Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)
Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.
Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.
Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.
Termit elää, ja on toki totta että mm ALV verkoannoilla annetaan tukea mm teatterille, kirjoille, joukkoliikenteelle. ja vähän lievemmin elintarvikkeille jne.Verotuki on tuki sekin.
Sähkön ja eräiden polttoaineiden vero
"Sähkö II on valtiontukea - tuensaajien pitää rekisteröityä"
Hiilen poltto on CO2 päästöjen osalta parempi kuin turpeenpoltto, moni ulotteisuus tulee siitä että käyttö ei olekkaan noin suoraviivaisesti joko tai, eli sen turvetta osittain käyttävän voimalan päästöt voivat ollakkin pienemmät vs puhtaan hiilivoimala.Anteeksi, voitko vähän avata. En ihan ymmärtänyt. Siis tuon viimeisen virkkeen osalta.
Lentäminen on aliverotettua muuhun liikenteeseen nähden.
Inka toki tuon toisen vastauksensa perusteella yrittää yhdistää työ- ja lomamatkoja, joten jatkossakaan Inka ei itse suurimmaksi osaksi maksa lentojaan, vaikka lentovero olisikin tulossa.
Eihän hän kirjoittanut että tuo on työmatka, hän kiirjoitti:Mikä työmatka Inkalla mahtoi alpeille olla? Twitterissäkin tämä kysymys mutta Inkalta ei vastausta.
Jos kyseessä oli pelkkä lomamatka niin eikö silloin ole vielä moitittavampaa? Ei vain ilmaston kannalta, vaan myös kotimaisen kysynnän ja työpaikkojen kannalta. Jos jokainen kansalainen jättäisi vuosittain yhden ulkomaan lomamatkan tekemättä ja käyttäisi saman verran kotimaisia matkailupalveluita niin varmasti parantaisi verokertymää ja loisi työpaikkojakin.Eihän hän kirjoittanut että tuo on työmatka, hän kiirjoitti:
"Mä koitan yhdistää työ ja lomamatkat, jos mahdollista, ja vähentää sillä tavalla lentämistä."
Jos noin niin silloin ei muuta voisi tehdäkkään kuin hävetä. Esim viestisi tänne edisti ilmastonmuutosta. Häpeä.Lyön vetoa, että lentohäpeä on ollut Inka Hopsulla tänään mielessä. Ja se on ihan oikein. Lentämistä ja muuta saastuttamista pitääkin hävetä. Se on fiksun merkki.
Kuten jo varmaan täälläkin aikaisemmin sanonut, tuollainen maltillinen lentovero vaikuttaa ainoastaan köyhiin lapsiperheisiin, joilta viedään se viimeinenkin mahdollisuus lähteä sinne Kanarialle. Lentämisen vähentämiseen se ei siis vaikuttaisi paskaakaan
Tuon tyyppisten verojen idea on kerätä muilta rahaa omaan hallintaan.Tästä saa nyt vähän sellaisen vaikutelman, että Hopsulle on pääasia se, että lentovero tulee, eikä se että vähentääkö se lentämistä vai ei.
Tästä saa nyt vähän sellaisen vaikutelman, että Hopsulle on pääasia se, että lentovero tulee, eikä se että vähentääkö se lentämistä vai ei.
Näppärrä ajatuksen juoksu.Väärä vertaus.
Jos joku elintarvike, vaikka ranskanperunat, kuuluisi muuhun verokantaan kuin loput elintarvikkeet niin se olisi verotukea.
Se, että eri asioilla on erilaiset verot ei ole tukea.
Bensan verotushan on nimenomaisesti käytön verotusta. Ajat ja maksat, et aja ja et maksa.
Kuten jo varmaan täälläkin aikaisemmin sanonut, tuollainen maltillinen lentovero vaikuttaa ainoastaan köyhiin lapsiperheisiin, joilta viedään se viimeinenkin mahdollisuus lähteä sinne Kanarialle. Lentämisen vähentämiseen se ei siis vaikuttaisi paskaakaan.
