nyt ei varmaan kovin suurta päättelytaitoa vaadita että pystyy sanomaan etten osaa nimetä niitä koska olen jo kertonut että itse en ehjelmoinnista tiedä juurikaan eikä suuremmin edes kiinnosta.
Mutta kaverin juttuja kun on kuunnellut (ihmisillä on taipumus puhua niistä asioista jotka heitä kiinnostaa) niin onhan sieltä jotain jäänyt mieleen.
 
Liittynyt
26.06.2017
Viestejä
275
Kukas se nyt niitä maalitolppia siirtelee?

Ensin annat ymmärtää että 90% on samaa ja nyt se sitten muuttuukin että 90% on "must tuntuu" että on samaa. Hiukan eri asia.




Virallinen: AMD vs Intel keskustelu- ja väittelyketju

Siinä eka viesti jossa aloit tuota kääntäjä sontaa suoltamaan, eli kyllä se olit sinä joka sen tähän soppaan sekoitti.



No siihen nyt ei varmaan kovin suurta päättelytaitoa vaadita että pystyy sanomaan etten osaa nimetä niitä koska olen jo kertonut että itse en ehjelmoinnista tiedä juurikaan eikä suuremmin edes kiinnosta.
Mutta kaverin juttuja kun on kuunnellut (ihmisillä on taipumus puhua niistä asioista jotka heitä kiinnostaa) niin onhan sieltä jotain jäänyt mieleen.
Lopeta jo hyvä mies! Yrität puhua aidan seipäästä, kun ammattimiehet on selittänyt jo kymmenisen kertaa mikä se aita on. :tdown:
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
7 037
En itse koodaamisesta perusta, mutta eikös se olisi käyttöjärjestelmätason juttu se säikeiten jako tietylle CCX:lle?
Helpoin se varmaan siellä olisi toteuttaa ettei tarttis mitään purkkavirityksiä. Mutta kun Zeppelin ei ole NUMA vaikka tavallaan onkin, niin käyttis näkee sen yhtenä tasa-arvoisena prosessorina. Tosin NUMA varmaan olisi hiukan liian raju zeppelin tasolle, tarvittaisiin joku välimuoto.

Oliko @JiiPee:llä tiedossa joku puhdas prosessorikuorma, joka ei olisi nimenomaan optimoitu Intelille ja tämän takia AMD:n suorituskyky olisi siinä juuri sen ansiosta sitä mitä pitääkin?

Vai onko tosiaan niin että kaikki viimeisen 10 vuoden aikana kirjoitettu koodi suosii automaattisesti Intelin arkkitehtuureja :confused:
No cinebenchin exe näyttä itsellä 5.12.2016 päivätyksi joten jos foliopipon painaa päähän niin voisi olla mahdollista että AMD olisi MAXTON:n kanssa työskennellyt ennen tuon julkaisua, eikös AMD noihin aikoihin alkanut demoamaan myös kiviä?

Ja sehän tiedetään että AMD työskenteli joittenkin softatalojen kanssa, eikös blender ollut esimerkiksi yksi josta AMD:lla oli demoissaan käytössä vielä julkaisematon versio, vai oliko se joku beta tai alpha versio joka oli juuri tullut julkiseksi?


Mutta voihan se toki olla että kuvittelen vaan ja Ryzen on ainoastaan cinebenchissä lähes tasoissa intelin kanssa ja saa kuokkaan kaikessa muussa ja pahasti.
 
D

Deleted member 4604

Vieras (tunnus poistettu)
Testasin ihan huumoriarvon puolesta, mitä tapahtuu kun kuormat optimoi tietylle arkkitehtuurille kääntäjän puolesta.
Otin kuormiksi uusimman Stockfish 9 version sekä IFVD CFD:n, koska nuo on molemmat nopea kääntää uudelleen.
Kolme eri versiota eri tuunauksilla (geneerinen, znver1 sekä broadwell).

R7 1700 & 7960X, 3.8GHz kellotaajudella, ST.

IFVD CFD

Ryzen:

Generic: 16.261 IPS
Znver1: 16.301 IPS
Broadwell: 16.094 IPS

Skylake-X:

Generic: 17.199 IPS
Znver1: 17.035 IPS
Broadwell: 17.167 IPS

Stockfish 9

Ryzen:

Generic: 1605k
Znver1: 1631k
Broadwell: 1629k

Skylake-X:

Generic: 2489k
Znver1: 2461k
Broadwell: 2486k

Erot mahtuvat helposti virhemarginaaliin
Paras optimointi esim. IFVD:n tapauksessa on käyttää Intelin kääntäjää Ryzenille GCC:n sijasta.
Nopeushyöty > 18% verrattuna GCC 7.2 version :kahvi:

Toki ylläolevat tulokset eivät tietysti todista mitään, sillä ohjelmien lähdekoodi on alunperin kirjoitettu puolueelliseksi Intelin sekä mahdollisesti myös Kiovan fasistijuntan toimesta.
 
D

Deleted member 4604

Vieras (tunnus poistettu)
Helpoin se varmaan siellä olisi toteuttaa ettei tarttis mitään purkkavirityksiä. Mutta kun Zeppelin ei ole NUMA vaikka tavallaan onkin, niin käyttis näkee sen yhtenä tasa-arvoisena prosessorina. Tosin NUMA varmaan olisi hiukan liian raju zeppelin tasolle, tarvittaisiin joku välimuoto.



No cinebenchin exe näyttä itsellä 5.12.2016 päivätyksi joten jos foliopipon painaa päähän niin voisi olla mahdollista että AMD olisi MAXTON:n kanssa työskennellyt ennen tuon julkaisua, eikös AMD noihin aikoihin alkanut demoamaan myös kiviä?

Ja sehän tiedetään että AMD työskenteli joittenkin softatalojen kanssa, eikös blender ollut esimerkiksi yksi josta AMD:lla oli demoissaan käytössä vielä julkaisematon versio, vai oliko se joku beta tai alpha versio joka oli juuri tullut julkiseksi?


Mutta voihan se toki olla että kuvittelen vaan ja Ryzen on ainoastaan cinebenchissä lähes tasoissa intelin kanssa ja saa kuokkaan kaikessa muussa ja pahasti.
Tietääkseni viimeisin versio Cinebenchistä on huomattavasti vanhempi, vuodelta 2013 tms.

Blender ja Cinebench R15 vaikuttavat soveltuvan Ryzenille erittäin hyvin siksi, että Ryzenin SMT:n hyötysuhde on niissä poikkeuksellisen korkea (< 42% CB R15, 35% Blender) ja ennenkaikkea Inteliä selkeästi korkeampi.
IPC:ssä kuitenkin esim. Skylake-X on Ryzenia 9.6% edellä Cinebench R15:ta ja 8% Blenderissä (2.79a).
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
7 037
Tietääkseni viimeisin versio Cinebenchistä on huomattavasti vanhempi, vuodelta 2013 tms.
Hakemistossa on myös 26.8.2013 päivättyjä tiedostoja, mutta exe on esimerkiksi allekirjoitettu 5.12.2016 ja copyright ulottuu myös vuoteen 2016 että kyllä se vaikuttaisi 2016 julkaistulta versiolta. (15.0.3.8)
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
7 037
Mielenkiintoista että AoTS tekijät on antanu tällaisia kommentteja

“Every processor is different on how you tune it, and Ryzen gave us some new data points on optimization,” Oxide’s Dan Baker told PCWorld. “We’ve invested thousands of hours tuning Intel CPUs to get every last bit of performance out of them, but comparatively little time so far on Ryzen.”

Here's proof that Ryzen can benefit from optimized game code

Että kumpaa sitä sitten uskoisi? Koodaajia jotka on jotain näkyvää saanut aikaiseksi vaiko näitä forumin ammattisotureita jotka sanoo että prosessorit on ihan samanlaisia ja sama koodi toimii molemmissa ihan yhtä hyvin.

Niin toki kaikki on mahdollista kun folipipon oikein syvälle vetää päähän. Onhan se täysin mahdollista että AMD on tuon kommentin antajalle pistänyt näppiin nipun paperia jotta kaveri sanoo ihan mitä AMD haluaa hänen sanovan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
239
Sinäällään kyllä että nuorempi sukupolvi ei tunnu ymmärtävän että nykyinen tapa koodata ei ole se paras tapa. Kustannustehokastahan se toki on kun suht pienellä vaivalla saadaan tehtyä isojakin asioita valmiilla kikkareilla ja yhä useampi pystyy koodaamaan riittävän hyvin. Tämä johtuu puhtaasti siitä että nykyisin koneista löytyy niin paljon tehoa että ei juurikaan haittaa vaikka sitä teho poltettaisiin turhuuksiin.
20v sitten koodaaminen oli hyvin erilaista ja esim. kaverini joka on koodannut jo pitkälti yli 30v ei tykkää tästä nykyisestä suuntauksesta koska se tuottaa "aivottomia" koodaajia.
Kysymys varmaan on millä ammattitaidolla Sinä olet täällä, kun Kaveria ei lasketa mukaan?
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
7 037
Kysymys varmaan on millä ammattitaidolla Sinä olet täällä, kun Kaveria ei lasketa mukaan?
Sillä nyt ei varmaan ole mitään merkitystä vaikka olisin juuri valittu venäjän presidentti että miten huonosti porukka nykyisin osaa optimoida koodia.
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
7 037
Eli voidaan unohtaa nämä JiiPeen keskustelut tässä langassa :)
Sitten voidaan unohtaa kaikkien keskustelut, koska tuskin kukaan tulee sinulle kertomaan sen tarkemmin omaa ammattitaitoaan. Kaikenmoisia "ammattilaisia" täällä toki on, mutta se ei ole mikään velvollisuus niistä kertoa.
Oletko esim. miettinyt sellaista että täälläkin saattaa olla keskustelussa sellaisia jotka eivät edes saa huudella omasta ammattitaidostaan mitenkään julkisesti?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
239
Sitten voidaan unohtaa kaikkien keskustelut, koska tuskin kukaan tulee sinulle kertomaan sen tarkemmin omaa ammattitaitoaan. Kaikenmoisia "ammattilaisia" täällä toki on, mutta se ei ole mikään velvollisuus niistä kertoa.
Oletko esim. miettinyt sellaista että täälläkin saattaa olla keskustelussa sellaisia jotka eivät edes saa huudella omasta ammattitaidostaan mitenkään julkisesti?
Tiedetään ainakin ne ketkä ei huutele turhia MutuMaster(tm) teorioitaan ;)
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
7 037
Tiedetään ainakin ne ketkä ei huutele turhia MutuMaster(tm) teorioitaan ;)
Ilmeisesti täällä ei saisi keskustella yhtään mistään jos ei heti ole jotain lähdettä esittää. Ja johan minä olen lähteenkin antanut jossa pelifirmasta kommentoidaan asiaa joka tukee minun näkemystä.
Mutta eihän sekään teille tietysti riitä kun on sellainen "leikki" peli.

EDIT: Laitetaan vielä uudestaan

“Every processor is different on how you tune it, and Ryzen gave us some new data points on optimization,” Oxide’s Dan Baker told PCWorld. “We’ve invested thousands of hours tuning Intel CPUs to get every last bit of performance out of them, but comparatively little time so far on Ryzen.”
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
239
Ilmeisesti täällä ei saisi keskustella yhtään mistään jos ei heti ole jotain lähdettä esittää. Ja johan minä olen lähteenkin antanut jossa pelifirmasta kommentoidaan asiaa joka tukee minun näkemystä.
Mutta eihän sekään teille tietysti riitä kun on sellainen "leikki" peli.

EDIT: Laitetaan vielä uudestaan

“Every processor is different on how you tune it, and Ryzen gave us some new data points on optimization,” Oxide’s Dan Baker told PCWorld. “We’ve invested thousands of hours tuning Intel CPUs to get every last bit of performance out of them, but comparatively little time so far on Ryzen.”
Onko äijällä ollu omaa tietämystä ollut kun on puhuttu puhtaasti teknisestä toteutuksesta. Kyllä nää Ashes of the Benchmarkin tekijät tiedetään jo.
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
7 037
Onko äijällä ollu omaa tietämystä ollut kun on puhuttu puhtaasti teknisestä toteutuksesta. Kyllä nää Ashes of the Benchmarkin tekijät tiedetään jo.
Aivan, eipä yllättänyt tuo vastaus kyllä yhtään. Ennemmin uskotaan keskustelupalstasotureiden juttuja kuin sellaisten jotka ovat oikeasti jotain näkyvää koodanneet.

Eiköhän tämä sitten ollut tässä. :)
 

japau

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
336
Mukavaa luettavaa ollut aamukahvilla nämä viimepäivät. AMD:n miehet ne vaan odottelee maagisia 'optimointeja' vielä vuosi julkaisun jälkeen, että maailma kääntyisi päälaelleen.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
873
Erot mahtuvat helposti virhemarginaaliin
Paras optimointi esim. IFVD:n tapauksessa on käyttää Intelin kääntäjää Ryzenille GCC:n sijasta.
Nopeushyöty > 18% verrattuna GCC 7.2 version :kahvi:

Toki ylläolevat tulokset eivät tietysti todista mitään, sillä ohjelmien lähdekoodi on alunperin kirjoitettu puolueelliseksi Intelin sekä mahdollisesti myös Kiovan fasistijuntan toimesta.
:sclap:
Täällä on väittely nousut ihan uudelle tasolle.:tup:
Mielenkiintoista että AoTS tekijät on antanu tällaisia kommentteja

“Every processor is different on how you tune it, and Ryzen gave us some new data points on optimization,” Oxide’s Dan Baker told PCWorld. “We’ve invested thousands of hours tuning Intel CPUs to get every last bit of performance out of them, but comparatively little time so far on Ryzen.”

Here's proof that Ryzen can benefit from optimized game code

Että kumpaa sitä sitten uskoisi? Koodaajia jotka on jotain näkyvää saanut aikaiseksi vaiko näitä forumin ammattisotureita jotka sanoo että prosessorit on ihan samanlaisia ja sama koodi toimii molemmissa ihan yhtä hyvin.

Niin toki kaikki on mahdollista kun folipipon oikein syvälle vetää päähän. Onhan se täysin mahdollista että AMD on tuon kommentin antajalle pistänyt näppiin nipun paperia jotta kaveri sanoo ihan mitä AMD haluaa hänen sanovan.
Tuo peli on tehty täysin AMD: n ehdoilla alkujaankin: Tyyliin: "Tällä me sitten demotaan meidän prossuja" (ovat niin tehneetkin).

Kuten The Stilt tuossa jo mainitsikin, sieltä on voitu korjata selviä bugejakin. IMO: jopa ihan tietoisia, että saadaan näyttämään "optimointi" hyvältä.....

Varmaa on se että tuo on AMD: n peli!

Korjaus: typo
 
Viimeksi muokattu:

MrFoxZet

R♿ T Virallinen™ Autisti
Liittynyt
05.01.2017
Viestejä
212
Aivan, eipä yllättänyt tuo vastaus kyllä yhtään. Ennemmin uskotaan keskustelupalstasotureiden juttuja kuin sellaisten jotka ovat oikeasti jotain näkyvää koodanneet.

Eiköhän tämä sitten ollut tässä. :)
Koska esimerkiksi Silthän ei ole koodannut kuin RTC:n ja pari muuta "pikkusoftaa" :kahvi:

Luulis sen nyt jotain sanovan jos käyttäjänimimerkki löytyy sekunnissa Googlaamalla muualtakin kuin foorumilta mutta jos on tiedoton niin on tiedoton.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 133
[offtopic]

Aivan, eipä yllättänyt tuo vastaus kyllä yhtään. Ennemmin uskotaan keskustelupalstasotureiden juttuja kuin sellaisten jotka ovat oikeasti jotain näkyvää koodanneet.

Eiköhän tämä sitten ollut tässä. :)
Olen viimeiset n. 12.5 vuotta työkseni koodannut pääosin kääntäjää, välillä vähän muutakin. Tänä aikana olen julkaissut aika monta tieteellistä paperia liittyen optimointeihin, joita olen kääntäjään koodannut, ja ollut kakkoskirjoittajana mukana työkaverien papereissa kun olen heitä auttanut heidän tutkimushommissaan.

Googlen haku tieteellisistä papereista löytää aika hyvin

Google Scholar

(tulee myös pari jotka ei minun papereitani, mutta ne erottaa aika hyvin aihealueen perusteella)

Tuorein paperini taitaa tuolta vielä puuttua.


Että aika hyvin on kyllä näkyvää esillä siitä, mitä olen tehnyt.

[/offtopic]
 

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 000
Olen viimeiset n. 12.5 olen työkseni koodannut pääosin kääntäjää, välillä vähän muutakin. Tänä aikana olen julkaissut aika monta tieteellistä paperia liittyen optimointeihin, joita olen kääntäjään koodannut, ja ollut kakkoskirjoittajana mukan työkaverien papereissa kun olen heitä autanut heidän tutkimushommissaan.

Googlen haku tieteellisistä papereista löytää aika hyvin

Google Scholar

(tulee myös pari jotka ei minun papereitani, mutta ne erottaa aika hyvin aihealueen perusteella)

Tuorein paperini taitaa tuolta vielä puuttua.


Että aika hyvin on kyllä näkyvää esillä siitä, mitä olen tehnyt.
Epäilen vahvasti, että jiipee ei pysty ymmärtämään, että jollakin on nimimerkkinä oma nimi.
 

svk

Apua, avatarini on sormi!
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 810
Uskooko hän, jos sanon olevani slovakia?
 

BOT

Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
2 404
Kyllä minä ainakin olen @JiiPee kanssa samoilla linjoilla. Tarkoitushan tässä viimeisessä kiistassa ei edes ole todistaa häntä vääräksi, vaan viedä huomio siltä seikalta, että Ryzenit ovat kokonaisuutena aivan erinomaisia prosessoreita.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
1 381
Enemmän uskon luulen että tuo JiiPeen "intel-optimointi" on näkynyt pelien kehityksessä päälinjauksena, jossa perusoletuksena on ollut suhteellisen pieni threadien määrä ja korkea yhden ytimen suorituskyky. Tuolloin pelit on voitu suunnitella toimimaan riittävän hyvin 4/8 threadin kivellä jossa yksi ydin pystyy puskemaan kovia määriä dataa ulos, eikä ole ollut tarvetta käyttää työtunteja multithreadauksen viilaamiseen, kun peruskäyttäjillä ei ole ollut prosessoreja tuohon. Nyt Ryzeneillä yhden ytimen huippusuorituskyky on laskenut jonkin verran, mutta samalla ydinten määrä on tuplaantunut, jolloin välttämättä se perusoletuksena 4 nopealle threadille suunniteltu peli ei niin hyvin toimikaan enää 12 threadilla, jossa kuormittunein ydin ei yllä Intelin vastaavien nopeuksiin. Samalla varmasti jotain pieniä eroja muistien nopeuksissa ja prosessorin sisäisessä toiminnassakin on, mutta en edes yritä päteä noilla mutuarvauksilla. Jätän nuo mieluusti hkultalan ja The Stiltin kommentoitaviksi.

Toivottavasti Ryzenin tulo "optimoi" pelejä siihen suuntaan että threadeja otetaan käyttöön n-kappaletta ja siten, että ne jakaantuvat mahdollisimman tasaisesti. Tuo tuskin on enää kovin helppoa toteuttaa ihan vaan sillä oletuksella, että monissa peleissä on se yksi pääthreadi jonka suorituskyvystä riippuu lähes koko FPS.

edit: ei sekoteta uskoa tieteen avulla tuotettuun teknologiaan.
 
Viimeksi muokattu:

Hessu

Tukijäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 420
Enemmän uskon että tuo JiiPeen "intel-optimointi" on näkynyt pelien kehityksessä päälinjauksena, jossa perusoletuksena on ollut suhteellisen pieni threadien määrä ja korkea yhden ytimen suorituskyky. Tuolloin pelit on voitu suunnitella toimimaan riittävän hyvin 4/8 threadin kivellä jossa yksi ydin pystyy puskemaan kovia määriä dataa ulos, eikä ole ollut tarvetta käyttää työtunteja multithreadauksen viilaamiseen, kun peruskäyttäjillä ei ole ollut prosessoreja tuohon. Nyt Ryzeneillä yhden ytimen huippusuorituskyky on laskenut jonkin verran, mutta samalla ydinten määrä on tuplaantunut, jolloin välttämättä se perusoletuksena 4 nopealle threadille suunniteltu peli ei niin hyvin toimikaan enää 12 threadilla, jossa kuormittunein ydin ei yllä Intelin vastaavien nopeuksiin. Samalla varmasti jotain pieniä eroja muistien nopeuksissa ja prosessorin sisäisessä toiminnassakin on, mutta en edes yritä päteä noilla mutuarvauksilla. Jätän nuo mieluusti hkultalan ja The Stiltin kommentoitaviksi.

Toivottavasti Ryzenin tulo "optimoi" pelejä siihen suuntaan että threadeja otetaan käyttöön n-kappaletta ja siten, että ne jakaantuvat mahdollisimman tasaisesti. Tuo tuskin on enää kovin helppoa toteuttaa ihan vaan sillä oletuksella, että monissa peleissä on se yksi pääthreadi jonka suorituskyvystä riippuu lähes koko FPS.
Toiset miettii näitä faktapohjalta, mutta voithan toki pitää uskonasianakin, mikäli se enemmän mieltä lämmittää. :comp:
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 703
Toiset miettii näitä faktapohjalta, mutta voithan toki pitää uskonasianakin, mikäli se enemmän mieltä lämmittää. :comp:
Ehkäpä näin mutta luulisi loogisesti ytimien käytön optimointi tai sen puuttumisen olevan pitkälti Intelin tuotteista johtuvaa. Ja tämähän ei ole Intelin vika lainkaan (toim.huom.)

Kun ytimiä tuodaan enemmän käyttöön työpöytätasolle, niin monisäikeistys tulee varmastikin parantumaan. IPC-etu on tietenkin Intelin puolella, sitä ei käy kiistäminen kenelläkään.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
1 381
Toiset miettii näitä faktapohjalta, mutta voithan toki pitää uskonasianakin, mikäli se enemmän mieltä lämmittää. :comp:
En nyt oikein ymmärtänyt tätä kommenttia? Siis logiikkani oli tuossa jotenkin täysin typerää vai? Vai oliko tuo 'uskon'-sana se joka sinut triggeroi? Voin myös muuttaa sen muotoon 'luulen', mutta koska en tuota tiedä, niin en myöskään sitä väitä.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
873
vaan viedä huomio siltä seikalta, että Ryzenit ovat kokonaisuutena aivan erinomaisia prosessoreita.
Ei tuota ole kukaan väittänyt/ kieltänyt.
IPC- eroja Intellin hyväksi vaan ei katsottu "hyvällä ja tasapuolisella" pelillä saavutetuiksi, esitetystä peräti 29 testikuorman keskiarvoista huolimatta.:rolleyes:
 

MrFoxZet

R♿ T Virallinen™ Autisti
Liittynyt
05.01.2017
Viestejä
212
Ei tuota ole kukaan väittänyt/ kieltänyt.
IPC- eroja Intellin hyväksi vaan ei katsottu "hyvällä ja tasapuolisella" pelillä saavutetuiksi, esitetystä peräti 29 testikuorman keskiarvoista huolimatta.:rolleyes:
Eiköhän noissa epäluotettavuutta herättänyt keskinkertainen dokumentointi, CPU-mittauksiin melko vaatimaton näytönohjain ja tulosten epäsäännöllisyys, ei niinkään erot Intelin ja AMD:n testiprossujen välillä...
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 133
Ehkäpä näin mutta luulisi loogisesti ytimien käytön optimointi tai sen puuttumisen olevan pitkälti Intelin tuotteista johtuvaa. Ja tämähän ei ole Intelin vika lainkaan (toim.huom.)

Kun ytimiä tuodaan enemmän käyttöön työpöytätasolle, niin monisäikeistys tulee varmastikin parantumaan. IPC-etu on tietenkin Intelin puolella, sitä ei käy kiistäminen kenelläkään.
Intel oli ensimmäinen joka toi kuluttajamarkkinoille 8aa ja 12aa säiettä yhtä aikaa ajavat prosessorit, 8 säiettä tuli jo 10 vuotta sitten, AMDllä vasta kolmisen vuotta myöhemmin. 12 säiettä ajava kuluttaprosessori AMDltä tuli 7 vuotta intelin jälkeen, tosin samalla AMD hyppäsi sitten 16 säikeeseen asti.

Että kyllä se intelistä täyden tehon irtisaaminen vaatii ihan yhtä lailla sitä monisäikeistämistä.
 

sushukka

Premium-jäsen
Liittynyt
16.04.2017
Viestejä
1 359
Eiköhän tämä matalan tason AMD- vs. Intel-optimointi ole nähty. Nykyisellään ei etua paljoa saada. Eri kysymys on se, että kuinka paljon AMD joutuu ratkaisuissaan apinoimaan Inteliä, jotta nykyiset softat toimii optimaalisesti myös heidän kivillään. Toki sovelluskehittäjille helpompi kun käytännössä yksi pääpolku tallustaa, mutta silti väitän että jos markkinaosuudet olisivat 50/50 AMD/Intel, niin nähtäisiin enemmän eroavaisuuksia prosessoreissa ja optimoinneilla olisi enemmän merkitystä.

Intel oli ensimmäinen joka toi kuluttajamarkkinoille 8aa ja 12aa säiettä yhtä aikaa ajavat prosessorit, 8 säiettä tuli jo 10 vuotta sitten, AMDllä vasta kolmisen vuotta myöhemmin. 12 säiettä ajava kuluttaprosessori AMDltä tuli 7 vuotta intelin jälkeen, tosin samalla AMD hyppäsi sitten 16 säikeeseen asti.

Että kyllä se intelistä täyden tehon irtisaaminen vaatii ihan yhtä lailla sitä monisäikeistämistä.
Toki vaatii, mutta kuluttajapuoli on tosiaan ollut 2-8 säiettä. HEDT-prossuja en vielä laske ison massamarkkinan kuluttajatuotteiksi. Keskiarvo on siten varmaankin lähempänä neljää kun otetaan kaikki hilavitkuttimet huomioon. Ja vaikka rinnakkaisuus tehdään säikeille, niin se että käytännössä on ollut max. neljä oikeaa ydintä käytettävissä on varmasti myös vaikuttanut rinnakkaisuuden houkuttelevuuteen saavutettavan tehoedun vs. lisätyön näkökulmasta. Ilman AMD:tä Intel olisi tuonut alkuperäisen roadmappinsa mukaan vasta tänä vuonna 6c-prossut myyntiin ja nyt kun säikeiden keskimääräinen taso kasvaa kuluttajamarkkinoilla isommin, niin siihen aletaan kiinnittämään myös huomiota. Siten optimointia on edessä, mutta tässäkin siihen vetävä taho on Intel. AMD:n kannalta hyvä, koska se sopii erityisesti heidän Zen-malliinsa. Intel olisi hyvin voinut tuoda coreja- ja säikeitä lisää Xeon-puolelta milloin vain olisivat halunneet, jolloin AMD:lla olisi ollut paljon surkeammat mahdollisuudet päästä peliin taas mukaan, mutta eivätpä kovassa rahan tarpeessaan tehneet.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
1 381
Eiköhän noissa epäluotettavuutta herättänyt keskinkertainen dokumentointi, CPU-mittauksiin melko vaatimaton näytönohjain ja tulosten epäsäännöllisyys, ei niinkään erot Intelin ja AMD:n testiprossujen välillä...
Nyt sekoitat the Stiltin CPU-testit ja Zetterin pelitestit.
 

MrFoxZet

R♿ T Virallinen™ Autisti
Liittynyt
05.01.2017
Viestejä
212
Nyt sekoitat the Stiltin CPU-testit ja Zetterin pelitestit.
tarkoitin "noilla" nimenomaan noita viimeiset ~4 sivua tuottaneita testejä, luulin että kävis selväksi mainituista epäkohdista mutta tulipahan nyt tarkennettua :beye:
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
1 381
tarkoitin "noilla" nimenomaan noita viimeiset ~4 sivua tuottaneita testejä, luulin että kävis selväksi mainituista epäkohdista mutta tulipahan nyt tarkennettua :beye:
Kuten sanoin, kyseessä on 29 kuorman keskiarvot. 24 noista kuormista on avointa lähdekoodia.

Testikuormat:

- 3DPM V2.0b1
- 7-Zip 18.02
- Blackscholes (Generic)
- Blender 2.79a
- Bullet 2.85
- Cinebench R10
- Cinebench R11.5
- Cinebench R15
- C-Ray
- Embree 3.0.0
- Eigen 3.3.90 (Dense Solvers)
- Euler3D CFD (Rodinia)
- GCC 7.2
- GMPBench (libGMP 6.1.99 "Fat")
- Image Processing; Crop, DS, PNG (AV 7.12.100 & Scale 5.0.102)
- IFVD CFD
- K-means (Rodinia)
- Linpack 2018.1.009
- Monte Carlo Ray Tracer 1.0
- NAMD 2.12 (APOA1)
- NBody (Generic)
- NQueen (Generic)
- OpenSSL 1.1.0g
- Opus 1.3b
- Stockfish 9
- Vampire Numbers (Generic)
- WinRAR 5.50
- X264 0.156.2905
- X265 2.7+2

Cinebenchejä, Linpackia sekä WinRAR:a lukuunottamatta kaikki kuormat on avointa lähdekoodia.
11:ta itse käännetyssä kuormassa kääntäjänä on GCC (6.3 tai 7.2), kahdeksassa ICL 2017 tai 2018 jonka tuottamat binäärit on pätsätty valmistajariippuvaisen polunohjauksen poistamiseksi.
Ööö minäpä kerron mitä kaikkea sisältyy testeihini kun selvästi et tiedä.

Eli:
Cinebech R15
PowerDirector 15:stä 6min video projektin rendeöinti
3dmark FireStrike
3dmark TimeSpy

Peleihin yritin saada mahdollisimman laajan kirjon eri tyyppisiä pelejä:

8-bit Armies
Arma 3
Battlefield 3
Crysis 3
CS:GO
Doom (2016)
GTA V
Overwatch
Project Cars
Redout
Rise of the Triad (2013)
Sublevel Zero Redux
Siksi vastasin kun itselle ei suoraan selvinnyt kumpia testejä tarkoitit. 29 testiä oli Stiltin osuudessa, mutta siinä ei käsittääkseni taas GPU:ta ole. Ja mielestäni suurempi keskustelu on viimeisissä postauksissa liittynyt nimenomaan tuohon Stiltin raportoimaan IPC-eroon, eikä Zetterin pelitesteihin liittyen. Ei ollut tarkoitus olla vain näsäviisas pilkunnussija.
 

MrFoxZet

R♿ T Virallinen™ Autisti
Liittynyt
05.01.2017
Viestejä
212
Siksi vastasin kun itselle ei suoraan selvinnyt kumpia testejä tarkoitit. 29 testiä oli Stiltin osuudessa, mutta siinä ei käsittääkseni taas GPU:ta ole. Ja mielestäni suurempi keskustelu on viimeisissä postauksissa liittynyt nimenomaan tuohon Stiltin raportoimaan IPC-eroon, eikä Zetterin pelitesteihin liittyen. Ei ollut tarkoitus olla vain näsäviisas pilkunnussija.
Joo ehkä hieman sekavasti asiani ilmaisin, ihan asiallisesti toit epäkohdan esiin, ei mitään :tup:
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
7 037
Tuo peli on tehty täysin AMD: n ehdoilla alkujaankin: Tyyliin: "Tällä me sitten demotaan meidän prossuja" (ovat niin tehneetkin).
Mutta täällä forumisoturit on jo moneen kertaan tyrmännyt prosessorien eroavaisuudet, eli ei sillä ole mitään väliä koska molemmat prosessorit ajaa koodia yhtä hyvin tai yhtä huonosti.


Kuten The Stilt tuossa jo mainitsikin, sieltä on voitu korjata selviä bugejakin. IMO: jopa ihan tietoisia, että saadaan näyttämään "optimointi" hyvältä.....
No toki kun folipipon laittaa päähän niin tottakai se on mahdollista että ihan tahallaan on rampautettu.

Luulis sen nyt jotain sanovan jos käyttäjänimimerkki löytyy sekunnissa Googlaamalla muualtakin kuin foorumilta mutta jos on tiedoton niin on tiedoton.
Eipä ole ollut tarvetta kyseistä nimimerkkiä googletella. Kerrotko mikä olisi sellainen syy että minulle tulisi pakottava tarve googlettaa vaikka sinun nimimerkkisi?

Olen viimeiset n. 12.5 vuotta työkseni koodannut pääosin kääntäjää, välillä vähän muutakin. Tänä aikana olen julkaissut aika monta tieteellistä paperia liittyen optimointeihin, joita olen kääntäjään koodannut, ja ollut kakkoskirjoittajana mukana työkaverien papereissa kun olen heitä auttanut heidän tutkimushommissaan.
Eli sinä kun keskityt kääntäjän optimointiin niin silloin lähdekoodin optimointi mielestäsi on täysin turhaa eikä sillä saavuteta mitään?

Epäilen vahvasti, että jiipee ei pysty ymmärtämään, että jollakin on nimimerkkinä oma nimi.
Suomesta ei kyllä löydy vrk.fi palvelun mukaan yhtään hkultala nimistä henkilöä, niin etu- että sukunimi ei tuota osumia.

Ehkäpä näin mutta luulisi loogisesti ytimien käytön optimointi tai sen puuttumisen olevan pitkälti Intelin tuotteista johtuvaa. Ja tämähän ei ole Intelin vika lainkaan (toim.huom.)
Nimenomaan. Tuntuu vain olevan joillekin niin vaikeata ymmärtää että vuosikausia kun koodia väännetään yhden valmistajan ehdoilla niin siitä tulee ikäänkuin automaattisesti se stantardi jossa nyt eletään ja ei pystytä näkemään nyt sitä että toiselle valmistajalle asiat voitaisiin ehkä tehdä hieman toisin tai sitten ei yksinkertaisesti osata tai ei edes haluta oppia.

Intel oli ensimmäinen joka toi kuluttajamarkkinoille 8aa ja 12aa säiettä yhtä aikaa ajavat prosessorit
Intelin HEDT prossuja on kyllä hyvin vaikea laskea kuluttajamarkkinoille suunnatuiksi tuotteiksi.
 

MrFoxZet

R♿ T Virallinen™ Autisti
Liittynyt
05.01.2017
Viestejä
212
Mutta täällä forumisoturit on jo moneen kertaan tyrmännyt prosessorien eroavaisuudet, eli ei sillä ole mitään väliä koska molemmat prosessorit ajaa koodia yhtä hyvin tai yhtä huonosti.




No toki kun folipipon laittaa päähän niin tottakai se on mahdollista että ihan tahallaan on rampautettu.



Eipä ole ollut tarvetta kyseistä nimimerkkiä googletella. Kerrotko mikä olisi sellainen syy että minulle tulisi pakottava tarve googlettaa vaikka sinun nimimerkkisi?



Eli sinä kun keskityt kääntäjän optimointiin niin silloin lähdekoodin optimointi mielestäsi on täysin turhaa eikä sillä saavuteta mitään?



Suomesta ei kyllä löydy vrk.fi palvelun mukaan yhtään hkultala nimistä henkilöä, niin etu- että sukunimi ei tuota osumia.



Nimenomaan. Tuntuu vain olevan joillekin niin vaikeata ymmärtää että vuosikausia kun koodia väännetään yhden valmistajan ehdoilla niin siitä tulee ikäänkuin automaattisesti se stantardi jossa nyt eletään ja ei pystytä näkemään nyt sitä että toiselle valmistajalle asiat voitaisiin ehkä tehdä hieman toisin tai sitten ei yksinkertaisesti osata tai ei edes haluta oppia.



Intelin HEDT prossuja on kyllä hyvin vaikea laskea kuluttajamarkkinoille suunnatuiksi tuotteiksi.
Onhan se ihan järkevä ottaa vähän selvää kenen kanssa on keskustelemassa, niin välttyy monelta harmilta. Olis myös näkynyt sitä "jotain näkyvää" koodauksen tulosta (RTC jne).

Tosin pidän hieman erikoisena ettei io-techissä pyörivä/muuten ATK-uutisia seuraava olisi edes jossain kuullut Stiltistä :confused:
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
7 037
Tosin pidän hieman erikoisena ettei io-techissä pyörivä/muuten ATK-uutisia seuraava olisi edes jossain kuullut Stiltistä :confused:
Näin vain on että kyseinen herra on täysin tuntematon itselleni. Tosin oli tuossa melkein 10v tauko ettei koko touhua tullut juurikaan seurattua koska ei ollut mitään mielenkiintoista seurattavaa. Esim. muroa josta ilmeisesti suurin osa tänne on tullut(?) en ole koskaan seurannut taikka siellä keskustellut.
Vasta pari vuotta sitten alkoi taas alan seuraaminen kiinnostaa kun alkoi huhuja kuulumaan että voisi tulevaisuudessa olla mielenkiintoiset ajat taas edessä ja onhan tämä ihan mielenkiintoista Ryzenin julkaisun jälkeen ollutkin.
 

MrFoxZet

R♿ T Virallinen™ Autisti
Liittynyt
05.01.2017
Viestejä
212
Näin vain on että kyseinen herra on täysin tuntematon itselleni. Tosin oli tuossa melkein 10v tauko ettei koko touhua tullut juurikaan seurattua koska ei ollut mitään mielenkiintoista seurattavaa. Esim. muroa josta ilmeisesti suurin osa tänne on tullut(?) en ole koskaan seurannut taikka siellä keskustellut.
Vasta pari vuotta sitten alkoi taas alan seuraaminen kiinnostaa kun alkoi huhuja kuulumaan että voisi tulevaisuudessa olla mielenkiintoiset ajat taas edessä ja onhan tämä ihan mielenkiintoista Ryzenin julkaisun jälkeen ollutkin.
Aika jännä silti, mutta sattuu sitä oudompiakin. Foorumin pääasiallinen Ryzen-tieturi Stilt taitaa kuitenkin olla ja kenties parhaiten perillä Ryzenin toiminnasta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 186
Viestejä
4 215 008
Jäsenet
71 014
Uusin jäsen
Phaik

Hinta.fi

Ylös Bottom