Huoh. Itse väitit ihan ensimmäisessä viestissäsi aiheesta että:
Tuo on faktuaalisesti väärää tietoa. Protokollassa ei moista tietoa siirretä, vaan edelleenkin se lentoonnousupaikka.
Sori, ilmaisuni oli uutisoinnin sumentava , kärjistävä ja totta tuskin sitä ohjaajaa henkilönä voi paikantaa, jos ohjaaja on itsensä sijoittanut muualle.
Mutta isommassa kuvassa juju ja ja ongelma uutisen mukaan on mm. siinä että kuluttaja laitteet välittävät sijaintitioa joka riskeeraaja operoivien sotilaiden sijainnin. En voi faktana osoittaa tai kiistää mitä kaikkia tietoja valmistajien viestit sisältää. Mutta ne jotka noita käyttävät niin toivottavasti tietävät.
Sotilaskäytössä, missä julkisuuden perusteella noita kuluttaja vehkeitä käytetään, niin se että itse ohjaimen paikan voisi salata ei riitä, vaan myös se itse droonin reitti, lähtöpaikka myös. Jos pelko että jos jompikumpi data on vihollisen käytössä, niin rajoittaa sellaisten droonien käyttöä.
Ne droonit jotka ei paikkatietoa vuoda, niin helpottaa kummasti, käyttäjän voi käyttää droonia tilanteissa joissa ei voi siirtyä riskittömään paikkaan, jos toimitaan kimpassa niin "lataaja" voi toimia turvallisemmin kimpassa ohjaajan kanssa.
Aikaisempien uutisointien mukaan Venäjällä olisi vaikka minkälaista elektronisen sodankäynnin kykyä, mutta Ukrainan lennokkioperaatioihin se ei näytä ainakaan purevan. Vaikuttaa olevan linjassa sen kanssa, mitä Venäjän kyvyistä on muutenkin uutisoitu.
Uutisoinnissa, tai siis uutisvaikuttamisen perusteella viesti aaltoilee, eli välillä tulee viestiä että venäläiset pystyy vaikuttamaan, välillä taasen mailmalle pusketaan viestiä tehokkaasta drooni toiminnasta.
Uutisvaikuttamiseen kuuluu myös se kaava että kuulia loisi itselleen oman totuuden niiden välistä.
Pidän kuitenkin uskottavana että venäläissä on paikallista kykyä häiritä osaa drooni toimintaa, tai siis ihmettelisin jos ei olisi kykyä. Mutta rajoittunut, ja rajoittuneesti jossain kuumissapisteissä.
Pidän kuitenkin uskottavana että venäläisillä on kykyä kuluttajalaitteiden liikenteen hyödyntämiseen, tai siis ihmettelisin jos ei olisi kykyä. Mutta rajoittuneesti joissain kuumissa pisteissä, ja nykyään ei hyötyä, kuten jäljempänä kirjoitit.
Pidän kuitenkin uskottavana että venäläisillä on myös järeämpää kykyä ollut, mutta uutsointien perustaalla Ukrainalaiset on iskeneet näihin laitteisiin, jäljellä olevasta kyvystä vaikea arvioida.
Vähän aikaa sitten uutisoitiin, että Ukrainalaiset muokkaavat kaupallisten lennokkien ohjelmistoa niin, että ne eivät esimerkiksi lähetä sijaintitietoja kenen tahansa katsottavaksi.
Uskon tähän vahvasti, ja tämä ongelma ollut lähinnä viimekeväänä kun tilanne kärjisty nopeasti ja heille virtasi droonia josta varmaan osa meni käyttöön ennen muokkausta. Samalla muokanneet muitakin tylsiä kuluttajarahoituksia pois.
Ja julkisesti ongelmasta puhuminen oli osittain myös julkisen keskustelun ohjaamista. En nyt yllättyisi jos välillä feikki dataakiin heitetty.
Ukraina on myös julkkaissut (* videoita missä he ovat teknisesti hyökänneet venäläisten drooneja vastaan, venäjäkin käyttää myös kuluttajamalleja ja meidän mielikuvan mukaan ei olisi yllätys jos huolimattomasti.
(*
Enemmän tai vähemmän virallisesti, luokkaa scifi laitteet joilla kaapataan drooni maahan, joihinkin hienostuneisempiin, osa voi olla ihan muuta kuin videon saatesanat.
Vielä parempi olisi tietysti, että Ukrainan (ja Suomen) käyttöön saataisiin lennokkeja, joissa olisi sotilaskäytössä tarvittavia ominaisuuksia, häiriösietoisemmat datalinkit, monipuolinen navigointi ym. On siellä varmaan näitäkin, ja hyvin on kaupallisiakin lennokkeja sovellettu operaatioissa.
Uutisvirrassa nähty monentaoista ja järeämpää sotilas kalustoa, ja jos operointimatkat pidempiä, laitteet kalliimpia, niin ollaan suojassa hajautetusti. Kestävät vakoilua ja häirintää paljon paremmin.
Vuoden takaisista isommista turkkilaisista uutisointi väheni rajusti, silloin vistettiin että kyvyt sietää vihollisen elsoa oli heikko, tiedä sitten oliko vain sumutusta.