Ainoa tapa vähentää aidosti lentämistä olisi ensin puuttua vapaa-ajan lentämiseen hyvin rankalla verolla. Puhutaan siis sellaisesta verosta, että Euroopan sisäiset lennotkin maksaisivat tonnin luokkaa per suunta.
Ja mielestäni verotuksen tulisi olla lyhyillä matkoilla kovempi, kuin mitä esimerkiksi mannerten välisissä lennoissa. Mannerten väliset lennot voisivat olla kutakuinkin samaa tonnin luokkaa
. Veron tulisi myös olla globaali, jotta ei vain eristettäisi Suomea ja sen kilpailukykyä pois muusta maailmasta (HEL menettäisi vain välilaskulennot naapurimaille). Työmatkalentämisen tarpeen ymmärrän paremmin, joten sen pitäisi maltillisesti hinnoiteltuna.
Etyjin talvi-istunto Itävallassa. Ihan työmatka se on, jossa melko varmasti on myös aikaa kokousten välissä käydä vaikka laskettelemassa. Kärnä nyt tapansa mukaan ei taaskaan tajua mistään, kunhan vaan öyhöttää.Mikä työmatka Inkalla mahtoi alpeille olla? Twitterissäkin tämä kysymys mutta Inkalta ei vastausta.
Tottakai ne saastuttavat enemmän, mutta jos halutaan absoluuttisesti vähentää lentämisen päästöjä, vähentäisin ensin mannerten sisäisitä "turhista" lennoista rankalla ylihinnoittelulla jolloin ne paremminkin tienaavat miettisivät ennen sitä pidennetyn viikonloppuloman varaamista. Euroopassakin liikkuminen onnistuu kohtalaisen helposti ilman lentokonetta, myös Suomestakin Keski-Eurooppaan jos tunnelihanke saa tuulta alleen. Mannerten välinen liikenne on vaikeampaa junilla tai autoilla.Tässä että verotus olisi lyhyilla matkoilla kovempi ei olisi mitään järkeä. Ne mannertenväliset lennot saastuttavat paljon enemmän kuin lyhyemmät lennot, on erittäin oikeudenmukaista että niistä maksettaaisiin myös sen mukainen paljon suurempi vero.
Sepä se. Haittaveron tulisi olla sen verran iso, että mannerten sisällä lennot olisivat toista tuhatta euroa. Muutaman satasenkaan lennot ei vaikuta juurikaan keskituloiseen, jos haluaa vaikka käydä parikolme kertaa vuodessa Keski-Euroopassa viikonloppulomalla. Mannerten sisäisten reittilentojen määrä on ihan järkyttävä, vaikka esimerkiksi Euroopassakin on varsin hyvä junaverkosto.Haittaverot on ihan todistetusti tehokas tapa vähentää kulutusta. Tavoitehan ei ole poistaa lentämistä, vaan vain vähentää sitä. Ja kuten kaikki haittaverot tai maksut: köyhiin ne vaikuttavat varmasti enemmän kuin miljonääreihin. Jäkimmäiset yleensä kuitenkin kustantavat kaikki köyhien tulonsiirrot ja vähän päälle, joten sallin tämän epäsuhdan.
Sepä se. Haittaveron tulisi olla sen verran iso, että mannerten sisällä lennot olisivat toista tuhatta euroa. Muutaman satasenkaan lennot ei vaikuta juurikaan keskituloiseen, jos haluaa vaikka käydä parikolme kertaa vuodessa Keski-Euroopassa viikonloppulomalla. Mannerten sisäisten reittilentojen määrä on ihan järkyttävä, vaikka esimerkiksi Euroopassakin on varsin hyvä junaverkosto.
Siis jotain tukea että suomalaiset voisi halvemmalla matkustaa Berliiniin, vai jokin maantieteellinen tuki potti?Pitäisikö Suomelle jotenkin kompensoida noita kun Keski-Euroopasta pääsee hitusen nopeammin junalla Keski-Eurooppaan kuin esim Helsingistä?
Tukholmastakin ajaa perheen kanssa autolla Berliiniin 10h:ssa kun Helsingistä siihen menee noin 27h ja lähtöajankohtaakaan ei tuohon aikaan voi itse määritellä.
Siis lähinnä kompensaatiota siitä, että Suomesta ei pääse autolla tai junalla kuin venäjälle.Siis jotain tukea että suomalaiset voisi halvemmalla matkustaa Berliiniin, vai jokin maantieteellinen tuki potti?
Tuossa nyt varmaan mietit eu haittaveroja, En yllättyisi jos otsikon puolue ennemmin ajaisi päinvastaista. No ehkä ilkeä kaivelu merenkulun puolelta.
Tunnelihanke Helsinki-Tallina välillä nopeuttaisi huomattavasti yhteyttä Keski-Eurooppaan.Pitäisikö Suomelle jotenkin kompensoida noita kun Keski-Euroopasta pääsee hitusen nopeammin junalla Keski-Eurooppaan kuin esim Helsingistä?
Tukholmastakin ajaa perheen kanssa autolla Berliiniin 10h:ssa kun Helsingistä siihen menee noin 27h ja lähtöajankohtaakaan ei tuohon aikaan voi itse määritellä.
Mutta mikä ongelma se olisi, jos lentoliput maksaisivat yli tonnin? Oletko sitä vastaan? Veikkaan, että moni mieleltään vihreä nuorikin olisi sitä vastaan ja ei se minun mielestänikään mitenkään hyvältä tuntuisi, mutta jos jotain oikeasti radikaalia #nytonpakko-toimia ilmastonmuutoksen torjuntaan halutaan, niin millään pienillä haittaveroilla ei mainittavaa muutosta saada aikaan lyhyessä ajassa. Lentämisen radikaali vähentäminen on kuitenkin yksi helpoimpia asioita toteuttaa, kun vapaa-ajan lentäminen ei ole kenellekkään välttämättömyys.Jokainen veroprosentti vaikuttaa koko populaation tasolla. Kyse ei ole mistään tarkasta rajasta, jota pienemmällä prosentilla ei ole mitään vaikutusta. Voi olla siis yksittäinen kuluttaja, jonka käyttäytyminen ei muutu, mutta isossa populaatiossa haittaverot kyllä vaikuttavat.
niin millään pienillä haittaveroilla ei mainittavaa muutosta saada aikaan lyhyessä ajassa.
Tunnelihanke Helsinki-Tallina välillä nopeuttaisi huomattavasti yhteyttä Keski-Eurooppaan.
Totta kai, kuten jo aikaisemmin sanoin, päätöksen tulisi olla globaali eikä vain kansallinen. Ja haittaveron astuttua voimaan vaikutus kyllä näkyy jossain määrin, mutta edelleen väitän pienien haittaverojen vaikutusten olevan täysin mitätön ja pelkkää sanahelinää tuulessa. Hinnat tulisi kymmenkertaistaa, mutta en pidätä hengitystä globaalin ratkaisun löytymiselle, sillä sellaista poliittista tahtotilaa ei ole edes Suomen vihreillä. Sen verran kaikki cityvihreimmätkin äänestäjät tykkäävät matkustella ja kansanedustajat tykkäävät päästä jatkokausille.Haittaveron vaikutus alkaa heti kun se astuu voimaan. Ja tason voi sitten päättää poliitikko. Mutta kansalliset verot eivät ole kovin tehokkaita. Kansallinen iskisi lähinnä Finnairin kysyntään - ja vähentäisi verotuloja tätä kautta. Ei järkeä. Ilmastomuutos on globaali ongelma ja ratkaisujen pitäisi olla myös globaaleja.
