Tuskin sota Eurooppaan leviää muuta kuin ydinaseiden muodossa, ja mahdollisuus siihen on 50-50. Ei mahda mitään.
Mutta jospa Suomi säästyisi suoralta tulelta.
En itse usko myöskään että ihan lähiaikoina Putin hyökkäisi Suomeen. Ei vaikka Suomi liittyisi NATOon. Suomi on lähi-ulkomaa ja kuuluu läntiseen maailmaan. Samanlailla kun jo 1812 jälkeen autonomian aikaan jolloin ainoa asia jota meillä ei ollut "omaa" oli että Venäjän tsaari huolehti ulkopolitiikasta. Muuten meillä kaikki oli sen aikaisen itsenäisen maan tunnusmerkit.
Mutta, kun on tässä lueskellut erittäin monia Putin-analyyseja, erilaisia Venäjä analyyseja ja itse pohtinut "päissäni" asiaa miten tässä käy niin usko että, jos Putin selkeästi alkaa olemaan tässä Ukraina-kysymyksessä alakynnessä ja nöyryytettynä, niin ydinasetta tullaan käyttämään. Lähes varmasti.
Uskon että ydinasetta käytetään vain yhden kerran. Ei sota mielessä vaan "mielenosoituksena". Uskon että, jos Putin näkee pelin meneteltyksi hän haluaa sanoa viimeisen sanan. Ei siis että hän epätoivoisesti haluaa voittaa vaan että hän haluaa sanoa viimeisen sanan. Samanlailla kun kuoleva sotilas räjäyttää piilossa olevan käsikranaattinsa ja itsensä vihollisen sotilaiden keskellä.
Vaihtoehtoja on mielestäni kaksi:
1) Venäjä räjäyttää ydinpommin Kiovassa (nyt voitte pitää "paskanne" jota niin rakastatte. Siitä ei ole enää teille mitään hyötyä),
2) Venäjä räjäyttää ydinpommin Varsovassa ("minähän sanoin että jos autatte niin näette jotain sellaista jota ette ole koskaan nähneet", eli koska selkeästi Puola on eniten auttanut ja koska Ukrainaan sotilastavara on kulkenut melkolailla yksinomaan Puolan kautta niin kollektiivisesti lännelle kostetaan Puolan ollessa instrumenttina)
Erityisesti toivon että olen väärässä, mutta valitettavan usein olen ollut oikeassa.
Tämä em. siis jos Venäjän kansa ei likvidoi Putinia ennenkuin hän harhaisena ja ahdistuneena onnistuu painamaan nappia. Toivottavasti häntä lähellä olevat tahot tajuaa asian ensin, tuntee vastuunsa ja estää sen.