"Erittäin riskialtis yritys." Entinen EMERCOM-lentäjä selitti Proletarskin öljyvaraston sammuttamisen vaikeuksia ilmasta
Kaupunki on tukehtunut savuun 18. elokuuta lähtien
27.8.2024 klo 18.00
Öljyvarikkojen tulipalojen sattuessa on järkevintä käyttää Il-76-lentokoneita, sanoo osastolla vuosia työskennellyt entinen EMERCOM-lentäjä. 161.RU:n kirjeenvaihtaja pyysi häntä kommentoimaan, kuinka tulipalot sammutetaan tällaisissa tiloissa ja mitkä ovat suurimmat vaikeudet.
– Tarvitsemme monimutkaista työtä. Ensin Il-76 sammuttaa suuren liekin, sitten Be-200 voi sammuttaa tulipalot. Mutta on tietysti tehokkaampaa käyttää Il-76:ta tällaisten tulipalojen sammuttamiseen. "Ilmoitan mielipiteeni, se perustuu käytäntöön", sanoi toimittajan keskustelukumppani, joka pyysi nimettömyyttä asian erityispiirteiden vuoksi.
Hän kertoi osallistuneensa itse öljyvarastojen tulipalojen sammuttamiseen.
"Puolessa tunnissa sammutimme sen, mikä oli palanut viikon ajan - kolmella koneella puolessa tunnissa." Vettä tuli neljä kertaa. Kymmenentuhatta paloi myös. Tätä altaita kutsutaan - kymmentuhansiksi.
Tiistaina 20. elokuuta Vasili Golubev raportoi, että Venäjän hätätilanneministeriön Il-76-lentokoneet pudottivat vettä kahdesti Proletarskin öljyvaraston viereiselle alueelle. Muita ilmoituksia lentotoiminnasta ei ollut. Lisäksi tämä on ainoa viesti Proletarskin öljyvaraston tilanteesta kuvernöörin sähkekanavassa.
Vertaamalla Be-200:a, jonka Be-200 on kehittänyt Berievin mukaan nimetyn ilmailun tieteellisen ja teknisen kompleksin sammuttamaan luonnon- ja teollisuuspalot, ja Moskovan S. V. Iljushinin suunnittelutoimiston Il-76:ta, lentäjä korostaa, että toinen pystyy kuljettamaan 42:ta tonnia vettä. Be-200ChS:n kapasiteetti on jopa 12 tonnia.
”Kuvittele, joko 42 tonnia vettä kaadetaan tai 9–12 tonnia. Onko eroa? Käytät joko pientä ämpäriä tulipalon sammuttamiseen tai isoa." -hätätilanneministeriön entinen lentäjä.
Entinen hätätilanneministeriön lentäjä kertoi, että öljyvarastojen paloja ei sammuteta vaahdolla, vaan vedellä, johon on lisätty erikoisratkaisuja. Ne muodostavat ympäröivän kalvon, joka estää hapen pääsyn tuleen.
"Minun on sanottava käsi sydämellä: näiden polttoainesäiliöiden sammuttaminen on erittäin riskialtista." Tulipaloa sammutetaan erittäin alhaisesta korkeudesta, ja jos polttoainesäiliö räjähtää, seuraukset voivat olla hyvin traagisia.
Viimeisimmät viralliset tiedot uhrien määrästä saivat 161.RU 22. elokuuta. Aluepolitiikan ja joukkoviestinnän apulaisministeri Sergei Tyurin kertoi sitten, että torstaina kello 8:lla hätätilanneministeriön työntekijää kääntyi lääkäreiden puoleen saadakseen apua , heistä 15 oli sairaalahoidossa eri hoitolaitoksissa, loput saivat avohoitoa. hoito. Valtioneuvoston lehdistöpalvelu vastasi 27. elokuuta päivättyyn pyyntöömme, että Proletarskin loukkaantuneista pelastajista ei ole tietoa, ei lukumäärästä eikä tilasta.
Palojen sammuttamiseksi Il-76-koneet on varustettu erikoislaitteilla - lentokoneen kaatolaitteella (VAP-2). Se sisältää kaksi sylinterimäistä säiliötä, joiden tilavuus on 21 tuhatta litraa sammutusainetta.
Erikoisratkaisujen käyttö lisää asiantuntijoiden mukaan sammutuksen tehokkuutta puhtaaseen veteen verrattuna keskimäärin 2,8 kertaa. Samalla kostutetun nauhan koko kasvaa ja palonsammoituksen luotettavuus kasvaa. VAP-2 voidaan asentaa mihin tahansa Il-76-koneen muunnelmaan ilman muutoksia - tämä lyhentää pelastuspalveluiden valmiusaikaa.
"Yksi vaihtoehdoista, jota voidaan harkita: se palaa itsestään loppuun, ja siinä se." -hätätilanneministeriön entinen lentäjä.
”Esimerkiksi metsäpalojen sattuessa he voivat sytyttää vastatulen: sytyttää palamattoman metsän niin, että se menee kohti tulta. Ja nyt kaksi tulta kohtaa eri suunnista. Etkä tarvitse vettä", lähteemme sanoo.
Viranomaiset ottivat käyttöön hätätilan Proletarskin alueella. Venäjän hätätilanneministeriön luokituksen mukaan liittovaltion hätätilanne syntyy, kun kuolleiden ja loukkaantuneiden määrä ylittää 500 ihmistä. Tarvittaessa liittovaltion toimeenpanoviranomaisten voimat ja keinot ovat mukana. Alueellinen hätätila perustetaan yhden kohteen alueelle, kuolleiden ja loukkaantuneiden määrä vaihtelee 50-500 ihmisestä. Selvitystila toteutetaan tämän yhteisön rahojen kustannuksella.
Venäjän hätätilanneministeriön mukaan yksi Be-200-lentokone lähetettiin viime viikolla sammuttamaan sadoille hehtaareille levinnyt metsäpalo Tyvassa. Turkin presidentti Recep Tayyip Erdogan kiitti sunnuntaina 25. elokuuta Venäjän johtajaa Vladimir Putinia Be-200-amfibiolentokoneiden toimittamisesta Turkille metsäpalojen torjuntaan.
"Näiden kahden koneen käytön ansiosta onnistuimme sammuttamaan metsäpalot paljon helpommin", TASS lainaa Erdogania paikallisilla televisiokanavilla ministerineuvoston kokouksen jälkeen.
Vuonna 2021 Rostecin valtionyhtiön johtaja Sergei Chemezov sanoi, että Venäjän hätätilanneministeriön taseessa olevista 12 Be-200-lentokoneesta vain 7 on "siivessä".
Toukokuussa 2018 Be-200:ta valmistavan Beriev TANTK:n johto ilmoitti, että vuonna 2020 lentokoneeseen on tarkoitus toimittaa ensimmäinen venäläis-ranskalainen SaM146-moottori, joka korvaa ukrainalaisen D-436:n. TANTK:n silloinen nykyinen johtaja Juri Grudinin totesi, että prosessi oli jo käynnistetty, projektin toteuttaminen oli käynnissä yhdessä United Engine Corporationin kanssa.
Berievin mukaan nimettyä TANTK:ta hallinnoi PJSC United Aircraft Corporation. Yhtiön liikevaihto vuonna 2023 oli 13,4 miljardia ruplaa ja nettotulos - 527,8 miljoonaa ruplaa. Tätä ennen kompleksi oli toiminut tappiollisesti viisi vuotta. Erikoisoperaation alkamisvuonna tappio oli 1,84 miljardia ruplaa.
Huhtikuussa 2019 Kommersant-julkaisu kertoi lähteisiinsä viitaten, että Be-200-amfibiolentokone varustetaan venäläisillä PD-10-moottoreilla. Teollisuus- ja kauppaministeriö suunnitteli alun perin vaihtavansa ukrainalaiset D-436TP-moottorit venäläis-ranskalaisilla SaM146:illa, jotka on asennettu matkustajakoneeseen Sukhoi Superjet 100. Mutta moottorin toimittaminen komponenteilla NATO:n jäsenmaasta vaaransi ehtojen täyttymisen. puolustusmääräys, jonka mukaan puolustusministeriö ja hätätilanneministeriö odottivat ottavan jopa 20 uutta lentokonetta . On huomionarvoista, että vuonna 2019 ei vielä ollut PD-10-moottoreita: niitä ei ollut vielä kehitetty.
Aiemmin 161.RU kirjoitti, että Rostovin alueen hätätilanteiden ministeriö ei kommentoi Proletarskin öljyvaraston tulipaloa . Aluehallinto lopetti myös päivitettyjen tietojen toimittamisen.
Kirjeenvaihtajamme Diana Kulygina vieraili Proletarskissa taas viikkoa myöhemmin nähdäkseen omin silmin, mitä siellä tapahtuu . Näiden päivien aikana kaupunki selvisi uudesta tulipalosta, joka tuhosi useita asuinrakennuksia . Aluksi sieltä kerättiin lääkkeitä palomiehille, mutta nyt paikalliset lakaisivat naamioita apteekeista.
Lähde.