Tuosta Moskvan miehistön kohtalosta ei taida olla vieläkään muuta tietoa kuin venäjän 'kaikki 500 pelastettiin', varmistamaton Turkkilainen lähde '~50 pelastettiin turkilaiselle laivalle' ja Ukrainan 'lähes kaikki kuolivat'. Luulisin että venäjällä joku alkaisi piakkoin kaipaamaan noita merimiehiä kun kaikki on kerta pelastettu. Mitenköhän tämäkin asia selitetään kun niitä 500 ukkoa ei löydykkään mistään?
Itämerellä alkanee taas tapahtua kun sinne palaa venäläisiä sota-aluksia. Eilen Tanskan salmien läpi palasi kaksi Balttian laivastoon kuuluvaa alusta, korvetit Stoikiy ja Soobrazitelny (sekä venäjän laivaston tärkein alus, mikätahansa hinaaja). Tänään saapui Pohjoisen laivaston maihinnousualus Ivan-Gren jonka kotisatama ei ole Itämerellä. Tätä alusta ja mahdollisia muita saapuvia maihinnousualuksia taidetaan pitää silmällä nyt vielä aiempaa tarkemmin kun nämä aiheuttivat otsikoita liikehdinnällään Itämerellä jo ennen helmikuun hyökkäystä.
Pakotteiden varsinaiset vaikutukset alkavat näkyä venäläisten lentoyhtiöiden toiminnassa. Maanantaina EU lisäsi 21 putinin lentoyhtiötä lentokieltolistalle, koska ne eivät enää täytä kansainvälisiä turvallisuusstandardeja. Taustalla on aiemmin kerrottu seikka, että palauttamatta jätettyjen länsikoneiden huolto ei onnistu venäjällä standardien mukaan, joten koneilta puuttuu kansainvälinen lentokelpoisuustodistus ja näitä koneita käyttävät lentoyhtiöt joutuvat nyt EU:n lentokieltolistalle turvallisuusstandardien rikkomisen takia. Tämä saattaa poikia näille lentoyhtiöille samankaltaisia ongelmia muuallakin maailmassa.
" The Russian Federal Air Transport Agency has allowed Russian airlines to operate hundreds of foreign-owned aircraft without a valid certificate of airworthiness.
The Russian airlines concerned have knowingly done so in breach of relevant international safety standards. This ...poses an immediate safety threat.
... the decision to ban the airlines certified in Russia, which include Aeroflot, was not another sanction against Moscow for its invasion of Ukraine, but a measure taken only on the basis of technical and safety grounds."
The European Commission has added 21 Russian airlines to a list of carriers banned from operating in the 27-nation bloc because they do not meet international safety standards, the EU executive arm said on Monday.
www.reuters.com