Vaatisi, mutta kai Suomen ja Itä-Euroopan ratayhteyksiäkin voisi kehittää kohti suuria nopeuksia ajan saatossa. Ei se tunnelikaan itsestään siihen Suomenlahden pohjaan synny, tahtotilaa sekin vaatii.Eiköstä tuo vaatisi aika helvetisti muutakin kuin tuon tunnelin? Ei taida olla hirveän vikkelät maayhteydet Balttian maiden läpi Keski-Eurooppaan.
Hinnat tulisi kymmenkertaistaa
Maalaisjärjellä ajateltuna lentolippujen huomattava kallistaminen vähentäisi matkustusintoa. Haluaisin kuulla näkemyksesi, miksi lentolipun ei tulisi maksaa toista tuhatta euroa? Tykkäätkö matkustella sen verran, että vaikuttaisi pahasti omaan elämään? Voin paljastaa, että mun matkustelut vähenisivät huomattavasti tuollaisen korotuksen jälkeen ja kyllä kirpaisisi, mutta ainuttakaan lomamatkaa en pysty mitenkään järkeväksi perustelemaan tässä kontekstissa.Ei tulisi. Paljon pienempi vero vähentäisi kulutusta.
Maalaisjärjellä ajateltuna lentolippujen huomattava kallistaminen vähentäisi matkustusintoa
@Lämpöpumppu hieman tolkkua ja suhteellisuuden tajua kiitos. Ensinnäkin epäilen vahvasti junaliikenteen kapasiteetin riittävyyttä. Toiseksi miksi sähkölentokone ei kelpaisi tai biopolttoaineita käyttävä, tai jopa kun ydinvoimaa kehutaan niin jopa ydinkäyttöinen lentokone (joo tiedän tämä viimeinen ehdotus on vähän mitä on, mutta miksi ei?
Vaatisi, mutta kai Suomen ja Itä-Euroopan ratayhteyksiäkin voisi kehittää kohti suuria nopeuksia ajan saatossa. Ei se tunnelikaan itsestään siihen Suomenlahden pohjaan synny, tahtotilaa sekin vaatii.
Myös huomattava osa työmatkalennoista on lopulta turhia jos arvottamaan lähdetään, esim. videoneuvottelutekniikka toimii. Ei tarvittaisi kuin asennemuutos![]()
@Lämpöpumppu hieman tolkkua ja suhteellisuuden tajua kiitos. Ensinnäkin epäilen vahvasti junaliikenteen kapasiteetin riittävyyttä. Toiseksi miksi sähkölentokone ei kelpaisi tai biopolttoaineita käyttävä, tai jopa kun ydinvoimaa kehutaan niin jopa ydinkäyttöinen lentokone (joo tiedän tämä viimeinen ehdotus on vähän mitä on, mutta miksi ei?
Totta kai tolkku pitää olla, enkä ole todellakaan mikään penaalin vihrein kynä. Pyrin elämään vihreästi, mutten Vihreästi. Haluan herättää vain keskustelua, kun jotenkin etenkin Vihreillä tuntuu olevan kaikenlaisia tekosyitä "helppojen" päästövähennysten kanssa. Kymmekertainen hinta täysin vapaaehtoisille vapaa-ajan lomalennoille vielä menisi helposti suhteellisuudentajussa. Painotan sanaa vapaa-ajan lento tai lomalento. Mielestäni tuo esiin vain sen vihreän tekopyhyyden, jos vihreiden mukaan on suorastaan ilmastopaniikki ja toimet pitäisi alkaa kuin salaman iskusta, mutta tekosyitä riittää ettei täysin "turhia" lomalentoja viitsitä rajoittaa radikaalisti. Lomalento ei ole ihmiselle välttämätön toisin kuin esimerkiksi suurelle osalle suomalaisista autoilu, jonka jatkuvalla kallistamisella heikennetään suomalaisten ostovoimaa ja tätä kautta Suomen kilpailukykyä ja taloutta.Ehdottomasti. Ja laittamalla minimin vaikka 1000 mrd euroon, se pysähtyisi seinään. Otin vain kantaa siihen, että lentoliikennettä saa vähennettyä pienemmälläkin verolla.
Totta, mutta jos nyt on pakko toimia ilmastonmuutoksen nimissä, niin tuo kuulostaa lähinnä tekosyyltä.Joo mutta tarvittasiin se about 1500km korkea nopeuksista junaraidetta ihan pelkästään siihen että päästäisiin Berliiniin asti kätevästi. Ja silti kuluva aika olisi moninkertainen verrattuna lentämiseen.
Nopeat junat ovat käteviä jos pysytään jossain muutamien satojen kilometrien matkoissa mutta sitten kun aletaan puhumaan yli 1000km matkoista niin ne käy auttamatta hitaiksi.
Jokainen veroprosentti vaikuttaa koko populaation tasolla. Kyse ei ole mistään tarkasta rajasta, jota pienemmällä prosentilla ei ole mitään vaikutusta. Voi olla siis yksittäinen kuluttaja, jonka käyttäytyminen ei muutu, mutta isossa populaatiossa haittaverot kyllä vaikuttavat.
Joo vihreät on kaksinaismoralisteja, kerro jotain uutta. Mutta jos lentämiselle laitetaan joku lisävero pitää sen koskea kaikkia. Sinun mallilla pöytälaatikofirmat alkaa myymään halvemmalla kuluttajille niitä lentolippuja, ja koko malli on täysin epäoikeudenmukainen.Totta kai tolkku pitää olla, enkä ole todellakaan mikään penaalin vihrein kynä. Pyrin elämään vihreästi, mutten Vihreästi. Haluan herättää vain keskustelua, kun jotenkin etenkin Vihreillä tuntuu olevan kaikenlaisia tekosyitä "helppojen" päästövähennysten kanssa. Kymmekertainen hinta täysin vapaaehtoisille vapaa-ajan lomalennoille vielä menisi helposti suhteellisuudentajussa. Painotan sanaa vapaa-ajan lento tai lomalento. Mielestäni tuo esiin vain sen vihreän tekopyhyyden, jos vihreiden mukaan on suorastaan ilmastopaniikki ja toimet pitäisi alkaa kuin salaman iskusta, mutta tekosyitä riittää ettei täysin "turhia" lomalentoja viitsitä rajoittaa radikaalisti. Lomalento ei ole ihmiselle välttämätön toisin kuin esimerkiksi suurelle osalle suomalaisista autoilu, jonka jatkuvalla kallistamisella heikennetään suomalaisten ostovoimaa ja tätä kautta Suomen kilpailukykyä ja taloutta.
Kannatan ehdottomasti myös sähkölentokoneita tai biopolttoaineita käyttäviä koneita, jos ja kun sellaisia saadaan kehitettyä kaupalliseen käyttöön. Mutta sähkölentsikoita ja sähköautoja enemmän kannatan synteettisten P2X-polttoaineiden kehitystä, missä näkisin tulevaisuuden ratkaisun. Niin maalla, ilmassa ja merellä. Sähköautot vaikuttaa vähän hutiloiden tehdyltä paniikkiratkaisulta ilmastonmuutoksen nimissä. Polttoaineista sen verran, että ihmettelen miksei hallitus anna suurta veroetua esimerkiksi Nesteen MyDieselille? Tekisi siitä selkeästi dieseliä halvempaa, niin kysyntä ja mahdollisesti tuotantokin lähtisi kasvuun. Sitä on harmittavan rajallisesti saatavilla suurien kaupunkien ulkopuolella.
Paljon muitakin yksinkertaisia ratkaisuja ilmastonmuutoksen torjuntaan olisi jos vain tahtotilaa löytyisi. Ydinvoimaakin kohtaan löytyy edelleen vahvoja tunnetiloja, jotka estävät sen potentiaalin ilmastokriisin ratkaisussa.
Totta, mutta jos nyt on pakko toimia ilmastonmuutoksen nimissä, niin tuo kuulostaa lähinnä tekosyyltä.Sen verran mukavuudenhaluinen olen minäkin, että valitsen kyllä lentämisen niin kauan kuin siitä selviää muutamilla satasilla.
![]()
Älä nyt yritä sotkea järkeä tähän, kyllä suomalaisten on tässäkin näytettävä esimerkkiä ja palattava impivaaralaisuuteen.Siis lähinnä kompensaatiota siitä, että Suomesta ei pääse autolla tai junalla kuin venäjälle.
Koko valtion budjetointi kaipaisi hieman uudelleen muotoilua. Erityisesti tässä taloustilanteessa Suomella ei oikeasti ole varaa mihinkään satojen miljoonien kehitysapuihin yms toissijaisiin menoeriin. Pitäisi tehdä politiikkaa, joka hyödyttää nimenomaan suomalaisia täällä kotimaassa ja pyrkiä vähentämään kokonaisveroastetta pienissä askelissa ja samalla saada talous ylijäämäiseksi. Nyt heikennetään ostovoimaa ilmastosyihin vedoten esimerkiksi polttoaineen verotuksella, millä on tottakai suora vaikutus myös logistiikkaan ja kilpailukykyyn. Pian AY-liikkeet ovat taas vaatimassa taas lisää yleiskorotuksia ostovoiman kohentamiseksi, mikä heikentää kilpailukykyä entisestään ja työpaikkoja menetetään ulkomaille. Veroastetta nostetaan lisää, jotta katetaan vähemmällä työllisyysasteella sama ylikulutus. Kierre on valmis. Yleiskorotuksille ei olisi tarvetta, jos veroasteen suunta olisi laskeva.Vaikuttaa populaation tasolla lähinnä niin, että köyhimpiä kirpaisee ja muut ei ole moksiskaan. Verojen pitäisi olla suuria, mutta samalla jostain muualta pitäisi vastapainoksi leikata (esim. kotimaan palvelut), jos haluttaisiin oikeasti muuttaa kulutuskäytöstä.
Tuo mun lentovero oli oikeasti puoliläpällä heitetty herättely keskusteluun vihreiden tekopyhyydestä. Mutta tottakai siis hinta pitäisi koskea kaikkia globaalisti.Joo vihreät on kaksinaismoralisteja, kerro jotain uutta. Mutta jos lentämiselle laitetaan joku lisävero pitää sen koskea kaikkia. Sinun mallilla pöytälaatikofirmat alkaa myymään halvemmalla kuluttajille niitä lentolippuja, ja koko malli on täysin epäoikeudenmukainen.
En tarkoittanut globaalisti (vaikkakaan ei mikään huono tavoite), vaan ei niille työmatkoille pidä antaa erivapauksia.Tuo mun lentovero oli oikeasti puoliläpällä heitetty herättely keskusteluun vihreiden tekopyhyydestä. Mutta tottakai siis hinta pitäisi koskea kaikkia globaalisti.
Toki työmatkalentoja tulisi tässäkin tapauksessa valvoa esimerkiksi jonkun rekisterin kautta, ettei näitä myydä kolmansille osapuolille sun mainitsemien pöytälaatikkofirmojen kautta. Toki yritystenkin tulisi pyrkiä pois lentämisestä, mutta monesti se vain on ainut järkevä vaihtoehto. Näillä lentoverohelpotuksilla yrityksille taattaisiin kuitenkin tasapuolisesti tietty kilpailukyky, ettei pikkufirmat kaatuisi ihan isompien jalkoihin.En tarkoittanut globaalisti (vaikkakaan ei mikään huono tavoite), vaan ei niille työmatkoille pidä antaa erivapauksia.
Sä nyt missaat koko pointin. Se että yrityksen nimissä saa lennellä, mutta kuluttajaa rangaistaan on vastaava, kuin että yrityksen nimissä saat kipata jätteet mereen, mutta kuluttajana sua rangaistaan.Toki työmatkalentoja tulisi tässäkin tapauksessa valvoa esimerkiksi jonkun rekisterin kautta, ettei näitä myydä kolmansille osapuolille sun mainitsemien pöytälaatikkofirmojen kautta.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.