Jaahas, no jos sä näin sanot niin asia on justiinsa niin sitte vissiin. Neanderthaleilla oli vielä isommat aivot, mitä ne söi? Viimeiset vuosituhannet on nimenomaan se lihansyönti ollut kasvusuunnassa. Aivojen koko ei sinänsä ole edes ratkaiseva tekijä vaan sen aivokuoren pinta-ala. Mitä evoluutiobiologit on mieltä? Jos nälkiintyneessä tilassa oleva / rasvaa polttava ihminen on niin ylivertainen banaania napostelevaan toveriinsa verrattuna, niin miksei evoluutio karsinut meiltä tuota hiilarimetaboliaa pois?
Ei tarvitse eikä edes kannata vetää tähän keskusteluun neanderthalilaisia (jotka eivät ole meidän esi-isiämme kuin hitusen verran, 4-5%). Ihan cro magnonin ihmisellä, joka on meidän esi-isämme, oli isommat brainssit kuin meillä. Cro magnonilaisten pääruuat lienevät olleet rasvaisia, esim. villamammuttia. Tähän tämä hiilarien puputtaminen on johtanut: aivomme kutistuvat. Kannattaa katsoa tyypillisiä kasvissyöjiä, esim. lehmää tai poroa. Paljonko sillä on aivoja tai järkeä?
Aikaisempi väitteesi huonosta metsästäjästä on käsittämätön. Ihminenhän on metsästäjistä ylivertaisesti taitavin. Omat vehkeemme ovat toki surkeat siihen hommaan, mutta ylivertainen järki ja isot, nälkäiset, rasvaa hinkuavat aivot sekä sosiaalinen laji ja kyky kommunikaatioon ovat olleet tappava yhdistelmä jo esihistoriallisella ajalla! Olemme metsästäjinä ylivertaisia koska yhteistyö ja työkalujen käyttötaito. Liki mikään saaliseläin ei ole ollut meille mahdoton edes esihistoriallisella ajalla.
Perunajauhoa mit vit? Me taidetaan tarkoittaa kuidulla ihan eri asioita. Jos se kuitu on jauhettu jauhoksi niin se ei kyllä enää ole kuitua, vrt. hiekka ja sora.
Niin sinä saatat tarkoittaa mutta syö kakkosnelosta tai hesaria sitten, jos haluat että perseestäsi lykkää ulos "kuitua", joka ei sula.
Minä tarkoitan kuidulla sitä mitä nämä ravitsemustietelijätkin tarkoittava: ns. liukoinen eli hyvä kuitu. Vasta paksussasuolessa se on hyödynnettävissä. Perunajauhot ovat 80%:sti liukoista kuitua. Sen kuiturikkaampaa elintarviketta et löydä kaupanhyllystä, jos jätetään psylliuminkuoret ym. erikoisuudet pois.
Jätä se liha ja eläinrasva pois niin tuohan on melkein raakavegaanin ruokavalio jo? Pähkinöitä vaikka sitten tilalle, jos rasvan puute kuumottaa. Mutta joo tossa oli jo tosiaan lueteltu sitä kuituakin, mut samalla tulee hiilareita

aaapuva!
Miksi jättäisin? Liha ja kalahan hyvää, samoin eläinrasva. Pekonia, voita ahhhh. Nami nami.
Mistä saisin proteiinit? Soijasta? Ei käy, olen allerginen sille. Mutta olet oikeassa, ei oikeat karpit mitenkään huonosti syö.
Vegaaniruuasta tulee moni kyllä sairaaksi, en suosittele. Pitää olla vähän erikoinen metabolia, että sillä pystyy kitumaan.
yllä olen kokeillut karppaamista muistaakseni 2 vai 3kk. Tiedän että siitä tulee ihan hyvä olo, liikuntaa harrastamalla ja hedelmiä syömällä olo on kyllä vieläkin parempi
Juu juu, sitten kannattaa jatkaa sillä linjalla. Minä jatkan tällä omallani ja minulla on siihen hyvät syyt. Ei tässä voi enää oikein 170/120 verenpaineiden tasolle itteänsä niilä hiilareilla ja hedelmillä vetää. Käy terveyden päälle sellaiset paineet.