Venäjä hyökkäsi Ukrainaan 24. helmikuuta 2022

Nätä Venäjän punaisia linjoja onkin useita ja eriasteisia.

Eli uhkana onkin lähinnä että Venäjä ottaa kaikki muut paitsi ydinaseet käyttöön. Eiköhän olis aika taputella tää sit pakettiin ja pistää vähän avustusjoukkoja kunnon aseilla Ukrainaan?
 
Bloombergin tuoreen uutisen mukaan, liittyen EU:n tuoreimpaan pakotepakettiin, Itämeren valtiot aikovat alkaa valvomaan Itämerellä liikkuvien venäläisten tankkereiden vakuutuksia. Tämä julkistettaisiin jo mahdollisesti myöhemmin tänään. Tähän voisi kyllä arvata liittyvän myös USA:n suunnalta uusia pakotteita näitä hintakattoa rikkovia öljykuljetuksia vastaan. Sinänsä tämä kuulostaa kyllä loogiselta varsinkin kun aiemmin jo venäjän varjolaivaston vakuuttaminen tehty mahdottomaksi suurimpien länsimaisten vakuutusyhtiöiden taholta ja nyt alkaa asian valvonta. Odotettavissa kyllä kunnon itkupotkuraivari venäjän suunnalta ja tietysti uhittelua kaikella mahdollisella lentävällä surisevalla ja pörisevällä. :coffee:

"Twelve European countries are set to clamp down on tankers that move millions of barrels of Russian petroleum around the world — by asking to see how they’re protected against oil spills and other high-cost claims.

The value of the crude oil and fuels passing through this year is about $60 billion, vessel tracking data compiled by Bloomberg and prices from Argus Media show. That equates to roughly 40% of the total amount of Russia’s seaborne petroleum exports flows."
Spolerissa lisää.
Twelve European countries are set to clamp down on tankers that move millions of barrels of Russian petroleum around the world — by asking to see how they’re protected against oil spills and other high-cost claims.
Nations including Denmark, Estonia, Norway and Sweden are to introduce checks on insurance policies of passing Russian tankers, according to people with knowledge of the matter. The plan is set to be announced later today. There has long been speculation that some vessels moving Russian oil and fuel are either uninsured or under-insured against risks including cargo spills, heightening environmental concerns. This may help to bring some clarity to the situation.

The involvement of Copenhagen is important because the Danish shipping straits are a critical trade artery through which Russian oil has flowed largely unrestrained since the start of the war in Ukraine. The value of the crude oil and fuels passing through this year is about $60 billion, vessel tracking data compiled by Bloomberg and prices from Argus Media show. That equates to roughly 40% of the total amount of Russia’s seaborne petroleum exports flows.

The 12 countries supporting the move are Denmark, Estonia, Finland, Lithuania, the Netherlands, Norway, Poland, Sweden and the UK, according to a person familiar with the plan. Governments in some countries will task their maritime authorities to request relevant proof of insurance from suspected shadow fleet vessels passing the English Channel, the Danish straits, the sound between Denmark and Sweden, as well as the Gulf of Finland.
The move coincides with a widening of the EU’s sanctions net on tankers moving Russian oil around the world. The bloc designated dozens more oil carriers on Monday, having previously listed 17.

 
Bloombergin tuoreen uutisen mukaan, liittyen EU:n tuoreimpaan pakotepakettiin, Itämeren valtiot aikovat alkaa valvomaan Itämerellä liikkuvien venäläisten tankkereiden vakuutuksia. Tämä julkistettaisiin jo mahdollisesti myöhemmin tänään. Tähän voisi kyllä arvata liittyvän myös USA:n suunnalta uusia pakotteita näitä hintakattoa rikkovia öljykuljetuksia vastaan. Sinänsä tämä kuulostaa kyllä loogiselta varsinkin kun aiemmin jo venäjän varjolaivaston vakuuttaminen tehty mahdottomaksi suurimpien länsimaisten vakuutusyhtiöiden taholta ja nyt alkaa asian valvonta. Odotettavissa kyllä kunnon itkupotkuraivari venäjän suunnalta ja tietysti uhittelua kaikella mahdollisella lentävällä surisevalla ja pörisevällä. :coffee:

"Twelve European countries are set to clamp down on tankers that move millions of barrels of Russian petroleum around the world — by asking to see how they’re protected against oil spills and other high-cost claims.

The value of the crude oil and fuels passing through this year is about $60 billion, vessel tracking data compiled by Bloomberg and prices from Argus Media show. That equates to roughly 40% of the total amount of Russia’s seaborne petroleum exports flows."
Spolerissa lisää.
Twelve European countries are set to clamp down on tankers that move millions of barrels of Russian petroleum around the world — by asking to see how they’re protected against oil spills and other high-cost claims.
Nations including Denmark, Estonia, Norway and Sweden are to introduce checks on insurance policies of passing Russian tankers, according to people with knowledge of the matter. The plan is set to be announced later today. There has long been speculation that some vessels moving Russian oil and fuel are either uninsured or under-insured against risks including cargo spills, heightening environmental concerns. This may help to bring some clarity to the situation.

The involvement of Copenhagen is important because the Danish shipping straits are a critical trade artery through which Russian oil has flowed largely unrestrained since the start of the war in Ukraine. The value of the crude oil and fuels passing through this year is about $60 billion, vessel tracking data compiled by Bloomberg and prices from Argus Media show. That equates to roughly 40% of the total amount of Russia’s seaborne petroleum exports flows.

The 12 countries supporting the move are Denmark, Estonia, Finland, Lithuania, the Netherlands, Norway, Poland, Sweden and the UK, according to a person familiar with the plan. Governments in some countries will task their maritime authorities to request relevant proof of insurance from suspected shadow fleet vessels passing the English Channel, the Danish straits, the sound between Denmark and Sweden, as well as the Gulf of Finland.
The move coincides with a widening of the EU’s sanctions net on tankers moving Russian oil around the world. The bloc designated dozens more oil carriers on Monday, having previously listed 17.

Ihan hyvä, mutta voisi sitä hintakattoakin pikku hiljaa laskea sinänsä.

Eikös se ole edelleen $60 barrelilta? Tiskin alta myymällä Venäjä saa vain hieman enemmän käteen, sillä uralsin hinta on nyt jotain $70.

Katon voisi laskea vaikka viiteenkymppiin, ja sen jälkeen yritetään kaikin tavoin hillitä varjolaivaston käyttöä...
 
Juurikin näin, kuvaaja näyttää venäläisen öljyn ostot, eli aikaisemmin pieni ostaja Turkki ostaa suuria määriä eikä suinkaan omaan kulutukseen vaan jalostaa sitä myyntiin, kuten Intiakin. Tämä rahantienaus "sanktioiduilla" öljyllä ja kaasuilla ei oikein edistä niiden sanktioiden alkuperäistä tarkoitusta.
Kuinka suuria määriä. Siis haen niitä mittasuhteita. Paljonko se nyt ostaa öljyä venäjältä ja paljonko se on EU kokonais kulutukseen verrattuna.

Turkki ymmärtääkseni ollut aiemmikin netto tuoja, mutta paljonko Turkki on aiemmin tuonut Öljyä ulkomailta, niin saisi vähän tuntumaa paljonko tuo nykyinen tuonti on siihen verrattuna.

Olen siis siinä samaa mieltä että Turkki saisi poikotoida venäläistä öljyä ja toivon että kun se ei niin tee, niin ainakin tinkaa hinnat alas, oletan ettei hintakattoa ylitä.

Oliko sulla kehitystä 2024 vuodelta vs 2023 , tai ilmeisesti jos molemmat oli saatu käppyrään
 
Kuinka suuria määriä. Siis haen niitä mittasuhteita. Paljonko se nyt ostaa öljyä venäjältä ja paljonko se on EU kokonais kulutukseen verrattuna.
Ei ole kysymys mittasuhteista vaan rahasta. Ja se on kerrottu tuossa "käppyrässä" . Se kertoo että venäjälle on virrannut liki kahden vuoden aikana öljyrahaa 472,22 miljardia dollaria. Ja mikähän oli venäjän budjettien suurin tuloerä tuona aikana ? Yllätys yllätys, öljy ja kaasu tulot. Eli yllättäen venäjä ei annakaan niitä maailmalle nollakatteela, tulot ovat pienentyneet mutteivat riittävästi kuten "hintakattoa" suunnitellessa arveltiin. Oikea kysymys onkin miksi ei ?


Turkki ymmärtääkseni ollut aiemmikin netto tuoja, mutta paljonko Turkki on aiemmin tuonut Öljyä ulkomailta, niin saisi vähän tuntumaa paljonko tuo nykyinen tuonti on siihen verrattuna.

Vaatii ainakin minuutin selvittää, mikäli oikeasti haluaa tietää:

turkin öljyntuonti.jpg


Ilmeisesti Turkki varautuu Alanian kylmään talveen?

Mikäli haluaa katsella Intian vastaavaa käppyrää se näyttää tältä:

intian öljyostot.jpg


Sielläkin kylmät talvet tulossa?

Olisiko sellainen maalaisjärjen mukainen selitys että maat joilla on omat jalostamot käyttävät hyväkseen venäjän pakkorakoa myydä ja tienaavat myymällä tisleitä joista kaalinhaju on haihdutettu ? Harmillinen sivutuote on että putlerin sotakassaan sataa rahaa, ja sitähän haluttiin hillitä.

Jos haluaa katsella sitä "käppyrää" ihan ajatuksen kanssa voisi miettiä miksi isot öljyntuottajamaat kuten saudit ja Libya ostavat venäläistä öljyä ? Omat reiät kuivuneet vai kylmä talvi tulossa sinnekin ? Tai sitten oma tuottajahinta kalliimpi kuin raakaöljy venäjältä ? Ja taas omat jalostamot tienaavat " ei venäläisillä" tisleillä ja putlerille sataa lisää taaloja sotimiseen ?

Toivoa voi toki aina, todellisuus on kuitenkin se että nuo edellä mainitut maat ovat tukeneet sotimista 176 miljardin ostoilla. Ainoa kysymysmerkki listalla on Singapore.

Edelleenkin, sota loppuu samana päivänä kun venäjältä aukeaa perse, ja tuo touhu vain pitkittää sitä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 801
Viestejä
4 539 589
Jäsenet
74 880
Uusin jäsen
krisek

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom