Suomi on pieni maa rajallisella puolustusbudjetilla ja varmasti asiasta vastaavat henkilöt katselevat käytettävyyttä / käyttötarkoitusta ja seuraavat kehitystä. Varmasti uutta konemallia on tarkasteltu silloisten tietojen valossa. Mutta maailma ja tekniikat kehittyvät kuten mm. dronetekniikka. Jos kiihkottomasti haluaa tarkastella noiden kahden osalta voi ensin lukea vaikka tämän
uutisoinnin ja asettaa mallit vertailuun.
"kiihkoton vertailu" jossa kirjoittajana intialainen lehti
Intia, joka on aina ostanut paljon venäläisiä aseita ja kaveerannut venäjän kanssa muutenkin.
Tuon artikkelin pohjalta ei voi tehdä mitään vertailuita koska se ei kerro mitään Gripenin ongelmista.
Tuo artikkeli on nimenomaan tyyypillinen esimerkki agendajournalismista jossa ei pyritä antamaan oikeaa kokonaiskuvaa vaan paisutellaan negatiivisia asioita ottamalla ne irti asiayhteyksistään, ja jätetään positiiviset asiat kertomatta.
F-35 156 miljoonan monitoiminen hävittäjä häiveominaisuuksilla.
Ei vaan ~80 miljoonan. Melkoista misinformaatiota heittää hinta melkein kaksinkertaisesti pieleen.
Käytettävyysaste
alentunut 51%:iin,
Näissä luvuissa ei ole mitään erikoista suihkuhävittäjille. Suikuhävittäjät ovat aina tarvinneet paljon huoltoa, ja jos varaosien saatavuudessa on ongelmia, sitten koneet joutuu odottamaan varaosia.
Se ei ole konetyypin vaan huoltologistiikan ongelma, ja F-35n luvut operativiisesta valmuidesta eivät mitenkään merkittävästi eroa muiden suihkuhävittäjien samoista luvuista.
Ja F-35n luotettavuus on todella paljon parempi kuin esim. jonkun F-14n luotettavuus oli. Ja se taitaa olla myös selvästi parempi kuin mitä esim. EF Typhoonilla on.
käytännössä seisoo hangaarissa keskimäärin 5kk / vuosi ongelmien takia.
Käytännössä kaikki suhkuhävittäjät seisovat hangaarissa tai kiitoradalla >11.5kk/vuosi. Koneilla ei lennetä jatkuvasti.
Ja se, että upouusi kone jossa uusi rauta odottaa softapäivitystä ennen kuin se on sertifioitu virallisesti toimintavalmiiksi ei muuta sitä, missä hangaarissa se tämän ajan seissoo.
USAF evännyt ostot 7/2023 alkaen.
Kannattaisi ehkä oikeasti opetella englantia jos yrittää suomentaa englanninkielisiä artikkeleita sen sijaan että postaa täynnä käännösvirheitä olevaa misinformaatioroskaa.
Mitään "ostojen blokkausta" ei ole tapahtunut.
"delivery" ei tarkoita "ostamista" vaan koneen toimitusta. Tilaus tehdään vuosia etukäteen.
Tässä on siis kyse siitä, koneen uudessa mallissa on uudet paljon tehokkaammat prosessorit yms. mutta
1) osa olemassaolevasta softasta ei toimi heittämällä uudella prossulla vaan vaatii porttaamista
2) uuden prosessorin mahdollistamat uudet ominaisuudet ei ole vielä valmiita.
Lockheed-Martin halusi, että toimittavat koneet ilmavoimille heti kun niiden rauta on valmis (että saavat varastoaan tyhjäksi ja maksun koneista), ja sitten myöhemmin tarjoavat softapäivitykset koneille, ja tämän ajan ilmavoimat lentää näillä uusilla koneilla rajoitetuilla ominaisuuksillta.
Ilmavoimat taas haluaa että sillä hetkellä kun koneet toimitetaan heille siellä on jo valmiimpi softa. Ja on päättänyt, että ei ota vastaan uuden rautaversion omaavia koneita ennen kuin niiden softa on vähän valmiimmassa tilassa kuin nyt.
Sitten kun Lockheed-Martin saa softansa vähän valmiimmaksi, tämä uusi softa päivitetään kaikkiin toimitusta odottaviin ilmavoimille meneviin F-35A-koneisiin ja niitä voidaan toimittaa kerralla/nopeasti hvyin suuri määrä.
Ongelmia varaosien saatavuudessa ja tekniikan päivityksissä.
Varaosien saatavuus on valitettavaa, mutta ei ole konetyypin oma vika.
Tekniikan päivitysten oneglmat.. kun se tekniikka on ziljoona kertaa monimutkaisempaa ja kyvykkäämpää kuin muissa koneissa niin sen kehittämisessä vaan menee enemmän aikaa.
"Vajaallakin softalla" F-35 on silti näiltä osin todella paljon kyvykkäämpi kuin vanhemmat koneet "täydellä softalla".
Israel todennut että Syyrialla tutkia jotka havaitsevat koneen ( luultavasti venäläistä alkuperää ) eli luultavasti tekniikka pian muidenkin käytössä.
Havaitsevan koneen tarkkuudella että "ilmassa on ehkä jossain jotain". Voi olla joko lintu tai F-35. Voi olla täällä tai tuolla.
Havaitseminen tällä tarkkuudella ja ampumiseen riittävä tarkkuus on täysin eri asioita.
Mistä maksettu korkeampi hinta ?
Sinun pääsi sisäisistä kuvitelmista?
Ongelmien takia tuotantoa lykätty (nyt) vuodella, toimitusaika Suomeen viivästyy ? Laillinen perumisperuste jos toimitusaika ylittyy ?
Minkä tuotantoa on lykätty?
Gripen E 140 miljoonan monitoimihävittäjä häirintä-teknologialla.
Ei, vaan n. 75 miljoonan. Hintaero F-35een on äärimmäisen pieni.
ja Gripenin "häirintäteknologiassa" ei ole mitään ihmeellistä, häirintälähettimiä tutkille on ollut jo toisesta maailmansodasta lähtien, ja nekin on F-35ssa kehittyneemmät ja tehokkaammat kuin Gripenissä.
... jotka on äärimmäisen helppo ampua alas R-37-ohjuksella. Ja joita on liian vähän että niillä ei kuitenkaan saada kattavaa valvontaa aikaiseksi koko maahan (koska nämäkin seisovat huomattavan osan ajasta kentällä, joskin selvästi pienemmän ajan kuin mitä suihkuhävittäjät)
Tuo Globaleyen tarjoaminen oli Ruotsin epätoivoinen TV-shopin "tarjotaan vielä kaupan päälle jotain turhaa"-temppu.
Varaosat ja huolto lähellä.
Kuinka lähellä riippuu ihan täysin siitä, mistä varaosista puhutaan.
Gripenin varaosien alkuperä on sillisalaatti ympäri maailmaa (amerikkalaisperäinen moottori, italialais-englantilainen tutka, saksalainen tykki, jne)
Huolto. On se F-35nkin huolto ihan yhtä lähellä jos se tehdään itse.
Käytettävyys luultavasti lähempänä haluttua 80-90%:ttia yksinkertaisemman tekniikan takia.
Äärimmäisen typerä kommentti. F-35ssa on panostettu nimenomaan siihen, että pilotit voi keskittyä oleelliseen, eli miettimään taktiikoita kun koneen lentäminen ja operoiminen on helppoa, ja pilottien kommentit tukevat tätä.
Joku asiantuntija mainitsi että F-35:stä poiketen voi lentää myös sateella.
"asiantuntija"
Kannattaisi ehkä soveltaa vähän lähdekritiiikkiä näihin "asiantuntijoihin" ja erotella propagandistit ja asiantuntijat toisistaan.
F-35lla ei ole mitään ongelmia sateessa lentämisessä.
Häirintäteknologia vaihdettavissa / kehitettävissä.
Ei, häiveteknologiaa ei voi "vaihtaa". Että jälleen täyttä roskaa oleva kommentti.
Koneen huono havaittavuus tutkassa perustuu muutamaan asiaan:
1) Rungon muotoilu
2) Sisäinen asekuorma
3) Rungon pinnoitteet
4) Aktiiviset häirintälähettimet.
Kaikissa neljässä näistä F-35 on selvästi Gripeniä edellä ja vain neljättä näistä voi helposti (joskus kalliilla hinnalla) päivittää jälkikäteen. Kolmattakin voi jossain määrin päivittää ylimääräisillä pinnoitteilla mutta niiden jälkikäteen asentaminen on kallista ja tekee koneesta painavamman yms.
ja F-35 tulee myös saamaan päivityksiä niihin häirintälähettimiinsä, mutta käytännössä tulee saamaan niihin parempia päivityksiä kuin Gripen, koska 1) F-35lla on paljon enemmän käyttäjiä, enemmän maksajia niille päivityksille 2) F-35 tarjoaa elektroniikalleen paljon suuremman sähköntuotanto- ja jäähdytystehon kuin Gripen
Soveltuu erityisen hyvin lyhyisiin ja huonokuntoisiin lentokenttiin ( Hornetin hankintaperuste ).
F-35 soveltuu ihan tarpeeksi hyvin näille.
Ongelmana ehkä hitaampi tuotanto-kapasiteetti.
Ongelmana paljon huonompi suorituskyky, paljon huonommat ominaisuudet, ja lisäksi vielä epävarma tulevaisuus päivitysten suhteen. Kuka maksaa päivitykset koneelle, jota on valmistettu vain hyvin pieniä määriä parille maalle? Niitä tulevaisuuden päivityksiä tullaan näkemään selvästi vähemmän.
30% vastakauppaehdotus. Skandinavian puolustuksen kehittyminen ?
Tosipaikan tullen ? Sammuuko F-35:n kojelaudan valot mikäli vastapuolella Trumpin uusi "ikuinen ystävä" ?
Ei.
Ainakin varaosat ja huolto loppuu.
Ei lopu.
Mutta alkaa mennä pahasti offtopiciksi tässä ketjussa, kuuluisi tuonne sotateknologiaketjuun