Venäjä hyökkäsi Ukrainaan 24. helmikuuta 2022

Toinen Putlerin syy on Ukrainan muuttuminen länsimaiseksi.. Venäjälle EU:n ja entisten slobomaiden vahvistuminen on myrkkyä.. Tämän takia Venäjä tukee niin voimakkaasti sekä Euroopassa että USAssa eri ääriliikkeitä.. Ei väliä onko ääripää vasemmalla vai oikealla laidalla poliittista kenttää.
No itse ajattelen tätä tekosyyksi. Puten toinen syy oli myös se että NATO ei saisi laajeta. Venäjällä keksitään aina syyt kaikelle. Kansa on opetettu siellä suurin osin nielemään se totuutena.
 
Toinen Putlerin syy on Ukrainan muuttuminen länsimaiseksi.. Venäjälle EU:n ja entisten slobomaiden vahvistuminen on myrkkyä.. Tämän takia Venäjä tukee niin voimakkaasti sekä Euroopassa että USAssa eri ääriliikkeitä.. Ei väliä onko ääripää vasemmalla vai oikealla laidalla poliittista kenttää.

Aivan. Ja nämä retut sitten suu vaahdossa oikeasti kuvittelee, että "Ukraina olisi juuri hyökännyt Venäjälle" ilman että hyökättiin sinne ensin, koska Venäjän tv ja Putin nyt sanoo niin. (Tosiasiassahan itse "piilohyökättiin" valtaamaan Krimi ja Itä-Ukrainaa) Ei millään suostuta katsomaan peiliin ja miettimään millainen idiootti sieltä ajatuksia EI SUOLLA.
Pää höyryissään onnellisena tuijotetaan vastauksia Venäjän mediasta ja kuvitellaan tuo edellinen todeksi, unohdetaan vaan että Ukraina ei kyennyt edes valtaamaan takaisin omia alueitaan ja armeija oli suorituskyvytön, tavoitteena ois muutenkin ollut saada omat alueet takaisin.
Vaan kun ei kyetty edes siihen 8 vuoden aikana. Silti nämä järjen jättiläiset, joita myös Suomessa asuu, vaahtoavat oikeutuksesta ja kuvittelevat että joku sinne Venäjälle olisi Ukrainasta marssinut, koska tv propaganda niin kertoi.
..ja tällainen maa meillä on naapurina..
Lisäksi tämä kuvailevani tyyppi sitten kuvitettelee 90% varmasti Suomen kuuluvan Venäjän etupiiriin ja että venäläisillä on tuosta vaan oikeus käydä täällä turistishoppailemassa siinä sivussa kun harrastaa tuota ukrainalaisten tappamista - on kyllä merkillinen maailmankuva.

Jatketaan vieläkin sillä mentaliteetilla, että meillä on oikeus "rauhanturvata" Itä-Ukrainaa (= paskoa koko maa täydellä invaasioyrityksellä) koska Ukraina "pommitti paikallisia siviilejä". Kummasti tuolla tapahtui tämä "kansannousu" samaan aikaan kun Venäjä valtasi Krimin. Mikä sattuma..
 
Viimeksi muokattu:
Ja välillä asiaakin saman jankkaamisen lisäksi: Melitopolin alueella 4 isoa räjähdystä yön ja aamun aikana, eli sissi-toimintaa riittää. Kohteena oletetusti asevarikot jne.
 
Melitopol olisi herkullinen hyökkäyssuunta jos vaan Ukrainalla miehistöä riittäisi.. Kaupungissa valmiiksi voimakasta vastarintaliikkeen toimintaa ja mikäli kärki saadaan puskettua läpi ei matka merelle olisi mahdoton..
 
Hersonin keskustassa jonkinlaista taistelua.

Jotka epäluotettavat pro-ukraina-lähteet väittää, että Ukrainan joukot olisivat jotenkin päässeet sinne asti, itse pidän todennäköisempänä, että Wagner vs VDV vs Tsetseenit tappelevat taas keskenään siitä, kumpi saa pitää varastetut pesukoneet.


 
Khersonissa tapahtuu jotain?
Siis toi ampuu itseään ammukset kimpoaa takaisin ilmeisesti läheistä rakennusta reiittää
 
Viimeksi muokattu:
Putlerilla vielä realisoimatta pakolaistulva rajoille. Syyriasta yms jatkuva ilmasilta vaikkapa Pietariin, siitä rajalle ja sen yli aseella uhaten. Sanotaan vaikka 200-300k partasuuta näin alkajaiseksi ja katsotaan miten homma etenee. Kunhan spekuloin näin Lauantai-illan ratoksi :smoke:
 
Putlerilla vielä realisoimatta pakolaistulva rajoille. Syyriasta yms jatkuva ilmasilta vaikkapa Pietariin, siitä rajalle ja sen yli aseella uhaten. Sanotaan vaikka 200-300k partasuuta näin alkajaiseksi ja katsotaan miten homma etenee. Kunhan spekuloin näin Lauantai-illan ratoksi :smoke:
Jos se tosiaan aikoo käyttää uhkaamiaan vakavampia keinoja, niin yksi niistä saattaisi olla juuri pakolaisase, jota NL käyttikin isosti meillä päin viimeksi 2014-2015 tilanteen aikana ja viime vuonnakin ainakin piti vireessä Puolan ja Baltian maiden rajoilla.

Muut sabotaasikeinot ovatkin käytössä, energia-asekin alkaa olla aika pitkälle käytetty, ydinase on vähän niin ja näin, konventionaalisen sodan laajentaminen hyökkäämällä Suomeen tai Latviaan myös kaiken järjen tuolla puolen. Pakolaisase sen sijaan on otettu aiemminkin käyttöön ihan vaan piruuttaan, joten sen maksimikäyttö olisi täysin mahdollista.
 
Melitopol olisi herkullinen hyökkäyssuunta jos vaan Ukrainalla miehistöä riittäisi.. Kaupungissa valmiiksi voimakasta vastarintaliikkeen toimintaa ja mikäli kärki saadaan puskettua läpi ei matka merelle olisi mahdoton..
Jep, olisihan se herkullista saada maayhteys Krimille poikki.
Sinne on kuitenkin varmaan 100km matkaa ja jos keihäänkärki jääkin mottiin, niin tulee takapakkia nopeasti.
Mikä kyky Venäjällä on moista tehdä onkin toinen kysymys.

Kuitenkin liveuamapin mukaan Ukraina olisi edennyt ainakin n. 50km Zaprizhzhiasta elelään, joten välimatka ainakin lyhenee.
 
Hersonin keskustassa jonkinlaista taistelua.

Jotka epäluotettavat pro-ukraina-lähteet väittää, että Ukrainan joukot olisivat jotenkin päässeet sinne asti, itse pidän todennäköisempänä, että Wagner vs VDV vs Tsetseenit tappelevat taas keskenään siitä, kumpi saa pitää varastetut pesukoneet.



Joko tappelevat keskenään tai partisaani toimintaa.
 
Putlerilla vielä realisoimatta pakolaistulva rajoille. Syyriasta yms jatkuva ilmasilta vaikkapa Pietariin, siitä rajalle ja sen yli aseella uhaten. Sanotaan vaikka 200-300k partasuuta näin alkajaiseksi ja katsotaan miten homma etenee. Kunhan spekuloin näin Lauantai-illan ratoksi :smoke:
Venäjän lentotoiminta alkaa olee sen verran rajallista, että tuota ei millään ilmasillalla tehdä. Alkaa tunnit tulee täyteen ja huolto on hankalaa.
 
Venäjän lentotoiminta alkaa olee sen verran rajallista, että tuota ei millään ilmasillalla tehdä. Alkaa tunnit tulee täyteen ja huolto on hankalaa.
Niin no ei kai niiden Venäläisiä koneita tarvitse olla? Se tosiaan lienee realiteetti että Venäläisten länsimaisilla koneilla on tunnit täynnä. Toisaalta arvelisin että Putler paskat nakkaa jos pari konetta tipahtaa huollon uupuessa. Eri juttu jos pilotit kieltäytyy lentämästä pommeilla.
 
Niin no ei kai niiden Venäläisiä koneita tarvitse olla? Se tosiaan lienee realiteetti että Venäläisten länsimaisilla koneilla on tunnit täynnä. Toisaalta arvelisin että Putler paskat nakkaa jos pari konetta tipahtaa huollon uupuessa. Eri juttu jos pilotit kieltäytyy lentämästä pommeilla.
No ei Syyrialla ole sen parempaa kykyä. Ja harva muu maa haluaa tuohon osallistua. Löytävät itsensä samoilta listoilta ja loppuu nekin lentelyt yhtäkkiä.
 
Josko jokin viiksekkään ystävämme kaverin yritys Turkista auttaisi.
Aika hankalaa nähdä, että Turkki tuohon ryhtyisi. Pelaisi itsensä länttä vastaan ja asemoisi itsensä entisen suurvallan puolelle. Tuo olisi jo selkeä osallistuminen Venäjän puolelle. Tietäisi Turkille ongelmia monessa muussa asiassa.
 
Se tosiaan lienee realiteetti että Venäläisten länsimaisilla koneilla on tunnit täynnä. Toisaalta arvelisin että Putler paskat nakkaa jos pari konetta tipahtaa huollon uupuessa. Eri juttu jos pilotit kieltäytyy lentämästä pommeilla.
Jos joku ymmärtää lentokoneista niin puhukoon nyt tai vaietkoon iäksi.

Onko lentokoneen huolto-ohjelmassa esim. 50 tunnin välein vaihdettava laakeri sellainen, joka kestää oikeasti 500 tai 5000 tuntia, ja huollot tehdään vain "varmuuden vuoksi" vai onko niissä myös osia, jotka oikeasti lakkaa pelaamasta melko pian huoltovälin ylityttyä?
 
Jos joku ymmärtää lentokoneista niin puhukoon nyt tai vaietkoon iäksi.

Onko lentokoneen huolto-ohjelmassa esim. 50 tunnin välein vaihdettava laakeri sellainen, joka kestää oikeasti 500 tai 5000 tuntia, ja huollot tehdään vain "varmuuden vuoksi" vai onko niissä myös osia, jotka oikeasti lakkaa pelaamasta melko pian huoltovälin ylityttyä?
Voisin kuvitella lentokoneen olevan kuin mikä tahansa tekninen kokonaisuus, jossa kokonaisuuden toiminta luotettavasti ja suunnitellusti edellyttää säännöllistä huoltoa.

Siihen päälle, että user manual ja huolto-ohjeet jätetty kääntämättä ÄÖ tasolle.

Muoks: Sori luulin taas vastaavani R&T lankaan
 
Viimeksi muokattu:
Osan tekninen turvallinen käyttöikä ylittyy. Kai noita on testattu miten ne keskimäärin paukahtaa ja siitä laskettu tietty turvallinen käyttö jota ei saa ylittää = vaihtoon.
 
Voisin kuvitella lentokoneen olevan kuin mikä tahansa tekninen kokonaisuus, jossa kokonaisuuden toiminta luotettavasti ja suunnitellusti edellyttää säännöllistä huoltoa.
Varmasti näin, mutta oon käsittänyt tuolla ilmailussa turvallisuusnäkökulman olevan vähän eri mittakaavassa kuin vaikka tieliikenteessä. Lähinnä mietin, että jos Venäjällä annetaan käsky ajaa koneet loppuun niin kuinka kauan ne ilmassa pysyy noin niinkuin jonkinlaisella todennäköisyydellä?
 
Varmasti näin, mutta oon käsittänyt tuolla ilmailussa turvallisuusnäkökulman olevan vähän eri mittakaavassa kuin vaikka tieliikenteessä. Lähinnä mietin, että jos Venäjällä annetaan käsky ajaa koneet loppuun niin kuinka kauan ne ilmassa pysyy noin niinkuin jonkinlaisella todennäköisyydellä?

OT mutta sunnuntaisinhan voipi katsella Nat Geo :lta huollettujenkin koneiden tontteilua.
Veikkaan, että ensimmäinen kun iskeentyy Ryyssiän maaperälle huoltamattomuuden takia, (toivottavasti ei muualle ainakaan), alkaa järki palata touhuihin. Mitä toki epäilen.

Ja todennäköisyyksistä nyt tuossa maassa on harvoin välitetty, onhan siellä otettu viinakuppia ohjaamossakin ennen lentoa, milloin vilun tai vitutuksen takia. Keskimäärin on perille sitten päästy enemmän tai vähemmän.
 
Varmasti näin, mutta oon käsittänyt tuolla ilmailussa turvallisuusnäkökulman olevan vähän eri mittakaavassa kuin vaikka tieliikenteessä. Lähinnä mietin, että jos Venäjällä annetaan käsky ajaa koneet loppuun niin kuinka kauan ne ilmassa pysyy noin niinkuin jonkinlaisella todennäköisyydellä?
Kestää minkä kestää, mutta kuka hullu istuu tuollaisen koneen ohjaamoon tai matkustamoon, ainakaan sen jälkeen kun ongelmia alkaa ilmetä ja pahimmassa tapauksessa koneita alkaa tulla tonttiin?

Ja toinen juttu on sitten softa, olen ymmärtänyt, että näitä koneita pitää päivitellä jotenkin epävirallisesti hakkeroimalla että softa on riittävän ajan tasalla...
 
Jos joku ymmärtää lentokoneista niin puhukoon nyt tai vaietkoon iäksi.

Onko lentokoneen huolto-ohjelmassa esim. 50 tunnin välein vaihdettava laakeri sellainen, joka kestää oikeasti 500 tai 5000 tuntia, ja huollot tehdään vain "varmuuden vuoksi" vai onko niissä myös osia, jotka oikeasti lakkaa pelaamasta melko pian huoltovälin ylityttyä?

Ennemminkin niin ettei haluta ottaa edes sitä riskiä että jotain hajoaa usemman kilometrin korkeudessa. Autosta jos vaikka koko hemmetin pyörä irtoaa, niin pudotus lasketaan vielä senteissä.
 
Olikohan sille viisumikiellon vastustamiselle vielä jotain järkeviä perusteita?


Kertoo taas kaiken olennaisen näiden Z-ihmisten tietotasosta mistään ja, että kaikki mihin Prigozhynin idiootit pystyy on kääntämään kaiken päälaelleen. Jopa näin yksinkertaisen asian.

СМЕРШ (SMERSH) on lyhenne sanoista smert shpionam (kuolema vaakojille), eli käytännössä vastatiedustelusta ja tuontyyppisen toiminnan torjumisesta.
Oli siis ihan oikea organisaatio toisen maailmansodan aikana NL:ssä.

Siis jos tuota smershia haluaa EU:ssa ja Ukrainassa oleville venäläisille tyrkyttää niin se olis vähän niinkuin lännen ja Ukrainan kutsu toimia näitä Venäjän mahdollisia sabotöörejä vastaan, jos siis ajattelee loogisesti pätkääkään. Tosin ainoa logiikka tuolla on kääntää kaikki päälaelleen.

Eipä ole Twitter tai Telegrammitilejä, mut tommosiin pitäis oikein trollata, että joo, smersh vaan, samaa mieltä, tälläset nähdessään kunnollinen ruskij toimittaa nämä rossijaninit kyllä BND:lle tai (toive lienee Saksassa ja kun tilastojakin kattoo) tai SBU:lle, valitettavasti normaaleissa maissa ei enää eletä 40- lukua niin lyhenteen ensimmäinen osa jäänee toteuttamatta.
 
Pari asiaa on tullut omaankin nuppiin mietinnän alle, nyt kun joku fiksu toimittaja on ne sanoiksi pukenut:

- Putinin tempausten "muhkea" otsikointi iltapäivälehdissä etusivuilla
- Suomen Puolustusvoimien mahdollinen kalustovajaus nyt kun on annettu apua Ukrainaan

Keitä nämä "uutiset" lopulta palvelevat?
 
Pari asiaa on tullut omaankin nuppiin mietinnän alle, nyt kun joku fiksu toimittaja on ne sanoiksi pukenut:

- Putinin tempausten "muhkea" otsikointi iltapäivälehdissä etusivuilla
- Suomen Puolustusvoimien mahdollinen kalustovajaus nyt kun on annettu apua Ukrainaan

Keitä nämä "uutiset" lopulta palvelevat?
Viitannet tähän juttuun?

Kysymyshän on enemmän yleisesti journalismista, keitä varten keltaiset lehdet ja uutiset ylipäätään ovat? Ihan tavallisia ihmisiä, jotka haluavat lyhyessä ajassa pienen määrän infoa eri asioista, niistäkin, joihin eivät ole perehtyneet jne. Ihmiset nyt on luonnostaan uteliaita ja lehdistö on bisnestä, mainostulot.

Kuten artikkelissa todettu niin mitään ihmeellistä tai oikeastaan yhtäkään uutista ei noista edes löydä kun jutut tulee jopa päivien viiveellä vrt. muut lähteet, siis ne ihan tuoreatkin uutiset. Jos jokin ala tai asia kiinnostaa, aivan mikä tahansa, on siihen ihan eri julkaisut kuin iltapäivälehdet ja niistä asioista kiinnostuneet seuraavat sitten niitä. Kuten varmasti myös ne mahdolliset tiedustelupalvelut sun muut.
Iltapäivälehdet palvelee niitä Penoja ja Marjattoja, että olis aamulla kaffepöydän äärellä muutakin päiviteltävää kuin sää.
Toki ne on kätevä yhteenveto eri tapahtumista ja eri aloista jos uutisiin ei halua käyttää aikaa paljoa, kuten todettu. Ns. oikeiden lähteiden peraaminen vie aikaa.
 
Jos joku ymmärtää lentokoneista niin puhukoon nyt tai vaietkoon iäksi.

Onko lentokoneen huolto-ohjelmassa esim. 50 tunnin välein vaihdettava laakeri sellainen, joka kestää oikeasti 500 tai 5000 tuntia, ja huollot tehdään vain "varmuuden vuoksi" vai onko niissä myös osia, jotka oikeasti lakkaa pelaamasta melko pian huoltovälin ylityttyä?
Yksityislentopuolella huoltaminen on ainakin hyvin tarkkaa. Yleensä huollot jaotellaan pienempiin 50h huoltoihin ja isompiin 100h huoltoihin. Yksittäinen huolto saa mennä 10% yli mutta se ei saa kertautua eli samaan tyyliin kuin auton katsastus. Ainakin yksi 100h huolto tulee vuodessa vaikkei lentäisi metriäkään. Näiden lisäksi tulee vähän kaikenlaista muuta esim. lentokoneen radiolaitteilla on oma lupansa joka pitää myös uusia. Lisäksi koneen pääkomponenteille annetaan tietyt tuntimäärät mitä niillä saa ajaa. Moottori vaihdetaan yleensä 2000h kohdalla, koneen runko voi taas olla luokkaa 12000h (nyt pv eläkkeelle jäävillä Vinkoilla oli 7000h). Näin yksityislentopuolellla, kaupallisella puolella vielä tarkempaa mutta yleensä tunteja sielläkin lasketaan.

Näitä sitten valvotaan monella taholla. Globaali kattojärjestö on ICAO ja EU:ssa tätä toimintaa valvoo EASA. Käytännössä kaikki maat toteuttavat ja noudattavat ICAO:n ohjeistusta. Tyyppihyväksynnät, lentoliikennekommunikointi, koulutukset jamitänoitanyton ovat omia haarojaan tällä hyvin vahvasti säädellyllä ja standardoidulla alalla. Siten Venäjä ajoi itsensä aika nurkkaan aloittamalla tämän sodan ja kansallistamalla=varastamalla julman määrän koneita; ilmailussa on pelattava mukana tai eristäydyttävä melko lailla kokonaan.

Toki onhan näissä kaikissa kovat varmuusmarginaalit, mutta niin on myös riskit. Isoissa nopeasti lentävissä suihkukoneissa pienestäkin viasta voi nopeasti kehkeytyä fataali jos sattuu oikeaan paikkaan. Toisekseen ei noita maksimiaikoja ihan hatustakaan vedetä koska kilpailu ja kustannuspaineet ovat alalla kovat.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä kuinka saavat vara-osia noihin koneisiinsa, mutta varmaan ilmassa kestävät vielä pitkään. Tosin onnettomuudet alkavat yleistyä kun komponentti toisensa perään vikaantuvat. Huoltamattomalla moottorilla kun lentelee tarpeeksi pitkään, sitä tuskin enää kannattaa edes korjata ja noilla koneilla tuskin enää lennetään länsimaihin jos ei löydy kattavaa huoltohistoriaa.
 
Tällaiset ensimmäisen maailman ongelmat näyttelevät Venäjällä hämmästyttävän pientä roolia. Se ei ole ensimmäinen hidaste vaan jatkuva toimimattomuus ja käytön yskiminen. Ehjät osat loppuvat tai alkaa olla liikaa tarvetta kannibalisoida.

En tiedä kuinka saavat vara-osia noihin koneisiinsa, mutta varmaan ilmassa kestävät vielä pitkään. Tosin onnettomuudet alkavat yleistyä kun komponentti toisensa perään vikaantuvat. Huoltamattomalla moottorilla kun lentelee tarpeeksi pitkään, sitä tuskin enää kannattaa edes korjata ja noilla koneilla tuskin enää lennetään länsimaihin jos ei löydy kattavaa huoltohistoriaa.
Varastetut koneet on kai kirjattu tappioksi rahoituslaitoksissa. Venäjän antauduttua takaisinottovaiheessa ne menevät romuksi mekaanisilta osiltaan, mutta esimerkiksi sisustaa voitaneen purkaa varaosiksi.
 
Viimeksi muokattu:
Pari asiaa on tullut omaankin nuppiin mietinnän alle, nyt kun joku fiksu toimittaja on ne sanoiksi pukenut:

- Putinin tempausten "muhkea" otsikointi iltapäivälehdissä etusivuilla
- Suomen Puolustusvoimien mahdollinen kalustovajaus nyt kun on annettu apua Ukrainaan

Keitä nämä "uutiset" lopulta palvelevat?
- Uutiset on klikkejä mainostajille, putin mehustelu on taloudellisesti kannattavaa
- Venäjällä ei ole resursseja käydä uutta sotaa pariin vuoteen ainakaan. Jokainen apu mikä annetaan Ukrainaan menee suomen kannalta oikeaan osoitteeseen.
 
Redditissä pohdiskellaan Kiinan osallisuutta Venäjän varustamisessa, kun taaksejääneistä kranaateista löytynyt kiinalaisia merkintöjä. Itse en nyt jaksa tehdä isompia johtopäätöksiä aiheesta. Drooneilla nuot varmaan palautetaan omistajilleen...



Tässä vielä videota väitetty tapahtuneen iskun lopputulos.
 
Redditissä pohdiskellaan Kiinan osallisuutta Venäjän varustamisessa, kun taaksejääneistä kranaateista löytynyt kiinalaisia merkintöjä. Itse en nyt jaksa tehdä isompia johtopäätöksiä aiheesta. Drooneilla nuot varmaan palautetaan omistajilleen...

Onhan Kiina ja Venäjä myynyt aseita toisilleen vuosikymmeniä. Pelkkä morkula ei todista sitä että Kiina aseistaisi Venäjää nyt sodan aikana.

On myös mahdollista että Kiina on myynyt aseita paskastaneihin (Iran, Pohjois-Korea yms.) ja ne edelleen myyvät niitä Venäjälle.
 
Mulle tuli ensimmäisenä mieleen, että murkulat on kiertäneet Pohjois-Korean kautta...

Tuskin Kiina niin hullu on, että suoraan varustaisi Venäjää!? Ei kai nyt sentään, toivottavasti ei...
 
Mulle tuli ensimmäisenä mieleen, että murkulat on kiertäneet Pohjois-Korean kautta...

Tuskin Kiina niin hullu on, että suoraan varustaisi Venäjää!? Ei kai nyt sentään, toivottavasti ei...
Jos tämä reddit postaus pitää paikkansa, niin 99% todennäköisyydellä tullet Pohjois-Koreasta:
kiiina.jpg
 
Redditissä pohdiskellaan Kiinan osallisuutta Venäjän varustamisessa, kun taaksejääneistä kranaateista löytynyt kiinalaisia merkintöjä. Itse en nyt jaksa tehdä isompia johtopäätöksiä aiheesta.

Nuo kiinalaiset kranaatit ovat ilmeisesti kiertäneet vähän isomman kierroksen:

Albania on ostanut ne kiinalta, antanut ukrainalle, jääneet sotasaaliiksi, nyt palautuivat jälleen ukrainalle.

Että kyse ei ole mistään Kiinan tai Pohjois-korea aseavusta venäjälle; Venäjä ei käytä tuon kaliiberin kranaatinheittimiä.

 
Viimeksi muokattu:
Jos tämä reddit postaus pitää paikkansa, niin 99% todennäköisyydellä tullet Pohjois-Koreasta:
kiiina.jpg

99% todennäköisyydellä venäjä saa avustuksina pohjois-korealta kranaatteja aseisiin joita sillä ei ole?

Kannattaisi ehkä vähän kalibroida sitä todennäköisyylaskintaan, tai ainakin olla harrastamatta vedonlyöntiä.

kiina->albania->ukraina->venäjä->ukraina.
 
Pahoittelen, mutta kranaatti ei ole räjähde vaan ammus. Kranaatissa on kyllä täytteenä räjähteitä, kuten vaikkapa RDX tai TNT.

Hyvä selvennys. Kävin kattomassa viestiä kirjoittaessa wkipediasta että mikä kranaatin virallinen tekninen nimitys on mutta en laiskana kännykällä kirjoittaessa jaksanut alkaa enää lisäämään sitä tuohon kun ajattelin että räjähde on selkeämpi ilmaisu.
 
Nyt kun Kiinan roolista tuli puhetta, niin redditin puolella yksi viime aikojen kiinnostavimmista videoista oli tämä Xi Jinpingin ja Putinin tapaamisesta tehty. Se sisältää paitsi suoran käännöksen, myös tulkinnan, mitä Xin puheet ilmaisevat "palatsikiinasta" selkokielelle käännettynä.

r/UkraineWarVideoReport - This is my translation of meetings between Putin and Xi Jinping. Xi’s words is government language in Chinese culture with only used among government officials and misunderstood by normal native speakers. That’s why I, grew up in Taiwanese government, add 8 minutes of explanation on it

Lyhyesti tulkinta menee kutakuinkin näin:
- Xi ilmaisee kiinalaisittain varsin selväsanaisesti että ei halua keskustella Putinin kanssa enää Ukrainasta. Xi lisäksi mainitsee että asiasta on ollut jo useita keskusteluja Putinin kanssa; tämän tulkitaan videossa tarkoittavan että "asiasta on jo aiemmin keskusteltu enemmän kuin riittävästi, älä enää vaivaa minua tällä asialla, tai muuten välimme voivat vaarantua".
- Xi lausuu eurooppalaisittain neutraalilta kuulostavassa kohdassa käsitteen "dan down", jolla kiinalaisessa hallintokulttuurissa tarkoittaa rohkeutta ottaa vastaan syntipukin asema ja siitä koituvat seuraamukset, toisin sanoen kovakin rangaistus.
- Xi lopuksi mainitsee että heillä on nyt tilaisuus keskustella kansainvälisistä asioista jotka kiinnostavat kumpaakin osapuolta, missä paino ei ole sanalla kiinnostavat vaan sanalla kumpaakin ("gong tong").

Eli Xiltä kylmä vastaanotto Putinille. Toisaalta videon lopussa mainitaan, että joku alempi kiinalainen virkamies on puhunut että Kiina voisi osallistua sotimiseen Venäjän puolella. Kiinan lopullinen positio jää vieläkin hieman avoimeksi.

Putler näyttää videon kohdassa 8:10 siltä että viesti on kyllä tullut selväksi. Kuin kepistä saanut rakkikoira.
 
Hyvä selvennys. Kävin kattomassa viestiä kirjoittaessa wkipediasta että mikä kranaatin virallinen tekninen nimitys on mutta en laiskana kännykällä kirjoittaessa jaksanut alkaa enää lisäämään sitä tuohon kun ajattelin että räjähde on selkeämpi ilmaisu.
Pahoittelut pilkunnussimisesta, mutta kolmenkimppaan lähden aina mukaan ;)
 
Jos joku ymmärtää lentokoneista niin puhukoon nyt tai vaietkoon iäksi.

Onko lentokoneen huolto-ohjelmassa esim. 50 tunnin välein vaihdettava laakeri sellainen, joka kestää oikeasti 500 tai 5000 tuntia, ja huollot tehdään vain "varmuuden vuoksi" vai onko niissä myös osia, jotka oikeasti lakkaa pelaamasta melko pian huoltovälin ylityttyä?
Kyllä niitä huolto-ohjemia on noudatettava, ettei esimerkiksi koneen ohjaamoa tarvitse tapetoida videollakin näkyvillä 'INOP' tarroilla.

" Aeroflot pilot goes through the plane's instrument panel explaining that half of them no longer work. Sanctions starting to effect these stupid barbarians."

 
Kyllä niitä huolto-ohjemia on noudatettava, ettei esimerkiksi koneen ohjaamoa tarvitse tapetoida videollakin näkyvillä 'INOP' tarroilla.

" Aeroflot pilot goes through the plane's instrument panel explaining that half of them no longer work. Sanctions starting to effect these stupid barbarians."

Voit korjata, mutta noille lentokoneen komponenteille on aika ylimitoitetut turvarajat ja tottakai aivan syystäkin. Jokin komponentti jonka vaihtoväliksi on määritelty 50h voi aivan hyvin kestää 250h. Tai vaikka enemmänkin. Mutta se on siis aivan syystä- tekniset viat lentämisessä on suhteellisen helposti estettävissä, ja lentäminen taitaa olla turvallisin keino taittaa pitkiä matkoja.
 
Voit korjata, mutta noille lentokoneen komponenteille on aika ylimitoitetut turvarajat ja tottakai aivan syystäkin. Jokin komponentti jonka vaihtoväliksi on määritelty 50h voi aivan hyvin kestää 250h. Tai vaikka enemmänkin. Mutta se on siis aivan syystä- tekniset viat lentämisessä on suhteellisen helposti estettävissä, ja lentäminen taitaa olla turvallisin keino taittaa pitkiä matkoja.
Ilmailun turvallisuuskulttuuri on kyllä melko mallikelpoinen. Sieltä on tietoisesti haettu mallia hoitotyöhönkin, jotta vältettäisiin tyhmiä virheitä.

Mutta joo, tätä mä mietin, että vaikka huoltovälit paukkuu niin ei se varmaan venäläisiä haittaa niin kauan kun koneet pysyy ilmassa. Sitten jossain kohtaa kun alkavat putoilla enemmän niin laittavat lentokieltoon. Toki se hetki on varmaan lähempänä kuin kauempana jo nyt, onhan siellä ollut varaosien hankinnat jäissä puoli vuotta.
 
Ilmailun turvallisuuskulttuuri on kyllä melko mallikelpoinen. Sieltä on tietoisesti haettu mallia hoitotyöhönkin, jotta vältettäisiin tyhmiä virheitä.

Mutta joo, tätä mä mietin, että vaikka huoltovälit paukkuu niin ei se varmaan venäläisiä haittaa niin kauan kun koneet pysyy ilmassa. Sitten jossain kohtaa kun alkavat putoilla enemmän niin laittavat lentokieltoon. Toki se hetki on varmaan lähempänä kuin kauempana jo nyt, onhan siellä ollut varaosien hankinnat jäissä puoli vuotta.
Se on toista ajella noilla omassa maassa, mutta kun pitäisi mennä muiden maiden läpi, asia muuttuu huomattavasti.

Eikä ongelma ole pelkästään ne varaosat, vaan huoltomanuaalit ja järjestelmät on pannassa. Toki oman maan tuotanto voi jollain tasolla toimia vielä, mutta osa osista on saavuttamattomissa.
 
Lentokoneiden seisontahuollosta kiinnostuneille: Tapio on the move youtubekanava on tehnyt hyvin selkokielisen videon aiheesta, vaikka koskeekin liikennelentokoneita. Varmaan samoja proceduureja hävittäjilläkin.

 
"
Ylen hankkimat satelliittikuvat osoittavat, että Venäjä on haalinut hyökkäyssotaansa Ukrainassa runsaasti ilmatorjuntaohjuksia jopa Pietarista asti, vaikka miljoonakaupunki kuuluu Venäjän ilmapuolustuksen kaikkein tärkeimpiin alueisiin.

Satelliittikuvat paljastavat esimerkiksi, että Pietarin luoteispuolella Terijoen alueella Karjalankannaksella sijaitsevasta tukikohdasta on hävinnyt kesän aikana paljon sekä ampumalavetteja että ohjuksia.

Pietarin alueen kaluston siirroista ei ole aiemmin kerrottu julkisuudessa Venäjällä tai länsimaissa."


Kovasti NATO on kaiken pahan alku ja juuri, mutta ei kuitenkaan niin paha että miljoonakaupungin puolustuksesta ei voisi karsia
 
Nyt kun Kiinan roolista tuli puhetta, niin redditin puolella yksi viime aikojen kiinnostavimmista videoista oli tämä Xi Jinpingin ja Putinin tapaamisesta tehty. Se sisältää paitsi suoran käännöksen, myös tulkinnan, mitä Xin puheet ilmaisevat "palatsikiinasta" selkokielelle käännettynä.

r/UkraineWarVideoReport - This is my translation of meetings between Putin and Xi Jinping. Xi’s words is government language in Chinese culture with only used among government officials and misunderstood by normal native speakers. That’s why I, grew up in Taiwanese government, add 8 minutes of explanation on it

Lyhyesti tulkinta menee kutakuinkin näin:
- Xi ilmaisee kiinalaisittain varsin selväsanaisesti että ei halua keskustella Putinin kanssa enää Ukrainasta. Xi lisäksi mainitsee että asiasta on ollut jo useita keskusteluja Putinin kanssa; tämän tulkitaan videossa tarkoittavan että "asiasta on jo aiemmin keskusteltu enemmän kuin riittävästi, älä enää vaivaa minua tällä asialla, tai muuten välimme voivat vaarantua".
- Xi lausuu eurooppalaisittain neutraalilta kuulostavassa kohdassa käsitteen "dan down", jolla kiinalaisessa hallintokulttuurissa tarkoittaa rohkeutta ottaa vastaan syntipukin asema ja siitä koituvat seuraamukset, toisin sanoen kovakin rangaistus.
- Xi lopuksi mainitsee että heillä on nyt tilaisuus keskustella kansainvälisistä asioista jotka kiinnostavat kumpaakin osapuolta, missä paino ei ole sanalla kiinnostavat vaan sanalla kumpaakin ("gong tong").

Eli Xiltä kylmä vastaanotto Putinille. Toisaalta videon lopussa mainitaan, että joku alempi kiinalainen virkamies on puhunut että Kiina voisi osallistua sotimiseen Venäjän puolella. Kiinan lopullinen positio jää vieläkin hieman avoimeksi.

Putler näyttää videon kohdassa 8:10 siltä että viesti on kyllä tullut selväksi. Kuin kepistä saanut rakkikoira.
Kiinalaiseen kulttuuriin kuuluu se että kasvonsa menettäneet on spitaalisia ja heistä halutaan pestä kädet. Valtiopäämiesten ja globaalin politiikan kohdalla tilanne toki on eri kuin tavallisilla tallaajilla, mutta sen vastine tämä tilanne selvästi on.

Xi:llä ja Kiinalla ei ole liittolaisten suhteen varsinaisesti vaihtoehtoja, mutta samalla taas Putin häpäisi epäsuorasti sekä Kiinan valtion että sen johdon. Kiinan TV:ssä ja mediassa hehkutettiin Venäjän pyhää sotaa Ukrainan natseja vastaan, mutta nyt kun todellinen tilanne on jo vuotanut kansan tietoisuuteen niin Venäjälle nauretaan ja tämä taas saa Kiinan johdon näyttämään idiooteilta jotka kaveeraavat väärän väen kanssa. Venäjälle ei naureta sen takia että kiinalaiset puoltaisivat Ukrainaa vaan sen takia että kiinalaiset eivät halua assosioitua häviäjän ja luuserin puolelle. Kiinalaiset hylkäävät heti liittolaiset ja kaverinsa jos yhdelläkään kierroksella jaetaan huonot kortit. Minkäänlaista lojaaliutta ja suoraselkäisyyttä on turha odotella ja nyt kun kyse on Putinista niin helvetin hyvä niin. :cigar2:
 
Tää onkin vänkä juttu jos pitää paikkansa, ukrainalaisten it-tykimiähet tipautti venäläisen SU-30:sen Sergeillä :D

Eihän siinä kun lentää sopivalla korkeudella ja nopeudella, asettaja ja suuntaaja osaavat hommansa, niin kyllä sillä tulosta saa aikaan. Toki sopivasti tuuriakin, että tuolla haulikolla tulee osumia oikeisiin paikkoihin. Noita tykkejähän on tehty ihan tajuton määrä. Kun on sihti kohdallaan, niin parilla pidemmällä sarjalla kyllä ampuu koneen alas.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 547
Viestejä
4 508 352
Jäsenet
74 432
Uusin jäsen
Lu0pio

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom