• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Vihreät - De Gröna

No eikö tuo ole aika yleinen käsitys mihin suuntaan mennään, "bussien" lisäksi myös pienemmät kulkuneuvot.

Robottibussit tuo nimenomaan kilpailukykyä pienempinä, eli pienempien matkustajamäärien kuljettamiseen.


Bensiinillä ? Bensa ei robottibusseissa varmaa mikään ongelma ole, diesel perinteisesti busseissa käytetty, mutta en näe miksi pitäisi nimenomaan olla bensa. Sähköä myös käytetty piloteissa, sähkö piloteissa hyvä parista syystä, sillä pilottien koko mahdollistaa jo nykyisellään sähkön, ja "tankkkaus" automatisoitavissa jne. Se millä energialla aikanaan toimivat riippuu mikä tegnologia silloin on vahvoilla mihinkäkin kokoluokkaan.

Kuvasi toi mieleen suomalaisen viimevuosisadalla tehdyn metsäkone prototyypin

Joo, onhan noita sähköautojakin, mutta...

Onhan se nyt hölmöä, että utopistinen Maria haihattelee vihreästä siirtymästä ratkaisuna auton omistamisen haasteisiin ja ainut mitä on tarjota, on "robottibussit" :rofl2:

Sähkö tai diesel tai metanoli, kuten eräissä Bostonin roboteissa, se ratkaiseva ero omistamisen ja robotin välillä on kommunistinen siirtymä.

Robotit pakottaa, jne... :smoke:
 
Onhan se nyt hölmöä, että utopistinen Maria haihattelee vihreästä siirtymästä ratkaisuna auton omistamisen haasteisiin ja ainut mitä on tarjota, on "robottibussit" :rofl2:
No tää on kyllä ollut vihreiden politiikassa kysymysmerkki minullekin.

Yksityisauto on paha mutta robottiauto on hyvä.

Bussikaistaa ei saa ajaa omalla autolla mutta sitten kun hyppäät taksiin, sekin on sallittua.
 
Joo, onhan noita sähköautojakin, mutta...

Onhan se nyt hölmöä, että utopistinen Maria haihattelee vihreästä siirtymästä ratkaisuna auton omistamisen haasteisiin ja ainut mitä on tarjota, on "robottibussit" :rofl2:

Sähkö tai diesel tai metanoli, kuten eräissä Bostonin roboteissa, se ratkaiseva ero omistamisen ja robotin välillä on kommunistinen siirtymä.

Robotit pakottaa, jne... :smoke:

Siis mikä ihme tässä on nyt niin utopistista? Itseajavia autoja kehitetään kovaa vauhtia ja on erittäin todennäköistä että vähintäänkin seuraavan 10 vuoden aikana niitä alkaa näkymään liikenteessä aika paljon. Etenkin yritykset kuten Uber ja Lyft ovat olleet niistä kiinnostuneita.
Joten tuo Ohisalon ajatus kutsuttavista robottibusseista on oikeastaan aika todennäköinen tulevaisuus.
 
Joo, onhan noita sähköautojakin, mutta...

Onhan se nyt hölmöä, että utopistinen Maria haihattelee vihreästä siirtymästä ratkaisuna auton omistamisen haasteisiin ja ainut mitä on tarjota, on "robottibussit"
Hänestä ja puolueen ohjelmasta voi olla miltä, mutta mistä noita väitteitä nykäiset.

Vihreät ajaneet julkista liikennettja nimenomaan joukkoliikennettä ja pyöräilyä/kävelyä, kaupungistumista jne. Auton omistamista ja yksityisautoilua eivät ole kannatteneet.

Yksityisautilussa kannattaneet yhteisautoja sun muita sellaisia.

Mainitsemasi robottibussi ei ole ollut pinnalla, on vielä kehitysvaiheessa ja jos teknisesti sellaisia voidaan toteuttaa, niin onhan se mahdollisuus, ihan laajasti riippumatta poliittisesta sijoittumisesta, tai no ehkä jossain äärikonservatiiveissa ja folihattu porukoissa.

Vihreät ei tavoittele kannatusta yksityisautoilijoista.

Perinteinen yksityisautoilu on monesti erittäin tehokas tapa hoitaa ihmisten kuljettamista ja robotiikka vuosikausiin ensimmäinen joka tuo markkinoille uusia vaihtoehtoja.
Sähkö tai diesel tai metanoli, kuten eräissä Bostonin roboteissa, se ratkaiseva ero omistamisen ja robotin välillä on kommunistinen siirtymä.
No kommunismin tähän nykäisit ?

Robotti, itseajavat autot/bussit on eriasia kuin kommunismi, teknologia ei ota kantaa omistamiseen.

Mutta omistamisen sijaan olisin erityisen huolissani siitä kuka hallitsee dataa ja tegnologiaa.

Vihreät noissa kannoissa ovat vähän ristiriitaisia, heillä toimijoita (ainakin ollut yksi) jotka huolissaan asioista (data, yksityisyys).
 
Viimeksi muokattu:
No tää on kyllä ollut vihreiden politiikassa kysymysmerkki minullekin.

Yksityisauto on paha mutta robottiauto on hyvä.

En tiedä, mitä robottibussilla tarkalleen ottaen tarkoitetaan, mutta urbaanissa ympäristössä neliöt ovat kalliita ja pelkkä yksityisauton omistaminen vie aika paljon tilaa kaikelta muulta, kuten mm. asumisneliöiltä. Puhumattakaan sitten ajamisesta syntyvistä CO2- ja pienhiukkaspäästöistä. Liikkumisen järjestäminen melkeinpä millä tahansa muulla tavalla on järkevämpää.
 
No tää on kyllä ollut vihreiden politiikassa kysymysmerkki minullekin.

Yksityisauto on paha mutta robottiauto on hyvä.
Nimimerkki Makos puhu robottibussista. Bussi sana tuo mieleen joukkoliikenteen, eli tarkoitus kuljetelle useampi henkilö kerralla.

Tilauspohjaisuus ihan bussikuski juttunakin tarjoaa optimointi mahdollisuuksia, eli reitti ja ajoitus enemmän tarpeen mukaan, jolla voi vähentää turhaa ajoa ja/tai lisätä palvelutasoa.

Mutta tilausrobottiautokin on hyvä, siis voi tarjota parempaa palvelua, tehokkaampaa resurssien käyttöä jne.

Ne joilla henkilöauto liikkumisen jakuljettamisen takia, niin robottiauto vähentäisi monia harmeja, jos tilausrobottiauto, niin vielä enemmän.

Joillekkin yksityisautoilua (ajaminen) on huvia, niin ei sitä robottiautolla korvata, mutta jos jollain on sekä että tarpeita, niin heille robotiikka on myös mahdollisuus.
 
En tiedä, mitä robottibussilla tarkalleen ottaen tarkoitetaan, mutta urbaanissa ympäristössä neliöt ovat kalliita ja pelkkä yksityisauton omistaminen vie aika paljon tilaa kaikelta muulta, kuten mm. asumisneliöiltä. Puhumattakaan sitten ajamisesta syntyvistä CO2- ja pienhiukkaspäästöistä. Liikkumisen järjestäminen melkeinpä millä tahansa muulla tavalla on järkevämpää.
Tulevaisuudessa myös yksityisautot kulkevat CO2-vapailla polttoaineilla.
 
Siis mikä ihme tässä on nyt niin utopistista? Itseajavia autoja kehitetään kovaa vauhtia ja on erittäin todennäköistä että vähintäänkin seuraavan 10 vuoden aikana niitä alkaa näkymään liikenteessä aika paljon. Etenkin yritykset kuten Uber ja Lyft ovat olleet niistä kiinnostuneita.
Joten tuo Ohisalon ajatus kutsuttavista robottibusseista on oikeastaan aika todennäköinen tulevaisuus.

Kuten @brainsurgery yllä totesi, se, kuka omistaa ajoneuvon ei muuta päästöjä mihinkään. Kuten ei myöskään se, missä maassa kulutushyödyke valmistetaan (vihreä siirtymä jne.).

Vihreät ei tavoittele kannatusta yksityisautoilijoista.
[...]

No kommunismin tähän nykäisit ?

Robotti, itseajavat autot/bussit on eriasia kuin kommunismi, teknologia ei ota kantaa omistamiseen.

Mutta omistamisen sijaan olisin erityisen huolissani siitä kuka hallitsee dataa ja tegnologiaa.

Kommunismia on sosialisoida ajoneuvot yksityisiltä robottibusseiksi kommuuneihin. Jokainen voi kokeilla autopilottia omalla sähköautollaan, mikäli näin haluaa. On utopiaa, että kaikki Heseläiset lähtisivät juhannuksen viettoon kutsuttavilla robottibusseilla... Fun fact: jopa kaupunkifillarit loppuvat kesken yleisötilaisuuksissa.
 
Tulevaisuudessa myös yksityisautot kulkevat CO2-vapailla polttoaineilla.

Oli polttoaine mikä tahansa, pointti on siinä, että yksi AI-ohjattu auto voi korvata kaksi yksityisomisteista autoa tjsp. Kaupunkisuunnittelun näkökulmasta nykymuotoisessa yksityisautoilussa ja sen asettamissa vaatimuksissa kaavoitukseen ei ole mitään järkeä ja käy yhteiskunnalle kalliiksi.
 
Kommunismia on sosialisoida ajoneuvot yksityisiltä robottibusseiksi kommuuneihin.
Totta, mutta on ihan eriasia kuin robottibussi.

Robottibussi teknologiana ei ota kantaa omistajuuteen, lähtökohtaisesti kai oletetaan että ne on yksityisiä.

Jos haluat keskutella julkisenlikenteen sosialisoimisteta, niin se sitten eri keskutelu. Mutta vihreät on toki kunta/maakuntatasolla sitä suosineent
 
Oli polttoaine mikä tahansa, pointti on siinä, että yksi AI-ohjattu auto voi korvata kaksi yksityisomisteista autoa tjsp. Kaupunkisuunnittelun näkökulmasta nykymuotoisessa yksityisautoilussa ja sen asettamissa vaatimuksissa kaavoitukseen ei ole mitään järkeä ja käy yhteiskunnalle kalliiksi.

No tuo ylläkuvattu Boston Dynamics Big Dog a.k.a. Legged Squad Support System LS3 mahdollistaisi paluun tiiviiseen kaupunkirakentamiseen pittoreskeine kujineen :love2:

403185696234998b7b25e27c8a0dca5f.jpg

Kuva. Montmartre
 
Totta, mutta on ihan eriasia kuin robottibussi.

Robottibussi teknologiana ei ota kantaa omistajuuteen, lähtökohtaisesti kai oletetaan että ne on yksityisiä.

Jos haluat keskutella julkisenlikenteen sosialisoimisteta, niin se sitten eri keskutelu. Mutta vihreät on toki kunta/maakuntatasolla sitä suosineent

Bussi on yleisesti joukkoliikenneväline. Kutsuttava robottibussi omasta autotallista, tai chäfföörin ajamana ei sitä ole, oli korityyppi "minibussi" tai ei.
 
Bussi on yleisesti joukkoliikenneväline. Kutsuttava robottibussi omasta autotallista, tai chäfföörin ajamana ei sitä ole, oli korityyppi "minibussi" tai ei.
Kutsuttava robottibussi on joukkoliikennettä siinä missä nykyiset kuskinajamat kutsuttavat bussit.

Robottibussi ei tarvitse kuskia, joka mahdollistaa tehokkaamman järjestelyn.

Tosin robottibussit/autot mahdollistaa myös joukkoliikenteen lisäksi tehokkaa yksilöllisen julkisenliikenteen, joka voi vähentää huomattavasti yksityisautojen tarvetta. Eli moni voisi luopua yhdestä tai useammasta yskityisautosta, tai valita valita paremman vaihtoehdon.
 
Kutsuttava robottibussi on joukkoliikennettä siinä missä nykyiset kuskinajamat kutsuttavat bussit.

Robottibussi ei tarvitse kuskia, joka mahdollistaa tehokkaamman järjestelyn.

Joo, eipä siinä. Mutta koko pointti oli, että kutsuttavat robottibussit olivat Maria Ohisalon vastaus kansalaisen huoleen jatkuvasta polttoneste- ja autoverotuksen korotuksista, mitkä tekevät autonomistamisesta keskiluokalle haasteellista.

... ja ratkaisu on robotit pakottaa kommunismiin

:sdevil:
 
Joo, eipä siinä. Mutta koko pointti oli, että kutsuttavat robottibussit olivat Maria Ohisalon vastaus kansalaisen huoleen jatkuvasta polttoneste- ja autoverotuksen korotuksista, mitkä tekevät autonomistamisesta keskiluokalle haasteellista.

Ok, ensin kirjoitit näin.
Voi viddu, Maria Ohisalo :facepalm:

"liikkumisen täytyy muuttua... meillä voi olla jatkossa kutsuttavia robottibusseja kunnissa"

... paitsi että, kutsuttavat robottibussit toimivat bensiinillä, kuten kuvan Boston Dynamics LS3 :rofl2: :rofl2: :rofl2:

... ja ratkaisu on robotit pakottaa kommunismiin
Onko tuo sun oma keksintö, vai onko Ohisalo nimenomaan sanonut noin ?


Mutta Ohisalo ja hänen puolueensa tuskin tavoittelee heitä joille auto on tehokkain väline, puolueen yleinen politiikka on kaupungistuminen, yksityisautoilun rajoittaminen jne. Kasvukeskuksissa kunnallispoliitiikassa ääni puolueelle ääni on tuolle politiikalle. Sivummalla tuskin kuntatasolla paljoa asiaa puuhataan, joten tuo aihe voi olla vähän sivussa, mutta pääkonttorilla varmaan nekinäänet tulkitaan valtakunnallisenpolitiikan kannattamiseksi.

Jos ei erityisesti kannata vihreiden ko poliitiikkaa niin puoluetta äänestää harkitsevan kannattaa katsoa hyvin tarkkaa mitä tekee.

Se että vihreät tai Ohisalo kannattaa robottibussia, ei tee robottibusseista huonoja saati vastustettavia.
 
Ok, ensin kirjoitit näin.



Onko tuo sun oma keksintö, vai onko Ohisalo nimenomaan sanonut noin ?


Mutta Ohisalo ja hänen puolueensa tuskin tavoittelee heitä joille auto on tehokkain väline, puolueen yleinen politiikka on kaupungistuminen, yksityisautoilun rajoittaminen jne. Kasvukeskuksissa kunnallispoliitiikassa ääni puolueelle ääni on tuolle politiikalle. Sivummalla tuskin kuntatasolla paljoa asiaa puuhataan, joten tuo aihe voi olla vähän sivussa, mutta pääkonttorilla varmaan nekinäänet tulkitaan valtakunnallisenpolitiikan kannattamiseksi.

Jos ei erityisesti kannata vihreiden ko poliitiikkaa niin puoluetta äänestää harkitsevan kannattaa katsoa hyvin tarkkaa mitä tekee.

Se että vihreät tai Ohisalo kannattaa robottibussia, ei tee robottibusseista huonoja saati vastustettavia.

Maria Ohisalo sanoo tuon lainausmerkeissä olevan iltasanomien videolla kohdassa 32:00. Unohdin mainita explisiittisesti, että konteksti oli auto- ja polttonesteverotuskeskustelu, mutta oletin sen olevan ilmeistä. Sori siitä.

Hauskinta tässä on, että vihreitä äänestävä ottaa ikäänkuin lainana 10 vuoden siirtymäajan verotukselliset lisäkustannukset. Pelkästään luottaen, että "no sitten 2030 luvulla ajetaan robottibusseilla!"
 
Viimeksi muokattu:
Kuten @brainsurgery yllä totesi, se, kuka omistaa ajoneuvon ei muuta päästöjä mihinkään. Kuten ei myöskään se, missä maassa kulutushyödyke valmistetaan (vihreä siirtymä jne.).

Siinä on kuitenkin kestää tovin että kaikki ne joilla on niitä bensa-autoja siirtyy niihin sähköautoihin. Ja tuossa välivaiheessa tuollainen sähköinen robobussi voi helposti vähentää reippaasti sitä autolla ajoa.
Lisäksi etenkin isojen kaupunkien keskustoissa se yksityisautoilu on oikeasti häiritsevää. Se on erittäin tehoton tapa liikutella väkeä verrattuna joukkoliikenteeseen ja ne autot tarvii perkeleesti parkkipaikkoja.
 
Lisäksi etenkin isojen kaupunkien keskustoissa se yksityisautoilu on oikeasti häiritsevää. Se on erittäin tehoton tapa liikutella väkeä verrattuna joukkoliikenteeseen ja ne autot tarvii perkeleesti parkkipaikkoja.
Tässä kai nyt puhe Suomesta.

Toki puolue tavoittelee niitä isoja kaupunkeja (jos monikko sallitaan)
 
Siinä on kuitenkin kestää tovin että kaikki ne joilla on niitä bensa-autoja siirtyy niihin sähköautoihin. Ja tuossa välivaiheessa tuollainen sähköinen robobussi voi helposti vähentää reippaasti sitä autolla ajoa.
Lisäksi etenkin isojen kaupunkien keskustoissa se yksityisautoilu on oikeasti häiritsevää. Se on erittäin tehoton tapa liikutella väkeä verrattuna joukkoliikenteeseen ja ne autot tarvii perkeleesti parkkipaikkoja.
Eiköhän sähköautot ole todellisuutta ennen ympärivuotisesti operoivaa robobussia.
 
Eiköhän sähköautot ole todellisuutta ennen ympärivuotisesti operoivaa robobussia.

No sähköautot ovat jo todellisuutta mutta jos autojen keski-ikä on sitä jotain 14 vuoden luokkaa niin lienee selvää että kestää aika kauan että polttomoottoriautot ovat korvautuneet sähköautoilla. Etenkin kun nytkin sähköautot ovat vasta suht pieni osa uusista autoista.
 
Siinä on kuitenkin kestää tovin että kaikki ne joilla on niitä bensa-autoja siirtyy niihin sähköautoihin. Ja tuossa välivaiheessa tuollainen sähköinen robobussi voi helposti vähentää reippaasti sitä autolla ajoa.
Lisäksi etenkin isojen kaupunkien keskustoissa se yksityisautoilu on oikeasti häiritsevää. Se on erittäin tehoton tapa liikutella väkeä verrattuna joukkoliikenteeseen ja ne autot tarvii perkeleesti parkkipaikkoja.
Kaupunkien keskustoissa ajaminen on vielä kaiken lisäksi aika vittumaista hommaa, ainakin mun mielestä. En ihan ymmärrä että miksi joku haluaa sitä välttämättä harrastaa muusta kuin pakottavasta tarpeesta
 
Kaupunkien keskustoissa ajaminen on vielä kaiken lisäksi aika vittumaista hommaa, ainakin mun mielestä. En ihan ymmärrä että miksi joku haluaa sitä välttämättä harrastaa muusta kuin pakottavasta tarpeesta
Joku on saanut päähän sijoittaa jotain palveluita keskustaan, tai asuu siellä. + sitten ne tilanteet missä pitää palvella keskustan infraa/palveluita.

Kaupunkien keskustoissa ajaminen on vielä kaiken lisäksi aika vittumaista hommaa,
Ei yleistäen mutta joissain kaupungeissa on niiden keskustassa ehkä noita tunteita aiheuttavia piirteitä.
 
No sähköautot ovat jo todellisuutta mutta jos autojen keski-ikä on sitä jotain 14 vuoden luokkaa niin lienee selvää että kestää aika kauan että polttomoottoriautot ovat korvautuneet sähköautoilla. Etenkin kun nytkin sähköautot ovat vasta suht pieni osa uusista autoista.
No sitten se kysymys, että kuinka pitkä ajattelit välivaiheen tuossa välillä olevan?

Ei sillä, jos itellä on asiaa Helsingin keskustaan eikä ole ihan pakko lähteä sinne autolla (esim. kuljettaa jotain tms.) niin enpä kyllä lähtisi. Se on varmaan ainoa paikka Suomessa minne on hyvät joukkoliikenneyhteydet.

Samoin jos asuisin siellä ja olisi joka päivä autolla asiaa kaupungin ulkopuolelle niin ehkä harkitsisin jotain muuta asuinpaikkaa.
 
Taisi joku tehdä kärpäsestä härkäsen, mutta sellaista se on kun aina nähdään toisten ajtuksissa vain vikaa ja tavoitteena on diskurssin sijaan vihollisen (sic) nöyryyttäminen tai tuhoaminen. En näe itseäni äänestämässä vihreitä ja poliittinen kompassinikin sojottaa enemmän oikealle, mutta mielestäni automaattinen kutsupalveluna toimiva julkinen liikenne on mainio ajatus. Varsinkin osana kokonaisuutta, ei ainoa tarjottava julkisen liikkumisen muoto. Jo nyt on ollut kokeiluissa kutsuttavaa pikkubussia ym., ja käyttäjät ovat olleet siihen ilmeisen tyytyväisiä.

Ehkäpä sana robotti hämäsi, koska jo nykyiset autot ovat rajoitetusti autonomisia, ja se kehitys ei tule pysähtymään hetkeen. Tulevaisuudessa jos oma autoni ajaa itsekseen, niin miksipä ei linja-autotkin.
 
Taisi joku tehdä kärpäsestä härkäsen

Ai joku... huoh, jos käyttäisit ens kerralla ristiviitteitä niin ei tartte arpoa.

, mutta sellaista se on kun aina nähdään toisten ajtuksissa vain vikaa ja tavoitteena on diskurssin sijaan vihollisen (sic) nöyryyttäminen tai tuhoaminen. En näe itseäni äänestämässä vihreitä ja poliittinen kompassinikin sojottaa enemmän oikealle, mutta mielestäni automaattinen kutsupalveluna toimiva julkinen liikenne on mainio ajatus. Varsinkin osana kokonaisuutta, ei ainoa tarjottava julkisen liikkumisen muoto. Jo nyt on ollut kokeiluissa kutsuttavaa pikkubussia ym., ja käyttäjät ovat olleet siihen ilmeisen tyytyväisiä.

Ehkäpä sana robotti hämäsi, koska jo nykyiset autot ovat rajoitetusti autonomisia, ja se kehitys ei tule pysähtymään hetkeen. Tulevaisuudessa jos oma autoni ajaa itsekseen, niin miksipä ei linja-autotkin.

Katoitko videon. Maria Ohisalo puhuu vihreiden päästötavoiteohjelmasta vuodelle 2030, ja vierellä hallituskumppani kepu vannoo, että tällä kaudella ei bensaveroa enää nosteta. Siitä huolimatta Maria jatkaa mussuttaa: "katsotaan mihin se riittää", nostaa esiin "päästökaupan" kuluttajapolttoainejakeluun :facepalm: :facepalm: :facepalm: ja pohdiskelee ääneen pienituloisten tarvetta liikkua.

Lopulta Orvon raidejokerista ja kaupunkikaavoituspuheista kahvaamalla hän lyö tiskiin robotit. :rofl2:

Raidejokerin rakennus aloitettiin 2019 ja vaikka Otaniemessä näyttäis kaikki jo valmiilta, liikenne aloittaa vasta vuonna 2024. Hölmön hommaa kuvitella, että seuraavana vuonna robotit ottaa heti roolin.

unnamed.jpg

Kuva. Robottibussikuski, kuvituskuva.
 
Ai joku... huoh, jos käyttäisit ens kerralla ristiviitteitä niin ei tartte arpoa.



Katoitko videon. Maria Ohisalo puhuu vihreiden päästötavoiteohjelmasta vuodelle 2030, ja vierellä hallituskumppani kepu vannoo, että tällä kaudella ei bensaveroa enää nosteta. Siitä huolimatta Maria jatkaa mussuttaa: "katsotaan mihin se riittää", nostaa esiin "päästökaupan" kuluttajapolttoainejakeluun :facepalm: :facepalm: :facepalm: ja pohdiskelee ääneen pienituloisten tarvetta liikkua.

Lopulta Orvon raidejokerista ja kaupunkikaavoituspuheista kahvaamalla hän lyö tiskiin robotit. :rofl2:

Raidejokerin rakennus aloitettiin 2019 ja vaikka Otaniemessä näyttäis kaikki jo valmiilta, liikenne aloittaa vasta vuonna 2024. Hölmön hommaa kuvitella, että seuraavana vuonna robotit ottaa heti roolin.

Kuva. Robottibussikuski, kuvituskuva.
Tykkäät puhua paljon ja monista asioista. Nyt kommentoit bensaveroa, päästökauppaa, raidejokeria ja robotteja. Ei se mitään, onnea valitsemallasi tiellä - minä kommentoin viestissäni mielestäni kahta asiaa, keskustelutyyliä sekä teoreettista automaattista (kutsu)joukkoliikennettä. Pidän tuota jälkimmäistä yhä hyvänä ajatuksena, eikä tuo yllä oleva rant muuta mielipidettäni siitä. Jos ainoa pointtisi on automaattikulkuvälineiden mahdollisesti ylioptimistinen aikataulu, niin olet varmasti oikeassa - ei automaattinen julkinen liikenne ole tapahtumassa ihan muutamassa vuodessa. Se lienee kuitenkin luonnollinen kehityssuunta ja mielestäni siihen pitäisi myös pyrkiä.

Olet monessa viestissäsi hyppinyt asiasta toiseen ja heitellyt niistä kommentteja sinne tänne keskustelematta yhdestäkään kunnolla. Samaan aikaan sivuutat muiden keskustelijoiden viestit ja jatkat oman agendasi oksentamista. Jatka toki samaan tyyliin, minä en tuohon huutokisaan osallistu. En minäkään pidä vihreistä puolueenä ja pidän monia heidän ajatuksiaan älyttöminä tai vastuuttomina tai molempina, ym. mutta yritän keskustella normaalisti. Ainahan se ei tietenkään onnistu, sori siitä. :D
 
Tykkäät puhua paljon ja monista asioista. Nyt kommentoit bensaveroa, päästökauppaa, raidejokeria ja robotteja. Ei se mitään, onnea valitsemallasi tiellä - minä kommentoin viestissäni mielestäni kahta asiaa, keskustelutyyliä sekä teoreettista automaattista (kutsu)joukkoliikennettä. Pidän tuota jälkimmäistä yhä hyvänä ajatuksena, eikä tuo yllä oleva rant muuta mielipidettäni siitä. Jos ainoa pointtisi on automaattikulkuvälineiden mahdollisesti ylioptimistinen aikataulu, niin olet varmasti oikeassa - ei automaattinen julkinen liikenne ole tapahtumassa ihan muutamassa vuodessa. Se lienee kuitenkin luonnollinen kehityssuunta ja mielestäni siihen pitäisi myös pyrkiä.

Olet monessa viestissäsi hyppinyt asiasta toiseen ja heitellyt niistä kommentteja sinne tänne keskustelematta yhdestäkään kunnolla. Samaan aikaan sivuutat muiden keskustelijoiden viestit ja jatkat oman agendasi oksentamista. Jatka toki samaan tyyliin, minä en tuohon huutokisaan osallistu. En minäkään pidä vihreistä puolueenä ja pidän monia heidän ajatuksiaan älyttöminä tai vastuuttomina tai molempina, ym. mutta yritän keskustella normaalisti. Ainahan se ei tietenkään onnistu, sori siitä. :D

Ymmärtänet, ystävä hyvä, että robottibussia voi helposti simuloida ihmiskuskia käyttäen, ja sen jälkeen ymmärtänet, että taksimatkailu ei ratkaise yhtään mitään.

Robottietuliite tuo päheän futuristisen scifi-fiban utopiaan, mutta sen sijaan robotti kuluttaa tietokoneidensa ja konesaliensa verran enemmän kuin konventionaalinen taksikuski.
 
Katoitko videon. Maria Ohisalo puhuu vihreiden päästötavoiteohjelmasta vuodelle 2030,

Keskusteltiin ja kommentoitiin robotti/tilaus busseista.

Jos et pidä ohisalosta ja hänen politiikasta, ja myötätuntoa kaipasit, niin robottibussi kortti ei nyt oikein vetänyt.

Jos joku josta ei pidä, esittää jotain järkevää, ehkä jopa kannatettavaa, niin ei ole häpeä olla samaa mieltä, ainakaan jos vertaa siihen että alkaa keksimällä keksimää miksi huono idea.

Vaikka Suomessa on rovotti/tilaus bussi kokeiluja, niin vuonna 2024 tuskin perustoimintaa, vaan niitä enemmänkin pilotti/kokeilu juttuja, sitä ei tiedetä onko 2035 tai 2050 missä vaiheessa.

Tilausbussi voi jossain määrin korvata ihmis takseja, eli siinä vertulissa myös lisää tehokkuutta. Tietenkin jos ajatus päästöissä ja että taksi on päästöttämiä, niin päästövähennys se ei ole, mutta todennäköisesti vielä pitkään ajoneuvojen valmistus aiheuttaa päästöjä, jota päästövähennys tulee ajoneuvon tehokkaammasta käytöstä vs henkilömatka km.
 
Keskusteltiin ja kommentoitiin robotti/tilaus busseista.

Huoh :cautious:

tilausbussi = taksi
robottibussi = utopia

Totta, en vääntänyt asiaa rautalangasta ensimmäisessä postauksessa, mutta miksi aloittaisin varsinaisen robottibussikeskustelun politiikka-alaosioon? Fakta nyt on, että mainitsemalla "robotti" tietokirjailija usein viittaa moderneihin energiaratkaisuihin, kuten kryptoniittiin.

Sen sijaan, jos tilausbussit itsessään oikeasti ovat ratkaisu ilmastonmuutokseen, sen pilotoinnin voisi hyvin aloittaa vaikkapa Kivistössä, joka jo (suhteessa vuoteen 2030) kaavoitettiin aivan liian alimitoitetulla pysäköintikapasiteetilla.
 
Huoh :cautious:

tilausbussi = taksi
robottibussi = utopia

Totta, en vääntänyt asiaa rautalangasta ensimmäisessä postauksessa, mutta miksi aloittaisin varsinaisen robottibussikeskustelun politiikka-alaosioon? Fakta nyt on, että mainitsemalla "robotti" tietokirjailija usein viittaa moderneihin energiaratkaisuihin, kuten kryptoniittiin.

Sen sijaan, jos tilausbussit itsessään oikeasti ovat ratkaisu ilmastonmuutokseen, sen pilotoinnin voisi hyvin aloittaa vaikkapa Kivistössä, joka jo (suhteessa vuoteen 2030) kaavoitettiin aivan liian alimitoitetulla pysäköintikapasiteetilla.
Onhan noita tilausbussikokeiluita ollut HSL:lläkin. En tiedä totesivatko sen turhan kalliiksi kun joukkoliikennehinnalla sai taksien palvelun vai mihin päättyi?
 
Huoh :cautious:

tilausbussi = taksi
robottibussi = utopia
Ei, ehkä joku lenttokenttäkimppataxi on vähän lähempänä tilausbussia.
Taksi on sellainen että se otetaan lennosta/tolpalta tai tilataan haluttuun osoitteeseen josta jatketaan matkaa haluttuun kohteeseen, ja on sen ajan vain tilaajan käytössä. Taksit voi järjestää myös kimppa kyytejä.

Tilausbussit on perinteisesti joukkoliikennettä, jossa voi olla jokin enemmän tai vähemmän tiukka reitti.

Robottibussi kokeilut on ovat reitiltään olleet hyvinkin tiukkoja, ja tilaus kokeiluna niissä ideana se että ne ei ajele ajankuluksi vaan tarpeeseen.

Robottibussi voi sinusta olla unelmaa mikä ei toteudut, mutta nyky tietämyksen mukaan robottibussien toteutuminen on mahdolista ja uskottavaa, mutta ei välttämättä mikään kaiken kattava unelmien täyttymys, tuolla sektorilla robotti "takseja" varmaan vaaditaan toiveden toteuttamiseen. Toki on mahdollista että osa robottipusseista voi heidella myös robottitaksien tehtäviä.

Totta, en vääntänyt asiaa rautalangasta ensimmäisessä postauksessa, mutta miksi aloittaisin varsinaisen robottibussikeskustelun politiikka-alaosioon?
Todellisista motivaatioitasi voi arvailla, mutta kun nyt otit keskusteluun robottibussit, niin muut nyt keskustelee niistä.

Fakta nyt on, että mainitsemalla "robotti" tietokirjailija usein viittaa moderneihin energiaratkaisuihin, kuten kryptoniittiin.
Aha, mitä tietokirjoja nyt olet lokunet jos siellä tuolliasia viittauksia tehdään.

Roboteista, älykkäästä liikenteestä, korkeimman taosin itseajavista autoista kun tietokirjailijat kirjoittaa, niin kryptoniitti ei taida olla pinnalla.
 

Turvallisesti perille
Elon Muskin visio ei toteutunut. Autot eivät aja täysin itsenäisesti, vaikka teknologian piti olla kypsä jo viisi vuotta sitten. Mutta vastaava teknologia yleistyy nyt jalkakäytävillä.


Kuva: Juhani Niiranen / HS
Niclas Storås HS
7:00

Raitiovaunu 6 ajaa Hylkeenpyytäjänkadun ja Eiranrannan risteykseen. Kuljettaja jarruttaa äkillisesti.

6E638 kyllä huomasi raitiovaunun. 6E638 tietää hyvin, että suojatietä ei pidä ylittää suin päin. Siksi se odottaa kuuliaisesti jalkakäytävällä eikä lähde ylittämään tietä.


Tällä kertaa kyydissä ei ole hampurilaisia, ruokaostoksia tai muutakaan kuljetettavaa.


6E638 on kuljetusrobotti, jonka asemapaikka Starship Technologiesin kehitysosastolla Helsingin Hernesaaressa.

Se näyttää kylmälaukulta, jonka alle on laitettu kuusi rengasta. Kyljessä on viiri, josta muut tiellä liikkujat voivat huomata robotin.


Tänään olemme esittelyajelulla, mutta 6E638 on ollut myös tositoimissa maailmassa, kun yhtiön roboteista on ollut hetkellisesti pulaa.


Starship Technologies on kehittänyt vuodesta 2014 lähtien kuljetusrobotteja, jotka osaavat ajaa itsenäisesti. Ne kuljettavat ruokaa ja ostoksia Woltin tapaan.

”Robotti ei halua vaihtaa työtä eikä sillä ole kiire seuraavan asiakkaan luo”, sanoo Ahti Heinla videopuhelun välityksellä. Virolainen Heinla perusti aikoinaan videopuheluyritys Skypen yhdessä Janus Friisin kanssa. Hänen uusi yrityksensä kilpailee Woltin, Foodoran ja muiden ruokalähettifirmojen kanssa.


Starship Technologies tekee jo tällä hetkellä sitä, mitä moni sijoittaja odotti esimerkiksi kyytipalvelu Uberin tekevän. Kyseisten odotusten vuoksi useiden liikkumiseen ja ajoneuvoihin liittyvien kasvuyrityksien arvo on noussut pörssissä ennätyslukemiin. Syynä on se, että automaation ja tekoälyn odotetaan korvaavan ihmisen liikenteessä.


Jo vuonna 2016 Teslan perustaja Elon Musk sanoi itsestään ajavien autojen olevan ”ratkaistu ongelma”. Visioissa itsestään ajavat autot eivät mullista vain liikennettä vaan koko kaupunkisuunnittelun, autojen omistamisen ja kuljetuksen ongelmat.


Moni on sijoittanut niin Teslaan, Uberiin kuin ruokalähettiyrityksiin juuri sillä ajatuksella, että jonain päivänä ihmiset saavat väistyä ratista. Kone ajaisi autoa väsymättömästi, vaikka yötä päivää.


On kulunut viisi vuotta siitä, kun Musk sanoi, että ”ongelma on ratkaistu”. Mutta tilanne autoteillä ei ole sitä, mitä visioissa on luvattu.

Itsestään ajavat autot liikkuvat vain rajatuilla alueilla, eivätkä ne välttämättä selviä monimutkaisista tilanteista kaupungeissa. Kyytipalvelu Uber myi tietokoneohjattuja autoja kehittävän Auroran viime vuoden joulukuussa.


Perinteisen auton kehittäminen täysin itsestään ohjautuvaksi vaikuttaisi olevan huomattavasti odotettua vaikeampaa.


Autojen kykyä ohjata itseään mitataan viisiportaisella asteikolla. Vasta viitostasoa pidetään täysin itsestään ohjautuvana ja autonomisena.


Sellaista Tesla ei ole onnistunut kehittämään.

”Robotti ei halua vaihtaa työtä eikä sillä ole kiire seuraavan asiakkaan luo.”
Esimerkiksi Mercedes-Benzin esittelemät itsestään ajavat autot ovat tasolla kolme, joka tarkoittaa, että ne osaavat ajaa itsenäisesti vain tietyissä ympäristöissä, esimerkiksi moottoritiellä.


Jos autonvalmistajien testikilometrejä tuijottaa, ovat autot ajaneet jo miljoonia kilometrejä autopilotilla. Mutta kilometriluvut eivät kerro koko totuutta.

Vaikeimmissa paikoissa ihmisen on pitänyt tarttua rattiin. Siksi myöskään itsestään ohjautuvien autojen turvallisuus ei ole aivan sitä luokkaa kuin valmistajat ovat tilastoilla yrittäneet osoittaa.


Kuolonkolareita on sattunut tilanteissa, jotka autoa ajava ihminen olisi todennäköisesti välttänyt.


Itsestään ajavien menopelien vallankumous saattaakin tapahtua jossain aivan muualla.


Idea kuljetusroboteista sai alkunsa, kun Heinla osallistui avaruusrobotteja kehittävään kilpailuun. Noihin aikoihin myös ensimmäiset lähettipalvelut, Suomessa tunnetut Wolt ja Foodora, olivat alkaneet kehittää palveluitaan.

”Viisi vuotta sitten meitä oli vain pari tyyppiä, mutta nyt olemme laajentaneet toimintamme useaan maahan. Robottien jakelualue kattaa suunnilleen miljoona ihmistä”, Heinla kertoo.


Tammikuussa Starship keräsi uutta rahoitusta 17 miljoonaa dollaria. Yhteensä yhtiö on kerännyt rahoitusta 102 miljoonaa dollaria eli reilu 80 miljoonaa euroa. Suunnitelmissa on kasvattaa kehitystoimintaa myös Suomessa.


Starship Technologiesin Suomen toimistolla kehitetään ohjelmistoja ja käyttöliittymiä. Tällä hetkellä Suomen kehitysyksikössä työskentelee noin kolmekymmentä henkilöä, mutta väkimäärä on tarkoitus tuplata kuluvan vuoden aikana. Taustalla on sovelluskehittäjä Harri Hurme. Kuva: Juhani Niiranen / HS
Pari vuotta sitten perustetussa Suomen toimistossa keskitytään käyttöliittymän kehitykseen ja muotoiluun. Pääkonttori on edelleen Tallinnassa.

Starship Technologies kehittää robottien ja niiden ohjelmistojen ohella palvelusovellusta, josta kuluttajat voivat tilata ruokaa. Palvelun nimi on Starship Deliveries.


Heinla myöntää, että liiketoiminta ei skaalaudu samalla tavalla kuin ohjelmistoyrityksen. Robotit ovat fyysisiä tuotteita, jotka täytyy valmistaa. Samoin ravintoloiden ja ruokakauppojen kanssa pitää tehdä sopimukset samaan tapaan kuin kuriiriyhtiöt tekevät.


Toisaalta robottikuljetusyhtiö voi kasvaa nopeasti, koska sen ei tarvitse etsiä ihmistyövoimaa, josta on usein pulaa.


Aikaisemmin Heinla on kertonut haastattelussa, kuinka jotkut ihmiset ovat potkineet kävelytiellä kulkevia robotteja. Ruuhkaisten kaupunkien kävelyteiden tukkiminen robotilla ei ole välttämättä ole hyvä idea.

Toistaiseksi Starship Technologies on pysytellyt tietyntyyppisillä asemakaava-alueilla, vaikka kokeiluja on tehty myös New Yorkissa Manhattanilla. Robottikuriirit sopivat parhaiten kampusalueille, kaupunkien laitamille ja esikaupunkeihin. Siksi pääasialliset markkinat ovat toistaiseksi Yhdysvalloissa.


Tosin eniten robotteja löytyy Britanniasta, Milton Keynesin kaupungissa. Siellä liikenteessä on 120 robotin laivue.


Maailmanlaajuisesti Starshipillä on liikenteessä tuhat robottikuriiria. Ensimmäisen kaupallisen kuljetuksensa yritys teki kolme vuotta sitten.


Tyypillinen robotin toimitusmatka on kilometrin tai parin verran. Yhden kuljetuksen hinta on parin euron tietämillä. Se vaihtelee paikkakunnittain. Energiaa kuluu keskimäärin 0,16 kilowattituntia kuljetusta kohden.

Vaikeimmat tilanteet syntyvät, kun robotin pitää ylittää teitä.
Robottikuljetus vie ainakin teoriassa vähemmän energiaa kuin kävelevä ihminen. Starship Technologiesin mukaan robotin teho ajossa on 100 wattia. Vastaava luku kävelevällä ihmisellä on 280 wattia.

6E638 on päässyt suojatien yli. Se jatkaa matkaa kohti rantakahvilaa. Voikukat ovat juuri puhjenneet loistoonsa. Ohikulkijoita selvästi kiinnostaa kävelypolulla kiitävä valkoinen kuutio enemmän kuin ruohikon keltaiset kukat.

Demoa pitävä Starship Technologiesin sovelluskehittäjä Harri Hurme kertoo, että Tallinnassa ihmiset ovat jo tottuneet robottikuriireihin. Edes eläkeläiset eivät kiinnitä niihin huomiota. Ihmiset tottuvat nopeasti.


Yhtiön mukaan robotit eivät ole aiheuttaneet vakavia onnettomuuksia. Jos laitteen eteen kävelee, se osaa pysähtyä automaattisesti. Edessä ja takana on lukuisia kameroita ja tutkat.


”Meille turvallisuus on prioriteetti numero yksi”, Heinla sanoo.


Onnettomuuksia ei ole hänen mukaansa sattunut.


Kuljetusrobotti pysähtyy automaattisesti, jos sen eteen ilmestyy yllättävä este. Kuva: Juhani Niiranen / HS
Jos liikenteessä tietokoneen pitää antaa ajaa jotain, pieni kuljetusrobotti tuntuu järkevältä ensiaskeleelta. Autoon verrattuna sillä on lukuisia etuja. Painoa laitteella on 20 kiloa. Kulkunopeus vastaa rivakkaa kävelyä.

Vaikeimmat tilanteet syntyvät, kun robotin pitää ylittää teitä. Se huomattiin jo Hernesaaressa ensimmäisessä tienylityksessä. Autoilijat eivät vielä tiedä, miten reagoida.

Suomessa autoilijan ei tarvitse odottaa suojatietä ylittävää robottia. Robotilla ei ole samoja oikeuksia kuin ihmisellä.


Heinlan mukaan robotit harvemmin jäävät jumiin liikenteeseen. Pahimmissa pattitilanteissa robotti hälyttää ihmisen apuun. Silloin ihminen ohjaa robotin pois tilanteesta etäyhteyden välityksellä.

Vastaava malli ei ole mahdollinen itsestään ajavilla autoilla. Tai oikeastaan on, mutta silloin ihmisen pitää istua kuljettajan paikalla ja tarttua rattiin. Ja juuri siitä syystä ihmistyön ei voi odottaa vähentyvän Uberin ja Woltin kaltaisissa yrityksissä, ainakaan autojen ohjaksista.


Noin 20-kiloisen kuriirirobotin osia. Muotoilusta on vastannut suunnittelutoimisto Aivan. Kuva: Juhani Niiranen / HS
Operaattorit ovat mainostaneet 5g-yhteyksien auttavan autonomisten autojen yleistymisessä. Nopean ja viiveettömän yhteyden ansiosta autot voisivat kommunikoida keskenään ja ennakoida tilanteita.

Starship Technologies on ottanut kokonaan toisen lähestymistavan. Robottikuriirin toiminta ei perustu huippunopeaan ja lähes viiveettömään internet-yhteyteen. Edes gps-paikannus ei ole keskeisin teknologia robotin toiminnassa. Gps ei yksinkertaisesti ole riittävän tarkka.


Sen sijaan robotit tuntevat toimintaympäristön sentin tarkasti. Ne hyödyntävät kyllä gps-teknologiaa, mutta toimiakseen robottijärjestelmä tarvitsee kolmiulotteisen mallin ympäristöstä. Jokainen kadunkulma ja kanttikivi on robotille tuttu.


Liikenteessä olevat robotit päivittävät jatkuvasti virtuaalista 3d-mallia ympäristöstä. Yhdestä kuljetuksesta syntyy gigatavun verran dataa.


Ennen toiminnan aloittamista uudessa kohteessa Starship Technologies skannaa robottien toiminta-alueen.

Jos Hernesaaren ulkopuolella tulee jalkakäytävällä vastaan kuusipyöräinen robotti, saattaa Starship Technologies olla laajentamassa toiminta-aluettaan.
 

Turvallisesti perille
Elon Muskin visio ei toteutunut. Autot eivät aja täysin itsenäisesti, vaikka teknologian piti olla kypsä jo viisi vuotta sitten. Mutta vastaava teknologia yleistyy nyt jalkakäytävillä.


Kuva: Juhani Niiranen / HS
Niclas Storås HS
7:00

Raitiovaunu 6 ajaa Hylkeenpyytäjänkadun ja Eiranrannan risteykseen. Kuljettaja jarruttaa äkillisesti.

6E638 kyllä huomasi raitiovaunun. 6E638 tietää hyvin, että suojatietä ei pidä ylittää suin päin. Siksi se odottaa kuuliaisesti jalkakäytävällä eikä lähde ylittämään tietä.


Tällä kertaa kyydissä ei ole hampurilaisia, ruokaostoksia tai muutakaan kuljetettavaa.


6E638 on kuljetusrobotti, jonka asemapaikka Starship Technologiesin kehitysosastolla Helsingin Hernesaaressa.

Se näyttää kylmälaukulta, jonka alle on laitettu kuusi rengasta. Kyljessä on viiri, josta muut tiellä liikkujat voivat huomata robotin.


Tänään olemme esittelyajelulla, mutta 6E638 on ollut myös tositoimissa maailmassa, kun yhtiön roboteista on ollut hetkellisesti pulaa.


Starship Technologies on kehittänyt vuodesta 2014 lähtien kuljetusrobotteja, jotka osaavat ajaa itsenäisesti. Ne kuljettavat ruokaa ja ostoksia Woltin tapaan.

”Robotti ei halua vaihtaa työtä eikä sillä ole kiire seuraavan asiakkaan luo”, sanoo Ahti Heinla videopuhelun välityksellä. Virolainen Heinla perusti aikoinaan videopuheluyritys Skypen yhdessä Janus Friisin kanssa. Hänen uusi yrityksensä kilpailee Woltin, Foodoran ja muiden ruokalähettifirmojen kanssa.


Starship Technologies tekee jo tällä hetkellä sitä, mitä moni sijoittaja odotti esimerkiksi kyytipalvelu Uberin tekevän. Kyseisten odotusten vuoksi useiden liikkumiseen ja ajoneuvoihin liittyvien kasvuyrityksien arvo on noussut pörssissä ennätyslukemiin. Syynä on se, että automaation ja tekoälyn odotetaan korvaavan ihmisen liikenteessä.


Jo vuonna 2016 Teslan perustaja Elon Musk sanoi itsestään ajavien autojen olevan ”ratkaistu ongelma”. Visioissa itsestään ajavat autot eivät mullista vain liikennettä vaan koko kaupunkisuunnittelun, autojen omistamisen ja kuljetuksen ongelmat.


Moni on sijoittanut niin Teslaan, Uberiin kuin ruokalähettiyrityksiin juuri sillä ajatuksella, että jonain päivänä ihmiset saavat väistyä ratista. Kone ajaisi autoa väsymättömästi, vaikka yötä päivää.


On kulunut viisi vuotta siitä, kun Musk sanoi, että ”ongelma on ratkaistu”. Mutta tilanne autoteillä ei ole sitä, mitä visioissa on luvattu.

Itsestään ajavat autot liikkuvat vain rajatuilla alueilla, eivätkä ne välttämättä selviä monimutkaisista tilanteista kaupungeissa. Kyytipalvelu Uber myi tietokoneohjattuja autoja kehittävän Auroran viime vuoden joulukuussa.


Perinteisen auton kehittäminen täysin itsestään ohjautuvaksi vaikuttaisi olevan huomattavasti odotettua vaikeampaa.


Autojen kykyä ohjata itseään mitataan viisiportaisella asteikolla. Vasta viitostasoa pidetään täysin itsestään ohjautuvana ja autonomisena.


Sellaista Tesla ei ole onnistunut kehittämään.


Esimerkiksi Mercedes-Benzin esittelemät itsestään ajavat autot ovat tasolla kolme, joka tarkoittaa, että ne osaavat ajaa itsenäisesti vain tietyissä ympäristöissä, esimerkiksi moottoritiellä.


Jos autonvalmistajien testikilometrejä tuijottaa, ovat autot ajaneet jo miljoonia kilometrejä autopilotilla. Mutta kilometriluvut eivät kerro koko totuutta.

Vaikeimmissa paikoissa ihmisen on pitänyt tarttua rattiin. Siksi myöskään itsestään ohjautuvien autojen turvallisuus ei ole aivan sitä luokkaa kuin valmistajat ovat tilastoilla yrittäneet osoittaa.


Kuolonkolareita on sattunut tilanteissa, jotka autoa ajava ihminen olisi todennäköisesti välttänyt.


Itsestään ajavien menopelien vallankumous saattaakin tapahtua jossain aivan muualla.


Idea kuljetusroboteista sai alkunsa, kun Heinla osallistui avaruusrobotteja kehittävään kilpailuun. Noihin aikoihin myös ensimmäiset lähettipalvelut, Suomessa tunnetut Wolt ja Foodora, olivat alkaneet kehittää palveluitaan.

”Viisi vuotta sitten meitä oli vain pari tyyppiä, mutta nyt olemme laajentaneet toimintamme useaan maahan. Robottien jakelualue kattaa suunnilleen miljoona ihmistä”, Heinla kertoo.


Tammikuussa Starship keräsi uutta rahoitusta 17 miljoonaa dollaria. Yhteensä yhtiö on kerännyt rahoitusta 102 miljoonaa dollaria eli reilu 80 miljoonaa euroa. Suunnitelmissa on kasvattaa kehitystoimintaa myös Suomessa.


Starship Technologiesin Suomen toimistolla kehitetään ohjelmistoja ja käyttöliittymiä. Tällä hetkellä Suomen kehitysyksikössä työskentelee noin kolmekymmentä henkilöä, mutta väkimäärä on tarkoitus tuplata kuluvan vuoden aikana. Taustalla on sovelluskehittäjä Harri Hurme. Kuva: Juhani Niiranen / HS
Pari vuotta sitten perustetussa Suomen toimistossa keskitytään käyttöliittymän kehitykseen ja muotoiluun. Pääkonttori on edelleen Tallinnassa.

Starship Technologies kehittää robottien ja niiden ohjelmistojen ohella palvelusovellusta, josta kuluttajat voivat tilata ruokaa. Palvelun nimi on Starship Deliveries.


Heinla myöntää, että liiketoiminta ei skaalaudu samalla tavalla kuin ohjelmistoyrityksen. Robotit ovat fyysisiä tuotteita, jotka täytyy valmistaa. Samoin ravintoloiden ja ruokakauppojen kanssa pitää tehdä sopimukset samaan tapaan kuin kuriiriyhtiöt tekevät.


Toisaalta robottikuljetusyhtiö voi kasvaa nopeasti, koska sen ei tarvitse etsiä ihmistyövoimaa, josta on usein pulaa.


Aikaisemmin Heinla on kertonut haastattelussa, kuinka jotkut ihmiset ovat potkineet kävelytiellä kulkevia robotteja. Ruuhkaisten kaupunkien kävelyteiden tukkiminen robotilla ei ole välttämättä ole hyvä idea.

Toistaiseksi Starship Technologies on pysytellyt tietyntyyppisillä asemakaava-alueilla, vaikka kokeiluja on tehty myös New Yorkissa Manhattanilla. Robottikuriirit sopivat parhaiten kampusalueille, kaupunkien laitamille ja esikaupunkeihin. Siksi pääasialliset markkinat ovat toistaiseksi Yhdysvalloissa.


Tosin eniten robotteja löytyy Britanniasta, Milton Keynesin kaupungissa. Siellä liikenteessä on 120 robotin laivue.


Maailmanlaajuisesti Starshipillä on liikenteessä tuhat robottikuriiria. Ensimmäisen kaupallisen kuljetuksensa yritys teki kolme vuotta sitten.


Tyypillinen robotin toimitusmatka on kilometrin tai parin verran. Yhden kuljetuksen hinta on parin euron tietämillä. Se vaihtelee paikkakunnittain. Energiaa kuluu keskimäärin 0,16 kilowattituntia kuljetusta kohden.


Robottikuljetus vie ainakin teoriassa vähemmän energiaa kuin kävelevä ihminen. Starship Technologiesin mukaan robotin teho ajossa on 100 wattia. Vastaava luku kävelevällä ihmisellä on 280 wattia.

6E638 on päässyt suojatien yli. Se jatkaa matkaa kohti rantakahvilaa. Voikukat ovat juuri puhjenneet loistoonsa. Ohikulkijoita selvästi kiinnostaa kävelypolulla kiitävä valkoinen kuutio enemmän kuin ruohikon keltaiset kukat.

Demoa pitävä Starship Technologiesin sovelluskehittäjä Harri Hurme kertoo, että Tallinnassa ihmiset ovat jo tottuneet robottikuriireihin. Edes eläkeläiset eivät kiinnitä niihin huomiota. Ihmiset tottuvat nopeasti.


Yhtiön mukaan robotit eivät ole aiheuttaneet vakavia onnettomuuksia. Jos laitteen eteen kävelee, se osaa pysähtyä automaattisesti. Edessä ja takana on lukuisia kameroita ja tutkat.


”Meille turvallisuus on prioriteetti numero yksi”, Heinla sanoo.


Onnettomuuksia ei ole hänen mukaansa sattunut.


Kuljetusrobotti pysähtyy automaattisesti, jos sen eteen ilmestyy yllättävä este. Kuva: Juhani Niiranen / HS
Jos liikenteessä tietokoneen pitää antaa ajaa jotain, pieni kuljetusrobotti tuntuu järkevältä ensiaskeleelta. Autoon verrattuna sillä on lukuisia etuja. Painoa laitteella on 20 kiloa. Kulkunopeus vastaa rivakkaa kävelyä.

Vaikeimmat tilanteet syntyvät, kun robotin pitää ylittää teitä. Se huomattiin jo Hernesaaressa ensimmäisessä tienylityksessä. Autoilijat eivät vielä tiedä, miten reagoida.

Suomessa autoilijan ei tarvitse odottaa suojatietä ylittävää robottia. Robotilla ei ole samoja oikeuksia kuin ihmisellä.


Heinlan mukaan robotit harvemmin jäävät jumiin liikenteeseen. Pahimmissa pattitilanteissa robotti hälyttää ihmisen apuun. Silloin ihminen ohjaa robotin pois tilanteesta etäyhteyden välityksellä.

Vastaava malli ei ole mahdollinen itsestään ajavilla autoilla. Tai oikeastaan on, mutta silloin ihmisen pitää istua kuljettajan paikalla ja tarttua rattiin. Ja juuri siitä syystä ihmistyön ei voi odottaa vähentyvän Uberin ja Woltin kaltaisissa yrityksissä, ainakaan autojen ohjaksista.


Noin 20-kiloisen kuriirirobotin osia. Muotoilusta on vastannut suunnittelutoimisto Aivan. Kuva: Juhani Niiranen / HS
Operaattorit ovat mainostaneet 5g-yhteyksien auttavan autonomisten autojen yleistymisessä. Nopean ja viiveettömän yhteyden ansiosta autot voisivat kommunikoida keskenään ja ennakoida tilanteita.

Starship Technologies on ottanut kokonaan toisen lähestymistavan. Robottikuriirin toiminta ei perustu huippunopeaan ja lähes viiveettömään internet-yhteyteen. Edes gps-paikannus ei ole keskeisin teknologia robotin toiminnassa. Gps ei yksinkertaisesti ole riittävän tarkka.


Sen sijaan robotit tuntevat toimintaympäristön sentin tarkasti. Ne hyödyntävät kyllä gps-teknologiaa, mutta toimiakseen robottijärjestelmä tarvitsee kolmiulotteisen mallin ympäristöstä. Jokainen kadunkulma ja kanttikivi on robotille tuttu.


Liikenteessä olevat robotit päivittävät jatkuvasti virtuaalista 3d-mallia ympäristöstä. Yhdestä kuljetuksesta syntyy gigatavun verran dataa.


Ennen toiminnan aloittamista uudessa kohteessa Starship Technologies skannaa robottien toiminta-alueen.

Jos Hernesaaren ulkopuolella tulee jalkakäytävällä vastaan kuusipyöräinen robotti, saattaa Starship Technologies olla laajentamassa toiminta-aluettaan.
Älä viitsi tuoda faktoja utopia-ketjuihin, jooko :cautious:
 
Älä viitsi tuoda faktoja utopia-ketjuihin, jooko :cautious:
Hitto, pitäiskö käydä Murossa lukemassa sähköautoketjua. Siellä oli kyl utopistista menoa. Näihin aikoihin useidenkin mielestä täälläkin mentäisiin jo sujuvasti autonomisilla autoilla.
 
Hitto, pitäiskö käydä Murossa lukemassa sähköautoketjua. Siellä oli kyl utopistista menoa. Näihin aikoihin useidenkin mielestä täälläkin mentäisiin jo sujuvasti autonomisilla autoilla.
:sworried: Tuo kuulostaa sen verran extermeltä, että mä passaan...

Jännityksellä odotan milloin saa lukea lehdestä, että koronahärdelli johtuu itseasiassa yksityisautoilusta :hmm: Demarit taisi omia "johtuu ilmastonmuutoksesta" -ajatuksen virheiden nenän edestä.
 
Älä viitsi tuoda faktoja utopia-ketjuihin, jooko :cautious:

Katsoitko videon ja luitko artikkelin, kuulikko!


"Jo vuonna 2016 Teslan perustaja Elon Musk sanoi itsestään ajavien autojen olevan ”ratkaistu ongelma”. Visioissa itsestään ajavat autot eivät mullista vain liikennettä vaan koko kaupunkisuunnittelun, autojen omistamisen ja kuljetuksen ongelmat."

Déjà vu! Kaupunkisuunnittelusta kommunistiseen omistamattomuuteen, kiitos Musk. Puuttuu vaan Maria Ohisalon väite ratkaisusta päästöongelmiin.

"Moni on sijoittanut niin Teslaan, Uberiin kuin ruokalähettiyrityksiin juuri sillä ajatuksella, että jonain päivänä ihmiset saavat väistyä ratista. Kone ajaisi autoa väsymättömästi, vaikka yötä päivää.

On kulunut viisi vuotta siitä, kun Musk sanoi, että ”ongelma on ratkaistu”. Mutta tilanne autoteillä ei ole sitä, mitä visioissa on luvattu.

Itsestään ajavat autot liikkuvat vain rajatuilla alueilla, eivätkä ne välttämättä selviä monimutkaisista tilanteista kaupungeissa. Kyytipalvelu Uber myi tietokoneohjattuja autoja kehittävän Auroran viime vuoden joulukuussa."


Drone postinjakelunkin piti olla iso juttu 2020: avaat vaan parvekelasit, ja lennokki tuo uuden näytönohjaimen, mutta ei :cautious:

 
Katsoitko videon ja luitko artikkelin, kuulikko!


"Jo vuonna 2016 Teslan perustaja Elon Musk sanoi itsestään ajavien autojen olevan ”ratkaistu ongelma”. Visioissa itsestään ajavat autot eivät mullista vain liikennettä vaan koko kaupunkisuunnittelun, autojen omistamisen ja kuljetuksen ongelmat."

Déjà vu! Kaupunkisuunnittelusta kommunistiseen omistamattomuuteen, kiitos Musk. Puuttuu vaan Maria Ohisalon väite ratkaisusta päästöongelmiin.

"Moni on sijoittanut niin Teslaan, Uberiin kuin ruokalähettiyrityksiin juuri sillä ajatuksella, että jonain päivänä ihmiset saavat väistyä ratista. Kone ajaisi autoa väsymättömästi, vaikka yötä päivää.

On kulunut viisi vuotta siitä, kun Musk sanoi, että ”ongelma on ratkaistu”. Mutta tilanne autoteillä ei ole sitä, mitä visioissa on luvattu.

Itsestään ajavat autot liikkuvat vain rajatuilla alueilla, eivätkä ne välttämättä selviä monimutkaisista tilanteista kaupungeissa. Kyytipalvelu Uber myi tietokoneohjattuja autoja kehittävän Auroran viime vuoden joulukuussa."


Drone postinjakelunkin piti olla iso juttu 2020: avaat vaan parvekelasit, ja lennokki tuo uuden näytönohjaimen, mutta ei :cautious:

Nämä itseajavat autot ovat täyttä utopiaa vielä pitkän aikaa, senhän tietää jokainen. Toimii ehkä välttävästi Kalifornian kaduilla kaupunkinopeuksissa, mutta on täysin järjetöntä väittää, että jossain Suomen jäätyneillä teillä sankassa lumisateessa joku robottiauto osaisi muuta kuin mennä suoraan ojaan ekassa mutkassa. Elon Musk on visionääri en sitä kiistä, mutta sillä on aikataulut ihan liian optimistisia kaikelle. Meikän ajokortti vanhenee ennen kuin Suomen teillä ajavat turvallisesti robottiautot muuallakin kuin vain ehkä isojen kaupunkien keskustoissa kesäisin.

Enkä ainakaan itse koskaan luottaisi henkeäni tai pahimmassa tapauksessa sivullisten henkeä jonkun tekoälyn varaan.
 
Nämä itseajavat autot ovat täyttä utopiaa vielä pitkän aikaa, senhän tietää jokainen. Toimii ehkä välttävästi Kalifornian kaduilla kaupunkinopeuksissa, mutta on täysin järjetöntä väittää, että jossain Suomen jäätyneillä teillä sankassa lumisateessa joku robottiauto osaisi muuta kuin mennä suoraan ojaan ekassa mutkassa. Elon Musk on visionääri en sitä kiistä, mutta sillä on aikataulut ihan liian optimistisia kaikelle. Meikän ajokortti vanhenee ennen kuin Suomen teillä ajavat turvallisesti robottiautot muuallakin kuin vain ehkä isojen kaupunkien keskustoissa kesäisin.

Enkä ainakaan itse koskaan luottaisi henkeäni tai pahimmassa tapauksessa sivullisten henkeä jonkun tekoälyn varaan.

Sellainen auto joka hanskaa kaikki tilanteet kaikissa olosuhteissa on vielä kaukana. Olen paljon optimistisempi kuin sinä mutta pitää sanoa että ehkä 2030-luku alkaa näyttään mahdolliselta kun ennen toivoin että 2020-luvulla saataisiin jotain. Mutta tuo tangentti on vähän OT:ta.

Mutta mitä tulee tähän varsinaiseen ketjun aiheeseen ja Ohisalon kommenttiin niin ammattilaiskäytössä ei välttämättä tarvita tuota kaiken hanskaavaa autoa. Riittää että sulla on auto joka pärjää yksin tyyliin 99,9% ajasta ja sitten jos se joutuu tilanteeseen mitä se ei hanskaa niin sitten se pystyy kuitenkin turvallisesti pysähtymään. Sitten se keskitetyssä valvomossa oleva ihminen ottaa yhteyden apua hälyttäneeseen autoon ja ohjaa sen etänä tuon ongelman yli. Ja sitten kun tuo vielä rajoitetaan tiettyyn ympäristöön, esim. se kaupunki joukkoliikenteen kohdalla tai rekkojen yhteydessä maantie, niin se ongelma yksinkertaistuu lisää.
 
Sellainen auto joka hanskaa kaikki tilanteet kaikissa olosuhteissa on vielä kaukana. Olen paljon optimistisempi kuin sinä mutta pitää sanoa että ehkä 2030-luku alkaa näyttään mahdolliselta kun ennen toivoin että 2020-luvulla saataisiin jotain. Mutta tuo tangentti on vähän OT:ta.

Mutta mitä tulee tähän varsinaiseen ketjun aiheeseen ja Ohisalon kommenttiin niin ammattilaiskäytössä ei välttämättä tarvita tuota kaiken hanskaavaa autoa. Riittää että sulla on auto joka pärjää yksin tyyliin 99,9% ajasta ja sitten jos se joutuu tilanteeseen mitä se ei hanskaa niin sitten se pystyy kuitenkin turvallisesti pysähtymään. Sitten se keskitetyssä valvomossa oleva ihminen ottaa yhteyden apua hälyttäneeseen autoon ja ohjaa sen etänä tuon ongelman yli. Ja sitten kun tuo vielä rajoitetaan tiettyyn ympäristöön, esim. se kaupunki joukkoliikenteen kohdalla tai rekkojen yhteydessä maantie, niin se ongelma yksinkertaistuu lisää.

Kysymyshän on siitä, että Maria Ohisalo myy polttoainekorotukset äänestäjilleen robottibusseilla ja kaupunkipyörillä. Hauskana yksityiskohtana HSL keräsi kaupunkipyörät varikolle marras-maaliskuun ajaksi. Onko palkansaajan tarkoitus viettää talvi Goalla? Ehkäpä...

Eli on ok tässä maailman ajassa maksaa itsensä kipeäksi yksityisautoilusta, koska teet sen vastuullisesti ja koska hetken päästä voit onnellisesti luopua omistajuudesta ja hypätä robottibussin kyytiin. Voin uskoa, että Hämeentielle semmoinen saadaan, jos edes pelkkä katuremppa valmistuu yhdeksässä vuodessa...
 
Robotti autoissa sekin ongelma, että kenen päälle se ajaa, jos kaikkia ei voi väistää. Vai räjähtääkö pelasteekseen jalankulkijat.
 
Onko tässä IL:n haastattelussa poliitikon venkoilun Suomen ennätys?
"Maria Ohisalo, onko Olkiluoto 3 ympäristöteko?"
Iltalehden vaalitentti: Maria Ohisalo, onko Olkiluoto 3 ympäristöteko?

Maria Ohisalo, onko vihreät vasemmisto- vai oikeistopuolue?​
– No, jos mietitään ihmisten hyvinvointiin liittyviä kysymyksiä, kuten sitä, että pidetään...​
Äänestäjiä varmaan kiinnostaa, oikeistolaisia vai vasemmistolaisia, siitähän ei aina oikein saa selvää?​
...​
Oikeisto- vai vasemmistopuolue?​
...​
Mutta nyt ei oikein oikein tule vastausta tähän varsinaiseen kysymykseen?​
...​
Meillä ei ole nyt oikein aikaa siihen.​
– ... Kautta linjan meille tärkeä lähtökohta kaikessa politiikassa kautta historian on ollut se, että suurin taloutta määrittävä kysymys on se, miten me pidämme huolta tämän maapallon kantokyvystä.​
.​
.​
Eli ei täytä minkäänlaisia korruption tunnusmerkkejä?​
– No, jos kyse on siitä, että panostetaan ihmisten peruspalveluihin koulutuksesta lähtien...​
.​
.​
Onko Olkiluoto 3 mielestänne ympäristöteko?
– Meidän energiapalettiin on laskettu mukaan myös Olkiluoto 3 ja sen tuottamat sähköt. Toivomme nyt, että se valmistuisi.​
.​
.​
Mutta onko se ympäristöteko, kuten yritys itse (TVO) sanoo?
– No, sitten on kysymykset loppusijoituksesta ydinjätteen osalta, (uraanin) louhinta alkuperäiskansan alueelta. Nämä kysymykset ovat edelleen olemassa.​
Mutta sanokaa nyt, onko se ympäristöteko vai ei?
– No, kyllä ja ei mielestäni. Päästöt vähenevät, ja se on nyt tässä ajassa se tärkein. Kyllä siitä näkökulmasta, että päästöt vähenevät. Fossiilisista pitää päästä eroon.​

Mikähän siinä uraanin louhinnassa oikein on, että se olisi erityisen hankalaa alkuperäiskansojen kannalta? Uraaniahan saadaan mm. Talvivaarasta. Merkillistä, että vihreät eivät ole ollenkaan huolissaan esim. sähköautojen akkuihin tarvittavan koboltin louhinnasta. On toki hienoa, että Kongon lapsilla riittää töitä.
 
Mikähän siinä uraanin louhinnassa oikein on, että se olisi erityisen hankalaa alkuperäiskansojen kannalta? Uraaniahan saadaan mm. Talvivaarasta. Merkillistä, että vihreät eivät ole ollenkaan huolissaan esim. sähköautojen akkuihin tarvittavan koboltin louhinnasta. On toki hienoa, että Kongon lapsilla riittää töitä.
Ei siihen mitään oikeaa tarkastelua kestävää syytä taida olla. Maaseudun Tulevaisuus kirjoittaa näin:
"Alkuperäiskansojen yhteisö (Assembly of First Nations of Quebec and Labrador) vastustaa uraanin etsimistä ja louhimista Quebecissä. Intiaanit toteavat, ettei länsimaisella kulttuurilla ole kokonaisnäkemystä ydinvoimasta. Se ei pysty ottamaan huomioon ydinvoiman vaarallista ja vanhentunutta tekniikkaa eikä siihen liittyvää ydinaseteollisuutta."

Yhdysvaltojen puolella on intiaaniheimoja jotka ovat rikastuneet uraanilla. Ilmeisesti heitä ei haitannut tuo "vaarallinen tekniikka".

Saamelaiset taas eivät haluaisi mailleen edes junarataa, joten tuskin kelpaa uraanikaivoskaan. Mutta heidänkin perusteet kaikkeen on yleensä ihan paskat. Eläimet kyllä osaavat ainakin täällä etelässä ylittää junaradan.

Mutta Ohisalolle varmaan kuitenkin ihan kannattavaa höpistä ympäripyöreitä alkuperäiskansoista kysyttäessä ydinvoimasta, jos tavoite on yrittää olla sanomatta mitään kysymykseen jossa on vain hävittävää.
 
Lisää vihreitä uutisia. Nyt on Helsingin pormestariehdokas Anni Sinnemäki poliisin esitutkinnassa epäiltynä virkavelvollisuuden laiminlyönnistä:

"Hän kertoo informoineensa esitutkinnasta Helsingin vihreitä ennen kuin hänet asetettiin ehdokkaaksi."
Miten sattuikin, että virkarikosepäily ei tullut julkisuuteen ennen ennakkoäänestyksen alkamista?
 
Vaikka onkin ollut mukana kaupunkisuunnittelussa niin voisi olettaa et tuossa asemassa oleva henkilö olisi kiinnostunut vähä isommista linjoista kuin jokin yksittäinen tönö ja sen tontti. Kuitenkin pelkällä läsnäolollaan on jo voinut aiheuttaa sen et päätöksiä tekevät henkilöt muotoilevat asiat haluttuun lopputulokseen? Kuinka hankalaksi olisi työura mennyt jos tommosta oisit ollut torppaamassa.

Näyttää aika houkuttelevalle alueelle tuo Meilahti. Luonnonkeskellä pääkaupungin ytimessä.
 
-siirretty meemiketjuun veli JCSH:n ehdotuksesta-
 
Viimeksi muokattu:
Vihreillä ja kaikilla suomalaisilla on mielenkiintoinen tilanne.
Atte Harjanne pyrkii varapuheenjohtajaksi. Jos Harjanne ei voita, varapuheenjohtajaksi tulee todennäköisesti Iiris Suomela. Ei siinä mitään kuka on tämän pienpuolueen varapuheenjohtaja, mutta on todennäköistä, että Ohisalon äitiysloman sijainen on tuo voittaja. On siis Suomen sisäministeri.

Jos joku koskaan on lukenut Suomelan kirjoituksia netistä, tietää mistä uhasta puhutaan. Tässä vihreiden äänestyksessä on kyse paljon isommasta asiasta kuin varapuheenjohtajuudesta. Harjanne on siitä outo vihreä, että ei ole tiedevastainen, kun puhutaan ydinvoimasta. Toivottavasti Harjanne voittaa.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
259 456
Viestejä
4 512 760
Jäsenet
74 372
Uusin jäsen
Akeboy78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom