Virallinen: AMD vs Intel keskustelu- ja väittelyketju

Viestiketju alueella 'Prosessorit, ylikellotus, emolevyt ja muistit' , aloittaja Sampsa, 15.12.2016.

  1. hkultala

    hkultala

    Viestejä:
    4 687
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Vähän veikkaan, että joku tässä tarinassa mättää. On mm. kuulunut huhuja, että Rocket Lakessa olisi erillinen GPU omalla piilastullaan, samassa paketissa CPUn kanssa. Pitäisin uskottavana, että esim. tämä GPU tehtäisiin tuolla Samsungin prosessilla, mutta CPU tehtäisiin Intelin omalla prosessilla.
     
    Mechanical Man tykkää tästä.
  2. svk

    svk R&T Premium-jäsen Köyhä

    Viestejä:
    1 931
    Rekisteröitynyt:
    14.12.2016
    No on se toiminut ilmeisesti hyvin tähänkin mennessä ;)
    [ Vain rekisteröityneet käyttäjät näkevät Spoiler-tagin sisällön. Rekisteröidy foorumille... ]
     
  3. Divvy

    Divvy

    Viestejä:
    1 150
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016


    AMD Fine Wine ja Intelin tietoturvakorjauksetkin huomioiden 7700k on vielä tänäkin päivänä parempi peliprossu kuin 1800x.
     
  4. JiiPee

    JiiPee

    Viestejä:
    2 730
    Rekisteröitynyt:
    21.06.2017
    Erikoinen tulkinta kyllä videosta. Siniset lasit ilmeisesti vääristää maailmankuvan todella pahasti.
     
  5. Divvy

    Divvy

    Viestejä:
    1 150
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    7700k voitti sekä min että avg FPS:ssä seitsemässä pelissä yhdeksästä. Yhdessä Intel voitti selvästi AVG ja hävisi hienoisesti MIN fps:ssä. Yhdessä pelissä 1800x voitti molemmissa.

    Eli vähintään 7-2 voitto 7700k:lle, ehkä jopa 8-1. Mikä tässä nyt vääristyy?

    EDIT: Molemmat kellotettuina siis.
     
    Hessu, jabbadap ja Mechanical Man tykkäävät tästä.
  6. Dygaza

    Dygaza Platinum-jäsen

    Viestejä:
    635
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    Tuon testin kun ois vielä ajanu muistit viritettynä molemmille. Tosin taitaa toi muistien kellottelu olla enemmän harvojen puuhaa, meinaa suurin osa ostajista varmaa ajaa perusasetuksilla.
     
  7. jabbadap

    jabbadap

    Viestejä:
    1 306
    Rekisteröitynyt:
    04.11.2016
    Niin no testas 3200MHz 14cl B-die muisteilla tuossa eli edes nuo stock tulokset eivät nyt varsinaisesti ole stock tuloksia vaan muistien ylikellotuksella saatuja tuloksia.
     
  8. vemkki

    vemkki

    Viestejä:
    3 043
    Rekisteröitynyt:
    05.02.2017
    Intelin mukaan PCIe 4.0 ei ole tarpeellinen peleille nyt eikä lähitulevaisuudessa.
    Intel Shows PCI Express 4.0 Means Nothing For Gamers - Legit Reviews
    8k-näyttöjen ja korkean virkistystaajuuden kanssa asia alkaa tulla ajankohtaiseksi.

    Itse en tuota kyllä ihan purematta niele, koska Tech powerupin testissäkin joissakin peleissä jopa 1920x1080-tarkkuudella tuli selvää hyötyä PCIe 3.0 16x-väylästä verrattuna 8x-väylään, vaikka kaistanleveyslaskutoimituksen perusteella hyötyä ei pitäisi olla. Edellytyksenä oli tietysti se, että näytönohjaimena oli RTX 2080 Ti.
     
  9. hik

    hik

    Viestejä:
    600
    Rekisteröitynyt:
    06.04.2017
    Techpowerupin testissä oli vain fps-keskiarvot. Niissä oli 3 prosenttiyksikön ero pcie 3 8x vs 16.
    99. persentiilin fps-erot voi olla mitä vaan. Fps minimit on se mitä silmä näkee.

    [ Vain rekisteröityneet käyttäjät näkevät Spoiler-tagin sisällön. Rekisteröidy foorumille... ]
     
    Viimeksi muokattu: 21.06.2019
  10. k1nggg

    k1nggg

    Viestejä:
    162
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Korkeilla resoluutioilla PCIe kaistan merkitys pienenee TPU:n testien mukaan.
     
  11. Leopardi

    Leopardi

    Viestejä:
    902
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    FPS:n lukujen ulkopuolella mainitsi että 7700K myös tökki vähän väliä, mitä 1800X:llä ei tapahtunut. Itse olen juuri 4790K:n kanssa huomannut Win 10 1809 buildin jälkeen tuon vähän väliä tapahtuvan jökkimisen peleissä. Vahvistaa tuon että nuo Intelin tietoturvakorjaukset nyt vaan pilaa sen sulavan keskeytyksettömän G-sync kokemuksen.
     
    HFK, Apukuski ja k1nggg tykkäävät tästä.
  12. vemkki

    vemkki

    Viestejä:
    3 043
    Rekisteröitynyt:
    05.02.2017
  13. hik

    hik

    Viestejä:
    600
    Rekisteröitynyt:
    06.04.2017
    Pullonkaula lakkaa olemasta pullonkaula jos lisää toisen vielä isomman pullonkaulan. Hitaampi prosu, hitaampi monitori (60 Hz), hitaampi näyttis (=sama näyttis tuplasti pikseleitä).

    Silloinkaan keskimääräinen fps ei riitä kertomaan koko tarinaa koska latenssipiikit voi olla mahdollisia.
     
    Cuthalu tykkää tästä.
  14. Divvy

    Divvy

    Viestejä:
    1 150
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tuollainen tökkiminen voisi olla ikävää, itse kärsin siitä Ryzen 1700-setilläni, mutta tässä mielestäni hyppäät aika nopeasti johtopäätökseen kun sattumanvaraisen tökkimisen voi selittää muutkin asiat. Esim. DPC-latenssiongelmat.
     
  15. Asmola

    Asmola Molander Ylläpidon jäsen Team Apex Legends RTX ON Team H2O

    Viestejä:
    3 025
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Noista sulavuusasioista @Kapteeni_kuolio lienee hyvä kertomaan kun on päässyt useita alustoja käyttämään.
     
  16. bahis

    bahis Tukijäsen

    Viestejä:
    314
    Rekisteröitynyt:
    06.03.2019
    Ainakin oman i5-6600k:n kanssa jos Windowsista on balanced virranhallinta käytössä aiheuttaa tökkimistä. Kun laittaa high performance niin kellot pysyy tasaisena ja nykimiset häviää.
     
  17. Kapteeni_kuolio

    Kapteeni_kuolio ⚓Ledimestari⚓ Premium-jäsen Team R&T Team Stream

    Viestejä:
    1 348
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Ei mulla oo kyllä mitään vertailukelpoista käsitystä 4-core prossujen "sulavuus" eroista 6 tai 8 ytimisiin verrattuna. Todella pitkä aika kun omistanut 4-ytimen prossun, nyt on 9900k ja TR1950x "kotikoneissa".

    Se toki jos käyttää jotain virranhallintaa tai offsetteja mitkä hyppyyttää kellotaajuutta niin voi näkyä mikrolagina tai tökkimisenä, siinä menee rytsölälläkin useampi kymmenen millisekuntia kun hyppyytellään p-statesta toiseen. Ja intelillä sama myös, ja lisäherkkuna mahdolliset avx-offsetit.

    8700k oli mulle paljon parempi peliprossu kuin 1700x tai vaikka TR1950, 9900k on pitäny hyvillä muisteilla ja enemmän kuin kohtuullisella 5.2Ghz kellotuksella kaikki muut mun testaamat prossut takanaan.

    Jotenkin toi koko sulavuus argumentti tuntunut lähinnä placebo-enkelipöly-trollailulta jota jotkut viljelee puolustellessaan jomman kumman leirin tuotteita :vihellys: sen "sulavuuden" näkee kyl mittareilla; frametime, min-fps ja mediumi-fps sekä huonoin prossa ja promille. Jos joku prossut/näyttis on näissä stateissa parempi niin se "sulavuus" on silloin parempi eikä siinä sen kummempaa.
     
    Asmola tykkää tästä.
  18. Kizmo

    Kizmo

    Viestejä:
    1 162
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Miten paljon tuota tökkimistä näkyy GPU rajoitteisissa peleissä? Eli jos 1440p tai yli ja kaikki tapissa uusimpia pelejä.
     
  19. Nerkoon

    Nerkoon Se ainoa oikea Platinum-jäsen

    Viestejä:
    3 374
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Paniikkiveto jolla yritetään suojata omaa markkinaosuutta. Ongelma vain on , että Intelillä on jo muutenkin kapasiteettiongelmia. Ihan sama onko prosessori halvempi jos sitä ei ole saatavilla
     
  20. bahis

    bahis Tukijäsen

    Viestejä:
    314
    Rekisteröitynyt:
    06.03.2019
    Kapasiteettiongelmat ratkeaa jos Ryzen 3 alkaa myydä kunnolla :D
     
    sushukka ja JiiPee tykkäävät tästä.
  21. Griffin

    Griffin

    Viestejä:
    3 781
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Ryzen3:sesta pitää vielä ensin nähdä kolmansien osapuolten kattavat testit ja lisäksi AMD:n pitää pystyä valmistamaan sitä paljon, jos hinta pidetään edullisena, muuten se menee "ei ooksi" kun alkuvarastot tyhjenevät.
     
  22. Nerkoon

    Nerkoon Se ainoa oikea Platinum-jäsen

    Viestejä:
    3 374
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Ottaen huomioon, miten emovalmistajat ovat panostaneet 3000 sarjan julkaisuun voidaan olettaa, että kova prosessori on tulossa ja varastoa tulee riittämään. Ei siellä puolella pistetä tuollaisia paukkuja keskinkertaiseen prosessoriin.
     
  23. Griffin

    Griffin

    Viestejä:
    3 781
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    EI olisi ensimmäinen kerta, jos valmistajalta tulee hyvä tuote, niin se lopahtaa kesken. Mutta tuotteen hyvyys on vielä näkemättä.
     
  24. sushukka

    sushukka

    Viestejä:
    590
    Rekisteröitynyt:
    16.04.2017
    Se että Intel viimein lähti laskemaan hintoja antaa kyllä odottaa että jonkunlianen suorituskykyboosti on tulossa. Se on aika lailla viimeisiä asioita mitä tekevät elleivät oikeasti ole jäämässä jalkoihin nykyhinnoilla per suorituskyky. Samoin noiden tulevien high-end-lankkujen määrä kertoo että alkaa uskoa olla komponenttitoimittajillakin. Kun nyt saisivat nuo tulevat APUt pärjäämään, niin AMD pääsisi paremmin isompien massojen läppäri-OEM-puolelle.
     
  25. hik

    hik

    Viestejä:
    600
    Rekisteröitynyt:
    06.04.2017
    Se on vielä näkemättä onko uusissa Ryzeneissä frame time piikkejä pelikäytössä. En ole kovin hyvin kärryillä aiheesta, mutta chiplet-rakenne ja iso DDR4-latenssi voisi olla altis sen tapaiselle. Huonossa skenaariossa iso L3-välimuisti, joka ei kait ole yhteinen kaikille ytimille, nostaisi keskimääräiset fps:t ylös, mutta jättäisi 99. persentiilit Zen 1 tasolle. Toivottavasti semmoista ei ole.
     
    Viimeksi muokattu: 25.06.2019
  26. bahis

    bahis Tukijäsen

    Viestejä:
    314
    Rekisteröitynyt:
    06.03.2019
    Tuohan pitäisi korjautua uusimman windowsin päivityksen kanssa.
     
    Viimeksi muokattu: 25.06.2019
  27. hik

    hik

    Viestejä:
    600
    Rekisteröitynyt:
    06.04.2017
    Toivottavasti 1903 päivitys tosiaan vähän auttaa.

    DDR4 latenssin merkitys jää nähtäväksi.
     
  28. hkultala

    hkultala

    Viestejä:
    4 687
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    (siirretty muualta)

    .. ja sitten täällä ollaan innoissaan, kun AMD vuonna 2019 tekee juuri saman, mikä sen clarkdalen pilasi ;)

    Ja odotetaan, että intelin pitäisi tehdä sama uudestaan, että pysyy kilpailukykyisenä ;)
     
  29. jooseppi79

    jooseppi79

    Viestejä:
    36
    Rekisteröitynyt:
    26.06.2019
    Ei AMD:n tarvitse HT:tä kytkeä pois. Se on Intelin ongelma.
     
  30. hik

    hik

    Viestejä:
    600
    Rekisteröitynyt:
    06.04.2017
    Joidenkin tutkijoiden mukaan koko HT/SMT on tietoturvan suhteen toivoton konsepti.
     
  31. Taneli-

    Taneli- ☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣ Premium-jäsen

    Viestejä:
    2 577
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Saa nyt nähdä kun 3950X julkaistaan, voihan olla että jopa ilman HT/SMT viritystäkin 16-ydintä olisi ns tarpeeksi suuressa osassa ohjelmia / pelejä ilman että "ylimääräisiä" säikeitä tarvitaan. Mutta ainakin suuressa osassa vanhemmista AMD/Intelin prosessoreista pelkkä 2 tai 4 ydintä ei riitä ilman säikeistystä. Tämä tietysti vain oma mielipiteeni, osa kun tältäkin foorumilta on ollut vakaasti sitä mieltä että edes netin selaaminen ei onnistu 1 tai 2-ydin prosessorilla ja osa taas sitä mieltä että 2-ydin prosessorilla pystyy vielä pelaamaankin 4Gb muistin kanssa (tietysti vanhempia pelejä mutta kuitenkin).
     
  32. bahis

    bahis Tukijäsen

    Viestejä:
    314
    Rekisteröitynyt:
    06.03.2019
    Muutaman viikon juuri käytin Celeron G3930 prosessoria. (2core 2thread).
    Kyllähän sillä pystyi nettiä selaamaan ja Netflixiä katsomaan, kunhan mitään muuta ei yhtä aikaa yrittänyt tehdä.
     
  33. hik

    hik

    Viestejä:
    600
    Rekisteröitynyt:
    06.04.2017
    SMT pois päältä kääntäminen ei kait peleissä perinteisesti ole pudottanut suorituskykyä vaan nostanut sitä (kunhan ytimet ei lopu kesken). Konsoleihin tulee 8c 16t , joten12c 12t riittää varmuudella pöytäkoneissa konsoliporttauksiin.

    Se vaan, kun keskenään juttelevat threadit/prosessit koitetaan kait kerätä saman CCX:n ja L3 cachen sisälle, ja SMT pois päältä CCX:n sisälle mahtuu vain puolet tavarasta. Voi olla että siinä ei ole käytännössä ongelmaa.
     
  34. hkultala

    hkultala

    Viestejä:
    4 687
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Juu. Ongelmana on tosiaan kuormanjako, eli tyypillisesti pelissä on yksi raskaampi säie, joka on selvä pullonkaula.
    Kun sen kanssa samalle fyysiselle ytimelle joksikin aikaa sattuu osumaan joku toinen (ei-niin kriittinen säie), tämä kriittinen säie hidastuu.

    SMT pois päältä se vähemmän kriittinen säie ajautuisi jollain toisella ytimellä sen jälkeen/sitä ennen/sen välissä kun sillä toisella ytimellä on ajettu jotain muuta kevyttä säiettä.

    ... ja sitten kun kaikki ajossa olevat säikeet ei mahdu yksinään yhden CCXn ytimille (eli säikeitä on ajossa yli 4) meillä on dilemma.

    Voidaan joko laittaa pelin viides säie toiselle CCXlle, jolloin sille tulee ylimääräistä kommunikaatioviivettä, tai voidaan laittaa sen samaan CCXään samlle ytimelle jonkun muun säikeen kanssa (käyttää sen kanssa melkein kaikki samoja resursseja, hidastaa selvästi sitä).

    Molemmissa on huonot puolensa.

    Osaakohan mikään peli asettaa säikeilleen mitään prioriteetteja, että käyttiksen skedulerilla olisi edes teoreettinen mahdollisuus yrittää optimoida skedulointia siten, että se tärkein säie saisi aina yksin oman ytimensä, vaikka muita säikeitä laitetaan yhtä aikaa jonkun muun ytimen molempiin virtuaaliytimiin?
     
    Viimeksi muokattu: 26.06.2019
    hik tykkää tästä.
  35. hkultala

    hkultala

    Viestejä:
    4 687
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Se, mikä kelpaa näyttikselle joka toimii 1190 MHz kellotaajuudella on aika eri asia kuin mikä kelpaa CPUlle, jonka pitäisi toimia n. 5 GHz kellotaajuudella.
     
  36. svk

    svk R&T Premium-jäsen Köyhä

    Viestejä:
    1 931
    Rekisteröitynyt:
    14.12.2016
    Aivan :D Siksi esitinkin esimerkkinä tuotteen, jossa CPU on tehty eri prosessilla kuin GPU lastu.
     
    hkultala tykkää tästä.
  37. Divvy

    Divvy

    Viestejä:
    1 150
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Eikö käyttöjärjestelmät tosiaan osaa ohjata näitä säikeitä sellaisille ytimille, joilla on vähiten kuormaa? Mikä pakko se on tunkea kaikkein kuormitetuimmalle ytimelle jos muut ytimet ns. pyörittelevät peukaloitaan?
     
  38. hkultala

    hkultala

    Viestejä:
    4 687
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Olet nyt ilmeisesti tajunnut jotain väärin. Ei siellä ole mitään "peukaloita pyöritteleviä" ytimiä silloin kun ne säikeet on valmiina suoritukseen. ja silloin kun siellä pyöritellään peukaloita, ne kaikki pyörittelee peukaloita pääosin yhtä aikaa. Säie haluaa suoriutua maksiminopeudella tai ollenkaan, ei "kevyt" säie millään ajanhetkellä kuluta suoritinydintä "osittain" vaan se käyttää sitä CPUta täysillä hetken ja sitten idlaa.

    Väännetään rautalangasta esimerkki:

    Pelissä aloitetaan 16.66 ms (60 fps) välein uuden framen laskenta. Ajoon tule yhtä aikaa 5 säiettä.

    4 säikeistä laskee vähemmän ja valmistuu n. 8 ms jälkeen. Tämän jälkeen näitä säikeitä ajaneet ytimet pyörittelevät peukaloitaan.

    Viimeinen säie laskee enemmän ja valmistuu n. 16ms jälkeen. viimeiset 0.66ms odotellaan vsyncciä.

    Mikäli meillä on käytössä vain 4 fyysistä ydintä ja SMT, näistä viidestä säikeestä 2 menee samalle fyysiselle ytimelle, ja molemmat näistä säikeistä hidastuvat, esim. siten että hommaan menee molemmilta 13ms.

    Mikäli sattuu käymään niin, että kaksi näistä 8ms CPU aikaa tarvitsevista "kevyemmistä" säikeista sattuu samalle ytimelle, ei mitään ongelmaa, niillä molemmilla kestää n. 13ms hommaansa, ja niille jää edelleen 3 ms aikaa idalta

    Mutta mikäli sattuu käymään niin, että sen 16ms CPU-aikaa tarvitsevan säikeen kanssa sattuu päällekkäin samalle ytimelle yksi näistä toisista säikeistä, menee sen ensimmäisen puolikkaan suorittamiseen n. 13ms ja toiseen sama 8ms kuin normaalistikin, eli kokonaisuudessaan 21ms.

    Ja muut säikeet odottelee sen 13ms ennen kuin frame on valmis ja ne pääsevät laskemaan seuraavaa framea.

    Ja useat skedulerit vieläpä pyrkivät nimenomaan "reiluuteen" eli antamaan eri säikeille yhtä paljon CPU-aikaa. Jos monta säiettä tappelee siitä, kuka pääsee ajoon, valitaan se, joka on tähän mennessä kuluttanut vähiten cpu-aikaa.


    Ja tosiaan, osa peleistä laukoo niin monta säiettä, kuin mitä koneesta löytyy virtuaaliytimiä. Jos virtuaaliytimiä on vähän (SMT pois päältä) noita kevyempiä aputaskeja suoritetaan peräkkäin samassa säikeessä (vähemmän yhtäaikaisia säikeitä), mutta jos virtuaaliytimiä on paljon, on enemmän taskeja yhtä aikaa ajossa omissa säikeissään.
     
    Adrana, unholy_walrus, Hammer Schultz ja 5 muuta tykkäävät tästä.
  39. sushukka

    sushukka

    Viestejä:
    590
    Rekisteröitynyt:
    16.04.2017
    IBM muistaakseni sanoi suoraan että heidän prossunsa (Power tai ehkä oli Z) suorittaa yksittäisiä säikeitä hitaammin SMT-päällä kuin ilman. Eli meni jotenkin niin, että jos prossua ajaa ilman SMT:tä, niin nopeus tai throughput on 1 ja jos SMT päällä, niin throughput olisi 0,8 huonosti säikeistyvällä kuormalla, mutta hyvin säikeistyvällä kuormalla 1,3. Säikeistyvällä tarkoitan nyt jotain muuta kuin pitkiä eräajotyyppisiä CPU-syöppöjä. Pellin alla toiminee juuri niin kuin kirjoitit eli SMT päällä iso riski on että skedulointi ei mene ihan optimaalisesti, mutta jos säikeitä on paljon niin lopputuloksena kuitenkin nopeampi läpimenoaika.

    Sinänsä en kyllä usko että SMT mihinkään poistuisi. Se tarjoaa niin pienellä lisäkululla sen verran suorituskykyetua että kyllä siitä varmasti pidetään loppuun asti kiinni. Ytimen suorituksessa kun on lähes aina jotain yksiköitä käyttämättä, niin olisihan se hölmöä olla niitä käyttämättä. Globaalissa mittakaavassa SMT säästää myös melkoisen määrän sähköä.
     
  40. Mechanical Man

    Mechanical Man

    Viestejä:
    1 149
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
  41. hik

    hik

    Viestejä:
    600
    Rekisteröitynyt:
    06.04.2017
    Joo, mutta on ristiriitaista sanoa että ei poistu mihinkään, ja pidetään loppuun asti kiinni (joka tarkoittaa jollain aikavälillä poistuu).
     
  42. Asmola

    Asmola Molander Ylläpidon jäsen Team Apex Legends RTX ON Team H2O

    Viestejä:
    3 025
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Mechanical Man tykkää tästä.
  43. sushukka

    sushukka

    Viestejä:
    590
    Rekisteröitynyt:
    16.04.2017
    Noh meneepäs hiusten halkomiseksi. Loppuun asti kiinni, tiukasti kiinni, ei helpolla lähdetä luovuttamaan jne. SMT konseptina on vain superskalaariprossujen evoluution tulos ja näppärä sellainen. Vaikka core-määrät lisääntyisivät niin konseptin toimivuus säilyy edelleen ja itse asiassa vain paranee koska on aina vain enemmän sitä käyttämätöntä piipinta-alaa, joka SMT:n avulla voidaan paremmin utilisoida.
     
  44. hik

    hik

    Viestejä:
    600
    Rekisteröitynyt:
    06.04.2017
    Kaipa SMT pystytään jatkuvasti pitämään (enimmäkseen) semmoisessa kunnossa suunnittelijan pöydällä, että siinä ei ole mainittavia haavoittuvuuksia, sen aikaa kun tavara on vielä kaupan hyllyllä. Siis pystyy aina myymään maailman tappiin asti. Jotkut toivoo tekniikalle yli 5 v elinkaarta ja sen aikana voi löytyä uusia aukkoja.

    Käsitän miksi SMT on hyödyllinen konsepti, ajatus että se ei olisi konseptina kestävällä perustalla ei ole mun oma näkemys. Ei ole omaa mielipidettä tai ymmärrystä. Intelin HT on tällä hetkellä jollain tavalla reikäinen, sehän on tiedossa.
     
  45. sushukka

    sushukka

    Viestejä:
    590
    Rekisteröitynyt:
    16.04.2017
    Joo, pitää kuitenkin muistaa että Intel on näissä haavoittuvuuksissa kuitenkin aika suvereenisti rypenyt. Intelin HT-toteutus tuntuisi olevan aika reikäinen siihen nähden että tämä SMT on kuitenkin ollut lähes yhtä kauan aikaa esim. IBM:n ja Oraclen prossuissa. Toisin sanoen sen SMT:n voinee toteuttaa myös paremmin mitä Intel on asiassa onnistunut.
     
  46. hik

    hik

    Viestejä:
    600
    Rekisteröitynyt:
    06.04.2017
    Spekulaatiota. Aukkojen löytyminen riippuu siitä mitä tutkijoita kiinnostaa tutkia = mihin saavat rahoituksen.
     
  47. hkultala

    hkultala

    Viestejä:
    4 687
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Tähän asti oikein, mutta tämän jälkeen menee metsään.

    SMT ei maksa merkittävää määrää piipinta-alaa, AMDn ja intelin insinöörit ovat muistaakseni puhuneet puhuneet pinta-alan suhteen luokkasta 5%, ja tämäkin taisi olla siitä, kuinka suuri osa ytimestä ylipäätään muuttuu eikä siitä, paljonko pinta-alaa tulee lisää.

    Eli, kahden säikeen SMT antaa n. 2-5% lisäpinta-alalla n. 20-40% lisää throughput-suorituskykyä(olettaen saman kellotaajuuden), MUTTA sen myötä
    1) energiatehokkuus huononee inasen.
    2) voi tulla uudenlaisia kuormanjako-ongelmia.

    Kun pii-pinta-ala muuttuu entistä halvemmaksi, ja throughput-suorituskykyä alkaa rajoittaa enemmän lämpö kuin piipinta-ala, silloin mennään siihen suuntaaan, että niitä ytimiä voidaan laittaa vaan entistä suurempi määrä, kellottaa ne alemmas(mikäli on jotain vaatimuksia kunkin yksittäisen säikeen nopeudelle) ja saada sama/parempi suorituskyky pienemmällä virrankulutuksella.

    Ja samalla selvitään pienemmillä kuormanjako-ongelmilla ja tarvitaan vähemmän säikeitä (vähemmän mm. välimuistikuormitusta) siihen suorituskykyyn.

    SMT on näppärä teknologia, mutta sen merkitys vähenee Mooren lain myötä, ei lisäänny.


    Ja siitä tietoturvasta: SMTn koko idea on jakaa ytimen resurssit täysin dynaamisesti tehokkaasti kaikkien sillä ajettavien säikeiden kesken. Tämä tarkoittaa, että sen perusteella, miten nopeasti mikäkin koodi ajautuu voidaan aina päätellä aika paljon siitä, mitä funktioyksiköitä muut säikeet käyttävät ja millaisia muistiaccesseja ne tekevät. Niin kauan kuin annetaan ajaa eri prosesseja saman fyysisen ytimen eri rautasäikeissä mahdollistaen niille hyvän suorituskyvyn, näiden välillä on aina hyödynnettäviä sivukanavia, eikä millään prosessorin rakenteellisilla "pikkukorjauksilla" voida tätä muuttaa.

    Jotta SMTstä saadaan kunnolla turvallinen sivukanavilta, pitää sallia vain saman prosessin eri säikeiden ajaminen samalla fyysisellä ytimellä yhtä aikaa.
     
    Viimeksi muokattu: 26.06.2019
    Craphe tykkää tästä.
  48. hkultala

    hkultala

    Viestejä:
    4 687
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Ei säästä, vaan tuhlaa. SMT huonontaa välimuistien osumatarkkuutta, kun kaikkien ytimillä ajettavien säikeiden data kamppailee rajoitetusta välimuistitilasta, ja sen kautta huonontaa energiatehokkuutta.
     
    Viimeksi muokattu: 27.06.2019
  49. Andy

    Andy

    Viestejä:
    664
    Rekisteröitynyt:
    18.12.2016
    Mites mobiililaitteet? Eipä taida yhdessäkään luurissa olla SMT:tä ja sille varmaankin on jokin syy.
     
  50. hkultala

    hkultala

    Viestejä:
    4 687
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Nimenomaan tuo piin halpuus ja paljon tiukemmat virrankulutus-/sähkönkulutusrajoitteet.

    Kännyköissä monen säikeen suorituskyky otetaan monella pikkuytimellä(cortex a53 tai a55), joilla sen saa paljon pienemmällä virrankulutuksella kuin mitä saisi lisäämällä isoon ytimeen (cortex a72/a73/a75/a76) SMT:n.