Venäjä hyökkäsi Ukrainaan 24. helmikuuta 2022

Alkaa olla aika turhaa spekulointia, kun kellään ei ole varmaan tietoa örkkitankkien pitkäaikaisvarastoinneista. Tuskin edes niillä itsellään.

On kai se aika varmaa kokemusperäistä tietoa, ettei tuossa maassa mitään varsinaisesti hyvin huolleta ja jos varastettavaa on, niin se varastetaan. En näe mitään syytä, miksei tuo koskisi myös varastoituja tankkeja.
 
En ole 50v seisonutta tankkia ajanut, mutta kun toimivaa tankkia on ajanut ja tuntenut sen voiman, niin siinä käy kyllä selväksi, että ne laakerit joko lähtee pyörimään tai antautuvat. Voima ei lopu kesken, kunhan siitä edes suurin osa saadaan välitettyä teloille. Jos laakerit lähtevät pyörimään, niin ajoon vaan. Jos antautuvat, niin huoltoon. Ne huollot, joita intissä näit oli varmaankin ennakoivaa huoltoa, joka operatiivisille laitteille tehdään tuntiperusteisesti. Ei se huollon väliin jääminen vielä toimintaa lopeta, mutta niiden tekeminen pitää tankin pidempään korkeammassa kuntoluokassa.

Ei ollut edes tavatonta, että kuljettaja ei huomannut jonkun jarrun laahaavan tai muita vikoja, vaan ne löydettiin vasta huolloissa, kun niitä ei perstuntumalla edes huomaa. Isot puutkin kaatuu melko huomaamatta jos meinaa mennä ahtaaksi.. Tulipa vielä mieleen, että olen kyllä nähnyt paljon yli 50v seisseitä varaosia, jotka olivat kauttaaltaan vaseliinissa ja putsattuna täysin uuden veroisia. Teräs kyllä säilyy oikein käsiteltynä pitkään.

Alkaa olla aika turhaa spekulointia, kun kellään ei ole varmaan tietoa örkkitankkien pitkäaikaisvarastoinneista. Tuskin edes niillä itsellään.

Tai sitten on niin jumissa, että esim. vaihteisto/kytkin pettää kun ei saa ruostekasaa liikkeelle. Edelleen niissä tankeissa ei ole mitään ihmeellisen tehokkaita moottoreita, nykyisistä kuorma-autoista löytyy tehokkaampia koneita kuin jostain T-62:sta. No ei yksittäisen huollon väliin jättäminen, mutta kun on jätetty ne huollot vuosikymmeniksi tekemättä ja romut on taivasalla, niin ihan turha kuvitella, että niillä tekisi mitään sodassa ennen täydellistä kunnostusta. Jumittelevan jarrun kanssa voi ajaa ihan vaikka sillä micralla. Teollisuusalueilla näkee usein miten yhdistelmän kuskia ei ole kiinnostanut, että jarru on yhdessä paripyörässä mennyt päälle (jäljet tiessä). Tottakai sisällä vaseliinissa säilötty osa varmasti säilyy, mutta ei niitä vanhoja romuja ole niin säilötty. Laakereiden lisäksi kaikki tiivisteet ym. on ihan paskana, joten turha puhua mistään hallitusta vuodosta. Tälläistä kalusta ei ole mitään järkeä yrittää viedä rintamalle, kun hajoavat yksi toisensa perään.
 
Kremenchukin kauppakeskuksen ohjusisku läheisen puiston kameroista eri kulmista. Paljon ihmisiä tuolla puistossakin kävelyllä ja hyvin näkyy räjähdyksen synnyttämä shokkiaalto. Järkyttävää perseilyä venäläisiltä.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Kremenchukin kauppakeskuksen ohjusisku läheisen puiston kameroista eri kulmista. Paljon ihmisiä tuolla puistossakin kävelyllä ja hyvin näkyy räjähdyksen synnyttämä shokkiaalto. Järkyttävää perseilyä venäläisiltä.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Lintuja ei viimesessä kuvassa paljon ressannu.

Mutta on se uskomatonta että tämmöstä joutuu todistamaan vielä 2020-luvulla.. käsittämätöntä..
 
Kremenchukin kauppakeskuksen ohjusisku läheisen puiston kameroista eri kulmista. Paljon ihmisiä tuolla puistossakin kävelyllä ja hyvin näkyy räjähdyksen synnyttämä shokkiaalto. Järkyttävää perseilyä venäläisiltä.
Kyyninen ihminen voisi toki kysyä, onko järkeä laittaa mitään armeijaan liittyvää ostoskeskuksen lähelle. Toinen ohjus taisi osua kohteeseensa. Toinen ostariin. Ei taida Suomessa olla armeijan varikoita, öljyn jalostusta tms lähellä ostareita tai asutusta
 
Venäjä on EU:n mukaan (yli kk sitten lukema mainittu) tuhonnut 10 000 kerrostaloa ja 100 000 omakotitaloa, joten hyökkääjän näkökulmasta asialla ei ole väliä. Väittäisin jopa että Venäjän näkökulmasta myös sopivaa, ohjukset "lipsuu" joka tapauksessa siviilikohteisiin taistelumoraalia heikentämään. Sodankäynnin tyyli kun russakoilla kerran tämä.
Eipä tuo taida muuta kuin päinvastaista aiheuttaa, eli nostaa sitä.

Ukrainaa on tuhottu niin paljon eri tavoin jo, että tässä kohtaa antautuminen olisi isoin tappio mitä koskaan. Jäädä tuollaisen kehitysmaan hallintaan.
 
Kyyninen ihminen voisi toki kysyä, onko järkeä laittaa mitään armeijaan liittyvää ostoskeskuksen lähelle. Toinen ohjus taisi osua kohteeseensa. Toinen ostariin. Ei taida Suomessa olla armeijan varikoita, öljyn jalostusta tms lähellä ostareita tai asutusta
No, lähelläkin on aika suhteellinen käsite. Venäjän jäljellä olevissa kranaateissa, raketeissa ja ohjuksissa turkkuus on varmaan luokkaa sata kilometriä että voi siinä säteellä tietysti jotain olla.
 
Kyyninen ihminen voisi toki kysyä, onko järkeä laittaa mitään armeijaan liittyvää ostoskeskuksen lähelle. Toinen ohjus taisi osua kohteeseensa. Toinen ostariin. Ei taida Suomessa olla armeijan varikoita, öljyn jalostusta tms lähellä ostareita tai asutusta
Samaa teki Venäjäkin Donbassin sodan aikana paljon tarkoitushakuisemmin vuosikaudet. Ne käytti tykistöäkin tyyliin lähiö-alueen kaduilta käsin. Ja sitten kun Ukrainan vastaisku joskus osuu siviilikohteeseen, niin seuraa hirveä peppukipeily "natsismista", ja tällaiset siviiliuhrit toki palveli täydellisesti Putinin tarkoitusperiä ja auttoi luomaan pretextiä tätä nykyistä sotaa varten.

Ukraina sentään operoi tykistöä yms. ihan pelloilta eikä mistään asutuskeskuksista käsin.
 
Kyyninen ihminen voisi toki kysyä, onko järkeä laittaa mitään armeijaan liittyvää ostoskeskuksen lähelle. Toinen ohjus taisi osua kohteeseensa. Toinen ostariin. Ei taida Suomessa olla armeijan varikoita, öljyn jalostusta tms lähellä ostareita tai asutusta

Mikä se kohde oli ja mistä tieto? Ja jos kohde lähellä (Venäjä väittää, Ukraina kiistää? Paikalla olleilta ulkomaisilta toimittajilta ei ilmeisesti ainakaan vahvistusta sotilaskohteesta?), niin miksi iskeä ostarin aukioloaikaan (oikeastaan varmimpaan kiireiseen aikaan, klo 16 paikallista...)?
 
Mutuilen, että Venäjä pitää ostareita ihan valideina kohteina eikä edes yritäkkään varoa. Ideana juurikin kyynisyys, tuskin ensisijaisesti terrori.
Kyllähän ostarissa on paljon ruokaa, lääkkeitä, erilaisia tarvikkeita, ajoneuvoja (lähtien polkupyöristä), varastointitilaa, mahdollisesti (metsästys- ja urheilu)aseita jopa rauhan aikana, niissä on yleensä varavoimaa sun muuta, ne on hyviä logistiikkakeskuksia ja periaatteessa soveltuvia ihan asevoimien käyttöön tai vähintään ylläpitämään normaalia elämää väliaikaisesti, joka ei taasen Venäjälle sovi.
Meneehän siinä infran tuhoamisen vaikutukset vähän ohi jos on ostarit jäljellä.
Ihmishengelle, siviilinkään, elämänlaadulle jne ei ole annettu taaskaan minkäänlaista arvoa eikä armoa.
 
Surullista tuota ”sodankäyntiä” on katsoa. Onko tuossa ilmahälytys kun ihmiset lähtevät juoksemaan pakoon vai pitääkö lähestyvä ohjus sellaista ääntä että vaistomaisesti lähtee pakeneman? Tyhmä kysymys mutta ei tämän naapurin kanssa tiedä koskaan onko itse samassa tilanteessa joskus.

edit: taisi osua toinen ohjus aikaisemmin lähelle
 
Viimeksi muokattu:
Mutuilen, että Venäjä pitää ostareita ihan valideina kohteina eikä edes yritäkkään varoa. Ideana juurikin kyynisyys, tuskin ensisijaisesti terrori.
Kyllähän ostarissa on paljon ruokaa, lääkkeitä, erilaisia tarvikkeita, ajoneuvoja (lähtien polkupyöristä), varastointitilaa, mahdollisesti (metsästys- ja urheilu)aseita jopa rauhan aikana, niissä on yleensä varavoimaa sun muuta, ne on hyviä logistiikkakeskuksia ja periaatteessa soveltuvia ihan asevoimien käyttöön tai vähintään ylläpitämään normaalia elämää väliaikaisesti, joka ei taasen Venäjälle sovi.
Meneehän siinä infran tuhoamisen vaikutukset vähän ohi jos on ostarit jäljellä.
Ihmishengelle, siviilinkään, elämänlaadulle jne ei ole annettu taaskaan minkäänlaista arvoa eikä armoa.
Venäjä on tarkoitushakuisesti iskenyt kaikenlaisiin siviilikohteisiin, mukaanlukien sairaalat ja merkityt väestönsuojat... Tämä on nimenomaan niin puhdasta terroria kuin voi olla.

Toki voi olla, että nyt iskettiin ostariin puolivahingossa esimerkiksi vanhojen ohjusten heikon tarkkuuden vuoksi. Tai sitten iskettiin täysin tahallaan. Ei voi tietää eikä sillä ole paljon väliäkään.
 
Venäläistä logiikkaa on kyllä vaikea tajuta.. Itsellä ainakin taistelutahto vain nousisi jos joku sukulainen tai läheinen joutuisi väkivallan/raiskauksen/pommituksen kohteeksi.

Siellä sotilasjohtoa myöten on joku kieroutunut ajatusmalli että puolustajat antautuvat kunhan siviiliväestöä tarpeeksi terrorisoi vaikka luulisi sen aiheuttavan (ainakin minussa aiheuttaa) päinvastaisen reaktion.

Tekee myös valloitettujen alueiden minkäänlaisesta hallussapidosta mahdotonta. Se mitä siellä oli Venäjälle myönteisiä ovat hekin kääntäneet kelkkansa suurelta osin.
 
Venäjä on tarkoitushakuisesti iskenyt kaikenlaisiin siviilikohteisiin, mukaanlukien sairaalat ja merkityt väestönsuojat... Tämä on nimenomaan niin puhdasta terroria kuin voi olla.

Toki voi olla, että nyt iskettiin ostariin puolivahingossa esimerkiksi vanhojen ohjusten heikon tarkkuuden vuoksi. Tai sitten iskettiin täysin tahallaan. Ei voi tietää eikä sillä ole paljon väliäkään.
Merkityt väestönsuojat ja vastaavat erikseen, mutta kyllä mä näen, että ostareita tietynlaiset hyvin kyyniset kenraalit tai ketkä ikinä kohdelistoja tekeekään pitää herkullisina kohteina nimenomaan infran ja tarvikkeiden takia.
Eipä sillä niin väliä olekaan, mutta jos draama ja terrori olis ensisijainen tarkoitus niin varmasti löytyisi enemmänkin haloota aiheuttavia kohteita, kuten noi mainitsemasi ja päälle tietysti koulut, torit, sun muut. Venäjä ei tietenkään kehtaa myöntää tuota, mutta aivan varmasti stalinistinatsikenraalit ajatellu sen lähinnä niin päin.


Venäläistä logiikkaa on kyllä vaikea tajuta.. Itsellä ainakin taistelutahto vain nousisi jos joku sukulainen tai läheinen joutuisi väkivallan/raiskauksen/pommituksen kohteeksi.

Siellä sotilasjohtoa myöten on joku kieroutunut ajatusmalli että puolustajat antautuvat kunhan siviiliväestöä tarpeeksi terrorisoi vaikka luulisi sen aiheuttavan (ainakin minussa aiheuttaa) päinvastaisen reaktion.

Tekee myös valloitettujen alueiden minkäänlaisesta hallussapidosta mahdotonta. Se mitä siellä oli Venäjälle myönteisiä ovat hekin kääntäneet kelkkansa suurelta osin.

Äkkiä ajateltuna joo, mutta se logiikka perustuu aivan täydelliseen terroriin ja mikäli ei tehoa niin koko väestön tuhoamiseen. Tästä on viimeksi hädin tuskin 20 vuotta kun tuo strategia toimi, Tsetsenian esimerkki. Afganistanissa ei toiminut, Beirutissa ja sitä kautta Lähi-Idässä toimi.
Paradoksaalisesti esimerkkinä myös natsi-Saksa, jota Venäjällä nyt selvästi ylemmissä piireissä ihannoidaan. Tosin NL:ssä se ei toiminut, siinä se paradoksi, mutta noi elääkin jossain omassa maailmassa.
 
Mikä se kohde oli ja mistä tieto? Ja jos kohde lähellä (Venäjä väittää, Ukraina kiistää? Paikalla olleilta ulkomaisilta toimittajilta ei ilmeisesti ainakaan vahvistusta sotilaskohteesta?), niin miksi iskeä ostarin aukioloaikaan (oikeastaan varmimpaan kiireiseen aikaan, klo 16 paikallista...)?
Eipä noita Ukrainan puolella tapahtuvia asevarastojen tai sotilaskohteiden osumia taideta ihan yhteisestä sopimuksesta hirveästi huudella länsimediassa. Se on tullut jo selväksi, että ei ne siviilikohteet mitenkään eroa Venäjän muista kohteista. Kaikki tuntuu kelpaavan, vaikka ei noilla päiväkodeilla ja ostareilla taideta sielläkään päin juhlia, kuin epävirallisesti.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
...unohtamatta viime sodan aikaista partisaanitoimintaa, sehän on uljasta ja rohkeaa teurastaa syrjäkylien siviilit.

Sillähän se puolustustahto romuttuu, tottakai.
 
Nyt iskee venäjälle koko helmikuun hyökkäyksen jälkeisen ajan suurin häpeä ja ongelma. Bulgaria karkoittaa 70 venäläistä diplomaattia (venäjällä on Bulgariassa noin 150 diplomaattia), josta seuraa venäläisen tavan mukaan tietenkin vastatoimena sama määrä karkotettuja bulgarialaisia diplomaatteja. Ongelma on se, että Bulgarialla on venäjällä vain 48 henkilön lähetystö (yhteenlaskettuna kaikki diplomaatit sekä hallinnollinen ja tekninen hekilökunta).
Jos tässä pitäisi lähteä veikkaamaan venäjän vastatoimia, arvelisin että katkaisevat välit kokonaan Bulgariaan. :coffee:

"The foreign ministry have now ordered Russia to reduce its diplomatic staff in Bulgaria to the same level as Bulgarian diplomatic missions in Russia. This includes up to 23 diplomatic and 25 administrative and technical staff, the foreign ministry said in a statement.

The 70 Russian diplomats were instructed to leave by midnight on July 3, 2022."
 
Ei taida Suomessa olla armeijan varikoita, öljyn jalostusta tms lähellä ostareita tai asutusta
Mikä tää juttu on, Sitä en tiedä miten ostarit, riippuu kai mikä lasketaan ostariksi. Öljynjalostamot väheni, eikä niitä paljoa ole ollut.
Puolustusvoimilla paljon kohteita ollut ihan asutuksen seassa, varikoitakin, riippuen mitä varikoksi lasket. Varuskuntia on purettu, ja osa niistä juuri noita asutusten seassa olleita, eli arvokkaaksi tonttimaaksi muuttuneet, ja "viimevuosina" on olemassaolevissakin vähän aitaa laitettu että rajat erottuu, kauppaan kulku voinut kärsiä.

Tietenkin tuuri jos venäläisten ostari iskussa yksi harhautunut joka osu johonkin sotilaskohteeseen.

Venäläisillä ei pitäisi olla mitään asiaa pommitella Ukrainassa sotilaskohteita. mutta kun harrastaa sikaa, niin tuo alkaa kuullostaa jo hyväksyttävältä, on se taitava.
 
Viimeksi muokattu:
Kyyninen ihminen voisi toki kysyä, onko järkeä laittaa mitään armeijaan liittyvää ostoskeskuksen lähelle. Toinen ohjus taisi osua kohteeseensa. Toinen ostariin. Ei taida Suomessa olla armeijan varikoita, öljyn jalostusta tms lähellä ostareita tai asutusta

Mikä on lähellä? Esim. Kaajaanin varuskunta on puolen kilometrin päässä kerrostaloista. Polttoaineiden jakelupisteitä (niitä joissa polttoainerekat täytetään) on paikotellen 100m päässä asutuksesta.
 
Mikä on lähellä? Esim. Kaajaanin varuskunta on puolen kilometrin päässä kerrostaloista. Polttoaineiden jakelupisteitä (niitä joissa polttoainerekat täytetään) on paikotellen 100m päässä asutuksesta.
Onhan tuo melko lähellä. Itse ainakin evakoisin itseni vastaavista paikoista. Venäjän tarkimmat ohjukset varmaankin osuu kyllä koordinaatteihin, mutta sitten taas tuokin ostoskeskukseen osunut oli ilmeisesti merimaaliohjus. Lienee laarin pohjalla tarkkoja, epätarkkoja ja sitten sinnepäin ja silmät kiinni matskua. Toki valtiokin varmaan alkaa siirtelemään potentiaalisia kohteita jos sota uhkaa. Polttoainetta tuskin kannattaa säilyttää paikoissa jotka on vihulaisen tiedossa.
 
Viimeksi muokattu:
Tai sitten on niin jumissa, että esim. vaihteisto/kytkin pettää kun ei saa ruostekasaa liikkeelle. Edelleen niissä tankeissa ei ole mitään ihmeellisen tehokkaita moottoreita, nykyisistä kuorma-autoista löytyy tehokkaampia koneita kuin jostain T-62:sta. No ei yksittäisen huollon väliin jättäminen, mutta kun on jätetty ne huollot vuosikymmeniksi tekemättä ja romut on taivasalla, niin ihan turha kuvitella, että niillä tekisi mitään sodassa ennen täydellistä kunnostusta. Jumittelevan jarrun kanssa voi ajaa ihan vaikka sillä micralla. Teollisuusalueilla näkee usein miten yhdistelmän kuskia ei ole kiinnostanut, että jarru on yhdessä paripyörässä mennyt päälle (jäljet tiessä). Tottakai sisällä vaseliinissa säilötty osa varmasti säilyy, mutta ei niitä vanhoja romuja ole niin säilötty. Laakereiden lisäksi kaikki tiivisteet ym. on ihan paskana, joten turha puhua mistään hallitusta vuodosta. Tälläistä kalusta ei ole mitään järkeä yrittää viedä rintamalle, kun hajoavat yksi toisensa perään.

Se on hyvä, että on erilaisia mielipiteitä. Muuten elämä olisi aika tylsää. En kyllä vieläkään pidä mielekkäänä verrata panssarivaunua millään osa-alueella kuorma-autoon. Jarru- ja kääntöjärjestelmät on suunniteltu ihan eri lähtökohdista ja mekaanisesti toisistaan poikkeavat.

Sen verran vielä tuosta huollosta, että ainakin vanhemmat T-sarjalaiset ovat kohtuu helposti huollettavissa, eivätkä vaadi kovin erikoisia työkaluja tai tiloja. Laakerit ja monet muut osat on suunniteltu vaihdettavaksi kentällä jos sellaiseen tulee tarve. Turha kuvitella, että se olisi joku massiivinen operaatio, varsinkin, kun neukkuaikaista varaosaa luulisi olevan reilusti varastossa.
 
Tuota meininkiä kun seuraa, vahoja varusteita yms. niin väkisinkin alkaa jännittää. Vaasan rannikkopatteristo oli keskellä kaupunkia kunnes lakkautettiin vuoden 1998 lopulla. Enkä yhtään ihmettele jos sota syttyis, niin örkit varmasti pommittais Vaasaa ihan vaan vanhojen karttojen perusteella.

Samoin käy varmasti myös Oululle, keskustan kasarmien takia.
 
Tuota meininkiä kun seuraa, vahoja varusteita yms. niin väkisinkin alkaa jännittää. Vaasan rannikkopatteristo oli keskellä kaupunkia kunnes lakkautettiin vuoden 1998 lopulla. Enkä yhtään ihmettele jos sota syttyis, niin örkit varmasti pommittais Vaasaa ihan vaan vanhojen karttojen perusteella.

Samoin käy varmasti myös Oululle, keskustan kasarmien takia.
Lentokenttien läheisyydessä ei myöskään liene terveellistä oleskella.
 
Se on hyvä, että on erilaisia mielipiteitä. Muuten elämä olisi aika tylsää. En kyllä vieläkään pidä mielekkäänä verrata panssarivaunua millään osa-alueella kuorma-autoon. Jarru- ja kääntöjärjestelmät on suunniteltu ihan eri lähtökohdista ja mekaanisesti toisistaan poikkeavat.

Sen verran vielä tuosta huollosta, että ainakin vanhemmat T-sarjalaiset ovat kohtuu helposti huollettavissa, eivätkä vaadi kovin erikoisia työkaluja tai tiloja. Laakerit ja monet muut osat on suunniteltu vaihdettavaksi kentällä jos sellaiseen tulee tarve. Turha kuvitella, että se olisi joku massiivinen operaatio, varsinkin, kun neukkuaikaista varaosaa luulisi olevan reilusti varastossa.

Nekin jumittuu kuten kaikki mekaaniset laitteet kun jätät taivasalle 50v seisomaan. Neukuilla tyyli oli paljon rautaa rintamalle, laadusta viis. Siellä kun laukeaa vaikka vaihteisto/moottori, onhan se kentälläkin tehtävissä, mutta ei mitään järkeä ellei ole täysin pakko. Itsekin olen kentällä joutunut vaikka vähän mitä armeijassa korjaamaan, mutta onhan se ihan perseestä ja hiton hidasta vrt. korjaamossa. Ei mitään järkeä viedä sellaista rintamalle, vaan ne pitää ensin huoltaa kuntoon ja sitten lähettää. Sittenkin niitä joutuu siellä kenttäoloissa korjaamaan. Oletko koskaan korjannut mitään kalustoa kenttäolosuhteissa? Kaikki on periaatteessa kentällä tehtävissä, mutta isommat hommat on perseestä tehdä vrt. korjaamo. Kun katsoo minkälaiset ongelmat huollossa oli alussa, niin en ihan hirveätä toivoa sen varaan laskisi.
 
+ ennen oli kaikki sotilasläänien esikunnat keskellä kaupunkia. Kuten Kouvolan ns. Kymin Lukon talo. Nykyään nekin ovat kait varuskuntien yhteydessä..?

Vanhat varuskunnat olivat kaikki kaupungin keskustojen lähellä.. Kouvola, Kotka, Hamina, Lahti, Lappeenranta, Mechelininkatu Helsingissä jne.
 
Viimeksi muokattu:
+ ennen oli kaikki sotilasläänien esikunnat keskellä kaupunkia. Kuten Kouvolan ns. Kymin Lukon talo. Nykyään nekin ovat kait varuskuntien yhteydessä..?

Vanhat varuskunnat olivat kaikki kaupungin keskustojen lähellä.. Kouvola, Kotka, Hamina, Lahti, Lappeenranta, Mechelininkatu Helsingissä jne.
Aluetoimistot voivat olla vielä keskustoissa, kuten esim. Pohjanmaan aluetoimisto
 
En ole 50v seisonutta tankkia ajanut, mutta kun toimivaa tankkia on ajanut ja tuntenut sen voiman, niin siinä käy kyllä selväksi, että ne laakerit joko lähtee pyörimään tai antautuvat. Voima ei lopu kesken, kunhan siitä edes suurin osa saadaan välitettyä teloille. Jos laakerit lähtevät pyörimään, niin ajoon vaan. Jos antautuvat, niin huoltoon. Ne huollot, joita intissä näit oli varmaankin ennakoivaa huoltoa, joka operatiivisille laitteille tehdään tuntiperusteisesti. Ei se huollon väliin jääminen vielä toimintaa lopeta, mutta niiden tekeminen pitää tankin pidempään korkeammassa kuntoluokassa.

Ei ollut edes tavatonta, että kuljettaja ei huomannut jonkun jarrun laahaavan tai muita vikoja, vaan ne löydettiin vasta huolloissa, kun niitä ei perstuntumalla edes huomaa. Isot puutkin kaatuu melko huomaamatta jos meinaa mennä ahtaaksi.. Tulipa vielä mieleen, että olen kyllä nähnyt paljon yli 50v seisseitä varaosia, jotka olivat kauttaaltaan vaseliinissa ja putsattuna täysin uuden veroisia. Teräs kyllä säilyy oikein käsiteltynä pitkään.

Alkaa olla aika turhaa spekulointia, kun kellään ei ole varmaan tietoa örkkitankkien pitkäaikaisvarastoinneista. Tuskin edes niillä itsellään.


OT tekniikkaa tankkien osalta.

Mittakaavana jälkikäteen voisin todeta, että kun yrität avata pientä ruosteista ruuvia ja kanta pyörähtää päästä tai lähtee irti, jo pelkästään jossain 10v käytössä, kuvittele mitä se sama sitten on jossain tankeissa joita on seisotettu säälle alttiina pellolla.
Ruohikossa jos alat metallia säilyttelemään kesät talvet, tulee siitä aia nopeasti ongelmajätettä jos ruostesuojaus pettää - ja sehän pettää ennenpitkää. Kun tuossa ruuvia avatessa sulla voi käydä niin, että jos se ruuvi on tarpeeksi iso, sulla katkeaa se avain.
Miten sitten kuvittelet että umpiruostunut kytkin metallipintoineen toimii. Se kytkin on jo uutenakin mitoitettu juuri noille tehoille, jos se jää jumiin niin ei se todellakaan ole mikään sellainen että se tuosta vaan rykäistään auki, se kestää ehyenäkin ko moottorin tehot, saati sitten jumiin ruostuneena.
Lisäksi nuo telojen pyörästöt, jos ne makaa jossain peltoon painuneena kosteassa vuosikausia, se tankki voi olla ettet pysty sitä edes hinaamaan huoltoon, vaan se pitää sinne nosturilla viedä ja täyskunnostukseen. Jos ei sitten ole menossa kierrätykseen.
Eikä näihin tosiaankaan esim suutinputkia ja polttoainelinjastoja mistään kuparista ole tehty, ja jos on, ne on varmaan jo sitten päätyneet arvokkaina osina kiertoon ennalta. Rauta ruostuu, voi omata reikiä, ja jos siellä on vaikka polttoainepuolella pieni reikä, niin ei siellä mitään "pientä vuotoa" vaan ole niin että se toimii. Jos noita olisi pidetty kosteudelta suojassa, niin tilanne olisi eri. Noin pitkällä seisotuksella letkut, putket ja hihnat on pakko vaihtaa kaikki ennen kuin pystyy tekemään mitään.
 
Jos maa on täysimittaisen hyökkäyksen kohteena, niin luuletko että siellä on hirvesti varaa miettiä mihin sijoittaa mitäkin.
Lisäksi on täysin typerää kuvitella niiden siviilien puolustamisen onnistuvan jollain keskiaikaisella taktiikalla, missä siirretään joukot ja varusteet jonnekin skutsiin odottamaan iskua. Vika on hyökkääjässä eikä puolustajassa.
 
..
Ruohikossa jos alat metallia säilyttelemään kesät talvet,
...jos ne makaa jossain peltoon painuneena kosteassa vuosikausia,
...
Hyviä pointteja, mutta tartun noihin iriottamiini kuvauksiin.

Sen voisi kuvitella olevan hyvin oleellista että miten säilytetty, netti huhujen mukaan osa, lukumääräisesti iso, on säilytetty huonosti, joihin saattaa hyvin päteä nuo kuvaukset ettei ole otettavissa sodankäyntiin.
Nettihuhujen mukaan osa, joka myös lukumääräisesti iso, on säilytetty suotuisammissa oloissa.

Joista ehkä osa jopa varastoitaessa valmisteltu niin että jotain edellytyksiä myöhempään käyttöön ottoon.

Mutta viittasit myös siihen että varastoista on voitu rapsia arvokkaampia rahaksi vaihdettavia osia, vanhukset varmaan muistaa että N-liiton hajottua kaikkea oli saatavilla, ja moni rikastunut loi sitä alkupääomaa myymällä romurautaa. Ja ei se N-liitonaikaakaankaan kaikki valmistunut ollut priimaa ja jos se rahdattiin tehtaaltaa varastoon, niin ketä kiinnosti, kunhan saldot kasvoi. Kun ei ne valmiitkaan käyttöön menevät tainneet aina olla edes sen ajan suomalaisenkaan mielestä priimaa, ennen uudelleen "kokoamista".

Toisaalta ei se n-liiton toleranssit olleet niin justiinsa, ja onhan niitä suomiladoista jostain pitkään sailöttyjä koneita otettu käyttöön ilman sen surempaa jumppaa (jos mennään sotakoneista muihin).

Mutta sotaa koskevien juttujen perusteella venäläisillä on ollut haasteita kaluston kannalta, niitä on matkalla jäänyt ihan sen takia etteivät ole toimineet, se moottorimarssi junakuljetuksen jälkeen ollut liikaa, vaikka viikkoja/kuukausia rajan tuntumassa lämmiteltiin.

Ja onhan sitä naureskeltu "uusienkien" vehkeiden osalta, jos juhlaparaati kalustoa jäi tienvarteen jo ennen paraatia, vaikka voisi kuvitella että ne ainakin viimeisen päällä katsottu.

Länsimaissa taasen sotaspeksit on tiukemmat kuin siviilissä, niiden pitää kestää ja toimia, sotilaan pitää voida luottaa, venäjällä sotilaan henki on arvoton.
 
SAKO on myös aika keskellä Riihimäkeä.
Menee lievösti ot mutta päärädan solmukohta (ehkä todennäköisin kohde pommituksille) on lähempänä keskustaa kuin Sakon tehdas. Itse Sakon tehdas taitaa olla fyysisesti liian pieni maali itä-naapurille ja osuisivat kumminkin tien toiselle puolelle ammattikoulun rakennuksiin.
 
Ei siellä ole mitään jenkkisotilaita (niitä muutamaa kouluttajaa lukuunottamatta) ollut jotka niitä olisi voinut jättää.

Kyllä Ukraina on ihan omalla rahallaan niitä kypäröitä ostanut ja omissa tehtaissaan niitä kylmän sodan jälkeen tuottanut.

Ulkomailta niitä alettiiin saada avustuksina vasta sodan alkamisen jälkeen.



Sinun "mahdollisuutesi" eivät ole mahdollisuuksia vaan mahdottomuuksia. Vetäset hatusta epämääräistä täysin virheellistä spekulaatiota jota mitkään faktat eivät tue.



Höpöhöpö.

Tankeissa on autoihin verrattuna paljon huonompi teho-paino-suhde, koska ne vaan painavat niin paljon. Kun se isompi vahvempi laakeri (tai suurempi määrä niitä) ruostuu jumiin, siellä on sitä ruostetta paljon enemmän ja se tarvii paljon enemmän voimaa liikkuakseen.



Väärin. Tankkien vaihteistot ovat paljon helpommin hajoavia kuin autojen, koska ovat paljon monimutkaisempia ja koska väännöt paljon suurempia.

Esim toisessa maailmansodassa hyvin suuri määrä saksalaisia ja neuvostoliittolaisia tankkeja hajosi vaihdelaatikko-ongelmiin, ehkä jopa enemmän kuin vihollisen panssarivaunukjen tulitukseen. Ja kylmän sodan neuvostokalusot ei näiltä osin eroa merkittävästi toisen maailmansodan aikaisesta, T-62 on edelleen jossain määrin suoraa jatkokehitelmää T-34sta. (*)



Tällä ei ole mitään tekemistä vaihteiston keston kanssa. Tällä on ainoastaan tekemistä sen kanssa, että telaketjuille menee enemmän vääntöä kuin autossa pyörille, ja nokka on tehty kestämään se osuma siihen puuhun.

ja kyllä autotkin liikkuu vajailla sylintereillä. Joissain V8-moottoreissa on polttoaineensäästömoodi jossa puolet sylintereistä kytketään pois päältä.



jos polttoaineletju on syöpynyt puhki nin kyse ei ole pienestä vuodosta.

Jos starttimoottorille menevä sähköjohto on poikki, ei se starttimoottori pyöri.



Ne on tehty vahvoiksi koska niille tulee paljon suurempia rasituksia johtuen suuremmista painoista ja voimista. Mutta niiden tarvii kestäkin paljoon suurempia voimia, ne eivät ole vahvempia suhteessa painoihin ja rasituksiin vaan ne on vähemmän vahvoja suhteessa painoon ja rasituksiin, koska ne suunnitellaan kestämään paljon peinempiä kilometrimääriä kuin esim. kuorma-autot, ja niiden tekeminen kestämään niitä rasituksia pitkään tekisi niistä vieläkin isompia, kalliimpia ja painavampia.




(*) T-34sta kehitettiin T-43, josta kehitettiin T-44, josta kehitettiin T-54, josta kehitettiin T-55, josta kehitettiin T-62. Näistä T-43 ja T-44 eivät menneet massatuotantoon.
T-64 sitten tosiaan täysin uusi design, ja T-72 on uusi halvempi design joka ottaa jotain asioita T-64sta mutta on pitkältä puhtaalta pöydältä suunniteltu halvemmaksi mutta myös joiltain osin paremmaksi kuin T-64. ja T-80 on sitten sitten T-64n pohjalta kehitetty uudempi parempi vaunu, kalllimpi ja parempi vaunu T-72n yläpuolelle. T-80n osalta sitten kehitys haarautui myöhemmin venäläisiin malleihin (T-80U, T-80BV) ja ukrainalaisiin malleihin (T-80UD, T-84). Venäläinen T-90 sitten pohjaa T-72een.

Hyvin summattu. Ehkäpä pienenä nyanssina voisi sanoa, että T-90 on oikeasti T-72 versio, joka brändättiin ulkomaan myyntiä varten T-90 malliksi, johtuen hieman huonosta T-72 maineesta 80/90-luvun sotien perusteella. Myöskin Venäjä ei itse ole koskaan ottanut käyttöön suurissa määrin T-90 mallia vaan Intia taitaa olla suurin hyödyntäjä. Oliko myös Egyptillä näitä jossain määrin. Ilmeisesti tuo T-72B3M on ollut riittävän hyvä upgrade ja edullinen, jotta eivät ole suuresti menneet tuohon T-90M malliin. Myöskin noita T-72 on varmasti ollut paljon enemmän varastossa.
 
Sanoin kaverillekkin että älä ota kesäkissaa kun sodan alettua ilmoittautui vapaaehtoiseksi majoittamaan pakolaisia: Sydäntä raastava ilmiö: eurooppalaiset häätävät nyt Ukrainan pakolaisia kodeistaan kaduille
Onpa täyttä paskaa pistää ovi kiinni kun sen ensin on gloryhunterointi touhutippa kiiltäen ensin avannut.

@daidalos mielestäni aivan liian kevytkenkäisesti sitten avattu se ovi ekalla kertaa. Täytyy ymmärtää se vastuu jonka siinä ottaa ja aikajänne mihin siinä vähintään sitoutuu. Itse en ajattelisi mitään alle 6 kk aikaa - todennäköisesti 12 kk ottaa vähintään että löytyy asiat kohdalleen.
 
Viimeksi muokattu:
Jos ihmiset vapaaehtoisesti antaa maat venäläisille niin ollaan aika syvällä hurrivihan suossa...
Mut käytännössä tota olisi vaikea välttää. Jos tulis konflikti ja välit kuumina, nii ei Suomi vois oikee ennakoidakkaan Ahvenanmaan kanssa, ku se laskettais heti syyksi hyökätä.
 
Rajavartiolaitos kai saa viedä joukkojaan Ahvenanmaalle rauhan aikanakin. Mutta alkaa mennä jo aika OT:ksi
 
Mut käytännössä tota olisi vaikea välttää. Jos tulis konflikti ja välit kuumina, nii ei Suomi vois oikee ennakoidakkaan Ahvenanmaan kanssa, ku se laskettais heti syyksi hyökätä.

No siinä tapauksessa alkaisi sen voimakas takaisinvaltaus. On kuitenkin meille todella tärkeä kohde.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
284 693
Viestejä
4 889 130
Jäsenet
78 861
Uusin jäsen
Kurkixd

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom