Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Otan vastaan siis suosituksia hyvistä ulkoisista kovalevyistä, keskeistä on toimintavarmuus.
Pilveen vaan.maksat minkä jaksat.
Kaikista helpoin ja varmin ja loppupelissä halvin.
Itsellä nyt 4700Gt roskaa pilvessä, 70€/v autobackupit koneista, reaaliaikainen backup, 3 kertainen revisiointi filuilla.
NAS purkki joka tukee applen time machinea. Et edes huomaa olevasi varmuuskopioitu.
Kapsilta 500gb backup tilaa, sekä paljon muuta hintaan 40e/vuosi.
Lisä tilaakin mahdollista kai saada...
Tämä on hyvä huomio. Itsellä on 2 teraa Dropboxissa, jonka kanssa ei luonnollisesti ole ongelmia. Olen tässä kuitenkin tilan täyttyessä miettinyt, pitääkö ottaa 3 teran tilaus, vai katsoa muualta palvelua. Minun täytyy myöntää, etten välttämättä olisi ko. tietoa osannut alkaa etsimään. Tosin yleensä etsin muiden arvioita eri palveluista jolloin tuollaiset voi tulla vastaan.Noista pilvipalveluista kannattaa lukea pränteistä lataamisen hinta. Monessa oli ainakin pari vuotta sitten halpaa säilyttää dataa, mutta datan lataaminen takaisin itelle maksoikin sitten ihan tosissaan.
Jos suinkin mahdollista, kannattaa siitä tehdä siitä "on-site" backupistakin semi "off-site" backup, siirtämällä se toiseen fyysiseen tilaan joka on paloturvallisella etäsyydellä / rakenteiden takana. Monesti tuosta ei ole isompaa vaivaa, jos vaan tulee ajatelleeksi asiaa.kylkeen joku simppeli onsite-backuppi
Siinä on bugeja jotka voi johtaa koko backupin tuhoutumiseen. Sinänsä aika huono homma, jos se backup jonka olisi tarkoitus luoda turvaa, onkin sitten itsessään rikki.Olen pitänyt omien levyjen tiedostoista kopioita SFTP:n kautta Duplicati-ohjelmalla. Tuon kehitys näytää päättyneen pari vuotta sitten viimeiseen betaversioon. Mitä tuon tilalle keksisi tulevaisuudessa? Tarkoituksena on yksinkertaisesti valikoida omilta levyiltä kansiot, jotka synkataan väliajoin toiseen kohteeseen salattuna.
NAS käyttäen sinällään tuolla ei ole kauheasti väliä jos NAS hyrrää 24/7 ja nassille menee esim. koneelta 1:1 backup ja jottacloudin laittaisi lähinnä offsite backupiksi esim tulipalon varalta. Paikallinen NAS backup olisi sitten lähinnä nopeampaa restorea varten esim kovalevyrikon varalta. Hyvä tietää että on tälläinen "unlimited" vaihtoehto. Täytyy laittaa vakavasti harkintaan kun alkaa jo MEGA:n 16 teraa olemaan limitillä.Kyllähän tuo JottaCloud 9,90e/kk hintaan rajattomana kuulostaa hyvältä, mutta pienellä präntillä on että upload nopeus hidastuu mitä enempi dataa on pilvessä.
Aikas törkeää mainita Unlimited isolla ja sitten pienellä sivuhuomio että yli 5Tb jälkeen nopeus hidastuu, mutta itse joutuu kaivamaan tiedon että miten paljon vaikuttaa...
![]()
Reduced upload speed | Jottacloud Help Center
Learn about reduced upload speed on Jottacloud's Personal subscription.docs.jottacloud.com
Varmaankin Backblaze Personal on yksi vaihtoehto (70$ per vuosi), mutta siinä on rajoituksena yksi kone ja vain paikalliset tiedostot (ulkoiset USB levyt käy, mutta esim. NAS verkkolevy taasen ei, virallisesti).Mitä muita luotettavia unlimited palveluita olisi tiedostojen pitkäaikaissäilytykseen. Kiinnostuin suuresti tuosta Jottacloudista mutta ennen tilausta haluaisin kuulla myös onko vaihtoehtoja olemassa? Itsellä datamäärä nyt ekana isoimpana dumppina pitkäaikaissäilöön olisi 10-16 teran luokkaa niin mokkulan uploadilla sinällään vielä tuo Jottacloudin raja ei olisi häiriötekijä.
Taitaa olla sitten järkevin tuo Jottacloud. Tuli otettua se nyt koekäyttöön. Pistin jo kaikki kuvat sekä videot menemään sinne+mobiililaitteet synkronoimaan. Ollut ikävä sitä aikaa kun Googlelta vielä sai unlimited backupin ilman että tarvitsi murehtia milloin kuvien ja videoiden tila loppuisi varmuuskopiointipuolelta.Varmaankin Backblaze Personal on yksi vaihtoehto (70$ per vuosi), mutta siinä on rajoituksena yksi kone ja vain paikalliset tiedostot (ulkoiset USB levyt käy, mutta esim. NAS verkkolevy taasen ei, virallisesti).
![]()
Backblaze Is The Home Computer Backup Provider To Protect and Preserve Your Files and Digital Memories
Never lose a photo, video, or file again. Backblaze is your family computer backup provider for unlimited cloud storage, protecting a lifetime of digital memories and files. Cloud backup made easy and automatic. Sign up for Backblaze unlimited online backup for $9 per month.www.backblaze.com
Noissa rajattomissa on jonkinlaisia rajoituksia, jottei sinne porukka ala pistämään älyttömiä määriä dataa talteen...
Jos suinkin mahdollista, kannattaa siitä tehdä siitä "on-site" backupistakin semi "off-site" backup, siirtämällä se toiseen fyysiseen tilaan joka on paloturvallisella etäsyydellä / rakenteiden takana. Monesti tuosta ei ole isompaa vaivaa, jos vaan tulee ajatelleeksi asiaa.
Tässä hieman jarruttaa, että graafinen käyttöliittymä puuttuu ja Windowsversio on ilmeisesti pienen kikkailun takana..
Restic siirtymää olen tässä kovasti jumppaillut ja koe ponnistanut jonkun verran. Varmaan otan sen vielä ennen kesää pääasialliseksi käyttöön. Resticiin on nyt lisätty ne Duplicatin ominaisuudet, joiden takia valitsin Duplicatin alunperin. Osassa systemeeitä on jo Restic Duplicatin rinnalla koeajossa, ihan viimeisimmissä asennuksissa on vain Restic. Mutta pitäisi ottaa ja järjestelmällisesti vaihtaa kaikki Duplicatit pois. Kehittäjät on toistuvasti sanoneet, että data integriteetti ei oo niin iso juttu, että noita ongelmia kannattaisi korjata. Joka on aika heikko suoritus tosiaan backup softan kehittäjiltä.
Windowsversio on ilmeisesti pienen kikkailun takana.
Tätä suositellaan usein:Mikä olisi hyvä ja luotettava softa ihan yksinkertaiseen tietokoneen tiedostojen varmuuskopiointiin ulkoiselle SSD:lle? Crucial X8:n sisällä oli oletuksena linkki Acronis True Image for Crucial ohjelmaan
Mikä olisi hyvä ja luotettava softa ihan yksinkertaiseen tietokoneen tiedostojen varmuuskopiointiin ulkoiselle SSD:lle? Crucial X8:n sisällä oli oletuksena linkki Acronis True Image for Crucial ohjelmaan
Pysyiskö näissä kuvissa/videoissa päivämäärät? Vois aikanaan kattella mitä on hommaillu silloin ja tuolloin...Jos hienoinen säätäminen kiinnostaa, niin SyncThingin avulla voi ainakin omassa lähiverkossa kopioida haluttuja kansioita puhelimesta tietokoneelle (ja toisinpäin). Onnistuu kai jossain määrin myös Internet yli, mutta en ole tuohon tutustunut tarkemmin. Toki koneella olevat kopiot on hyvä varmuuskopioida muden tietokoneella olevien tiedostojen mukana.
Syncthing
syncthing.net
Pysyiskö näissä kuvissa/videoissa päivämäärät? Vois aikanaan kattella mitä on hommaillu silloin ja tuolloin...
Jätä ostamatta se pari drinkkiä/sipsipussia/pizzaa tms. vuodessa ja hanki se 100Gt/19.99€/vuosi Googlen paketti. Saat samalla VPN:n yms. Jos tulee käytyä enemmän ulkona niin hommaa se 200Gt paketti.Miten voisin alkaa varmuuskopioimaan puhelimelta kuvia ja videoita? Google-tilin 15gb:llä oon menny tähän asti mutta se alkaa jo olemaan usealla tilillä täynnä. Oon miettiny, että olisko joku ulkoinen kovalevy + softa puhelimeen/koneelle, jotta sais tallennettua.
Antakaapas ehdotuksia, kiitos!
Niin, voisihan tuota kokeilla.Tuohon en osaa sanoa mitään, en itse kiinnittänyt huomiota kun käytin vain musiikin synkkaukseen. Kerro tänne jos kokeilet tuota.
Pysyiskö näissä kuvissa/videoissa päivämäärät? Vois aikanaan kattella mitä on hommaillu silloin ja tuolloin...
Synkronoidaan jaettujen kansioiden sisältö, annettujen ehtojen mukaan. Mun kuvaesimerkissä siis niin, että useammalla laitteella on identtinen kopio puhelimen DCIM-kansiosta. Vahinkopoistoilta suojaa se, että muilla laitteilla on määritelty esim: "kun kuva poistetaan, laita se roskakoriin ja poista vasta vuoden kuluttua".Hmm, tuntemata asiaa, sync on siis "synkronisoidaan samaksi", vai mitä? Eli jos poistaa jostaikin kuvan, se poistuu muualtakin synkkauksen yhteydessä?
Hmm, kuulostaa hyvältä. Kokeilen tuota tässä loppuviikon aikana.Tiedot pysyy. Käytän itse mm. siihen, että synkkaan puhelimen kameralla otetut kuvat tablettiin, pariin PC:hen ja pariin Raspberryyn. Kun on joskus tullut kiroiltua vahingossa poistettuja kuvia
Mulla siis puhelimen Syncthingissa DCIM/Camera-kansio jaettuna send only, vastaanottavissa laitteissa receive only. Jos kuvan poistaa puhelimesta, se poistuu myös toisten laitteiden ko. kansioista, mutta tarpeen mukaan voi määritellä roskakori-/versiointitoimintoja.
Syncthing ei varsinaisesti ole varmuuskopinointiohjelma, mutta sitä voi jossain määrin käyttää siihenkin.
Muoks: korjattu typo ja vaihdettu säilytys-sanan tilalle versiointi.
Niin ja tosiaan Syncthing toimii myös Internetin yli.
Eli puhelimessa, koneella/ulkoisella levyllä ja pilvessä vois olla synkronoituna. Koneelta on helppo laittaa automaattiset varmuuskopioinnit päälle, puhelimessa olis sisäisessä tallennustilassa kuvia ja sitten pilvipalveluun sais myös varmuuskopioinnit päälle vaikka viikottain.Yleinen nyrkkisääntö on kolme kopiota tiedoista, kahdella eri medialla ja yksi eri paikassa. Voi sitten miettiä itse miten tärkeitä tiedot ja miten hyvin haluaa suojatua eri uhkia vastaan.
Esim. ulkoinen media (kiintolevy, optinen, nauha), eri pilvipalvelut jne.
Kannattaa muistaa, että synkronointi ei ole varsinaisesti mikään varmuuskopio, vaan varmuuskopiot on hyvä tehdä siitäkin - eli sinun tapauksessa kun puhelimen valokuvat on saatu siirrettyä tietokoneelle.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.