Varteenotettavia "tonnin auto" myyntijulkkaisuja

Liittynyt
05.02.2018
Viestejä
222
Suositelkaa tähän ketjuun bongattuja varteenotettavia ns.tonnin autoja nettiauto, tori.fi, huutokauppa.com jne.myyntialustoilta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 236
Mondeon takakaaret tehty niin kauniisti että mitähän muuta on "amatimiäh" tehny kulmahousuineen.
 
Liittynyt
19.07.2017
Viestejä
685
Toinen aika varma halpispeli joka itselleni tulee mieleen olisi G-astra 1.6 8v moottorilla, niitä aina silloin tällöin putkahtaa myyntiin hämmästyttävän pienillä ajokilometreillä.
Tartun, kun sopivasti mainittiin.

Oma tuollainen Astra tulossa kohtapuolin myyntiin, kilsoja 100tkm ja juuri leimattu + helmojen hitsihommat tehty. Muutenkin asiallisesti huollettu, hihnakin vasta vuosiltaan ja kilometreiltään puolessavälissä. Tonni ei kuitenkaan minulle vielä ihan riitä noin hyvästä autosta, mutta kiinnostuneet voi ottaa yhteyttä tai odotella nettiauton linkkiä aikanaa.
 

poskiholisti

Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
791

Ilmoituksen mukaan mm. jakopää rempattu ja huollettu muutenkin. Löytyy ilmastointia ja vakionopeudensäädintä. Lisäksi tuo vuosimalli on vielä perinteisellä vaijerikaasulla; viimeisimmät ensimmäisen korimallin V70:t tehtiin sähköisesti ohjatulla kaasuläpällä, joka on surullisen vikaherkkä ja korjaaminen kallista. Mukavia ajaa, mutta alustan puslia ynnä muita pikkunippeleitä saattaa joutua vaihtamaan.

Tekniikka perusvarmaa isoillakin kilometreillä, mutta kulutushan noissa on kova tehoon nähden.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 236
Volvossa on kuitenkin se puoli että jos kilometrejä vähänkään tulee niin ehjänä kyyti on hyvää eikä mätähommia tarvitse tehdä joka leimalle. Yllä olevissa Matukassa ja Nismossa on aivan takuuvarmasti pohja aivan pitsiä. Opel voisi muuten olla jees, mutta en kyllä kestäisi edes tonnin pommissa katsella tollasta läpimätää lokarinkaarta.
 

Ho Lee Fuk

Team R&T
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
850
Muutaman tonnin romun kokemuksella uskallan väittää seuraavaa:

-Näissä hintaa, merkkiä tai sijaintia (lähellä / kaukana) paljon, paljon tärkeämpi asia on omistajuus- sekä huoltohistoria.

ITSE ajoin aikanaan 4 vuotta ulkoisesti "neglegted" eli ruoskan näköisellä Ford Escortilla, mutta se oli ollut liki uudesta suvussa -> ei käytännössä mitään teknisiä ongelmia, ruostepeikko sen lopulta Kuusankoskelle vei. Sitä ennen sisko oli ajanut sillä 3 vuotta ilman ongelmia. Sitä ennen faija. Sitä ennen isoisä.

Ostin 2019 1500e "tonnin romun" Kuhmoisista, asuinpaikastani yli 6h ajomatkan päästä, vain koska sillä oli kerrassaan erinomainen omistajuus & huoltohistoria. Tuossa autossa ei ole ollut minkäänlaista vikaa vaikka se täyttää 01 / 2022 täydet 25 vuotta ja ajettukin +250tkm.

Ostin 2020 940 euron "toisen tonnin romun", ihan huvin vuoksi, tämä sattui olemaan lähellä mutta tässäKIN on erinomainen omistajuushistoria sekä täysi huoltokirja. Myöskään tämän kanssa ei ole ollut mitään ongelmia vaikka kyseessä on ensi vuonna 22 vuotias, 248tkm ajettu, Citroen -merkkinen ajoneuvo.

Kumpaisenkin romun kanssa jaksoin selvitellä niin täyden omistajuushistorian (Trafi) kuin soittaa edelliselle tai sitä edelliselle omistajalle. Molemmat asiat lienevät useimmille täyttä hepreaa, "ei jaksa, ei kiinnosta, ei huvita, ei järkeä, emmää". Mutta itse väitän, että näillä pienillä vaivannäöillä välttää ainakin ne pahimmat romut, jotka ovat kiertäneet vuoden-parin välein omistajalta toiselle vailla minkäänlaista, pitkäjänteistä huollattamisen (ennakoiva huollattaminen / vuosihuollattaminen / auton "pikkuvikojen" korjaus). Näihin rahansa tunkevat pääsevät sitten nettiin valittamaan kuinka Opel / Citroen / VW / SUBARU ym. on PASKOJA AUTOJA.

Oli kyseessä sitten tonnin, kymppitonnin tai 30 tonnin käytetty auto niin sen omistajuushistorialla sekä huoltohistorialla on mielestäni erittäin suuri merkitys sen suhteen, millaiseen paskaan kätensä tunkee.

Toki tämän kirjoittamisen jälkeen muistan koputtaa puuta as fuck, mutta tässä puhtaasti omia kokemuksiani sekä omia toimintatapojani.
 

Ho Lee Fuk

Team R&T
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
850
Ennakoiva huollattaminen autoon minkä arvo mitataan kerran vuodessa konttorilla. :rofl:Sitä ne tonnin pommit on, ei muuta. Kyllä ne saa huoltoa ja rakkautta osakseen, kun on tarpeen.

Saattais vähän olla huumorissa pitelemistä jos joku rupeais soittelemaan ja kysymään "Sulla oli tollanen tonnin ruoska pari vuotta sitten, kerro nyt kaikki mitä sää tiedät siitä." :kahvi:
Saattas olla vähän huumorissa pitelemistä kun 3-4-6kk päästä tarvitseekin tehdä tai teettää yllättäviä, auton hintaan suhteutettuna älyttömiä remontteja kun on mennyt ostamaan autojobbarin halvimman "tonnin pommin" selvittämättä siitä yhtään mitään, esimerkiksi kuinka autolla on ollut 5 vuoden aikana 6 eri omistajaa ja / tai kuinka se on pompannut katsastuksessa 5 vuoden aikana 4krt.

Noh, näitä valituksia "paskoista automerkeistä" (hintaluokasta viis) saakin lukea monessa paikassa, mm. täällä.

Itse olen soittanut sadan tonnin autojeni edellisille omistajille sekä ~1000 euron auton edellisille omistajille, tähän mennessä kukaan ei ole vielä nauranut puhelimessa "mitä sä tämmösiä soittelet".

:kahvi:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 964
Ennakoiva huollattaminen autoon minkä arvo mitataan kerran vuodessa konttorilla. :rofl:Sitä ne tonnin pommit on, ei muuta. Kyllä ne saa huoltoa ja rakkautta osakseen, kun on tarpeen.
No joo, eipä kuluvat osat yleensä ihan älyttömiä maksa 20 vuotta vanhoihin "tonnin pommeihin". (Eri juttu jos ei ole mahdollisuutta tehdä itse korjauksia, työ maksaa myös).

En tarkoita että kannattaisi alkaa ylihuoltamaan, mutta joitakin juttuja voi ja kannattaa ennakoida, jos autoa on tarkoitus pitää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 236
Saattas olla vähän huumorissa pitelemistä kun 3-4-6kk päästä tarvitseekin tehdä tai teettää yllättäviä, auton hintaan suhteutettuna älyttömiä remontteja kun on mennyt ostamaan autojobbarin halvimman "tonnin pommin" selvittämättä siitä yhtään mitään, esimerkiksi kuinka autolla on ollut 5 vuoden aikana 6 eri omistajaa ja / tai kuinka se on pompannut katsastuksessa 5 vuoden aikana 4krt.

Noh, näitä valituksia "paskoista automerkeistä" (hintaluokasta viis) saakin lukea monessa paikassa, mm. täällä.

Itse olen soittanut sadan tonnin autojeni edellisille omistajille sekä ~1000 euron auton edellisille omistajille, tähän mennessä kukaan ei ole vielä nauranut puhelimessa "mitä sä tämmösiä soittelet".

:kahvi:
No se taitaa nyt vaan olla realiteetti että historiasta huolimatta (vähän karrikoiden) näihin voi tulla arvon moninkertaisesti ylittäviä korjauksia vaikka päivä oston jälkeen. Melko insinööritouhua on kyllä selvitellä vuosikausien takaisia omistusketjuja tai huoltohistorioita autosta jonka odotettu elinkaari on ostohetkestä 1-x päivää.
 
Liittynyt
21.02.2021
Viestejä
201
Itse painottaisin sitä, että auto on juuri katsastettu. Se takaa vuoden ajoaikaa ja jos seuraavassa katsastuksessa tulee isompaa, niin ajaa auton paaliin. Juuri katsastettuja taitaa saada 500€ ylöspäin ja vielä kun valitsee jonkun japsin, niin eiköhän sillä vuoden huolettomasti ajele.
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 922
Itse painottaisin sitä, että auto on juuri katsastettu. Se takaa vuoden ajoaikaa ja jos seuraavassa katsastuksessa tulee isompaa, niin ajaa auton paaliin. Juuri katsastettuja taitaa saada 500€ ylöspäin ja vielä kun valitsee jonkun japsin, niin eiköhän sillä vuoden huolettomasti ajele.
Katsastus ei takaa "välttämättä" yhtään mitään auton kunnosta. Oli joskus Nissan Primera (-90 luvun alkupuolen auto) sen pari viikkoa aikaisemmin katsastettu ja kävi etupyörän laakerin vaihdossa, niin toisen puolen ylätukivarsi sen verran väljä, ettei olisi sillä osalla kuulunut edes mennä läpi. Silti autossa leima.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 824
Helpoiten hyvän auton saa, kun ostaa jonkun tonnin paskan ja ajaa siitä tyyppiviat esille. Sen jälkeen menee ja ostaa samanlaisen, josta osaa katsoa jo "featuret" läpi. Ei auton historiatiedoilla ole tässä ikäluokassa yhtään mitään väliä, tarkastamalla nähtävä kun kunto ratkaisee paljon enemmän. Työkaverilla oli tapana viedä auto katsastukseen hakemaan se vikalista, että mikä nivel milläkin kertaa on tullut tiensä päähän. Korjautti sitten jollain kuitittomalla tuunajalla viat pois ja leimaa hakemaan.

Autoista ymmärtämätön henkilö, tärkeä liikkumisväline ja tonnin pommi on sellainen kombo, että suosittelen bussikorttia feat. taksi tarvittaessa. Mikään ei ole niin kallis kuin vanha pommi, jolle et itse osaa tehdä mitään.

e: Melkein sanoisin, että vaarallisinta on ostaa kaverilta, joka itse osaa tehdä kaikki korjaukset ja kertoo auliisti mitä ko. autolle on tehty. Harvemmin niistä autoista luovutaan ennen kuin siinä kohtaa, kun tilanne on jo täysin toivoton jatkuvien lisärikkoutumisien vuoksi. Nimim. tonnilla olis C5 saatavilla ;)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 824
Viimeiset vuodet ajettu korvakuulolla kytkin ja kone raiskaten, kaikki palikat lahoamista vaille valmiit vähäisen käytön takia. Huvä auto sisustuksen varaosiksi, mut muuuten voi olla ”jännä”. Papan vähän ajettu ooppeli ei kauaa ehtinyt ilahduttaa serkkutyttöä, kun katsastussetä tuumas, että autossa olisi hyvä olla pohjakin.
 
Liittynyt
20.01.2018
Viestejä
888
Ostin vuosi sitten 600e käyttiksen joka oli juuri katsastettu. Huoltokirjaa ei kovin hyvin oltu täytetty. Öljynvaihdot ja jakopää rempasta löytyi merkinnät. Autolla oli ajettu 440tkm. Kävin koeajolla , tuntu jämäkältä ja ruostetta ei paljoa löytynyt. Omistaja sanoi että aina korjattu jos on tarvinnut. Kuulemma veli ja isä omistaneet auton aikaisemmin. En soitellut heille että mitä kuuluu. Ostin sian säkissä. Nyt vuotta myöhemmin auto on vielä omistuksessani. Leima tuli ilman huomautuksia. Vuoden aikana huoltoihi / parannuksiin menny 200e. Tässä mukana "uudet" poppikoneet ja talvirenkaat.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 816
G-astra, ruoste saattaa 20-vuotiaana vaivata, mutta hakkaa kaikki muut saman aikakauden kikkareet 100 - 0.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 824
No siinä tapauksessa serkkutyttösi ei ollut ainakaan tehnyt täällä suositeltuja toimenpiteitä käytettyä autoa itselleen ostaessaan
No eipä lahjahevosen suuhun paljoa kannata katsoa.

Tyyppivikojen esille ajamisella tarkoitin sitä, että harrastaa vain sama automallia. Edellisestä kun aika jättää, niin varaosia on siitä raadosta seuraavaan tarjolla runsaasti ja tietää ko. automallin metkut. Ja osaa ne korjatakin, jos ei pysty välttämään. En nyt tiedä mikä sun käsitys kalliista on, mutta satkun parin osien ostaminen on halpaa puuhaa, korjaustavan selvittämiseen ja tutkiskeluun menevä aika se ikävintä on. Tokalla kertaa tekee puolessa ajassa.

Sulla on silmät, mihin sä huoltopapereita tarvitset? Luotto hyvä, itse suoritettu tarkastus parempi. Jakohihna vesipumpun kera nyt on ainoita, joista ei välttämättä oikein voi tietää milloin on mitäkin tehty. Jonkun kytkimen huolto x km sitten on ihan yhtä tyhjän kanssa tieto, kun teräsmummo polttaa sellaisen alle 10 tkm helposti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
860
Tässä topikissa hyvin näkyy se ongelma, mikä on noiden halppisten kohdalla. Ihmiset luulee, että sillä tonnilla saa sen uudenveroisen auton.

Meillä toinen auto on jo useamman vuoden ollut tuommoinen tonnin romu. Tärkeimmät kriteerit ostaessa on tuore leima, jakopää laitettuna ja kahdet renkaat. Ei paljoa kiinnosta soitella entisiä omistajia läpi tms.
Itse saatan sitten öljyt vaihtaa, jos auto menee seuraavalta leimalta läpi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 824
Tonnin pommista saa tonnin pommin sijoittamalla siihen 3000 euroa :D Sit siinä on kyllä kaikki kulutuspalikat kunnossa pitkäksi aikaa.

Ehdottomasti paras tonnin pommi oli isältä lainassa ollut rellu. Ajelin sillä 50 tkm km-korvauksia ja sit lopuksi rekka törmäs sen persuuksiin, kun oli parkkipaikalla lastinpurun yhteydessä syystä x lähtenyt rullaamaan. Isäpappa sai vakutuuksesta siitä 750 euroa, ostohinta 100 tkm aiemmin 1250 e. Kumivasaralla hakkasin peräkulman takas ulos ja romikselta 20 eurolla uus takavalo. Matka jatkui auto sen jälkeen mun kirjoissa... Meni lopulta "auto kuin auto" 1500 e kampanjassa vaihtoon. Tuskin siitä suoraan tinkaukseen nähden paljon hyötyä sai, mut automyyjän "tulkaa seuraavalla kerralla vähän aiemmin vaihtamaan" nauratti kyllä hetken aikaa kotimatkalla.
 

jalluco

Tukijäsen
Liittynyt
01.09.2018
Viestejä
82
Suositelkaa silti lisää tonnin pommeja kuten aloittaja pyysi, vähemmän offtopic pls.. Itsellä kova etsintä päällä löytää joku halpa mutta hyvä.
Mikä auto colaton?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.08.2019
Viestejä
55
Sellaisen neuvon annan että jos vähän osaa ite korjata autoja ja halvan haluaa hommata niin ostaa sellasen missä on leima loppumassa, oman Passattini ostin 2v sitten 250e hintaan kun siinä oli viikko leimaa jäljellä. Suoritin vain koeajon ja totesin että ei kilise eikä kolise ja jarrut toimii yms, käytin leimalla niin yhen jarrusatulan vaihoin. Nyt kaksi kertaa leimanneena voin sanoa että ei paljon halvempaa ajoa voisi olla sen jarrusatulan vaihdoin ja termarin sekä muutaman polttimon. Ei kannata kilometrejä pelätä jos halvan haluaa (itellä 500tkm ajettu 2L pensa pasuuna vm.95)
 
Liittynyt
08.04.2018
Viestejä
1 248
Sellaisen neuvon annan että jos vähän osaa ite korjata autoja ja halvan haluaa hommata niin ostaa sellasen missä on leima loppumassa, oman Passattini ostin 2v sitten 250e hintaan kun siinä oli viikko leimaa jäljellä. Suoritin vain koeajon ja totesin että ei kilise eikä kolise ja jarrut toimii yms, käytin leimalla niin yhen jarrusatulan vaihoin. Nyt kaksi kertaa leimanneena voin sanoa että ei paljon halvempaa ajoa voisi olla sen jarrusatulan vaihdoin ja termarin sekä muutaman polttimon. Ei kannata kilometrejä pelätä jos halvan haluaa (itellä 500tkm ajettu 2L pensa pasuuna vm.95)
Minä myin lokakuussa tätä ilmoitumsen autoa vastaavan Grand Scenicin tonnilla:
2006 Grand Scenic 2,0T

Auto oli ensimmäiset 12 tkm autoliikkeen työntekijän autona, sen jälkeen "suvussa" myyntihetkeen asti, jolloin mittarissa oli 201 tkm (meillä siis 65-201 tkm). Leimaa oli myyntihetkellä vain kuukausi jäljellä ja sähköinen käkkäri rikki, mutta ei nyt mikään tekemätön paikka. Ruostetta ei ollut, mallisarjan tehokkain 163 hv kone, joka ei kuluttanut öljyä, 6 vaihdetta, automaatti-ilmastointi, lasikatto, rekisteröity 7:lle, muutaman tkm ajetut talvirenkaat jne.

Hintapyynti oli 1200, suomipoika tarjosi avokätisesti 500 ja toinen 600. Ukrainan poika kysyi myytkö tonnilla ja sanoin että tule hakemaan. Tuli bussilla 1400 km Tallinnaan, iltalautalla yli Helsinkiin ja oli puoli tuntia myöhemmin pihassa. Antoi tonnin käteen ja ajoi autolla takaisin kotimaahan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Minä myin lokakuussa tätä ilmoitumsen autoa vastaavan Grand Scenicin tonnilla:
2006 Grand Scenic 2,0T

Auto oli ensimmäiset 12 tkm autoliikkeen työntekijän autona, sen jälkeen "suvussa" myyntihetkeen asti, jolloin mittarissa oli 201 tkm (meillä siis 65-201 tkm). Leimaa oli myyntihetkellä vain kuukausi jäljellä ja sähköinen käkkäri rikki, mutta ei nyt mikään tekemätön paikka. Ruostetta ei ollut, mallisarjan tehokkain 163 hv kone, joka ei kuluttanut öljyä, 6 vaihdetta, automaatti-ilmastointi, lasikatto, rekisteröity 7:lle, muutaman tkm ajetut talvirenkaat jne.

Hintapyynti oli 1200, suomipoika tarjosi avokätisesti 500 ja toinen 600. Ukrainan poika kysyi myytkö tonnilla ja sanoin että tule hakemaan. Tuli bussilla 1400 km Tallinnaan, iltalautalla yli Helsinkiin ja oli puoli tuntia myöhemmin pihassa. Antoi tonnin käteen ja ajoi autolla takaisin kotimaahan.
Minä taas möin reilu vuosi sitten tuollaisen lähes vastaavan auton ( vain 130 tkm ajetun ) 3000 eurolla, toki siihen oli vaihdettu puolan pojalta tilattu uusi käsijarruboksi ( 300 € ) ja laadukas virolaiskorjaamo Prantsuse Auto oli juuri tehnyt siihen ison huollon ( 600 € ), joka sisälsi jakohihnan ja muut hilppeet.
 

jalluco

Tukijäsen
Liittynyt
01.09.2018
Viestejä
82
Sellaisen neuvon annan että jos vähän osaa ite korjata autoja ja halvan haluaa hommata niin ostaa sellasen missä on leima loppumassa, oman Passattini ostin 2v sitten 250e hintaan kun siinä oli viikko leimaa jäljellä. Suoritin vain koeajon ja totesin että ei kilise eikä kolise ja jarrut toimii yms, käytin leimalla niin yhen jarrusatulan vaihoin. Nyt kaksi kertaa leimanneena voin sanoa että ei paljon halvempaa ajoa voisi olla sen jarrusatulan vaihdoin ja termarin sekä muutaman polttimon. Ei kannata kilometrejä pelätä jos halvan haluaa (itellä 500tkm ajettu 2L pensa pasuuna vm.95)
Hyvä neuvo! Tee se itse miehelle pikku vaivalla voi saada autoa pitkäksi aikaa. Nyt olosuhteet huomioon ottaen käytin tänään perheen premiumin täysjarruremontissa vaikka itsekin olisi kesällä rauhassa ottaen varmasti onnistunut. Tonnin pommikin löytyi vielä samana päivänä edullisesti kun satuin sattumalta koneelle oikeaan aikaan ja maksoin ennakkoa näkemättä. Olikin kolmas auto putkeen jonka ostin koeajamatta, hyvä tuuri!
 
Liittynyt
08.04.2018
Viestejä
1 248
Nuo pikkuvikaiset ovat tosiaan hyviä löytöjä sellaiselle, jolla työkalut pysyvät kädessä.

Tekniikan päälle ymmärtämättömille taas sellainen saattaa lopulta tulla jopa kalliimmaksi kuin että olisi suosiolla ostanut sen valmiiksi ehjän tai ehjemmän pelin.

Mitä kolariturvallisuuteen taas tulee, niin jopa ~1000 hintaluokassa siihen asiaan voi näemmä halutessaan vaikuttaa, esimerkiksi kun arpoo minunkin linkkaamani 1999 Nissan Almeran (1.5 tähteä EuroNcap, sorry!) / 2002 Renault Meganen (5 tähteä, EuroNcap) / 2004 Opel Astran (5 tähteä, EuroNcap) välillä.
Ja jos riisikupin sijasta katsoo ranskiksia, niin samalla rahalla saa aika palion uudempaa = turvallisempaa kalustoa. Vrt 2007 rellu vs. 1999 gorilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 824
Siihen saattaa myös olla syynsä, että ne on halpoja...
Vanhat luulot istuu tiukassa... Vanhoja riisikippoja arvostetaan aivan liian korkealle niiden todelliseen laatuun ja kuntoon nähden. Vastaavasti ranskikset ovat hyvin aliarvostettuja. Jos osaa ja pystyy itse noita pehmeämpiä alustan niveliä vaihtelemaan, niin on jo pitkällä. Eikä tuo ruoste ainakaan 2002 C5:sta ole raiskannut samalla tavalla kuin vanhoja riisikippoja. Ennenkin johonkin ketjuun kirjoittanut, että koska tahansa vaihdan vaikka kaikki etupään nivelet, jos vaihtoehtona on jokavuotinen pahenevan ruosteen korjaus.
 
Liittynyt
21.02.2021
Viestejä
201
Ruostekestävyys on ehdoton plussa ranskiksille, siellä on ymmärretty tämä asia. Mutta vastapainona saa sitten sähkövikoja ja heikkoa alustaa.

Kolariturvallisuus on ehkä suurin miinus tonnin autoissa. Jokaisen oma asia kuinka paljon painoarvoa sille antaa ja on siellä joitakin turvallisia automalleja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 824
Nuo ranskisten sähköviat vois jo pikkuhiljaa heitellä sinne historian romukoppaan Esson baarin kanssa. Alusta on valintakysymys, mieluummin ajan pehmeällä alustalla, jossa niveliä kuluu kuin japsien hampaat lähtee -ikiliikkujalla.

e: Väittäisin, että esim. volkkarit kärsii tätä nykyä paljon enemmän sähkövioista kiitos kustannussäästönä tehtyjen paukkulanka-sähköjen. Ovisarja sinne, ovisarja tänne. Ei ranskiksissa ole enää niitä "omalaatuisia" sähköviritelmiä, joista maineensa aikanaan ovat saaneet. Toki yleensä runsaan puoleinen varustetaso luo lisää mahdollisuuksia vioille vanhemmissa malleissa, jos vaihtoehtona on hyvin karsittu riisikuppi, jossa ikkunatkin on veivillä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 824
Kertaalleen ne ranskiksen alustapalikat joutuu tonnin pommin elinaikana vaihtamaan, jos ei pistä tilalle halvinta motonettiä. Koiranluut voi mennä useammin. Nykyisen C5:n kävin joka kulman läpi, kun tuli meille "paalivalmiina". Vain koiranluut olen 4 v aikana vaihtanut uudestaan, vanhatkin oli vielä ok, mut katsurin piti selkeästi jotain löytää. En jaksanut alkaa vajaan tunnin ja 50 euron takia alkaa vittuilemaan vastaan. Jarrusatulat yllättäen ollut heikoin osuus autossa, mut vaihtolaitteena nekin on alle satkun kpl, reilustikin. Sinällään jo ihan fiksu investointi turvallisuuden kannalta, uusilla satuloilla jarrutustuntuma parani ihan hemmetisti.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 356
Keskimääräisen Io-tekkiläisen tuloilla ketju pitäisi olla autoista jonka arvo tippuu vain tonnin kuukaudessa.

15000 mk taisi maksaa halvin auto (japsi) jonka olen omistanut. Silloin(kaan) en osannut rempata paljon mitään eikä tiloja ollut niin piti olla luotettava peli. Jos pitäisi halvalla joku auto ostaa niin todennäköisesti se olisi ranskis.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 964
Tai "muutaman" laatikollisen olutta, niin ei tule tylsää siinäkään tapauksessa jos matka sattuu katkeamaan sivuluisussa lumipenkkaan tai jäiseen ylämäkeen..
Siinä saattaisi olla hieman selitettävää poliisisedälle, kun olet ajanut lumipenkkaan, kyydissä olutlaatikoita ja avattuja tölkkejä. "Joo nää oluet on vaan painona sen takia et auto saa pitoja". :D
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
2 393
Tuo on kyllä totta, että japsi vs ranu käytettyjen hinnoissa on todellisiin laatueroihin nähden turhankin suuri ero.

Toki japseissa se perustekniikka on yleensä pommin varmaa, mutta kuten totesitkin, niin ruosteen kanssa taas saa vanhemmiten olla hyvin tarkkana. Mätävikojen korjailu alkaa olla aika turhaa ja ulkopuolisella teetettynä aivan liian kallistakin ~1000 pommien hintaluokassa.

Ranuissa taas saattaa käsittääkseni ilmetä vanhemmiten pientä, mutta sinällään ajoa haittaamatonta pikkuvikaa ja alustan palikkaa saa olla aika tiuhaan uusimassa. Omatoimi mekaanikolle nuo ovat kuitenkin melko vähätöisiä ja etenkin edullisia juttuja laittaa kuntoon.

Ja jos painoarvoa laitetaan enemmälti myös ajomukavuudelle ja kolariturvallisuudelle, alkaa ranut olla yllättäen aika vahvoilla.

Vanhana Saab miehenä pitää tietysti heittää vaihtoehdoksi myös Saab 9-5.
Siinä saa pienellä rahalla aika paljon autoa, kunhan vain malttaa odotella sitä sopivaa yksilöä ja etenkin katsoa, että yleisimmät 200tkm jälkeen ilmenevät tyyppiviat on jo kertaalleen uusittu.
(turbo, sytytyskasetti, ketjujakopää jne)
Tuollainen "tyyppivika päivitetty" ja 300tkm ajettu 9-5 on luultavasti paljon parempi ostos kuin 200tkm ajettu jolle ei vielä ole tehty mitään isompaa.
Toki bensa koneelliseen Saabiin pätee sama kuin vanhaan Volvoonkin, eli kaupungissa polttoainetta menee "riittävästi".
Nykyajan polttoaineen hinnoilla Saabia tai Volvoa ei kannata ostaa. Terveisin Saabisti.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
989
Näinhän se varmasti keskimäärin onkin, mutta eiköhän tälläkin sivustolla pyöri myös jokusia persaukisia opiskelijoita sekä muuten vain käsistään käteviä, joille tonnin pommit tarjoavat mahdottoman edullista ajoa.

Saattaa täällä liikkua myös minun kaltaisia outolintuja, jotka eivät työskentele IT-alalla päinkään tai edes ole kiinnostuneita tietotekniikasta (kuten minä), mutta ovat ajautuneet tänne havaittuaan, että sivustolta löytyy myös varsin asiallista ja laadukasta keskustelua autoiluun (ja muihinkin teemoihin) liittyen.

Itse saan siis jotain perverssiä tyydytystä näitä wanhoja ja edullisia autoja säännöllisesti ihmetellessäni ja selaillessani, vaikken itse sellaisella ajakaan. Voisin tosin ihan hyvin ajaakin, mikäli minulta vain löytyisi riittävästi osaamista sekä sopivat tilat sellaisen remontointiin tarvittaessa.

Ehkä tässä on jotain samaa kuin siinä, miksi niin monet naiset tykkäävät kierrellä kirppiksillä katsomassa käytettyjä vaatteita, vaikka tulojen puolesta he voisivat tehdä ostoksensa laadukkaissa merkkiliikkeissäkin.

Nämä vanhat sotaratsut ovat yksilöitä isolla Y:llä, kun taas uudemmat autot ovat jotenkin hengettömiä ja kaikki samaa harmaata massaa, eivätkä herätä oikein mitään tunteita.
Tonnin tai kahden pommit ovat vanhempaa ikäluokkaa ja noiden korjauttaminenkin on kohtuu edukasta kun tekniikka on suoraviivaisempaa. Omassa autossa omatoimisesti hoidan öljynvaidot ym. mutta speciaalimmat hommat teetän tutulla korjaamolla. Näillä budjettiluokan autoilla pärjää vallan hyvin jos hyäksyy sen että toisen peilin lämmitin ei toimi tai että ratista on kulunut paras pinta pois.

Pienellä tai isolla vaivalla löytänee auton jossa isoja remppoja ei ole lähitulevaisuuteen tulossa ja kahdet kohtuulliset renkaat niin autonhankinnan budjetti riittää samalla vaikka pellettigrilliin, robotti ruohonleikkuriin tms. kivaan. Omalla kohdalla kun oman auton käyttö on pelkkää kotoo-töihin ajoa niin työmatkakuluja laskee merkittävästi matala hankintahinta. Vanhempi kinneri alla ei ole ongelma kun perheen liikuttimena tuoreempi auto.

Saattaa olla että kotoo-töihin ajoon panostan ensi vuonna enemmän mutta silloin alle tulee 2-pyöräinen.

Oma ohjeeni tonnin hintaluokan etsijälle on että hankkii auton joka uutena oli hyvä. Vuosien saatossa huonot ominaisuudet eivät parane ja eikä auto muutu paremmaksi vanhetessaan kuten viini.
Kohta meillä on etsinnässä kuskille eka auto niin nettiauton haussa tulee selatuksi mm. Pösöt, Ford Focus, takaveto Volvot (pojan toive).
Ehdotuksia muista tärpeistä saa ehdottaa.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
989
Ei esp kaatumista estä kun rajat tulee vastaan.
Omilla kokemuksilla ajoavut estää huonon tilanteen pahenemista, esim. jos haluaa kunnon nelipyöräluisut niin se loppuu lyhyeen.:)
Toyotan varis ei nyt muutenkaan taida kaikkein vakain slalom ajokki olla niin varmasti tarvitseekin sähköistä apua.
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 922
@TeidenRitari Nuo hyvin vanhat Volvot ja Saabit oli tunnettuja, että niistä tuli lämpöä aivan eri tavalla kuin nykyajan polttoainepiheistä autoista. Taisi Ladatkin olla suhteellisen lämpimiä autoja.

Itäautolle nostetaan peukkua

Yleissivistykseen kuuluu tietää, että Lada on lämmin auto.
- Kerran kokeilin edellisellä Ladallani, kuinka lämpimäksi sen saa. Sotkamon torilla K-kaupan mittari näytti -20 pakkasta ja me saimme sen puolessa tunnissa tyhjäkäynnillä +40 asteen lämpöiseksi sisältä.

Talvella ilahduttavaa on myös se, että veivikäynnistys auton keulalta on myös mahdollinen, jos akku on huonossa kunnossa.
Ladan lämpimyys johtunee lämmittimen kennon valmistusmateriaalista, kuparista, joka johtaa lämpöä paljon paremmin kuin yleisesti käytetty alumiini. Ladassa vallitseekin lähes trooppisen kuuma ilmasto, mikä ruokkii luovia ajatuksia.
- Olen miettinyt sitä kaverin kanssa, että mitähän ihmiset tuumaisivat, jos ajaisi havaijipaidat päällä -30 asteen pakkasella.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 173
e: Melkein sanoisin, että vaarallisinta on ostaa kaverilta, joka itse osaa tehdä kaikki korjaukset ja kertoo auliisti mitä ko. autolle on tehty. Harvemmin niistä autoista luovutaan ennen kuin siinä kohtaa, kun tilanne on jo täysin toivoton jatkuvien lisärikkoutumisien vuoksi. Nimim. tonnilla olis C5 saatavilla ;)
Tuokin johtuu vähän kaverin tilanteesta.

Muutama vuosi sitten hävitettiin uutena ostettu g astra tonnilla, enkä usko että sille on ollut mitään muuta tarvinnut tehdä kuin perushuollot (astran tapauksessa sisältää niitä etupään niveliä). Auto myytiin tarpeettomana, ja pihaan jäi moninkertaisen arvon autoja. Astrassa ei ollut mitään vikaa, vaikkei se nyt tietenkään enää uuden näköinen ollutkaan, ainoa ruostefixikin oli pitänyt tehdä kun takajalkatilan pohja tulppa oli ironnut ja sinne oli päässyt vesi muhimaan lattiamaton alle.

Toki bensa koneelliseen Saabiin pätee sama kuin vanhaan Volvoonkin, eli kaupungissa polttoainetta menee "riittävästi".
Mihin tuota vanhojen saabien ja volvojen kulutusta verrataan? Noista on aina sanottu että ne kuluttavat paljon, mutta mulle on aina jäänyt epäselväksi että mikä on se auto johon sitä kulutusta verrataan.
 

baggio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
2 884
Mihin tuota vanhojen saabien ja volvojen kulutusta verrataan? Noista on aina sanottu että ne kuluttavat paljon, mutta mulle on aina jäänyt epäselväksi että mikä on se auto johon sitä kulutusta verrataan.
Kai niitä verrataan uudempiin bensa-autoihin, joissa modernimmalla moottoritekniikalla riittävän ripeä kulku on saavutettu puolet pienemmällä iskutilavuudella ja polttoaineenkulutuksella. Saabit on suunniteltu siihen maailmanaikaan kun on mietitty enemmän muita ominaisuuksia.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 173
Kai niitä verrataan uudempiin bensa-autoihin, joissa modernimmalla moottoritekniikalla riittävän ripeä kulku on saavutettu puolet pienemmällä iskutilavuudella ja polttoaineenkulutuksella. Saabit on suunniteltu siihen maailmanaikaan kun on mietitty enemmän muita ominaisuuksia.
Toisaalta noin on sanottu vuosikymmeniä.

En mä oikein keksi muuta kuin että kulutusta verrataan johonkin puolet pienempään kotteroon.
 

Lyd

Liittynyt
13.04.2017
Viestejä
133
Mitä nyt vanhaa 9-3 saabia viime talvet ajanut, niin ~8l/100km tuntuu olevan se alaraja 2.0l turbolla. Tuon alle ei mene, yli sitten reippaasti jos ajaa dynaamisesti.

Ja lämmin? Pffft, vain tuulilasi pysyy auki ajaessa. Jotain varmaan jossain rikki.

EDIT: Niin, suosittelen silti tällaista talviautoksi, kunhan ei ajele paljon yli 10tkm vuodessa.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
241 435
Viestejä
4 218 299
Jäsenet
71 043
Uusin jäsen
jlehtira

Hinta.fi

Ylös Bottom