Veneet ja veneily

Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
388
Tällainen tuli meille viikonloppuna. Brig Eagle 8, jossa siis Hypalon-tuubit ja ohessa kuvat oven ulkopuolen veneparkissa. Viikonloppuna pääsi kokeilemaan siirtymistä ja kyllä hienosti kulkee noin 35 solmun nopeudella metrin aallokossakin. Ihan rakastunut veneilyyn jo. Näin sen veneilyn voi näköjään aloittaa syyskuussakin.
 

Liitteet

Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
15
Keulasähkömoottori on pohdinnassa. Veneenä -99 vuoden Buster L. Kalastuskäyttöön tulisi, tietenkin, jigihommiin olen hurahtanut parin viime vuoden aikana. Tuon kokoiseen veneeseen riitänee 55 lbs työntövoiman kone ihan hyvin. Onko foorumisteilla kokemuksia, suosituksia tai jokin vehjas mitä ehdottomasti kannattaisi välttää?

Minnkota ja MotorGuide lienevät ne perinteiset vaihtoehdot, lisäksi Haswing on mainostanut itseään aika aktiivisesti. Akkupuolella kiinnostaa litium. Akkua joudun kuljettamaan edestakaisin, joten akun paino on kriitinen. Onko kokemuksia näistä? Lupaukset ainakin ovat vakuuttavat: purkusyklejä vähintään riittävästi jne.
 

pph

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
10
Keulasähkömoottori on pohdinnassa. Veneenä -99 vuoden Buster L. Kalastuskäyttöön tulisi, tietenkin, jigihommiin olen hurahtanut parin viime vuoden aikana. Tuon kokoiseen veneeseen riitänee 55 lbs työntövoiman kone ihan hyvin. Onko foorumisteilla kokemuksia, suosituksia tai jokin vehjas mitä ehdottomasti kannattaisi välttää?

Minnkota ja MotorGuide lienevät ne perinteiset vaihtoehdot, lisäksi Haswing on mainostanut itseään aika aktiivisesti. Akkupuolella kiinnostaa litium. Akkua joudun kuljettamaan edestakaisin, joten akun paino on kriitinen. Onko kokemuksia näistä? Lupaukset ainakin ovat vakuuttavat: purkusyklejä vähintään riittävästi jne.
Mulla on kesän ollut käytössä tuollainen
Mutta 80ah Buster X veneessä. On kyllä miellyttävä kantaa verrattuna vanhaan 75 ah optimaan verrattuna. Ei mitään negatiivista sanottavaa ko. akusta. Ainoa mitä kaipaisi olisi tieto paljon virtaa kulutettu/jäljellä. Itsellä keuliksena motorguide xi5 ja on toiminut hyvin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
106
Keulasähkömoottori on pohdinnassa. Veneenä -99 vuoden Buster L. Kalastuskäyttöön tulisi, tietenkin, jigihommiin olen hurahtanut parin viime vuoden aikana. Tuon kokoiseen veneeseen riitänee 55 lbs työntövoiman kone ihan hyvin. Onko foorumisteilla kokemuksia, suosituksia tai jokin vehjas mitä ehdottomasti kannattaisi välttää?

Minnkota ja MotorGuide lienevät ne perinteiset vaihtoehdot, lisäksi Haswing on mainostanut itseään aika aktiivisesti. Akkupuolella kiinnostaa litium. Akkua joudun kuljettamaan edestakaisin, joten akun paino on kriitinen. Onko kokemuksia näistä? Lupaukset ainakin ovat vakuuttavat: purkusyklejä vähintään riittävästi jne.
Itsellä sama homma menossa 5m veneeseen.
Googlettelun ja youtube sessioiden jälkeen päädyn luultavasti MotorGuide Xi3 SW 60'' 55lb + Rebelcell 70ah akkuun. Specsien mukaan akku painais vaan 5kg eli kulkee itsellä myös aina muualle lataukseen. Tosta näkee myös suoraan prosentteina varaustason.
Kalliiksihan toi tulee mutta luulis että ei tartte ihan heti uusia ellei venettä vaihda.
 
Liittynyt
03.11.2020
Viestejä
73
Itselläni on Motorguide Xi3 ja siinä tuo Visionin 80Ah akku. Hyvin on riittänyt akku aamupäivästä iltaan ja Xi3 pitänyt 4,6m veneen paikoillaan kovassakin tuulessa. Kaikuluotaimelle on oma Topbandin 50Ah akku.

Yksi asia mitä ehkä kaipaisin olisi motorisoitu nosto ja lasku tuolle keulamoottorille. Yksin kalastaessa joutuu perältä siirtymään keulalle nostamaan moottorin ylös ja laskemaan sen alas. Vai uskaltaisiko tuota venettä liikuttaa perämoottorilla keulasähkömoottorin ollessa alhaalla vedessä?

Akun voltteja monitoroimaan hankin 3 Gang LED Rocker Switch Panel Circuit Voltmeter USB Charger Car Marine Boat 12V | eBay (12,8v taisi tarkoittaa 20% varaustasoa ja 13v olisiko ollut 50%)

Mulla myös akut siirtyy mukana ja sitä varten laittanut trukkiliittimet Trukkiliitin 16mm² / 50A | Motonet Oy
 

pph

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
10
Yksi asia mitä ehkä kaipaisin olisi motorisoitu nosto ja lasku tuolle keulamoottorille. Yksin kalastaessa joutuu perältä siirtymään keulalle nostamaan moottorin ylös ja laskemaan sen alas. Vai uskaltaisiko tuota venettä liikuttaa perämoottorilla keulasähkömoottorin ollessa alhaalla

[/QUOTE]
Omaa ei toki ole, mutta kaverin veneessä ollaan kyllä siirrytty hitaalla vauhdilla myös keulakone alhaalla. Taisi jopa jollain reissulla toimia uistelujarruna XD
itse ajelen kanssa hitaalla vauhdilla keulakone alhaalla. Ei ole ollut ongelmia
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
132
Itsellä sama homma menossa 5m veneeseen.
Googlettelun ja youtube sessioiden jälkeen päädyn luultavasti MotorGuide Xi3 SW 60'' 55lb + Rebelcell 70ah akkuun. Specsien mukaan akku painais vaan 5kg eli kulkee itsellä myös aina muualle lataukseen. Tosta näkee myös suoraan prosentteina varaustason.
Kalliiksihan toi tulee mutta luulis että ei tartte ihan heti uusia ellei venettä vaihda.
Harkitsisin vielä Rebelcellin akkua. On jännitteeltään epästandardi ja siksi kevyt. Vertaa wattitunteja. Rebelcell vaatii myös oman laturinsa ja jos meinaa esim. kaikuluotaimia käyttää, tarvii lisäksi myös step-up -hakkurin (stabilisaattori). Rebelcellin nominaalijännite on 11.1V.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
106
Harkitsisin vielä Rebelcellin akkua. On jännitteeltään epästandardi ja siksi kevyt. Vertaa wattitunteja. Rebelcell vaatii myös oman laturinsa ja jos meinaa esim. kaikuluotaimia käyttää, tarvii lisäksi myös step-up -hakkurin (stabilisaattori). Rebelcellin nominaalijännite on 11.1V.
No voi perhana ei tullut edes mieleen että on poikkeava. Täytyy ettiä joku toinen tilalle
 
Liittynyt
22.11.2018
Viestejä
349
Minulle on PowerBrickin 40Ah lifepo Xi3:n kaverina. Jonkun 8-12h menee ihan ok (en ole koskaan ajanut tyhjäksi) ja akku oli hankintahinnaltaan järkevä. Toki laturi piti ostaa kaveriksi ja jännitemittaria tässä ei ole. Minulla oli hetken kiinni joku eBayn jännitemittari, mutta se sotki latauksen ihan kokonaan. Helpommalla pääsee kun mittaa jännitteen joka reissun jälkeen ja lataa tarvittaessa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
132
Minulle on PowerBrickin 40Ah lifepo Xi3:n kaverina. Jonkun 8-12h menee ihan ok (en ole koskaan ajanut tyhjäksi) ja akku oli hankintahinnaltaan järkevä. Toki laturi piti ostaa kaveriksi ja jännitemittaria tässä ei ole. Minulla oli hetken kiinni joku eBayn jännitemittari, mutta se sotki latauksen ihan kokonaan. Helpommalla pääsee kun mittaa jännitteen joka reissun jälkeen ja lataa tarvittaessa.
Juu. Itse tilasin 250Ah PowerBrickin myös. Pidän hinta-laatusuhteeltaan tämän hetken parhaimpana akkuna. Pro-malliin sai 5v takuun ja siinä on muistaakseni IP65. Tarkoitus ottaa keulamoottorille sähkö Victronin Orion konvertterilla (100A/12V -> 20A/24V). Etuna tässä se että ei tarvitse kuin yhden akun mitä ladata ja monitoroida. Elektroniikkaa kuitenkin 2kpl HDS Live 16” ja 2kpl HDS Live 7” (vaihtuu näillä näkymin seiskat kahteen 12"). Autoihin hommasin Victronin 330Ah LiFePo -akut 30kg/kpl, mutta tarvitsevat erillisen BMS:n ja IP-luokka ei riitä veneeseen.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
15
Minulle on PowerBrickin 40Ah lifepo Xi3:n kaverina. Jonkun 8-12h menee ihan ok (en ole koskaan ajanut tyhjäksi) ja akku oli hankintahinnaltaan järkevä. Toki laturi piti ostaa kaveriksi ja jännitemittaria tässä ei ole. Minulla oli hetken kiinni joku eBayn jännitemittari, mutta se sotki latauksen ihan kokonaan. Helpommalla pääsee kun mittaa jännitteen joka reissun jälkeen ja lataa tarvittaessa.
Sopiiko kysyä mistä hankit PowerBrickin? Ei näyttäisi nopealla silmäyksellä olevan kotimaisilla myynnissä.
 
Liittynyt
18.01.2020
Viestejä
82
Vinkkinä sähkövispilöihin: Käytetyt (keula)sähkömoottorit kannattaa käydä siihen kuuluvan huolto-osasarjan kanssa läpi. Varsinkin harjalliset mallit. Ja muutenkin, jos on käynytkään merellä, niin voipi olla aika korroosiossa motin sisusta ja sitä myötä kulutusosat aika vaihtokuntoisia.. Harva hommaa suolavesimalleja merelle, vaikka toki ei Itämeri suhteessa kovin suolaista ole muihin meri-vesistöihin verrattuna..

Edelliseen Torista hommattuun MinnKotan sähköperämoottoriin tuli vaihdettua hiilet, hiilijouset, laakerit ja tiivisteet. Kaikki vedenpinnan alla olevat osat lisäksi ruosteenpoistokylpyyn ja mustat Hammeritet pintaan. Hyvä tuli. Ja tämäkin piti olla 'järvikäytössä ollut'..
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
132
PowerBrickejä saa mylithiumbattery.com. Tulee Ranskasta ja näitä on monessa paikassa ammattikäytössä. Kun litium akkua ostaa, kannattaa koko mitoittaa siten että ei tarvitse kovin tyhjäksi purkaa. Tällä saa tuhansia latauskertoja lisää.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
15
PowerBrickejä saa mylithiumbattery.com. Tulee Ranskasta ja näitä on monessa paikassa ammattikäytössä. Kun litium akkua ostaa, kannattaa koko mitoittaa siten että ei tarvitse kovin tyhjäksi purkaa. Tällä saa tuhansia latauskertoja lisää.
Kiitos, tuo kauppa tulikin ensimmäisenä vastaan. Ja kyllä, aina mieluummin överit kuin vajarit.
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
588
Noniin, pakko kysyä tyhmiä kun ei ole kokemusta. Kuinka pitkä trailerin täytyy olla suhteessa veneen pituuteen? Jos traileri on vaikka 510cm ja vene pidempi niin onko se ongelma? Jos on niin kuinka paljon pidempi trailerin pitäisi olla kuin veneen? 20cm, 50cm? Muutamassa mallissa veneen suositeltu pituus on ilmoitettu, mutta suurimmassa osassa ei. Onko tuo ihan täysin trailerista riippuvaista...

Entäs se leveys sitten? Jos vene on 220cm leveä niin onko sillä mitään väliä onko traileri 230/200/190 leveä?

Ja viimeisenä harmittelua siitä että trailereita on todella heikosti käytettynä myynnissä tai sitten niistä pyydetään suunnilleen uuden hintaa 13v vanhana.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 106
Kannattaa tosiaan suosiolla ostaa uusi. Normaalistikin jo käytetyt ovat järjettömän hintaisia vrt. uusi ja nyt vielä tämä Koronan venebuumi vaikuttaa asiaan. Vähän sama homma veneissäkin, jos kynnet suinkin riittää niin olen todennut että järkevintä olisi ostaa uusi vene.
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
468
ribbiveneissä löytyy vielä se kolmas vaihtoehto, polyetyleeni.pe-hd on se paras ja kallein vaihtoehto.
Häh? Ei kai moisia olekaan? Ammattikäytössä olevat veneen ovat Hypalonia.

Alumiiniveneisiin on laitettu HST osia runsaasti myös vesirajan alle, eikä kummempaa sähkökemiallista korroosiota ole esiintynyt, kunhan epäjaloimmat eli sinkit ovat kunnossa.

Pelkät roiskeet eivät riitä aiheuttamaan sellaista ympäristöä, jossa esiintyisi merkittävissä määrin sähkökemiallista korroosiota, vaan se vaatii yleensä upotuksen suolaiseen veteen.
Itseasiassa sinkki ei suojaa alumiinia ainakaan merivedessä ja tuskin makeassakaan vedessä. Rosteri kyllä saa alumiinin häipymään veden alla, mutta olennaisessa osassa on materiaalien pinta-ala. Yhdellä ruuvilla vesirajan alapuolella ei ole merkittävää vaikutusta, mutta isoja rosterirakenteita välttäisin. Trimmilevyt tein nykyiseen alumiiniveneeseen alumiinista juurikin korroosiota välttääkseni. Aikaisemmassa Fasterissa oli kohtalaisen massiiviset uimatikkaat kiinnitetty vesirajan alapuolella alumiiniseen runkoon hitsattuun korvakkeeseen. Kyseinen korvake syöpyi selvästi ja olisi todennäköisesti jo 10v päästä antautunut.

Myöskään pinnan ylpäpuolelle en isoa rosterirakennetta kiinnittäisi, jos sen ympärillä tapahtuva nopeutunut hapettuminen häiritsee silmää. Rakenteellista haittaa siitä ei tosin ole ensimmäisen 100v:n aikana.
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
468
Noniin, pakko kysyä tyhmiä kun ei ole kokemusta. Kuinka pitkä trailerin täytyy olla suhteessa veneen pituuteen? Jos traileri on vaikka 510cm ja vene pidempi niin onko se ongelma? Jos on niin kuinka paljon pidempi trailerin pitäisi olla kuin veneen? 20cm, 50cm? Muutamassa mallissa veneen suositeltu pituus on ilmoitettu, mutta suurimmassa osassa ei. Onko tuo ihan täysin trailerista riippuvaista...

Entäs se leveys sitten? Jos vene on 220cm leveä niin onko sillä mitään väliä onko traileri 230/200/190 leveä?

