..
Ruohikossa jos alat metallia säilyttelemään kesät talvet,
...jos ne makaa jossain peltoon painuneena kosteassa vuosikausia,
...
Hyviä pointteja, mutta tartun noihin iriottamiini kuvauksiin.
Sen voisi kuvitella olevan hyvin oleellista että miten säilytetty, netti huhujen mukaan osa, lukumääräisesti iso, on säilytetty huonosti, joihin saattaa hyvin päteä nuo kuvaukset ettei ole otettavissa sodankäyntiin.
Nettihuhujen mukaan osa, joka myös lukumääräisesti iso, on säilytetty suotuisammissa oloissa.
Joista ehkä osa jopa varastoitaessa valmisteltu niin että jotain edellytyksiä myöhempään käyttöön ottoon.
Mutta viittasit myös siihen että varastoista on voitu rapsia arvokkaampia rahaksi vaihdettavia osia, vanhukset varmaan muistaa että N-liiton hajottua kaikkea oli saatavilla, ja moni rikastunut loi sitä alkupääomaa myymällä romurautaa. Ja ei se N-liitonaikaakaankaan kaikki valmistunut ollut priimaa ja jos se rahdattiin tehtaaltaa varastoon, niin ketä kiinnosti, kunhan saldot kasvoi. Kun ei ne valmiitkaan käyttöön menevät tainneet aina olla edes sen ajan suomalaisenkaan mielestä priimaa, ennen uudelleen "kokoamista".
Toisaalta ei se n-liiton toleranssit olleet niin justiinsa, ja onhan niitä suomiladoista jostain pitkään sailöttyjä koneita otettu käyttöön ilman sen surempaa jumppaa (jos mennään sotakoneista muihin).
Mutta sotaa koskevien juttujen perusteella venäläisillä on ollut haasteita kaluston kannalta, niitä on matkalla jäänyt ihan sen takia etteivät ole toimineet, se moottorimarssi junakuljetuksen jälkeen ollut liikaa, vaikka viikkoja/kuukausia rajan tuntumassa lämmiteltiin.
Ja onhan sitä naureskeltu "uusienkien" vehkeiden osalta, jos juhlaparaati kalustoa jäi tienvarteen jo ennen paraatia, vaikka voisi kuvitella että ne ainakin viimeisen päällä katsottu.
Länsimaissa taasen sotaspeksit on tiukemmat kuin siviilissä, niiden pitää kestää ja toimia, sotilaan pitää voida luottaa, venäjällä sotilaan henki on arvoton.