- Liittynyt
- 16.04.2017
- Viestejä
- 1 429
Yksityislentopuolella huoltaminen on ainakin hyvin tarkkaa. Yleensä huollot jaotellaan pienempiin 50h huoltoihin ja isompiin 100h huoltoihin. Yksittäinen huolto saa mennä 10% yli mutta se ei saa kertautua eli samaan tyyliin kuin auton katsastus. Ainakin yksi 100h huolto tulee vuodessa vaikkei lentäisi metriäkään. Näiden lisäksi tulee vähän kaikenlaista muuta esim. lentokoneen radiolaitteilla on oma lupansa joka pitää myös uusia. Lisäksi koneen pääkomponenteille annetaan tietyt tuntimäärät mitä niillä saa ajaa. Moottori vaihdetaan yleensä 2000h kohdalla, koneen runko voi taas olla luokkaa 12000h (nyt pv eläkkeelle jäävillä Vinkoilla oli 7000h). Näin yksityislentopuolellla, kaupallisella puolella vielä tarkempaa mutta yleensä tunteja sielläkin lasketaan.Jos joku ymmärtää lentokoneista niin puhukoon nyt tai vaietkoon iäksi.
Onko lentokoneen huolto-ohjelmassa esim. 50 tunnin välein vaihdettava laakeri sellainen, joka kestää oikeasti 500 tai 5000 tuntia, ja huollot tehdään vain "varmuuden vuoksi" vai onko niissä myös osia, jotka oikeasti lakkaa pelaamasta melko pian huoltovälin ylityttyä?
Näitä sitten valvotaan monella taholla. Globaali kattojärjestö on ICAO ja EU:ssa tätä toimintaa valvoo EASA. Käytännössä kaikki maat toteuttavat ja noudattavat ICAO:n ohjeistusta. Tyyppihyväksynnät, lentoliikennekommunikointi, koulutukset jamitänoitanyton ovat omia haarojaan tällä hyvin vahvasti säädellyllä ja standardoidulla alalla. Siten Venäjä ajoi itsensä aika nurkkaan aloittamalla tämän sodan ja kansallistamalla=varastamalla julman määrän koneita; ilmailussa on pelattava mukana tai eristäydyttävä melko lailla kokonaan.
Toki onhan näissä kaikissa kovat varmuusmarginaalit, mutta niin on myös riskit. Isoissa nopeasti lentävissä suihkukoneissa pienestäkin viasta voi nopeasti kehkeytyä fataali jos sattuu oikeaan paikkaan. Toisekseen ei noita maksimiaikoja ihan hatustakaan vedetä koska kilpailu ja kustannuspaineet ovat alalla kovat.
Viimeksi muokattu:

