Videotykit/projektorit -yleisketju

Luulin jo löytäneeni omiin tarpeisiini täydellisen pienen projektorin, eli XGIMI Halo+, mutta nyt tajusin ettei tuossa taida olla mitään tapaa liittää vanhaan Yamahan vahvistimeeni siten, että saisin 5.1 ääntä ulos. Halo+:ssa on vain Wifi, HDMI (eARC), Bluetooth 5.0 sekä 3.5mm stereoplugi-out, sekä USB-A 2.0. Vahvarissa (RX-V596RDX) on optinen ja koaksiaalinen digitaali-in, mutta ei esim. HDMI:tä lainkaan, eikä tietenkään Bluetoothia tai Wifiä millään tapaa.

Tuleeko jollekin mieleen tapaa, miten tuo onnistuisi? Toki esim. jos Pleikkarin liitän tuohon HDMI:llä, voin ohjata äänet pleikkarista erikseen optisella kaapelilla vahvariin, MUTTA suurin osa käytöstä tulisi varmaankin olemaan itse Halo+:n AndroidTV-appien kautta katseleminen - miten näitä voisi katsella 5.1 äänillä (muuten kuin laitteen omilla käppäskobeilla)?

Tai tiedättekö jonkun vastaavan projektorin, jossa kuitenkin olisi joku 5.1 ulostulo?
Mitäs jos vaan löisit esim. tuollaisen väliin ? Itselläni on Ezcoon splitteri käytössä ja toimii kuten pitääkin.
 
Mitäs jos vaan löisit esim. tuollaisen väliin ? Itselläni on Ezcoon splitteri käytössä ja toimii kuten pitääkin.

Tämä kyllä näyttäisi teoriassa tekevän sen mit pitääkin, eli projarista HDMI eArcilla splitteriin signaali, siitä TosLinkillä vahvariin. Tosin sitten pitäisi keksiä ratkaisu siihen, miten saa vaikka Pleikkarista videon projariin, jos sen ainoa HDMI on jo tuossa käytössä.. mutta tähänkin varmaan löytyy joku viritelmä. Kiitoksia. Taidan pistää Halo+ tilaukseen!
 
Tämä kyllä näyttäisi teoriassa tekevän sen mit pitääkin, eli projarista HDMI eArcilla splitteriin signaali, siitä TosLinkillä vahvariin. Tosin sitten pitäisi keksiä ratkaisu siihen, miten saa vaikka Pleikkarista videon projariin, jos sen ainoa HDMI on jo tuossa käytössä.. mutta tähänkin varmaan löytyy joku viritelmä. Kiitoksia. Taidan pistää Halo+ tilaukseen!

Jos satut olemaan Turun lähistöltä, niin mulla on joku vastaava laite ylimääräisenä.
 
Olen tässä miettinyt sellaista että kokeilisin jotain halpaa käytettyä ihan muutaman sadan euron tykkiä että miltä se tuntuu ja sitten panostaisin parempaan jos tuntuu siltä että himo vaan yltyy. En tiedä onko tässä mitään järkeä mutta himo kokeilla on suuri.

Mitä tuolla on vastaan tullut niin mm. Sony vpl hw15,optoma hd25e, hd 27e ja hd 28dse darbee ja oliko panasonicin pt ae3000 mutta kuitenkin mulla on myös pleikka 5 ja tiedän että se toimii noilla kaikilla mutta se on sitten 1080p ja pleikkaa käyttäisin myös leffojen katseluun.

En nyt osaa päättää että minkä ostaisi. Mun pitää ostaa vahvarii sekä kaiuttimet ja niissä on ainakin pari edullista vaihtoehtoa ja molemmissa tule vahvistin mukana. Toisessa vahvarissa ei ole HDMI liitäntöjä mutta toisessa on. Se missä ei ole niin se on puolet halvempi kuin se missä on.

Sen tiedän että noista Optoman tykeistä saisi siihen vahvariin missä ei ole HDMI niin äänet audio out liitännän kautta mutta sonysta ja panasta ei taida saada mitenkään ääniä kuulumaan koska niissä ei ole audio out liitäntää.

Sen puolta kalliimman setin kanssa ei olis sitä ongelmaa koska siinä vahvarissa HDMI in ja out niin saisi pleikka->vahvari->tykki.

Onko Sonyn ja panan tykeissä jotain sellaista minkä takia jompi kumpi kannattaa ennemmin kuin Optiman tykit ja ostaa se kalliimpi setti vahvarilla missä HDMI:t? Vai onko noista vaihtoehdoista joku Optoman tykki paras?
 
Viimeksi muokattu:
Olen tässä miettinyt sellaista että kokeilisin jotain halpaa käytettyä ihan muutaman sadan euron tykkiä että miltä se tuntuu ja sitten panostaisin parempaan jos tuntuu siltä että himo vaan yltyy. En tiedä onko tässä mitään järkeä mutta himo kokeilla on suuri.

Mitä tuolla on vastaan tullut niin mm. Sony vpl hw15,optoma hd25e, hd 27e ja hd 28dse darbee ja oliko panasonicin pt ae3000 mutta kuitenkin mulla on myös pleikka 5 ja tiedän että se toimii noilla kaikilla mutta se on sitten 1080p ja pleikkaa käyttäisin myös leffojen katseluun.

En nyt osaa päättää että minkä ostaisi. Mun pitää ostaa vahvarii sekä kaiuttimet ja niissä on ainakin pari edullista vaihtoehtoa ja molemmissa tule vahvistin mukana. Toisessa vahvarissa ei ole HDMI liitäntöjä mutta toisessa on. Se missä ei ole niin se on puolet halvempi kuin se missä on.

Sen tiedän että noista Optoman tykeistä saisi siihen vahvariin missä ei ole HDMI niin äänet audio out liitännän kautta mutta sonysta ja panasta ei taida saada mitenkään ääniä kuulumaan koska niissä ei ole audio out liitäntää.

Sen puolta kalliimman setin kanssa ei olis sitä ongelmaa koska siinä vahvarissa HDMI in ja out niin saisi pleikka->vahvari->tykki.

Onko Sonyn ja panan tykeissä jotain sellaista minkä takia jompi kumpi kannattaa ennemmin kuin Optiman tykit ja ostaa se kalliimpi setti vahvarilla missä HDMI:t? Vai onko noista vaihtoehdoista joku Optoman tykki paras?

Mulla on varastossa vanha Optoma HD33 jos kiinnostaa, lamppu parhaat päivänsä nähnyt, eli himmentynyt. Viime vuonna vaihdoin Optoman UHZ50 niin jäi tuo ylimääräiseksi..
 
Nyt alkoi mietityttää vähän että näenköhän sateenkaari efektiä dlp tykeissä kun sitä jotkut näkee ja jotkut ei että olisko vaikka Sony sxrd parempi mulle vaikka vw50es tms.
 
Nyt alkoi mietityttää vähän että näenköhän sateenkaari efektiä dlp tykeissä kun sitä jotkut näkee ja jotkut ei että olisko vaikka Sony sxrd parempi mulle vaikka vw50es tms.
Itsellä oli parikin DLP -laitetta menneisyydessä ja sateenkaaria näin vanhoilla DLP -laitteilla koska niissä oli hitaampi väripyörä (muistaakseni 3x) uusimmissa oli taas 6x ja sateenkaaria piti hakea jotta niitä näkyi. Yksi oma laite oli Benq W1070 josta tykkäsin kovasti ja tälläinen on torissa myynnissä. Tuo Optoma HD33 on myös tuolla nopeammalla väripyörällä. Toki se(kin) voi joitain haitata. Torissa näyttäisi olevan myös Epson EH TW7200 aika edukkaasti. Se olisi aika varma vekotin. Et maininnut minkäkokoiselle kankaalle meinasit heijastaa ? alle 120" en varmaan tykkiä nykypäivänä hommaisi.
 
Nyt alkoi mietityttää vähän että näenköhän sateenkaari efektiä dlp tykeissä kun sitä jotkut näkee ja jotkut ei että olisko vaikka Sony sxrd parempi mulle vaikka vw50es tms.
Ittellä oli joku 3v sitten parin tonnin dlp tykki (ei jaksa muistaa nimeä, joku short throwwi se oli) ja meni kyl palautukseen het ku näin vain sateenkaareja. Sen jälkeen suosiolla oon kattellu vaan 3lcd ja täl hetkellä löytyy tuo epsonin tw9400.
 
Itsellä oli parikin DLP -laitetta menneisyydessä ja sateenkaaria näin vanhoilla DLP -laitteilla koska niissä oli hitaampi väripyörä (muistaakseni 3x) uusimmissa oli taas 6x ja sateenkaaria piti hakea jotta niitä näkyi. Yksi oma laite oli Benq W1070 josta tykkäsin kovasti ja tälläinen on torissa myynnissä. Tuo Optoma HD33 on myös tuolla nopeammalla väripyörällä. Toki se(kin) voi joitain haitata. Torissa näyttäisi olevan myös Epson EH TW7200 aika edukkaasti. Se olisi aika varma vekotin. Et maininnut minkäkokoiselle kankaalle meinasit heijastaa ? alle 120" en varmaan tykkiä nykypäivänä hommaisi.

Kangasta ei ole vielä mutta eiköhän se 120" tule olemaan. Tyhmä pää niin tyhmät kysymykset mutta varmistan että tuohon Epsonin 7200 saan liitettyä pleikka 5 siten että myös äänet kuuluu niin pleikasta HDMI vahvarin HDMI in ja vahvavrin HDMI out tykin HDMI in? Tai sitten jos ostaa soundbarin missä on hdmi out niin siihen samalla tavalla? Mun pitää äänisysteemikin vielä ostaa :D
 
Viimeksi muokattu:
Kangasta ei ole vielä mutta eiköhän se 120" tule olemaan. Tyhmä pää niin tyhmät kysymykset mutta varmistan että tuohon Epsonin 7200 saan liitettyä pleikka 5 siten että myös äänet kuuluu niin pleikasta HDMI vahvarin HDMI in ja vahvavrin HDMI out tykin HDMI in? Tai sitten jos ostaa soundbarin missä on hdmi out niin siihen samalla tavalla? Mun pitää äänisysteemikin vielä ostaa :D
Eipä tuossa minkäänlaisia tuloja / lähtöjä äänelle ole. Ainut tykki missä ymmärrän audiopuolen liitännät ovat nämä uudet android -käyttiksen sisältävät tykit. Esim. Formovie Theater .

Jos pykäät tykin ja 120" -tuumaisen kankaan niin koita nyt saada kunnon äänimaailma siihen ympärille. Aivan minimissään joku soundbar. Vahvistin HDMI :llä höystettynä kuitenkin parempi.
 
Kangasta ei ole vielä mutta eiköhän se 120" tule olemaan. Tyhmä pää niin tyhmät kysymykset mutta varmistan että tuohon Epsonin 7200 saan liitettyä pleikka 5 siten että myös äänet kuuluu niin pleikasta HDMI vahvarin HDMI in ja vahvavrin HDMI out tykin HDMI in? Tai sitten jos ostaa soundbarin missä on hdmi out niin siihen samalla tavalla? Mun pitää äänisysteemikin vielä ostaa :D

Miksi sä haluat sen äänen kuljettaa tykille? Tykille vain kuva ja kaikki äänet vain vahvarille.
 
Eipä tuossa minkäänlaisia tuloja / lähtöjä äänelle ole. Ainut tykki missä ymmärrän audiopuolen liitännät ovat nämä uudet android -käyttiksen sisältävät tykit. Esim. Formovie Theater .

Jos pykäät tykin ja 120" -tuumaisen kankaan niin koita nyt saada kunnon äänimaailma siihen ympärille. Aivan minimissään joku soundbar. Vahvistin HDMI :llä höystettynä kuitenkin parempi.

Juu kyllä mä jonku 5.1 systeemin hankin ja vaikka ois soundbar niin erillisillä surroundeilla pitäis olla.

Oon katsonut netistä joidenkin tykkien ohjeita ja niissä on että tykiltä HDMI toistolaitteseen ja laitteesta ääni vahvariin mutta jostain olin lukevinani ulkomaiselta foorumilta että pitäs toimia myös toisinpäin eli ps5->vahvari->tykki
 
Laita kaikki vahvariin ja vahvarista kuva tykille. Riippuu tietysti vahvarin iästä.

Sori ku mulle pitää vääntää taas rautalangasta eli juuri niin että pleikasta vahvistimen HDMI in ja vahvarin HDMI outista tykin HDMI in? :D

50e lähtien sais vahvareita missä HDMI:t löytyy onkyoo ym. ei mitään tuoreita sillä hinnalla tosin. Miten tuore olisi hyvä olla? Tai sitten soundbar mutta mielummin ehkä vahavari ja kaiuttimet
 
Sori ku mulle pitää vääntää taas rautalangasta eli juuri niin että pleikasta vahvistimen HDMI in ja vahvarin HDMI outista tykin HDMI in? :D

50e lähtien sais vahvareita missä HDMI:t löytyy onkyoo ym. ei mitään tuoreita sillä hinnalla tosin. Miten tuore olisi hyvä olla? Tai sitten soundbar mutta mielummin ehkä vahavari ja kaiuttimet
Pleikasta (ja muista lähteistä joista haluat kuvaa tykille) tosiaan piuha vahvarin hdmi in liittimeen. Ja vahvarin hdmi out liittimestä sitten piuha tykillle. Tykille menee vain virtapiuha ja tuo yksi hdmi piuha. Kaikki laitteet kytketään vahvariin hdmillä ja kuva vaihtuu valitun inputin mukaan. Samoin vahvistin poimii esim pleikkarilta tulevasta signaalista äänen. Samoin jos laitat esim tietokoneen kiinni vahvistimeen tai digiboxin tms. niin sama homma. Eli kunnollinen vahvistin missä on tarpeeksi hdmi inputteja ja sellainen joka osaa poimia äänen sieltä. Näin saa yksinkertaisimman ja toimivimman ratkaisun helposti.

Jos et kaipaa 4k:ta ja uusimpia herkkuja niin jopa 10 vuotta ja vanhemmat vahvarit hoitaa homman hienosti. Ei siis tarvi olla mikään erityisen "tuore" vahvistin.
 
No niin nyt ymmärsin vihdoin:D Viimeinen kysymys että onko se nyt niin että tuo Epson tw7200 on parempi kuin Sony vpl hw 50es? Molemmilla sama hinta.
 
sain tommosen epsonin full hd tykin tw6000 malliltaan, tohon juuri vaihdettu uusi lamppu....sammuu parin minuutin päästä kun laittaa päälle ja lampun ledi jää vilkkumaan...jos vähän ajan päästä sammumisesta kokeilee uudestaan niin ei tule kuvaa vaan samantien rupeaa vilkkumaan sekä lampun että lämpötilan ledit....itse lampusta toi ei varmaan ole kiinni kun entiselläkin lampulla tota kuulemma teki
 
sain tommosen epsonin full hd tykin tw6000 malliltaan, tohon juuri vaihdettu uusi lamppu....sammuu parin minuutin päästä kun laittaa päälle ja lampun ledi jää vilkkumaan...jos vähän ajan päästä sammumisesta kokeilee uudestaan niin ei tule kuvaa vaan samantien rupeaa vilkkumaan sekä lampun että lämpötilan ledit....itse lampusta toi ei varmaan ole kiinni kun entiselläkin lampulla tota kuulemma teki
Ööh, omasta kokemuksesta voin sanoa, että noin käy, kun hankkii ebaystä sen halvimman lampun ilman mitään tutkimisia.
Jotain menee rikki tykistä ja peli on siinä.
Omasta vanhemmasta kysyin täältä neuvoa ja sain kehotuksen hankkia uudemman vaikka kyseinen 1080p laite olisi ollut riittävä itselle.
 
Ööh, omasta kokemuksesta voin sanoa, että noin käy, kun hankkii ebaystä sen halvimman lampun ilman mitään tutkimisia.
Jotain menee rikki tykistä ja peli on siinä.
Omasta vanhemmasta kysyin täältä neuvoa ja sain kehotuksen hankkia uudemman vaikka kyseinen 1080p laite olisi ollut riittävä itselle.
Mistä tiedät, että vanha lamppu oli ostettu ebaystä halvimmalla? Kirjoittaja ei ainakaan ole kertonut sellaista?
 
Ööh, omasta kokemuksesta voin sanoa, että noin käy, kun hankkii ebaystä sen halvimman lampun ilman mitään tutkimisia.
Jotain menee rikki tykistä ja peli on siinä.
Omasta vanhemmasta kysyin täältä neuvoa ja sain kehotuksen hankkia uudemman vaikka kyseinen 1080p laite olisi ollut riittävä itselle.
Oletko yrittänyt ottaa irti tykin virtajohdon toviksi? Minulla tykki temppuili ja virtajohdon irroitus auttoi. Resetointi on hyvä tehdä tykille, ei vaun tietokoneelle. Tuskin lamppu on syynä noihin ongelmiin.
sain tommosen epsonin full hd tykin tw6000 malliltaan, tohon juuri vaihdettu uusi lamppu....sammuu parin minuutin päästä kun laittaa päälle ja lampun ledi jää vilkkumaan...jos vähän ajan päästä sammumisesta kokeilee uudestaan niin ei tule kuvaa vaan samantien rupeaa vilkkumaan sekä lampun että lämpötilan ledit....itse lampusta toi ei varmaan ole kiinni kun entiselläkin lampulla tota kuulemma teki
Oletko yrittänyt ottaa irti tykin virtajohdon toviksi? Minulla tykki temppuili ja virtajohdon irroitus auttoi. Resetointi on hyvä tehdä tykille, ei vain tietokoneelle. Tuskin lamppu on syynä noihin ongelmiin. Kannattaisi ehkä yrittää sopia myyjän kanssa palautuksesta. Ei olisi pitänyt ostaa tuollaista tykkiä, jossa on ollut vika jo ostaessa. Myyjä ilmeisesti sanonut, että vika on lampussa? Jos näin, niin ikävä temppu myyjältä, ei kovin eettistä...
Eikö tykki anna mitään vinkkiä ongelmasta? Onko esim. pölynsuodatin puhdistettu, onko sinulla tykin käyttöohjeet, ne saa netistä tallennettua. Tykki saattaa ylikuumentua.
 
Viimeksi muokattu:
Hyvä tykki tuo Sony hw50es. Siinä oli vasemmasa reunassa joku 2cm levyinen viiva pystysuunnassa koko kankaan korkeudelta joka pisti pahasti silmään kaikissa muissa paitsi tummissa kohtauksissa.

Sain sen korjattua helposti tykin blanking asetuksella siirtämällä kuvaa vasemmalle kunnes vihreä viiva katosi. Käytän pleikka 5:sta leffojen katseluunkin niin sitten pleikan asetuksista siirsin näyttöalueen oikean kokoiseksi jotta pleikan kuva näkyi kokonaan jolloin kuva-alue pieneni ja suurensin kuvan takaisin kankaan kokoiseksi tykistä.

Seuraavassa tykissä sitten joskus kun sen aika tulee niin varmaan pitää katsoa että on myös tuo blanking asetus että jos reunoille tulee jotain vastaavaa niin ainakin pleikan kanssa ongelman saa helposti korjattua.

Nyt mietin jos tekee vaikka 2.40:1 kankaan itse niin mitenkä se toimii että saako tykin millä tavalla näyttää sen kuvan sillein että menee oikein siihen kankaalle? Vai onko se sillein että se kuva asettuu siihen kankaalle siten että ne mustat palkit ei katoa mihinkään mutta menevät kuva-alueen ulkopuolelle mikä nyt ei haittaa varmaan koaka se on seinä missä valkokangas on niin on musta.

Edit näin itselle vastatakseni niin ptäis ostaa pc niin sillä saa kuvan cinemascope kankaalle sovitettua ja voi suoratoistaa leffat siinä ja tekstitystä pc:llä kai helppo siirtää tarvittaessa .

Ei nyt mustin mutta varmaan asiansa ajaa ehkä. Mietin mustaa samettia jos laittais sille seinälle jos olis parempi.

Nyt siihen on vaan nidottu äkkiä mustaa pimennysverhokangasta. Tai sitten ostaa sitä maailman mustinta mustaa maalia joka imee valoa 99,4% mutta ei se halvinta maalia ole.

Sitä vaan pohdin että jos tuossa pimennysverhokankaassa näkyy vähän ne mustat palkit jos/kun menevät cinemascopella kankaan reunojen yli niin pitää keksiä joku mustempi ratkaisu seinään joka imee valoa enemmän.

Mites sitten tekstitykset jäävät varmaan kuvan ulkopuolelle kun monissa leffoissa ne tekstit jää ainakin osittain mustan palkin päälle.

Vaikka mulla on myös OLED tv niin olen pelaillut ja katsonut elokuvia vain tykillä tykin ostamisesta lähtien.

Vielä pitäis huonetta tummentaa kattoa myöten.

Onhan Grandview:llä multiformat vertical kangas missä tulee mustat alueet niiden mustien palkkien päälle ja ihmiset on itse tehny niitä irroitettavia sellaisia ja olisihan sellaiset helppo itse tehdä mutta siinä tulee ongelmaksi ehkä juuri se että tekstit jää ainakin osittain piiloon monien leffojen kohdalla.

Olis hyvä jos suoratoistopalveluissa olis mahdollisuus säätää sitä missä kohtaa tekstitys on.
 
Viimeksi muokattu:
Vielä pitäis huonetta tummentaa kattoa myöten.
Miten olit ajatellut tuon katon tummennuksen hoitaa?

Itse asun vuokra-asunnossa (kerrostalo), joten koko olkkarin kattoa ei valitettavasti voi oikein helposti tummentaa.

Tein tuollaisen kompromissin ja tummensin katon screenin edustalta noin 1.2m matkalta (siis kohti sohvaa).

Toteutus on tehty mustilla akustiikkalevyillä. Seinään on kahdella ruuvilla kiinnitetty mdf laudan palanen ja kattoon peitelista. Se on kolmesta kohtaa L listalla katossa eli kattoon 3 pientä reikää ja seinään kaksi. Helppo siis maskata piiloon kun muuttaa pois joskus.

Näiden lautojen väliin ladottu nuo akustiikkalevyt. Ja ne pysyy paikallaan ihan noihin lautoihin ruuvatuilla L listoilla, jonka päällä levyt lepäävät. Lisäksi L listojen päälle on vedetty liimapintaista velouria (dc fixiä), joten ne eivät erotu akustiikkalevyistä.

Toki tuo valkoinen peitelista päällystetään vielä sillä samalla mustalla velour / sametti dc fixillä.

Samalla on myös päällystetty keskikaiuttimen yläpinta ja tv tason pinta. Ärsytti kun siitä heijasteli valoa screniltä.

Tuo on tosiaan tuollainen kompromissi ratkaisu, kun ei vuokrakämppään voi oikein koko kattoa tummentaa. Auttaa silti mukavasti ja estää ne screenin yläpuolella olevan katon kautta heijastivat valot.

Screenin taustaseinä on vielä valkoinen, pitää sille keksiä jotain.
Screenin vasemmalle puolella oleva seinä on myös tummennuttu, mutta se on toteutettu molton kankaalla (500g/m2). Eli paksut molton verhot koko sillä seinällä. Samoin myös screenin oikealla puolella on moltonia oleva verho

Tuossa pikainen kuva selventämään tuota katon tummennusta.

IMG_20240925_133614.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Jotain tuollaista pohdin että akustiikkalevyjä laittaa jotenkin tuolla tapaa. Itselläni on vain screeniseinä musta ainoastaan.

Screenin ympärille olen vaan seinään nitonut mustaa pimennysverhokangasta. Ei se valossa kaunis ole mutta pimeässä täydellinen :D

Olen miettinyt että vaikuttaako se tarpeeksi jos vaikka pari metriä kankaasta sohvaanpäin tummentaa kattoa.

Seinille olen ajatellut laittaa verhokiskot ja mustat jotkut verhot niihin.

Mun pitäis mustaksi maalata kaiuttimet ja seinässä olevat kaiutin telineet.

Telineet on valkoiset niin heijastaa. Kattovalaisin on valkoinen niin senkin kuvun maalaan tai sitten heivaan koko valaisimen mäkeen.

Sohvakin heijastaa eli uus sohva tai sitten sohvan päälle joku iso koko sohvan peittävä musta juttu.

Vuokra-asunto niin en myöskään viitsi alkaa maalailee.
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa vielä kuva niistä " L listoista", jotka kannattelevat levyjä. Yhdestä otin kuvan ottoa varten pois sen sametti / velour dc fixin palasen niin näkee paremmin.

Edit: Näyttää jostain syystä aivan vänkyrältä tuo lista. Kyllä se oikeasti ihan suorassa tuolla katossa on :D

IMG_20240925_142720.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Jotain tuollaista pohdin että akustiikkalevyjä laittaa jotenkin tuolla tapaa. Itselläni on vain screeniseinä musta ainoastaan.

Screenin ympärille olen vaan seinään nitonut mustaa pimennysverhokangasta. Ei se valossa kaunis ole mutta pimeässä täydellinen :D

Olen miettinyt että vaikuttaako se tarpeeksi jos vaikka pari metriä kankaasta sohvaanpäin tummentaa kattoa.

Seinille olen ajatellut laittaa verhokiskot ja mustat jotkut verhot niihin.

Mun pitäis mustaksi maalata kaiuttimet ja seinässä olevat kaiutin telineet.

Telineet on valkoiset niin heijastaa. Kattovalaisin on valkoinen niin senkin kuvun maalaan tai sitten heivaan koko valaisimen mäkeen.

Sohvakin heijastaa eli uus sohva tai sitten sohvan päälle joku iso koko sohvan peittävä musta juttu.

Vuokra-asunto niin en myöskään viitsi alkaa maalailee.
Tässä mun hätäisesti tehdystä screenin seinästä kuva. Vasemmalla seinällä on mustaa pimennysverhokangasta laitettu hätäisesti väliaikaisesti no more nails liimalla. :D Tuo seinä on niin lähellä screeniä että valo heijastui siitä sen verran ikävästi niin oli pakko keksiä äkkiä jotain :D

Kankaan oikealla puolella on oviaukko makkariin. Siihen kohtaan ajattelin laittaa oven päälle kiskon ja jonkun mustan verhon jonka saa kiinni sitten kun tykittelee. Oven otin aikoinan irti kun oli vaan tiellä siinä.
 

Liitteet

  • IMG20240925144053.jpg
    IMG20240925144053.jpg
    100,1 KB · Luettu: 22
Viimeksi muokattu:
Tuossapa tuo omakin tämänhetkinen katselutila. Sry paska kuvanlaatu ja pari villasukkaakin eksynyt kuvaan. Vuokrakämpässä itsekin asustelen, siksi tuo tehty vähän kötöstäen jotta on helppo purkaa kun muuttaa. Oma olkkari on aika pitkä ja mallia kenkälaatikko niin 2/3 on pyhitetty kunnon leffatteluun ja toinen pääty sitten ns. "virallinen" puoli. Itse diggaan kun leffaa alkaa katsomaan niin et näe yhtään mitään muuta kun "ison" leijuvan screenin. Mistään ei heijasta yhtään mitään ylimääräistä... Pelkkää pikimustaa kuvan ympärillä.


huone.jpg
 
Itsekään en pidä ylimääräisistä valoista, väreistä yms etualalla, joten tuli tehtyä aika tumman puhuva katselutila adamantiumiun kankailla.

Kuva on hieman ylivaloittunut. Leffan kun laittaa päälle, niin eipä paljoo muuta näy kuin kuva. Sohvatuolit pitää vielä joskus vaihtaa.
 

Liitteet

  • 1.jpg
    1.jpg
    76,9 KB · Luettu: 47
Tämän ketjun ansiosta tuli vihdoin tehtyä se mitä pitänyt jo kauan. Eli laittaa tuohon pleikan valkoiseen päälipintaan myös tuota dc fixiä, ettei siitä heijastu valoa. Nyt sain sen vihdoin aikaiseksi

Hiton kätevää pimennyshommissa tuo kalvo. On paksua ja takana liimapinta
joten helppo laittaa paikalleen

Samalla on päälystetty myös takakaiuttimet, sekä mustan, mutta kiiltäväpintaisen subbarin yläpuoli jne. Kuvissa subbari ei ole paikallaan, kuuluisi laitetason oikealle puolelle .

IMG_20240925_162006.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Itsekään en pidä ylimääräisistä valoista, väreistä yms etualalla, joten tuli tehtyä aika tumman puhuva katselutila adamantiumiun kankailla.

Kuva on hieman ylivaloittunut. Leffan kun laittaa päälle, niin eipä paljoo muuta näy kuin kuva. Sohvatuolit pitää vielä joskus vaihtaa.
Täällä samanlainen tila paitsi tein verhoiksi adamantiumin kankaat ja kattoon niittailin kiinni. Ei tosiaan pimeässä näe edes omaa kättä ja halvallakin tykillä tulee erinomainen kuva.
Suosittelen ehdottomasti muillekin jos kiinnostaa hiilikellari.
 
Tässä oma viritys vuokrakämppään. Kattoa en ole tummentanut, mutta kangas sen verran alhaalla että en tiedä olisiko siitä hyötyä.

16:9 materiaali katsotaan C377 Oledista
2.35:1 materiaali tykillä

IMG_0004.JPEG


IMG_0005.JPEG
 
Kysyn vielä siitä kun mietin cinemascope kangasta ja tekstityksiä niin mitä kautta te keillä cinemascope kangas niin katsotte leffat jotta tekstitys näkyy kuvassa kokonaan jos tekstityksiä käytätte ? Käsittääkseni ainakaan netflixissä eikä Prime videossa pysty tekstityksen paikkaa muuttamaan tietokoneellakaan millään vippaskonstilla.
 
Kysyn vielä siitä kun mietin cinemascope kangasta ja tekstityksiä niin mitä kautta te keillä cinemascope kangas niin katsotte leffat jotta tekstitys näkyy kuvassa kokonaan jos tekstityksiä käytätte ? Käsittääkseni ainakaan netflixissä eikä Prime videossa pysty tekstityksen paikkaa muuttamaan tietokoneellakaan millään vippaskonstilla.
Itse katson vain levyltä leffat/sarjat, jolloin pystyn bluray soittimella siirtämään tekstit haluamaan kohtaan. Ongelmia varmasti tulee jos vain streamaa, ehkä joku osaa sanoa onnistuuko esim. nvidia shieldillä tekstien siirto?
 
jotta tekstitys näkyy kuvassa kokonaan

Soitin siirtää ruudulle, jos on kuvaan poltettu niin kankaan alapuolella on valkoinen levy jonka saa käännetty ylös että se osa tekstityksestä joka menee ruudun ulkopuolelle näkyy siinä. Ei täydellinen ratkaisu ja kumpikaan tapa ei auta niihin hetkiin jolloin tekstitys on kuvaruudun yläreunassa, ne hetket pitää vain kärsiä.
 
(Ne on vielä harvassa mutta nykyään lisä-ärsytyksenä ovat muuttuvakuvasuhteiset leffat. Ne muutama vastaantullut on mennyt kuvaa säätämättä niin että korotetut kohtauksen osat menneet ruudun ulkopuolelle.)
 
Itse katson vain levyltä leffat/sarjat, jolloin pystyn bluray soittimella siirtämään tekstit haluamaan kohtaan. Ongelmia varmasti tulee jos vain streamaa, ehkä joku osaa sanoa onnistuuko esim. nvidia shieldillä tekstien siirto?
Huoltovalikosta saat varmaankin tietoa nvidiasta! Kannattaa kysellä sieltä.
 
No pitää nyt eka tummentaa leffahuone kattoa myöten ja katsoa sitten että miltä kuva näyttää ja että tarviiko scope kangasta.

Scope kangas kyllä kiehtoo. Fyysisinä kopioina jos katsoisi leffat ei olis ongelmaa mut se jos alkaisin ostamaan kaikki leffat blurayna mitä haluan nähdä niin olisin vararikossa.

Kuinka sitten se kuva muuntuu scope suhteeseen kankaalle jos suoraan BD soittimesta pyörittää leffaa vai meneekö se vaan niin että ne mustat palkit menee kankaan ylä ja alareunan yli eli jäävät kuva-alueen ulkopuolelle jolloin kankaan taustan pitää olla sellaista mustaa joka imee hyvin valoa jotta ne palkit katoaa täysin?

Siitä huolimatta kiinnostaisi ostaa sellainen Blu-ray soitin jossa on se subtitle shift ominaisuus niin saisi tekstityksen sijaintia muutettua ja joitain leffoja ostaa blurayna.

Kyllähän minä ilman tekstityksiä pärjäisin mutta lapset ei vielä pärjää.

Tällä hetkellä tosiaan katson kaikki leffatkin tykillä ja oledi vaan kyhnöttää makkarissa vailla virkaa mutta eiköhän sekin taas käyttöön tule taas viimeistään sitten kun pitää toinenkin pelikonsoli ostaa koska pelaajia on tässä taloudessa enemmän kuin yksi.
 
Viimeksi muokattu:
Hifiguru, saitko tuon tykin ilmaiseksi vai saitko tuollaisen ostaessa? Tuon voi tulkita kahdella tapaa.
Ilmatteeks sain, entisellä omistajalla alko temppuilemaan jo vanhan lampun aikaan ja vaihtoi uuden eikä vika hävinny....sen verran tossa parissa minuutissa kerkes valikoita käymään läpi että suoritin täysresetoinnin mutta ei auttanu.
purin ja putsasin kaikki pölyt pois + suodattimen.
mittasin myös kaikki lämpötila-anturit jotka antaa ainakin kylmänä kaikki samaa lukemaa niin en usko että niissäkään olis vikaa....taidan luovuttaa ton suhteen ja ottaa lampun talteen ja heittää tykin serriin
 

Statistiikka

Viestiketjut
253 991
Viestejä
4 418 002
Jäsenet
73 259
Uusin jäsen
Duane

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom