Viimeksi pelaamasi peli ja mietteitä siitä

Badlands, Dark Souls 2 ja Transistor kaikki kesken tällä hetkellä.

Badlandsia pelataan avokin kanssa ja hauskaa on. Pieninä annoksina toki, mutta silti naurun pyrskähyksiä pääsee. Tarpeeksi monipuoliset tasot ja 'powerupit' siihen että tämä yhden pelin mekaniikka ei vielä 50 tason jälkeen ole vanhentunut. Yksinpelinäkin muutaman tason rykässyt, mutta ei sillä tavalla oo jaksanut siitä innostua, vaikka hyvin samanlainen mekaniikka coopin kanssa.

Dark Souls 2, ykösestä tykkäsin kovinki paljon vaikka siinäkin ongelmansa. Nyt kakkosta pelannut muutaman tunnin ja tuntuu hitusen vaikeammalta kuin ykkönen. Tai siis no pomotaistelu oli suht yksinkertanen, mutta nuo välivihut tuottaa harmaita hiuksia ku on niin vähän hp:ta ettei voi ottaa oikeen etes riskejä. Ykösen pelasin joskus kesällä taikurilla ja se oli sillon sen verra helppo, että hyppäys tähän meleehommaan tais olla pikkusen liian iso kynnys. Pelimekaniikkakin on mennyt sen verran uusiksi, että joutunu jonki verran viettämää taas googletellessa(esim. vihujen katoaminen 15 kuoleman jälkeen yms.)

Transistor, Bastion oli yks omista lemppareistani aikanaan ja yks syy miksi indie-pelejä on enemmänkin ostellut. Vaan ei tämä oo kolahtanut lähellekkään samalla tavalla. Pari tuntia takana ja vieläkään oikeen ymmärrä tätä pelimekaniikkaa, että miten tätä olisi tarkoitus pelata. Jotenki kovin kankea ja tuo kertoja on liian epämääräinen noissa lauseissaan. Varmaan semmonen peli, että pitäs pelata 2-3 kertaa että tarinankerronnan hienoudet aukeaa, vaan empä usko, että tämä toista kertaa käynnistyy jos ei nyt huomattavasti muut jouhevammaksi tämä pelityyli.
 
Bioshock Infinite tuli pelattua just loppuun, ja meni helposti omalle top3 pelien listalle. Sellainen fiilis jäi, että tässä tuotiin genreen jotain uutta.

+Pelimaailma on ilo silmälle
+tarina mielenkiintoinen ja omaperäinen
+ääninäyttely tasokasta (courtnee draper ja troy baker)
+Taistelut pysyi mielenkiintoisina, kun vigorit mahdollisti kaikenlaista kikkailua. Mukava lisä perusräiskintään

Vielä pitäisi DLC:t jossain vaiheessa pelata. Pitää muistaa napata jos tulee tarjoukseen steamissa.

Lisärit kannattaa ehdottomasti ostaa, ja jos ei ole vielä ensimmäistä Bioshockia kokeillut niin sekin pelata läpi.

Lisärit sulkevat ympyrän joka ykkösestä alkoi. Jäi tyhjä tunne kun nuo pelasi. 7/5!
 
Itse tykkäsin Bioshock Infiniten ekasta lisäristä, mutta tokan aikana aloin hieman kyrpiintymään peliin. Ilmeisesti siinä kohtaa kun on muutama tunti peliä jäljellä, niin ei yhtään huvita ruveta opettelemaan mitään stealth- mekaniikkoja. Lisäksi pari överi-ahdistavaa kohtausta. Mutta muistaakseni useimmat muut tykkäävät kakkoslisäristä enemmän kuin ekasta, joten ihan mielipidejuttu.

Joka tapauksessa varmasti Steamin alennushinnoilla pätevää kamaa.
 
Dark Souls III humpsahti läpi ilman muiden pelaajien apuja ja loppuilta tuli vain jeesattua muita parissa vittumaisimmassa bossissa, joka olikin tuplasti hauskempaa. Olo on jälleen kuin uudestisyntyneellä...Souls-peleissä on sellainen juttu, että jos jää johonkin kohtaan jumiin niin siitä on vain pakko päästä mahdollisimman nopeasti eteenpäin. Vitutuskäyrä on jotakuinkin logaritminen johonkin pomobossiin jumitettujen tuntien suhteen. No ei kaikilla muillakaan ole näköjään mennyt ihan putkeen (SPOILER):



Sen verran tosiaan tuossa kolmosessa tuppasi ketuttamaan välillä että joutuu melkein toteamaan "paskaa oli, mutta tulipahan tehtyä". Liikaa halpamaisia koiruuksia omasta mielestä, vaikka ihan hyvä fiilis nyt kun sai pelin loppuun. Kaksiosaiset bossit ovat tämän ja Bloodbornen typerin keksintö. Lothric castle oli omasta mielestä paras vaikkei ihan helpoin, vahvat Demon's Souls -fibat siitä jäi. Muista kentistä ei nyt ihan hirveästi jäänyt mieleen oikein mitään, ehkä se vankityrmä joka oli kopio Tower of Latriasta. Loppupomo oli paras ja eeppisin taistelu vaikka siinä taisi pari tuntia mennäkin, lopulta alkoi homma olla vain selkäytimessä (git gud) ja homma meni lähes triviaaliksi kun oli varovainen.

Nyt otan työn alle varmaan Cognition: An Erica Reed Thrillerin tai jos kasetti kestää niin Resident Evil 7:n.
 
Mafia 3 tuli pelattua läpi. Olihan se semmonen 24tunnin sekopäinen lätkyttely kaikkineensa. Viihdettä pari ekaa iltaa mut sit alkoi puuduttaa. Jos tarina ei olis pysyny kasassa loppuun asti ni olis jääny pelaamatta loppuun.

Arvosanaksi annan 3/5 joista suurimmat propsit tarinasta. Grafiikka 2/5 ja pelattavuus 2/5.

Witcher 3 on nyt menossa ja pelailen sitä muutaman tunnin viikossa suunnilleen.
Sit muita oheispelejä kiinnostuksen mukaan: Doom, 35MM, Black Mesa, Besiege.
 
Tulipa paukutettua Assassins Creed Brotherhood ja AC 3 läpi.
Aika jees, mutta AC3:ssa huomasi aika paljon grafiikka bugeja (4k on armoton tuon puolesta) ja peli kaatuikin parisen kertaa. Mutta on kyllä aika v-mäistä laittaa humblebundleen mukaan vain YKSI kolmesta AC3:n tarina-DLC:stä... Eli yritetään väkipakolla houkutella ostamaan ne kaksi seuraavaa episodia :facepalm:

Niin, ja onhan tuo Uplay aika syöpää.
 
Tulipa paukutettua Assassins Creed Brotherhood ja AC 3 läpi.
Aika jees, mutta AC3:ssa huomasi aika paljon grafiikka bugeja (4k on armoton tuon puolesta) ja peli kaatuikin parisen kertaa. Mutta on kyllä aika v-mäistä laittaa humblebundleen mukaan vain YKSI kolmesta AC3:n tarina-DLC:stä... Eli yritetään väkipakolla houkutella ostamaan ne kaksi seuraavaa episodia :facepalm:

Niin, ja onhan tuo Uplay aika syöpää.
Tämä kolmonen tuli itelläki vasta pelattua ja oli kyllä yllättävän buginen tuotos. Animaatiot jumitteli millon mitenkin, noita graafisia bugeja siellä täällä ja crasheja ilmeni itelläki, joskin tää peli tallentaa onneksi tarpeeksi usein, ettei niistä paljoa vaivaa ollut.

Ei mul muuten ole kyl uplayn kanssa ollut ongelmia, kuin että nyt siellä on kaksin kappalein joitaki pelejä, kun ne ubin ilmaispelit erehtyi lunastamaan semmosena pakettina. AC3 kin siellä kahteen kertaan ja alussa sit aina piti valita se oikea, muuten oli save "corrupted". Toimi aina jos valitsi oikean.
 
Deus Ex: Mankind Divided (PC)

+ Pelimekaniikat
+ Kenttäsuunnittelu
+ Valinnanvapaus
+ Mukavasti sivupuuhastelua
+ Praha oli hubina mukavan tunnelmallinen
+ Ulkoisesti ihan komea peli..

- ..animaatioita lukuunottamatta
- lattea ja lyhyt tarina
- latteat hahmot
- Julkaisijan DLC bullshit.

Ihan kelpo peli ja jatko-osa Human Revolutionille joka jätti kyllä jonkun verran kylmäksi tarinan osalta. 3/5.

GTAV (PC) (yksinpeli)

+ Tarina
+ Hahmot
+ Tekemisen paljous ja monimuotoisuus
+ Pelattavuus (pääosin)
+ Audiovisuaalisesti upea

-ehkä tässä vaiheessa jo vähän liiankin läpikäyty konsepti
- Jotkut minipelit aika turhia

Kaikin puolin loppuunsa hiottu ja viihdyttävä paketti missä ei tylsiä hetkiä juuri ollut. 4/5.
 
Legend of Grimrock II

Ekat kolme tuntia takana. Luonnollisesti ensimmäisen tunnin jälkeen oli taukoa muuton ja yleisen mielenkiinnon puutteen vuoksi. Jatkaessa olikin mahtava "missä olen? mistä olen tullut? Minne olen menossa?" -hetki, joka selvisi pienellä tutkimisella.

Nyt kun pelannut enemmän, niin onhan tämä aika mahtava luolastoseikkailu. Odotan jo iltaa, että voisin päästä jatkamaan. Old school modella pelailen, mutta ei ole ollut toistaiseksi syytä piirtää omaa karttaa. Toki tulee sompailtua käytävissä edes takas, mutta eteenpäin löytää aina. Graafisesti ollaan myös sillä tasolla, että upea katsella, mutta ei tule tunnetta että pitäisi olla yhtään tarkempi enää. Tietysti ulkoilmassa tuntuu välillä jopa vähän höhlältä liikkua ruudukossa ja kääntyä 90 asteen kulmissa.

...se mistä en välitä, on taistelu. Kyllähän se tässä menee, mutta en tiedä, pitäisikö tässä olla jotain erityistä taktiikkaa? Ainakaan en osaa muuta kuin tarkistaa, että jokaisella on parhaat haalimani varusteet ja klikkailen jokaisen hyökkäysikonia vuorotellen, ehkä joskus pakittaa vähän taaksepäin pistoolilla ammuskellen. Vaikeimmassa kohtaamassani kohdassa, jossa vastaan tuli 3 vai neljä luurankoa, pärjäsin vain koska pakitin umpikujaan, jossa kimppuun pääsi vain yksi kerralla.
 
Rämpläsin varakonetta ja käynnistin sieltä Freelancerin pitkästä aikaa. Tarkoitus pelata se taas läpi ja ehkä lennellä sitten jonnekin eksoottisempiin avaruuspeleihin ja uudempiinkin :)
 
Legend of Grimrock II

Ekat kolme tuntia takana. Luonnollisesti ensimmäisen tunnin jälkeen oli taukoa muuton ja yleisen mielenkiinnon puutteen vuoksi. Jatkaessa olikin mahtava "missä olen? mistä olen tullut? Minne olen menossa?" -hetki, joka selvisi pienellä tutkimisella.

Nyt kun pelannut enemmän, niin onhan tämä aika mahtava luolastoseikkailu. Odotan jo iltaa, että voisin päästä jatkamaan. Old school modella pelailen, mutta ei ole ollut toistaiseksi syytä piirtää omaa karttaa. Toki tulee sompailtua käytävissä edes takas, mutta eteenpäin löytää aina. Graafisesti ollaan myös sillä tasolla, että upea katsella, mutta ei tule tunnetta että pitäisi olla yhtään tarkempi enää. Tietysti ulkoilmassa tuntuu välillä jopa vähän höhlältä liikkua ruudukossa ja kääntyä 90 asteen kulmissa.

Tuosta on hiukan aikaa kun pelasin, mutta muistelisin että se oli omasta mielestä turhan vaikea peli. Se ensimmäinen oli paremmin tasapainossa vaikka siinäkin oli välillä aika turhauttavia ongelmia. Ensimmäisessä pidin myös siitä, että siinä mentiin aina alaspäin. Homma pysy selkeämpänä edistymisen suhteen. Sitten se arkku hirviö, siis siinä vasta ärsyttävä tapaus. Kummassakin pelissä loput oli pettymyksiä, kun taistelu ei ole ihan pelin vahvuuksia. Mutta tosiaan mainiota pelejä jos tykkää Dungeon Master tyylisistä peleistä.

Noita ulkopuolisten tekemiä karttoja kannattaa kokeilla. Ekassa oli ainakin törkeen hyvä se The Mine of Malan Vael.

...se mistä en välitä, on taistelu. Kyllähän se tässä menee, mutta en tiedä, pitäisikö tässä olla jotain erityistä taktiikkaa? Ainakaan en osaa muuta kuin tarkistaa, että jokaisella on parhaat haalimani varusteet ja klikkailen jokaisen hyökkäysikonia vuorotellen, ehkä joskus pakittaa vähän taaksepäin pistoolilla ammuskellen. Vaikeimmassa kohtaamassani kohdassa, jossa vastaan tuli 3 vai neljä luurankoa, pärjäsin vain koska pakitin umpikujaan, jossa kimppuun pääsi vain yksi kerralla.

Isketään ja peräännytään sekä tehdään loitsu tai aseella ammutaan/heitetään, kunnes voi taas lyödä. Jos on vaikea, niin koetetaan kaukaa hoitaa. Toki tuossa Grimrock II on se että siinä voi kohdata liian vaikeita vastuksia. Silloin pitää mennä kokeilemaan eri paikkaan saarta jos vastus olisi helpompaa ja myöhemmin sitten palata kun on vahvempi. Taidot, niin niissä taisi olla että niissä piti olla aika tarkka mihin laittoi.
 
Legend of Grimrock II
...se mistä en välitä, on taistelu. Kyllähän se tässä menee, mutta en tiedä, pitäisikö tässä olla jotain erityistä taktiikkaa? Ainakaan en osaa muuta kuin tarkistaa, että jokaisella on parhaat haalimani varusteet ja klikkailen jokaisen hyökkäysikonia vuorotellen, ehkä joskus pakittaa vähän taaksepäin pistoolilla ammuskellen. Vaikeimmassa kohtaamassani kohdassa, jossa vastaan tuli 3 vai neljä luurankoa, pärjäsin vain koska pakitin umpikujaan, jossa kimppuun pääsi vain yksi kerralla.
Se taistelu vähän itelläki ihmetytti, muuten nii vuoropohjanen ,nii sit annetaan tämmönen "klik klik klik" taistelu. Loitsut varsin tehokkaita ja koska AI pelaa huonommilla säännöillä kuin sinä, nii aika helpoksihan se menee pääasiassa jos on tilaa liikkua. AI kun ei osaa sivukävelyä, nii sitä voi aina huitasta ku se liikkuu edessä olevaan ruutuun ja sit sidestepata viereiseen. Ainoastaa jotku nopeat vastustajat tuotti harmaita hiuksia siinä alkuvaiheessa.

Tykkäsin kyl itekki aiva älyttömästi, mutta ton taistelun lisäksi oli osa pulmista vähä liikaa sitä painelaatta, painelaatta tai painelaatta tasoa.
 
Metro 2033 Redux tuli työn alle.

Todella tunnelmallinen peli. Tykkään muutenkin tuommoisesta maailmanlopun jälkeisestä teemasta, jossa eloonjääneet ovat kokoontuneet turvaan. Metroissa on hämärä valaistus ja likaista ja baarissa soi vanhanaikainen musiikki, ai että. Jännitystä myös riittää, mutta vielä en ole kovin pitkälle päässyt. Vaikuttaa kuitenkin helvetin hyvältä peliltä.
 
Viimeksi mainitusta listasta ei mitään vieläkää läpi, mutta Hexcells Infinite tuli napattua alennuksista 1,5e hintaan ja oli kyl hintansa väärti. Näin kakuroita ja sudokuita satunnaisesti ratkovalle tää oli oikeen maukas puzzlepala. 9h tuli pelikelloon äkkiä yhen viikon aikana
 
Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4

Tämän nimihirviön yksinpelisisältö tuli käytyä nopeasti läpi, kiitos Steamin free weekendin.

Kyseessä siis 3d mätkintäpeli (street fighter jne. mutta vapaasti liikuttavissa joka suuntaan), joka on suurimmaksi osaksi 1vs1 tai 3vs3 taisteluita. Kontrollien uudelleenopettelussa meni taas pitkä tovi, koska japanilaisten pelien tyyliin pelaaja heitetään suoraan altaan syvään päähän muutaman tutoriaali popupin kera ja pelin nopeatempo tekee opettelusta melko hankalaa.

Yksinpelisisältö oli yllättävän onneton ja jäi vähän rahastusfiilikset. Pelin Storymode menee läpi muutamassa tunnissa jos skippaa pitkät välianimaatiot, joista suurinta osaa hädin tuskin animaatioiksi voi kutsua, koska useimmat olivat vain staattisia kuvia. Pelistä näkyy myös selkeästi että tehty sarjakuvien/sarjan faneille kun juonesta tuskin saa mitään tolkkua ellei niitä ole lukenut/katsonut.

Aiemmasta osasta poiketen, Final Fantasy tyylinen maailmassa juoksentelu oli erotettu erilliseksi Adventuremodeksi (jonka sisältö oli vain suht. tylsiä sivutehtäviä) ja stoori käytiin läpi listasta seuraava osio valitsemalla, katsomalla pätkä animaatiota ja pelaamalla siihen liittyvä tappelu.
Pelistä löytyy tämän lisäksi kasa perinteisiä tappelupelin moodeja, joissa saat mättää vastuksia turpaan erilaisten sääntöjen kera tai ilman, sekä vastaavat moninpelimoodit, joihin en juuri perehtynyt.
Pelin paras anti onkin mielestäni visuaalisessa ilmeessä ja over-the-top komboanimaatioissa (ja storymoden vastaavissa quicktime eventeissä).

Vastaan tuli myös kaksi melko käsittämätöntä bugia. Osa äänistä rätisee jos Windowsissa on näytteenottotaajuus yli 48kHz. Itsellä piti pudottaa 96kHz -> 48hHz että korjaantui. Windows 10 käyttäjien pitää myös käydä sulkemassa Pen Touch Input palvelu tai peli poikkeuksetta kaatuu ~15min pelaamisen jälkeen :eek:

Jos nyt tätä pelisarjaa haluaa kokeilla, eikä ole kiinnostunut moninpelisisällöstä niin suosittelen ennemmin aiempaa kolmososaa (Full burst), joka on teknisesti heikompi (mm. 30fps lukittu), mutta sisällöltään parempi. Tai jos on kunnon yhteys niin vielä ehkä kerkeää nopeasti imaista tämän Steamista ja pelata läpi ennen kuin free weekend loppuu :D
 
Olin vanhempieni luona hoitamassa kissaa. Tietokone siellä on ainoastaan linux-thinkpad, jolla ei pyöri juuri muu kuin FTL. Sitä ei tehnyt mieli, eikä tehnyt mieli myöskään maata GBA:n ääressä.

...no, onhan siellä myös originaali Xbox vanhojen kunnon HUEG-ohjaimien kanssa. Televisiossakin hdmi return arc, niin äänetkin saivat toistoon. 15v vanha konsoli hyrähti käyntiin ilman ongelmia eikä edes kertaakaan antanut erroria levyä lukiessa.

Otinpa siis mukaan Genma Onimusha, jonka olen kyllä joskus läpäissyt, mutta aikaa siitä on useampia vuosia.

Hauska peli edelleen. Resident evil samurai-teemalla ja vähän nokkelammilla taistelukontrolleilla. Ääninäyttely ja puzzlet taattua Capcom-laatua, eli tavaroita kuljetellaan ja feodaali-kartano täynnä älyttömiä ansoja, ja enkku-raita haisee. Nyt olisin kaivannut oikeasti sitä alkuperäistä japanilaista ääninäyttelyä. Ikävää, kun länkkäreille ei kelpaa pelkät tekstitykset, vaan pakko pilata dubbaamalla.

Muuten tykkään, jätin pelin vanhemmille ja jatkan kun seuraavan kerran pitää käydä. Tankkikontrollit eivät harmita kun ne on tiedossa etukäteen, ja näissä Capcomin esirenderöityjä taustoja hyödyntävissä peleissä on jotenkin mukavan kompaktit maailmat tutkimisen kannalta. Harmi, että jatko-osat jäivät PS2 yksinoikeuksiksi, sillä ainakin sarjan toinen osa kiinnostaisi kovin. Tai ilmeisesti kolmonen olisi PC:lle, mutta koska sitä ei yksikään digitaalijakelu ole ottanut hoiviinsa, niin tuskin toimii Win 10:llä ja muutenkin ehkä turhan konsolipeli, että sitä vaivautuisin pelaamaan tietokoneella.

Löysin Xboxilta samalla tallennettuna 6 levyä kaikenlaista power ja folk metallia. Tuli sitäkin sitten vähän kuunneltua.
 
Mad Max, PS4

Harvoin tulee näin bugista peliä vastaan, varsinkin ruudunpäivitys on aika karua katsottavaa, kun välillä mennään jossain alle 10fps. Lisäksi peli on aika vaikea ja hieman myös turhauttava sen vuoksi.

Mutta tuo ruudunpäivityksen ongelma on niin merkittävä, että en tiedä jaksanko edes vaivautua pelaamaan peliä loppuun.
 
Cognition: Erica Reed Thriller PC.

Peli lähti ihan mielenkiintoisesti käyntiin, mutta pelissä hakkaa vastaan jatkuvasti todella kehno käyttöliittymä, koska animaatioita ei voi pysäyttää kuten oli tapana jo joskus Herran Vuonna 1991 tai jotain sinnepäin. Edestakaisin ravaamista tulee todella paljon, ja samaa animaatiota saa siis käytännössä tuijottaa tuntitolkulla. Myöskään 99 % puheesta ei saa skipattua.

Toinen todella ärsyttävä juttu on, että esimerkiksi joitain esineitä ei voi poimia heti mukaansa koska "en tarvitse sitä vielä". No joo, ihan loogista, mutta samoja paikkoja saa nuohota uudestaan ja uudestaan josko punatukka suostuisi olemaan mukaansa ottavalla tuulella. Muutama mindfuck puzzle tuli vastaan (tallelokero), johon koitti etsiä ratkaisua tuntikausia ihan väärästä paikasta ja mikään järkeenkäypä logiikkahan ei pelissä toiminut.

Noh, kuitenkin ensimmäisen episodin lopussa tuntui hienolta saavutukselta keksiä lopulta mistä hiivatista löytyi johtolanka tuohon tallelokeroon ja nyt menossa episodi2, pelissähän on neljä episodia. Käyttöliittymää tuskin on parannettu, joten oikeasti tuntikausia ylimääräistä pelaamista tulee vain umpisurkean käyttöliittymän takia.
 
Youtubessa tuli vastaan tuo kummallisesti nimetty peli eli BeamNG.Drive ja vahingonmallinnus oli aikamoista,

mietin vaan että millä spekseillä tuota pitäs pelata kun taitaa vaatia paljon raudalta (oletan prossalta) laskea noita efektejä.
 
Wolfenstein: the New Order tuli pelattua loppuun tällä viikolla. Tällaista perinteisen mallin single player FPS:ää en ole pelannut todella pitkään aikaan, tai tavallaan edellinen oli Bioshock Infinite mutta sekin on vähän tulkinnanvaraista että onko samaa genreä. Pitkä tauko tarkoittaa sitäkin, että tällaisen pelin aikana herkästi alkaa miettimään että mikä on paskaa modernia pelisuunnittelua ja mikä oli ennen paremmin vai onko se vaan kuvitelmaa.

Peli alkaa paskalla maihinnousukohtauksella, joka demonstroi pelin huonot puolet kerralla eli epäaidot ulkoilmakohtaukset, hieman kököt cut scene- kohtaukset, ja turhat lisäkontrollit (tyyliin ”paina yhtä aikaa W, shift, ctrl, Mouse1 ja hakkaa päällä monitoria niin hahmo tekee jotain vitun jännää”). Kunhan hahmo pääsee sisätiloihin niin peli muuttuukin hyväksi ja alkaa tulemaan flashbackejä vanhoista klassikko-FPS peleistä. Aseissa on sopivasti potkua, rynkky ja käsiase tuntuu luontevilta ja jopa futuristinen LKW on mielekäs. Pelin mitta on täydellinen, chapterit on niin monipuolisia kuin mitä nyt irti lähtee ja jaksotus rankan toiminnan ja hieman seesteisemmän pyöriskelyn välillä on fiksusti tehty.

Osaan aika sujuvasti saksaa kun olen siellä asunut, joten oli tavallaan mielenkiintoista uppoutua vaihteeksi osittain saksankieliseen pelimaailmaan. Tosin pelin saksankieliset asiat on selkeästi suunniteltu siten että kohderyhmänä on ihmiset jotka osaa muutaman sata sanaa saksaa ja saa siitä jotain immersiota. Pelissä pyörivät fraasit (esim. ne mitä on latausruuduissa) on enimmäkseen sellaista ”Stein und Eisen in unseren Herzen” tyyppistä diibadaabaa joka on kuin suoraan jostain Rammsteinin hylätyistä lyriikka- aihioista. Kaikki on kyllä kieliopillisesti oikein ja ääninäyttelijöinä on oikeita saksalaisia, mutta kaikessa on myös sellainen huvittavan epäaito meininki. Vähän kuin jos olisi joku FPS jossa suomalaiset huutaa ”MÄ SIIRRYN NYT PAIKASTA TOISEEN” tai saatuaan luodin päähän huutaa ”AI VITTU KU SATTUI!”. Natsijutut vedetään vähän överiksi ja kliseevaihde on aivan tapissa, mutta pelintekijät ovat sen taatusti tiedostaneet, joten eipä siinä mitään. PC- peleissä on hyvä käyttää kaikki se mitä ei kukaan kehtaisi pistää leffaan tai TV- sarjaan.

Pelin jälkeiset statistiikat näytti yli 37 000 laukausta joten ehkä tämä nyt sitten täytti tämän genren tarpeen vähäksi aikaa. Tilastojen mukaan jopa tapoin peräti yhden vihun suojasta (cover), en tiedä miten näin pääsi käymään mutta varmaan vahinko.

Spec Ops: The line tuli pelattua joulun jälkeen, joten tässä nyt on hyvä vähän verrata kun samassa ylätason genressä kuitenkin pyöritään. Tämä pelihän on tunnettu tai ainakin arvosteluissa kehuttu siitä, että sellaista emotionaalista vaikutusta pelaajaan on huomattavasti enemmän kuin yleensä, ja tuotantoarvot juonenkuljettamisessa on aika tapissa. Dialogit, teemat ja käsikirjoitus tässä onkin erittäin hyvää ja osittain jopa uraauurtavaa, vaikka jotkut arvostelut ehkä vähän liioittelee tai ei tässä nyt sentään silmät kostu kun tekee niin ”rankkoja päätöksiä”.

Suurin osa ajasta toki onkin sitten sitä cover shooter- hääräämistä suojasta toiseen. Aseet on hyviä ja niitä on vallan vitusti, jossain kohtaa ei enää ole mitään muistikuvaa että onko tämä geneerinen yhdistelmä kirjaimia ja numeroita nyt sitten se ase jonka tuntuma on loistava vai se jossa luodit sinkoilee minne sattuu. Aseita kun vaihdellaan koko ajan niin jossain kohtaa vaan väkisin puskee menemään sillä mitä annetaan eteen ja päätä saa hakata seinään niin kauan kunnes natsaa. Koko tuo cover shooter- konsepti on vähän kyseenalainen kun joskus noin ekan tunnin jälkeen tajusi että parhaitenhan tämä toimii kun ihan vaan katsoo ja miettii kaikessa rauhassa että kenet ampuu seuraavaksi ja asettelee tähtäimen kohdalleen ennen kuin poistuu hetkeksi suojasta. Siten tuo pelin pituus on aika kohdallaan että vaikka se on lyhyt (minulla 7,5 tuntia, monilla vähemmän) niin ei tätä enempääkään jaksaisi vääntää.

Tässä nyt siis pari tällaista viime vuosien ilmeisesti parhaan pään action- peliä. Ehdottomasti hintaisen arvoista kun halvalla saa vaikkapa Steamin alesta, mutta kyllähän ainakin Spec Opsista tulee mieleen että ostaako näitä joku oikeasti täydellä hinnalla.
 
Dark Souls 2, ykösestä tykkäsin kovinki paljon vaikka siinäkin ongelmansa. Nyt kakkosta pelannut muutaman tunnin ja tuntuu hitusen vaikeammalta kuin ykkönen. Tai siis no pomotaistelu oli suht yksinkertanen, mutta nuo välivihut tuottaa harmaita hiuksia ku on niin vähän hp:ta ettei voi ottaa oikeen etes riskejä. Ykösen pelasin joskus kesällä taikurilla ja se oli sillon sen verra helppo, että hyppäys tähän meleehommaan tais olla pikkusen liian iso kynnys. Pelimekaniikkakin on mennyt sen verran uusiksi, että joutunu jonki verran viettämää taas googletellessa(esim. vihujen katoaminen 15 kuoleman jälkeen yms.)
No menihän se tämäki vihdoin läpi. Melko puurtamista ja grindaamista oli loppupeleissä. Soul level jotain 3,5 miljoonaa lopsussa ja viimiset 30-40 hahmo leveliä oli vaan heitelly statseja jonnekki.

Liian moninpelipainotteinen, että tässä olis ollut enää sitä ekan DS:n painostavaa fiilistä. Samoin tein vihuja oli triplasti enemmän aina kerralla läiskittäväks, mutta toisaalta sit pomot oli pääasiassa paljon helpompia kuin ykösessä. Pääasiassa homma meni siis lähes niin, että suurimmalta osalta alueista tuli grindattua noita vihuja vähintään 5-7 kertaa + co-opissa avustettua muita 3-4 kertaa ja sit omassa pelissä pomovastusta yhellä tai kahella yrittämällä. Ainoastaan pari loppupään bossia tuotti vaikeuksia, joskin skippasin sit lopulta huoletta pari optional bossia lopusta, kun ei enää oikeastaa kiinnostanut pelata yhtään pitempää.

Ja tämähän se oli vähän ykösenki ongelma. Peli vaan jatkuu ja jatkuu, ja ku narratiivi on sen verran ohkasta, nii on vähän semmonen kävely&kuolemasimulaattori välillä. Ykösen kenttäsuunnitteluakaan ei enää tavoteta ja muutenki fiilis on vähän ku halpaa kopiota pelaisi. Bonfirejä oli onneks sen verran tiuhassa, että aivan väkipakolla ei noita välejä ollut montaa kertaa pakko vetää. Invaderit yms. on aivan typerä ominaisuus lähinnä sen takia, että se on pakkonaitettu tähän jos haluaa välillä co-oppia harrastaa. Eli PVP-pakko jos haluaa PVE:tä pelata yhdessä muiden kanssa.

Ja välillä tuo co-op on joko liian helppoa ja sit lähes välttämättömän tuntusta. Bosseissa on nyt monesti kaksi vaihetta, alueet ahtaampia ja monessa bossissa on useampi kohde joka lyö ja jota tulee väistellä. Lisäapu on siis todella tarpeen, mutta usein sit tekee pomotaisteluista tarpeettoman helppoja. Yksinkin näitä kyllä pääsi melko kivuttomasti läpi, mutta lähinnä ne sit alko pikkuhiljaa tympäsemään. Kyse ei ollut niinkään siitä, ettäkö ne olisi ollut vaikeita, vaan älyttömän hitaita. Lyö kerran, väistä neljästi, lyö kerran, rince and repeat. Varsinki Vendrick oli lopussa semmonen, että jätin tekemättä. 1/4 söin siltä elämää jonku 1-2min aikana, ottamatta kummemmin vahinkoa, jonka jälkeen jäin seisomaan ja annoin sen tappaa. Ei vaan jaksa. Loppubossi kahen avustamana taas oli ohi 20 sekunnissa.
 
Tuli sitten hommattua PS4pro ja sille Uncharted 4 sekä Horizon New Dawn.

Vannoutuneena peecee-miehenä yllätti positiivisesti tuo Uncharted, en oo aikaisemmin vastaavan tyylistä peliä pelannu. 16 tuntia meni pelin läpäisyyn, eikä missään vaiheessa iskeny kyllästyminen. Aika kova saavutus. Sopivasti oli vaihtelua räiskinnän, kiipeilyjen ja välivideoitten suhteen. Grafiikka myös loksautti leuan moneen otteeseen, vaikka pc:llä tottunu pelaamaan.

Ei voi muuta ku suositella peliä. Seuraavaksi Horizonin kimppuun!
 
Dishonored 2 tuli väännettyä läpi. Tai vääntäminen on väärä sana kuvaamaa fiiliksiä, kun sen verran hieno peli kyseessä. Ehdottomasti sneakkailuoelien aatelia ja julmetun kaunis.

Omalla setillä 3440*1440 reso pyörähti uhan mukavahkosti melko korkeilla asetuksilla. Ei koko aikaa pysynyt 60 FPS, mutta suureksi osaksi kyllä, tälläsessä hiippailuoelissä nuo pienet dropit di niin haittaa muutenkaan.

Suuri osa kyvyistä on kyllä ihan turhia. Samoin bonecharmit. 2 osassa oli myös todella vähän käyttöä esim. Elukoiden possessoimimiseen vs 1 osa, jossa löytyi todella paljon uusia kulkureittejä tuon kautta.

Tekoäly on aika hyvä ja reagoi mukavasti ääniin ja visuaalisiin havaintoihin. Välillä on kyllä liiallista haukan katse syndroomaa, kun jostain pikku raosta koirat tiiraailla, niin 50m päässä oleva vihu huomaa sinut. Uusintakierroksella kannattaakin ehdottomasti ottaa custom difficulty ja laittaa ainakin päällle asetus, että peakatessa on näkymätön. Epärealistista toki, mutta pelissä nyt on aika kankeaa ja vaikeaa kontrolloida sitä, miten paljon kurkotat sieltä, joten tämmöinen pelimäinen helpotus sopii tähän mielestäni todella hyvin.

Vaikeammilla tasoilla henki lähtee todella helposti, joten ison joukkion kanssa ei kannata alkaa taistella. Taistelumekaniikat on aika hyvät, vaikka kyseessä onkin ensisijaisesti hiippailupeli.

Nyt alotin 2 kierroksen ja tavoitteena hyvä loppu. :)
 
Viimeksi muokattu:
Horizon Zero Dawn (PS4)

Mielenkiinto peliä kohtaan heräsi muistaakseni vuosi tai pari sitten, mutta en siltikään kuvitellut ostavani peliä miltei heti julkaisun aikoihin. No, erehdyin sitten lukemaan muutaman arvostelun sekä toisten pelaajien mietteita eri keskustelupalstoilta, joten peli lähti ostoon. Eikä ole totta vieköön kaduttanut!

Peli on todella hyvä ja yhdessä Bloodbornen kanssa PS4:n paras yksinoikeus-julkaisu. Ja ylipäänsä avoimeen maailmaan sijoittuvassa rpg-genressä varsin loistava teos, ihan sitä kärkipäätä. Peli niputtaa yhteen parhaat osat esim. Ubisoftin hiekkalaatikkopeleistä ja yhdistää ne mielenkiintoiseen ja uniikkiin loreen. Tehtävät on toteutettu hyvin, pelattavuus toimii ja tunnelma on hyvin läsnä. Maailma tuntuu elävältä ja mielenkiintoiselta ja päähenkilö on sympaattinen. Paras pelaamani PS4-rpg sitten Witcher 3:n. Ei fiilispohjalta mitattuna ihan niin koukuttava kuin Geraltin joutsenlaulu (noh, olen kirjojen pohjalta Witcher-fani, millä lienee osuutta asiaan...), mutta graafisesti vieläkin vaikuttavampi kuin W3.

Jotakin pelin viihdyttävyydestä kertoo se, ettei fast travellia ole juurikaan tullut käytettyä. Maisema ja tunnelma imaisevat mukaansa. Täysi kympin peli ei kyseessä kuitenkaan, sillä esim. sivutehtävät (vaikka yleisesti ottaen laadukkaita ovatkin) eivät ole yhtä mielenkiintoisia kuin Witcher 3:ssa. Lisäksi ääninäyttely on joidenkin hahmojen kohdalla hieman tökeröä.

Mutta joo, mielelläni maksoin täyden hinnan tästä pelistä, koska laadukkaita yksinoikeuspelejä tänä päivänä on todella vähän ja lisäksi peli on erittäin bugiton kokonaisuus, mikä on melkoisen harvinaista nykyään. Ja on hienoa kun tulee uusia yrittäjiä avointen maailmoiden peleihin, jottei jokainen genren edustaja olisi esim. uusi Far Cry tahi Fallout.

En olisi ikinä osannut aavistaa, etta studio joka aiemmin väänsi tusinaräiskintää, onnistuisi luomaan näin uniikin ja hienon pelielämyksen. Erityisen hienoa on se, kuinka "lapsen kengistä" juonen osalta lähdetään liikkeelle ja seikkailun edetessä peli avautuu myös siltä puolin pelaajalle askel askeleelta paremmin. Tämä on pelin suola ja mielestäni hieno tuulahdus avointen maailman pelien joukkoon, missä lähtöasetelma on pelaajalle selvä jo ennen tarinan käynnistymistä. Suosittelen jokaiselle. Tämmöiset elämykset on syy, minkä vuoksi en ole vielä menettänyt uskoani peliteollisuudelle. Fiilistelyä.

9.5/10 (ilman tiettyä puolalaista rpg-eeposta tämä olisi täyden kympin paketti)
 
Farcry Primal (PC)

Uuden näyttiksen hommattua, halusin myös jotain lisää/uutta pelattavaa. Farcry ei ole tuttu pelisarja itselle, mutta on tullut joskus arvosteluja vastaan ja hyviä ne ovat yleensä olleet. Suht hienoksi tätä peliä on sanottu ja ajattelin näiden perusteella ihan ostaa pelin ja laittaa testiin. Ensimmäisenä toki tuli testailtua grafiikka-asetukset ja pelin oma benchmark ;) Nykynäyttiksellä saikin pistää kuuluisasti nupit kaakkoon resoluution ollessa 2560x1440. Peli pyörii aikalailla koko ajan 60fps. Saakin myös samalla todistella itselleen kuinka uusi näyttis oli rahan arvoinen ostos :P

Eilen tuli päästyä pelin päätehtvät läpi ja katseltua lopputekstit, jotka ovat melkein itse peliä pidemmät. Ne taisivat kestää jopa 15min. Melko toistava Farcry Primal on, kävi välistä uuvuttavaksi. Sitä tahtoi pelata koska pidän pelistä, mutta hommat vaan toistaa liikaa itseään niin piti pakottaa itseni tauolle ja tehdä/pelata muuta. En tiedä onko monissa muissa peleissä mahdollista "tamettaa" eläimiä itselle, kuten eräs MMORPG "Rappelz"ssa on, niin tässä tuli sitä taming skilli-puuta seurattua heti aika vahvasti. Stealth tehtävissä tosin ilman pettiä paremmin tuli toimeen. Peliä on suoritettu n. 60% että paljon tässä on myös sivu tai toissijaisia tehtävää tarjolla, vaikka nekään ei kauheasti toisistaan poikkea, että toistavaa nekin ovat. Luolastot eivät kovin suuria ole. Melko hetkessä semmoisenki läpäisee ja hakee sen 1 tai 2 piilotettua esinettä.

Minusta on hyvä ettei myöskän välivideot kovin pitkiä olleet. Itse en niitä jaksais aina niin katsella, mielummin pelaa entä videoita pelissä katselee. Kuten sanottua, ne lopputekstit olivat pitkiä, pidempiä kuin yksikään väli-animaatio pelissä. Tykkäsin sneak ominaisuudesta myös vaikkei se suurinta osaa pelissä ei esittänytkään. Siihen lienee omat pelinsä. Aika pienoinen ase ja muu varustelutaso pelissä on ylipäätään. Kylän saa suht nopeaa upgradettua maksimiin. Eikä aseissakaan kauaa nokka tuhise. Paljoa itsellä ei peliaikaa aina heru kun on muitakin velvotteita elämässä niin en tiedä onko pelin lyhyys hyvä tai huono asia tässä tapauksessa. Pelin vedin läpi n. 25h ja 53% suoritettu.
 
Darksiders Warmastered Edition (Steam)

5 tunnin perusteella täytyy sanoa, että on yksi parhaista toimintamättöpeleistä ikuna. Pelattavuus on niin hyvä, että tätä on todella hauska pelata kokoajan. Hahmot, musiikit, miljööt ja ääninäyttelykin niin huippuluokkaa että tunnelma pysyy korkealla kokoajan.

Ei voi peli paljon tämän genren sisällä enää parantua. 9.5/10 ja toi 0.5 lähtee siitä että ei voi dashata jatkuvasti, vaan tulee aina pieni stoppi sen jälkeen :cool:

Lisämaininta pelin PS4-version kotelosta(joka tuli myös ostettua hyllyyn) missä on ehkä yksistä upeimmista coverarteista. :tup:
610llewrKNL._AC_SX215_.jpg

E: Nyt pelattuna n. 10h ja viimisen bossin ovelle lopettelin just, tai siis 4/4 chosen onen. Peli jaksanut yllättää olemalla kokoajan parempi kuin aiemmin, vaikka tää on alusta alkaen ollut ihan timanttia. Pari pientä bugia ja pelattavuuden glitchejä(hyppy jää kerran per 5 tuntia lähtemättä kun sitä painaa esim) ja sen takia rotko rip. Mutta ei haittaa, edelleen helppo 9/10.
 
Viimeksi muokattu:
theHunter: Call of the Wild

Metsästyssimulaattori. Hunter classicia tuli pelattua pari sataa tuntia, joten tämä tuntui heti tutulta. Muutamia pikku tweakkeja siellä täällä ja mausteeksi laitettu hieman rpg-elementtejä hahmonkehityksen muodossa. Metsästetyistä eläimistä ja suoritetuista tehtävistä saa expaa ja rahaa. Näillä voi hankkia uusia kykyjä ja ostaa uusia aseita. Harmillisen buginen tapaus vielä, mutta kaikista pahimmat pelintappajat on jo kitketty. Kyllä tätä pelailee parin tunnin sessioissa ihan mielellään. Multiplayer vielä kokeilematta.
 
Viimeksi muokattu:
Cognition: Erica Reed Thriller PC.

Peli lähti ihan mielenkiintoisesti käyntiin, mutta pelissä hakkaa vastaan jatkuvasti todella kehno käyttöliittymä, koska animaatioita ei voi pysäyttää kuten oli tapana jo joskus Herran Vuonna 1991 tai jotain sinnepäin. Edestakaisin ravaamista tulee todella paljon, ja samaa animaatiota saa siis käytännössä tuijottaa tuntitolkulla. Myöskään 99 % puheesta ei saa skipattua.

Toinen todella ärsyttävä juttu on, että esimerkiksi joitain esineitä ei voi poimia heti mukaansa koska "en tarvitse sitä vielä". No joo, ihan loogista, mutta samoja paikkoja saa nuohota uudestaan ja uudestaan josko punatukka suostuisi olemaan mukaansa ottavalla tuulella. Muutama mindfuck puzzle tuli vastaan (tallelokero), johon koitti etsiä ratkaisua tuntikausia ihan väärästä paikasta ja mikään järkeenkäypä logiikkahan ei pelissä toiminut.

Noh, kuitenkin ensimmäisen episodin lopussa tuntui hienolta saavutukselta keksiä lopulta mistä hiivatista löytyi johtolanka tuohon tallelokeroon ja nyt menossa episodi2, pelissähän on neljä episodia. Käyttöliittymää tuskin on parannettu, joten oikeasti tuntikausia ylimääräistä pelaamista tulee vain umpisurkean käyttöliittymän takia.

Cognition humpsahti läpi. Kyllä se parani huomattavasti tokassa episodissa, mutta puzzlet olivat luokkaa Myst, ja ne lähinnä hidastivat peliä. Toisaalta välillä sahattiin vain muutamien ruutujen välillä joten puzzleista oli tehty kinkkisiä. Peli ei ollut ihan niin tönkkö enää pelattavuuden osalta vaikka valovuosia vaikka apinasaaria jäljessä. Juoni oli hyvä ja tiivistyi loppua kohden, joten kyllä tällaisenaan voi 8/10 kuitenkin antaa. Jos tälle tulee jatkoa niin miksei.

Nyt tuli otettua työn alle Resident Evil 7. Voi pojat, enpä muista yhtä kauhistuttavaa tunnelmaa ja immersiota pelissä kokeneeni. Toki kokemus sitten hieman laantui kun sai kättä pidempää kätösiin. Ammuksia on niin vähän että joka kuti pitää yrittää tähdätä tarkkaan. Sitten tuo yksi kohta missä hiiviskeltiin pimeässä "lastenhuoneessa"...joutuipa ottamaan kuulokkeet pois päästä ja työntämään tuolia hieman kauemmas näytön ääreltä. :rofl: Yksi jumpscarekin tuli, missä tuntui että koko pumppu leikkaa kiinni. Piti ottaa tauko. En voisi edes kuvitella pelaavani ensimmäistä kertaa VR:llä tätä. Varmasti vuoden 2017 pelejä itselle. Uskoisin että tähän mennessä pelattu reilusti yli puolen välin.

Mitään kehnoa en pelistä ole keksinyt paitsi täysin turhanpäiväiset pomotaistelut. Ressuja en ole ennen pelannut kun kuvakulma ei ole oikein napannut.
 
Tulihan se Dragon's Dogma: Dark Arisen vihdoin napattua Steamin alennuksesta kympillä. Kun kerta Uplay oli taaaaas kerran alhaalla eikä oikein päässyt pelamaan AC4:sta.
Kyllähän tuo maistuu aika hyvin, hyvät roolipelit kun on aika harvassa nykyään.
 
Minecraft: ps4
Olen aina morkannut ihmisiä, että miten tuollaista pikselimössöpalikka peliä voi joku pelata?
Noh meninpä sitte hetken mielijohteesta ostamaan pelin muksuille. Testasin hetken itsekin. Lapset kun meni nukkumaan satuin vielä testaamaan lisää ja siinä vierähtikin yö sinne aamu 6 asti.
Todella koukuttava ja välillä jopa hieman hermoja raastava peli.
 
Tulihan se Dragon's Dogma: Dark Arisen vihdoin napattua Steamin alennuksesta kympillä. Kun kerta Uplay oli taaaaas kerran alhaalla eikä oikein päässyt pelamaan AC4:sta.
Kyllähän tuo maistuu aika hyvin, hyvät roolipelit kun on aika harvassa nykyään.
Jaahas, juuri huomasin että pelissä on Nexusmods tuki.
DDDA Japanese VoiceOver Project at Dragons Dogma Dark Arisen Nexus - Mods and community
Great mod compilation. No game-breaking. at Dragons Dogma Dark Arisen Nexus - Mods and community
Gransys Texture Improvement Project at Dragons Dogma Dark Arisen Nexus - Mods and community
http://www.nexusmods.com/dragonsdogma/mods/68/?
Heti alkuun alkuperäiset japsiäänet hiukan omituisen tuntuisten jenkkiäänien tilalle, ja tekstuuripaketit antamaan silmäkarkkia 4k-resoluutiolla pelaamiseen.
 
Rainbow Six Siege tuossa kun tuli löydettyä halvalla ja päätti sitten ostaa, niin sitä hiukan pelaillut.

n. tunnin pelaamisen perusteella pitää sanoa että on hyvä mutta vaikea opittava. Pahoin tulee turpiin jos vastustaja tiimissä on yksikin kokeneempi pelaaja.
Muuta tuosta ei oikein osaa ja pysty sanomaan. Muutoin melko perus FPS.
 
Ratman: Legends tuli pelailtu vähäsen kaverin kanssa.

Pakko sanoa että ainakin kaverin kanssa kun pelaa niin ihan hyvää/hauskaa ajanviettoa se on.
 
Rainbow Six Siege tuossa kun tuli löydettyä halvalla ja päätti sitten ostaa, niin sitä hiukan pelaillut.

n. tunnin pelaamisen perusteella pitää sanoa että on hyvä mutta vaikea opittava. Pahoin tulee turpiin jos vastustaja tiimissä on yksikin kokeneempi pelaaja.
Muuta tuosta ei oikein osaa ja pysty sanomaan. Muutoin melko perus FPS.

Tää vaatii oikeasti panostusta aika paljon jos tässä haluaa saada mitään aikaan. Suosittelen myös pelaamaan ensin ne Situation-tehtävät kaikki niin oppii pelin perusteet kunnolla. Tietysti Realistic-vaikeusasteella niin ne botit osaa ampuakin (kuten ihmiset netissä).

Itsellä varmaan 300h peliä ja nyt alkaa olla sellanen tilanne että kaikki kartat alkaa olla Lähes opittu, mutta edelleen tulee satunnaisia tilanteita missä ei vaan tiedä "miten vittu täältä pääsee pommille". On kyllä antoisin, taktisin ja parhain MP FPS about koskaan.

PS: Kaukana perus fps:stä pidemmän päälle, tässä kun pitää osata kartan, pelimuodon ja tilanteen mukaan valita oikeat hahmot ja kyetä vielä käyttäänkin niitä niin, että vastustaja ei vain kävele sisään ja vie hossua/valtaa aluetta.
 
Gabriel Knight 2 - A Beast Within (1995)

Vaihteen vuoksi jotain viime vuosisadan matskua. Jonnet ei muista, mutta 90-luvun puolivälissä seikkailupeleissä oli lyhyehköksi jäänyt hype jossa käytettiin oikeita näyttelijöitä ja videoteknologiaa kuljettamaan tarinaa. Vastaavasti se mikä seikkailupeleissä on normaalisti käsinpiirrettyä pelimaailmaa, on tässä huolella otettuja valokuvia (käytännössä Saksa/Bayerin osavaltio) ja siihen pultattuna pelihahmot animoituna ja perus klikkailu-käyttöliittymä.

Pelasin tämän pari kertaa läpi joskus hieman julkaisun jälkeisinä vuosina, ja nyt sitten heti perään 20 vuotta myöhemmin. Välissä vaihtui kieli, eli 90-luvulla pelasin tämän saksaksi käännettynä ja dubattuna.

Tarinankerronta on yksi pelihistorian parhaista ikinä ja Jane Jensenin kynästä. Sama pätee musiikkiin, joka on Robert Holmesin tekemää. Sattumoisin nämä ovat olleet naimisissa pitemmän aikaa. Pelissä on jännä immersio; välillä se toimii loistavasti ja välillä (erityisesti näin nykyaikana pelattuna) ei kiinnosta yhtään. Juonikuvio toimii oikeastaan kaikkein parhaiten jälkikäteen kun näkee sen logiikan millä kaikki on nivottu yhteen. Kuitenkin jo pelin aikana teemat Ludwig II:sta, ihmissusista ja saksalaisista perinteistä vetävät puoleensa. Välillä peli kompastuu tekemään liikaakin läppää kielimuurista päähahmojen ja bayerilaisen pelimaailman välillä.

GK2 on ehkä hitusen saanut kyseenalaista mainetta ”kökkönäyttelijöistä”. Mikä tavallaan pitää paikkaansa, mutta toisaalta tekijät ovat pistäneet tähän sen verran paljon sielua peliin että kokonaisuus toimii. Kunnianhimo näkyy eniten ehkä kun lonkalta on käsikirjoitettu ja sävelletty fiktionaalinen Wagnerin ooppera ja sille sellainen varttitunnin kohtaus. Eniten vituilleen taisi mennä Gabrielin näyttelijävalinta, joka varmaan on valittu lähinnä ulkonäön pohjalta ja tajuttu vasta kuvausten yhteydessä että ei nyt ihan lähde. Grace ja tietyt tärkeät sivuhahmot tekee kuitenkin asialliset roolisuoritukset. Pelissä on käytännössä yksi oikeasti vakavasti otettava näyttelijä eli Von Glowerin osuuden hoitanut Peter J. Lucas, ja olikin ihan loogista löytää tämän portfoliosta mm. Lynchin Inland Empire. Vastaavasti Gabrielin osuuden vetänyt jamppa näköjään on päätynyt aivan toisenlaiselle urapolulle: Bionic Capital LLC | Registered Investment Advisor | About Us

Tämä koko pelinteon konseptihan kaatui käytännössä omaan mahdottomuutensa kustannusmielessä, eli aivan liian kallista (jopa tällaisilla näyttelijöillä) suhteessa potentiaaliseen pelituottoon. Muutama vuosi tämän jälkeen seikkailupelit kuopattiin noin vuosikymmeneksi, ja vaikka genre on heräillyt niin ei kukaan uskalla edes yrittää samaa kuin tässä. Joten hieman sieluttomilla välianimaatioilla mennään maailman tappiin asti.

5-FopNXJ3.png
RaniJ8R.png
 
Gabriel Knight 2 - A Beast Within (1995)
Muutama vuosi tämän jälkeen seikkailupelit kuopattiin noin vuosikymmeneksi, ja vaikka genre on heräillyt niin ei kukaan uskalla edes yrittää samaa kuin tässä. Joten hieman sieluttomilla välianimaatioilla mennään maailman tappiin asti.
5-FopNXJ3.png
Remedyn Quantum Break tätä tais uusimpana yrittää.
 
Tuli hommattua GoG:sta tuo GK2 muutama vuosi sitten ja valitettavasti itse pelaaminen oli oikeasti niin tönkköä, että jäi kesken melkein heti alkumetreille. Video- ja pikselimössöstä oli usein todella vaikeaa saada selvää että olisi löytänyt hotspotteja ja ylipäätään hiffannut mitä olisi pitänyt/voinut tehdä. Ei tullut pelattua läpi edes läppäreillä. Varmaan tuon voisi katsoa jonkun muun läpipelaamana.
 
Mafia 3 (Pelinä ei kummoinen mutta tarina suht ok. 3/5)
Far Cry Primal(tasapaksua pasketta alusta loppuun) (1/5)

Mafia kolmoseen tuli ostettu eilen Faster Baby! dlc lisäri. Tämä on saanut aika hyviä arvosteluja jo. :lol: Jospa sitä joku päivä alottelis taas.
 
Tuli hommattua GoG:sta tuo GK2 muutama vuosi sitten ja valitettavasti itse pelaaminen oli oikeasti niin tönkköä, että jäi kesken melkein heti alkumetreille. Video- ja pikselimössöstä oli usein todella vaikeaa saada selvää että olisi löytänyt hotspotteja ja ylipäätään hiffannut mitä olisi pitänyt/voinut tehdä. Ei tullut pelattua läpi edes läppäreillä. Varmaan tuon voisi katsoa jonkun muun läpipelaamana.

Joo minullakin oli sellainen parin tunnin sopeutumisvaihe teemalla "onko tämä video/kuvat oikeasti tämänlaatuista" ja vastaus että näillä mennään. Läpipeluuohjeet tuli tarpeeseen (silloin kun jäi selkeästi jumiin) koska ei tuolla kuvanlaadulla määräänsä enempää viitsi silmiään rasittaa. Mutta kun sopeutuu niin kokonaisuus toimii. Olisi huikeaa jos tästä olisi olemassa alkuperäiset video- ja kuvatiedostot ja saisi niistä nykyteknologialla jonkin eeppisen remasteroinnin, mutta jos se olisi oikeasti mahdollista niin olisi kai jo tehty.

Jos nyt joku innostuu pelaamaan (GoGista tosiaan irtoaa), niin mainittakoon että pitää ylläpitää muutamaa rinnakkaista tallennustiedostoa, minulla korruptoitui yksi tiedosto ja ainakin kerran en olisi pystynyt viimeisellä tallennuksella läpäisemään peliä koska pelin sisäinen logiikka petti.
 
Viimeksi muokattu:
Superhot meni tosiaan illassa läpi. Kokonaisuutena prototyyppi oli parempi, tässä kokoversiossa oli liikaa metapelleilyä ja alistamista. Tarinan kertominen chatissä olisi voitu toteuttaa joko täysautomaatilla tai perinteisesti yksi painallus per tekstipätkä. Tuollainen valekirjoittaminen nappi kerrallaan oli jännä idea mutta pian rasittava. Itse pelattavat kentät oli ok, joissain joutui jopa harjoittelemaan strategiaa. Tarinatila vittuili siihen malliin, että muita pelitiloja ei tehnyt enää mieli kokeillakaan vaan oli ensimmäinen peli jonka poistin kokonaan Steam-kirjastosta.
 
GK2 on ehkä hitusen saanut kyseenalaista mainetta ”kökkönäyttelijöistä”. Mikä tavallaan pitää paikkaansa, mutta toisaalta tekijät ovat pistäneet tähän sen verran paljon sielua peliin että kokonaisuus toimii. Kunnianhimo näkyy eniten ehkä kun lonkalta on käsikirjoitettu ja sävelletty fiktionaalinen Wagnerin ooppera ja sille sellainen varttitunnin kohtaus. Eniten vituilleen taisi mennä Gabrielin näyttelijävalinta, joka varmaan on valittu lähinnä ulkonäön pohjalta ja tajuttu vasta kuvausten yhteydessä että ei nyt ihan lähde.

Edellisestä läpipeluukerrasta on ehtinyt kulua jo vuosia, mutta on kyllä jäänyt mieleen Gabrielin ärsyttävä ylielehtiminen joka videonpätkän lopussa. Valkkaat dialogivaihtoehdon, video lähtee pyörimään jossa Gabriel lässyttää jonkun kanssa ja sen sijaan että video loppuisi heti dialogin päätyttyä, jostain helvetin syystä pitää näyttää kuinka Gabriel vääntelee naamansa vielä muutaman sekunnin. Ja olihan siellä kyllä muutama ihan käsittämättömän surkea näyttelijä seassa.

Muutenhan GK2 on minusta se trilogian paras, ainakin kaikista tunnelmallisin.
 
Nyt tuli otettua työn alle Resident Evil 7. Voi pojat, enpä muista yhtä kauhistuttavaa tunnelmaa ja immersiota pelissä kokeneeni. Toki kokemus sitten hieman laantui kun sai kättä pidempää kätösiin. Ammuksia on niin vähän että joka kuti pitää yrittää tähdätä tarkkaan. Sitten tuo yksi kohta missä hiiviskeltiin pimeässä "lastenhuoneessa"...joutuipa ottamaan kuulokkeet pois päästä ja työntämään tuolia hieman kauemmas näytön ääreltä. :rofl: Yksi jumpscarekin tuli, missä tuntui että koko pumppu leikkaa kiinni. Piti ottaa tauko. En voisi edes kuvitella pelaavani ensimmäistä kertaa VR:llä tätä. Varmasti vuoden 2017 pelejä itselle. Uskoisin että tähän mennessä pelattu reilusti yli puolen välin.

Mitään kehnoa en pelistä ole keksinyt paitsi täysin turhanpäiväiset pomotaistelut. Ressuja en ole ennen pelannut kun kuvakulma ei ole oikein napannut.

Ressu meni läpi ja tähän mennessä kyllä vuoden peli. Alkupuoli pelistä oli todella painostava mutta loppupuolella alkoi jo viholliset käymään tutuiksi ja asearsenaaliakin vähän enemmän niin tunnelma ei ollut enää ihan niin tiivis. Aivan viime metrit pelistä olivat aika keskinkertaisia, mutta kyllä tämä oli aikamoinen tapaus.

Nyt tuli otettua työn alle Ron Gilbertin Thimbleweed Park. Kyseessähän on Maniac Mansionin tyylisellä grafiikalla sävytetty täysin uusi seikkailupeli. Alussa pelin jaksotus oli suorastaan sekavaa, kun tutkinnan lomassa yhtäkkiä tuli takautumia ainakin pariin otteeseen jossa sitten vaihdetaan kokonaan hahmoa. Jäin alkupuolella peliä jo tunneiksi pahasti jumiin, ja kun näitä Gilbertin pelejä nyt uusia varmaan aika harvoin enää tulee, jos koskaan, niin totesin etten lähde varmasti läppäreitä katsomaan. Sitten kun keksin ratkaisun niin oikeastaan minua löi silmille se, miten looginen ratkaisu loppujen lopuksi oli. Olen vain tottunut niihin vanhoihin Lucasin peleihin jossa pitää keksiä esim. käyttää "monkey wrenchiä" venttiiliin ja niin edelleen, eikä ratkaisussa välttämättä ole mitään luonnollista logiikkaa. :) Alkupuolella myös edestakaisin sahausta tuli rasittavan paljon ratkaisua etsiessä.

Siltikin, Thimbleweed Parkia polttelee pahasti päästä pelaamaan.
 
Battle Brothers

Hieman hankala kuvailla, ehkä paras kuvaus olisi keskiaikaisen palkkasoturijoukon johtajan elämää simuloiva "Mount & Blade" peli. Mikäli hyvinkin armoton (hahmoihin ei kannata kiintyä, jokainen taistelu voi olla viimeinen ja kuolema / osa vammoista on pysyvä tila) mutta graafisesti ei niin erityisen näyttävä peli kiinnostaa voin suositella. Peli pääsi vihdoin beta statuksestaan ja on virallisesti julkaistu. Taistelut on toteutettu vuoropohjaisesti ja piirrostyyli on enempi 2D tyyppistä.

 
Ape Escape 2 (PS4)

Tämä PS2-klassikko on ollut kokematta, joten oli melko helppo päätös noukkia PS4-käännös Storesta, kun hintaa oli nelisen euroa. Ja hyvä peli on, ei ole ajanhammas päässyt nakertamaan viihdyttävyyttä ja uniikkia pelattavuutta pois. Kameran kanssa ainoastaan välillä ongelmia, mutta ei mitään turhan häiritsevää.

Ideana on siis siepata apinoita haaviin. Tämä tapahtuu oikeaa analogista sauvaa käyttäen. Mukana on paljon erilaisia vempaimia, joita tarvitaan apinoiden nappaamiseen. Aluksi kontrollit olivat hieman hakusessa, mutta aika nopeasti pääsi kärryille.

Positiivinen yllätys ja suosittelen kaikille, jotka pitävät 3D-tasoloikista.
 
SUPERHOTissa oli mainio pelimekaniikka ja visuaalinen tyyli. Jäi vähän lyhyeksi mutta toisaalta ei ehtinyt toistamaan itseään hirveästi, toisaalta olis ehkä kaivannut enemmän/vaikeampia mappeja. Taisin maksaa vitosen, sen arvoinen oli kyllä ehdottomasti.
 
StarCraft 2 triplapakkaus pölähti postissa pari viikkoa takaperin, ja tuloksena oli vähän tämmönen Steamiin:
Capture.PNG


Eli aikalailla sitä tuossa 2vkoa tuli sit pelattua, joskin maltilliset ~30h kellottu. Kaks kampanjaa ehin pelaamaan läpi. Wings of Libertyä pelaillessa oli ihan huikeet fiilikset, että jes, kunnon RTS:sää pitkästä aikaa ja oikeen Starcraft fiiliksissä oli muutenki. Tehtävät oli mielekkäitä, ulkoasu selkeä ja oikeastaa mitää isompaa valittamisen aihetta ei kyl tuosta kampanjasta löytynyt, noita protoss tehtäviä lukuunottamatta. Jopa tehtävien väliset neppailut jakso painella läpi, joskin Tosh aiheutti vähä irvistelyä aksentillaan.

Jo Wings of Libertyä pelaillessa oli myös kova hinku päästä paukuttaa Heart of the Swarmia. Tää vaan sitte jotenki ei lopulta iskenyt nii kovaa. Normalilla pelailin, nii oikeastaa joka missio meni vähän niinku hydralisk spammilla läpi ilman sen suurempaa ajattelua. Toki tehtäviä oli tässäki erilaisia, mutta jotenki ei tuntunut nii monipuoliselta mitä tuo Terranien kampanja. Toki alkuperäisessäkin oli vähän tätä ongelmaa, mutta tässä se jotenki korostu, että AI ei hirveenä osaa tolle spammille mitää tehä. Tän lisäksi ku Kerrigan oli aika hemmetin tehokas jopa sooloillessa, nii oli nuo hyökkäysmissiot aika helppoja.

Sit iski vähä ähky ja Legacy of the Void jää nyt sit tarttumatta vielä. Ei nuo Protot ollu koskaa mikää lemppari(en tykänny niitte yksiköistä kovinkaa paljoa) ja ku muutenki iskee taisteluväsymys, nii pelaillaan tää pelitrilogia sit loppuu joskus myöhemmin.
 
SUPERHOTissa oli mainio pelimekaniikka ja visuaalinen tyyli. Jäi vähän lyhyeksi mutta toisaalta ei ehtinyt toistamaan itseään hirveästi, toisaalta olis ehkä kaivannut enemmän/vaikeampia mappeja. Taisin maksaa vitosen, sen arvoinen oli kyllä ehdottomasti.

Samaa mieltä, ja melkein saman hinnankin maksoin. Täysihintaisena todella riistohintainen, mutta parin euron pikkuostoksena ihan hauska muutaman tunnin ajanviete.

Idea ei tosiaan kanna kovin kauas, kun sen ~1,5-2h tarinamoodin aikanakin alkoi jo tuntumaan, ettei pelillä ole kovin paljoa tarjottavaa. Vaikka en maksanut juuri mitään, niin hieman pettymys sisällöltään. Loputonta pelimoodia pelasin pari tasoa, ja siinä tyhjästä taakse spawnaavat viholliset alkoivat jo rasittamaan, kun liian usein ne olivat muka heti takapuolessa kiinni ja tappaneet. Aikateemaan olisi sopinut hyvin joku enemmän aikasidonnaiset esteet, taaksepäin kelailu a la Braid, kranaatit ym. kaikenlainen laajentaminen, mutta ehkä joku muu kasaa lihat luiden päälle sitten toisessa pelissä.
 
Lichdom: Battlemage

Joo, en oikein jaksa raapustaa tästä sen suurempia koska kokemus oli niin rasittava, mutta välttäkää tätä kuin ruttoa.

Ehkä yksi tylsimmistä FPS peleistä mitä olen pelannut. Naurettavan isot kartat joissa lahtaat samanlaisia örmyjä ärsyttävän hitaalla taistelumekaniikalla uudestaan ja uudestaan ja uudestaan... jos termi bulletsponge on tuttu, niin tässä sellaisia vihollisia piisaa. Tarinaa ei kannata edes mainita.

Never again.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 012
Viestejä
4 503 032
Jäsenet
74 310
Uusin jäsen
JannChris

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom