Junat pyörivät venäjällä käsittääkseni lähes täysin polttoöljyllä. Ei kukaan jaksa vetää loputtomien kilsamäärien radoille sähköjä.
Täh? Mistä moinen käsitys? Kyllä se suurimmalta osin on nimenomaan sähköistetty. NL on täysin omassa luokassaan mitä tulee sähköiseen liikenteeseen, niin kaupungissa kuin pitkän matkan kuljetuksissa. Toki NL hajosi ja tendenssi kääntyi päälaelleen kaupungeissa, Euroopassa satsataan autojen sijaan sähköisiin julkisiin, Venäjällä puretaan sähköisiä julkisia ja satsataan autoihin.
Tuossa on aika paljon mainoshölinää, mutta voi Wikiä yms katsella.
Kyllä se on juurikin päin vastoin. Suurin osa kulkee sähköllä. Eri asia sitten kuinka kauan, millä jne, esim. matkustajajunat kun ovat tuontitavaraa tai niissä omissa kotimaisuusaste 90% - siis painosta

(Kyllä, RZD:n sivuilla oli joskus pienellä präntillä korjattu noi kun esittelivät miten on omaa tuotantoa, mutta kaikki tekniikka länsimaista, korin ja telit nyt voi hitsailla missä vaan, joten päätyivät ilmoittamaan kotimaisuusasteen ei osien määrästä vaan painosta)
Mitä vielä lähemmäksi aihetta tulee, eli Dzhankoihin, joka siis Krimillä, niin Ukraina oli sähköistymisessä vielä aivan omassa luokassaan. Monissa kaupungeissa suurin osa busseista nimenomaan johdinautoja, pisimmät linjat, Krimillä taitaa olla se maailman pisin johdinautolinja kaupungista toiseen (onko se Feodosiasta jonnekin, ei jaksa nyt katella, 70-90km kuitenkin ihan maantietä pitkin) yms yms.
On sitä kyllä tullu nähtyä läjäpäin myös savuttavia polttoöljyvetureita ihan ihan matkustajakäytössä, mutta pidemmillä matkoilla veturi vaihtuu hyvin hyvin monta kertaa. Liekkö jotain viallisia osuuksia, jotka ajettu polttoöljyllä tms.
Listen to this article The Russian International Transport and Logistics Forum PRO//MOTION.1520 is usually held in Sochi and attracts delegates for many countries. Not surprisingly, this year it was held online. Its “Green Swan Solutions” session considered environmental initiatives and took...
www.railengineer.co.uk
en.wikipedia.org
en.wikipedia.org