Ja viimeisenä harmittelua siitä että trailereita on todella heikosti käytettynä myynnissä tai sitten niistä pyydetään suunnilleen uuden hintaa 13v vanhana.
Yleensä traileri valitaan kantavuuden perusteella ja pituus on, mitä on. Oman kokemuksen mukaan pituutta on yleensä liikaa. Useasti käynyt mielessä lyhentää trailerin aisaa, mutta en ole vielä malttanut tai viisinyt moista suorittaa. Käytetyn trailerin ostaminen ei vielä ole käynyt mielessä, koska vanhat ovat uuden hintaisia murheen kryynejä. Jo omavalmisteisen uuden trailerin osto oli virhe, vaikka oli sentään kastamalla sinkitty.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
15
Noniin, pakko kysyä tyhmiä kun ei ole kokemusta. Kuinka pitkä trailerin täytyy olla suhteessa veneen pituuteen? Jos traileri on vaikka 510cm ja vene pidempi niin onko se ongelma? Jos on niin kuinka paljon pidempi trailerin pitäisi olla kuin veneen? 20cm, 50cm? Muutamassa mallissa veneen suositeltu pituus on ilmoitettu, mutta suurimmassa osassa ei. Onko tuo ihan täysin trailerista riippuvaista...

Entäs se leveys sitten? Jos vene on 220cm leveä niin onko sillä mitään väliä onko traileri 230/200/190 leveä?

Ja viimeisenä harmittelua siitä että trailereita on todella heikosti käytettynä myynnissä tai sitten niistä pyydetään suunnilleen uuden hintaa 13v vanhana.
Käyttötarkoituksella on vaikutusta tähän. Jos on tarpeen nostaa ja laskea vene joka reissulla ja ajaa pitkiä siirtymiä, niin kannattaa varmasti panostaa kunnolliseen. Ja kuten edellä, kantavuus on ulkomittoja tärkeämpi kriteeri. Itsellä on L-busteria varten vanha, käytettynä ostettu omatekele, joka riittää just hyvin siihen että kerran kesässä laskee ja toisen kerran nostaa. Talven pystyy tuollaisen päällä säilyttämään.

Käytettyjen hinnat tuntuvat tosiaan olevan pilvissä, sekä veneissä, moottoreissa että trailereissa. Uuden ostaminen tuntuisi olevan järkiratkaisu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
868
Uusiinkin trailereihin tullut vuoden aikana noin 15% korotus materiaalien hinnan nousun vuoksi. Mutta olosuhteiden pakosta piti ostaa juuri nyt.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
132
Kannattaa oikeasti ostaa pari pykälää järeämpi traileri ja mielellään multirulla versio jos nostoja/laskuja/kilometrejä tulee paljon. Moni kärry on yllättävän heppoinen loppujen lopuksi. Samoin kannattaa kiinnittää huomiota esim lokasuojien tukevuuteen, monen kärryn lokasuojat eivät kestä päälle astumista.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
117
2019 mallin 70hv Yamaha laskeutunut itsestään viikon aikana. Toimi kuitenkin nyt täysin normaalisti. Satunnainen oire, jonkun kepponen vai trimmin hydrauliikka vetelee viimeisiään?

E: juu, laskeutui itsestään tänäänkin, eli paja kutsuu. No, en olisi halunnutkaan olla kalassa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.03.2021
Viestejä
42
Mulle iskenyt hirveä venekuume. Vaelluksen ja telttailun myötä järviä katsellut ja pieni kumipaatti minkä heittää vesille tai joku 3-4 metrinen rib ja siihen 6hp jammu voisi myös olla ihan kiva ajella satunnaisesti.
Vieläkö kuumottaa, onko herännyt uusia ajatuksia?

Itse olen muutaman päivän kumivenekuumeessa ajatellut paattia jonka saisi yksin vesille ilman traileria. Veneen hommaamista on yleensä vaikea perustella järkiargumenteilla, etenkin koska veneet kuluttavat polttoainetta aivan tolkuttomia määriä. Laskeskelin kuitenkin että pieni kumivene tai RIB 6hp koneella plaanissa kuluttaisi ehkä 5L/100km, mahdollisesti jopa selvästi tämän alle. Laskelmani perustuu siihen että puolella kaasulla voisi ajaa plaanissa ja vauhti olisi 12 solmua (täydellä kaasulla kuluu reilu 2 litraa polttoainetta tunnissa, jaoin tämän kahdella). Minulla on mökki saaressa saimaalla ja tällainen vene helpottaisi esim. kaupassa käyntiä huomattavasti (vaikka pakkoko siellä on käydä, järvi on täynnä kalaa). Hitaampaan menoon löytyy jo soutuvene ja sähköperämoottori.

6hp Yamaha painaa sen 27kg, mikä tarkoittaa että sen varmaan juuri saisi yksin asennettua veneeseen. 6hp on isoin nelitahtimoottori jonka saa yksisylinterisenä, 2-sylinteriset taas painavat huomattavasti enemmän. 4-5hp voisi riittää että pääsee plaaniin kun on yksi henkilö kyydissä, mutta tuskin jos on kaksi. Siispä tuo 6hp voisi olla juuri riittävän tehokas ja samalla juuri riittävän kevyt. Se hyvä puoli tässä myös olisi, ettei tarvitsisi hommata moottoripyörää. :)

Mitä tulee veneeseen, niin RIBit ovat yksin käsiteltäviksi painavia ja käsittääkseni ne vaativat jonkin verran säilytys-/kuljetustilaa. Lisäksi ne ovat melko arvokkaita. Yksinkertaisemmat kumiveneet taas ovat edullisempia ja kevyempiä. Katseeni on tällä hetkellä kiinnittynyt Gladiatorin kumiveneisiin. 280cm tai 300cm pitkät mallit painavat reilu 40kg. Tällaisen varmaan saisi yksin nostettua autoon ja sieltä pois. Kyseisissä veneissä on levypohja ja ilmatäytteinen köli. Olettaisin että kyseiset seikat parantavat veneen hallittavuutta. Miten hyvin tuollaiseen 280 tai 300cm veneeseen mahtuu kaksi henkilöä, ja liekö helppo saada plaaniin 2 henkilön kuormalla esim. 6hp Yamahalla? Perämoottorin potkurin vaihtamalla voi asiaan ilmeisesti vaikuttaa jonkin verran?

Onko Gladiatorin kumiveneistä ylipäätään kellään kokemusta?

Edit.: Myös mielipiteet muista vastaavista kumiveneistä kuten Motonetin Fish kiinnostaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.10.2018
Viestejä
484
Vieläkö kuumottaa, onko herännyt uusia ajatuksia?

Itse olen muutaman päivän kumivenekuumeessa ajatellut paattia jonka saisi yksin vesille ilman traileria. Veneen hommaamista on yleensä vaikea perustella järkiargumenteilla, etenkin koska veneet kuluttavat polttoainetta aivan tolkuttomia määriä. Laskeskelin kuitenkin että pieni kumivene tai RIB 6hp koneella plaanissa kuluttaisi ehkä 5L/100km, mahdollisesti jopa selvästi tämän alle. Laskelmani perustuu siihen että puolella kaasulla voisi ajaa plaanissa ja vauhti olisi 12 solmua (täydellä kaasulla kuluu reilu 2 litraa polttoainetta tunnissa, jaoin tämän kahdella). Minulla on mökki saaressa saimaalla ja tällainen vene helpottaisi esim. kaupassa käyntiä huomattavasti (vaikka pakkoko siellä on käydä, järvi on täynnä kalaa). Hitaampaan menoon löytyy jo soutuvene ja sähköperämoottori.

6hp Yamaha painaa sen 27kg, mikä tarkoittaa että sen varmaan juuri saisi yksin asennettua veneeseen. 6hp on isoin nelitahtimoottori jonka saa yksisylinterisenä, 2-sylinteriset taas painavat huomattavasti enemmän. 4-5hp voisi riittää että pääsee plaaniin kun on yksi henkilö kyydissä, mutta tuskin jos on kaksi. Siispä tuo 6hp voisi olla juuri riittävän tehokas ja samalla juuri riittävän kevyt. Se hyvä puoli tässä myös olisi, ettei tarvitsisi hommata moottoripyörää. :)

Mitä tulee veneeseen, niin RIBit ovat yksin käsiteltäviksi painavia ja käsittääkseni ne vaativat jonkin verran säilytys-/kuljetustilaa. Lisäksi ne ovat melko arvokkaita. Yksinkertaisemmat kumiveneet taas ovat edullisempia ja kevyempiä. Katseeni on tällä hetkellä kiinnittynyt Gladiatorin kumiveneisiin. 280cm tai 300cm pitkät mallit painavat reilu 40kg. Tällaisen varmaan saisi yksin nostettua autoon ja sieltä pois. Kyseisissä veneissä on levypohja ja ilmatäytteinen köli. Olettaisin että kyseiset seikat parantavat veneen hallittavuutta. Miten hyvin tuollaiseen 280 tai 300cm veneeseen mahtuu kaksi henkilöä, ja liekö helppo saada plaaniin 2 henkilön kuormalla esim. 6hp Yamahalla? Perämoottorin potkurin vaihtamalla voi asiaan ilmeisesti vaikuttaa jonkin verran?

Onko Gladiatorin kumiveneistä ylipäätään kellään kokemusta?

Edit.: Myös mielipiteet muista vastaavista kumiveneistä kuten Motonetin Fish kiinnostaa.
Kyllä tässä itsekin on monet viikonloput tullut sohvalla pohdiskeltua.

Ostohousuja en ole laittanut vielä jalkaan (vaimo vissiin piilottanut) mutta sen verran miettinyt että jos vähänkin meinaa kantaa tai laskea muualta kuin luiskia pitkin niin pakko se on tyytyä perus kumipaattiin. Toisaalta jos moottoria mielii niin tuo 6hp on kyllä maksimi niinkuin totesitkin.

Äkkiä vaan käy niin että se paatti romppeineen alkaa painaa sen verran että kantelu ei ole mielekästä.

Eli lyhyesti, niin pieni että kantaa kassissa rantaan, pumppaa ja soutelee vesille tai sitten suoraan kärryversio moottorilla. Toki jälkimmäinen (myös rib) olisi ihan erilainen ajella vähän kauemmaskin ja kuitenkin paino olisi vielä "jaksaa nostaa" sarjassa.

Highfield on muuten yksi merkki joka kiinnostaisi. Rib löytyy myös Ultra lite mallina jossa kuitenkin oikea alumiinipohja.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
200
Tulisikin jo kevät niin pääsisi puunaamaan Sea Rayta ajokuosiin.
Vähän muuten harmitti kun venemessut peruttiin taas.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
477
@pannu @338lm

Itsellä on nyt useampi vuosi kumiveneilyä takana, joten voisin vähän kommentoida ja antaa näkemyksiä omista kokemuksista. Ensinnäkin pitää sanoa, että tuollaiseen kevyeen käyttöön kannattaa varsinaiset RIBit unohtaa kokonaan. Ne tarvitsevat aina trailerin ja pienimmätkin painavat yleensä toisatasataa kiloa.

Tuli siis muutama vuosi sitten hankittua kumivene kalastushommia varten, ajatuksena että kaksi ukkoa ja kamat mahtuu mukavasti kyytiin ja, että kalastaessa voi tehdä kohtuullisia siirtymiä kohtuullisessa ajassa. Tarkalleen ottaen hommasin tämän veneen, eli 370 cm pitkä alumiinilevyepohjainen kumilaiva Venäjältä (valmistettu Kiinassa), joka painaa ihan kaikkineen vajaat 70 kg. Perärutkuksi päätyi vanha 15 heppainen kakstahti-Yamaha (koska kaksitahdit painaa vähemmän ja eivät ole niin nuukia kuljettamisen kanssa) jostain 80-luvulta, jolla on painoa jotain reilu 35 kg. Käytännössä koko paketti kulkee auton takakontissa (tai oikeammin takakontissa ja takapenkillä). Koko setti mahtui juuri ja juuri vanhaan Citroen C4:een, eli n. Golfin kokoiseen autoon. Nykyään on isompi auto niin mahtuu helpommin.

Käytännön tasolla tuo setti on sellainen, että sen kanssa pystyy yksinkin puljaamaan aika hyvin, vaikka toki koko homma menee aika paljon jouhevammin jos on keulamies mukana jeesaamassa kasaus- ja pakkausoperaatiossa. Molemmissa menee n. 30-45 min kaikkineen. Auto rantaan, kumilaivan osat (kulkee kahdessa ~ison lätkäkassin kokoisessa paketissa, joista toisessa on alumiinipohja ja toisessa itse paatti) pihalle, auton 12v pistokkeesta ilmapumpulle virtaa, vene täyttymään, alumiinipohja paikalleen. Jos on kaveri mukana niin nostetaan vene vaan suoraan veteen (vaikka nää on paksua PVC:tä, niin kaikenlaista hiekalla ja soralla raahaamista kannattaa välttää), jos olen yksin, niin heitän keulan alle tällaisen kajakin siirtoon tarkoitetun kärryn ja lykkään veneen vesille. Sen jälkeen kone takakontista (jälleen, yksin vittumainen roudata, mutta liikkuu) paikalleen, loput kamat veneeseen ja ei muuta ku kireitä siimoja. Takaisin rantaan tullessa sitten sama homma päinvastaisessa järjestyksessä, plus veneen putsailut mahdollisuuksien mukaan.

Hyvänä puolena tuossa setissä on se, että veneen voi (varsinkin kaverin kanssa) laskea melkein mistä vaan vesille ja kalastusalustana se on aivan tajuttoman vakaa. Kaksi isoa ukkoa ei saisi tuota kaatumaan, vaikka yrittäisi. Syväystä ei myöskään ole nimeksikään, joten tuolla pääsee kaikkiin hyvinkin jänniin paikkoihin. Myötätuuleen yhdellä ukolla huippunopeus on jotain 35 km/h ja 12-litran tankilla ajelee helposti koko päivän. Kaksi päällä vauhtia on vähän vähemmän, mutta joku vajaa 30 km/h on silti ihan realistinen. Kaverilla on vastaava setti 8 hp koneella ja se ei enää plaanaa kaksi päällä. Sähkömoottorit on sinänsä houkuttelevia, että ne eivät ruiki autoon bensaa ym. mut käyttännössä niillä siirtymisnopeudet on luokkaa hidas soutu, eli sopivat lähinnä uisteluun. Vaikka tuo vene on periaatteessa luokitettu kohtuullisen isoillakin vesillä ajamiseen ja et tosiaan saa sitä uppoamaan vaikka se olisi täynnä vettä, niin mitään erityisen kivaa hommaa kumiveneellä ajaminen yhtään isommassa aallokossa ei ole. Vettä tulee naamalle ja ryskytys on melkoista.

Kaiken kaikkiaan olen ollut hankintaani äärimmäisen tyytyväinen, koska se on mahdollistanut venekalastuksen ja veneilyn erittäin kohtuullisella rahallisella panostuksella (vene oli n. 800€, käytetty Yammu n. 400€). Enpä oikeastaan tekisi mitään toisin, jos nyt pitäisi/saisi tehdä uusiksi. On itseasiassa jännä miten voimakkaasti kalastuspiireissä näitä kumilaivoja karsastetaan, vaikka ne on aivan erinomainen matalan kynnyksen askel veneilyn ja venekalastuksen maailmaan ja tuon kokoinen kumivene on ihan heittämällä monta kertaa kivempi kalastusalusta kuin joku kämäinen ja kiikkerä soutuvene. Eniten hommaan ehkä vaikuttaa se, että suurimmalla osalla kokemukset kumiveneistä rajoittuu johonkin halpoihin rantaleluihin, joilla ei kyllä ihan hirveästi ole tekemistä näiden varsinaisten PVC-kankaasta tehtyjen veneiden kanssa.

Sen sijaan jos käyttö on enemmän eräily/ulkoiluhenkistä ja yksin liikkumista, unohtaisin nuo säle/levypohjaveneet kokonaan ja muutenkin katselisin enemmän jotain tämän tyylisiä kumikanootteja. Noissa on siis ilmapohja, joka pysyy aika hyvin jäykkänä, painoa on reilusti vähemmän ja muodon ansiosta liikkuvat paremmin pienemälläkin koneella ja meloen (normaalia kumivenettä on aivan saatanan raskas soutaa). Vastaavasti eivät ole ihan yhtä vakaita kuin nuo leveämmät kumilaivat, eikä kyytiin mahdu kahta niin kivuttoomasti. Kiinteä perälaita kannattaa joka tapauksessa olla jos konetta aikoo käyttää, koska kaikki muut ratkaisut on ihan sysimustaa paskaa ja se on kumiveneessä myös ainoa paikka mihin voi tehdä kiinteämpiä asennuksia. Esim. yksi tyypillinen modaus kumiveneelle on pultata takalaitaan taittuvat renkaat, joilla saa kivasti veneen rullattua yksinkin vesille ja jotka sitten ajossa taittuvat pois tieltä.

Voin laittaa kuvia tuosta omasta setistäni vähän myöhemmin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 344
Tulisikin jo kevät niin pääsisi puunaamaan Sea Rayta ajokuosiin.
Vähän muuten harmitti kun venemessut peruttiin taas.
Itselläni olisi samanlaiset intohimot saman merkin kanssa, viime kausi meni vähän pilalle, kun Belgialaisilla meni sormi suuhun Brunswickin keskusvarastolla ja uuden vetolaitteen lähettämisessä kesti ja kesti.
Nyt riittäisi tekniikkapuolelle pelkkä moottoriöljyjen ja sutien vaihto, tosin alkukaudesta pitää kuitenkin ottaa paatti trailerille peräöljyjen vaihtoa varten, kun 25 tuntia tulee uudelle vetolaitteelle täyteen.

Joskus huhtikuun kieppeillä jos saisi haettua paatin talvisäilöstä jenkkiautojen takaa ja hinattua sen omaan halliin puunausta varten, niin olisin tyytyväinen.

Toki sitten se pitäisi vielä siirtää ja pukittaa kaverin verstaalle pohjan puhallusta ja maalausta varten ja sitä ennen minun pitäisi vielä veistellä mustasta raudasta pukit ko. operaatioon, kun isäukko ehti syksyllä myymään omat happoiset pukkinsa kertomatta minulle.

Venemessuja tässä on jo vähän kaipaillut useamman vuoden tauon jälkeen.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
477
Tässä vielä muutama kuva omasta setistä. Pari kuvaa miltä setti näyttää auton kyydissä, yksi kasausvaiheesta ja yksi yleiskuva.

Loppuun vielä huumorikuva veneen "komentokeskuksesta", eli kylmälaukusta jonka sisällä on akku, korjaustarpeita, työkaluja, varaosia, kiikarit ym. veneessä tarvittavaa roipetta ja johon saa kaikuluotain-plotteri kiinni.
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.10.2018
Viestejä
484
Tässä vielä muutama kuva omasta setistä. Pari kuvaa miltä setti näyttää auton kyydissä, yksi kasausvaiheesta ja yksi yleiskuva.

Loppuun vielä huumorikuva veneen "komentokeskuksesta", eli kylmälaukusta jonka sisällä on akku, korjaustarpeita, työkaluja, varaosia, kiikarit ym. veneessä tarvittavaa roipetta ja johon saa kaikuluotain-plotteri kiinni.
Mä mietin tuota moottorin kuskausta niin että tekisi vetokoukkuun telineen tai hyödyntäisi pyörätelinettä. Kantavuus 50kg ja kippi.

No pitää se moottori ensin ostaakin. :facepalm:

Ai niin pumppaatko ihan omalla pumpulla vai onko joku sähkö versio? Sori näkyikin kuvassa kun tajusin suurentaa. :facepalm:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
477
Mä mietin tuota moottorin kuskausta niin että tekisi vetokoukkuun telineen tai hyödyntäisi pyörätelinettä. Kantavuus 50kg ja kippi.

No pitää se moottori ensin ostaakin. :facepalm:
Onnistuisi varmaan ja tällä saisi kyllä takakonttiin sitten vapautettua tilaa. Tosin en usko, että yksikään kumivene mahtuu kokonaan takakonttiin, vaan luultavasti joutuu joka tapauksessa käyttämään takapenkkejä/kippaamaan ne (ellei sitten ole joku tosi iso farkku). Tuo 15-heppainen kone mahtuu aika hyvin kyljellään takakonttiin, nelarit saattaa ottaa kyttyrää kyljellään säilytyksestä.

Ai niin pumppaatko ihan omalla pumpulla vai onko joku sähkö versio?
Mulla on tosiaan (huono) 12v ilmapumppu, jolla täyttelen enimmät auton virroista ja sitten lopuksi tuolla veneen mukana tulevalla jalkapumpulla pinkeäksi. Manuaalisesti pumppaamista ei oikein voi kokonaan välttää, koska millään kompuravehkeellä noihin ei kannata ilmaa ajaa ja lopuksi kun vene on jo vesillä, pitää ilmaa lisätä vielä joka tapauksessa jonkun verran käsipelillä pumppaamalla (koska vesi jäähdyttää ponttooneissa olevan ilman "tyhjentäen" niitä hieman).

[edit]

Tässä muuten vielä yksi kuva mistä saa ehkä vähän käsitystä minkä kokoinen tuollainen 370 cm vene on käytännössä. Sanoisin, että jos tuosta kovin paljon pienemmän hommaa, niin kaksi ei kyllä enää kovin mukavasti mahdu kyytiin, ainakaan jos molemmilla on yhtään enemmän kalastusrompetta mukana.

Kumilaiva6.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
468
Vaatii aika paljon vaivaa pelata tuollaisen pakattavan veneen kanssa. Ymmärrän, jos tilaa ei ole trailerin säilytykseen, mutta en oikeastaan muuten. Meillä on 4,5m pitkä RIB, jota silloin tällöin trailerilla kuljetetaan. Auton perässä ei pikku traileri tunnu ollenkaan ja vene on helposti laskettavissa ja nostettavissa huonommistakin rannoista. Sovin jo ennen joulua kaupan 15-heppaisesta Mercurysta, mutta ei uskaltanut liike luvata moottoria 2022 kesäksi. Aika hurja on tilanne toimitusajan suhteen. Jos uutta venepakettia haaveilee ensi kesäksi, saattaa jo olla myöhäistä. Uusi prutku tulee Terhi 400 -veneeseen.
Osa tavarasta voisi mennä tuollasella thulen easy basella vetokoukussa.
Onpa naurettavan näköinen vehje. Ei olisi tullut mieleen, että moinen on myynnissä. En huonompaa paikkaa keksi valmiiksi täynnä olevaan autoon lisäkuormalle. Likaantumisenkaan kannalta en keksi surkeampaa paikkaa. Ainakin tason säätö on syytä olla autossa, johon himmelin kiinnittää.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
477
Vaatii aika paljon vaivaa pelata tuollaisen pakattavan veneen kanssa. Ymmärrän, jos tilaa ei ole trailerin säilytykseen, mutta en oikeastaan muuten.
Aika paljon traikkusäätöäkin harrastaneena sanoisin, että fyysisesti tuo toki vaatii enemmän jumppaa, mutta ajallisesti ero nyt ei ihan massiivinen ole.

Itse olin tuon paketin hankkimisen aikaan kerrostaloasukas, joten traileri ei ollut millään muotoa vaihtoehto. Puhumattakaan siitä, että persaukisena väikkärin vääntäjänä tuo ~1200€ oli aikalailla maksimit mitä oli pakettiin rahallisesti irroittaa. Halvimmatkin traikkusetit on mallia 3-4x tuon verran, luultavasti kuitenkin lähemmäs 10x. Eipä itseasiassa ole vieläkään oikein mahdollisuutta traikkuveneilyyn, vaikka rahallinen tilanne onkin parantunut. Toki jahka tässä nyt joskus pääsee upgreidaamaan oikeaan asumiseen ja omakotitaloon, varmaan tulee joku RIB+traikkusetti hommattua itsekin.

Mutta kuten sanottua, vene ja traileri ei ole mitään halpaa hupia, joten itse olen ollut äärimmäisen tyytyväinen, että tällainen kompromissiratkaisu löytyi. Vei kuitenkin vei kalastusharrastuksen ihan uudelle tasolle ja on pitänyt homman huomattavasti mielekkäämpänä kuin rantapuskissa myöriessä.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 344
@BongisKhan millainen ajettava tuo Gladiatorin kumppari on tuolla Yammulla ja yhden hengen kuormalla?

Ostin jokunen vuosi sitten kaverilta tuollaisen vähän vastaavan 4,1 metrisen alumiinipohjaisen ilmakölillä varustetun kumipaatin, kun sain sen muutamalla satasella.

Kävin sitten suurin odotuksin koeajolla 25 heppaiseksi poratun pitkärikisen Yammun 2-tahti koneen kanssa ja jo suhteellisen tyynellä kesäkelillä tuntui, että jolla ui perä aivan liian syvällä.
Plaaniin nosto ei parantanut tilannetta, vaan tuntui että keula hakeutui vielä korkeammalle.

Päädyin lopulta myymään pelkän paatin virolaiselle kalamiehelle pienellä voitolla ja perämoottori päätyi lasikuituisen mökkiveneen perään.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
287
Onpa naurettavan näköinen vehje. Ei olisi tullut mieleen, että moinen on myynnissä. En huonompaa paikkaa keksi valmiiksi täynnä olevaan autoon lisäkuormalle. Likaantumisenkaan kannalta en keksi surkeampaa paikkaa. Ainakin tason säätö on syytä olla autossa, johon himmelin kiinnittää.
Lähinnä tuota kumivenettä ja/tai moottoria ajattelin jos tuossa kuljettaisi. Venehän nyt voi muutenkin olla likainen märässä rantahiekassa pyöritettynä niin ei autokaan sitten likaantuisi sisältä. Kuljettaahan porukka pyöriäänkin vetokoukkutelineissä. Koukun painorajahan tuossa tulee nopeasti vastaan, ei siihen mitään satoja kiloja voi laittaa.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
477
@BongisKhan millainen ajettava tuo Gladiatorin kumppari on tuolla Yammulla ja yhden hengen kuormalla?

Ostin jokunen vuosi sitten kaverilta tuollaisen vähän vastaavan 4,1 metrisen alumiinipohjaisen ilmakölillä varustetun kumipaatin, kun sain sen muutamalla satasella.

Kävin sitten suurin odotuksin koeajolla 25 heppaiseksi poratun pitkärikisen Yammun 2-tahti koneen kanssa ja jo suhteellisen tyynellä kesäkelillä tuntui, että jolla ui perä aivan liian syvällä.
Plaaniin nosto ei parantanut tilannetta, vaan tuntui että keula hakeutui vielä korkeammalle.

Päädyin lopulta myymään pelkän paatin virolaiselle kalamiehelle pienellä voitolla ja perämoottori päätyi lasikuituisen mökkiveneen perään.
Pidän ajettavuutta ihan hyvänä. Keula nousee toki jonkin hitaissa vauhdeissa jos itse istuu perässä, mutta ei mitenkään häiritsevästi. Plaanissa keula pysyy kuitenkin alhaalla kuormalla kuin kuormalle, eikä valittamista ole oikeastaan kuin tuosta mainitusta huonohkosta ajettavuudesta (tai pikemminkin kyytimukavuudesta) isommassa aallokossa. Kevyt vene ilman jäykkää köliä kun ei vaan juurikaan mene aaltojen halki, vaan ne on kaikki enemmän tai vähemmän hyppyreitä.

Kuulostaa vähän siltä, että sulla oli liian painava kone. Lisäksi omani on kyllä lyhytrikinen, joka sekin varmaan kyllä vaikuttaa. Olen kyllä jonkun kerran ajanut veneillä, jotka uivat ihan liian syvällä perästä ja se on kyllä aika kuumottavaa, kun keula alkaa blokata näkyvyyttä ja perä näyttää siltä, että hörppää vettä koska tahansa. Omassa ei kyllä ole mitään tuon suuntaistakaan, vaan kyyti on varsin tasaista ja leppoisaa.
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
468
Pitkärikinen kone lyhytrikisen tilalla myös tehokkaasti huonontaa ajo-ominaisuuksia.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 344
Kuulostaa vähän siltä, että sulla oli liian painava kone. Lisäksi omani on kyllä lyhytrikinen, joka sekin varmaan kyllä vaikuttaa. Olen kyllä jonkun kerran ajanut veneillä, jotka uivat ihan liian syvällä perästä ja se on kyllä aika kuumottavaa, kun keula alkaa blokata näkyvyyttä ja perä näyttää siltä, että hörppää vettä koska tahansa. Omassa ei kyllä ole mitään tuon suuntaistakaan, vaan kyyti on varsin tasaista ja leppoisaa.
Tällaiseen lopputulokseen tulin itsekkin, tosin kaveri oli ajanut tuota 15 hp 4-tahti Mercuryn kanssa ilman ongelmia ja näiden kahden koneen painojen pitäisi olla aika lähellä toisiaan vajaan 50 kg luokassa.
Tosin tuossa minulla olleessa vanhassa yksilössä ( olisiko valmistaja ollut Avon tai joku muu brittituottaja ) perälauta oli myös taempana kuin tuossa sinun veneessäsi, jolloin kantopinta ja pontoonien noste jäävät perässä pienemmäksi.

Yleensähän kumppareissa ja pikku ribeissä käytetään lyhytrikistä konetta, kun veneen syväys ei ole suuri, mutta olisi olettanut tuon paatin toimivan paremmin ainakin suoraan ajaeassa.
Suzumarin 360 alumiini ilmapohja menee taas 20 hv nelitahdilla todella nätisti, mitä olen kaverin teräsveneen tender paatilla ajellut.
 
Liittynyt
12.10.2018
Viestejä
484
Oletteko päässeet ajamaan/soutamaan tuollaista pikku Rib venettä? Siis olisi kiva kuulla ero samankokoiseen kumiveneeseen?

Tarkoitan nyt sellaista ihan oikeaa kovapohjaisia paattia. Rib nimellä myydään näitä kasattavalla pohjalla oleviakin (syksyllä. oli joku Tuontitukun tai vastaavan mainos)

Siis tuollainen 250-400 kokoinen.

Kyselen siksi että Rib kuitenkin hankalampi kuljettaa mutta saako siitä oikeasti jotain etua verrattuna samankokoiseen kumipaattiin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 106
Tässä vielä muutama kuva omasta setistä. Pari kuvaa miltä setti näyttää auton kyydissä, yksi kasausvaiheesta ja yksi yleiskuva.

Loppuun vielä huumorikuva veneen "komentokeskuksesta", eli kylmälaukusta jonka sisällä on akku, korjaustarpeita, työkaluja, varaosia, kiikarit ym. veneessä tarvittavaa roipetta ja johon saa kaikuluotain-plotteri kiinni.
Viimeistään näistä kuvista käy selväksi että vaatii melkoista "harrastamista" että jaksaa pelata kumiveneen kanssa. Varmasti hyvä vaihtoehto jos itse tykkää nimenomaan tuollaisesta veneestä ja nauttii siitä kasaamisesta ja pakkaamisesta. Itse kyllä ostaisin traikullisen kusilaitupaatin tai sitten jättäisin kokonaan veneilyn. Mielestäni tuo näyttää siltä että jos moisen vaivan joutuu näkemään että pääsee vesille, kynnys lähteä ollenkaan kasvaa ylittämättömäksi ainakin omalla kohdalla.

Mulla on ollut aika monta paattia ja halvimmillaan olen toimivalla veneellä ajellut ihan muutamalla tonnilla joka sisälsi traikun, 40hp evikan ja terhi bs200 veneen. Tuulilasivenehän se on, mutta on siinäkin enemmän tilaa kuitenkin kuin pienessä kumiveneessä. Ei se kuitukippo mitään kymppitonneja aina vaadi. Toki siitä se kuume sitten vasta alkoi.
 
Liittynyt
12.10.2018
Viestejä
484

Tuo Pioner näkyy tekevän tämmöistäkin. Toki tekee sitten ihan oikean kokoista ja näköistäkin venettä.

En ole aikaisemmin tuollaiseen tekniikkaan törmännyt. Kaveri kertoi valmistajasta ja sanoi että voisi olla mielenkiintoinen vene. Isoista osui silmään tuo Explorer malli.

Vene siis "ämpäri muovia" valamalla tehty. Norjalainen valmistaja.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
477
Viimeistään näistä kuvista käy selväksi että vaatii melkoista "harrastamista" että jaksaa pelata kumiveneen kanssa. Varmasti hyvä vaihtoehto jos itse tykkää nimenomaan tuollaisesta veneestä ja nauttii siitä kasaamisesta ja pakkaamisesta. Itse kyllä ostaisin traikullisen kusilaitupaatin tai sitten jättäisin kokonaan veneilyn. Mielestäni tuo näyttää siltä että jos moisen vaivan joutuu näkemään että pääsee vesille, kynnys lähteä ollenkaan kasvaa ylittämättömäksi ainakin omalla kohdalla.
Toki jos veneily on huvikseen ympyrässä päristelemistä jossain selällä niin prioriteetit on varmasti eri, mutta minulle vene (saati sen kasailu ja pakkaaminen) ei ole se harrastus, vaan lähinnä sen varsinaisen harrastuksen, eli kalastuksen mahdollistaja. Jos kesäpäivänä tietää viettävänsä helposti jonkun yli 12 tuntiakin vesillä, ei siinä joku about puolen tunnin jumppa päivän alussa ja lopussa kovin ylitsepääsemättömältä tunnu, varsinkin kun noin realistisesti myös traikkupelleilyssä kuitenkin helposti se vähintään vartti menee molemmissa päissä kaikkineen.

On selvää, että ihmisillä on erilaisia tarpeita ja jos itsellekin vene olisi lähinnä hupiajelua varten, niin kyllähän tuo kasausjumppa varmasti jonkinlaiseksi kynnykseksi nousisi. Nyt kun se kuitenkin on vaan eräänlainen "pakollinen paha" muun harrastamisen ohessa, niin kyllä ainakin toistaiseksi olen aika monta vuotta tässä jaksanut jumppailla tuon setin kanssa suunnilleen huhtikuusta-joulukuuhun useamman kerran kuukaudessa.

Mulla on ollut aika monta paattia ja halvimmillaan olen toimivalla veneellä ajellut ihan muutamalla tonnilla joka sisälsi traikun, 40hp evikan ja terhi bs200 veneen. Tuulilasivenehän se on, mutta on siinäkin enemmän tilaa kuitenkin kuin pienessä kumiveneessä. Ei se kuitukippo mitään kymppitonneja aina vaadi. Toki siitä se kuume sitten vasta alkoi.
Edelleen tilanne on se, että "ihan muutama tonni" on kuitenkin aika helvetin paljon enemmän kuin karvan päälle tonni. Aika monella ei yksinkertaisesti ole laittaa edes "ihan muutamaa tonnia" veneeseen ja traikkuun, puhumattakaan, että olisi autoa jolla traikkuilla tai säilytyspaikkaa traikulle JA veneelle Kuntien venepaikat on aika kiven alla ja talveksi se vene pitäisi kuitenkin johonkin saada jemmaan, mikä tulee yllättävänkin tyyriiksi jos ei voi esim. omalla pihalla pitää. Lisäksi esim. tuollainen 40 heppainen vene piti katsastaa ja siihen on pakko hommata jo aika paljon muutakin pakollista. Polttoainetta alkaa myös kulua ihan kivasti. Lisäksi itsekin aika paljon kaikenlaisilla vehkeillä veneilleenä uskallan sanoa, että tuollainen vajaa nelimetrinen kumivene on kyllä kalastuslavettina aivan helvetin parempi vehje kuin joku tuulilasi-Terhi tai oikeastaan mikään muukaan about vastaavan kokoinen lasikuituvene. Pieni syväys, erittäin suuri vakaus ja matalat laidat on kaikki sellaisia juttuja, jotka on kalastushommissa aika helvetin jees.

Mutta kuten sanottua, kyllä tarkoituksena itsekin on jossain kohtaa päivittää varmaan jonkinlaiseen RIB+traikkupakettiin, kunhan vaan elämäntilanne antaa myöten. Siihen asti jatkan kuitenkin jumppaamista.
 
Liittynyt
24.06.2019
Viestejä
512
Ihan mielenkiintoista tuo kuminvenekalastus varmaan tänä päivänä. Puoli tuntia virittelyssä ei kuulosta pahalta, mutta mites esim. kun se vene on märkä ja raahaat sen maalle niin se pohjahan on ihan hiekassa tai neulasissa. Sitten pitäis pakata ja laittaa autoon mihin ei välttämättä haluis vettä valuvan. :hmm: Ja pitääkö sitten kotona purkaa paketista kuivumaan vielä esim. autotalliin reissun jälkeen?

Sitä myös miettiny, että miten noi kestää vieheitä ja onko se sitten kiire rantaan jos osuu vaikka puukko tai viehe (no sen reikä on pieni) kumiin? Meillä oli joskus 90-luvulla neuvostoliiton ihme kumivene, siitä hajos sitten venttiilit eikä tietenkään mistään saanu täältä uusia. Roskiin meni.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
477
Ihan mielenkiintoista tuo kuminvenekalastus varmaan tänä päivänä. Puoli tuntia virittelyssä ei kuulosta pahalta, mutta mites esim. kun se vene on märkä ja raahaat sen maalle niin se pohjahan on ihan hiekassa tai neulasissa. Sitten pitäis pakata ja laittaa autoon mihin ei välttämättä haluis vettä valuvan. :hmm: Ja pitääkö sitten kotona purkaa paketista kuivumaan vielä esim. autotalliin reissun jälkeen?

Sitä myös miettiny, että miten noi kestää vieheitä ja onko se sitten kiire rantaan jos osuu vaikka puukko tai viehe (no sen reikä on pieni) kumiin? Meillä oli joskus 90-luvulla neuvostoliiton ihme kumivene, siitä hajos sitten venttiilit eikä tietenkään mistään saanu täältä uusia. Roskiin meni.
Mulla on mukana 4x6m pressu, jonka levitän rantaan ensimmäisenä kun venettä aletaan laittamaan pois. Sitten vene nostetaan suoraan vedestä siihen pressulle, jolloin hiekkaa tai muuta paskaa ei juurikaan siirry mukana. Sitten ponttoonien kuivaus isolla rantapyyhkellä kuivaten. Tämän jälkeen vene nostetaan kokonaan pystyyn nokka kohti taivasta, jolloin valuu kaikki sisälle mahdollisesti päätyneet vedet pois. Sitten veneestä ilmat pihalle, samalla vielä sisäpuolta pyyhkeellä kuivaten. Lopuksi vene rullalle, samalla koko ajan pohjaa kuivaten, vene säkkiin ja säkki autoon. Yleensä tässä vaiheessa vene on jo niin kuiva, että autoon ei päädy enää yhtään vettä, enkä myöskään ole erikseen enää himassa venettä purkanut kuivamaan, vaan heittänyt suoraan ulkovarastoon seuraavaa reissua venaamaan. Onhan siellä mahdollisesti vähän kosteutta resissujen välissä, mutta itse toisaalta käyn sen verran tiheään, että ainakaan toistaiseksi ei ole mitään hometta tai muuta alkanut kertymään (vene nyt tosiaan viidettä vuotta ajossa). Edelliseen poikkeuksena sadepäivät on vähän vittumaisempia ja silloin vene jää väistämättä vähän kosteammaksi, mutta yleensä silloinkaan auto ei ole pahemmin kastunut kun vene tosiaan menee tuollaiseen kassiin.

Se täytyy kyllä sanoa, että kumiveneilyssä auttaa todella paljon jos on ns. hyvät systeemit ja käytännöt tiedossa. Itsellä kävi tuuri kun oli kalakaverina vuosikymmenen kumiveneillyt heppu, joka opetti oleellisimmat niksit veneen kasaamisesta ja pois laittamisesta.

Mitä taas pistohaavoihin tulee, niin itsellä ei kyllä ole ollut kertaakaan edes lähellä, että olisi viehe ollut tuota puhkomassa ja aika paljon saisi kyllä säkittää, että onnistuisi tuollaisen paksun PVC-kankaan koukulla lävistämään. Lattiahan on tosiaan alumiinia, joten jos puukon kanssa räveltää, niin todennäköisesti se vaan putoaa harmittomasti siihen alumiinille. Noissa veneissä on myös ponttooni jaettu sisäisesti useampaan toisistaan eristettyyn osaan (mulla kolme) ja lisäksi köli on täynnä ilmaa, joten ei se ihan heti uppoaisi vaikka reiän saisikin aikaan. Lisäksi mulla on aina paikkatarvikkeet mukana.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.10.2018
Viestejä
484
Mulla on mukana 4x6m pressu, jonka levitän rantaan ensimmäisenä kun venettä aletaan laittamaan pois. Sitten vene nostetaan suoraan vedestä siihen pressulle, jolloin hiekkaa tai muuta paskaa ei juurikaan siirry mukana. Sitten ponttoonien kuivaus isolla rantapyyhkellä kuivaten. Tämän jälkeen vene nostetaan kokonaan pystyyn nokka kohti taivasta, jolloin valuu kaikki sisälle mahdollisesti päätyneet vedet pois. Sitten veneestä ilmat pihalle, samalla vielä sisäpuolta pyyhkeellä kuivaten. Lopuksi vene rullalle, samalla koko ajan pohjaa kuivaten, vene säkkiin ja säkki autoon. Yleensä tässä vaiheessa vene on jo niin kuiva, että autoon ei päädy enää yhtään vettä, enkä myöskään ole erikseen enää himassa venettä purkanut kuivamaan, vaan heittänyt suoraan ulkovarastoon seuraavaa reissua venaamaan. Onhan siellä mahdollisesti vähän kosteutta resissujen välissä, mutta itse toisaalta käyn sen verran tiheään, että ainakaan toistaiseksi ei ole mitään hometta tai muuta alkanut kertymään (vene nyt tosiaan viidettä vuotta ajossa). Edelliseen poikkeuksena sadepäivät on vähän vittumaisempia ja silloin vene jää väistämättä vähän kosteammaksi, mutta yleensä silloinkaan auto ei ole pahemmin kastunut kun vene tosiaan menee tuollaiseen kassiin.

Se täytyy kyllä sanoa, että kumiveneilyssä auttaa todella paljon jos on ns. hyvät systeemit ja käytännöt tiedossa. Itsellä kävi tuuri kun oli kalakaverina vuosikymmenen kumiveneillyt heppu, joka opetti oleellisimmat niksit veneen kasaamisesta ja pois laittamisesta.

Mitä taas pistohaavoihin tulee, niin itsellä ei kyllä ole ollut kertaakaan edes lähellä, että olisi viehe ollut tuota puhkomassa ja aika paljon saisi kyllä säkittää, että onnistuisi tuollaisen paksun PVC-kankaan koukulla lävistämään. Lattiahan on tosiaan alumiinia, joten jos puukon kanssa räveltää, niin todennäköisesti se vaan putoaa harmittomasti siihen alumiinille. Noissa veneissä on myös ponttooni jaettu sisäisesti useampaan toisistaan eristettyyn osaan (mulla kolme) ja lisäksi köli on täynnä ilmaa, joten ei se ihan heti uppoaisi vaikka reiän saisikin aikaan. Lisäksi mulla on aina paikkatarvikkeet mukana.


Mukava lukea käytännön kokemuksia ja kuulla vinkkejä. Niinkuin tuolla ylhäällä itse tuosta Pioneristakin totesin että aina löytyy jotain kun etsii ja tutkii.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
15
Toki jos veneily on huvikseen ympyrässä päristelemistä jossain selällä niin prioriteetit on varmasti eri, mutta minulle vene (saati sen kasailu ja pakkaaminen) ei ole se harrastus, vaan lähinnä sen varsinaisen harrastuksen, eli kalastuksen mahdollistaja. Jos kesäpäivänä tietää viettävänsä helposti jonkun yli 12 tuntiakin vesillä, ei siinä joku about puolen tunnin jumppa päivän alussa ja lopussa kovin ylitsepääsemättömältä tunnu, varsinkin kun noin realistisesti myös traikkupelleilyssä kuitenkin helposti se vähintään vartti menee molemmissa päissä kaikkineen.
Kiitos, on ollut tosi kiinnostava lukea näistä! Mä olen parin viime vuoden aikana muutamia kertoja harrastellut kaverin veneellä tuota traikkuhommaa, eikä tuo puolen tunnin jumppa kuulosta ollenkaan pahalta. Helposti menee ~sama trailerin kanssa, ja tietty vaatii sellaisen auton millä tuota viitsii hinata. Monissa paikoissa on myös vaikea löytää ramppia / muuten fiksua paikkaa laskea venettä vesille. Kuulostaisi siltä, että kumiveneilyn yksi etu on just tässä: vesille onnistuu lähteä sieltä mihin vaan autolla pääsee.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
166 474
Viestejä
3 090 061
Jäsenet
57 179
Uusin jäsen
Tomyy

Hinta.fi

Ylös Bottom