Itse olin täydessä uskossa siihen, että Wagner lähti hakemaan Kremliä. Nyt kyllä vaikuttaa uskottavalta myös se, että Prigozhin siirtyy VV:n armeijan komentajaksi ja sieltä tulee uusi rintama Ukrainaan. Epätoivoiset ajat jne.Niin tässä olikin tarkoitus päästä eroon Likasankosta ja antaa maa prigozhinin hallintaan. Melkoisia juonenkäänteitä jälleen eikä varmasti vielä lopu tähän.
Kyllä tuo eilinen perääntyminen sen verran erikoinen oli, että pakko epäillä jotain masterplaniakin. Muutamassa tunnissa "Venäjää ei enää ole, taistelemme kuolemaan saakka korruptiota vastaan" jne vaihtui siihen, että "Kohta voisi tulla verta joltain niin me mennään nyt kotiin"Joo kaikissa Putinin epäonnistumisissa on aina joku masterplan takana. Tai sitten homma vaan lähti käsistä ja kenelläkään ei ollut narujen päistä enää mitään hajua.
Tuskin ne siihen Prigozhinia tarttee, jos haluavat nukettaa ja mitä sillä voitettaisiin. Mutta kaveri on osoittanut olevansa melko päämäärätietoinen ja brutaali otteissaan. VV:n armeijan mobilisointi pohjoisrintamalle kuulostaa ihan mahdolliselta. Lukashenkoa ehkä sen takia eilen korostettiin, että hän varmaan lähipäivinä tekee jonkun nimityksen tuolla.Uudet palaset eli ydinaseet ja Prigozhin Valko-Venäjällä. Tuo kauhuskenaario itselle nousi mieleen. Putinin näennäisesti hallitsematon tilanne on kuitenkin Putinin suunnitelma. Toivottavasti olen niin väärässä kun vaan voi olla.
Joku eilen epäili (ehkä twitterissä), että Putin voisi ottaa uskottavuuttaan takaisin käyttämällä ydinasetta sodassa, mutta mulle ei oikein aukea miten Ukrainan nukettaminen vaikuttaa siihen, miten Prigozhinin porukka nöyryytti Venäjän hallintoa eilen. Ja onhan Venäjällä tapa ratkaista eskalaatiot tekemällä suurempi eskalaatio johonkin muualle. Mutta kyllä ydinaseiden käytön perustelu jotain muuta toimijaa kuin Wagneria vastaan kuulostaa nyt vähän kaukaa haetulta, eikä enää se Wagnerkaan aiheuta eksistentiaalista kriisiä.
Joo eihän siellä ole isoina toimijoina jäljellä kuin nämä sisäisen turvallisuuden joukot, jotka lähinnä hakkaa aseettomia siviilejä. Vaikka siellä on isot osastot niin ei ne varmaan oikeille sotilaille pärjää oikein mitenkään. Se kuitenkin ihmetyttää, että miksi ilmavoimat ei ampunut kolonnaa paskaksi motarille? Tämä puoltaa sitä, että jonkinlaista sisäistä tukea vähintäänkin oli, ellei jopa sitten sovittua diiliä.Vapaan Venäjän legioonakin tunkeutui hyvin helpohkosti Belgorodin alueelle aiemmin, joten kyllä se nyt vaan kannattaa uskoa, että Venäjän puolustuskyky rajojensa sisällä on hyvin rajallinen. Lisäksi on täysin uskottavaa, että osa armeijasta olisi loikannut Wagnerin riveihin.
Tämä jäi kyllä mielenkiintoiseen tilaan. Tuskin tuo nyt ihan tässä oli. Molempien osapuolien puheet muuttuivat niin päälaelleen ja tuo ei nyt pysy salassa edes Venäjällä, kun kuitenkin miljoonakaupunki miehitettiin päivässä.