Tartun, kun sopivasti mainittiin.Toinen aika varma halpispeli joka itselleni tulee mieleen olisi G-astra 1.6 8v moottorilla, niitä aina silloin tällöin putkahtaa myyntiin hämmästyttävän pienillä ajokilometreillä.
Tuolla tonnilla katselisin ennemmin sitä Peugeot 307 sarjaa. Ja sentään saa ilmastoidun auton tuolla tonnilla
307 on harvinaisen huono auto, 306:nen on paljon luotettavampaa vanhaa tekniikkaa.Tuolla tonnilla katselisin ennemmin sitä Peugeot 307 sarjaa. Ja sentään saa ilmastoidun auton tuolla tonnilla
Saattas olla vähän huumorissa pitelemistä kun 3-4-6kk päästä tarvitseekin tehdä tai teettää yllättäviä, auton hintaan suhteutettuna älyttömiä remontteja kun on mennyt ostamaan autojobbarin halvimman "tonnin pommin" selvittämättä siitä yhtään mitään, esimerkiksi kuinka autolla on ollut 5 vuoden aikana 6 eri omistajaa ja / tai kuinka se on pompannut katsastuksessa 5 vuoden aikana 4krt.Ennakoiva huollattaminen autoon minkä arvo mitataan kerran vuodessa konttorilla. Sitä ne tonnin pommit on, ei muuta. Kyllä ne saa huoltoa ja rakkautta osakseen, kun on tarpeen.
Saattais vähän olla huumorissa pitelemistä jos joku rupeais soittelemaan ja kysymään "Sulla oli tollanen tonnin ruoska pari vuotta sitten, kerro nyt kaikki mitä sää tiedät siitä."
No joo, eipä kuluvat osat yleensä ihan älyttömiä maksa 20 vuotta vanhoihin "tonnin pommeihin". (Eri juttu jos ei ole mahdollisuutta tehdä itse korjauksia, työ maksaa myös).Ennakoiva huollattaminen autoon minkä arvo mitataan kerran vuodessa konttorilla. Sitä ne tonnin pommit on, ei muuta. Kyllä ne saa huoltoa ja rakkautta osakseen, kun on tarpeen.
No se taitaa nyt vaan olla realiteetti että historiasta huolimatta (vähän karrikoiden) näihin voi tulla arvon moninkertaisesti ylittäviä korjauksia vaikka päivä oston jälkeen. Melko insinööritouhua on kyllä selvitellä vuosikausien takaisia omistusketjuja tai huoltohistorioita autosta jonka odotettu elinkaari on ostohetkestä 1-x päivää.Saattas olla vähän huumorissa pitelemistä kun 3-4-6kk päästä tarvitseekin tehdä tai teettää yllättäviä, auton hintaan suhteutettuna älyttömiä remontteja kun on mennyt ostamaan autojobbarin halvimman "tonnin pommin" selvittämättä siitä yhtään mitään, esimerkiksi kuinka autolla on ollut 5 vuoden aikana 6 eri omistajaa ja / tai kuinka se on pompannut katsastuksessa 5 vuoden aikana 4krt.
Noh, näitä valituksia "paskoista automerkeistä" (hintaluokasta viis) saakin lukea monessa paikassa, mm. täällä.
Itse olen soittanut sadan tonnin autojeni edellisille omistajille sekä ~1000 euron auton edellisille omistajille, tähän mennessä kukaan ei ole vielä nauranut puhelimessa "mitä sä tämmösiä soittelet".
Katsastus ei takaa "välttämättä" yhtään mitään auton kunnosta. Oli joskus Nissan Primera (-90 luvun alkupuolen auto) sen pari viikkoa aikaisemmin katsastettu ja kävi etupyörän laakerin vaihdossa, niin toisen puolen ylätukivarsi sen verran väljä, ettei olisi sillä osalla kuulunut edes mennä läpi. Silti autossa leima.Itse painottaisin sitä, että auto on juuri katsastettu. Se takaa vuoden ajoaikaa ja jos seuraavassa katsastuksessa tulee isompaa, niin ajaa auton paaliin. Juuri katsastettuja taitaa saada 500€ ylöspäin ja vielä kun valitsee jonkun japsin, niin eiköhän sillä vuoden huolettomasti ajele.
No eipä lahjahevosen suuhun paljoa kannata katsoa.No siinä tapauksessa serkkutyttösi ei ollut ainakaan tehnyt täällä suositeltuja toimenpiteitä käytettyä autoa itselleen ostaessaan
Minä myin lokakuussa tätä ilmoitumsen autoa vastaavan Grand Scenicin tonnilla:Sellaisen neuvon annan että jos vähän osaa ite korjata autoja ja halvan haluaa hommata niin ostaa sellasen missä on leima loppumassa, oman Passattini ostin 2v sitten 250e hintaan kun siinä oli viikko leimaa jäljellä. Suoritin vain koeajon ja totesin että ei kilise eikä kolise ja jarrut toimii yms, käytin leimalla niin yhen jarrusatulan vaihoin. Nyt kaksi kertaa leimanneena voin sanoa että ei paljon halvempaa ajoa voisi olla sen jarrusatulan vaihdoin ja termarin sekä muutaman polttimon. Ei kannata kilometrejä pelätä jos halvan haluaa (itellä 500tkm ajettu 2L pensa pasuuna vm.95)
Minä taas möin reilu vuosi sitten tuollaisen lähes vastaavan auton ( vain 130 tkm ajetun ) 3000 eurolla, toki siihen oli vaihdettu puolan pojalta tilattu uusi käsijarruboksi ( 300 € ) ja laadukas virolaiskorjaamo Prantsuse Auto oli juuri tehnyt siihen ison huollon ( 600 € ), joka sisälsi jakohihnan ja muut hilppeet.Minä myin lokakuussa tätä ilmoitumsen autoa vastaavan Grand Scenicin tonnilla:
2006 Grand Scenic 2,0T
Auto oli ensimmäiset 12 tkm autoliikkeen työntekijän autona, sen jälkeen "suvussa" myyntihetkeen asti, jolloin mittarissa oli 201 tkm (meillä siis 65-201 tkm). Leimaa oli myyntihetkellä vain kuukausi jäljellä ja sähköinen käkkäri rikki, mutta ei nyt mikään tekemätön paikka. Ruostetta ei ollut, mallisarjan tehokkain 163 hv kone, joka ei kuluttanut öljyä, 6 vaihdetta, automaatti-ilmastointi, lasikatto, rekisteröity 7:lle, muutaman tkm ajetut talvirenkaat jne.
Hintapyynti oli 1200, suomipoika tarjosi avokätisesti 500 ja toinen 600. Ukrainan poika kysyi myytkö tonnilla ja sanoin että tule hakemaan. Tuli bussilla 1400 km Tallinnaan, iltalautalla yli Helsinkiin ja oli puoli tuntia myöhemmin pihassa. Antoi tonnin käteen ja ajoi autolla takaisin kotimaahan.
Hyvä neuvo! Tee se itse miehelle pikku vaivalla voi saada autoa pitkäksi aikaa. Nyt olosuhteet huomioon ottaen käytin tänään perheen premiumin täysjarruremontissa vaikka itsekin olisi kesällä rauhassa ottaen varmasti onnistunut. Tonnin pommikin löytyi vielä samana päivänä edullisesti kun satuin sattumalta koneelle oikeaan aikaan ja maksoin ennakkoa näkemättä. Olikin kolmas auto putkeen jonka ostin koeajamatta, hyvä tuuri!Sellaisen neuvon annan että jos vähän osaa ite korjata autoja ja halvan haluaa hommata niin ostaa sellasen missä on leima loppumassa, oman Passattini ostin 2v sitten 250e hintaan kun siinä oli viikko leimaa jäljellä. Suoritin vain koeajon ja totesin että ei kilise eikä kolise ja jarrut toimii yms, käytin leimalla niin yhen jarrusatulan vaihoin. Nyt kaksi kertaa leimanneena voin sanoa että ei paljon halvempaa ajoa voisi olla sen jarrusatulan vaihdoin ja termarin sekä muutaman polttimon. Ei kannata kilometrejä pelätä jos halvan haluaa (itellä 500tkm ajettu 2L pensa pasuuna vm.95)
Ja jos riisikupin sijasta katsoo ranskiksia, niin samalla rahalla saa aika palion uudempaa = turvallisempaa kalustoa. Vrt 2007 rellu vs. 1999 gorilla.Nuo pikkuvikaiset ovat tosiaan hyviä löytöjä sellaiselle, jolla työkalut pysyvät kädessä.
Tekniikan päälle ymmärtämättömille taas sellainen saattaa lopulta tulla jopa kalliimmaksi kuin että olisi suosiolla ostanut sen valmiiksi ehjän tai ehjemmän pelin.
Mitä kolariturvallisuuteen taas tulee, niin jopa ~1000 hintaluokassa siihen asiaan voi näemmä halutessaan vaikuttaa, esimerkiksi kun arpoo minunkin linkkaamani 1999 Nissan Almeran (1.5 tähteä EuroNcap, sorry!) / 2002 Renault Meganen (5 tähteä, EuroNcap) / 2004 Opel Astran (5 tähteä, EuroNcap) välillä.
Siihen saattaa myös olla syynsä, että ne on halpoja...Ja jos riisikupin sijasta katsoo ranskiksia, niin samalla rahalla saa aika palion uudempaa = turvallisempaa kalustoa. Vrt 2007 rellu vs. 1999 gorilla.
Vanhat luulot istuu tiukassa... Vanhoja riisikippoja arvostetaan aivan liian korkealle niiden todelliseen laatuun ja kuntoon nähden. Vastaavasti ranskikset ovat hyvin aliarvostettuja. Jos osaa ja pystyy itse noita pehmeämpiä alustan niveliä vaihtelemaan, niin on jo pitkällä. Eikä tuo ruoste ainakaan 2002 C5:sta ole raiskannut samalla tavalla kuin vanhoja riisikippoja. Ennenkin johonkin ketjuun kirjoittanut, että koska tahansa vaihdan vaikka kaikki etupään nivelet, jos vaihtoehtona on jokavuotinen pahenevan ruosteen korjaus.Siihen saattaa myös olla syynsä, että ne on halpoja...
Eihän tuollaisella takavedolla pääse edes liikkeelle liukkaalla...Takuulla kyllä ihan kiva peli talven liukkaille ja jos inttiin meno kovasti painaa päälle, saattaa hinnasta tippua satanen jos toinenkin.
Eihän sinne taakse tarvitse ku 50-100kg lisätä painoa, niin kummasti muuttuu kulkeminen takavetoisella autolla.Riippuu
Se riippuu aika paljon kuskistakin
No joo, eihän tuollainen kevyt takaveto kieltämättä mikään paras etenijä liukkailla ole, hauskin kylläkin.
Siinä saattaisi olla hieman selitettävää poliisisedälle, kun olet ajanut lumipenkkaan, kyydissä olutlaatikoita ja avattuja tölkkejä. "Joo nää oluet on vaan painona sen takia et auto saa pitoja".Tai "muutaman" laatikollisen olutta, niin ei tule tylsää siinäkään tapauksessa jos matka sattuu katkeamaan sivuluisussa lumipenkkaan tai jäiseen ylämäkeen..
Nykyajan polttoaineen hinnoilla Saabia tai Volvoa ei kannata ostaa. Terveisin Saabisti.Tuo on kyllä totta, että japsi vs ranu käytettyjen hinnoissa on todellisiin laatueroihin nähden turhankin suuri ero.
Toki japseissa se perustekniikka on yleensä pommin varmaa, mutta kuten totesitkin, niin ruosteen kanssa taas saa vanhemmiten olla hyvin tarkkana. Mätävikojen korjailu alkaa olla aika turhaa ja ulkopuolisella teetettynä aivan liian kallistakin ~1000 pommien hintaluokassa.
Ranuissa taas saattaa käsittääkseni ilmetä vanhemmiten pientä, mutta sinällään ajoa haittaamatonta pikkuvikaa ja alustan palikkaa saa olla aika tiuhaan uusimassa. Omatoimi mekaanikolle nuo ovat kuitenkin melko vähätöisiä ja etenkin edullisia juttuja laittaa kuntoon.
Ja jos painoarvoa laitetaan enemmälti myös ajomukavuudelle ja kolariturvallisuudelle, alkaa ranut olla yllättäen aika vahvoilla.
Vanhana Saab miehenä pitää tietysti heittää vaihtoehdoksi myös Saab 9-5.
Siinä saa pienellä rahalla aika paljon autoa, kunhan vain malttaa odotella sitä sopivaa yksilöä ja etenkin katsoa, että yleisimmät 200tkm jälkeen ilmenevät tyyppiviat on jo kertaalleen uusittu.
(turbo, sytytyskasetti, ketjujakopää jne)
Tuollainen "tyyppivika päivitetty" ja 300tkm ajettu 9-5 on luultavasti paljon parempi ostos kuin 200tkm ajettu jolle ei vielä ole tehty mitään isompaa.
Toki bensa koneelliseen Saabiin pätee sama kuin vanhaan Volvoonkin, eli kaupungissa polttoainetta menee "riittävästi".
Vielä vähemmän tulevaisuudessa, kun meinaavat tuoda lisäveroja polttoaineeseenNykyajan polttoaineen hinnoilla Saabia tai Volvoa ei kannata ostaa. Terveisin Saabisti.
Tonnin tai kahden pommit ovat vanhempaa ikäluokkaa ja noiden korjauttaminenkin on kohtuu edukasta kun tekniikka on suoraviivaisempaa. Omassa autossa omatoimisesti hoidan öljynvaidot ym. mutta speciaalimmat hommat teetän tutulla korjaamolla. Näillä budjettiluokan autoilla pärjää vallan hyvin jos hyäksyy sen että toisen peilin lämmitin ei toimi tai että ratista on kulunut paras pinta pois.Näinhän se varmasti keskimäärin onkin, mutta eiköhän tälläkin sivustolla pyöri myös jokusia persaukisia opiskelijoita sekä muuten vain käsistään käteviä, joille tonnin pommit tarjoavat mahdottoman edullista ajoa.
Saattaa täällä liikkua myös minun kaltaisia outolintuja, jotka eivät työskentele IT-alalla päinkään tai edes ole kiinnostuneita tietotekniikasta (kuten minä), mutta ovat ajautuneet tänne havaittuaan, että sivustolta löytyy myös varsin asiallista ja laadukasta keskustelua autoiluun (ja muihinkin teemoihin) liittyen.
Itse saan siis jotain perverssiä tyydytystä näitä wanhoja ja edullisia autoja säännöllisesti ihmetellessäni ja selaillessani, vaikken itse sellaisella ajakaan. Voisin tosin ihan hyvin ajaakin, mikäli minulta vain löytyisi riittävästi osaamista sekä sopivat tilat sellaisen remontointiin tarvittaessa.
Ehkä tässä on jotain samaa kuin siinä, miksi niin monet naiset tykkäävät kierrellä kirppiksillä katsomassa käytettyjä vaatteita, vaikka tulojen puolesta he voisivat tehdä ostoksensa laadukkaissa merkkiliikkeissäkin.
Nämä vanhat sotaratsut ovat yksilöitä isolla Y:llä, kun taas uudemmat autot ovat jotenkin hengettömiä ja kaikki samaa harmaata massaa, eivätkä herätä oikein mitään tunteita.
Yleissivistykseen kuuluu tietää, että Lada on lämmin auto.
- Kerran kokeilin edellisellä Ladallani, kuinka lämpimäksi sen saa. Sotkamon torilla K-kaupan mittari näytti -20 pakkasta ja me saimme sen puolessa tunnissa tyhjäkäynnillä +40 asteen lämpöiseksi sisältä.
Talvella ilahduttavaa on myös se, että veivikäynnistys auton keulalta on myös mahdollinen, jos akku on huonossa kunnossa.
Ladan lämpimyys johtunee lämmittimen kennon valmistusmateriaalista, kuparista, joka johtaa lämpöä paljon paremmin kuin yleisesti käytetty alumiini. Ladassa vallitseekin lähes trooppisen kuuma ilmasto, mikä ruokkii luovia ajatuksia.
- Olen miettinyt sitä kaverin kanssa, että mitähän ihmiset tuumaisivat, jos ajaisi havaijipaidat päällä -30 asteen pakkasella.
Katsos, joku ostin tonnin bemarin eikä mennyt edes viikkoa tänne linkityksestäTonnin bemari on takavetoisena talveksi aina kiva luisupulkka Tämän saa varmasti tingattua tasarahaan https://www.nettiauto.com/bmw/316/12593875
Tuokin johtuu vähän kaverin tilanteesta.e: Melkein sanoisin, että vaarallisinta on ostaa kaverilta, joka itse osaa tehdä kaikki korjaukset ja kertoo auliisti mitä ko. autolle on tehty. Harvemmin niistä autoista luovutaan ennen kuin siinä kohtaa, kun tilanne on jo täysin toivoton jatkuvien lisärikkoutumisien vuoksi. Nimim. tonnilla olis C5 saatavilla
Mihin tuota vanhojen saabien ja volvojen kulutusta verrataan? Noista on aina sanottu että ne kuluttavat paljon, mutta mulle on aina jäänyt epäselväksi että mikä on se auto johon sitä kulutusta verrataan.Toki bensa koneelliseen Saabiin pätee sama kuin vanhaan Volvoonkin, eli kaupungissa polttoainetta menee "riittävästi".
Kai niitä verrataan uudempiin bensa-autoihin, joissa modernimmalla moottoritekniikalla riittävän ripeä kulku on saavutettu puolet pienemmällä iskutilavuudella ja polttoaineenkulutuksella. Saabit on suunniteltu siihen maailmanaikaan kun on mietitty enemmän muita ominaisuuksia.Mihin tuota vanhojen saabien ja volvojen kulutusta verrataan? Noista on aina sanottu että ne kuluttavat paljon, mutta mulle on aina jäänyt epäselväksi että mikä on se auto johon sitä kulutusta verrataan.
Toisaalta noin on sanottu vuosikymmeniä.Kai niitä verrataan uudempiin bensa-autoihin, joissa modernimmalla moottoritekniikalla riittävän ripeä kulku on saavutettu puolet pienemmällä iskutilavuudella ja polttoaineenkulutuksella. Saabit on suunniteltu siihen maailmanaikaan kun on mietitty enemmän muita ominaisuuksia.