Näin on. Minä käytin kuin käytinkin aikaani tuon paskahaastattelun katsomiseen(en toki kokonaan). Luentoa olin katsonut jo aiemmin.
Minulle selvisi paljon haastattelusta. Ei niinkään uutta tietoa tapahtumista, vaan se mistä kontekstista asiaa tässä katsotaan ja halutaan esitellä. Se konteksti ei ehkä palvele ihmiskunnan, tavallisen ukrainalaisen tai Suomen kaltaisen valtion etua. Varmaan monien yksilöiden tai ehkä Yhdysvaltain lyhytnäköistä etua. Kun kylmän äärirelativistisesti puhutaan siitä, että US on ehkä tehnyt strategisen virheen tai toiminut väärin motiivein, se ei paljonkaan minua kiinnosta. Ei myöskään melko lähellä tätä oleva Venäjän etu. Venäjän öykkäröinti ei ole alkanut lännen liiallisesta etenemisestä politiikassa edeltäen Ukrainan tai Georgian kriisiä. Ei Putinia sen jälkeen nostettu presidentiksi. En myöskään hyväksy asennetta, jossa maita voidaan hylätä ankean aatteen etupiiriin kauhun tasapainon säilyttämiseksi tai rahan tekemiseksi. Ankea aate tulee lopulta kokonaan poistaa. Tietysti joku amerikkalainen mieluusti omien bisnestensä vuoksi haluaisi, että ukrainalaiset eläisivät paskassa möyrien sukupolvesta toiseen. Samoin tehtiin Baltian kansoille ja suomalaisillekin yritettiin, kun ryssä tunki amerikkalaisella kalustolla länsimaista possunsäilykettä syöden tänne tappamaan ja raiskaamaan sivullisia.
Totta kai se on Putlerille ikävää, että NATO ei nöyristele ja pysy korkeintaan puolimatkassa pyrkien pönkittämään ankean aatteen blokin vahvistumista ennalleen. Ei tätä varten tarvitse kehottaa länsimielisiä katsomaan 80 minuuttia syöpää. Voi myös sanoa suoraan perseisiä Tehtaankadulta.