Vasemmistolaisten hauras mielenterveys

Teoriassa meillä olisi nyt paras mahd. puoluekombo hallituksessa velkaantuneen Suomen tilannetta hoitamassa, eivät käytännössä ole vain oikein mitään saaneet aikaiseksi. Kokoomus ja PS tarvitsisivat laajan sisäisen puhdistuksen, Keskusta ulos ja tilalle pienellä varauksella ehkä RKP ja/tai KD.
Nyt tarvitaan kyllä perusteluita. Tuohan on ollut hyvin aktiivinen hallitus
 
Nyt tarvitaan kyllä perusteluita. Tuohan on ollut hyvin aktiivinen hallitus

Ei tarpeeksi aktiivinen, ei ole saanut Suomen velkaantumistahtia tarpeeksi taitettua, eikä suomalaiset gallupien mukaan yleisesti kovin tyytyväisiä ole hallitukseen olleet. Suomen ongelma nro. 1 on ylipaisunut julkinen sektori ja käsittämättömät sosiaalimenot verrattuna BKT:hen. Julkista sektoria tulisi vedellä sellaisella viikatteella, että oksat vid. JS:n hyvä veli-verkosto lukuisine pikkupomoineen, jotka tekevät päällekkäisiä hommia, joiden työpanos ei tuota yhteiskunnalle nettohyötyä, ja jotka eivät edes tee yhteiskunnan kannalta hyödyllistä työtä, kuppaavat järkyttävät määrät rahaa valtiolta. Sosiaalimenoista pitää myös leikata, tämä käytännössä tarkoittaa valitettavasti etuuksien leikkaamista. Etuuksien leikkaaminen tulisi mielestäni kohdistaa ensisijaisesti yhteiskunnan kannalta hyödyttömimpien ryhmien tukiin. Eläkeläiset ovat eläkkeensä toki ansainneet.
 
Ei tarpeeksi aktiivinen, ei ole saanut Suomen velkaantumistahtia tarpeeksi taitettua, eikä suomalaiset gallupien mukaan yleisesti kovin tyytyväisiä ole hallitukseen olleet. Suomen ongelma nro. 1 on ylipaisunut julkinen sektori ja käsittämättömät sosiaalimenot verrattuna BKT:hen. Julkista sektoria tulisi vedellä sellaisella viikatteella, että oksat vid. JS:n hyvä veli-verkosto lukuisine pikkupomoineen, jotka tekevät päällekkäisiä hommia, joiden työpanos ei tuota yhteiskunnalle nettohyötyä, ja jotka eivät edes tee yhteiskunnan kannalta hyödyllistä työtä, kuppaavat järkyttävät määrät rahaa valtiolta. Sosiaalimenoista pitää myös leikata, tämä käytännössä tarkoittaa valitettavasti etuuksien leikkaamista. Etuuksien leikkaaminen tulisi mielestäni kohdistaa ensisijaisesti yhteiskunnan kannalta hyödyttömimpien ryhmien tukiin. Eläkeläiset ovat eläkkeensä toki ansainneet.

Ei helvetti :facepalm: Mikäs ois herralle "tarpeeksi aktiivinen"? :D Gallupit vaalien välissä eivät merkkaa mitään. Kai edes tiesit että istuvan hallituksen suosio laskee aina? Paras ja aktiivisin 2000-luvun hallitus tuo on ja nillittäminen ei asiaa muuksi muuta.
 
Teoriassa meillä olisi nyt paras mahd. puoluekombo hallituksessa velkaantuneen Suomen tilannetta hoitamassa, eivät käytännössä ole vain oikein mitään saaneet aikaiseksi. Kokoomus ja PS tarvitsisivat laajan sisäisen puhdistuksen, Keskusta ulos ja tilalle pienellä varauksella ehkä RKP ja/tai KD.
KOK+PS+RKP = 84 paikkaa (2015 vaalit)
KOK+PS+KD = 80 paikkaa (2015 vaalit)

Nykyisiä kannatuslukuja en jaksa alkaa etsimään, jos jostain syystä uudet vaalit nyt järjestettäisiin.
 
Paras ja aktiivisin 2000-luvun hallitus tuo on ja nillittäminen ei asiaa muuksi muuta.

Tästä ollaan sitten täysin eri mieltä. :kahvi: Siinähän juuri kerroin millaista aktiivisuutta tarvittaisiin. Se pitää kyllä tunnustaa, että nyk. hallitus on saanut liiankin reilusti pasketta niskaansa. Tietty istuvan hallituksen kannatus laskee, etenkin lama-ajan hallituksen, mutta onko demarit ym. sitten parempi vaihtoehto.
 
Tästä ollaan sitten täysin eri mieltä. :kahvi: Siinähän juuri kerroin millaista aktiivisuutta tarvittaisiin. Se pitää kyllä tunnustaa, että nyk. hallitus on saanut liiankin reilusti pasketta niskaansa. Tietty istuvan hallituksen kannatus laskee, etenkin lama-ajan hallituksen, mutta onko demarit ym. sitten parempi vaihtoehto.
Joo niin ollaan. Sori mutta tollaista faktoista vapaata nillitystä ei kukaan ota tosissaan. Tuo sinun määritelmäsi paljastaa ettet ymmärrä Suomen päätöksenteosta yhtään mitään.

SOTE on ehkä parin viimevuosikymmenen isoinpia uudistuksia mutta mitäpä te persut näistä tietäisitte.

Suomen ongelma nro. 1 on ylipaisunut julkinen sektori ja käsittämättömät sosiaalimenot verrattuna BKT:hen. Julkista sektoria tulisi vedellä sellaisella viikatteella, että oksat vid

Kerrotko vaikka mitä tälle pitäisi tehdä? Lakkauttaa "ilmainen" terveydenhoito? Kansaneläkkeet? Anna vaan rohkeasti tulla faktaa tiskiin.
 
Äh, en jaksa. En katsos ymmärrä mistään mitään, ja olen persukin vielä, tuli ihan uutena tietona tämäkin.
 
Äh, en jaksa. En katsos ymmärrä mistään mitään, ja olen persukin vielä, tuli ihan uutena tietona tämäkin.
Hei tiedätkö miten tollanen "jotain tarttis tehrä"-nillitys käy hermoille? Jos sanot että Sipilän olisi pitänyt "leikata julkista puolta" niin varmaan sulla pitäis olla joku ratkaisu aiheeseen? Kannattaa muuten opiskella että mitä se hallitus ihan oikeasti tekee. Ymmärrät sitten että noi sun väitteet epäaktiivisuudesta on höpöä.
 
Olisi myös ihan asiallista, että kun puhutaan julkisen puolen leikkauksista, niin osoitetaan ihan konkreettisesti että mihin leikkaukset kohdistetaan ja paljonko leikataan. Jotkut laskelmat miten leikkausten jälkeen toimii terveydenhuolto, poliisi ym. välttämättömät asiat.
 
Olisi myös ihan asiallista, että kun puhutaan julkisen puolen leikkauksista, niin osoitetaan ihan konkreettisesti että mihin leikkaukset kohdistetaan ja paljonko leikataan. Jotkut laskelmat miten leikkausten jälkeen toimii terveydenhuolto, poliisi ym. välttämättömät asiat.
Joo vähän tätä koitin kysellä. Kovin on hiljaista vain @Stud :n ehdotukset.
 
Itsellänikin on nykyään yksi sähköpostiosoitteeni etunimi.sukunimi@joku-kunta.fi, joten en hirveästi ala huutelemaan ketään leikkauslistoja tekemään ainakaan täällä. Saattaa omaan nilkkaan osua pahemman kerran :(

Eiköhän IMF:n mustapukuiset sitten muutaman vuoden kuluttua kerro, että mistä saneerataan ja kuinka paljon.
 
Olisi myös ihan asiallista, että kun puhutaan julkisen puolen leikkauksista, niin osoitetaan ihan konkreettisesti että mihin leikkaukset kohdistetaan ja paljonko leikataan. Jotkut laskelmat miten leikkausten jälkeen toimii terveydenhuolto, poliisi ym. välttämättömät asiat.

Ok. On tullut todistettua teknisellä virastolla aikoinaan sitä järjettömän paisunutta hallintopuolta, täysin turhaa byrokratiaa, turhia valvottavia sääntöjä, ja työtehtäviä joiden olemassaoloa on hankalaa perustella. Tätä julkisen puolen ilmiötä voisi pitää jopa jonkinlaisena korruptiona. Koko julkinen sektori saisi käydä läpi yt:t, jossa kaikkien tehtävien tarpeellisuus punnittaisiin, tuleeko tämän toimen olla yhteiskunnan vastuulla, ja mikäli tulee, mikä olisi sen kohtuullinen kustannus. Hommia tulisi muutenkin siirtää kunnilta ja valtiolta enemmän yksityiselle, en näe tulosvastuuvapaan JS:n olevan edullisin, saati laadukkain julkisten palveluiden toimittaja. Tarpeellisissa suorittavissa asemissa olevien palkkoja tai tehtäviä ei toki tule leikata, sitä hallintopuolta kyllä ja reilusti, ja hallinnon suhde suorittavaan työntekoon järkeväksi. Hallitus on ollut oikealla tiellä tässä, esimerkiksi sen naurettavan viiden vuoden irtisanomissuojan lakkauttamalla, mutta siivottavaa riittää vielä ja paljon.

Leikkauksista.. Mistäänhän ei tyypillisen demarinarratiivin mukaan voida leikata, kun heti kaatuu kaikki koulut, julkinen terveydenhuolto, vanhainkodit, poliisi ja koko Suomi, Crash Boom Bang! Tuo on sitä tahallista väärinymmärrystä, jolla yritetään viedä huomio pois oleellisesta, turhan byrokratian perkaamisesta ja julkisen puolen turhakevirkojen tarpeellisuuden selvittämisestä.
 
Tässä ekana tulee mieleen julkisista puhuttaessa, että usein ihmiset viittaavat tällä kuntien työntekijöihin ja siihen uskomattoman määrään byrokratiaa jota löytyy joka välissä. En usko, että kauhean moni (ainakaan toivottavasti) lähtisi julkisista leikatessa ottamaan pois terveydenhuollosta, poliisista, armeijasta, opetuksesta ja sen sellaisesta. Loppupeleissähän meillä julkinen sektori on tuota. Nuo yksittäiset henkilöt joita löytyy jokaisessa kunnassa toki ovat "tunnetuimpia" siinä mielessä. Kunnat ja paisunut sääntö/lakiviidakko jossa jokaiselle säännölle löytyy viisi vartijaa ymmärtämään tahallaan väärin kysymyksiä ja vittuilemaan vääränlaisesta lomakkeesta.

Se vaan, että onko loppupeleissä julkisessa paljonkaan leikkaamisen varaa? Jos miettii, että tuolla istuu 15000 ylimääräistä byrokraattia, mikä on kokonaishyöty kun noista leikataan?
 
No en mä nyt riemusta kiljunut kun Trump valittiin mutta näyttäisi kyllä Trump olevan ihan terävä diplomaatti joka haluaa pitää hyvät suhteet kaikkiin. Huomioi myös seksuaalivähemmistöt tai ainakin on sanonut että ei häntä haittaa homot tai muutkaan. "Rajat kiinni" hommat näyttäisi keskittyvän lähinnä laittomiin siirtolaisiin joten en näe miten se nyt olisi kytköksissä rotuun tai muuhunkaan syrjintään.

Uutiset Venäjältä, USA:sta ja taloudeta muutenkin paljon positiivisempia. Johan tässä ennustetaan että Trump voi yritysten pönkittämisellä saada ihan oikean nousun aikaiseksi. Suomessa näyttäisi olevan ainakin kova meno ohjelmisto ja teknologiayrityksillä eikä nyt muutenkaan kuulu ihan hirveän surkeita uutisia mistään. Saadaan ehkä ihan hyvä lähtö tässä kunhan lama nyt karistetaan taakse.

Uskallan tässä jo ehkä sanoa että Clintonin avulla ei välttämättä tilanne olisi sama.
 
Kerrotko vaikka mitä tälle pitäisi tehdä? Lakkauttaa "ilmainen" terveydenhoito? Kansaneläkkeet? Anna vaan rohkeasti tulla faktaa tiskiin.

Sekin olisi ollut ihan hyvä lähtökohta jos olisi edes yritetty jäädyttää menoja, mutta niin kuin veronmaksajien tilastoista näkyy, valtion menot ovat kasvaneet joka ikinen vuosi. Tästä ei voida syyttää mitenkään inflaatiotakaan koska se on ollut käytännössä olematonta - jos lähtötaso 2007 oli 40,3 miljardia niin ensi vuodelle esitetään 55,5 miljardia - budjetti on paisunut 37% kymmenessä vuodessa, joista suurin osa on ollut lamaa/taantumaa. Inflaatio on ollut koko sen ajan erittäin vähäistä - nyt kuitenkin ihan tosissaan sanotaan että lisääntyneestä rahamäärästä huolimatta ei pystytä hoitamaan palveluja, tai palveluja pitää leikata tai jos valtion menoja pitäisi pienentää niin pitisi lakkauttaa "ilmainen" terveydenhuolto, koulutus tai kansaneläkkeet. Minusta se yhtälö ei nyt ihan täsmää.

Suosittelisin edelleen Uuden-Seelannin lääkkeitä. https://www.eastonbh.ac.nz/1994/10/economic_and_other_ideas_behind_the_new_zealand_reforms/

Oleellista on että kaikki auditoitaisiin - ja auditoijien pitää olla ulkopuolisia, jotta auditoinnissa on mitään mieltä. Jos virkamiehistö laitetaan auditoimaan ja tarkastelemaan omaa toiminaansa niin heidän mielestäänhän kaikki toimii erittäin tehokkaasti, rahaa pitäisi vaan saada lisää.
 
Threadin alkupään aiheeseen palatakseni:

Itse olen ihan pesunkestävä kommari, joka kannattaa progressiivista verotusta, tulonsiirtoja, sosiaaliturvaa jne. Missähän vaiheessa "meikäläiset" ovat lähteneet mukaan tähän sjw-sekoiluun?

Nykyisellä vasemmistolla on tarjolla vain pakettiratkaisuja, joissa näiden arvojen mukana tulee jotain hemmetin nais-, shemale-, ja hermafrodiittikiintiöitä, loputtoman pakolaismäärän ottamista, positiivista syrjintää, ja luoja ties mitä muuta hulluutta.

Hashtag #eimunvihervasemmisto
 
Täällähän on vähintään yhtä kiihkeää keskustelua mielikuvitusolennoista kuin uskontohihhulien foorumeilla. Suomessa ei ole ollut mitään vasemmistoa sen jälkeen kun suomalainen vasemmisto vaihtoi arvonsa äärioikeistolaisen tuonti-ideologian fanitukseen.

Itse olen kyllä poliittisesti hyvinkin vasemmalla, mutta mihinkään "vasemmistoon" on vaikea samaistua, kun ei ole noiden kanssa mitään yhteistä.
 
Ok. On tullut todistettua teknisellä virastolla aikoinaan sitä järjettömän paisunutta hallintopuolta, täysin turhaa byrokratiaa, turhia valvottavia sääntöjä, ja työtehtäviä joiden olemassaoloa on hankalaa perustella. Tätä julkisen puolen ilmiötä voisi pitää jopa jonkinlaisena korruptiona. Koko julkinen sektori saisi käydä läpi yt:t, jossa kaikkien tehtävien tarpeellisuus punnittaisiin, tuleeko tämän toimen olla yhteiskunnan vastuulla, ja mikäli tulee, mikä olisi sen kohtuullinen kustannus. Hommia tulisi muutenkin siirtää kunnilta ja valtiolta enemmän yksityiselle, en näe tulosvastuuvapaan JS:n olevan edullisin, saati laadukkain julkisten palveluiden toimittaja. Tarpeellisissa suorittavissa asemissa olevien palkkoja tai tehtäviä ei toki tule leikata, sitä hallintopuolta kyllä ja reilusti, ja hallinnon suhde suorittavaan työntekoon järkeväksi. Hallitus on ollut oikealla tiellä tässä, esimerkiksi sen naurettavan viiden vuoden irtisanomissuojan lakkauttamalla, mutta siivottavaa riittää vielä ja paljon.

Leikkauksista.. Mistäänhän ei tyypillisen demarinarratiivin mukaan voida leikata, kun heti kaatuu kaikki koulut, julkinen terveydenhuolto, vanhainkodit, poliisi ja koko Suomi, Crash Boom Bang! Tuo on sitä tahallista väärinymmärrystä, jolla yritetään viedä huomio pois oleellisesta, turhan byrokratian perkaamisesta ja julkisen puolen turhakevirkojen tarpeellisuuden selvittämisestä.

Noniin tulihan sieltä jotain yritystä. Tuo julkisen hallinnon pöhöttyminen on kaikkien tiedossa ja esimerkiksi yliopistot, kunnat ovat jatkuvasti vähentäneet henkilöstöään. Valtionkin virkamiesten määrä on laskenut jo vaikka kuinka pitkään.

Suomen BKT on jotain 220 miljardia. Montako prosenttia tästä on "tenkisten virastojen järjettömän paisunut hallintopuoli"? Lisäksi puhut täysin ideologian pohjalta. Naurettavaa kouluttamattomuutta väittää että Sipilän hallitus olisi laiska vain koska sillä ei ole samaa ideologiaa kun just sulla. Et pysty todistamaan että Suomen julkinen puoli olisi jotenkin epätehokas koska se ei sitä ole. Jokaisessa tutkimuksessa Suomen julkishallinto on todettu maailman parhaimpiin kuuluvaksi.

Sekin olisi ollut ihan hyvä lähtökohta jos olisi edes yritetty jäädyttää menoja, mutta niin kuin veronmaksajien tilastoista näkyy, valtion menot ovat kasvaneet joka ikinen vuosi. Tästä ei voida syyttää mitenkään inflaatiotakaan koska se on ollut käytännössä olematonta - jos lähtötaso 2007 oli 40,3 miljardia niin ensi vuodelle esitetään 55,5 miljardia - budjetti on paisunut 37% kymmenessä vuodessa, joista suurin osa on ollut lamaa/taantumaa. Inflaatio on ollut koko sen ajan erittäin vähäistä - nyt kuitenkin ihan tosissaan sanotaan että lisääntyneestä rahamäärästä huolimatta ei pystytä hoitamaan palveluja, tai palveluja pitää leikata tai jos valtion menoja pitäisi pienentää niin pitisi lakkauttaa "ilmainen" terveydenhuolto, koulutus tai kansaneläkkeet. Minusta se yhtälö ei nyt ihan täsmää.

Suosittelisin edelleen Uuden-Seelannin lääkkeitä. https://www.eastonbh.ac.nz/1994/10/economic_and_other_ideas_behind_the_new_zealand_reforms/

Oleellista on että kaikki auditoitaisiin - ja auditoijien pitää olla ulkopuolisia, jotta auditoinnissa on mitään mieltä. Jos virkamiehistö laitetaan auditoimaan ja tarkastelemaan omaa toiminaansa niin heidän mielestäänhän kaikki toimii erittäin tehokkaasti, rahaa pitäisi vaan saada lisää.

Onhan noita menoja jäädytetty ja kaikkialta vedetty juustohöylällä. Valtion menot ovat kasvaneet mutta ei siitä syystä että sinne olisi kaadettu lisää rahaa. Nykyiset velvoitteet vain maksavat vuosi vuodelta enemmän. Tämä ei tarkoita että säästöjä ei olisi tehty. On tehty jo vuosia. Yhtälösi ei täsmää haluttuun lopputulokseen koska se on väärä yhtälö. Tiedätkö mihin valtio niitä rahoja käyttää? Ja miksi ihmeessä valtion menojen pitäisi olla suhteessa inflaatioon? Mikä yhteys noilla pitäisi olla? Tottakai sanotaan että ei ole varaa nykyisiin palveluihin koska leikkauksia on jatkuvasti tehty ja budjetin ostovoima on laskenut.

Uusi-Seelanti on kehitysmaa suomalaisen mielestä joten on aivan turha sinne verrata. Suomalaiset janoavat sosialismia jota ei tuolla ole tarpeeksi suomalaiseen makuun.


Täällähän on vähintään yhtä kiihkeää keskustelua mielikuvitusolennoista kuin uskontohihhulien foorumeilla. Suomessa ei ole ollut mitään vasemmistoa sen jälkeen kun suomalainen vasemmisto vaihtoi arvonsa äärioikeistolaisen tuonti-ideologian fanitukseen.

Itse olen kyllä poliittisesti hyvinkin vasemmalla, mutta mihinkään "vasemmistoon" on vaikea samaistua, kun ei ole noiden kanssa mitään yhteistä.


Tässä on kyllä hapokkain viesti koko foorumilla. Suomi on yksi sosialistisimmista maista ja väität ettei täältä löydy vassareita? Oikeistoa Suomessa ei kai ole koskaan ollut olemassakaan. Ehkä RKP voisi päästä lähelle?
 
Ei ollut vastaus sulle, en jaksa tuollaiseen typerään vittuiluun vastata mitään. Ja on tuota ongelmaa muuten muissakin JS:n elimissä kuin teknisellä virastolla.

Toivottavasti itse ymmärrät kuinka naurettavaa tuo nillityksesi oli. Tarjoat miljardien alijäämään ratkaisuksi parin virkamiehen irtisanomista? Lisäksi se että sä oot ollut duunarina jossain virastossa ei anna sinulle kompetenssia arvioida jotain henkilöstön kokoa siellä.
 
Tässä on kyllä hapokkain viesti koko foorumilla. Suomi on yksi sosialistisimmista maista ja väität ettei täältä löydy vassareita? Oikeistoa Suomessa ei kai ole koskaan ollut olemassakaan. Ehkä RKP voisi päästä lähelle?

Tosissasi väität, että natsismia ja fasismia huomattavasti äärioikeistolaisemman ideologian avoin ihannointi ja pakkosyöttö on vasemmistolaisuutta? Satuile nyt kuule ihmeessä lisää.
 
Ok. On tullut todistettua teknisellä virastolla aikoinaan sitä järjettömän paisunutta hallintopuolta, täysin turhaa byrokratiaa, turhia valvottavia sääntöjä, ja työtehtäviä joiden olemassaoloa on hankalaa perustella. Tätä julkisen puolen ilmiötä voisi pitää jopa jonkinlaisena korruptiona. Koko julkinen sektori saisi käydä läpi yt:t, jossa kaikkien tehtävien tarpeellisuus punnittaisiin, tuleeko tämän toimen olla yhteiskunnan vastuulla, ja mikäli tulee, mikä olisi sen kohtuullinen kustannus. Hommia tulisi muutenkin siirtää kunnilta ja valtiolta enemmän yksityiselle, en näe tulosvastuuvapaan JS:n olevan edullisin, saati laadukkain julkisten palveluiden toimittaja. Tarpeellisissa suorittavissa asemissa olevien palkkoja tai tehtäviä ei toki tule leikata, sitä hallintopuolta kyllä ja reilusti, ja hallinnon suhde suorittavaan työntekoon järkeväksi. Hallitus on ollut oikealla tiellä tässä, esimerkiksi sen naurettavan viiden vuoden irtisanomissuojan lakkauttamalla, mutta siivottavaa riittää vielä ja paljon.

Leikkauksista.. Mistäänhän ei tyypillisen demarinarratiivin mukaan voida leikata, kun heti kaatuu kaikki koulut, julkinen terveydenhuolto, vanhainkodit, poliisi ja koko Suomi, Crash Boom Bang! Tuo on sitä tahallista väärinymmärrystä, jolla yritetään viedä huomio pois oleellisesta, turhan byrokratian perkaamisesta ja julkisen puolen turhakevirkojen tarpeellisuuden selvittämisestä.

Okei, eli aloitettais leikkaaminen sitten muualta kuin koulut, julkinen terveydenhuolto, vanhainkodit, poliisi. Vai jätetäänkö näistä pois vain suorittava porras? Eli mistä ja kuinka paljon? Monen mielestä on turhia tehtäviä siellä ja täällä, mutta kaivattaisiin esimerkkejä. En kiistä etteikö niitä olisi, ja nimenomaan hallintorakenteita tulisi purkaa päällekkäisyyksistä ja turhuuksista, mutta onko kenelläkään oikeaa tietoa miten tämä perkaaminen aloitettaisiin käytännössä?

Ja mitä tulee ulkoistuksiin, olen omin silmin nähnyt miten it-puolella esimerkiksi kylvetään rahaa siihen, että halutaan jokin palvelu jonkun toisen konesaliin, eli "ulkoistetaan" yksityiselle puolelle, yhden onnistuneen tapauksen muistan, ja muut on ollut isompia tai pienempiä epäonnistumisia. Ehkä joissain hyvin yksinkertaisissa tehtävissä hyötyä saattaa olla, mutta jos vahvaa ja käytännössä hioutunutta substanssiosaamista yksityistetään, mitkä on mahdollisuudet että jälki on parempaa? Ei julkinen puoli nykypäivänä ole tulosvapaata kuin ehkä jossain sopivassa paikassa väliportaan pomona, panoksena on hyvin usein se oma työpaikka ja stressi suoriutumisesta kova.
 
Ok. On tullut todistettua teknisellä virastolla aikoinaan sitä järjettömän paisunutta hallintopuolta, täysin turhaa byrokratiaa, turhia valvottavia sääntöjä, ja työtehtäviä joiden olemassaoloa on hankalaa perustella. Tätä julkisen puolen ilmiötä voisi pitää jopa jonkinlaisena korruptiona. Koko julkinen sektori saisi käydä läpi yt:t, jossa kaikkien tehtävien tarpeellisuus punnittaisiin, tuleeko tämän toimen olla yhteiskunnan vastuulla, ja mikäli tulee, mikä olisi sen kohtuullinen kustannus. Hommia tulisi muutenkin siirtää kunnilta ja valtiolta enemmän yksityiselle, en näe tulosvastuuvapaan JS:n olevan edullisin, saati laadukkain julkisten palveluiden toimittaja. Tarpeellisissa suorittavissa asemissa olevien palkkoja tai tehtäviä ei toki tule leikata, sitä hallintopuolta kyllä ja reilusti, ja hallinnon suhde suorittavaan työntekoon järkeväksi. Hallitus on ollut oikealla tiellä tässä, esimerkiksi sen naurettavan viiden vuoden irtisanomissuojan lakkauttamalla, mutta siivottavaa riittää vielä ja paljon.

Leikkauksista.. Mistäänhän ei tyypillisen demarinarratiivin mukaan voida leikata, kun heti kaatuu kaikki koulut, julkinen terveydenhuolto, vanhainkodit, poliisi ja koko Suomi, Crash Boom Bang! Tuo on sitä tahallista väärinymmärrystä, jolla yritetään viedä huomio pois oleellisesta, turhan byrokratian perkaamisesta ja julkisen puolen turhakevirkojen tarpeellisuuden selvittämisestä.
Voin allekirjoittaa nämä väittämät täysin. Olen ollut pienen kunnan sekä suuren kaupungin palkkalistoilla. Työntekijät tietävät työpaikkansa olevan ikuinen ja työtahti on sen mukainen. Kompetenssia omaavat karsitaan joukosta tai nostetaan mukaan puoluekirjan tai ammattiliiton mukaan(sak). Virastoissa on niin paljon tyhjäntoimittajia, joiden ainoa murhe on minkä makuista viineriä tänään haetaan kahvipöytään. Työtä suorittavassakin portaassa on vapaa-aikaansa työssä viettäviä aivan liikaa.

Ei siinä, kyllä yksityiseltäkin sektorilta osuu silmään suhteiden kautta töihin tulleet "etuoikeutetut" töiden "tekijät". Nepotismi on suomen syöpä.
 
Okei, eli aloitettais leikkaaminen sitten muualta kuin koulut, julkinen terveydenhuolto, vanhainkodit, poliisi. Vai jätetäänkö näistä pois vain suorittava porras? Eli mistä ja kuinka paljon? Monen mielestä on turhia tehtäviä siellä ja täällä, mutta kaivattaisiin esimerkkejä. En kiistä etteikö niitä olisi, ja nimenomaan hallintorakenteita tulisi purkaa päällekkäisyyksistä ja turhuuksista, mutta onko kenelläkään oikeaa tietoa miten tämä perkaaminen aloitettaisiin käytännössä?

Ja mitä tulee ulkoistuksiin, olen omin silmin nähnyt miten it-puolella esimerkiksi kylvetään rahaa siihen, että halutaan jokin palvelu jonkun toisen konesaliin, eli "ulkoistetaan" yksityiselle puolelle, yhden onnistuneen tapauksen muistan, ja muut on ollut isompia tai pienempiä epäonnistumisia. Ehkä joissain hyvin yksinkertaisissa tehtävissä hyötyä saattaa olla, mutta jos vahvaa ja käytännössä hioutunutta substanssiosaamista yksityistetään, mitkä on mahdollisuudet että jälki on parempaa? Ei julkinen puoli nykypäivänä ole tulosvapaata kuin ehkä jossain sopivassa paikassa väliportaan pomona, panoksena on hyvin usein se oma työpaikka ja stressi suoriutumisesta kova.
Tekniseltä puolelta suorittavasta portaasta löytyy aivan liikaa liikkumavaraa(kunnossapito, viheralueet, puhtaanapito). IT-puolen projektit tuppaavat olemaan aina konsulttien suunnittelemia(kallista, turhaa ja tehotonta) ja tuottajat eivät tiedä budjetista mitään. Hupsis, hommaa tehtiin kaksi vuotta ja viimeisen kahden kuukauden aikana saatiin runko toimivaksi ja itse loppukäyttäjiltä kysytään deadlinen jälkeen kuukauden päästä palaute ja parannusehdotukset. Ja ne vihun kellot. Oli kyse sitten karkauspäivästä, vuoden vaihtumisesta, ylimääräisestä sekunnista tai mistä tahansa, niin aina se saa järjestelmät polvilleen.
 
IT-projekteissa ongelma on siinä, että yhä edelleen koetetaan etukäteen määritellä, mitä tekijöiden pitäisi tehdä. Se ei toimi ohjelmistokehityksessä, koska sen tehtävän osaaminen on siellä tekijöiden puolella, ei sopimuksia suunnittelevalla osastolla. Noin ylipäänsä valtiolle kaikkein halvinta ja kustannustehokkainta olisi palkata omat koodarit ja omistaa oma koodi (tai toteuttaa avoimella lähdekoodilla). Konsultitkin ovat silti ihan ookoo, kunhan toteutustapa on ketterillä menetelmillä eikä perinteisellä vesiputousmallilla, ja kunhan koodin omistajuus ei pysy tekijöillä vaan heidät palkataan työvoimana, jolla on vapaus ja vastuu.

Kellojen siirtelyn aiheuttamat tekniset ongelmat ovat siitä viheliäitä, että ne tapahtuvat niin harvoin, jolloin koodi joka muutoin toimisi oikein hajoaakin kun totuus yllättäen vaihdetaan alta kellon hypätessä taakse tai eteen. Koodia kirjoittaessa tämmöisiä asioita on hankala muistaa ottaa huomioon, koska tehdessä päässä on se ydinongelma, jota koettaa ratkaista, ei ne äärimmäisen harvinaiset poikkeustapaukset. Sen aikaa mitä näitä töitä on tehnyt, niin on harmittavan harvinainen kyky kyetä ottamaan huomioon mahdollisia poikkeustapauksia etukäteen. Useimmiten touhu on yhtä mahdotonta kuin kirjoittaa laki, joka ei koskaan vaatisi päivittämistä tai korjaamista.
 
Teoriassa meillä olisi nyt paras mahd. puoluekombo hallituksessa velkaantuneen Suomen tilannetta hoitamassa, eivät käytännössä ole vain oikein mitään saaneet aikaiseksi. Kokoomus ja PS tarvitsisivat laajan sisäisen puhdistuksen, Keskusta ulos ja tilalle pienellä varauksella ehkä RKP ja/tai KD.

Kolme viimeistä hallitusta ovat olleet täysin kyvyttömiä hoitamaan suomen taloutta oikeille raiteille. Myös 80-luvulla Holkerin hallitus sai aikaan mittavaa tuhoa, jonka jälkipyykkiä Aho joutui siivoamaan. Ahoa on myös usein virheellisesti syytetty laman aikaansaamisesta. Kaikille näille hallituksille on ollut yksi yhteinen tekijä: Kokoomus.
Ei tulonsiirroilla köyhiltä rikkaille saada aikaan talouden parantumista, päinvastoin, kukaan täälläkään foorumilla vieraileva ei tule hyötymään pennin latia Nallen tienatessa parikymmentä ylimääräistä miljoonaa kokoomus-"tovereiden" jeesatessa kamua.

Mielestäni vasemmistolaisuudelle olisi tarvetta Suomessakin. Harmi on, että nykyään sitä ei täällä ole, vaan työntekijöiden puolustamisesta on siirrytty työttömien hyysäämiseen ja ihmisten eriarvoistamiseen.
 
Ok. On tullut todistettua teknisellä virastolla aikoinaan sitä järjettömän paisunutta hallintopuolta, täysin turhaa byrokratiaa, turhia valvottavia sääntöjä, ja työtehtäviä joiden olemassaoloa on hankalaa perustella. Tätä julkisen puolen ilmiötä voisi pitää jopa jonkinlaisena korruptiona. Koko julkinen sektori saisi käydä läpi yt:t, jossa kaikkien tehtävien tarpeellisuus punnittaisiin, tuleeko tämän toimen olla yhteiskunnan vastuulla, ja mikäli tulee, mikä olisi sen kohtuullinen kustannus. Hommia tulisi muutenkin siirtää kunnilta ja valtiolta enemmän yksityiselle, en näe tulosvastuuvapaan JS:n olevan edullisin, saati laadukkain julkisten palveluiden toimittaja. Tarpeellisissa suorittavissa asemissa olevien palkkoja tai tehtäviä ei toki tule leikata, sitä hallintopuolta kyllä ja reilusti, ja hallinnon suhde suorittavaan työntekoon järkeväksi. Hallitus on ollut oikealla tiellä tässä, esimerkiksi sen naurettavan viiden vuoden irtisanomissuojan lakkauttamalla, mutta siivottavaa riittää vielä ja paljon.

Leikkauksista.. Mistäänhän ei tyypillisen demarinarratiivin mukaan voida leikata, kun heti kaatuu kaikki koulut, julkinen terveydenhuolto, vanhainkodit, poliisi ja koko Suomi, Crash Boom Bang! Tuo on sitä tahallista väärinymmärrystä, jolla yritetään viedä huomio pois oleellisesta, turhan byrokratian perkaamisesta ja julkisen puolen turhakevirkojen tarpeellisuuden selvittämisestä.

Maataloustuista voisi ajan kanssa leikata 2 miljardia. Tuskin demaritkaan vastustaisi.

Asumistuet voisi puolittaa. Työttömälle Kela voisi sanoa, että muuttaa halvempaan asuntoon/halvemmalle paikkakunnalle. Asumistuet voi poistaa pääkaupunkiseudulta kokonaan (poislukien oliskelijat).
 
Okei, eli aloitettais leikkaaminen sitten muualta kuin koulut, julkinen terveydenhuolto, vanhainkodit, poliisi. Vai jätetäänkö näistä pois vain suorittava porras? Eli mistä ja kuinka paljon? Monen mielestä on turhia tehtäviä siellä ja täällä, mutta kaivattaisiin esimerkkejä. En kiistä etteikö niitä olisi, ja nimenomaan hallintorakenteita tulisi purkaa päällekkäisyyksistä ja turhuuksista, mutta onko kenelläkään oikeaa tietoa miten tämä perkaaminen aloitettaisiin käytännössä?

Kun pitää trimmata julkisista menoista niin ihan ensimmäisenä lähtisin karsimaan kuntien työntekijöistä ja varsinkin niistä jotka eivät ole ns. suorittavassa portaassa. Pahinta ovat irtisanomissuojan kuntaliitoksissa saaneet johtajat joita on aivan liikaa. Seuraavaksi katsoisin sosiaalipuolen työntekijöistä niitä jotka vastaavat rahan jakamisesta jne. etuisuuskäsittelyistä. Nämä voitaisiin huolettaa keskittää johonkin yhteen paikkaan mistä päätökset jaeltasiin. Kolmanneksi sitten yleistä hallintorakenteiden trimmaamista kaikilta julkisen talouden aloilta. Suorittavista työpaikoista sitten vähennettäisiin viimeiseksi.

Asumistuet on yksi kohde mistä leikkaisin, vuokrien tasot kyllä seuraavat mukana kunhan asunnot ovat ilman vuokralaisia riittävän pitkään. Tarvittaessa tämä hoidetaan vuokrasääntelyllä. Nämä rahat kun valuvat suurien asuntosijoittajien taskuihin. Samalla pois asuntolainojen verovähennysoikeudet. Tulo- ja pääomaverot samalle viivalle ja molemmille sama katto (n. 33%). Yritysten osalta tukitaan mahdollisuudet konsernilainojen avulla kikkailuun jotta verot jäävät Suomeen, samalla voidaan verokantaa laskea kun rahaa jää enemmän muutenkin taskuun.
 
Kun pitää trimmata julkisista menoista niin ihan ensimmäisenä lähtisin karsimaan kuntien työntekijöistä ja varsinkin niistä jotka eivät ole ns. suorittavassa portaassa. Pahinta ovat irtisanomissuojan kuntaliitoksissa saaneet johtajat joita on aivan liikaa. Seuraavaksi katsoisin sosiaalipuolen työntekijöistä niitä jotka vastaavat rahan jakamisesta jne. etuisuuskäsittelyistä. Nämä voitaisiin huolettaa keskittää johonkin yhteen paikkaan mistä päätökset jaeltasiin. Kolmanneksi sitten yleistä hallintorakenteiden trimmaamista kaikilta julkisen talouden aloilta. Suorittavista työpaikoista sitten vähennettäisiin viimeiseksi.

Asumistuet on yksi kohde mistä leikkaisin, vuokrien tasot kyllä seuraavat mukana kunhan asunnot ovat ilman vuokralaisia riittävän pitkään. Tarvittaessa tämä hoidetaan vuokrasääntelyllä. Nämä rahat kun valuvat suurien asuntosijoittajien taskuihin. Samalla pois asuntolainojen verovähennysoikeudet. Tulo- ja pääomaverot samalle viivalle ja molemmille sama katto (n. 33%). Yritysten osalta tukitaan mahdollisuudet konsernilainojen avulla kikkailuun jotta verot jäävät Suomeen, samalla voidaan verokantaa laskea kun rahaa jää enemmän muutenkin taskuun.

Omasta mielestä pitäisi keskittää isoihin keskuksiin nuo leikkaukset. Melkolailla eri vaikutukset jos jossain Tampereella pistetään keskitason porukkaa pihalle kun taas jossain pienessä kunnassa jossa muutenkin on jo tiukkaa. Siinä voi pahimmillaan kunnan talous kärsiä pahastikin ja ollaan siinä tilanteessa että valtio syytää vaan lisää rahaa sinne kun taas jossain Tampereella tai Helsingissä moinen ei vaikuta käytännössä mihinkään.

Kuitenkin samaa mieltä tuosta keskitason suuruudesta, lisäksi johtaminen ei ole ammattimaista kuntasektorilla niin vaikuttaa melko pahasti tehokkuuteen jolloin jonkinlainen auditointi voisi ehkä jopa auttaa paljastamaan tehokkuuden esteitä.
 
onko kenelläkään oikeaa tietoa miten tämä perkaaminen aloitettaisiin käytännössä?

Perkaamisen voisi aloittaa käymällä läpi kaikki kuntien lakisääteiset tehtävät, ja niitä muuten riittää. Esimerkiksi tulisiko huvivenesataman jätehuoltosuunnitelma sisällyttää yleiseen jätehuoltosuunnitelmaan, montako henkilöä toimi vaatii, vai ulkoistetaanko koko toimi. Jne. Olen useasti kuullut eri julkisilla aloilla olevilta, miten nurkissa pyörii porukkaa joista ei osata sanoa mitä edes tarkalleen tekevät, ja tekemisen taso on mitä on. Kuten Asiantuntija myös tuossa mainitsi. Sinänsä ymmärrettävää, ettei oikein kukaan tähän halua asian vaatimalla tarmolla ryhtyä, se suututtaisi aikamoisen osan Suomen kansasta. Saattaisi poliittinen ura olla sitten tässä ja here.

Tässä hyvä artikkeli aiheesta: http://www2.yrittajat.fi/File/4aabe...ad9129bf0a/Kuntien tehtävien vähentäminen.pdf

Itse olen kyllä poliittisesti hyvinkin vasemmalla, mutta mihinkään "vasemmistoon" on vaikea samaistua, kun ei ole noiden kanssa mitään yhteistä.

Mikset loikkaisi?

Maataloustuista voisi ajan kanssa leikata 2 miljardia. Tuskin demaritkaan vastustaisi.

Asumistuet voisi puolittaa. Työttömälle Kela voisi sanoa, että muuttaa halvempaan asuntoon/halvemmalle paikkakunnalle. Asumistuet voi poistaa pääkaupunkiseudulta kokonaan (poislukien oliskelijat).

Se on helppoa kun sen osaa. Lisäksi kaikki kuntien ilmaiset palvelut ja moneyday pois muilta kuin Suomen kansalaisilta. Säästöä vuosittain pari miljardia. :kahvi:
 
Kolme viimeistä hallitusta ovat olleet täysin kyvyttömiä hoitamaan suomen taloutta oikeille raiteille. Myös 80-luvulla Holkerin hallitus sai aikaan mittavaa tuhoa, jonka jälkipyykkiä Aho joutui siivoamaan. Ahoa on myös usein virheellisesti syytetty laman aikaansaamisesta. Kaikille näille hallituksille on ollut yksi yhteinen tekijä: Kokoomus.
Ei tulonsiirroilla köyhiltä rikkaille saada aikaan talouden parantumista, päinvastoin, kukaan täälläkään foorumilla vieraileva ei tule hyötymään pennin latia Nallen tienatessa parikymmentä ylimääräistä miljoonaa kokoomus-"tovereiden" jeesatessa kamua.

Mielestäni vasemmistolaisuudelle olisi tarvetta Suomessakin. Harmi on, että nykyään sitä ei täällä ole, vaan työntekijöiden puolustamisesta on siirrytty työttömien hyysäämiseen ja ihmisten eriarvoistamiseen.
Mielestäni tarvetta olisi järkevälle maltilliselle oikeistolle, eikä tuolle teollisuuspatruuna-kokkareille ja maajussi/maanomistaja keskustan kaltaisille kaiken uuden liiketoiminnan tappajille.

Ainoat oikeistopuolueemme noiden lisäksi ovat rkp ja kd, jotka kumpikin ovat hihhulipuolueita pienelle väestönosalle, eivätkä kelpaa yleispuolueiksi.
 
Kolme viimeistä hallitusta ovat olleet täysin kyvyttömiä hoitamaan suomen taloutta oikeille raiteille. Myös 80-luvulla Holkerin hallitus sai aikaan mittavaa tuhoa, jonka jälkipyykkiä Aho joutui siivoamaan. Ahoa on myös usein virheellisesti syytetty laman aikaansaamisesta. Kaikille näille hallituksille on ollut yksi yhteinen tekijä: Kokoomus.
Ei tulonsiirroilla köyhiltä rikkaille saada aikaan talouden parantumista, päinvastoin, kukaan täälläkään foorumilla vieraileva ei tule hyötymään pennin latia Nallen tienatessa parikymmentä ylimääräistä miljoonaa kokoomus-"tovereiden" jeesatessa kamua.

Mielestäni vasemmistolaisuudelle olisi tarvetta Suomessakin. Harmi on, että nykyään sitä ei täällä ole, vaan työntekijöiden puolustamisesta on siirrytty työttömien hyysäämiseen ja ihmisten eriarvoistamiseen.

Olet muuten TÄYSIN väärässä. Kokoomus on ollut ja on ainoa puolue, jolla on edes vähän tietoa siitä miten taloutta hoidetaan.

Koko vasemmisto haluaa joko kiristää veroja tai ottaa lisää lainaa. Molemmat tiet on kuljettu loppuun.

Toivottavasti kun huomenna herään kuulen, että Suomessa ei ole enää loispuolueita eli Vasemmistoliittoa, SDP:tä tai Vihreitä.:):):)
 
Kolme viimeistä hallitusta ovat olleet täysin kyvyttömiä hoitamaan suomen taloutta oikeille raiteille. Myös 80-luvulla Holkerin hallitus sai aikaan mittavaa tuhoa, jonka jälkipyykkiä Aho joutui siivoamaan. Ahoa on myös usein virheellisesti syytetty laman aikaansaamisesta. Kaikille näille hallituksille on ollut yksi yhteinen tekijä: Kokoomus.

Vaikken ole tietoinen, mitä Holkeri ja kookomus tuolloin olivat sopineet (tapahtumat juontavat osin ennen ajanlaskuni alkua sekä sylivauva ikään), taitanee syyllinen olla "virhearviointi idän kaupan suhteen". Sen olisi voinnut tehdä varmaan mikä tahansa puolue. Jälkiviisaus on vain helppolaji ja jos syllinen saadaan kuvastettua, on sen syyllisyyden laajempi katsaus vain akateemisen älymystön ja älymystöllisen taloustieteen ja filosofian harrastajien kahvipöytäkeskustelussa.

Itse arvostan kokoomusta valtapuolueista muita enemmän. En siksi että päätökset olisivat mieluisia tai tukisivat suoraan etujani. Rationaalisuuden tunnustaminen omien edelle on pikemmin ensimmäinen edellytys, jonka jälkeen voi arvioida yhteiskunnan menoa objektiivisemmin.
 
Sama juttu kuin suvaitsevaisuuden ja arvoliberalismin kanssa. En minä niistäkään luovu niitä nimellisesti kannattavien totalitaristifasistien takia.

Ei kai suvaitsevaisuus tai arvoliberalismi mitään vasemmiston yksinoikeuksia ole (vaikka niin varmasti haluavatkin väittää). Kyllä itsekin koen olevani suvaitsevainen (en toki sinisilmäisen suvaitsevainen, mitä tuolla sanalla nykyään yleisesti tarkoitetaan) ja hyvin monissa asioissa liberaalikin. Ne on nämä talousasiat varmaankin mistä ollaan eri mieltä.
 
Asumistuet voisi puolittaa. Työttömälle Kela voisi sanoa, että muuttaa halvempaan asuntoon/halvemmalle paikkakunnalle.
Ei kokoomus halua koskea asumistukeen: sehän on automaatti jolla valtion varoja ohjataan asuntoja omistaville ja osaltaan mahdollistaa yleisen vuokratason nostamisen kireämpään tahtiin kuin muutoin olisi mahdollista.
 
Olet muuten TÄYSIN väärässä. Kokoomus on ollut ja on ainoa puolue, jolla on edes vähän tietoa siitä miten taloutta hoidetaan.

Koko vasemmisto haluaa joko kiristää veroja tai ottaa lisää lainaa. Molemmat tiet on kuljettu loppuun.

Toivottavasti kun huomenna herään kuulen, että Suomessa ei ole enää loispuolueita eli Vasemmistoliittoa, SDP:tä tai Vihreitä.:):):)

Jep. Pelottaa aivan vasemmiston vaalivoitto. Se on Suomen tuho tässä tilanteessa.
 
Ei kokoomus halua koskea asumistukeen: sehän on automaatti jolla valtion varoja ohjataan asuntoja omistaville ja osaltaan mahdollistaa yleisen vuokratason nostamisen kireämpään tahtiin kuin muutoin olisi mahdollista.

Onpa kummallinen käsitys ja väärä tietenkin. Vasemmistopulueet ne haluaa avata hanat auki. Katso ammattiliitojen (=SDP) omistaman VVO:n tapaus.
 
Jatketaas aiheesta. Tällästä paskaa ne toivat kaikille kansalaisille tarkoitettuun juhlaan.

 
Vasemmistopuolueet ja Ay-liike ovat kuin syöpä, josta tulee päästä eroo. En ymmärrä miksi vasemmistopuolueiden on niin vaikea ymmärtää, että suomea ei saada nousuun ellei sosiaalitukia ja työntekijöiden palkkoja leikata isosti ja työttömyysturvasta tehdä vastikkeellista.

Miksi suomalaiselle duunarille pitäisi maksaa yhtään sen enempää kuin esim. virolaiselle? Työttömien kohdalla asumistuen ja toimeentulotuen voisi poistaa kokonaan ja peruspäivärahasta/työmarkkinatuesta voisi leikata 50% ja senkin saadakseen pitäisi tehdä töitä.

Kaksi avainsanaa ovat osallistuva työttömyysturva ja paikallinen sopiminen.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
261 179
Viestejä
4 531 255
Jäsenet
74 771
Uusin jäsen
Salaliittoteoreetikko

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom